Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:40

runningkawa schreef:
Idd charos
De meeste haflinger (uitzondering bevestig regel)
daar leg je een zadel op en je rijd aan Lachen

Totdat ze een jaar of 5 zijn Duivel

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:44

Ik zou daarom ook nooit zomaar 'vreemde' paarden in willen rijden. Ik wil echt eerst een vertrouwensband ontwikkelen, grondwerk doen en dan maar verder zien. Een kennis van me laat zich inhuren om paarden in te rijden in een korte periode. Prima hoor, moet ze zelf weten. Maar niets voor mij. De paarden die ik in het verleden ingereden heb, waren mijn eigen verzorgpaarden, die ik al jaren kende.

Sammy staat 24/7 buiten, maar vindt het heerlijk om geborsteld te worden (om daarna weer lekker in de modder te gaan rollen Haha! ). Daarbij heeft hij zo'n dikke vacht, dat ik er echt wat tijd besteed (zonder zijn huidvet weg te poetsen natuurlijk Clown ) om al het grove vuil weg te halen. Maar goed, ik kan ook heerlijk met hem tutten en knuffelen en dan ben je zo een uur verder, hoor..... Knipoog

Sam was in het begin helemaal niet zo koel in zijn hoofd, maar tegenwoordig wel gelukkig. Ik verwacht echt dat als ik er straks met 3,5 op ga zitten, ik zo op hem wegrij. Ja, tot 'ie weer gaat puberen, hahaha.... Maar ik weet ook dat ik hem zo koel gekregen heb, door al het grondwerk en het verkeersmak maken. Toen ik hem net had, was 'ie heel anders. Nu is 'ie echt op mij gericht en een stuk relaxter. Ik kan alles bij hem doen, hij vindt het allemaal prima. Ik moet wel zeggen dat hij niet zo bij iedereen is. Hij moet je eerst kennen en vertrouwen.

Hij is in het land heel rustig, ook met storm etc. Hij reageert helemaal niet op extremer weer, meer wind maakt hem niet onrustiger. Ook niet als ik met hem ga wandelen. Zet ik hem even in de box van mijn vriendin's paard om te borstelen of te voeren, zoals gistermiddag, dan staat 'ie te draaien en te doen. Hij is dat weer niet gewend, zeker niet als zijn buurman keihard tegen de wanden aan schopt continu. Sam vindt dat helemaal niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:44

Maar dat heb je met kwpn-ers ook Lachen
Dan gaan ze puperen Tong uitsteken

Ik merk het in de wei idd goed
Veel meer van dingen scrikken, rennen, klieren.
Met een lente zonnetjes staan ze echt rustiger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:46

Ik heb voorheen ook onbekende paarden zadelmak gemaakt
En eigenlijk nooit echte problemen mee gehad

Waar er wel problemen mee waren waren de paarden waar teveel me getut was en geleerd hadden dat ze wel wat hun eigen weg konden gaan

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:48

runningkawa schreef:
Waar er wel problemen mee waren waren de paarden waar teveel me getut was

Oh jee, moet ik me zorgen gaan maken? Clown

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:48

De pony van mijn zusje is nu 6 en was 4 toen we hem kochten is zo'n braaf ding heeft nog nooit gepuberd of 1 stap verkeerd gezet.

Ik verwacht ook zo op Dynamic te kunnen stappen en weg te rijden omdat ik hem door en door ken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:49

ligt eraan of jij tut of opvoed...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:51

runningkawa schreef:
ligt eraan of jij tut of opvoed...

Allebei......... Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:51

De mijne is godzijdank niet verwend en weet dat nee nee is. Hij heeft me 1 keer geprobeerd te bijten en toen gelijk een tik terug gehad, dat is nooit meer voor gekomen. Ook schuren accepteer ik niet, anderzijds kan ik ook heerlijk met hem tutten hoor, zolang hij zich maar niet ongemanierd gaat gedragen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:56

Wat dat schrikkerige betreft zit er wel een verschil in een (shetland)pony en een kwpn-er vind ik. Zeker bij die van mij, waar veel bloed in zit heb ik toch liever ook een rustige omgeving als ik er op stap. Een kwpn-er staat gewoon wat hoger in het bloed dan de gemiddelde (shetland)pony. Vroeger met het zadelmak maken van pony's heb ik nooit iets gemerkt van schrikkerigheid wb klapperende deuren, kon meestal zo opstappen. Bij kwpn-ers ligt dat toch iets anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:58

Klopt Lachen

Daar staptje idd op op de dag dat je tijd had
Nu kijk ik idd dat het rustig is en geen raar weer.
Er zit gemiddeld gesproken gewoon verschil in.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:04

Schuren, bijten, trappen doet die van mij allemaal niet. Wel af en toe even met zijn lipjes door mijn haar strijken, als ik zijn modderbenen schoon probeer te krijgen of als ik in het land bij hem zit te kijken naar hem en de kudde.
En hij wordt altijd heel rustig als ik hem aan het borstelen en aanraken ben.

Ik heb vroeger een aantal pony's ingereden (Haflingers/Welshjes/New Forests/diverse kruisingen e.d.) en ik vond daar wel een heel verschil inzitten. En het ligt ook wel eens aan het karakter. De ene NF is de andere niet. KWPN-ers heb ik nooit ingereden. Ik ben dan ook een echte ponymeid en heb wel op ervaren paarden gereden, maar inrijden, nee. Ik had ook nooit verzorgpaarden, wel verzorgpony's. Knipoog

Als mijn pony niet verkeersmak was gemaakt, geen schrik- en obstakeltraining en grondwerk had gedaan, zou je niet rustig op hem op hebben kunnen stappen, hoor. Echt niet.
Maar ja, hij is ook een halve Anglo Arabier, al vind ik zijn karakter toch wat meer naar zijn moeder, de Haflinger/Fjord, neigen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:32

Ik zeg toch ook niet dat daar geen verschil in zit Knipoog

Zeg alleen dat een ruiter op een KWPN-er die er vandoor gaat net zo'n groot probleem heeft als een klein kind wat op een shet zit dei er vandoor gaat

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:33

Hoewel zo'n kind natuurlijk wel beter stuitert Bloos
Tot ik een jaar of 16 was, klom ik overal af en zo weer terug er op. Als ik er nu goed af val, dan ben ik een week uitgeschakeld Knipoog
Bovendien ben ik het met RK eens, bij een shet heeft degene die er naast staat nog wel wat te zeggen. Bij een KWPN'r houdt dat ook snel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:34

Klopt karoliena
Maar ik ga er vanuit dat jij dat kind niet alleen zadelmak laat maken Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:36

Haha geen idee of kinderen beter stuiteren hihi, heb nog neit zo vaak hier een val gehad.

Nee zadelmak maken gebeurd niet alleen maar er komt een moment waarop ze los rijden en dan kan ik weinig meer inbrengen mochten ze op hol gaan natuurlijk

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:37

Karoliena; was ook niet tegen jou, hoor. Knipoog

Maikeltje heeft blijkbaar hele relaxte jonge pony's getroffen. Dat kan, maar ik heb ze ook heel anders gekend. Haha!
Destijds deed ik ook niet aan freestyle, nu wel. En dat scheelt een hoop bij een wat temperamentvollere pony.
Al ben ik wel zo reeel, dat ik denk dat het over een paar maanden best makkelijk gaat bij mijn eigen pony, maar er waarschijnlijk nog wel een pittige periode aan gaat komen. Inderdaad als 'ie zo'n 5 jaar is ofzo. Misschien ook niet, maar ik ga er wel vanuit. En ook door die fase komen we wel weer heen. Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:42

Die van mij is nu al een tijdje 5 maar nog niks geen gekig heid behalve het normale, hihi. Die vinden de meiden altijd het leukst want die is nogal heet. Dus soms willen ze niet eens rijden maar hem los gooien want dan gaat hij heel hard rennen en heel veel bokken, hihi, dat vinden ze dan leuker

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:43

Ik heb het idd in het algemeen over het verschil in zadelmakmaken tussen pony's en kwpn-ers. Dat het vaak bij pony's wat gemakkelijker gaat. Knipoog

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:45

Die ervaring heb ik ook Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:46

Karoliena; zo zie je maar dat elke 5-jarige ook weer anders is.....

Als kind stuiterde ik trouwens prima. Ben zooooo vaak van pony's en paarden afgevallen, nooit iets aan overgehouden gelukkig. Ik heb ook veel zonder zadel gereden en dan vlieg je helemaal gauw (ga maar eens zonder zadel springen met een pony, die ook graag op zijn tijd weigerde). Haha!

Als volwassene ben ik nog nooit gevallen, gek genoeg. Terwijl ik wel wat heftige paarden bereden heb, die graag rare bokkesprongen maakten en op het strand heb ik eens op een gehuurd paard gereden, die er vandoor ging. Ben alleen mijn contactlens kwijtgeraakt door het haar wat in mijn ogen waaide, maar hij heeft me er niet vanaf gekregen. Dat was wel een rotervaring trouwens.

En ach, wie weet val ik ook van Sam. Ik ben er niet bang voor in elk geval. Wel bij andere paarden, hoor, maar niet bij hem, als het al zou gebeuren. Hij kan trouwens wel gigantisch bokken, als 'ie het in z'n bol heeft gekregen.... Haha!
Maar dat is meestal even in het begin van het loswerken, daarna is 'ie zo braaf als wat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:47

maikeltje schreef:
Ik heb het idd in het algemeen over het verschil in zadelmakmaken tussen pony's en kwpn-ers. Dat het vaak bij pony's wat gemakkelijker gaat. Knipoog

Oh ja, ik denk zeker dat er in het algemeen zeker een groot verschil in zit. Ik waag me verder ook niet aan kwpn-ers. Maar ik ben ook echt geen grote paarden type, hoor. Ik ben meer van de eigenwijze, sterke pony's. Haha! Haha! Haha!

annemiek1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:48

hoi ik ben annemiek ik ben net nieuw op bokt

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:49

Ik ben in principe ook niet bang om te vallen ( nou ja, liever niet, maar ik ga er niet met zenuwen op ofzo ). Maar als je ouder ( hoor mij nou, nog geen 25 ) wordt, dan houdt je toch weer met andere dingen rekening. Zo schaf ik een bodyprotector aan voor als ik straks op Zion klim, 10 jaar geleden had ik daar echt nooit over nagedacht ( bestonden die dingen toen al Haha! ).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:53

erleyne schreef:
Ik ben in principe ook niet bang om te vallen ( nou ja, liever niet, maar ik ga er niet met zenuwen op ofzo ). Maar als je ouder ( hoor mij nou, nog geen 25 ) wordt, dan houdt je toch weer met andere dingen rekening. Zo schaf ik een bodyprotector aan voor als ik straks op Zion klim, 10 jaar geleden had ik daar echt nooit over nagedacht ( bestonden die dingen toen al Haha! ).

Ik geloof niet dat ze toen bestonden, nooit iets over gehoord, nee. Ja, ik ben ook banger om te vallen, daarom wilde ik ook geen paarden van anderen meer verzorgen. Had liever mijn eigen enige paard, omdat ik hiervoor steeds verschillende paarden te 'doen' kreeg (ik hielp bij een fokker). Als je ouder bent en ook nog eens moeder, dan ben je een stuk voorzichtiger. En ik wilde toch per se een jong paard, omdat ik mijn eigen paard op de freestyle methode wilde beleren. Dus toch weer een risico, al ben ik echt superblij met Sam en maak ik me weinig zorgen over ongelukken met hem.