Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janderegelaa schreef:Dit is ook hyperflexion, probeer het eens bij jezelf zover mogelijk te doen en zet het dan vast met een touw. Als je het vaak genoeg doet gaat je spier rekken of...scheuren.
QQQQ schreef:Zeker Mireille, en zolang mensen wedstrijdresultaten als valide argumenten vóór LDR zien, zullen ze wel nooit de tegenargumenten kunnen waarderen.
Het ging hier over Kafue, die "om" was naar de LDR kant, maar nu blijkt dat ze de extreme LDR waar het hier vooral om gaat nog helemaal niet goed te vinden. Daarnaast is ze "om" gegaan, omdat ze voorheen haar paard altijd in één houding moest rijden. Haar ervaring is dus dat het met iets ronder instellen beter gaat, maar zij heeft niet de ervaring hoe het met goed klassiek gereden, met variatie van VWNW tot bovenin zou gaan. Dit is dus een ervaring die zij welliswaar heeft, maar waar bij doorvragen pas blijkt waar het vandaan komt. Dit is niet een ervaring op basis waarvan je kan zeggen "LDR is beter dan Klassiek".
Met andere woorden, al die "ervaring" is pas nuttig als het gehele plaatje duidelijk is, en als men de achtergrond van ieders interpretaties begrijpt. Dat is hier niet echt haalbare kaart, daarom is het nuttiger om inhoudelijk te discussieren, dan met "prestaties" of "ervaringen" te gaan schermen.
QQQQ schreef:Zeker Mireille, en zolang mensen wedstrijdresultaten als valide argumenten vóór LDR zien, zullen ze wel nooit de tegenargumenten kunnen waarderen.
Het ging hier over Kafue, die "om" was naar de LDR kant, maar nu blijkt dat ze de extreme LDR waar het hier vooral om gaat nog helemaal niet goed te vinden. Daarnaast is ze "om" gegaan, omdat ze voorheen haar paard altijd in één houding moest rijden. Haar ervaring is dus dat het met iets ronder instellen beter gaat, maar zij heeft niet de ervaring hoe het met goed klassiek gereden, met variatie van VWNW tot bovenin zou gaan. Dit is dus een ervaring die zij welliswaar heeft, maar waar bij doorvragen pas blijkt waar het vandaan komt. Dit is niet een ervaring op basis waarvan je kan zeggen "LDR is beter dan Klassiek".
Met andere woorden, al die "ervaring" is pas nuttig als het gehele plaatje duidelijk is, en als men de achtergrond van ieders interpretaties begrijpt. Dat is hier niet echt haalbare kaart, daarom is het nuttiger om inhoudelijk te discussieren, dan met "prestaties" of "ervaringen" te gaan schermen.
Mireille1970 schreef:Het gaat erom dat netjes gereden LDR en netjes gereden klassiek beiden goed zijn, en extreem kin op de borst getrokken LDR en extreem strak bovenin vastgehouden klassiek zijn beiden even slecht. En bieden beiden ook evenveel kans op blessures of andere ellende.
janderegelaa schreef:@ Kafue: en toch rijdt ze zo. Salinero zal ze niet meer in de blessure trekken. Het is meer de weg naar de top waar het fout kan gaan dan wanneer ze er eenmaal zijn.
Woodstock schreef:Mireille1970 schreef:Het gaat erom dat netjes gereden LDR en netjes gereden klassiek beiden goed zijn, en extreem kin op de borst getrokken LDR en extreem strak bovenin vastgehouden klassiek zijn beiden even slecht. En bieden beiden ook evenveel kans op blessures of andere ellende.
Maar is niet iedereen het hier wel over eens? Het LDR volgens Kafue (om t maar ff een naam te geve) is toch niemand zwaar op tegen? En k lees dus nu dat ook Mireille tegen het 'kin op de borst LDR' is. In principe is iedereen tegen wat jij net verteld, toch? Lijkt me logisch dat het goed is voor je paard om in houding te varieren, maar dus niet zo extreem als het 'kin op de borst' verhaal.....
Ik heb een beetje het idee dat we allemaal wel t verschil tussen goed en fout rijden zien, en dat dat extreme doorvragen evenals het star bovenin rijden niet echt goed kan zijn. Of zit ik ernaast?
Kafue schreef:janderegelaa schreef:@ Kafue: en toch rijdt ze zo. Salinero zal ze niet meer in de blessure trekken. Het is meer de weg naar de top waar het fout kan gaan dan wanneer ze er eenmaal zijn.
Euhmmm dus je zegt nu dat zij salie niet meer zo rijdt? Maar de anderen als PB, Krack, nelson en dergelijke wel?
Maar wat is dan de toegevoegde waarde van het tijdelijke geen gelul kin op de boeg rijdende verhaal?
Mireille1970 schreef:Ik heb vaak genoeg het argument gehoord dat alle toppers momenteel LDR rijden, dus dan zal 't argument toch wel zijn dat 't beter is, niet dan?QQQQ schreef:"LDR is beter dan Klassiek".
Ik heb dat ook nog nooit iemand horen zeggen.
Paardentango schreef:Het ligt eraan waar je de lat legt, is o.k. goud
Is o.k. misschien een 'lekker' buigend paard wat zich 'overgeeft' en blind is, kijken wordt erg lastig namelijk voor het paard. Volledige overgave, en ja Mireille het gaat hier over de extremen. Ik hoop dat je de video wel hebt gezien, het zijn gewoon beelden van inrij terreinen. Voor mij was het schokkend, eventjes o.k. maar zo lang... dat kan niet de bedoeling zijn.
Zo lang doorrijden in deze houding, en ook een uitgestrekte draf vragen, zelfs passage en een soort piaffe.
Ja toppaarden zijn het die dit mentaal ook doorstaan, want laten we eerlijk blijven, een paard is een gevoelig dier met rechtvaardigheidsgevoel en het dier heeft net als ons pijn. Van edel en trots is niet veel meer over, pas als ze losgelaten worden ogen ze blij. Ze zien ineens iets !
In mijn ogen worden paarden zo gedwongen tot iets op een akelige manier, met lichamelijke gevolgen. Totale onderwerping. Dienstongevalletje za'k maar zeggen.
Mireille1970 schreef:Omdat niet iedereen een objectief beeld van zijn/haar achtergrond kan geven. Net zoals wij voorheen nog niet begrepen wat Kafue onder "klassiek rijden" verstond (altijd bovenin), en wij er zojuist pas achter zijn dat zij LDR zo extreem als Anky die rijdt niet goed vind. Er zit altijd meer achter, en daar kan je hier niet doorheen prikken. Daarom.Waarom niet?
QQQQ schreef:Ik heb vaak genoeg het argument gehoord dat alle toppers momenteel LDR rijden, dus dan zal 't argument toch wel zijn dat 't beter is, niet dan?
horseyfries schreef:Hoeveel ziet een paard? Hoever reikt zijn blikveld? Ziet hij net zoals ons?
Het gekke is dat als LDR werkelijk zo slecht was dan moest dit topic nu toch stikken van de mensen die het uitgeprobeerd hadden en hun paard helemaal naar de ... hadden gereden of nu een geblesseerd paard hebben?
Nee, alle tegenstanders zijn mensen die zelf LDR nog nooit ervaren hebben maar er bij voorbaat al tegen zijn.
Alle voorstanders die het wel ervaren hebben en er positief over zijn worden eventjes als Anky-fan afgeschilderd want zij kunnen nooit een eigen mening hebben gevormd over iets wat ze zelf ervaren hebben??
Blijf ik toch een rare manier van redeneren vinden, net zoals zeggen bij een paard van Anky wat geblesseerd is dat het door LDR rijden komt zonder daar ook maar enig bewijs voor te hebben.
QQQQ schreef:Mireille1970 schreef:Omdat niet iedereen een objectief beeld van zijn/haar achtergrond kan geven. Net zoals wij voorheen nog niet begrepen wat Kafue onder "klassiek rijden" verstond (altijd bovenin), en wij er zojuist pas achter zijn dat zij LDR zo extreem als Anky die rijdt niet goed vind. Er zit altijd meer achter, en daar kan je hier niet doorheen prikken. Daarom.Waarom niet?
horseyfries schreef:Hoeveel ziet een paard? Hoever reikt zijn blikveld? Ziet hij net zoals ons?