Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Starbreeze schreef:Hier moet ik even op reageren Geryon, juist door een paard in een houding te dwingen met hulpteugels heeft je training geen enkele zin. Je paard moet eerst leren zijn lichaam weer correct te gebruiken en bovenal leren loslaten. Dat is je basis en van daaruit kun je verder![]()
Kan je paard in zonder bijzet aan de longe niet met de neus door het zand in een actief tempo, dan kan hij zijn bovenlijn op de een of andere manier niet loslaten en zijn buikspieren dus niet aanspannen. Ontspanning kún je niet afdwingen. Nooit.
Ik zou misschien 'hooguit' een chambon gebruiken die echt alleen inwerkt als je paard echt zijn rug wegdrukt, om aan te geven dat rondloeren niet tot de optisch behoord, maar niet inwerkt zodra het hoofd ook maar iets neerwaarts gaat.
Ik snap je wel hoorik kom zelf ook van ver qua gedachtengang en ik was ook dezelfde mening toebedeeld. Maar ik heb zelf ondervonden dat die manier op geen enkele manier wat bijdraagt aan wat mijn doel is: een ontspannen paard dat het werk aan kan. Nu gaan we wel die kant op
. Eindelijk.
Evelijn schreef:Ik had een vraag over elke dag aan het werk. Simpelman stelt nu voor elke dag te longeren + stapritten.
Ik zit altijd mee wat qua spieropbouw nou beste schema is (en snap dat dat ook per paard verschillend is). Momenteel ben ik vooral om de dag bezig, ook al ben ik daar ook niet helemaal tevreden mee.
Voor mijn ouwe van 23 probeer ik max. 2x in de week in de bak aan het werk en daarnaast dan nog 2x naar buiten.
Voor de merrie van 11 met veulen aan de voet hou ik het nu om de dag en dan half uur tot drie kwartier. Eigenlijk alleen voorwaarts-neerwaarts en nog geen galop.
Maar weet eigenlijk niet of het zo wel goed is voor spier- en conditieopbouw.
Starbreeze schreef:Ik zal proberen morgen een filmpje te laten makenik denk dat het basistempo goed is nu. Eerder was hij te gehaast. Hij loopt ontspannen en maakt zijn passen af inderdaad.
Hij stapt sowieso altijd in de afdruk van zijn voorhoef, dit is het minimale wat hij doet in een sukkeldraf. Bij normaal tempo één tot enkele hoeven over.
Hij swingt denk ik ook, vandaar mijn vraag op de vorige blz over de staart die ritmisch heen en weer beweegt.
Verruimen kan hij in principe als de beste, regelmatig een 8 gescoord ermee. Nu gaat hij ook wel verruimen wanneer ik daarom vraag en duikt hij niet meer achter de teugel, maar het begin is niet meer zo 'electrisch' zeg maar.
De overgang is niet meer zo gemarkeerd. Terug gaat wel heel goed (eerst dramde hij daar door).
Geryon schreef:Dan lijkt mij dat hij erg stuwt. Dus veel kracht naar voren, waardoor hij in draf overstapt.
Starbreeze schreef:@Geryon, het is niet als een aanval bedoeld, sorry als dat zo overkwammaar ik ben van mening dat iedere hulpteugel, uitgezonderd de chambon, het paard in een bepaalde houding zet (of dwingt, net hoe ze het wil noemen)
en daarmee bereik je het tegenovergestelde met hoe ik vind dat een paard zich zou moeten voortbewegen. Hij zou zeker in de beginfase het neusje er altijd uit moeten kunnen drukken en bij de meeste hulpteugels wordt dat juist begrenst.