Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:03

Damned schreef:
wat vinden jullie van dit filmpje? misschien hebben sommige ze wel live gezien op Flanders Horse Expo 2 jaar geleden:
http://www.youtube.com/watch?v=HjrmgWYB ... g&index=19

ik vrees dat er een beetje overheen gelezen is , omdat jullie allemaal zo graag naar Spanje willen blijkbaar :P

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:34

Ansie schreef:
Dan ga jij alvast vooruit hahaahahah
Komen wij later

Just kidding, anders zou het halve topic nu al in Spanje moeten zitten ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:35

Damned schreef:
Damned schreef:
wat vinden jullie van dit filmpje? misschien hebben sommige ze wel live gezien op Flanders Horse Expo 2 jaar geleden:

ik vrees dat er een beetje overheen gelezen is , omdat jullie allemaal zo graag naar Spanje willen blijkbaar :P

Sorry. . . ga gelijk kijken, zo tijdens de eerste 2 minuten vindt ik het paard van meneer beter lopen maar mevrouw beter/rustiger rijden.

Ga nu verder kijken.

Ailill

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:38

Ligt het nou (deels) aan het ras of is de aanleuning heel onrustig?

Paarden lopen wel mooi vanuit de achterhand, de motor loopt lekker. Maar ergens vanaf de schouders gaat het mis, vooral bij het paard van meneer. Het ziet er vrij onrustig uit, meneer zit nogal te schudden met zijn handen of zet ze extreem vast. Zodra hij dat laatste doet zie je de schouders/voorkant van het paard gelijk op slot gaan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:38

Damned schreef:
Damned schreef:

Ik had er niet over heen gelezen, ik heb ongeveer de helft van het filmpje gezien, want het kon mij niet boeien. Nu je het nog eens plaatst, heb ik de 2de helft van ellende ook maar gekeken. Ik vind het echt niet leuk om naar te kijken. Het rijden (zover je het kunt zien) is van een bedroevend niveau, de paarden zien er strak en gespannen uit, de muziek is gejaagd en overheersend. Nee, het kan mij niet bekoren. Hoezo?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:43

Ik was benieuwd, omdat het mijn instructeur is :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:55

Damned schreef:
Ik was benieuwd, omdat het mijn instructeur is :)

:D Vandaar. Maar ja, ik vond het echt drie keer niks. Sorry.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:58

vur schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=VkGcT1xh73M

Vanaf 7 minuten begint deze man het paard vanaf de grond te buigen terwijl de ruiter erop zit. Je ziet dan heel mooi dat de binnekant omhoog komt. De ruiter merkt dat eerst niet en denkt dat de linkerkant omhoog komt. Hij doet het ook nog eens met de kont van het paard naar de camera en dan kun je het nog duidelijker zien. Trouwens, het is iets van 6 filmpjes en gaat vooral over buiging en de manier van inwerken op het paard door de ruiter.
Ik ben het met het Nombrado eens dat je op een volte niet actief op de binnenkant moet gaan zien, maar eerder op je buitenzitbeenknobbel als je betere lengtebuiging wil. Bovendien is het dus beter voor de balans van het paard en kan deze beter voldoen aan lengtebuiging op de volte.

Interessant filmpje! Bedankt daarvoor, dat geeft wat meer duidelijkheid in het hele verhaal over rompkanteling.
Dat de binnenkant omhoog komt is inderdaad te zien, dat je dan niet tegen moet drukken is dan ook logisch. Maar dan zit ik nog met de vraag of het dan wel ok is om meer op je buiten zitbeenknobbel te zitten aangezien die rugspier op 'rek' moet komen in de buiging, is het dan wel gewenst om daar wat druk op te hebben? Want dat was voor mij juist de reden om meer op m'n binnen zitbeenknobbel te zitten.
Ter nuancering; qua gewichtverdeling is het niet zo dat je helemaal met je volle gewicht op 1 zitbeenknobbel zit. Maar jullie snappen wel wat ik bedoel denk ik.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:08

Ansie schreef:
vur schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=VkGcT1xh73M

Vanaf 7 minuten begint deze man het paard vanaf de grond te buigen terwijl de ruiter erop zit. Je ziet dan heel mooi dat de binnekant omhoog komt. De ruiter merkt dat eerst niet en denkt dat de linkerkant omhoog komt. Hij doet het ook nog eens met de kont van het paard naar de camera en dan kun je het nog duidelijker zien. Trouwens, het is iets van 6 filmpjes en gaat vooral over buiging en de manier van inwerken op het paard door de ruiter.
Ik ben het met het Nombrado eens dat je op een volte niet actief op de binnenkant moet gaan zien, maar eerder op je buitenzitbeenknobbel als je betere lengtebuiging wil. Bovendien is het dus beter voor de balans van het paard en kan deze beter voldoen aan lengtebuiging op de volte.

Interessant filmpje! Bedankt daarvoor, dat geeft wat meer duidelijkheid in het hele verhaal over rompkanteling.
Dat de binnenkant omhoog komt is inderdaad te zien, dat je dan niet tegen moet drukken is dan ook logisch. Maar dan zit ik nog met de vraag of het dan wel ok is om meer op je buiten zitbeenknobbel te zitten aangezien die rugspier op 'rek' moet komen in de buiging, is het dan wel gewenst om daar wat druk op te hebben? Want dat was voor mij juist de reden om meer op m'n binnen zitbeenknobbel te zitten.
Ter nuancering; qua gewichtverdeling is het niet zo dat je helemaal met je volle gewicht op 1 zitbeenknobbel zit. Maar jullie snappen wel wat ik bedoel denk ik.

Ach weet je, ik zit meestal gewoon midden bovenop. Maar aan de kant waar hij moeilijk buigt, help ik mijn paard even wat meer door in de volte iets meer op mijn buitenzitbeenknobbel te zitten. Wil ik even wat maar opzij in een appuyement, dat verplaats ik even wat meer gewicht op mijn binnenzitbeenknobbel. Voor mij is het dus geen statisch geheel. Trouwens, je moet inderdaad niet overdrijven, want dan zit je je paard ook weer in de weg en is het gevaar groot dat je gaat inknikken en/of je bovenbeen klemmen of optrekken. Trouwens, al de 6 filmpjes gaan hier meer of minder over. Hij werkt met haar toe naar een appuyement, dus je ziet ook schouderbinnenwaarts ed. Dus misschien is daar nog wel meer uit te halen voor je.
Trouwens, blijf altijd zelf nadenken. Zulke filmpjes kunnen je inzichten geven, maar het wil niet zeggen dat die mensen alle wijsheid in pacht hebben.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:20

vur schreef:
Ansie schreef:

Ach weet je, ik zit meestal gewoon midden bovenop. Maar aan de kant waar hij moeilijk buigt, help ik mijn paard even wat meer door in de volte iets meer op mijn buitenzitbeenknobbel te zitten. Wil ik even wat maar opzij in een appuyement, dat verplaats ik even wat meer gewicht op mijn binnenzitbeenknobbel. Voor mij is het dus geen statisch geheel. Trouwens, je moet inderdaad niet overdrijven, want dan zit je je paard ook weer in de weg en is het gevaar groot dat je gaat inknikken en/of je bovenbeen klemmen of optrekken. Trouwens, al de 6 filmpjes gaan hier meer of minder over. Hij werkt met haar toe naar een appuyement, dus je ziet ook schouderbinnenwaarts ed. Dus misschien is daar nog wel meer uit te halen voor je.
Trouwens, blijf altijd zelf nadenken. Zulke filmpjes kunnen je inzichten geven, maar het wil niet zeggen dat die mensen alle wijsheid in pacht hebben.

Ja dat schreef ik ook al eerder, het zal per paard ook weer verschillend zijn hoe groot je hulp moet zijn en soms moet je even net wat meer benadrukken en soms juist zo min mogelijk. Maar dat inzicht over het omhoog komen van de binnenkant had ik nog niet dus zo leer ik ook weer bij idd.
Ik had ook even wat verder gekeken naar de andere filmpjes, wat ik dan bij de sbw vreemd (althans nieuw voor mij) vind is dat ze het paard schuin moet zetten. Ik vind het logischer om vanuit de volte/hoek van de bak de sbw in te zetten aangezien je dan al meteen de lengtebuiging hebt. Nu vind ik dit paard te 'recht' gaan in de sbw omdat het paard eerst in een rechte lijn met de schouders naar binnen is gezet, of zie ik dat verkeerd?
Het is natuurlijk ook om te oefenen en te voelen, maar vanuit een volte lijkt het vloeiender te gaan, doet ze later in het filmpje overigens ook.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:04

Hij wil graag dat het paard zijn schouders echt flink naar binnen worden gezet. Hij vindt 3 sporen te weinig, want dat heeft geen of te weinig gymnastiserende waarde. Je ziet dat zij nog moeite heeft om haar balans juist iets mee te laten nemen naar haar buiten zitbeenknobbel en het paard is niet gewend om zoveel de schouders naar binnen te zetten en te blijven buigen. Dus ik denk dat het daarmee te maken heeft dat ie nog te recht blijft.
Wat ik wel mooi vind is de manier van uitleggen van hem. Hij neemt hier ook echt de tijd voor. Hij vertelt, hij laat zien en laat voelen en checkt of zij het begrepen heeft. Didactisch volgens mij zeer verantwoord. :)
Ook grappig hoe hij het uitlegt aan de hand van het vegen met een bezem. Met schouderbinnenwaarts, laat je je paard als het ware naar je buitenbeen toelopen, je neemt hem mee met je buitenbeen (je veegt met de bezem naar je toe) en in het appuyeren duw je je paard weg met je buitenbeen (je veegt van je af).

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:05

Heb nog niet alles gezien. Ik ga het een keer op mijn gemak bekijken en luisteren. Deze manier van lesgeven spreekt mij heel erg aan. Gewoon theorie uitleg en niet meteen volle bak in de praktijk aan de gang, maar even stilstaan bij het hoe en waarom. Zouden meer instructeurs moeten doen, maar die hebben vast niet zoveel te vertellen ;)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 03:46

Ik ben een stille meelezer en dacht, misschien kan ik toch wat bijdragen door samen te vatten wat er in het filmpje verteld wordt in het filmpje over de galop door Francesco Vedani. Heb verder niet een zodanig niveau dat ik mee kan praten in de discussie.
Zodra Francesco erop gaat zitten begint hij te vertellen over het feit dat de galop 3 tempi heeft. Het is van belang te weten hoe het paard galoppeert om te zorgen dat je de galop kunt verlengen en verkorten. Hij legt de linkergalop uit op 2.14. Het paard begint met zijn buitenachterbeen (rechts en dat noemt hij het eerste "tempo"), dan de diagonaal (linksachter&rechtsvoor en dat noemt hij het 2e "tempo") en eindigt dan met linksvoor (3e "tempo"). Dan wordt er met de tekst verteld dat in het 3e tempo de hals op z'n langst is en dan ruiter moet het paard dan niet blokkeren. in het 1e tempo is de hals op zijn kortst en de ruiter kan op dat moment de galopsprong verkleinen/het paard sluiten.
Rond 3.10 begint hij weer te praten. Hij legt uit dat als je het paard in het 3e tempo de ruimte ontneemt om langer te worden, je een paard krijgt wat knikt (doet hij voor bij zichzelf). De galop moet gecontroleerd worden in het 1e tempo of beter nog tussen het zweefmoment en het 1e tempo. Op dat moment kun je verkorten d.m.v. weerstand bieden met de hand. corrigeren in het 3e tempo levert nooit lichtheid op.
rond 4.16 stapt hij af om zelf even de beweging te laten zien..... daar geeft hij aan bij welke heupbeweging te in het 3e tempo zit en vervolgens wanneer je in het 1e tempo zit. Op dat eerste tempo zegt hij dat hij zichzelf groot maakt en de handen wat optilt, een soort halve ophouding in galop (mezza fermata).
Dan komt even de gekke paar seconden ofzo. Als hij er weer op zit zegt hij dat het belangrijk is om een geluid te koppelen aan een oefening (kusgeluidje is voor hem de galop). De hulpen: binnenbeen op de singel, buitenbeen iets naar achteren, daarmee haal je je hak iets omhoog. Je gewicht gaat iets op je buitenste bil. Bij het aanspringen zegt hij, iets vertragen, halve ophouding ter attentie en dan de hulpen voor galop en doet hij het voor en gebruikt daarbij het kusgeluidje om te ondersteunen bij het verzamelen.
Hopelijk hebben jullie er wat aan. Ik lees weer rustig verder in stilte.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:15

Bedankt Gaabje, interessant wat je hebt vertaald! Was een latertje voor je.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:57

Fijn Gaabje, bedankt voor de vertaling!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:52

Ik kon niet slapen, dus dacht, laat ik dat maar doen :D.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:22

Gaabje schreef:
Ik lees weer rustig verder in stilte.
2:46 uur en dan zo helder ;)
Bedankt voor je vertaling en kan je bevestigen dat er veel meer zijn die in stilte meelezen en/of uitleg vragen via pb in dit draadje, waaronder ikzelf.
Heb zelf absoluut niets te vertellen of te presteren op dit nivo, maar er komen ladingen nuttige basic's info en uitleg voorbij waarvan je denkt: ja dat wil ik ook aanleren, of zo wil ik ook rijden, zo zou m'n houding moeten worden.
Goede geleerde basic's neem je mee rest van leerproces in.
Als beginner mag je lekker wegdromen :) en zelf proberen een lesgever te vinden die past in het ontspannen plaatje.
Ik doe hier kennis op, en neem vragen die ontstaan mee m'n lessen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:41

Maar hoe weet je zeker of de informatie die je hier leest de waarheid is?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:51

burl schreef:
Maar hoe weet je zeker of de informatie die je hier leest de waarheid is?
Het gaat me niet of iets waar of niet waar is ;-) wel of het bij je past en of het klopt met wat je doet en terugvoelt. ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:10

om dan als meelezer ook maar eens te reageren. Ik vind het boeiend om de diverse gezichtspunten te vergelijken met mijn eigen ervaringen en te kijken of ik er al of niet iets in zie. Ben toevallig net met een driejarige begonnen, en dus hard bezig met het aanleren van hulpen. Opvallend is iig dat het reageren op zithulpen voor wendingen en overgangen terug vanzelf gaat. Been en hand is duidelijk minder intuitief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:28

Het is goed om altijd zelf na te denken want niet alles wat op een forum geschreven wordt is altijd de waarheid.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:34

burl schreef:
Het is goed om altijd zelf na te denken want niet alles wat op een forum geschreven wordt is altijd de waarheid.

Bij paarden voel ik eerst en denk dan pas na .. zal wel mannenkwaal wezen _/-\o_

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:23

Peetstap schreef:
burl schreef:

Bij paarden voel ik eerst en denk dan pas na .. zal wel mannenkwaal wezen _/-\o_

Hahaha, erg herkenbaar. . . zeker een mannenkwaal. Ik doe het 24/7 ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 18:39

oeps...ben ik dan een man?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:45

nombrado schreef:
oeps...ben ik dan een man?

Dan een man in een verkeerd lichaam misschien? :D