Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:40

irmaz schreef:
Ik snap de link onervaren ruiter en FEI ook niet zo. Als je er KNHS van maakt wordt je opmerking een stuk helderder. De KNHS staat zich voor dat ze mensen op de juiste manier faciliteert om goede ruiters te worden, dus zou je mogen verwachten dat ze zorgen dat het juiste beeld wordt gepromoot.

996981 schreef:
Daarnaast verstrek je zelf ook een bult onjuiste informatie als zijnde feiten. Daar zou ik eerst mee stoppen, voor je naar een ander gaat kijken. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Dat kun je tegen iedereen zeggen, dan kunnen we de discussies hier verder wel staken >;)

Nee. Er zijn hier een heel aantal mensen die hun mening als dusdanig presenteren. Die hier mee praten om meer kennis op te doen, om dingen te leren begrijpen, hun oog te verbeteren etc. Er worden ook veel (feitelijk) goed onderbouwde Posts geplaatst.

Er zijn er echter ook een aantal die vooral aan het schoppen zijn tegen dat wat niet in hun straatje past. Vragen aan hun worden niet beantwoord en er wordt door hen vooral afgegeven op anderen die een andere denkwijze hebben.

Niet alles dat je zelf anders zou doen, is per definitie fout. Dat inzicht lijkt bij sommigen te ontbreken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:43

irmaz schreef:
996981 schreef:
Als iedereen, op ieder moment dat ze in de ring zijn, 100% zou voldoen aan dat gestelde ideaalbeeld, reed iedereen 100%.

Ik geloof dat Melissen eens heeft gezegd dat het maken van een goede foto van een goede combinatie hij vaak al met 1 beeld klaar was, terwijl hij van een slechte combinatie een heel rolletje vol moest schieten om 1 goede foto te vinden. Wanneer er dus veel mindere foto's van diverse combinaties verschijnen dan betekent dat zeer waarschijnlijk dat er geen betere plaatjes te vinden waren in de reportage.

Het moment waarom een foto genomen wordt maakt ook heel veel uit. Deze foto is niet op het moment gemaakt waarin de meeste opwaartse beweging was. Dat zou een heel ander beeld geven.

Je weet niet wie deze foto geplaatst heeft hè. Dat kan iemand zijn die aangenomen is voor de marketing, zonder verstand te hebben van paarden.

Zomaar suggereren dat er dus geen betere plaatjes van deze combinatie zijn lijkt me nogal voorbarig...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:38

Wat betreft het verschil tussen een 2e draf en een getruukte draf. Bij een 2e draf ontstaat er vaak meer souplesse en schwung naarmate er meer gedragenheid ontstaat. Bij een getruukte draf ontbreekt dit en wordt de rug juist vaak erg strak gehouden. Het is mechanisch met vooral veel voorbeen techniek en de rest blijft achter.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:18

996981 schreef:
Het moment waarom een foto genomen wordt maakt ook heel veel uit. Deze foto is niet op het moment gemaakt waarin de meeste opwaartse beweging was. Dat zou een heel ander beeld geven.

Je weet niet wie deze foto geplaatst heeft hè. Dat kan iemand zijn die aangenomen is voor de marketing, zonder verstand te hebben van paarden.

Zomaar suggereren dat er dus geen betere plaatjes van deze combinatie zijn lijkt me nogal voorbarig...

Het was een algemen opmerking van mij, niet persé over dat plaatje. Ik zie regelmatig allerlei excuses voorbij komen wanneer er een plaatje wordt neergezet wat niet zo positief is. Maar natuurlijk is de context waarin het plaatje geschoten is belangrijk. Alleen wanneer er plaatjes uit b.v. de paardenkrant of van de KNHS site worden gehaald mag je toch wel aannemen dat er een kundige fotograaf achter zit die naar alle eer en geweten zijn/haar beste plaatje heeft ingeleverd als kopij.

En het lijkt me niet verstandig iemand aan te nemen om een paarden-iets in de wereld te zetten die er geen verstand van heeft wat positieve reclame oplevert :(:)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:28

Clasical schreef:
Avalanche81 schreef:
Maar daar waren we toch al achter? Er is ook goede oprichting, die vanuit de achterhand komt, van een paard wat gewoon sterker is geworden en zich dus steeds meer kan oprichten, en er is verkeerde oprichting waarbij het paard door de ruiterhand omhoog wordt getrokken. Alles kan goed zijn en slecht. De stap ook, al is het in stap veel moelijker te verbloemen.

Dat is helemaal waar maar hoe moet een minder ervaren ruiter nog weten wat het verschil is?

Een minder ervaren ruiter ziet ook het verschil niet tussen een nageeflijk paard met lengte in de hals en een valse knik. Wat is je punt?
Clasical schreef:
Als dit inderdaad een beeld is uit de sport en er ook nog punten mee worden gereden?
Ik vind het iig een zorgwekkende ontwikkeling.

Hoe weet jij dat er punten mee worden gereden? Ik weet wel dat een zweefdraf niet wordt beloond in de ring, en een valse knik ook steeds minder, krijg je commentaren van: meer impuls, meer voorwaarts, paard moet nageeflijker.
Clasical schreef:
Ik kan begrijpen dat er soms foto’s worden genomen die een slecht moment laten zien, maar ik zie ook zoveel van die “slechte moment foto’s “ verschijnen op social media als voorbeeld.
Bij veel GP ruiters en zelfs op pagina’s van FEI zelf.

Die foto's zijn toch niet per se een voorbeeld, meer gewoon een plaatje vanuit de ring.
Ik blijf erbij dat een foto een momentopname is en dat het imo bijzonder kortzichtig is vanuit 1 moment te oordelen. Als er een filmpje zou zijn van dat moment zou het er soms al heel anders uitzien. Anderzijds is het ook maar net wat jij als voorbeeld wilt zien. Ik persoonlijk trek me er bar weinig van aan :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:30

irmaz schreef:
996981 schreef:

Het was een algemen opmerking van mij, niet persé over dat plaatje. Ik zie regelmatig allerlei excuses voorbij komen wanneer er een plaatje wordt neergezet wat niet zo positief is. Maar natuurlijk is de context waarin het plaatje geschoten is belangrijk. Alleen wanneer er plaatjes uit b.v. de paardenkrant of van de KNHS site worden gehaald mag je toch wel aannemen dat er een kundige fotograaf achter zit die naar alle eer en geweten zijn/haar beste plaatje heeft ingeleverd als kopij.

En het lijkt me niet verstandig iemand aan te nemen om een paarden-iets in de wereld te zetten die er geen verstand van heeft wat positieve reclame oplevert :(:)

Het blijft een organisatie, die ook winst moeten maken. Dat wordt hier door velen volgens mij niet begrepen. De FEI wordt gezien als heilig. Terwijl het gewoon een sportbond met winstoogmerk is.

Foto’s dienen op social media doorgaans meer als aandachttrekker, dan als voorbeeld.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:32

996981 schreef:
Daarnaast verstrek je zelf ook een bult onjuiste informatie als zijnde feiten. Daar zou ik eerst mee stoppen, voor je naar een ander gaat kijken. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Nee. Er zijn hier een heel aantal mensen die hun mening als dusdanig presenteren. Die hier mee praten om meer kennis op te doen, om dingen te leren begrijpen, hun oog te verbeteren etc. Er worden ook veel (feitelijk) goed onderbouwde Posts geplaatst.

Er zijn er echter ook een aantal die vooral aan het schoppen zijn tegen dat wat niet in hun straatje past. Vragen aan hun worden niet beantwoord en er wordt door hen vooral afgegeven op anderen die een andere denkwijze hebben.

Niet alles dat je zelf anders zou doen, is per definitie fout. Dat inzicht lijkt bij sommigen te ontbreken.

Of het topic gaat gewoon sneller dan dat sommige tijd hebben :)

Zoals wel vaker in deze discussies is de meetlat die gebruikt wordt verschillend.

Als we het hebben over gezond lichaamsgebruik gaat dat voor mij oa over duurzaamheid.

Het filmpje van Sonja Weber waar aanspannig zou ontbreken: Het is paard is 27 en alles behalve lekker gebouwd.

https://www.facebook.com/SonjaWeberReit ... 507078320/

Toch voert dit paard op 27 op een correcte wijze alle oefeningen uit en de ruiter ziet er als bonus ook nog is niet uit alsof er cardio fitness gedaan wordt.

Als het trainingsregime niet correct zou zijn was dit paard al lang stuk geweest. Mijn inziens relevanter dan of iets wel of niet vergelijkbaar is met GP. Ik vind wat er daarvoor gevraagd wordt en beloont wordt niet om aan te zien. Maar een ruiter als Manuel Borba Veiga zie ik wel weer graag rijden.

Ik rijd primair naar Baucheristische principes maar ik les ook met enige regelmaat bij een GP ruiter.
We kunnen in de les prima praten over de verschillen en overeenkomsten.

Nee het is niet zwart wit.. de kwaliteiten waar ik waarde aan hecht en waarvan ik de inschatting maak mijn paard ook zijn anders.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:56

jannico schreef:
Ik rijd primair naar Baucheristische principes maar ik les ook met enige regelmaat bij een GP ruiter.

Nee het is niet zwart wit.. de kwaliteiten waar ik waarde aan hecht en waarvan ik de inschatting maak mijn paard ook zijn anders.

Kun jij misschien de (grootste) verschillen aangeven tussen wat Baucher voorschrijft en jouw GP instrukteur?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:05

jannico schreef:
996981 schreef:

Of het topic gaat gewoon sneller dan dat sommige tijd hebben :)

Zoals wel vaker in deze discussies is de meetlat die gebruikt wordt verschillend.

Als we het hebben over gezond lichaamsgebruik gaat dat voor mij oa over duurzaamheid.

Het filmpje van Sonja Weber waar aanspannig zou ontbreken: Het is paard is 27 en alles behalve lekker gebouwd.

https://www.facebook.com/SonjaWeberReit ... 507078320/

Toch voert dit paard op 27 op een correcte wijze alle oefeningen uit en de ruiter ziet er als bonus ook nog is niet uit alsof er cardio fitness gedaan wordt.

Als het trainingsregime niet correct zou zijn was dit paard al lang stuk geweest. Mijn inziens relevanter dan of iets wel of niet vergelijkbaar is met GP. Ik vind wat er daarvoor gevraagd wordt en beloont wordt niet om aan te zien. Maar een ruiter als Manuel Borba Veiga zie ik wel weer graag rijden.

Ik ben even terug gaan kijken, maar volgens mij is er nergens gereageerd op het filmpje van Maria? :) welke reacties doel je op?

Mijn hele reactie was sowieso niet gericht op jou. Jij praat pas net mee en doe dat in mijn ogen passend bij een discussie. Met meningen gepresenteerd als meningen en niet als feiten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:14

jannico schreef:

Ik snap je laatste zin niet zo :D

Het is idd zeker niet zwart wit, maar dat is zo jammer in deze discussies, dat het het vaak wel wordt.

Veel dingen zijn ook vaak niet elkaars tegengestelde, en ik ben nog altijd enorm benieuwd naar een sluitende defnitie van de "moderne rijderij". Ik heb die van de goeroes hier nog niet gehad.

Wat ik vooral zie in de basissport, is slecht rijden. Ik ben er echt voor om een stuk theorie aan ruiters te gaan geven zodat ze iig het verschil weten tussen stelling en buiging, tussen voorwaarts, en rond scheuren :D nageeflijkheid en een valse knik, waarom niet ieder paard dat de rug loslaat ook een bolle rug zal hebben, en dat dat niet betekent dat die de rug wegdrukt, dat voorbeengezwaai niet erg is als het komt vanuit een dragende achterhand, waardoor de schouders meer vrijheid krijgen en die voorbenen er dus gewoon meer uit komen :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:20

Avalanche81 schreef:
jannico schreef:

Het is idd zeker niet zwart wit, maar dat is zo jammer in deze discussies, dat het het vaak wel wordt.

Veel dingen zijn ook vaak niet elkaars tegengestelde, en ik ben nog altijd enorm benieuwd naar een sluitende defnitie van de "moderne rijderij". Ik heb die van de goeroes hier nog niet gehad.

Wat ik vooral zie in de basissport, is slecht rijden. Ik ben er echt voor om een stuk theorie aan ruiters te gaan geven zodat ze iig het verschil weten tussen stelling en buiging, tussen voorwaarts, en rond scheuren :D nageeflijkheid en een valse knik, waarom niet ieder paard dat de rug loslaat ook een bolle rug zal hebben, en dat dat niet betekent dat die de rug wegdrukt, dat voorbeengezwaai niet erg is als het komt vanuit een dragende achterhand, waardoor de schouders meer vrijheid krijgen en die voorbenen er dus gewoon meer uit komen :D

“Moderne dressuur” en slecht rijden zijn toch synoniem aan elkaar? :D

Vroeger, in de methodes en tijd die nu klassiek worden gezien en toen modern, had je alleen goede ruiters en goede dressuur :j

*sarcasme modus uit

Avalanche

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:21

:') nailed it :')

Maar echt he........ zo frustrerend dat. En dan blind zijn voor de eigen tekortkomingen. Ik denk juist dat we over de jaren echt wel beter zijn gaan rijden dan vroeger, en er voor de paarden ook enorm veel verbeterd is. Er is veel meer bewustzijn :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:28

Avalanche81 schreef:
:') nailed it :')

Maar echt he........ zo frustrerend dat. En dan blind zijn voor de eigen tekortkomingen. Ik denk juist dat we over de jaren echt wel beter zijn gaan rijden dan vroeger, en er voor de paarden ook enorm veel verbeterd is. Er is veel meer bewustzijn :)

Het allerbelangrijkste is denk, totaal los van welke methode je aanhangt, dat je objectief blijft denken en kritisch naar jezelf durft blijven kijken. Alleen dan kun je ontwikkelen en het beste uit jezelf en dus je paard halen. Iedere vorm van “extremisme” in denkwijzen is in mijn ogen gevaarlijk. Ook bij paarden. Kijk naar je paard en zie wat hij nodig heeft. Het een sluit het ander niet uit.

Blijf continue reflecteren op je eigen kennis en kunde en probeer die zoveel mogelijk aan te vullen. Zodat je zoveel mogelijk handvatten hebt het juiste te doen.

Wat het juiste is kan per paard, per situatie verschillen.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:37

Elisa2 schreef:
jannico schreef:
Ik heb de hele discussie niet gelezen. Ik ben wel fan van Jean Claude Racinet de lijnen die hij trekt tussen verschillende flexions en de osteopathische invloed hiervan is extreem waardevol in mijn optiek.

Maar dit filmpje en selectie van beelden is wel een matige weergave.. Baucherisme kent ook wel enige variatie in interpretatie en uitvoer. Decarpentry die Baucher uitlegt is toch net anders dan Kerbrech bijvoorbeeld. En Jean Claude Racinet is zeker niet het zelfde als Philippe Karl.

De meest toegankelijke informatie omtrent Baucherisme op dit moment zijn de dvds/films van Philippe Karl en Sonja Weber.. Met de kanttekening PK graag gebruikt maakt van het verlengen van de hals en dit dan weer niet "des Baucher" is.

https://www.youtube.com/watch?v=p_BCB9LKiXY

Minder Bekende ruiter (hier) Die ik graag zie

https://www.facebook.com/eric.augereau. ... 2112907616

Ik kan het onderste filmpje niet zien, bovenste filmpje is weer een filmpje waar de aanspanning van achteruit mist en het over de rug lopen, lengtebuiging etc. Daar kom je wel mee weg bij een barok paard wat makkelijk verzameld. Maar niet met een willekeurige warmbloed imo.

Ik had ergens tussendoor iets zien passeren deze.

In in een discussie moet je iets definiëren. Ik word ook niet erg blij van een Willy Schultheiss eerlijk gezegd.. En vloekend in de kerk vind ik Podhjasky ook niet geweldig.

Ik voelde me ook niet rechtstreeks aangesproken maar een verduidelijking leek me op zijn plaats.

Avalanche81 schreef:
jannico schreef:

Ik hecht veel waarde aan hoe licht mijn hulpen zijn. Een been hulp moet niet meer zijn dan de 'adem' van mijn kuit bijvoorbeeld. Dit kost soms een aanspanning. Maar binnen mate vind ik dat eerste veel belangrijker. Jean Claude Racinet refereert hier aan als having the horse on parole.. Ik zal dus in mijn prioriteiten lijstje dit boven aan hebben.. Ik doe liever een stap terug dan dat ik dat op offer..

Ik zie het riding on parole maar weinig terug.

Maargoed dogmatisch denken is nooit zinvol. Bij mijn ene paard werkt X beter dan bij het andere. Improvise adapt and overcome. Maar toch vind ik mijn oplossing eigenlijk altijd wel bij een interpretatie van Baucher

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:51

Avalanche81 schreef:

https://www.bokt.nl/markt/ad/508243/gra ... sproblemen

Hier een gratis handvat voor je om rond te strooien :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:17

jannico schreef:
Ik hecht veel waarde aan hoe licht mijn hulpen zijn. Een been hulp moet niet meer zijn dan de 'adem' van mijn kuit bijvoorbeeld. Dit kost soms een aanspanning. Maar binnen mate vind ik dat eerste veel belangrijker. Jean Claude Racinet refereert hier aan als having the horse on parole.. Ik zal dus in mijn prioriteiten lijstje dit boven aan hebben.. Ik doe liever een stap terug dan dat ik dat op offer..

Ik zie het riding on parole maar weinig terug.

Maargoed dogmatisch denken is nooit zinvol. Bij mijn ene paard werkt X beter dan bij het andere. Improvise adapt and overcome. Maar toch vind ik mijn oplossing eigenlijk altijd wel bij een interpretatie van Baucher

Het belang van aan het been zijn is niet anders in de Duits klassieke dressuur en in de “moderne dressuur”. We willen volgens allemaal hetzelfde: een paard dat het leuk vind om te werken en waarop we bij voorkeur niet te moe worden van het rijden, omdat het weinig kracht en inspanning kost het gevraagde te krijgen :)

Hoe we daar komen lijkt heel erg verschillend op de eerste blik, maar valt in weze reuze mee als zoals dit topic weergeeft.

Dan blijft er dus vooral onkunde en gebrek aan kennis over, als belangrijkste speerpunt. Daar kunnen veel ruiters zich nog in ontwikkelen. En ik denk dat een ieder die hier momenteel mee schrijft en meeleest, dat ook als doel heeft.

De een is alleen meer open en zoekt gelijkenissen in zijn vraagstelling, waar de ander vooral tegen iets aanschopt om vanuit daar onbewust meer kennis op te doel en wellicht in de toekomst toch een andere kijk kan ontwikkelen.

Als je heel stellig is bijgebracht dat wat je doet het enige juiste is, dan is het immers ook moeilijk open te staan voor andere ideeen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:38

jannico schreef:

Ik ga gewoon mijn vraag nog eens herhalen maar dan op een andere manier:

Wat vindt je bij Baucher wat je niet kunt vinden in het reguliere/moderne/duitse skala rijden? En dan bedoel ik voor jouw persoonlijk, niet in algemene theoretische termen :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:35

Ik snap dat je die vraag aan jannico stelt, maar ik vind het ook leuk om hem te beantwoorden.
Ik vind het persoonlijk nuttig om een paard zijn eigen balans te vinden, voor ik wat vraag. Dus eerst balans, dan pas tempo, en de reden daarvoor is dat paarden zich behoorlijk vast kunnen gaan zetten als ze uit balans raken door een tempo dat hoger ligt dan ze aankunnen. Dus blessures voorkomen is voor mij een belangrijke motivator.

Anderzijds vul ik het wel aan vanuit een wat modernere gedachte van flexen en stretchen, omdat onze paarden (KWPN) anders gebouwd zijn, en dus ook anders getraind moeten worden, en ik losheid en souplesse belangrijk vindt in het rijden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:43

Avalanche81 schreef:
Ik snap dat je die vraag aan jannico stelt, maar ik vind het ook leuk om hem te beantwoorden.
Ik vind het persoonlijk nuttig om een paard zijn eigen balans te vinden, voor ik wat vraag. Dus eerst balans, dan pas tempo, en de reden daarvoor is dat paarden zich behoorlijk vast kunnen gaan zetten als ze uit balans raken door een tempo dat hoger ligt dan ze aankunnen. Dus blessures voorkomen is voor mij een belangrijke motivator.

Anderzijds vul ik het wel aan vanuit een wat modernere gedachte van flexen en stretchen, omdat onze paarden (KWPN) anders gebouwd zijn, en dus ook anders getraind moeten worden, en ik losheid en souplesse belangrijk vindt in het rijden.

Maar impuls passend bij de balans en kracht is in mijn ogen nog steeds iets anders dan in halt en stap balans zoeken en willen verzamelen voor je überhaupt iets van impuls toevoegd.

Ik rijd ook niet meer naar voren dan een paard aan kan, maar ik wek wel impuls op, vóór ik nageeflijkheid in de kaak verlang. Dat is bij Baucher andersom. Daar is het eersr nageeflijkheid (in de kaak) dan pas impuls.

Naar mijn idee loop je dan alsnog tegen het stukje vastzetten in het lijf aan op het moment dat je impuls toevoegt, alleen blijft het paard achter de kaak dan wel nageeflijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:54

Ja, en het deel waar het paard dan wel nageeflijk blijft, gebruik ik dan weer om het paard te vragen te verlengen op de korte zijde waardoor je je paard dus weer terug in balans kunt krijgen. Overigens is impuls niet hetzelfde als tempo toevoegen. Daar kun je mee spelen, als je weet dat je paard uit balans raakt als je tempo toevoegt, voeg je eerst impuls en souplesse toe, voor je tempo toevoegt.

Over verzameling heb ik overigens niets gezegd, alleen over nageeflijkheid. Ik hoef in die fase geen verzameling, dat is niet haalbaar, ik wil een paard dat niet uit elkaar valt. En op deze manier kan ik dat doen, omdat souplesse en nageeflijkheid basisvoorwaarden zijn. En dan ga je wat spelen met die comfortzone, en die is goed rekbaar :D je moet alleen niet alles ineens willen denk ik :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:07

Avalanche81 schreef:
Ja, en het deel waar het paard dan wel nageeflijk blijft, gebruik ik dan weer om het paard te vragen te verlengen op de korte zijde waardoor je je paard dus weer terug in balans kunt krijgen. Overigens is impuls niet hetzelfde als tempo toevoegen. Daar kun je mee spelen, als je weet dat je paard uit balans raakt als je tempo toevoegt, voeg je eerst impuls en souplesse toe, voor je tempo toevoegt.

Over verzameling heb ik overigens niets gezegd, alleen over nageeflijkheid. Ik hoef in die fase geen verzameling, dat is niet haalbaar, ik wil een paard dat niet uit elkaar valt. En op deze manier kan ik dat doen, omdat souplesse en nageeflijkheid basisvoorwaarden zijn. En dan ga je wat spelen met die comfortzone, en die is goed rekbaar :D je moet alleen niet alles ineens willen denk ik :)

Hoe voeg je souplesse toe? :D welke hulp is dat? :D impuls en tempo is in mijn ogen wel bijna hetzelfde. Het verschil is dat je tempo opwekt met je been en het er aan de voorkant “uit laat lopen” waar je bij impuls de energie opwekt en met hand en zit in je paard wil houden door halve ophoudingen, die weer zorgen voor meer balans.

Baucher heeft het wel over verzameling, vandaar dat ik het aanhaalde. Hij verzamelt voor er impuls is. Bij mij rijst nog steeds de vraag: hoe dan?... maar die wordt door niemand beantwoord.

Ik zie zelf niet in welk voordeel nageeflijkheid in de kaak heeft, als er geen aanspanning en losgelatenheid in het lichaam is. Als de rug los is, dan is de kaak dat in 99% van de gevallen automatisch ook (tenzij er te weinig kracht of balans is). Als de kaak los is, zegt dat in mijn ogen niets over de rug...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:25

996981 schreef:
Hoe voeg je souplesse toe? welke hulp is dat? impuls en tempo is in mijn ogen wel bijna hetzelfde. Het verschil is dat je tempo opwekt met je been en het er aan de voorkant “uit laat lopen” waar je bij impuls de energie opwekt en met hand en zit in je paard wil houden door halve ophoudingen, die weer zorgen voor meer balans..

Is geen hulp, is gewoon inbuigen, flexen

996981 schreef:
Baucher heeft het wel over verzameling, vandaar dat ik het aanhaalde. Hij verzamelt voor er impuls is. Bij mij rijst nog steeds de vraag: hoe dan?... maar die wordt door niemand beantwoord.

Geen idee :D voor verzameling is kracht nodig, dat heeft een jong paard niet, dus ik zou niet weten hoe je moet beginnen met verzameling :D

996981 schreef:
Ik zie zelf niet in welk voordeel nageeflijkheid in de kaak heeft, als er geen aanspanning en losgelatenheid in het lichaam is. Als de rug los is, dan is de kaak dat in 99% van de gevallen automatisch ook (tenzij er te weinig kracht of balans is). Als de kaak los is, zegt dat in mijn ogen niets over de rug...

Is een wisselwerking, het werkt van achter naar voor, maar ook andersom. Een paard dat loslaat in kaak en nek, doet dat ook in de rug. Andersom kun je vanuit losgelatenheid in het lichaam ook een ontspannen kaak en nek krijgen.
Maar een paard kan niet naar de hand toe komen, de onderkaak tegen het bit leggen, loslaten in de kaak en nek en spanning in het lichaam houden, dan krijg je een valse knik.
Wat NIET werkt imo is maar blijven drijven en hopen dat je paard een keer loslaat, dan krijg je paarden die gaan hangen op de hand.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 06:42

Avalanche81 schreef:
996981 schreef:
Hoe voeg je souplesse toe? welke hulp is dat? impuls en tempo is in mijn ogen wel bijna hetzelfde. Het verschil is dat je tempo opwekt met je been en het er aan de voorkant “uit laat lopen” waar je bij impuls de energie opwekt en met hand en zit in je paard wil houden door halve ophoudingen, die weer zorgen voor meer balans..

Is geen hulp, is gewoon inbuigen, flexen

996981 schreef:

Geen idee :D voor verzameling is kracht nodig, dat heeft een jong paard niet, dus ik zou niet weten hoe je moet beginnen met verzameling :D

996981 schreef:

Is een wisselwerking, het werkt van achter naar voor, maar ook andersom. Een paard dat loslaat in kaak en nek, doet dat ook in de rug. Andersom kun je vanuit losgelatenheid in het lichaam ook een ontspannen kaak en nek krijgen.
Maar een paard kan niet naar de hand toe komen, de onderkaak tegen het bit leggen, loslaten in de kaak en nek en spanning in het lichaam houden, dan krijg je een valse knik.
Wat NIET werkt imo is maar blijven drijven en hopen dat je paard een keer loslaat, dan krijg je paarden die gaan hangen op de hand.

Met inbuigen en flexen krijg je vooral invloed op de kaak en hals. Dat ze daar los zijn zegt niks over wat er onder je zadel gebeurd.

Ik durf dan ook niet te stellen dat een paard dat loslaat in de kaak, ook loslaat in de rug :n

Ik zeg nergens dat je moet blijven drijven in de hoop dat je paard een keer loslaat. Ik zeg dat je een zeker mate van activiteit in het achterbeen nodig hebt voor los gelatenheid in de rug. Het naar voren tredend achterbenen “trekt” de rug bol. Dat achterbeen kun je enkel bedienen met je been. Vanuit je been impuls opwekken en vanuit de aanleuning die dan ontstaat nageeflijkheid “vragen” ( een goed gereden paard geef in mijn ogen automatisch na in de kaak op het moment dat je hand sluit na het opwekken van impuls).

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 08:22

Impuls is de wil om naar voren te gaan maar dat kan ook heel langzaam zijn.
Een paard wat zichzelf leert dragen, met voorkeur eerst aan de hand, door middel van de balans voor de beweging, alsof het langzaam over een evenwichtsbalk balanceert, heeft daarmee alle impuls al in het lijf, deze energiestroom en samenwerking in coördinatie van verschillende spiergroepen maakt dat het paard de impuls bewaard.
Je voegt als ruiter geen energie toe om deze impuls vrij te laten naar een andere vorm, de energie is tenslotte al circulerend in het lijf aanwezig, de hulp die je geeft zet alleen de energie om in een andere vorm.
Om bv.vanuit stilstand te kunnen steigeren is ook
impuls nodig en kracht en energie vanuit de achterhand.
Hiervoor hoeft het paard niet eerst in een drafverruiming tot stilstand te komen om deze energie op te wekken.
Je kunt een paard in stilstand vragen dmv het achterbeen aan te raken met een zweep om deze naar voren te plaatsen onder de massa en gewicht op te laten nemen.
De reactie van het achterbeen is hiermee naar voren toe en het paard moet die energie in zijn lichaam omzetten in meer dragen en buigen van het been in stilstand.
Zo is er in stilstand nog steeds veel dynamiek in energie mogelijk.

“Speed is the enemy of impulse “

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:13

Ik weet niet of ik durf aan te nemen dat het bij een paard hetzelfde werkt.

Maar heeft hier iemand wel eens joga gedaan? Daar doe je allerlei ingewikkelde (dressuur) oefeningen die je moeten helpen in balans te komen. Fysiek en mentaal. In feite zou het geheel van de oefeningen en de verbinding daar tussen je daar moeten brengen. Maar soms kan het heel behulpzaam zijn dat iemand je even er aan helpt denken dat bepaalde onderdelen óók losgelaten moeten worden. Denk aan je ademhaling, denk aan je kaak etc.

Nu weet ik niet of dat zo is omdat wij mensen zijn en van nature meer in ons hoofd wonen dan een paard. Maar ik kan me vanuit dat perspectief dus voortstellen dat het ooit handig is om een paard een kleine reminder te geven, op elk gewenst moment, : he denk je ook aan dit stukje van je lichaam, dat je hier ook even ontspant.