Ik zie dan twee behoorlijk verschillende paarden, met biologische gelijkenisssen, maar zeer ànders. In omgang, gedrag, mogelijkheden en onderlinge relaties.
Zetten we er een Zeeuws trekpaard naast, heb je weer een ander paard?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Paardentango schreef:Neem het doodeenvoudige voorbeeld van een Ijslander en een PRE of Andalusier.
Ik zie dan twee behoorlijk verschillende paarden, met biologische gelijkenisssen, maar zeer ànders. In omgang, gedrag, mogelijkheden en onderlinge relaties.
Zetten we er een Zeeuws trekpaard naast, heb je weer een ander paard?
randalinpony schreef:De vraag die jij je stelt, Paardentango, hoe zou je die beantwoordt willen zien?
Of ken jij het antwoord al?
Ik vraag me wederom af wat je aan de hand van je voorbeelden wilt stellen?
Paardentango schreef:Het grappige is namelijk dat zij in Ijsland voornameljk onderzoeken deed en ik veel in Spanje heb gedaan en gezien. Ander type paard ? Extroverter dan de Ijslanders?
Dat in combinatie met de onderzoeken en bevindingen van de Przewalski's ontstaat op verschillende vlakken een heel ander beeld.
Hoe dat kan ? Ik heb wel een idee.
Paardentango schreef:Tip: Begin eens met een hondenenceclopedie en kijk maar dat bepaalde honden gefokt op, en ook uitblinken in bepaalde eigenschappen.
Jachthond, speurhond, diensthond, gezelschapshond, herdershond en ga zo maar door.
Misschien rijdt Anky nog wel eens een proef met een Mini, of een Ijslander maar ik denk dat die kans toch redelijk klein is.
Als voorbeeld de Ijslander die wat lastiger in verzamelen is, en de piaffe minder goed aankan. De appuyementen en pirouettes weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat men een ander 'ras' kiest. Neem daarbij de persoonlijkheidskenmereken en voila je zal zien, niet geheel geschikt voor Olympisch goud.
Als dit geen voorbeeld is en er geen ondersched in rassen wordt gemaakt, of gemaakt mag worden, dan weet ik het ook niet meer.
Biologisch zijn ze gelijk, maar niet elkaars gelijke.
Paardentango schreef:Als voorbeeld de Ijslander die wat lastiger in verzamelen is, en de piaffe minder goed aankan. De appuyementen en pirouettes weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat men een ander 'ras' kiest. Neem daarbij de persoonlijkheidskenmereken en voila je zal zien, niet geheel geschikt voor Olympisch goud.
Als dit geen voorbeeld is en er geen ondersched in rassen wordt gemaakt, of gemaakt mag worden, dan weet ik het ook niet meer.
Paardentango schreef:Ieder ras heeft zo zijn eigen kenmerken.
De noordelijke paarden zoals de Ijslander en de Fjord, maar ook de Haflinger zijn minder extrovert en gevoelig te labelen als b.v. een Arabier, of PRE.
De laatste paarden tonen veel duidelijker hun emoties, dan de eerste types en rassen.
Citaat:Het kan zo lijken omdat ze zich niet zo duidelijk uiten
Paardentango schreef:Uh, is alleen de afwezigheid van staart van belang voor onderling hondengedrag, of is er toch ietsje meer wat gedrag bepaalt?
Citaat:Ik heb nog nooit problemen hierover gehoord, i.t.t. honden waar bijv het gebrek aan een staart of een rechtopstaande staart wel degelijk tot communicatieproblemen leid...
detour schreef:Wetenschap is een prachtig iets maar bedacht door de mens die niet feilloos is.![]()
![]()
Mooi en leerzaam als toegevoegde waarde maar gevoel voert bij mij zeker de boventoon!