Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:29

Whiz schreef:
russel schreef:
Ik ken er maar weinig hoor, die 100 kg wegen en een normaal postuur hebben. Meestal zo rond de 85-90 kg. De langste mensen denk ik niet. Hangt af van waar je zit, hier steek ik vaak een kop boven de brabo's uit Haha! Dacht trouwens dat de Zweden/Noren er wel wat van konden.

Nee is laatst nog helemaal in het nieuws geweest. dat de nederlanders nu ook boven de scandinaviers uit steken.

Overigens is mijn vriend 1.95 en 95 kg.. en dat ziet er echt niet dik uit. Ik heb 4 nederlandse neven en deze zijn alle 4 tussen de 1.95 en 2.05

Mijn vriend heeft 3 broertjes de kleinste is 1.85 en de grootste is 1.98. En 4 van de 8 wegen meer dan 100 kg en zien er absoluut niet dik uit.

Nou dat betekend dat we paarden moeten gaan fokken die deze lange zware mannen kunnen gaan dragen Haha! , dus niet meer op beweging, maar ook op kracht voor de zwaardere mens. Maar goed de gemiddelde KWPN-er is krakkemikkiger dan bv een koudbloed die momenteel heel populair is. Alleen moeten de mannen het ook leuk vinden om op een tinker te rijden, dan wel een tinker die een man van 1.95 in onopgevouwde houding kan laten rondhobbelen,.

Snoevie

danielluhhhh schreef:
ik vind het er niet uit zien..maar die mensen kunnen er niks aan doen...wat ik wel super zielig vind is als ze dan ook nog zo ploffen en een veel te kleine pony hebben..ik ben niet te dik ofzo...maar ik ben best groot...

maar die mensen hebben ook gewoon het recht om paard te rijden togh?

ahum lees jij het topic eens door.........word je vast wijzer van

avanoort

Ik praat ook over de middenmoot maneges. Uitzonderingen daargelaten.
Ik heb twee eigen paarden en rijd niet op een manege.
Eentje daarvan heb ik van een 4-sterren FNRS manege gekocht, de littekens zijn nu, 16 jaar later, nog steeds op zijn lichaam te zien.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:30

Whiz schreef:
russel schreef:
Ik ken er maar weinig hoor, die 100 kg wegen en een normaal postuur hebben. Meestal zo rond de 85-90 kg. De langste mensen denk ik niet. Hangt af van waar je zit, hier steek ik vaak een kop boven de brabo's uit Haha! Dacht trouwens dat de Zweden/Noren er wel wat van konden.

Nee is laatst nog helemaal in het nieuws geweest. dat de nederlanders nu ook boven de scandinaviers uit steken.

Overigens is mijn vriend 1.95 en 95 kg.. en dat ziet er echt niet dik uit. Ik heb 4 nederlandse neven en deze zijn alle 4 tussen de 1.95 en 2.05

Mijn vriend heeft 3 broertjes de kleinste is 1.85 en de grootste is 1.98. En 4 van de 8 wegen meer dan 100 kg en zien er absoluut niet dik uit.

maar als je korter bent en ook zo'n gewicht heb ben je vet,vies en dik........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:31

avanoort schreef:
Ik praat ook over de middenmoot maneges. Uitzonderingen daargelaten.
Ik heb twee eigen paarden en rijd niet op een manege.
Eentje daarvan heb ik van een 4-sterren FNRS manege gekocht, de littekens zijn nu, 16 jaar later, nog steeds op zijn lichaam te zien.

Welke littekens? Mishandeld?

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:33

Ik ben het deels wel eens met friesepietje.
Ik denk dat nog steeds teveel mensen te makkelijk denken over het vermogen van een paard! Dan heb ik het dus niet alleen over gewicht maar ook over uithoudingsvermogen endergelijk.
De smoes ja maar mijn paard is groot dus die houdt dat wel heb ik nou wel zo vaak gehoord.. het heeft niet met grote te maken!
Het heeft met meerdere factoren te maken, gezondheid, spieren, bouw, rijstijl van de ruiter enzovoorts.
Ik denk dat onderzoek naar dingen als "hoeveel kan een gemiddeld gezond paard dragen" moeilijk zijn in de praktijk.
Om dergelijke dingen te onderzoeken moet men dus "testen" wanneer het schadelijk is voor een paard en ik denk niet dat dat de bedoeling is.

Ook de opmerking "weet je hoe snel mannen boven de 100 kilo wegen" vind ik er niet toe doen! Dat zou betekenen dat de paarden maar meer moeten kunnen verdragen omdat de mensheid steeds langer/zwaarder wordt?!

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:34

Ik kan er een boekje over open trekken; zeer slecht passend zadel, jarenlange overbelasting, eentonig werk waardoor psychisch hier een enorme tik aan over heeft gehouden en het meest erge: gebruik van pijnstillers (bute) bij alle manegepaarden.

Dus ja, in mijn ogen mishandeling, het paard had alle levenslust verloren en was alleen nog maar geschikt om met beginners rond te hobbelen, hij was geestelijk gebroken.
Leuk om te vertellen dat toen hij inmiddels een aantal jaar van mij was, hij een kei in dressuur was en zelfs piaffe en passage kon (?).
Laatst bijgewerkt door avanoort op 21-11-06 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:35

avanoort schreef:
Ik kan er een boekje over open trekken; zeer slecht passend zadel, jarenlange overbelasting, eentonig werk waardoor psychisch hier een enorme tik aan over heeft gehouden en het meest erge: gebruik van pijnstillers (bute) bij alle manegepaarden.

Dus een foute manege. Trouwens uit de omgeving van Wilnis? Heb vroeger in Uithoorn gewoond, vandaar en ik reed als kind in Bovenkerk. Moet je zeggen toen ik kind was, waren maneges echt slecht voor paarden, nu volgens mij niet meer. Kan altijd beter, maar men is kritischer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-06 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:36

snoevie schreef:

maar als je korter bent en ook zo'n gewicht heb ben je vet,vies en dik........

Huh?!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:37

ik bedoel(niet naar jou toe)dat als je iemand van 1m70 hebt met hetzelfde gewicht als jouw neven,dan word je als 'vet' bestempeld

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:38

ja snoevie is dat weer zo'n zielig opmerking?
Ik vind dat jij je constant in de discussie beroept op het feit dat "dikke" mensen altijd gepest worden.

Wat imo absoluut niet waar is want ik ken zat "dikke" mensen die "nooit" gepest zijn.
Laatst bijgewerkt door AikePeer op 21-11-06 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:39

waar slaat dat nu weer op?maar vaak is het toch zo.

maar zoals ik al eerder zei,dat dat niet ten koste mag gaan van het paard waar je dan op rijdt

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:40

Snoevie schreef:
waar slaat dat nu weer op?maar vaak is het toch zo.

maar zoals ik al eerder zei,dat dat niet ten koste mag gaan van het paard waar je dan op rijdt

Ok met de laatste zin ben ik het dan wel eens!!
Maar gaat het in praktijk ook altijd zo?

Ik denk dat als een lesgever op een manege tegen menig ruiter zou zeggen," dat paard is niet geschikt voor jou"
men met de haren overeind weg zou lopen?!
Of zie ik dat nu fout?
Laatst bijgewerkt door AikePeer op 21-11-06 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:41

russel schreef:
avanoort schreef:

Dus een foute manege. Trouwens uit de omgeving van Wilnis? Heb vroeger in Uithoorn gewoond, vandaar en ik reed als kind in Bovenkerk. Moet je zeggen toen ik kind was, waren maneges echt slecht voor paarden, nu volgens mij niet meer. Kan altijd beter, maar men is kritischer.

Nee het is een manege in de omgeving van Hilversum.
Misschien heb ik dat ook in mijn hoofd ja, hoe dat vroeger ging.
Heel toevallig ben ik bij de betreffende manege pasgeleden nogmaals wezen kijken; de buurman van mijn paard stond er nog en liep op dat moment in de lessen mee, het deed pijn aan de hart om ernaar te kijken, het paard had pijn, liep stijf en stroef, wilde niet buigen en de ruiter bleef maar tikken met de zweep. Maar ja, het paard is al 19 werd er gezegd (hoorde ik in de kantine), later ben ik nog op stal wezen kijken, die blik zal ik nooit vergeten, zo droevig.
Precies een week later heeft deze manege het paard naar de slager gebracht.
Wat een verhaal he....mijn paard is dit jaar glansrijk 25 geworden, gezond en fit! Ik moet er niet aan denken wat er met hem gebeurt was als hij bij de manege was gebleven.

Ben trouwens pas verhuist naar Mijdrecht.
Daar ook wel naar een manege wezen kijken, maar ik werd er niet vrolijker van....
Laatst bijgewerkt door avanoort op 21-11-06 15:47, in het totaal 4 keer bewerkt

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:42

Snoevie schreef:
ik bedoel(niet naar jou toe)dat als je iemand van 1m70 hebt met hetzelfde gewicht als jouw neven,dan word je als 'vet' bestempeld

Uh neeh het lijkt overigens bij de een zowiezo anders dan bij de ander..

Ik zei dat alleen maar omdat je dan kunt aantonen dat de meeste mensen DENKEN dat deze personen lichter wegen terwijl dat niet zo is. Als iemand er dikker uitziet dan DENKT men direct dat deze heel veel KG weegt maar vaak is dat niet zo en moet je dat soort dingen in perspectief zien.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:45

inderdaad dat is ook zo,Whiz

@ Aikepeer: nee!helaas gebeurd dat lang niet altijd,en rijden er helaas mensen op een paard wat niet bij ze past.

en ik kan me ook stiekem wel voorstellen dat het moeilijk is dat er tegen je gezegd word dat je niet bij een paard past,je dat echt niet leuk vind en misschien zelfs niet wil aannemen,omdat er ook veel mensen komen met zogenaamde tips en kritiek die ze alleen uiten om je dwars te zitten.
maar als mijn lesgever of instructrice dat tegen mij persoonlijk zou zeggen,dan zou ik het wel aannemen.
en als een ander dat tegen me zou zeggen,zou ik het bespreken met iemand die er ook verstand van heeft

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:55

Snoevie schreef:
inderdaad dat is ook zo,Whiz

@ Aikepeer: nee!helaas gebeurd dat lang niet altijd,en rijden er helaas mensen op een paard wat niet bij ze past.

en ik kan me ook stiekem wel voorstellen dat het moeilijk is dat er tegen je gezegd word dat je niet bij een paard past,je dat echt niet leuk vind en misschien zelfs niet wil aannemen,omdat er ook veel mensen komen met zogenaamde tips en kritiek die ze alleen uiten om je dwars te zitten.
maar als mijn lesgever of instructrice dat tegen mij persoonlijk zou zeggen,dan zou ik het wel aannemen.
en als een ander dat tegen me zou zeggen,zou ik het bespreken met iemand die er ook verstand van heeft

het zou dan wel heel extreem moeten zijn,als mensen dat tegen jou kunnen zeggen!

bij mij op stal staat een jongen van 37jr ong 175cm ,heeft zelf een paard van 160cm erg slank type,die tegen mij zegt dat hij ons geen gezicht vind Clown
nou sorry ,maar ik lach hem uit Haha!
mijn benen komen niet onder mijn pony uit en zijn benen wel onder zijn paard Cool
en een meisje wil een haflinger kopen ,nou dat zijn ook geen beesten voor iemand boven 15 jaar en 170cm ,volgens hem Clown die hoort op een groot paard ,want daar heb je de leeftijd voor
ook zo`n onnozele opmerking Clown
ik vind dat ik zelf er kijk genoeg op heb of ik op mijn pony pas Sigaar

ieder heeft z`n eigen voorkeur en smaak wat betrefd hij/zij mooi vind.
op mijn vorige stal had een vrouwtje van 165cm een paard van 170cm een grote zware kwpn merrie
maar zij was daar veel te klein voor IK vond dat geen gezicht,ze kon haar ook echt niet aan.
maar goed zij wilde een groot paard en dan moet je dat doen
ik hou van pony`s,maar wel stevige Clown eentje die bij mij past!

en ik vind dat ik die heb nu,en wie dat niet vind?jammer dan! Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:59

ja voor sommigen is het makkelijker om tegen anderen aan te zeuren zodat ze niet naar hun eigen 'probleem' hoeven te kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:04

Snoevie schreef:
ja voor sommigen is het makkelijker om tegen anderen aan te zeuren zodat ze niet naar hun eigen 'probleem' hoeven te kijken!

Hiermee ga je wel het doel voorbij. Er wordt gesproken over het feit of je een max gewicht moet stellen voor paardrijden, en niet het "probleem" wat iemand met zijn eigen lichaamsgewicht heeft.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:06

nee dat is zo.
ik reageerde alleen op het stukje wat voor mij geschreven werd

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:15

mag ik dan ook even??? Clown

hier mevrouw dik eerste klas Haha!
ik heb niet het volledige topic doorgelezen, dus ik ga ongetwijfeld dingen zeggen die er al eerder gezegd zijn...

snoevie... jouw opmerking vind ik een béétje jammer moet ik zeggen! als je klein bent en zwaar ben je dik, ben je lang en zwaar ben je ook dik.....niet gezet of stevig... nee gewoon dik. laten we de dingen alsjeblieft bij naam noemen.
mijn mening is dat dit soort reacties ook komen uit een gevoel van jezelf en een houding die je laat blijken.

ik ben zelf dik, behoorlijk dik. al van kinds af aan....ben nooit gepest of getreiterd ermee, tuurlijk bij een ruzie werd er 'bolle' gezegd, maar zo was een roodharige 'stomme vuurtoren' en iemand met grote oren 'flapkop, flapoor' .
ik heb altijd een stevige pony gehad waarvan ik zeker wist dat ie me makkelijk dragen kon. op mijn 15-16e ben ik gestopt met rijden op hem omdat ik mezelf te groot en zwaar begon te vinden. vorig jaar heb ik mijn pony in laten slapen en ben ik op zoek gegaan naar een nieuw paard.
dit móest een shire of belg worden ( shire om kracht en hoogte, ik ben nml 1.86 lang en de belg door kracht en grofheid, ik zit namelijk ruim over de 100 kilo)

dit is een belg geworden en ik ben van mening dat ze me prima dragen kan! ik heb er dan ook nooit vervelende opmerkingen over gehad... irl niet, maar ook niet van het o-zo-kritische Duivel bokt!
ook ben ik van mening dat een kwpnér van 1.70+ mij prima een uurtje recreatief kan houden, máár.... ik vind mezelf op een iele( en tjsa sorry... voor mij is iets al snel iel in vergelijking met mn belg) kwpn; er geen gezicht, als ik het zelf al geen gezicht vind, wie ben ik dan om een boos/verdrietig te worden op een ander als dat zijn/haar opmerking is.
ik kan me voorstellen dat dat een reactie is van mensen.
verder vind ik het een zéér groot verschil als je als ' dikkerd' en grof paard hebt, een goed passend zadel, je kan rijden op een manier waarop je je paard niet stoort.
of je nu dik of dun bent, ik vind dat je een passend paard moet zoeken en dat zal voor iedereen verschillen, maar zolang je het paard niet stoort op wat voor manier dan ook, is het ook prima mogelijk voor dikkerds om paard te rijden.

om nog even terug te komen op de maneges.... ik ben na mn pony op verschillende maneges geweest om weer te gaan lessen en heb me op 1 na nergens een proefles genomen. de beestjes lopen heel de dag met bonkende, hotsende, hobbelende mensen rond en zagen er over het algemeen ook niet heel best uit( gekeken naar zadels die beroerd lagen etc)... ik vind het dan zó sneu om 's avonds( ivm werk moet ik in de avond) dan nog even met mn zware gewicht op zo'n beestje te gaan rijden een uur lang. dit is een zeer bewuste keuze geweest.
de manege waar ik wel een aantal keer ben geweest om te rijden, was een manege met shire.... verder zagen ook de 'normale' paarden er zó goed uit en liepen redelijke tijden per dag en hadden net passende zadels , dat ik dat ook oké had gevonden...
ik kan me voorstellen dat een manege een maximaal gewicht aan ruiters steld.. niet leuk, maar wel een logische keuze gekeken naar de paarden, in mijn ogen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:16

waar slaat dat nou weer op?
het is de realiteit.
warom vind jij jammer dat ik dat zo zeg dan,en wat heeft dat nu met mijn houding te maken?

en ik vind iemand met 90 kg en 1m90 niet automatisch gezet of stevig hoor of wat anders,je moet wel mijn berichten goed lezen

*edit: verder een goed stuk hoor

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:18

Snoevie schreef:
waar slaat dat nou weer op?
het is de realiteit.
warom vind jij jammer dat ik dat zo zeg dan,en wat heeft dat nu met mijn houding te maken?

de realiteit is inderdaad dat wanneer je dik bent, je dik bent... simple as that!
een dun persoon wordt ook dun genoemd, waarom mag je dan een dik persoon niet dik noemen?
dát bedoel ik met je houding ( dus niet je lichamelijke houding, maar wel je houding naar buiten toe).....jouw houding is al zéér aanvallend als het over dik zijn gaat, dit straal je uit en dat heeft toch een wisselwerking met mensen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:21

je mag iemand dik noemen als dat zo is,maar je kan iemand dik noemen op meerdere manieren.
het gaat er mij om dat je dat wel met een beetje respect kan doen,en niet zo van: hé dikke!
net zoals je een dun iemand geen kapstok of sliert noemt(heb ik ook in dit topic gezegd,sorry)
en mijn houding is aanvallend?vind ik niet,ik vind de houding van veel mensen met een normaal postuur naar een dik iemand aanvallend,omdat voor sommigen alles wat zwaarder is,automatisch dik is.
maar hey,wie ben ik,zo ervaar ik dat.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:23

Snoevie schreef:
.
maar hey,wie ben ik,zo ervaar ik dat.

jup.... dat is exact wat ik bedoel met je houding Knipoog en heeft ook weer te maken denk ik met je eigengevoel/zelfsvertrouwen etc etc

maar idd komt het ook voor hier in topics dat ik denk... ontzettende randdebiel hoe kún je nou zo'n opmerking maken.... zowel met dikke ruiters, lange ruiters, korte ruiters op een mega paard etc etc Knipoog