Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:18

Chiqa schreef:
Ehm...vertel jij mn paard dan even dat hij niet moet struikelen uitglijden of wegschieten en schrikken,
dan bladieblaen we weer verder Knipoog

Mag ik daaruit concluderen dat je dus niet rijdt zonder je cap? (omdat je t risico loopt dat je paard dát doet?)
Dan neem je dus meer risico mét een cap op. Knipoog
I rest my case.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:33

Sheran schreef:
Toch denk ik ook (maar jij misschien ook wel) dat zonder cap rijden voor velen niet bij de beleving van het paardrijden hoort.

Ik kan niets denken over de beleving van een ander Pling

Voor míj zijn een helm en de toegevoegde waarde van juist páárdrijden strijdig.

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:52

Chiqa schreef:
Ehm...vertel jij mn paard dan even dat hij niet moet struikelen uitglijden of wegschieten en schrikken,
dan bladieblaen we weer verder Knipoog

Het is toch jouw verantwoordelijkheid om je eigen paard op te leiden? Dit is in principe gewoon een opvoedingspunt.
Struikelen komt vaak voort uit het niet oppakken van de voeten = niet gereden worden. Het kan versterkt worden door verkeerd bekappen, als de tenen te lang zijn, kunnen ze niet goed afrollen, maar het belangrijkste blijft dat het paard z'n voeten optilt. Dus zorg voor impuls.
Uitglijden is voor behoorlijk deel balans, een paard met goede balans (opleiding!!) zal minder snel glijden. Verder kun je als ruiter kiezen waar je rijdt en dus een paard met ijzers niet zomaar over elk asfalt laten lopen, daar zit veel verschil in.
Wegschieten is ongewenst gedrag, dat is iets dat je er meestal wel uit kunt trainen (zo niet, dan hoor je met dat paard niet over de openbare weg te gaan).
Schrikken is niet erg, maar wat het paard doet bij schrik is van belang. Ook daar is heel veel te trainen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:07

Chiqa schreef:
Ehm...vertel jij mn paard dan even dat hij niet moet struikelen uitglijden of wegschieten en schrikken

´Vele vallen zijn het gevolg van struikelen, alleen, omdat de ruiter meent door inwerking met de teugels zijn paard te moeten helpen.
Menigeen heeft reeds, door een ruk in den mond of door een te stereke aanleuning, zijn paard van de laatste mogelijkheid om het evenwicht te herstellen beroofd.
Ook de koorddanser, die struikelt, moet vallen als op het laatste moment zijn balanceerstok ergens vastraakt.
Slechts met behulp van hoofd en hals kan het paard bij het struikelen en evenwicht herwinnen.´

Te paard, Müsseler, Ned. uitgave 1936

Ik raad jou aan om ´The Caprilli Papers´, Caprilli, Eng.vertaling. Maj. Pietro Santini te lezen. Je weet niet wat je niet weet.

hc

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:59

Huertecilla schreef:
Sheran schreef:
Toch denk ik ook (maar jij misschien ook wel) dat zonder cap rijden voor velen niet bij de beleving van het paardrijden hoort.

Ik kan niets denken over de beleving van een ander Pling

Voor míj zijn een helm en de toegevoegde waarde van juist páárdrijden strijdig.

hc

Dat lampje geeft me de kriebels, HC Tong uitsteken

Natuurlijk kun je wat denken over de beleving van anderen. Je kunt denken wat je wilt. En als mensen het je vertellen kun je ervoor kiezen om het te geloven. En te luisteren naar hun argumenten. Dat verbreedt je horizon.

Prima, dat jouw beleving van paardrijden niet samengaat met een cap. Maar voor anderen gaat dat juist wel samen.

Enne.... struikel jij nooit, HC? Nooit door externe factoren?

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:03

ik vind het aan het paard liggen of je met of zonder cap rijd.. Knipoog
op mijn vorige paard reed ik altijd met cap, want die deed nog weleens rare dingen tijdens t rijden.
maar bij mn huidige verzorgpaard, rijd ik zonder cap(buiten moet ik van mn ouders met cap, anders deed ik dat ook zonder cap Knipoog ), ik vertrouw haar voor de volle 100%, ze bokt weleens, tuurlijk, welk paard niet? maar dat is uit vrolijkheid, soms eens een geiiriteerde bok, maar nooit heel gemeen!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:11

Hoe braaf het paard ook is altijd met cap...
Heb van de week weer ondervonden hoe belangrijk dat ding is...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:15

Ik draag een cap omdat er mensen zijn die van me houden. En En het eventuele plezier dat je eraan zou hebben om zonder cap te rijden weegt voor mij niet op tegen het plezier dat ze eraan hebben om jou gezond te zien, en het verdriet dat ze zullen hebben als jou iets overkomt.

HappyMe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:34

Altijd met cap, op de manege is het verplicht en nja doe hem daarom automatisch ook bij men verzorgpaard op.
denk ook niet dat men ouders het leuk zouden vinden als ik men cap niet op doe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:46

Huertecilla schreef:
´Vele vallen zijn het gevolg van struikelen, alleen, omdat de ruiter meent door inwerking met de teugels zijn paard te moeten helpen.
Menigeen heeft reeds, door een ruk in den mond of door een te stereke aanleuning, zijn paard van de laatste mogelijkheid om het evenwicht te herstellen beroofd.

Leuk verhaalte, maar ik reed met losse teugel, was aan het uitstappen.

Waratje; je kan schrikken, vallen, uitglijden er nooit 100% uitkrijgen, laat ik toch diep hopen dat
je begrijpt dat we het daar toch wel over eens kunnen zijn Lachen
Bovendien kan een paard nóg zo goed opgevoed en getraind zijn, maar als Truus met dr auto perongelijk een stuurfoutje maakt en ons raakt, denk ik dat we wel overeen kunnen komen dat
je op dat moment gezegend bent met wat extra bescherming.

En dan nog iets, een kennis van mij is ooit gevallen met paard en al, omdat hij een hartaanval kreeg.
Ze zaten op dat moment in volle galop op het strand.

Cap is dan wel erg fijn en heeft ook haar leven gered, omdat zij onder het paard kwam met haar hoofd.
Of ga je me nu vertellen dat je dit ook kan trainen?

sflj schreef:
Mag ik daaruit concluderen dat je dus niet rijdt zonder je cap? (omdat je t risico loopt dat je paard dát doet?)

Ik hoop dat je bordje voor je hoofd jou redden kan als je paard een slippert maakt, want echt veel slims komt er niet uit, althans weinig onderbouwends. Knipoog
Nee hiermee zal je niet veel mensen kunnen overtuigen, ga ik liever met de theorie van HC mee, daar zit tenminste nog íets in waar ik wat mee kan

Naltas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:49

Zou het ook met cap doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:15

Chiqa schreef:
Waratje; je kan schrikken, vallen, uitglijden er nooit 100% uitkrijgen, laat ik toch diep hopen dat
je begrijpt dat we het daar toch wel over eens kunnen zijn Lachen
Bovendien kan een paard nóg zo goed opgevoed en getraind zijn, maar als Truus met dr auto perongelijk een stuurfoutje maakt en ons raakt, denk ik dat we wel overeen kunnen komen dat
je op dat moment gezegend bent met wat extra bescherming.

En dan nog iets, een kennis van mij is ooit gevallen met paard en al, omdat hij een hartaanval kreeg.
Ze zaten op dat moment in volle galop op het strand.

Cap is dan wel erg fijn en heeft ook haar leven gered, omdat zij onder het paard kwam met haar hoofd.
Of ga je me nu vertellen dat je dit ook kan trainen?

100% misschien niet, maar je kunt meer bereiken dan veel mensen voor mogelijk houden. Knipoog
Truus met haar stuurfoutje mag gewoon nooit zo dichtbij zijn dat het een probleem voor jou oplevert. Zorg zelf voor voldoende afstand tussen jou (w paard) en de andere verkeersdeelnemers. Ook voor ruiters geldt dat ze moeten kunnen stoppen binnen de afstand die ze kunnen overzien, dus als Truus wat lomp de hoek om komt zeilen moet jij paraat zijn om te stoppen en/of uit te wijken, want ook jij kunt zien dat er een onoverzichtelijke hoek aankomt en moet dus naderen met gepaste snelheid.
Hartaanval tijdens een galop doe je niets aan, dat gebeurt zoals het gebeurt, maar is dusdanig zeldzaam dat ik me daar niet echt zorgen over maak.
Maar je hoeft mij niet te overtuigen om een cap op te zetten bij een buitenrit, hoor, dat doe ik al enige jaren. Omdat je inderdaad niet alles kunt garanderen en bovendien een cap handig is voor de bij ons ruimschoots aanwezige laaghangende takken. Clown Alleen vind ik het wel heel belangrijk om er keuzevrijheid in te hebben. Betere keus in helmen zou trouwens ook wel aardig zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:03

Sheran schreef:
Enne.... struikel jij nooit, HC? Nooit door externe factoren?

Struikelen? heel regelmatig. Ik rij namelijk nogal ruige ritten. Paard of ik gevallen daardoor? nog nooit. Ook niet met bevroren bodem onder natte klei op een keienhelling.
Ook niet door schrikreacties: wat het paard daarna doet is namelijk gedrag en dat heb ik getraind. Zie het antwoord van waratje.

Mijn paard is niet gek; wil niet vallen en ik heb geen teugels om het te verhinderen zich te herstellen Haha!
Ik ervaar het paard als ´the best four x four x far´ omdat het zélf kijkt waar het gaat en zélf kuile/greppels tec. ontwijkt. Je kan echt zó luxe rijden. Het enige wat ik moet doen is blijven zitten. Schrijft Koning Duarte een má-gis-tráál stuk over. Een hele uitleg over verschillende situaties en wat dan te doen met als eindconclusie: als je gewoon (recht) blijft zitten.... val je niet Go jij! Go jij!

In ben wel veel gevallen, hárd, op de rotsen en keien hier. Altijd door eigen schuld; domme fout of teveel willen.
Heerlijk ontnuchterend is dat je probeert weer lucht in je longen te krijgen en dan jouw paard ´nunununu´ in je neus blaast met een blik van ´wat deed je nú???´
Nog nooit een cap nodig gehad; dat zou volgens bokt-logica bewijs zijn voor het nut van het niet dragen ROFL
Zelf zie ik mijn vallen als een vaardigheidprobleem en het er goed vanaf komen als bewijs voor het nut van valvaardigheid.

Ik heb nu een heerlijke binnenpret om een stoppie met Arabella in de tijd dat ze nog wat té licht op de signalen was. In galop door keiïge boomgaard helling af, heerlijk licht en direct op de halsring/benen langs de bomen.
Ik wilde alleen maar terug in draf maar door een bobbel in de helling werd de halve een hele ophouding.... en ik maakte een héél verre duik Haha! Op mijn schouder opgevangen en doorgerold.
Ik zat stof af te kloppen, gruis uit te spugen en daar kwam ze narrig de helling af. Ging stampvoetend naar me briesen ROFL Ze was echt kwáád. Het is nogal een muts en ze gaf me nét geen schop Bloos Heeft de hele route verder met de oren in de nek gelopen Lovers
De les was het beter combineren van de verschillende elementen binnen een signaal. Het aanleren dat één element = ruis.

Voor wie het weten wil, denkt er wat aan te hebben vertel ik graag het ergste wat je kan gebeuren te paard: omhoog vállen. Kan echt en is oeffff.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:10

Waratje schreef:
en bovendien een cap handig is voor de bij ons ruimschoots aanwezige laaghangende takken. Clown Alleen vind ik het wel heel belangrijk om er keuzevrijheid in te hebben. Betere keus in helmen zou trouwens ook wel aardig zijn.

Tegen takken heb je meer aan een goede bril. Ik draag zoals eerder geschreven vaak een conteastverhogende bril (Easton) van boogschieten.
Betere keuze in helmen ís er wel; bij Xtreme sporten. Afdalings-ATB en ook bij schansspringen.
Ik heb een Xtreme ´parachute´ (heet echt zo Haha! ). Heb ook een compleet moto-x pantser van de enduro wat ik op Xtreme-ruigritten soms aantrek. Inclusief harde knie/scheenbechermers. Dát zijn in mijn ervaring nuttiger dingen dan een helm en gebruik ze danook vaker. Knál-oranje (van Shift) en dat over je rijbroek in je laarzen steken Wow! Wow! , maar het wérkt wel.

hc

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:30

Chiqa schreef:
sflj schreef:

Ik hoop dat je bordje voor je hoofd jou redden kan als je paard een slippert maakt, want echt veel slims komt er niet uit, althans weinig onderbouwends. Knipoog
Nee hiermee zal je niet veel mensen kunnen overtuigen, ga ik liever met de theorie van HC mee, daar zit tenminste nog íets in waar ik wat mee kan

En bedankt! Haha! Maar je bedoelt eigenlijk dat je het niet snapte?
Want waarom quote je maar 1 zin uit die post? Verward
Volgens mij vroeg jij hoe het zat met het feit dat mensen vaak meer risico nemen als ze zich veiliger voelen en aan de hand van een voorbeeld (jóuw voorbeeld Knipoog ) probeerde ik dat uit te leggen.
In feite hetzelfde wat Hc zegt, lees z'n posten in dit topic maar eens terug. Hij noemt het relativiveiligheidstheorie.

Mijn paard maakt trouwens regelmatig een slippert, het is namelijk nogal een zenuwpees en springt bij t minste of geringste de lucht in, opzij, naar beneden enz. Allemaal erg onverwacht en vaak niet te voorspellen voor mij want het is iedere x weer wat anders. Clown Is ook niks aan te doen want ze is nou eenmaal nogal schrikkerig en je kunt een paard volgens mij niet afleren om te schrikken.
Ik ben er daardoor echter nog nooit afgevallen want na die schrikreactie blijft ze meteen staan, wachten op wat ik doe. (dat heeft ze nl. geleerd Knipoog )
Verder heb ik sporten beoefend waarbij ik heb geleerd te vallen, m'n val te breken enz.

Maarreh.. misschien ten overvloede: ik zeg dus niet dat jij géén cap moet dragen hoor! Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:50

Onder ideale omstandigheden is extra bescherming misschien niet nodig. De discussie begint behoorlijk nutteloos te worden. Vooral theoretisch terwijl we toch met de praktijk te maken.

Als je roept dat er niks kan gebeuren, omdat je je paard goed hebt opgeleid en een volleerd ruiter bent, vind ik je een behoorlijke stommerd. Of de cap dan een goede bescherming is of niet staat even buiten kijf.

Altijd en overal kan er wat gebeuren wat je niet voorziet. Ook in de ideale omstandigheden. Het is de vraag of je die risico wilt nemen. Wat HC ook al tig keer heeft aangegeven. Ik neem het risico en stap op mijn paard. Wel is waar met pet op. Meer uit automatisme dan dat ik er bij nadenk dat ding op mijn hoofd te zetten. Het ontneemt me mijn plezier niet. Zit me niet in de weg en ik kan ook nog rationeel met dat ding denken. Overmoedig wordt ik er niet van, wat ook al beweert is. Laat me niet lachen...... Nagelbijten / Gniffelen

Over een BP wil ik het niet eens hebben,. Dat ontneemt me het plezier van ademhalen al, laat staan erin bewegen.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:01

Natuurlijk kan een paard struikelen en vallen, ook als er geen ruiter opzit. Paard is er zelf dan helemaal beduusd van, maar het gebeurt. Maar stel dat je valt, met al je val technieken heb je er niets aan, als het paard je per ongeluk met zijn hoef je hoofd raakt. Ook zal hij het zeker niet expres doen, als hij zelf ten val raakt, om boven op je te vallen en als je er dan onder ligt, het paard, jawel spartelend weer probeert op te staan. Of is het ook getraind om dan heel stil te blijven liggen. Leren val breken en je paard goed trainen, helpt inderdaad, maar is zeker niet denkbeeldig dat dit soort ongelukken nu eenmaal gebeuren. Ook ben ik van mening dat het niet zonder risico is om met je paard van een helling af te galopperen, met of zonder helm. Je zit nu eenmaal een eind boven de grond, dan val je ook harder. Ik kan me heel goed voorstellen, dat als je in de vrije natuur leeft en bevoorrecht bent om daar ook te kunnen paardrijden, dat je eerder geneigd bent om zonder cap te rijden. Maar vergeet niet, dat de meeste ruiters, voordat ze bij een stukje natuur zijn, ze eerst door druk verkeer moeten. Dus het risico dat je valt is vele malen groter dan in de vrije natuur, dus vind ik het dragen van een cap en eventueel een BP geen overbodige luxe.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:16

Almaz schreef:
Maar vergeet niet, dat de meeste ruiters, voordat ze bij een stukje natuur zijn, ze eerst door druk verkeer moeten. Dus het risico dat je valt is vele malen groter dan in de vrije natuur, dus vind ik het dragen van een cap en eventueel een BP geen overbodige luxe.

Waarom is er in verkeer "dus" meer risico om te vallen? Als ik bedenk wat ik aan valpartijen heb meegemaakt en van heb gehoord bij buitenritten, dan is dat helemaal niet zo vaak vanwege verkeer en zelden langs de weg. Meestal gaat het om een paard dat in het bos of op de hei een stunt uithaalt (schrikreactie of gewoon harder willen) en zijn ruiter "verliest". Eerlijk gezegd denk ik dat HC meer reden zou hebben om een cap (nou ja, helm) te dragen dan mensen hier in NL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:44

Almaz schreef:
Maar stel dat je valt, met al je val technieken heb je er niets aan, als het paard je per ongeluk met zijn hoef je hoofd raakt. Ook zal hij het zeker niet expres doen, als hij zelf ten val raakt, om boven op je te vallen en als je er dan onder ligt, het paard, jawel spartelend weer probeert op te staan. Of is het ook getraind om dan heel stil te blijven liggen. Leren val breken en je paard goed trainen, helpt inderdaad, maar is zeker niet denkbeeldig dat dit soort ongelukken nu eenmaal gebeuren.

Zijn mensen die dit blijkbaar nooit overkomt, alhoewel de geschiedenis van deze mensen wel weer opvallend is Lachen Blijkt toch dat het niet zulke super stuntmannen zijn Haha!
Dus ja wat wíl je dan eigenlijk vertellen......Ik vul dat wel in voor mezelf, vind het eigenlijk zo nutteloos om daar verder nog in te gaan zitten verdiepen.
Ik bescherm mn koppie wel, en het zit mij ook absoluut niet in de weg, hoort er gewoon bij als laarzen, een broek een jas en een trui. NIets spannends aan Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:30

Waratje schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dat HC meer reden zou hebben om een cap (nou ja, helm) te dragen dan mensen hier in NL.

Dat weet ik wel zeker Haha!
Wederom echter is dat een punt van referentiekader. Ik heb een groot deel van mijn leven in de Randstad gewoond. De meeste meningverkondigers hier hebben geen benúl van de wereld waar ik nu woon, maar dan ook wérkelijk NUL.

Dat ik geen fotos van galop tussen de vrachtwagens op de provinciale weg plaats is omdat natuur nu eenmaal veel mooier is Haha!
Dit is ook een leuke: http://www.mijnalbum.nl/Foto-JBDGZEBM.jpg
Wapperende banieren, gele dranghekken, rare gele sokkels, bezemwagen en rechts (achter ons) onder de overkapping speelt een fanfare.
Oh, en als ik ´s nachts rij heb ik meestal een verdedingswapen bij me tegen verwilderde honden. De wilde zwijnen kunnen we altijd wel ontwijken, maar de honden hebben soms een ´ontmoediging´ nodig. Ik heb daarbij noch teugels noch cap nodig.

Ik ben er zelf van overtuigd dat de hier op dit topic zoveel geuite verplichtingsdrang vooral een drang is zich niet te willen onderscheiden. Zíj willen een cap op en dus moet een ander dat ook opdat ze zich niet onderscheiden als angsthaas. De ´mening´ verkondigen dat het verplicht moet worden geeft dan een goed gevoel ´kijk mij eens verstandig zijn´.

hc

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:52

Goh HC ik ben het niet zo heel vaak met je eens, maar dit keer helemaal. Netjes verwoord Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:53

Almaz schreef:
Maar stel dat je valt, met al je val technieken heb je er niets aan, als het paard je per ongeluk met zijn hoef je hoofd raakt. Ook zal hij het zeker niet expres doen, als hij zelf ten val raakt, om boven op je te vallen en als je er dan onder ligt, het paard, jawel spartelend weer probeert op te staan. Of is het ook getraind om dan heel stil te blijven liggen. Leren val breken en je paard goed trainen, helpt inderdaad, maar is zeker niet denkbeeldig dat dit soort ongelukken nu eenmaal gebeuren.

Ben ook meermalen ónder mijn paard gevallen en ben meer en meer onder de indruk geraakt van hoe goed die zijn in het níet op je trappen.
Mijn paarden zijn zelf nog nóóít gevallen en ik rij dimensies ruiger dan de meeste schrijvers hier zich kunnen voorstel. Zoek maar eens op ´the man from snowy river´ en bekijk de ruigste afdaling te paard ooit op fim gezet Afgod
Dat wás ooit een droomdoel voor me Knipoog

De mogelijkheid dat het fout kan gaan ontken ik niet. In mijn ervaring is de grootte van de kans echter sterk te beïnvloeden door vaardigheid. Die vaardigheid voorkomt en dat is altijd beter dan een halve bescherming achteraf. Paardrijden is relatief erg veilig is als je het goed doet. Slecht rijden met cap is in mijn ogen Gestoord Als je goed kan rijden is een GOEDE helm niet dom, maar geen kritische succesfactor.
De veel maar toch onvolprezen Müsseler schrijft hierover dat aan paardvallen een ruiterfout ten grondslag ligt en dat de meeste een oorzaak hebben in onvoldoende vertrouwen van de ruiter, van onvoldoene ´aanrijden´.
Zie het genoemde filmfragment: A3VT!!!

hc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:59

meestal als je beginner bent rij je nog 'slecht',of niet soms?
ook sommigen die al jaren rijden.......

toch zou ik een beginner wel aanraden dan een GOEDE helm te dragen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:02

Ik zou een beginner aanraden er niet aan te beginnen.
Of zich met een tuigje aan het paard te laten snoeren, bodyprotector, kniebeschermers, veiligheidsbril (staat kan ik je ogen zwiepen bij het poetsen), schoenen met stalen neuzen, handschoenen voor de zekerheid.

Hé daar hebben ze ooit wat voor verzonnen: harnas heet dat Ja

waarom laten jullie die beginner of de ouders van die beginner niet lekker zelf besluiten. De cap-bemoeizucht is één van de ergste bokttrends die ik ken Ja

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:04

nou vaak rijdt een beginner op een manege,en vaak is het daar ook verplicht.

ja dat harnas klinkt goed joh Tong uitsteken

en bokt is niet alleen hier erg in,lees maar eens,de cap is echt niet de enigste bemoeizucht van bokt.

aan de andere kant,als je dat niet leuk vind,tja..........dan zou ik iets anders zoeken.