duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:09

MyWishMax schreef:
Paar posts eronder staat dat we het hem in principe afgeleerd hebben om te knabbelen Knipoog

Maar het aanraken van die spier? Dat doe je toch al je been geeft dan? Verward (Hij geeft namelijk na op been, niet op hand Knipoog)

Dat had ik gelezen en sluit helemaal aan bij wat ik denk Lachen
Je kunt je paard namelijk prima rond leren worden op been, zonder dat je paard nageeft doordat je de diepe borstbeenspier aanraakt. Ik stel dus niet dat jij je paard "aan de teugel" laat gaan op je hand, maar dat hij zou gaan schuimen als je hem zou kunnen na laten geven door het aanraken van de diepe borstbeenspier.

Jammer dat nog niemand commentaar heeft gegeven op mijn foto's, dan zou ik al wat info prijs kunnen geven, maar dat doe ik liever nu nog niet Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:14

Needje schreef:
Mijn paard kan gewoon lopen zonder z'n buikspieren te gebruiken. Gaat hij deze wel goed gebruiken, zal ie ook verder ondertreden. Dus ik blijf voor 1 gaan. Tong uitsteken

Dat klopt, hij kan prima lopen zonder z'n buikspieren zodanig te gebruiken dat z'n rug opgerekt wordt.
Op het moment dat hij met zijn achterbenen extra onder gaat treden, zal hij echter zijn buikspieren moeten gebruiken. Achterbeen met een sterke impulsbeweging naar voren = buikspieren aanspannen. Hoe meer je vervolgens de buikspieren traint, hoe meer je paard door zal kunnen treden met de achterbenen. Het is dus een wisselwerking, de vraag is dan: wat is er eerder, de kip of het ei?

In jou volgorde zou het betekenen dat jij de buikspieren kunt trainen, zonder eerst verder doortreden van de achterbenen te vragen. Als je vervolgens de buikspieren hebt getraind, gaat ie verder doortreden. Mijn vraag: hoe doe jij dat dan?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:27

Door m terug te rijden en daarin te schakelen denk ik zo. Hij moet buikspieren aan leren spannen en z'n bekken te kantelen. Wat ie niet zo snel doet als ik m alleen maar voorwaarts rij. Juist de overgangen terug zijn belangrijk.
Hoe zou jij het doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:30

Aimee schreef:
Yamcha schreef:
Ja, maar ik ga niet altijd naar die spier op zoek, hoor Lachen
Als ik de kuit aandruk, en het binnenachterbeen eronder vraag, en ik houd contact met de buitenteugel, komt ie naar beneden.
Maar ik sta niet voor het paard te voelen waar die spier nou zit Lachen

Maar dan geeft ie wel na op dezelfde stimulans Lachen

Dat je paard naar beneden komt door druk van je kuit, wil niet zeggen dat ie nageeft door het aanraken van de diepe borstbeenspier.
Neem als voorbeeld Nartan van Jeanette Haazen. Dat paard zal heus door kuitdruk "aan de teugel" gaan. Maar van z'n leven niet zal hij met haar op z'n rug nageven door het aanraken van de diepe borstbeenspier.
Hij wordt dus inderdaad rond op dezelfde stimulans, maar geeft niet op dezelfde manier na.

Dan gaat ik spelen met de diepe borstbeen spier. Plaatje? Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:44

Yamcha schreef:
Dan gaat ik spelen met de diepe borstbeen spier. Plaatje? Lachen

Ik ga eens even kijken of ik vandaag hetzelfde krijg als zondag met rijden en laat daar foto's van maken Lachen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:45

Citaat:
Dat je paard naar beneden komt door druk van je kuit, wil niet zeggen dat ie nageeft door het aanraken van de diepe borstbeenspier.

Neen natuurlijk niet, dacht je dat dan ? Pling

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:46

Needje schreef:
Door m terug te rijden en daarin te schakelen denk ik zo. Hij moet buikspieren aan leren spannen en z'n bekken te kantelen. Wat ie niet zo snel doet als ik m alleen maar voorwaarts rij. Juist de overgangen terug zijn belangrijk.
Hoe zou jij het doen?

Haha!
Wat is denk je het moment dat je paard de buikspieren aanspant?
- het moment van terug schakelen
- het moment van voorwaarts schakelen
- het moment van een laag tempo vast houden
- het moment van een hoog tempo vast houden

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:47

Goofy44 schreef:

Ik dacht dat niet Goofy Dat was mijn antwoord op een vraag ivm onbegrip van mijn bericht Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:51

Iemand toevallig een filmfragment van de goede en foute bewegingafwikkeling in draf. Op de foto kan ik het nu wel herkennen, nu nog in beweging...

Goofy, jij haalt eerder aan dat het gewicht voor/achterhand naar 50/50 moet in dressuur. Ben je bekend met het onderzoek van Dr. Weishaupt?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:51

Waarschijnlijk bij alemaal. Alleen zal ie naar mijn idee bij een laag tempo en terugschakelen eerder z'n bekken kantelen dan bij een hoog tempo en bij omhoog schakelen. Vandaar dat ik kies voor het eerste.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:56

Je zou zeggen dat op het moment van naar voren schakelen het paard zijn lichaam naar voren moet duwen en de hoek acherbeen/licvhaam groter wordt, en bij terugschakelen deze hoek kleiner (bekken kantelen?). Waner de buikspier meer moet aanspannen vind ik lastiger te zeggen, bij voorwaarts zou het rekken moeten zijn, en bij terugkomen korter worden en dus aanspannen?

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:10

nog steeds volg ik jullie! Lachen
Ik zal bnnenkort even foto's plaatsen die jullie mogen beoordelen Lachen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:14

Citaat:
Jij haalt eerder aan dat het gewicht voor/achterhand naar 50/50 moet in dressuur.
Ben je bekend met het onderzoek van Dr. Weishaupt?

Bedoel je Michael Weishaupt ? Die heeft verschillende onderzoeken gedaan ...

Over welk onderzoek en publicatie heb je het? Is het een wetenschappelijke publicatie (dan is daar zo aan te komen) en als het bewerkt in een paarden magazine staat, dan is dat ook interessant maar wel verstandig om het echte onderzoek er naast te leggen.

Je kan ook email of pm sturen.
W

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:42

Mijn foto's staan alweer op blz. 75; als iemand nog tips heeft voor deze pony? Goede oefeningen trouwens die hier staan! Heb overmorgen vrij dus ga gelijk aan de slag!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:22

Aimee schreef:
MyWishMax schreef:
Paar posts eronder staat dat we het hem in principe afgeleerd hebben om te knabbelen Knipoog

Maar het aanraken van die spier? Dat doe je toch al je been geeft dan? Verward (Hij geeft namelijk na op been, niet op hand Knipoog)

Dat had ik gelezen en sluit helemaal aan bij wat ik denk Lachen
Je kunt je paard namelijk prima rond leren worden op been, zonder dat je paard nageeft doordat je de diepe borstbeenspier aanraakt. Ik stel dus niet dat jij je paard "aan de teugel" laat gaan op je hand, maar dat hij zou gaan schuimen als je hem zou kunnen na laten geven door het aanraken van de diepe borstbeenspier.

Jammer dat nog niemand commentaar heeft gegeven op mijn foto's, dan zou ik al wat info prijs kunnen geven, maar dat doe ik liever nu nog niet Haha!

Okee, hij begint nu beter te schuimen voorzichtig, dit zou dus betekenen dat ik het nu beter doe? Bloos

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:45

Needje schreef:
Waarschijnlijk bij alemaal. Alleen zal ie naar mijn idee bij een laag tempo en terugschakelen eerder z'n bekken kantelen dan bij een hoog tempo en bij omhoog schakelen. Vandaar dat ik kies voor het eerste.

Dat zie je echter verkeerd Lachen Op het moment dat het achterbeen in een snelle grote beweging naar voren gezwengeld wordt, moeten de buikspieren het meeste aanspannen. Dát is het moment dat je paard een sit-up doet. Dat wil dus niet zeggen dat je je paard continu in een hoog tempo moet laten lopen, maar dat je vanuit je basistempo steeds een snelle grote tempowisseling voorwaarts moet maken. Het gaat puur om de tempowisseling, na twee passen neem je hem weer terug naar je basistempo, om daarna op dezelfde manier weer weg te rijden. Telkens als je hem snel en groot weg kunt rijden, train je specifiek de buikspieren van je paard.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:51

MyWishMax schreef:
Okee, hij begint nu beter te schuimen voorzichtig, dit zou dus betekenen dat ik het nu beter doe? Bloos

Als hij nu meer begint te schuimen, zal hij meer ontspannen in de kaak zijn. Ik kan zo niet zeggen of dat komt omdat je hem geleerd hebt om na te geven op het moment dat jij de diepe borstbeenspier aanraakt Lachen

Ik wilde vanavond dus foto's maken, maar dat is helaas mislukt Bloos Buiten dat ze erg heftig was, kwam m'n vriend er eindelijk achter dat ik gelijk had wat betreft ons fototoestel Clown Die is helaas overleden.
Wat ik wilde laten zien, is het verschil tussen de reeds geplaatste foto's en zoals ze nu loopt, nadat ze heeft leren nageven door het aanraken van de diepe borstbeenspier Lachen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:53

Ik heb wel, als ik mijn benen op een bepaalde plek leg, dat hij een mooiere aanleuning krijg en hij makkelijker gaat zitten.

Of eigenlijk omgekeerd, dan gaat hij makkelijker zitten waardoor die een mooiere aanleuning krijgt. Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:58

Kijk eens op link:
http://lib.bioinfo.pl/auth:Weishaupt.MA

lukt het niet om er rechtstreeks in te komen, gebruik dan Google even met dit zoekargument.
Daar staan de abstract van een aantal onderzoeken.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:01

anneliesdj schreef:
Ja dat zie ik ook, maar in hoeverre heeft dat invloed op het wel of niet zichtbaar zijn van het deukje?

Volgens mij heeft dat wel degelijk invloed op het niet zichtbaar zijn van het deukje.

Afbeelding
Volgens mij zie je hier bij Moos ook geen deukje. Terwijl hij echt niet lekker over de rug loopt. Dat kan ook niet met mijn buitenhand Lips are sealed De theorie weet ik wel, maar in praktijk en zeker op vreemd terrein Bloos

Edit: foto doet weer stom. Wanneer je de eigenschappen in de adresbalk kopieert, zie je de foto wel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:32

Hé, ik mis wat links met artikelen van Goofy Haha!

Heb je toevallig tijd en zin om naar mijn foto's op bladzijde 76 te kijken, Goofy? Bloos

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:51

Goofy44 schreef:
Citaat:

Het wil ook niet zeggen dat dat dan gelijk verkeerd is.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:54

Krijg nu een beetje het idee dat een paard alleen maar kan nageven als je zijn borstspier aanraakt. Het zal zeker een fijne methode zijn, maar laten we onzelf niet voor de gek houden. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:57

WinBinChes schreef:
Krijg nu een beetje het idee dat een paard alleen maar kan nageven als je zijn borstspier aanraakt. Het zal zeker een fijne methode zijn, maar laten we onzelf niet voor de gek houden. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Nee hoor, dan heb je het verkeerd opgevat. Een paard kan op andere wijze ook nageven, door het aanraken van die diepe borstbeenspier bespaar je jezelf alleen een hele hoop moeite Haha!

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:02

Even een berichtje zodat ik jullie topic kan terugvinden, lees met veel interesse mee!