DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:41

Het ging er hier ontopic om of wat Thiel en maatjes zegt waar is en wat men er van vindt. Inhoudelijk gezien. Dat is het delen van ervaringen waardoor je een mening kan staven. Met andere woorden: hoe heb je het ervaren, wat is voor jou het verschil, werden je paarden er minder blij en gezond van als wanneer je jaren gewoon bovenin reed. Etc etc etc...

Het wordt wederom een nutteloos onzinnige topic, dat is toch jammer! Waarom nou?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:42

Hmmmzzzz zullen we nu weer opbouwend verder gaan Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:53

Zeker Mireille, en zolang mensen wedstrijdresultaten als valide argumenten vóór LDR zien, zullen ze wel nooit de tegenargumenten kunnen waarderen.

Het ging hier over Kafue, die "om" was naar de LDR kant, maar nu blijkt dat ze de extreme LDR waar het hier vooral om gaat nog helemaal niet goed te vinden. Daarnaast is ze "om" gegaan, omdat ze voorheen haar paard altijd in één houding moest rijden. Haar ervaring is dus dat het met iets ronder instellen beter gaat, maar zij heeft niet de ervaring hoe het met goed klassiek gereden, met variatie van VWNW tot bovenin zou gaan. Dit is dus een ervaring die zij welliswaar heeft, maar waar bij doorvragen pas blijkt waar het vandaan komt. Dit is niet een ervaring op basis waarvan je kan zeggen "LDR is beter dan Klassiek".

Met andere woorden, al die "ervaring" is pas nuttig als het gehele plaatje duidelijk is, en als men de achtergrond van ieders interpretaties begrijpt. Dat is hier niet echt haalbare kaart, daarom is het nuttiger om inhoudelijk te discussieren, dan met "prestaties" of "ervaringen" te gaan schermen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:55

janderegelaa schreef:
Dit is ook hyperflexion, probeer het eens bij jezelf zover mogelijk te doen en zet het dan vast met een touw. Als je het vaak genoeg doet gaat je spier rekken of...scheuren.

dit is een foto van een mensen duim met een mensen duim.............. heb je enig idee hoeveel kracht een paard heeft???? denk je nou werkelijk dat ...........

naja ga het niet eens doen........ heb ik helemaal geen zin in

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:58

Ik doe het zelf ook niet hoor. Rollkur ook niet. Wel gedaan maar toch mn twijfels gehouden dus nu maar niet meer.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:59

QQQQ schreef:
Zeker Mireille, en zolang mensen wedstrijdresultaten als valide argumenten vóór LDR zien, zullen ze wel nooit de tegenargumenten kunnen waarderen.

Het ging hier over Kafue, die "om" was naar de LDR kant, maar nu blijkt dat ze de extreme LDR waar het hier vooral om gaat nog helemaal niet goed te vinden. Daarnaast is ze "om" gegaan, omdat ze voorheen haar paard altijd in één houding moest rijden. Haar ervaring is dus dat het met iets ronder instellen beter gaat, maar zij heeft niet de ervaring hoe het met goed klassiek gereden, met variatie van VWNW tot bovenin zou gaan. Dit is dus een ervaring die zij welliswaar heeft, maar waar bij doorvragen pas blijkt waar het vandaan komt. Dit is niet een ervaring op basis waarvan je kan zeggen "LDR is beter dan Klassiek".

Met andere woorden, al die "ervaring" is pas nuttig als het gehele plaatje duidelijk is, en als men de achtergrond van ieders interpretaties begrijpt. Dat is hier niet echt haalbare kaart, daarom is het nuttiger om inhoudelijk te discussieren, dan met "prestaties" of "ervaringen" te gaan schermen.

Ik heb dat ook nog nooit iemand horen zeggen.
Daarbij zeggen de mensen die hier meepraten zelf ook dat resultaten niet het belangrijkste zijn.
Wat ik wel steeds weer lees is dat "LDR slecht is"... punt. En dan gaan roepen dat je het extreme bedoelt. Maar TE is altijd slecht, behalve TEvreden... Knipoog

Het gaat erom dat netjes gereden LDR en netjes gereden klassiek beiden goed zijn, en extreem kin op de borst getrokken LDR en extreem strak bovenin vastgehouden klassiek zijn beiden even slecht. En bieden beiden ook evenveel kans op blessures of andere ellende.

Goed uitgevoerd heb ik ervaren dat het veel paarden heel veel goed kan doen...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:00

QQQQ schreef:

Waarom niet?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:05

Mireille1970 schreef:
Het gaat erom dat netjes gereden LDR en netjes gereden klassiek beiden goed zijn, en extreem kin op de borst getrokken LDR en extreem strak bovenin vastgehouden klassiek zijn beiden even slecht. En bieden beiden ook evenveel kans op blessures of andere ellende.

Maar is niet iedereen het hier wel over eens? Het LDR volgens Kafue (om t maar ff een naam te geve Tong uitsteken ) is toch niemand zwaar op tegen? En k lees dus nu dat ook Mireille tegen het 'kin op de borst LDR' is. In principe is iedereen tegen wat jij net verteld, toch? Lijkt me logisch dat het goed is voor je paard om in houding te varieren, maar dus niet zo extreem als het 'kin op de borst' verhaal.....

Ik heb een beetje het idee dat we allemaal wel t verschil tussen goed en fout rijden zien, en dat dat extreme doorvragen evenals het star bovenin rijden niet echt goed kan zijn. Of zit ik ernaast?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:11

Het ligt eraan waar je de lat legt, is o.k. goud
Is o.k. misschien een 'lekker' buigend paard wat zich 'overgeeft' en blind is, kijken wordt erg lastig namelijk voor het paard. Volledige overgave, en ja Mireille het gaat hier over de extremen. Ik hoop dat je de video wel hebt gezien, het zijn gewoon beelden van inrij terreinen. Voor mij was het schokkend, eventjes o.k. maar zo lang... dat kan niet de bedoeling zijn.
Zo lang doorrijden in deze houding, en ook een uitgestrekte draf vragen, zelfs passage en een soort piaffe.
Ja toppaarden zijn het die dit mentaal ook doorstaan, want laten we eerlijk blijven, een paard is een gevoelig dier met rechtvaardigheidsgevoel en het dier heeft net als ons pijn. Van edel en trots is niet veel meer over, pas als ze losgelaten worden ogen ze blij. Ze zien ineens iets !

In mijn ogen worden paarden zo gedwongen tot iets op een akelige manier, met lichamelijke gevolgen. Totale onderwerping. Dienstongevalletje za'k maar zeggen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:23

janderegelaa schreef:
@ Kafue: en toch rijdt ze zo. Salinero zal ze niet meer in de blessure trekken. Het is meer de weg naar de top waar het fout kan gaan dan wanneer ze er eenmaal zijn.

Euhmmm dus je zegt nu dat zij salie niet meer zo rijdt? Maar de anderen als PB, Krack, nelson en dergelijke wel?
Maar wat is dan de toegevoegde waarde van het tijdelijke geen gelul kin op de boeg rijdende verhaal?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:23

Woodstock schreef:
Mireille1970 schreef:

Maar is niet iedereen het hier wel over eens? Het LDR volgens Kafue (om t maar ff een naam te geve Tong uitsteken ) is toch niemand zwaar op tegen? En k lees dus nu dat ook Mireille tegen het 'kin op de borst LDR' is. In principe is iedereen tegen wat jij net verteld, toch? Lijkt me logisch dat het goed is voor je paard om in houding te varieren, maar dus niet zo extreem als het 'kin op de borst' verhaal.....

Ik heb een beetje het idee dat we allemaal wel t verschil tussen goed en fout rijden zien, en dat dat extreme doorvragen evenals het star bovenin rijden niet echt goed kan zijn. Of zit ik ernaast?

Ik zeg niet dat ik tegen ben. Maar misschien ook te reeel om liefdesblind te zijn. Je kind kun je van houden, alle liefde geven en ja je zal het toch af en toe tot de orde moeten roepen of even strak moeten houden, wil je dat er iets van terecht komt...
Is het echt zo dat die extremen waarover we het nu lijken te hebben dan uren aan één stuk worden gepraktiseerd? Op het losrijterrein zie je ze niet veel langer dan 10 minuten aan één stuk iets doen, dan wordt er weer gestapt... thuis ook in verlichte zit een keer de bak door, lekker laten bokken en razen en zorgen dat je boven blijft. Blijdschap boven alles? Ja ik denk het wel, en dat is in mijn ogen niet weg te slaan door een andere rijtechniek te hanteren dan een ander.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:24

Kafue schreef:
janderegelaa schreef:
@ Kafue: en toch rijdt ze zo. Salinero zal ze niet meer in de blessure trekken. Het is meer de weg naar de top waar het fout kan gaan dan wanneer ze er eenmaal zijn.

Euhmmm dus je zegt nu dat zij salie niet meer zo rijdt? Maar de anderen als PB, Krack, nelson en dergelijke wel?
Maar wat is dan de toegevoegde waarde van het tijdelijke geen gelul kin op de boeg rijdende verhaal?

Een uitspraak die ooit verzonnen is voor de klassiek rijdende basisruiter die te hard trok... LDR en trekken mag je niet verwarren Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:25

Mireille1970 schreef:
QQQQ schreef:
"LDR is beter dan Klassiek".

Ik heb dat ook nog nooit iemand horen zeggen.
Ik heb vaak genoeg het argument gehoord dat alle toppers momenteel LDR rijden, dus dan zal 't argument toch wel zijn dat 't beter is, niet dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:26

zolang gespreks genoten nog steeds denken dat het om trekken gaat heeft het helemaal geen zin om een dialoog aan te gaan. Zolang gespreksgenoten denken dat ze paarden kunnen dwingen heeft het helemaal geen zin om een dialoog aan te gaan.
Zolang gespreksgenoten blijven rondvaren in een circeltje heb ik helemaal geen zin om een dialoog aan te gaan

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:26

Paardentango schreef:
Het ligt eraan waar je de lat legt, is o.k. goud
Is o.k. misschien een 'lekker' buigend paard wat zich 'overgeeft' en blind is, kijken wordt erg lastig namelijk voor het paard. Volledige overgave, en ja Mireille het gaat hier over de extremen. Ik hoop dat je de video wel hebt gezien, het zijn gewoon beelden van inrij terreinen. Voor mij was het schokkend, eventjes o.k. maar zo lang... dat kan niet de bedoeling zijn.
Zo lang doorrijden in deze houding, en ook een uitgestrekte draf vragen, zelfs passage en een soort piaffe.
Ja toppaarden zijn het die dit mentaal ook doorstaan, want laten we eerlijk blijven, een paard is een gevoelig dier met rechtvaardigheidsgevoel en het dier heeft net als ons pijn. Van edel en trots is niet veel meer over, pas als ze losgelaten worden ogen ze blij. Ze zien ineens iets !

In mijn ogen worden paarden zo gedwongen tot iets op een akelige manier, met lichamelijke gevolgen. Totale onderwerping. Dienstongevalletje za'k maar zeggen.

Dwang is altijd negatief, of dat aan de hand of onder het zadel is. Als iets moet worden afgedwongen oogt het niet meer, voelt het rot, dat is allemaal negatief.
Ik ben nog steeds van mening - ook met extreme stukken tussendoor, zie vorige post over kinderen - dat we het hier over een positieve benadering hebben...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:28

Mireille1970 schreef:
Waarom niet?
Omdat niet iedereen een objectief beeld van zijn/haar achtergrond kan geven. Net zoals wij voorheen nog niet begrepen wat Kafue onder "klassiek rijden" verstond (altijd bovenin), en wij er zojuist pas achter zijn dat zij LDR zo extreem als Anky die rijdt niet goed vind. Er zit altijd meer achter, en daar kan je hier niet doorheen prikken. Daarom.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:29

Hoeveel ziet een paard? Hoever reikt zijn blikveld? Ziet hij net zoals ons?

Het gekke is dat als LDR werkelijk zo slecht was dan moest dit topic nu toch stikken van de mensen die het uitgeprobeerd hadden en hun paard helemaal naar de ... hadden gereden of nu een geblesseerd paard hebben?
Nee, alle tegenstanders zijn mensen die zelf LDR nog nooit ervaren hebben maar er bij voorbaat al tegen zijn.
Alle voorstanders die het wel ervaren hebben en er positief over zijn worden eventjes als Anky-fan afgeschilderd want zij kunnen nooit een eigen mening hebben gevormd over iets wat ze zelf ervaren hebben??
Blijf ik toch een rare manier van redeneren vinden, net zoals zeggen bij een paard van Anky wat geblesseerd is dat het door LDR rijden komt zonder daar ook maar enig bewijs voor te hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:31

snappie Haha! Haha!

het is allemaal niet zo moeilijk hoor echt niet Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:32

QQQQ schreef:
Ik heb vaak genoeg het argument gehoord dat alle toppers momenteel LDR rijden, dus dan zal 't argument toch wel zijn dat 't beter is, niet dan?

Niet als argument. Niet als reden.
Het is wel de reden waarom het nu zo'n hetze is. Als niemand ermee zou scoren zou men er niet zo over van de toren blazen. Immers, vroeger liepen de paarden in vele achttallen op de levade ook aan een dubbele teugel te diep. Te diep heeft altijd bestaan, alleen dit is wel heel bijzonder. Hoe kan het nou toch dat een paard zo LDR diep wordt gereden en in de proef zo stil en mooi eraan kan staan. Wij kregen immers die te diep gereden paarden nooit meer licht aan de hand en bovenin...

Ik werkte bij Annemarie en toen kwamen journalisten en concurrenten kijken wat de paarden aten... het kon niet dat iemand zo goed was en zo onverslaanbaar... Haar vader vervoerde cacaobonen en men riep toen dat ze ze cacaobonen voerde, onzin maar het werd wel gelooft.

Yvonne van Gennip won 3x goud en men speculeerde dat ze "gebruikt" zou hebben... hoe verrast was men dat juist de concurrente positief was in de dopingtest.

Men gelooft niet in de kunde. De goeden zullen altijd onder de slechten lijden... in de hele maatschappij.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:34

horseyfries schreef:

Het gekke is dat als LDR werkelijk zo slecht was dan moest dit topic nu toch stikken van de mensen die het uitgeprobeerd hadden en hun paard helemaal naar de ... hadden gereden of nu een geblesseerd paard hebben?
Nee, alle tegenstanders zijn mensen die zelf LDR nog nooit ervaren hebben maar er bij voorbaat al tegen zijn.
Alle voorstanders die het wel ervaren hebben en er positief over zijn worden eventjes als Anky-fan afgeschilderd want zij kunnen nooit een eigen mening hebben gevormd over iets wat ze zelf ervaren hebben??
Blijf ik toch een rare manier van redeneren vinden, net zoals zeggen bij een paard van Anky wat geblesseerd is dat het door LDR rijden komt zonder daar ook maar enig bewijs voor te hebben.

Precies wat ik probeer aan te geven.............

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:35

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Waarom niet?
Omdat niet iedereen een objectief beeld van zijn/haar achtergrond kan geven. Net zoals wij voorheen nog niet begrepen wat Kafue onder "klassiek rijden" verstond (altijd bovenin), en wij er zojuist pas achter zijn dat zij LDR zo extreem als Anky die rijdt niet goed vind. Er zit altijd meer achter, en daar kan je hier niet doorheen prikken. Daarom.

Oh bedoel je het zo... Oke ...

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:40

horseyfries schreef:

Mn presentatie over hoe een paard ziet (met nadruk op hoe springpaarden hun hindernis zien). Is wel in het engels...

Horses are prey animals. Therefore they have their eyes set on the side of their head, so their view is almost 360 degrees. They have both monocular (non dimensional) and binocular (depht perception) sight and use it both, but not at the same time. They can’t accomodate.

The monocular sight, comes from the fact that their eyes are so wide apart. Both eyes see a different image. People used to think this was a reason why horses shy to subjects, when they see them from the other side.This is not true, because the vision from the left and the vision from the right eye are connected with eachother by the brains. A more logical explanation is, that the horse didn’t have enough opportunity to examine the object thoroughly, so they don’t recognise the object anymore.
Due to the fact that they see the world true ‘one eye’ it is very difficult to judge the distance to a strange subject. They do have an incredible ability to detect motion. And because horses are prey animals with less accurate eyes as humans have, their first reaction to something strange is flight. Even if it’s far away, because they can’t judge distance and can’t see the object clear, so they can’t see wether it will be harmfull.

If you draw lines from the eye where the horse can see, you’ll see that a horse can’t see everywhere. Right behind their hinds they have a blind spot and there is a big difference in opinion about the sight in front. The most logical to me is that they don’t see within a triangular shape, a few cm right in front of their head, due to the fact that their eyes are set so wide apart. The amount of cm they can’t see, depends on the distance between the eyes, the size of the eyes and the placement on the head.

After this part where they can’t see, the horses have binocular vision, also in a triangular shape, because of overlap of vision from both eyes. This means they have depth perception, but only in front of them, not to close to the head and below the nose. This either isn’t as accurate as in humans.
It is logical that there can’t be monocular and binocular vision at the same time. Everyone will recognise it, when your horse sees something new, it will lower it’s head towards it, so it can use it’s binocular field and the most distinct vision. Maybe he will even touch the subject, to examine distance. After that he will turn his head slightly, to use the part of the eye with the most distinct vision.

As I told before, horses can’t accomodate. Accommodation in humans means that the curve of the lens is changed, for more distinct vision. In horses this is different. The eye is designed to have a panoramic view. They can see almost everywhere, but not everywhere as clear.
The retina of a horse, has different areas for distinct and less distinct vision, instead of the possibility to accomodate. As distinct area, there is a horizontal strip in the center of the eye which has a high number of ganglion allowing for a more accurate vision.
The area outside of this strip is where motion is detected to alert the horse. The horse will then bring the object into the distinct area to determine if the object is something that should cause flight. To bring the object into clearer vision the horse will usually lift, lower, or tip its head to make use of the strip in its eye.

The horse also only has two types of cones which allow some color vision. While further research needs to be performed, present data shows that horses can distinguish between blue and red, but have difficulties with green and yellow. They also have a large number of rods, more than humans, which allow superior night vision, a benefit in the wild.

CONCLUSION
It is important for the jumper to extend the neck in front of the obstacle, so the jump can be seen with the horizontal strip, there where the horse has the most accurate vision. Also the head needs to be a little bit higher and faced towards the obstacle, so the horse can see with binocular vision. If the head is pulled downwards and behind the vertical, the horse can’t see anymore where it is going, which is of course very dangerous, especially in jumping. The rider needs to remember that the horse doesn’t see the obstacle a few cm before he jumps. It is important that the rider indicates when the horse has to jump. There also has been a survey done to colors of obstacles, which pointed out, that there were less faults made on obstacles painted with contradicting colours as on obstacles with one colour.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:41

een ding is onbetwist, en dat is dat het blikveld ontzettend verkleind wordt door een paard heel rond te rijden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:44

Maar ze worden er niet blind van...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:45

nee tuurlijk niet Haha! Haha! alleen hebben ze even geen zicht op de wijde wereld Haha! Haha! kan je nagaan hoe ze dan hun ruiter vertrouwen!!! want die sukkels lopen wel gewoon hun dingetje te doen zoals gevraagd van de ruiter