[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:24

dat is een hele andere opvatting! nooit aan gedacht! zou het helpen als ik wat meer in het midden van het zadel ging zitten, en sowieso mijn beugels langer doe, en het zadel iets naar achter leggen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:51

Het is een veelzijdigheidszadel he? Volgens mij ligt ie niet te ver naar voor hoor. Het diepste punt van het zadel is volgens mij gewoon niet in het midden zoals wij graag verlangen als "dressuurruiters". Dat een zadel past op je paard maakt hem niet ook gelijk geschikt voor jouw zit/houding.

Maar je beugels langer maken en jezelf langer maken (dus niet zo je kniewrongen opzoeken) en je balans vinden in je eigen houding ipv. op je knieën zou een goed idee zijn.

Wellicht helpt het wel tegen het teveel terugkomen of wegschieten :) Het is in ieder geval een begin dan telkens in zijn mond te moeten gaan zitten :j

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:12

ja het is inderdaad een veelzijdigheidszadel, had eerst een dressuur maar die lag zo verkeerd, heb voor veelzijdigheid gekozen ivm springen. Ik zal zeker die beugels eens wat langer maken! nou ik heb in ieder geval weer een goed trainingsdoel! nu alleen nog mensen meeslepen die foto's kunnen maken zodat ik kan vergelijken! :Y)

lisalovezara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:35

Babootje schreef:
LU, ik ben het grotendeels eens met de opmerkingen van mijn voorgangers. Wat ik er nog aan wil toevoegen is dat je duidelijk ziet dat de amazone nog niet kan zitten, laat staan rijden. Ze kan de beugels niet onder de bal van haar voet houden, zit tegen de beweging in en houdt zich nog vast aan de teugels. Je kunt wel zeggen "handen/armen los" maar dat gaat niet omdat ze zich nog vasthoudt aan de teugels Dit is nu typisch een combinatie waarbij je met de amazone aan de slag moet gaan met leren zitten (om met de woorden van Swaab te spreken: eerst leren zitten om te kunnen voelen). Ze zit het paard alleen maar in de weg zo en als het paard nog erg jong is, is het helemaal al problematisch "groen op groen" zoals we dat dan plegen te noemen is al helemaal geen goede combi. Dus ik zou zeggen: begin bij 1 en dan bij a en stuur de amazone op zitles.

He bedankt he, ik vind het prima. Ze liep super die dag, ik was happy, kreeg complimenten van mn omstanders en op bokt worden alleen maar vervelende reacties geplaatst. (y)

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:36

Pas had ik al een filmpje gepost, maar die was te slecht van kwaliteit om te beoordelen. Ik heb nu wat oude foto's (komen uit 2011) om te beoordelen.

Afbeelding
Wat ik zie: Ik zie een paard die wat achter de loodlijn loopt, maar wel goed actief stapt. De ruiter moet voor zich uit kijken en minder ingezakt zitten.

Afbeelding
Wat ik zie: Ook hier weer achter de loodlijn. Hier geen actief achterbeen, loopt ook op de voorhand. Ruiter zit vrij netjes, alleen handen op gelijke hoogte houden.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:39

In de 2e foto helt de ruiter iets naar voren en kijkt ietwat naar beneden. Als je daar rechtop zou gaan zitten zou dat denk ik al een wereld van verschil maken in hoe je paardje loopt! Nu is het namelijk nog heel erg op de voorhand, maar als je zelf rechtop zit kan je paard alweer veel meer in evenwicht komen.

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:41

Nu je het zegt inderdaad, ik zit daar iets naar voren. Dat is trouwens sowieso een probleem van mij. Zijn er oefeningen voor om rechter op te gaan zitten? Ik heb namelijk altijd als ik recht op wil zitten dat ik dan mijn benen ga afsteken.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:45

Ik doe het zelf ook, de enige tip die ik je kan meegeven is eens in een bak te gaan rijden met een spiegel, en dan doen alsof je overdreven naar achteren gaat zitten en kijken in die spiegel. Zit je nu recht? Te ver naar achter? Te ver naar voor? En heel veel oefenen natuurlijk, ik ben er nu ook al een tijdje mee bezig, rechter zitten, maar het blijft verdomde lastig als je altijd al wat voorover gebogen zat!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:47

De beste tip om rechtop te gaan zitten is om vooruit te kijken :j dan doe je dat vaak al automatisch.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:16

Babootje schreef:
LU, ik ben het grotendeels eens met de opmerkingen van mijn voorgangers. Wat ik er nog aan wil toevoegen is dat je duidelijk ziet dat de amazone nog niet kan zitten, laat staan rijden. Ze kan de beugels niet onder de bal van haar voet houden, zit tegen de beweging in en houdt zich nog vast aan de teugels. Je kunt wel zeggen "handen/armen los" maar dat gaat niet omdat ze zich nog vasthoudt aan de teugels Dit is nu typisch een combinatie waarbij je met de amazone aan de slag moet gaan met leren zitten (om met de woorden van Swaab te spreken: eerst leren zitten om te kunnen voelen). Ze zit het paard alleen maar in de weg zo en als het paard nog erg jong is, is het helemaal al problematisch "groen op groen" zoals we dat dan plegen te noemen is al helemaal geen goede combi. Dus ik zou zeggen: begin bij 1 en dan bij a en stuur de amazone op zitles.

lisalovezara schreef:
He bedankt he, ik vind het prima. Ze liep super die dag, ik was happy, kreeg complimenten van mn omstanders en op bokt worden alleen maar vervelende reacties geplaatst. (y)

Tja dat kun je vervelend vinden, maar de waarheid is soms hard. Je zou er beter aan doen je voordeel te doen met de kritiek in plaats van "het wel prima" te vinden. Daar word je niet beter van. Sorry meid, maar 9 jaar manege ervaring is niet voldoende om een jong paard op te leiden. Daar ga je ongetwijfeld nog achterkomen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:32

En ik vind je wel onbeleefd eigenlijk.. U aanmelden op bokt en dan deze reactie plaatsen. We hebben allemaal goede bedoelingen en oké uiteindelijk is het je eigen gevoel dat telt, groot gelijk. Maar het spreekwoord "de beste stuurlui staan aan wal" heeft 2 kanten. Vervelend kun je ze laten overkomen, maar je kunt ze ook als negatieve feedback gebruiken en er beter van worden, wij zien niks liever ;)

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:40

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:45

Hoi Maren :wave: (nog op ponykamp dit jaar?)
Ik had ze wel gezien.. maar vond de foto's lastig om te beoordelen... de eerste wat vaag.. en heel veel manen... de twee zo schuin van voren in een bocht. Wat ik op eerste foto wel denk te zien is weinig activiteit in de achterhand. Heb het idee dat de pas met achterbeen veel kleiner is dan met voorbeen. Met je zit ook iets onderbeen te ver naar voren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:02

Dag Maren,
Eens met Evelijn. Moeilijk te beoordelen foto's (daarom heb ik waarschijnlijk ook niet gereageerd) Mss eens nieuwe foto's nemen (van de zijkant). Een filmpje is natuurlijk nog beter.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:04

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 23:10

Meiden! Heb het er met Lisa al over gehad. :j
Ik krijg ook wel eens reacties waarvan ik denk; nou dat HA ook anders gezegd kunnen worden. En ik ook boos en flink wat keren lelijk uitgevallen. Nu slik ik eerst een paar keer voordat ik reageer. Je moet ergens beginnen toch? Mooi leermoment dit zal ik dan maar zeggen. :j

Ben nu even snel door de nieuwe pagina's heengescrolt, lange dag gehad vandaag. Morgen even uitgebreid teruglezen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 07:10

ElineCath schreef:
ja het is inderdaad een veelzijdigheidszadel, had eerst een dressuur maar die lag zo verkeerd, heb voor veelzijdigheid gekozen ivm springen. Ik zal zeker die beugels eens wat langer maken! nou ik heb in ieder geval weer een goed trainingsdoel! nu alleen nog mensen meeslepen die foto's kunnen maken zodat ik kan vergelijken! :Y)

ga eerst maar een paar weken oefenen om je balans te vinden in het midden en dan een x foto's maken ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:19

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:34

Beetje mosterd na de maaltijd maar Jolien, ik vind het super tof van je dat je jouw 'fout' (ach, wat is een fout, iedereen gaat wel eens kort door de bocht) gewoon durft te erkennen en sorry zegt, en ik vind het erg (erg erg erg) jammer dat degene waar dit naar gericht was vervolgens lange tenen houdt. Dát is dan weer wel een teken van te lange tenen en geen commentaar willen horen.
Sorry, nogal off-topic maar wilde het toch even kwijt, juist het soort reacties als die van Jolien houden het topic hier zo fijn dus mag best een keertje extra gezegd worden dacht ik :).

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:13

Hoi iedereen,

na tips bij de vorige foto's hebben we naarstig verder geoefend. Bij deze foto's mij en de pony :)

Afbeelding
Dit lijkt me wel een redelijk beeld. Alleen lijkt er iets van spanning in de bovenlijn? Of misschien hing ze net...

Afbeelding
Hier probeer ik wat extra binnenstelling te krijgen. Verder geeft het me een fijn, actief beeld.

Afbeelding
Neus achter de loodlijn, maar lijkt me hier niet zo bezwaarlijk?

Afbeelding
Lijkt hier ook wat te diep...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:01

Kijk eens naar je handen....
Wat doen je handen.
Wat doet jou lichaam?

Wat als je paard ineens weg geklikt word onder je? Land jij dan op je voeten?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:44

Hoi Maralyn, mijn handen geven mee als mijn pony nageeft, en houden vast als zij vast houdt. Ze zitten wel lager dan ik meestal denk dat ik ze hou :)

Valt me op dat ik behoorlijk naar voor zit, al denk ik dat ik wel op m'n voeten land...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:50

Ik denk, dat je achterover valt namelijk.
Je hakken staan te ver naar beneden, dat KAN een oorzaak zijn van naar voren zitten.

Ik zie met je handen wat anders namelijk.
Met name de laatste foto. Is wat moeilijk te zien.
De rest van de foto's zijn ze wel recht op, en mee gevend.
De laatste foto knikken ze naar voren.

Dit kan betekenen dat jij je handen, ellebogen of schouders vast zet. Naast het naar voren zitten, kan dit ook een reden zijn voor te diep lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:57

Mooie foto's Wendy, ik zal ze per foto even beoordelen :)

1.
Je ziet goed dat er nog iets niet klopt. Ze houdt namelijk vast in de bovenlijn en ontspant daardoor haar rug niet. Ze mag haar hals hier nog laten vallen. Je wilt wat meer lengte maar ze moet wel rond blijven. Jij zit hier best netjes al mag je iets trotser gaan zitten.

2.
Op deze manier krijg je geen stelling. Waarom niet? Omdat je zelf heel erg terug werkt met je bovenlichaam, zie je rechterkant helemaal terug zijn. Doordat je teveel terug werkt krijg je ongelijke druk. Zo wordt een paard scheef want ze kan nu niet van de druk afkomen, ja alleen door of sterk te worden of te kantelen of de buitenschouder eruit gooien.
Als je stelling wilt, neem dan je binnenhand opzij, zet je hand zo breed als je nodig vind maar blijf je hand dragen en houdt hetzelfde contact. Je vraagt met je binnenbeen ronding en zo ook nagevelijkheid in de stelling. Kijk waar je naartoe gaat, houd contact op de buitenteugel, controleer daarmee het tempo en de nagevelijkheid en let op dat ze niet over de buitenschouder weg valt.

3&4.
Op het eerste oog niet verkeerd, achter de loodlijn is niet erg, Als je maar contact behoud en dat is nu niet het geval. Ze kruipt achter de teugel, zo achter de verbinding en zo houd ze de rug vast. Als je merkt dat ze dit gaat doen,neem dan het contact weer aan door bijv stelling te vragen en druk met je benen weer naar de hand toe. Ze moet je hand op blijven zoeken, alleen dan gaat het lijf echt aan het werk.

Nog even over je houding, je zadel drukt je heel erg naar voren lijkt het waardoor je moeite hebt met de balans.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:06

@Maralyn: Kan wel zijn dat ik soms vast zet, ja, is een valkuil. Ik moet beter leren timen wanneer te geven en wanneer te nemen. Daar werken we aan :)
Hoe bedoel je dat, dat mijn hakken te veel naar beneden staan? Ik bedoel, ik zie het wel, maar zo vallen mijn benen eigenlijk ontspannen. Zou ik mijn beugels langer moeten doen? Of bedoel je iets anders?

@Joolien, dank je alvast voor je uitgebreide beoordeling.
1. Dat was inderdaad wat ik zag, ze laat haar hals niet 'vallen'. Het rond 'worden' en 'blijven' is nog moeilijk, ze begint het pas te snappen (enkele pagina's terug postte ik ook een foto: neus eruit, onderhals er op en gaan.).
2. Helemaal gelijk, de houding van mijn hand bij het stelling vragen is niet je dat. Ik denk dat het komt omdat ik mijn teugels hier wat langer heb, dan raak ik even helemaal kwijt hoe en wat. Mijn instructrice let hier ook op.
3&4. Mag ik vragen hoe je ziet dat ze haar rug vast houdt? Gewoon zodat ik het leer zien bij haar? Momenteel is ze nog erg zoekende, dan is ze tegen mijn hand, dan achter de teugel... Voor mij een hele klus om te leren wat nu goed is en wanneer ze 'zeurt'. Iets wat ook elke les terug komt.

Wat je zegt over het zadel... Ik ga eens met mijn wintec rijden, en kijken of dat verandering geeft. Ik heb wel een tijd raar gezeten hoor,
Citaat:
alsof ik met een ei in m'n broek zat
:D maar misschien gaat het al beter met een ander zadel.