Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:56

Simpelman schreef:
Je bedoelt dat men het paard eerst uitlegt wat er van hem verwacht wordt als er druk op het bit uitgeoefend wordt. Dat het dan de kaak los moet laten.
De meeste jonge paarden gaan in eerste instantie tegen druk in, spannen, kaak, nek en rug aan, en verliest daar zijn vertrouwen door.

Het uitleggen van een hulp.
Men leert het paard na te geven aan het bit.

Nageeflijkheid is het wanneer er voorwaarts drijvende hulpen worden gegeven aan een paard in aanleuning en het paard laat zich daarbij los door het hele lichaam.

Ik bedoel exact wat ik zeg. Die twee begrippen nageeflijkheid en aanleuning kunnen volgens Frans perspectief gerust van elkaar losgekoppeld worden.

Dit gaat weer terug naar taal en hoe we nageven definiëren, ik denk echter dat u mij wel begrepen heeft.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:14

SinneJ schreef:
Ik bedoel exact wat ik zeg. Die twee begrippen nageeflijkheid en aanleuning kunnen volgens Frans perspectief gerust van elkaar losgekoppeld worden.

Dit gaat weer terug naar taal en hoe we nageven definiëren, ik denk echter dat u mij wel begrepen heeft.

Sterker nog,: Ze zijn losgekoppeld. In de Franse methode gaat men uit van het concept van 'Légèreté', en niet het concept 'Anlehnung'. Idealiter komt men tot hetzelfde resultaat via een andere weg.
Beide methode hebben hun valkuilen. En in de dagelijkse praktijk worden vaak door elkaar gebruikt. Meestal door 'studerende' beroepsruiters. Niet omdat deze per definitie de 'beteren' zijn, maar omdat zij door hun beroep, veel meer verschillende paarden rijden en genoodzaakt zijn met oplossingen te komen.
Dus in een gestructureerd verhaal kan men het begrip 'aanleuning' niet in verband brengen met France principes. Lees hierover het uitstekende werk van Phillipe Karl: Dérives du Dressage Moderne [mijn vrije vertaling; 'dwaalwegen van de moderne dressuur'. met subtitel: Recherche d'une alternative "classique" [mijn vrije vertaling] 'Zoektocht naar een 'klassiek'alternatief. Er bestaan ook versies van in het Engels en het Duits. Of die vertalingen deugen weet ik echter niet.
Ook Karl is een fervent aanhanger van Baucher.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:07

Het eerste dat we PK zien doen wanneer hij op een paard stapt is het paard in aanleuning brengen, hij brengt de neus voor de verticaal en opent de schoft door de hals te verlengen en brengt simultaan door aandrijven het paard in aanleuning.
Het paard vormt zo een mooie open bovenlijn, brengt vrij de achterhand onder en kan hiermee inbuigen om verder te gaan dragen.
Dit is een prachtige lichte aanleuning, l'ecole de la légèreté, de school van de lichtheid.
De Franse school.
Het is dat waar ik het hier over heb, zo heb ik het 50 jaar geleden al ingegoten gekregen, in Nederland, zo werd het ginterpreteerd en toegepast in de vooroorlogse Nederlandse cavalerie, tenminste bij de twee officieren en de adjudant die geprobeerd hebben mij hun kennis over te brengen.

PK is Frans... en heeft (naar mijn mening terecht )een duidelijke aversie naar het Duitse begrip Anlehnung.

In de D interpretatie wordt het paard opgesloten tussen aandrijvende hulpen en de hand.
Men heeft in Duitsland inmiddels een limiet in de voorschriften opgenomen in de zin van niet meer dan X kilo!
De druk liep soms op tot een permanente 15 kilo op stang en dat vond men kennelijk teveel worden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:45

Simpelman schreef:
Het eerste dat we PK zien doen wanneer hij op een paard stapt is het paard in aanleuning brengen, hij brengt de neus voor de verticaal en opent de schoft door de hals te verlengen en brengt simultaan door aandrijven het paard in aanleuning.
Het paard vormt zo een mooie open bovenlijn, brengt vrij de achterhand onder en kan hiermee inbuigen om verder te gaan dragen.
Dit is een prachtige lichte aanleuning, l'ecole de la légèreté, de school van de lichtheid.
De Franse school.
Het is dat waar ik het hier over heb, zo heb ik het 50 jaar geleden al ingegoten gekregen, in Nederland, zo werd het ginterpreteerd en toegepast in de vooroorlogse Nederlandse cavalerie, tenminste bij de twee officieren en de adjudant die geprobeerd hebben mij hun kennis over te brengen.

PK is Frans... en heeft (naar mijn mening terecht )een duidelijke aversie naar het Duitse begrip Anlehnung.

In de D interpretatie wordt het paard opgesloten tussen aandrijvende hulpen en de hand.
Men heeft in Duitsland inmiddels een limiet in de voorschriften opgenomen in de zin van niet meer dan X kilo!
De druk liep soms op tot een permanente 15 kilo op stang en dat vond men kennelijk teveel worden.

Het onderlijnde deel vind ik niet. Zou u mij kunnen verwijzen naar waar die info te vinden is?

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:53

Gewoon kijken naar de video's.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:46

Er zijn mensen die dezelfde video bekijken en zij zien toch iets heel anders. Het geen hierboven wordt beweerd is APERT ONWAAR. Philippe Karl stelt juist heel duidelijk dat de positie van het hoofd ALLEEN door de hand bepaald wordt. Dat komt voort uit het principe van 'main sans jambes et jambes sans main' zoals dat door Baucher werd geïntroduceerd en in de Duitse opvatting wordt bestreden. Hij , Ph,Karl, onderstreept dat ook heel duidelijk in zijn betoog tegen de Skala in het boek dat ik hierboven heb vermeld.
In niet één van de video's van meneer Karl , kunt u hem zien rijden met de intentie zoals hierboven werd beschreven. Het zou trouwens volledig ingaan tegen het standpunt waarvoor de heer Karl zich sterk maakt. Alleen als men met een vooringenomen 'wensdenken' naar deze video's kijkt, of inderdaad niet begrepen heeft wat Ph.Karl daarin onderwijst [hij is nogthans heel duidelijk in zijn verklaringen] kan men tot de bovenstaande, geheel foutieve, interpretatie komen.

Ik heb sterk de indruk dat alle auteurs worden misbruikt om één standpunt te ondersteunen, in de hoop dat het niet nagelezen, of op andere manier gecontroleerd wordt. Donald Trump kan immers op die manier ook een verkiezing winnen.

katja_silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:09

Afbeelding
Hoi! Hoe vinden jullie dat ze in draf loopt? Heb evt ook wel een andere foto. (Even niet op mijn houding letten hier haha :D )

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:11

Ik probeerde de weerstandbiedende hand ook aan te halen in het voorbeeld die ik aanhaalde. Vraag me ook af of het Kadankovich nog is gelukt om een voorbeeld te omschrijven waarbij EvL de ruiter een weerstand biedende hand aanraad / leert en een voorbeeld waarbij er gebruik gemaakt werd van de corrigerende. Het lijkt zo op papier haast het zelfde maar volgens mij zit er een enorm verschil in!

Ik las ook iets voorbij komen met 'contact' nemen, dan zoekt de ruiter dus contact bij het paard? Hoe gebeurt dat? :)
Zoals ik het begrijp rijd je het paard juist i.c.m. je been en zithulpen naar de hand toe, het kan en mag zo ver naar voren rijken tot waar de hand toestaat. Tot waar de hand weerstand bied dus (ok, tot hier en niet verder).

Heb alleen wel even moeite met dat hele drawer en lemon verhaal, leuk die bladzijde uit dat boek maar helemaal als ik moe ben (en dat is nu wel het geval) heb ik moeite met vreemde talen, in dit geval moet ik het dus vertalen en een stukje theorie begrijpen dat word even te veel nadenk werk op het moment. Misschien iemand die het in het Nederlands kan uitleggen?

SinneJ schreef:
[knip]

Ik ben zoals boven beschreven een tijdje geleden beginnen werken met die weerstandbiedende hand. Ik heb een nogal bruut paard wat soms best wat 'weerstand' nodig had voor hij de kaak ontspande, maar god wat een verschil; alle hulpen kwamen plots 3x duidelijker door.

Nu ben ik op een punt gekomen dat ik met de hand nauwelijks nog moet corrigeren, maar DAT vind ik juist moeilijk. Dat vertrouwen hebben dat hij gewoon in mijn hand komt is blijkbaar niet vanzelfsprekend. Hij is nl een stuk stabieler in de aanleuning nu wat ik soms verwar met spanning. Ik moet nu echt tegen mezelf zeggen 'Blijf met je hand voor het bit, blijf ervoor!" en dan 'valt' hij er effectief gewoon in want die vw nw neiging zit er ondertussen ingebakken. Heel raar en fijn tegelijk.

Volgens mij heb jij hierin juist gebruik gemaakt van een corrigerende weerstandbiedende hand. Kun je uitleggen wat je dan precies deed om te komen tot het ontspannen van de kaak? Je schrijft dat je best wat weerstand nodig had maar wat deed je precies? Hoe werkten de hulpen in?

Wat jij nu omschrijft is precies wat ik bedoel, zo zacht als kan maar hard als nodig. Sommige paarden nemen van zichzelf al meer druk en dan ben je als ruiter ook genoodzaakt om meer druk te geven. Uiteraard is lichtheid het doel.

Frans, Duits... merk dat ik mezelf meer vind in de Duitse school (wellicht ook door mijn paard die beter reageert op de oplossingen voortkomend vanuit de Duitse school) en al blij ben dat ik begrijp wat ze daar bedoelen en nog blijer als ik dit, ookal is het maar een klein beetje, correct kan toepassen. Ik kijk uiteraard wel eens naar de Franse school, ben dan vooral nieuwsgierig naar de verschillen en het waarom erachter. :)

Over het verschil en wat nou beter is kan ik wat dat betreft nog niet voldoende mee praten, heb er te weinig kennis van.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:16

Goh, welkom katja_silke, heb je je al een klein beetje ingelezen in dit topic? :)
Wat vind je zelf van de foto, ben je blij met het beeld wat je ziet of zou je misschien liever wat anders hebben gezien? :) Misschien past je foto en vraag overigens beter in dit topic: [RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Reageer zo even wat ik vind over je foto.. :)

katja_silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:26

_Marinke_ schreef:
Goh, welkom katja_silke, heb je je al een klein beetje ingelezen in dit topic? :)
Wat vind je zelf van de foto, ben je blij met het beeld wat je ziet of zou je misschien liever wat anders hebben gezien? :) Misschien past je foto en vraag overigens beter in dit topic: [RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Reageer zo even wat ik vind over je foto.. :)

Jaa al even 20 pagina's gelezen, wat doe ik met mijn vrije tijd.. :') Ik ben zelf eigenlijk wel tevreden over hoe ze loopt, zeker als ik het vergelijk met een jaar geleden.. Veel meer achterhand gebruik en er is veel minder spanning te zien, maar mijn handen.. tja laten we het daar maar niet over hebben haha :')

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:36

Zou zelf liever een nog actievere achterhand zien. Heb het dat ze nog niet niet fijn in verbinding loopt van achteren naar voren. Jou houding is ook best netjes alleen de terugwerkende binnenhand vind ik minder, volgens mij komt dit omdat je ook een klein beetje inknikt in je binnenheup en daarmee eigenlijk verkeerde hulpen aan je paard doorgeeft. Je zet dan druk op je buitenste zitbeenknobbel i.p.v. de binnenste, je paard wil dus eigenlijk de andere kant op. Door dan met je binnenteugel terug te werken probeer je toch de juiste stelling en buiging te krijgen.

Heb je ook een foto van hoe het een jaar terug was? :)

katja_silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:43

_Marinke_ schreef:
Zou zelf liever een nog actievere achterhand zien. Heb het dat ze nog niet niet fijn in verbinding loopt van achteren naar voren. Jou houding is ook best netjes alleen de terugwerkende binnenhand vind ik minder, volgens mij komt dit omdat je ook een klein beetje inknikt in je binnenheup en daarmee eigenlijk verkeerde hulpen aan je paard doorgeeft. Je zet dan druk op je buitenste zitbeenknobbel i.p.v. de binnenste, je paard wil dus eigenlijk de andere kant op. Door dan met je binnenteugel terug te werken probeer je toch de juiste stelling en buiging te krijgen.

Heb je ook een foto van hoe het een jaar terug was? :)

Ik zal even kijken voor de foto, met die verkeerde hulpen klopt idd, met les zijn we daar met oefeningen nu ook heel erg op aan het oefenen :) ik zal mijn reactie even editen als ik een foto heb gevonden :)
Jaa! Foto gevonden :)

Afbeelding

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:04

katja_silke schreef:
[ [url=m/o9KgfP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hoi! Hoe vinden jullie dat ze in draf loopt? Heb evt ook wel een andere foto. (Even niet op mijn houding letten hier haha :D )

Het beeld is mooi, maar ik ben altijd al van mening geweest dat ik liever een paard zie lopen onder het zadel. Ik wil niet tot verkeerde = onnodig kwetsende] conclusies komen. Zo is voor mij niets te zien wat mij doet vermoede dat er iets mis zou zijn, dus ik kan u feliciteren

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 00:28

Aaah goed gezien van mij dus! :D Goed dat jullie zo met de juiste hulpen en houding bezig zijn! Want als jou houding beter word en je leert om de juiste hulpen correct te geven op het juiste moment (heb geduld, dit leer je niet in een paar lessen maar vergt veel oefening = dus veel trainingsuren!) Je zult dan merken dat het rijden ook steeds makkelijker gaat. ;)

De reden dat ik om de foto van vorig jaar vroeg was namelijk omdat ik verbaasd was omdat je schreef dat je al heel blij bent met de activiteit in de achterhand terwijl ik (afgaande op alleen die eerste foto) echt nog wel activiteit miste maar als ik nu zie waar jullie vandaan komen dan snap ik de blijdschap! :D Het is inderdaad al heel wat meer verbeterd! Maar het mag zeker nog meer, waarop ik dus tot de conclusie kom dat je goed op weg bent. :D Keep going!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 07:54

@simpelman: zou je het filmpje van Equitopia hier weer eens willen plaatsen ( voorwaarts/ neerwaarts).. Kan het niet meer vinden! Vind dat een zeer waardevol filmpje!
Misschien voor andere ook weer waardevol!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 09:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 10:00

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 11:06

Zijn beide filmpjes niet..is een blonde mevrouw die het presenteert met dressuurpaarden..
Dank jullie wel voor t meedenken alvast!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 11:09

[***] schreef:
Babootje schreef:
http://equitopiacenter.com/videos/
Developing your horses back

Bedoel je deze Pol1?

Dit is toch hetzelfde als dat Will Faerber doet?

Juist maar dat is wat veel verschilende trainers doen. Vreemd genoeg, op zeer verschillende manieren, maar in het eindresultaat zeer gelijkaardig. De één streeft in deze gymnastizeringsfase, vooral gericht op ruggebruik, op een hoofd-halshouding die lager dan het boeggewricht. De ander laat de hoofd-halslijn nooit verder dalen dan datzelfde boeggewricht. In de tijd dat ik bij Henk van Bergen trainde, vond ik dat hij dat laatste heel mooi demonstreerde. [ik zeg dit zo voorzichtig omdat ik natuurlijk niet kan weten of hij zo nog steeds rijdt of dat hij wellicht tot een ander inzicht is gekomen. Klaus Balkenhol laat de hals duidelijk lager komen. Ook zijn paarden lopen heel fijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 11:54

[***] schreef:
Babootje schreef:
http://equitopiacenter.com/videos/
Developing your horses back

Bedoel je deze Pol1?

Dit is toch hetzelfde als dat Will Faerber doet?

Het lijkt erop maar ik zie toch wel wat verschil in de voorbeelden die ik van WF heb gezien.
Ik heb ook niets tegen WF (oude wijn in nieuwe zakken) maar meer tegen de hype die dan vervolgens ontstaat en waarbij mensen hun paard vervolgens de "grond in rijden"

Wat verderop in het filmpje wordt wel gezegd dat er een zekere mate van contact moet zijn en dat de achterbenen verder onder de massa moeten komen wil je op een juiste manier de rug trainen..
Dat zie je in de voorbeelden van Will Fearber juist vaak niet.

Als wordt gezegd dat het twee jaar tijd kost om de rug goed te ontwikkelen, wil het ook niet zeggen dat je twee jaar op deze manier moet rondsturen. Het is gewoon een trainingsonderdeel, dat zich steeds verder ontwikkelt naarmate het paard sterker wordt. In het begin zul je inderdaad niet verder komen dan boeghoogte.
Afhankelijk van de bouw van het paard kan het ook een valkuil zijn om het paard verder te laten dalen dan boeghoogte.

Het heeft dus ook veel te maken met hoe je dit interpreteert, gevoel en ervaring.

katja_silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 11:59

Kadankovitch schreef:
katja_silke schreef:
[ [url=m/o9KgfP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het beeld is mooi, maar ik ben altijd al van mening geweest dat ik liever een paard zie lopen onder het zadel. Ik wil niet tot verkeerde = onnodig kwetsende] conclusies komen. Zo is voor mij niets te zien wat mij doet vermoede dat er iets mis zou zijn, dus ik kan u feliciteren

Ze loopt hier onder het zadel :')

katja_silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 12:00

_Marinke_ schreef:
Aaah goed gezien van mij dus! :D Goed dat jullie zo met de juiste hulpen en houding bezig zijn! Want als jou houding beter word en je leert om de juiste hulpen correct te geven op het juiste moment (heb geduld, dit leer je niet in een paar lessen maar vergt veel oefening = dus veel trainingsuren!) Je zult dan merken dat het rijden ook steeds makkelijker gaat. ;)

De reden dat ik om de foto van vorig jaar vroeg was namelijk omdat ik verbaasd was omdat je schreef dat je al heel blij bent met de activiteit in de achterhand terwijl ik (afgaande op alleen die eerste foto) echt nog wel activiteit miste maar als ik nu zie waar jullie vandaan komen dan snap ik de blijdschap! :D Het is inderdaad al heel wat meer verbeterd! Maar het mag zeker nog meer, waarop ik dus tot de conclusie kom dat je goed op weg bent. :D Keep going!

Dankjewel! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 12:13

@katjasilke

Kadankovitch bedoelt volgens mij "bewegende" beelden, als in een filmpje......

Citaat:
Het lijkt erop maar ik zie toch wel wat verschil in de voorbeelden die ik van WF heb gezien.
Ik heb ook niets tegen WF (oude wijn in nieuwe zakken) maar meer tegen de hype die dan vervolgens ontstaat en waarbij mensen hun paard vervolgens de "grond in rijden"

Ben het met je eens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 12:17

katja_silke schreef:
Ze loopt hier onder het zadel :')

Het zou kunnen dat hij een filmpje bedoelt... :) Zien lopen alsin: zien bewegen. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 13:13

Lees nog steeds mee, ook al reageer ik amper of niet.

Zonet een heerlijke buiten rit gehad met onze paardjes -O- <3 manlief, afgekort tot ml, op Hercule en ikke op onze Polie. Op verzoek van ml gingen we een route andersom doen die we al lang niet meer gereden hadden. Leuk, ik had er echt zin in.
Ml rijdt het paard in zijn natuurlijke houding. Dat wil zeggen hij rijdt Hercule met een lichte contact teugel, paardje beweegt zoals hij ook op de wei beweegt en paardje wordt niet door hem in de weg gezeten. Ml /73 jaar kan niet paardrijden zoals hij zelf altijd zegt, maar met onze Hercule- 22 jaar, kan hij lezen en schrijven en die twee begrijpen elkaar en houden van elkaar.

Zelf heb ik als laatste instructrice een aantal jaren Duits klassiek les gehad en rijdt het paard vanuit die achtergrond lekker relaxed buiten met correct gebruik van de rug. Het weer was prachtig hier. Altijd als we vertrekken doe ik af en toe paar stapjes wijken e.a. losmakende oefeningen. Allemaal heel kort totdat spoedig de fijne telefoonlijn verbinding met paardje aanwezig is. Dat staat voor fijn kauwen op het bit, fijn reageren op de lichte aanwijzingen, brug is beeld voor rug fijn gesloten. Verder op de rit, paar pasjes sb, travers en renvers, zodat paardje recht blijft en we de dressuur oefeningen een beetje onderhouden. Maar ook hier staat het echte plezier vooral voorop.
Paardjes waren zoals vrijwel altijd super gaaf om te rijden.
Omdat we andersom reden was er voor de paardjes veel te zien. Dus af en toe stonden ze stil om te kijken, wij keken graag mee. Af en toe een aai, zeggen `dat is Jerome die aan het snoeien is, dat is Dominique die kak uit rijdt` etc, waarna de paardjes weer gerust verder gingen. Andersom ziet de wereld er namelijk total anders uit voor ze }> , dat is iets dat ze ons geleerd hebben. Geven we ze de tijd om die veranderende wereld te begrijpen, dan blijven ze blijmoedig en dapper doorgaan. De oortjes stonden er mooi op, 4 paar oogjes glommen.

Toen we de heuvel op moesten draven kwam ml met onze prachtige merens als een volleerde draver in uitgestrekte draf langs. Wouw wat prachtig gezicht <3 , die barokke Hercule die is exterieurmatig zo mooi en dan komt hij mooi bewegend van achter naar voren met die kleine beentjes en dan verruimt die op een schitterende manier. Wat een kanon is het dan.
Polie reed ik op dat moment ook op de natuurlijk manier wat staat voor in verlichte zit zitten, handen helemaal naar voren doen en zo min mogelijk storen, want de ervaring leert dat als ik dit zo doe, zij ook heel gemakkelijk in uitgestrekte draf de heuvel op kan rennen en kanon Hercule gemakkelijk bij kan houden. Ik voelde dat lijf onder me prachtig van achter naar voren enorm verruimen. Geweldig.
4 x erg genieten leverde dit op. <3

Modern of klassiek of natuurlijke houding rijden, natuurlijk is het correct rijden belangrijk voor mensen die erg veel rijden, zoals de Heer Kandovitch, S.man, Babootje en vele anderen. Zeker voor die mensen die grand prix of hoger rijden vind ik dat heel belangrijk want correct rijden zorgt ervoor dat de paarden tot op hoge leeftijd gezond blijven.Vanuit mijn liefde voor de dressuur lees ik graag mee in dit topic en lees jullie uitwisseling en leer daarvan.

Wij rijden maar twee keer per week en bijna altijd buiten. Wij zijn zoals de meeste ruiters recreatie ruiters en willen onze paardjes heel houden.
De eenheid die er is tijdens onze ritten tussen ons vieren, de totale stilte, het genieten van mensen en dieren dat bereikt voor mij het perfecte als het gaat om een zijn met de paardjes, ons in veilige handen voelen bij ze. Ze geven ons zo verschrikkelijk veel.

Zelf denk ik dat dit genieten, die liefde tussen mensen en paarden op vele manieren bereikt kan worden en herkenbaar zal zijn voor veel van jullie. Dat kan ons misschien met elkaar verbinden waarbij we accepteren dat we vanuit verschillende achtergronden rijden.

Wel bedank ik iedereen voor ieders inbreng *D . Juist de verschillen maakt dat het een interessant topic is en blijft en ik nog steeds graag mee lees, ook al heb ik weinig te brengen.