[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyarahh

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:59

Heb hier een tijd geleden eens een foto geplaatst dacht ik, en ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie er nu van vinden :)? Is van vanmiddag.

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:02

kristie14 schreef:
0_saskia_0 schreef:
@kristie
Ik vidn het er vrij gespannen uit zien. Niet over de rug wat zich uit in een onderhals en hele gespannen staart. Wat mij ook opvalt is dat je zelf ook gespannen lijkt te zitten, alsof je jezelf forceert om netjes te zitten. Klopt dat? Zo ja, dan denk ik dat het al een heel verschil zal zijn als jij zelf gaat ontspannen. Is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan :+ Ik heb er zelf ook veel moeite mee.. Je zit trouwens wel mooi stil in het zadel!
Ik zou je paardje ook liever wat langer in de hals zien. Probeer hem maar eens echt 'in' je hand te rijden, met het neusje wat meer richting de grond.
Je hebt wel mooi de rust erin, nu dat nog omzetten in ontspanning :D

Edit: heel offtopic maar ik heb even in je profiel gekeken, wat ben jij mooi!!

Bedankt voor je reactie! Jammer dat je het er gespannen uit vindt zien, zelf ervaarde ik dit toen ik er op zat helemaal niet zo! Maar ik zet het niet voor niks op internet :+ Zijn staart houdt hij eigenlijk altijd wat hoger ook in de wei, in dit topic wordt dit gezien als spanning maar ik denk niet dat hij zijn staart ooit lager zal dragen? Ik heb zelf niet echt het idee dat ik mijn houding forceer maar wat wel zo is dat ik hem telkens terug rijd, iedere stap. Hij was vrij vlug en moest dus steeds met mijn zit de hulp geven om terug te rijden wellicht dat het daarom wat geforceerd wordt?

Normaal rijd ik hem ook langer in de hals maar we zijn nu even een nieuwe weg in aan het gaan omdat hij door dat langere heel erg op de voorhand ging lopen (heb hiervan ook foto's geplaatst in dit topic zal ze er straks eventjes bijzoeken!:) ) Daarom moet ik hem van mijn instructrice nu direct korter in de hals nemen en proberen hem op de achterhand te krijgen. De ontspanning is er voor mijn gevoel wel maar hoe denk jij dat ik die ook beter naar voren kan laten komen?

Hahah, bedankt voor je compliment! :o

Gaat me even om de onderstreepte zin, je krijgt een paard uiteraard niet op de achterhand als je nooit wat aan de voorkant durft te vragen.
Weet echter niet of je instructie dit zoals je het nu omschreef of jij zelf dat letterlijk zo bedoelen, want een paard krijg je niet op de achterhand,
door de voorkant in te korten.
Je krijgt dan hoogstens een paard dat enger wordt in de hals, eventueel zijn onderhals erop zet en nog steeds van het achterbeen af loopt
en eventueel nog meer gaat hangen op je hand.

Je zult door meer activiteit op te wekke, dus door overgangen te rijden, 2 passen weg, 3 terug, 4 weg, 3 terug, 4 weg, 2 terug, 8 weg,
je paard moeten achtiveren, waardoor hij achter sneller en actiever wordt.
Als hij dat doet kan je hem vervolgens vaak ook wat korter maken in je rijden, terwijl hij dan op zijn achterbeen blijft en niet gaat hangen.
Eventueel pasje sb meenemen (weet niet of je die kan rijden?) waardoor je zijn bi achterbeen traint en het voor veel paarden makkelijker is
om wat korter te worden.

Het is dus andersom, doordat hij sterker wordt in zijn achterbeen en meer onder kan treden, zal je hem ook in zijn frame kunnen verkorten,
dus niet aan de voorkant verkorten en denken dat achterkant dat dan ook doet.

Maar allicht bedoelde je die regel anders, dat is het lastige van dingen opschrijven op internet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:04

Kyarahh schreef:
Heb hier een tijd geleden eens een foto geplaatst dacht ik, en ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie er nu van vinden :)? Is van vanmiddag.

[ Afbeelding ]

:D Komt 'ie weer }>
Wat vind je zelf van de foto?
Hoe loopt je paard?
Hoe zit de ruiter?
Wat kan er beter aan het paard en de ruiter?
Of is alles helemaal voor elkaar? En zo ja, is er nog ruimte voor verbetering in iets?

Wij reageren doorgaans pas, als je eerst zelf goed over de foto hebt nagedacht.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:07

Zelf vind ik dat ik (te) strak op hem zit, terwijl dat tijdens het rijden juist helemaal niet zo voelt. Ik vind zijn houding wel redelijk netjes, hij mag wat ronder denk ik (?). En ook wat actiever. Het is in ieder geval nog lang niet zo dat alles voor elkaar is, om even op de laatste vraag te antwoorden. Zeker niet zelfs, maar ik hoopte dat er misschien bokkers waren die nog wat tips hadden? Heb wel goed les (niet betweterig bedoeld), maar meerdere zien natuurlijk meer dan 1 :D.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:11

LoveUggs schreef:
@Avanti, Leuk paard! Tips heb je eigenlijk al heel veel gekregen... Ik denk dat ik je niet veel verder kan helpen.... Ik zou zeggen, ga lekker aan de slag met de tips die gegeven zijn, en geniet! Je hebt een mooie houding vind ik trouwens.

En dan nu... BLIJ!!!!! Hoofdstel paste goed, alleen de keelriem moet ik even wat gaatjes bij maken.
Joolien, heel erg bedankt voor je tips! Heb zelf tijdens het longeren wat foto's en een filmpje gemaakt. Het is nog niet helemaal waar ik hem wil hebben, want hij kruipt nog steeds achter die loodlijn.
Ik zal 2 foto's laten zien en de rest in linkjes + het filmpje..

Dit was in het begin, hij kreeg een beetje door wat de bedoeling was. Hij loopt hier niet zo heel veel achter de loodlijn. Activiteit is nog best ver te zoeken... =(
[ Afbeelding ]

Op de volgende foto, zakt hij een stuk mooier vanuit de schoft. Oogt heel ontspannen (dat hij ook echt was! *\o/*) Hij lijkt hier wel wat op de voorhand te lopen. En nog steeds geen activiteit.
foto 2

Hier beter beengebruik, en wat meer wakker. Wel met zijn neus netjes rond de loodlijn, en niet erachter. Dit beeld ben ik best tevreden mee.
foto 3

Hier heel fijn beeld. Hij mag hier meer uit de schoft zakken. Oogt ontspannen, en mooie ruime passen. Jammer dat zijn achterbenen er niet opstaan.. Ook de loodlijn komt hij weer beter in de buurt. Hij loopt er volgens mij ietsjes achter..
foto 4

Hier ook een fijn beeld. Lengte in de hals, en ruime passen. Actief.
foto 5

En zo zie ik hem dan wel graag lopen! Actief, niet te veel en niet te weinig lengte in zijn hals, mag hier iets minder achter de loodlijn.
[ Afbeelding ]

Hier het filmpje. Passen mogen hier wel ruimer, maar wat ik wel belangrijk vind is dat hij ontspannen loopt. Filmpje is ergens halverwege gemaakt. Sorry voor de bar slechte (mobiel) qualiteit. Met de camera lukte het me niet om het filmknopje in te drukken :+
[ Video ]

Sorry voor de vele foto's, kon moeilijk kiezen, en wou de duidelijke vooruitgang tijdens 1x longeren laten zien. Ben echt super BLIJ!

Edit: Ohja! En zoals mij verteld werd, heb ik hem dit keer door laten galoperen. Niet hard, maar activiteit gevraagd.

Ziet er inderdaad al veel beter uit dan je vorige foto's.
Heb alleen even na zitten denken over hoe je je lijn hebt lopen.
Tussen de benen naar het bit, door bitring, naar ring van longeer singel, naar jou, meen ik te zien.
Neem aan dat beide lijnen zo lopen?

Blijft de lijn niet hangen? Stroef lopen door het bit?
Naar mijn idee, doordat lijn 2 x de hoek om moet, 1 x bij bit en 1 x bij longeer singel, loopt die stroef en ben je eigenlijk
strengen en veel trager met je hand dan je vermoedelijk zou willen zijn.
Niet dat dat hier heel erg opvalt, paar loopt hij net wat achter loodlijn, maar zou me er wel bewust van zijn, dat dat een risico is.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:52

@ Sjolvir Bedankt voor je inbreng! :-) Met korter in de hals bedoel ik eigenlijk teugels korter nemen. Maar wel met weinig druk op mijn handen, enkel contact! Om dat contact minimaal te houden is moeilijk dus hier moet ik steeds alert op blijven.

Dit doen we omdat als ik hem met wat langer teugel rijd hij heel erg de neiging heeft om dus op de voorhand te gaan lopen. Ik snap wat je bedoelt maar denk wel dat dit de enige manier is om hem weer van die voorhand af te krijgen, hij kon op een gegeven moment alleen nog maar over de kop lopen en dit doet hij nu al helemaal niet meer enkel als hij moe wordt af en toe nog wel iets te diep.

Dat actiever maken is inderdaad zo! Ik ben dan zo aan het focussen op het terugrijden dat ik vergeet om ook vooruit te rijden en de impuls te behouden. :+

Nog een hoop werk inderdaad, soms word ik even moedeloos hoor haha :o Maar krijg erg goede begeleiding en als ik terugkijk gaan we vooruit, al is het langzaam aan! Zitten nu gewoon een flinke stap aan het teruggaan om die achterhand sterker te maken. De proeven lijken nu nog even ver weg! |o Maar we gaan vrolijk verder! Ik moet soms denk ik ook nog meer denken aan BLIJ rijden, maar OEF soms zo moeilijk! 8)7

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:55

Ben weer BLIJ! aan het rijden, was rare week.

Dinsdag wou ik blij rijden (want het weer was zo lekker en ik zo brak, dus dacht Blij rijden wordt je blij van), alleen dacht Toobs toen, jij brak? Ik niet echt hard werken! En dat was voor het eerst in tijden dat ik weer in de buitenbak rond reed.

Woensdag lekker gemend met Toobs, moet hij werken aan dezelfde punten als onder het zadel.

Donderdag zou ik gaan groepslessen, maar bij wegstappen op stal, stapte hij niet lekker.
Dus terug naar stal.
In het donker aan zwart paard verder niet veel te zien, dag (vrijdag) erna goed gekeken, niets te zien aan been. (dagje rust extra kan geen kwaad en Hamminga kijken is ook heel leerzaam)
Paddock was netjes getrokken, daar voetstappen allemaal nagelopen, stapte ruim over niets te zien.
Voor zekerheid ook zaterdag nog rust gegeven.
Bedacht later dat hij donderdag schrok van de herder van de boer en een schuiver maakte in zijn stal.
(stro schoof weg en er zitten houten balken onder)
Denk dat dat het is geweest donderdag.

Vandaag les gehad, liep wel lekker, ondanks veel fouten van mijn kant en moeilijk doenerij van zijn kant.
(hij spartelt wel eens als hij hard aan het werk moet :+ .)
Hij lijkt achter iets meer aan te willen trekken en actiever te willen blijven.
(niet denken dat we er zijn, maar het verbeterd langzaam steeds een ietsiepietsieminibeetje)
Sb deed hij zijn uiterste best om of schuin te gaan (kontje buiten ipv sb dus) of om schouder eruit te drukken.
Travers probeerde hij 2 x zo lang te worden, waar hij groot gelijk in had, want ik vergat hem bij elkaar te rijden :o .
Appyementen, oepsie, liep ik afgrijselijk te slordervossen, moet het veel beter afwerken en niet willen gaan jagen.
Laatste paar pasjes bijna bij de hoefslag zijn dan weer beter, maar begin is echt bagger, niet jagen, niet jagen, niet jagen, niet jagen...
Galop was een hilarisch geheel, hij moest schouder voor, maar dan wel zonder schouder eruit te drukken en wat rechter,
om zijn binnen achterbeen aan het werk te zetten, dit alles in een wat verzamelder tempo en met korter frame.
Hij moet het per slot van rekening een keer leren.
Nou dat moet heel humoristisch zijn geweest voor de toeschouwers.
Duidelijk slag in het wiel, met huppel ploink boink takt weg galop (Wat zit dat beroerd), om de galop pas uit galop vallen,
vervolgens nieuwe evasive tactic van zijn kant, als ze dat vragen dan ga je toch gewoon soort van appyeren in galop?
(appyeren mag je en kan je het niet noemen, maar hij loopt dan gewoon parallel aan hoefslag, dwars door je binnenbeen heen naar binnen toe
wat dus niet de bedoeling was :') Kan niet zeggen dat hij niet creatief is! En op zich kan ik me er ook wel wat bij voorstellen,
aangezien ik dan met mijn gewicht nogal op binnenkant zat, met buiten teugel probeerde zijn voorhand iets naar binnen te zetten,
dus zo raar is het niet.)

Kortom BLIJ gereden, hij heeft goed gewerkt, en ik ben een kluns (maar wel een blije Kluns!).

En man, wat was het KOUD!!!!

Daarna Sjolfje nog 15 minuutjes gereden, braaf... daar wordt je altijd blij van.

En blij.. Hij leeft nog! Hoe blij wil je rijden deze week.
Mijn verzorgpaard dat ik denk ik 12 jaar geleden voor het laatst gereden en gezien heb.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LZJJ6KHO.jpg
Bokkertje had problemen met haar pony en die pony is zoon van mijn toenmalige verzorgpaard <3
Zit te bedenken of het zinnig is dat bokkertje naar dit topic te wijzen...gezien haar problemen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:57

kristie14 schreef:
@ Sjolvir Bedankt voor je inbreng! :-) Met korter in de hals bedoel ik eigenlijk teugels korter nemen. Maar wel met weinig druk op mijn handen, enkel contact! Om dat contact minimaal te houden is moeilijk dus hier moet ik steeds alert op blijven.

Dit doen we omdat als ik hem met wat langer teugel rijd hij heel erg de neiging heeft om dus op de voorhand te gaan lopen. Ik snap wat je bedoelt maar denk wel dat dit de enige manier is om hem weer van die voorhand af te krijgen, hij kon op een gegeven moment alleen nog maar over de kop lopen en dit doet hij nu al helemaal niet meer enkel als hij moe wordt af en toe nog wel iets te diep.

Dat actiever maken is inderdaad zo! Ik ben dan zo aan het focussen op het terugrijden dat ik vergeet om ook vooruit te rijden en de impuls te behouden. :+

Nog een hoop werk inderdaad, soms word ik even moedeloos hoor haha :o Maar krijg erg goede begeleiding en als ik terugkijk gaan we vooruit, al is het langzaam aan! Zitten nu gewoon een flinke stap aan het teruggaan om die achterhand sterker te maken. De proeven lijken nu nog even ver weg! |o Maar we gaan vrolijk verder! Ik moet soms denk ik ook nog meer denken aan BLIJ rijden, maar OEF soms zo moeilijk! 8)7

Je bedoelde het dus inderdaad anders.

Tja, erg he, soms zo moeilijk en dan legt iemand het uit en dan denk je, zo moeilijk klinkt het niet.
Maar om die theorie vloeiend in praktijk te brengen, pfffttttttttt, zo moeilijk.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:00

Sjolvir schreef:
Je bedoelde het dus inderdaad anders.

Tja, erg he, soms zo moeilijk en dan legt iemand het uit en dan denk je, zo moeilijk klinkt het niet.
Maar om die theorie vloeiend in praktijk te brengen, pfffttttttttt, zo moeilijk.

Hahaha precies wat je zegt! Hier achter de computer denk ik oooohja, ga ik doen en dan komt het ALLEMAAL goed.
Maar dan zit je op je pfeerd en denk je, nee dit is niet zoals ik het van te voren had bedacht -O-

Ik droom ook vaak over paardrijden, en WOW dan gaat het me toch een partij goed! :D

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:46

Sjolvir schreef:
Fry schreef:
Beterschap Joolien!
Vandaag naar een paardje gekeken, zeker nog een 2e keer gaan!
Was wel even heeeeel anders dan die dikke, oude knol die ik nu rij.
Een slank (nog niet gespiert), jong beessie (4).
Wel super braaf :D en het leuke, de eigenaar is zelf ook erg van het BLIJ rijden!!!

Leuk als je er nog een paardje bij gaat rijden.
Zo'n jonkie is wel heel leuk, zeker als de eigenaar een rijstijl erop na houdt.

Niet bijrijden ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:56

Eigenaar gaat niet rijden?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:02

@ Sjolvir, bedankt! Was ook erg blij.
En nee, hier geen last van lijnen die blijven 'hangen'. Ze gaan idd zoals jij zegt (tip van Joolien).
Heb zelf gecontroleerd of hij genoeg bewegingsvrijheid had. Nadat hij doorhad dat hij niet aan de teugel 'getrokken' werd, en doorhad dat hij ook met zijn neusje eruit kon, ging hij dit ook doen. Tegen het einde van het longeren aan, liep hij met een mooie lengte in zijn hals. Ging hij zelf even halsstrekken (wat hij NOOIT in draf doet) en met zijn neus voor zijn voetjes. <3 Oh wat was ik blij toen ik dat zag! Hij kan dus zeker ook de lengte opzoeken. Ik lijd hem met die lijnen alleen maar naar waar ik hem graag heb lopen, maar gebruik ze niet om hem er naartoe te trekken. Heb zelfs op sommige foto's een 'loshangend' lijntje. Nogmaals, hij heeft genoeg ruimte! =D

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:21

Had altijd al eens een foto van mijn rijden met Marley hier willen zetten maar nooit een duidelijke kunnen krijgen.
Hier dan eindelijk:
Afbeelding

Vind zelf dat hij iets meer naar beneden mag lopen. + hakken mogen hier ook meer uitgedrukt worden.
Voorderest vind ik hem naar mijn oog prima lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:49

Wat ik vooral zie is een ruiter die nogal strak in haar arm is. Ik heb je topic gezien en daar valt het me ook op dat je vooral met je handen rijdt. Je pony houdt daardoor zijn hals strak en helemaal recht. Ga hem eerst met je benen aan het werk zetten en dan licht begrenzen aan de voorkant en niet andersom.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:35

LoveUggs schreef:
@Avanti, Leuk paard! Tips heb je eigenlijk al heel veel gekregen... Ik denk dat ik je niet veel verder kan helpen.... Ik zou zeggen, ga lekker aan de slag met de tips die gegeven zijn, en geniet! Je hebt een mooie houding vind ik trouwens.

En dan nu... BLIJ!!!!! Hoofdstel paste goed, alleen de keelriem moet ik even wat gaatjes bij maken.
Joolien, heel erg bedankt voor je tips! Heb zelf tijdens het longeren wat foto's en een filmpje gemaakt. Het is nog niet helemaal waar ik hem wil hebben, want hij kruipt nog steeds achter die loodlijn.
Ik zal 2 foto's laten zien en de rest in linkjes + het filmpje..

Dit was in het begin, hij kreeg een beetje door wat de bedoeling was. Hij loopt hier niet zo heel veel achter de loodlijn. Activiteit is nog best ver te zoeken... =(
[ Afbeelding ]

Op de volgende foto, zakt hij een stuk mooier vanuit de schoft. Oogt heel ontspannen (dat hij ook echt was! *\o/*) Hij lijkt hier wel wat op de voorhand te lopen. En nog steeds geen activiteit.
foto 2

Hier beter beengebruik, en wat meer wakker. Wel met zijn neus netjes rond de loodlijn, en niet erachter. Dit beeld ben ik best tevreden mee.
foto 3

Hier heel fijn beeld. Hij mag hier meer uit de schoft zakken. Oogt ontspannen, en mooie ruime passen. Jammer dat zijn achterbenen er niet opstaan.. Ook de loodlijn komt hij weer beter in de buurt. Hij loopt er volgens mij ietsjes achter..
foto 4

Hier ook een fijn beeld. Lengte in de hals, en ruime passen. Actief.
foto 5

En zo zie ik hem dan wel graag lopen! Actief, niet te veel en niet te weinig lengte in zijn hals, mag hier iets minder achter de loodlijn.
[ Afbeelding ]

Hier het filmpje. Passen mogen hier wel ruimer, maar wat ik wel belangrijk vind is dat hij ontspannen loopt. Filmpje is ergens halverwege gemaakt. Sorry voor de bar slechte (mobiel) qualiteit. Met de camera lukte het me niet om het filmknopje in te drukken :+
[ Video ]

Sorry voor de vele foto's, kon moeilijk kiezen, en wou de duidelijke vooruitgang tijdens 1x longeren laten zien. Ben echt super BLIJ!

Edit: Ohja! En zoals mij verteld werd, heb ik hem dit keer door laten galoperen. Niet hard, maar activiteit gevraagd.

Goed als ik ook even probeer mee te reageren?

Wat me opvalt is datje je lijn voor een 'dubbel' doeleinde inzet. Waarom heb je dit zo gedaan? (Ik heb dit nl nog nooit zo gezien, pure nieuwsgierigheid). En wat gebeurd er als je dit niet doet? Kan het zijn dat ze hierdoor zich juist extra opkropt?
Afgezien van die teugel, hoor je het neusje eruit te krijgen door meer activiteit en meer voorwaartse(drang), eigenlijk precies hetzelfde als in het zadel ;)
Oh en wat me nog opvalt (maar misschien dat dit komt doordat je foto's neemt?) is dat je te ver naar achter staat. Je lijn aan de binnenkant hoort een hoek van 90 graden te vormen.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:40

Ik zit zo in de knoop met het nagevelijk rijden..
Het ging heel goed aan het begin maar nu in de draf en galop doet hij het gewoon niet meer!
Ik blijf trainen, vooraal met mijn benen en minder met mijn handen maar het gaat lastig..
Hier staat ie stil, heb ik goede lengte in de hals of kropt hij te veel op? Hier hangen de teugels een beetje omdat ik
wou dat hij ging ontspannen, maar andere keren heb ik meer contact.

Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:52

@Saintelette, bedankt voor je reactie! Klopt idd wat je zegt, sta hier te veel achter hem, en dit komt idd door het nemen van de foto's. Probeerde er (met mijn hand voor het schermpje, dus kon niet zien wat ik deed) een paar duidelijke foto's te maken.. Verder longeer ik met de dubbele lijnen omdat ik het simpelweg makkelijk longeren vind. Gas heeft soms ook de nijging wat naar binnen te komen, en aangezien ik ohz ook bezig ben hem meer op mijn buiten teugel te rijden, werkt dit ook gewoon lekker. Wij zijn juist veel bezig met tempo wisselingen enz. Een paar pagina's terug heb ik ook een bericht geplaatst waar ik hem aan het longeren was, en vergeleken met die foto/ filmpje loopt hij hier heel fijn, en al veel netter met zijn neusje er wat uit. En dit is een goede manier om te oefenen aangezien we er met rijden ook nog lang niet zijn.

@Mette, ik kan helaas je foto niet zien op mijn mobiel. Wel kan ik je ondanks dat al gelijk wat tips geven. Niet focussen op het aan de teugel rijden. Het is belangrijk dat je eerst zelf ontspant. Daarna ga je zorgen dat de achterhand actief onder je paard komt. En daarna ga je pas aan de voorkant wat vragen. Ik heb volgens mij gister vrij duidelijk uit gelegd hoe je de achterhand eronder krijgt, voor het geval je dat niet weet.. =) veel overgangen maken, schijnovergangen, tempo wisselingen, enzovoort. Veel vote's, slangenvoltes, gebroken lijntjes. Zorg dat je paard aan je been is. En om je binnen been. Probeer het af en toe eens wat moeilijker te maken door je paard goed om te stellen bij bijv de slangenvolte. Verander eens door een S van hand, dus B eraf, bochtje, over de X, stukje rechtuit, en daar dus omstellen op je andere hand, en dan weer met een bochtje naar E. Eerst je paard lekker los en soepel laten lopen. En met de achterhand erbij. Als je dat voor elkaar hebt, ben je al een heel eind, en zul je merken dat je paard vanzelf je hand opzoekt. Niet teveel focussen, en niet teveel willen. Dan bouw je namelijk spanning op. Als jij zo graag wil dat je paard aan de teugel loopt, is er een stukje spanning, waardoor je paard niet kan ontspannen namelijk. Heb het zelf ook heel erg gehad met mn vz paard. Werd er gefrustreerd van dat ie het maar niet deed. Het moment dat ik opgaf en dacht: ik ga rijden, ging hij ineens lekker lopen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 01:15

LoveUggs schreef:
@Saintelette, bedankt voor je reactie! Klopt idd wat je zegt, sta hier te veel achter hem, en dit komt idd door het nemen van de foto's. Probeerde er (met mijn hand voor het schermpje, dus kon niet zien wat ik deed) een paar duidelijke foto's te maken.. Verder longeer ik met de dubbele lijnen omdat ik het simpelweg makkelijk longeren vind. Gas heeft soms ook de nijging wat naar binnen te komen, en aangezien ik ohz ook bezig ben hem meer op mijn buiten teugel te rijden, werkt dit ook gewoon lekker. Wij zijn juist veel bezig met tempo wisselingen enz. Een paar pagina's terug heb ik ook een bericht geplaatst waar ik hem aan het longeren was, en vergeleken met die foto/ filmpje loopt hij hier heel fijn, en al veel netter met zijn neusje er wat uit. En dit is een goede manier om te oefenen aangezien we er met rijden ook nog lang niet zijn.

Hihi nee dubbele lijnen zijn top! Gebruik ze zelf ook veel! Maar bedoelde meer die slof achtige werking, tussen de benen door..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:29

Bij zowel feline als bij Mette... zie ik naar beneden geklapte handjes... dat kan nooit leiden tot een mooie aanleuning. De kans dat jullie teveel gefocust zijn op de voorkant ipv van achter naar voren rijden en daardoor een goed getraind paard. Bij Mette is het niet te zien maar bij de pony van feline is de hals helemaal strak... daardoor kom je nooit tot een aanleuning.

Kijk hier eens naar http://youtu.be/lQt4ZXtlyuc

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:36

@Saintelette, dit was een tip van Joolien. Ik wil hem op een vriendelijke manier toch rond hebben aan de longeerlijn. En aangezien Gas de nijging heeft zich bovenin op te krullen, ipv vanuit de schoft, en ik hem toch lager wou hebben blijkt dit een hele handige en goede manier. Hij moest even doorhebben dat hij ook gewoon de vrijheid aan de longeerlijn kon hebben, en toch kan nageven. Verder loop ik met rijden ook tegen wat 'aan de teugel problemen' aan en dit helpt daar misschien ook wat bij.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:44

Ik ben af en toe een stille meelezer en ben wel benieuwd wat jullie van mijn foto vinden. Ik ben altijd veel te veel met de voorkant bezig geweest en was ook vaak best streng (lees: vasthouden). Ik heb nu eindelijk een beetje het idee dat ik de goede kant op ga, hoewel ik het nog steeds erg moeilijk vind en mijn paard ook. Die hangt het liefst op mijn handen en loopt dan niet op eigen benen. Ik heb nu les op de AdB methode, vandaar dat mijn binnenhand hoger staat dan normaal. Deze foto is gemaakt vlak voor een bochtje, vandaar mijn hoge binnenhand. Hier hoef ik ook geen 'commentaar', want ik snap dat sommige mensen deze wijze niet goed vinden, maar voor mij en mijn paard werkt het wel erg goed :-D.

Wat ik van de foto zelf vind: paard loopt op eigen benen en spant haar buikspieren aan. Paard loopt actief en redelijk goed op de achterhand. Ik ben iig zelf erg blij met dit beeld. Aan mijn houding mag nog meer gewerkt worden...

Afbeelding

http://1.bp.blogspot.com/-y0mPP8fxEW8/U ... +links.jpg

Zo liep ze eerst:
http://4.bp.blogspot.com/-kVeII0fAs3A/U ... rechts.jpg

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:50

Hey! Ik heb laatst al ergens jou foto's voorbij zien komen geloof ik.
Fijn dat je les hebt en het nu beter gaat. Aan het paard heb ik niet zo veel op te merken.. Wel aan jou. Ik vind dat je er wat gespannen opzit. Misschien dat het een deel door je handhouding komt door die AdB methode, maargoed.. Vergeet je hakken niet uit te drukken. Heeft je paard genoeg ruimte aan de voorkant..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:00

Ik heb het idee dat het paard nog niet helemaal loslaat. Ik bekritiseer de methode niet maar door de hoge hand komt het op mij over als je hem voor niet de kans geeft om te zakken en daardoor is hij er nog niet helemaal doorheen. Ik vind dat er ook veel spanning uit jouw lichaam komt en je bent ook erg naar voren met je lichaam. Ga zitten, kijk naar waar je naartoe gaat en ontspan. Je legt nu zelf je gewicht op de voorhand waardoor het voor het paard lastig is om op de achterhand te komen. Ook lijkt je zadel iets naar voren te liggen.

Ik denk dat als je vanuit dit beeld je binnenhand meegeeft naar de mond toe je kunt werken aan een hele mooie lengte en het echt loslaten van de rug. Maar dan moet jij ook durven loslaten :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:03

Had ik het dus toch goed gezien.. :=

Joolien, heb jij nog tips over mijn foto's met het longeren? Heb tenslotte jou manier gebruikt! *\o/*
Ben je al wat opgeknapt trouwens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:05

Oh ja ik zou nog reageren. Ik voel me iets beter, in de zin van dat ik vannacht redelijk goed geslapen heb, gister had ik maar 3 uur geslapen ofzo, ik was echt dood :') mn zakdoeken zijn op en ik heb in een halve dag al een hele toiletrol erdoor gesnoven, ik wist niet dat een mens zoveel vocht in t hoofd kan hebben, heb ik dan toch een waterhoofd? _O-