[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:19

Babootje; Niveau is vergelijkbaar met L2, is gewoon een officiele wedstrijd. Tenminste dat is wat er gezegd werd eerder, ik heb geen verstand van het Franse wedstrijdsysteem. vind je de gogue dan niet te strak zitten? Of iig verkeerd? (ik heb ook geen ervaring met een goque, maar vind dit echt ZO niet fijn om naar te kijken, zelfs als je nog moet leren rijden, wat hier dus niet het geval is) Paard drukt rug ook nog eens ENORM weg, mond lijkt half uit elkaar getrokken te worden, paard loopt enorm kort en van een goede takt is in mijn ogen ook niet te spreken.. ziet er in mijn ogen echt heel naar uit.

Bij ons op stal (is ook heeeel kleinschalige manege, stuk of 6 pony's) hebben behalve de shetjes ook alle pony's een bijzet teugeltje om, inderdaad voor zowel het behoud van de pony als voor het makkelijker laten zitten van de kids. In dit geval vind ik hulpteugelgebruik ook juist goed, maar dan wel zo iets als een bijzet teugeltje, iets wat totaal niet misbruikt of onkundig gebruikt kan worden door leerlingen, en paard niet in de weg zit...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:48

De gogue staat eerder te los dan te strak, waardoor hij geen effect sorteert. Verder is de amazone onrustig in de handen en kan ze slecht doorzitten, waardoor de pony idd wegdrukt waardoor ze nog minder goed kan zitten etc. De hulpteugel kan worden gebruikt om (als de ruiter nog niet zoveel ruitergevoel heeft om haar paard nageeflijk te laten lopen). Met de hulpteugel goed afgesteld zal de ruiter alleen goed van achter naar voren moeten rijden om het paard te laten nageven op de hulpteugel. De ruiter hoeft niks met de handen te doen en kan kan zich concentreren op het zitten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:03

Tijdje geleden toen ik schreef: "mensen die meer willen weten over theorie halve ophouding mogen mij PB sturen", ontplofte mijn mailbox zowat. Veel kwam de vraag of ik boeken wist over theoretische achtergrond van de dressuur en of het paard. Wouw wat zijn jullie leergierig en wat willen jullie graag veel lezen. Dat is de reden dat ik dit nu in dit topic neerzet ook al hoort dit hier niet helemaal in thuis in plaats van dat ik iedereen persoonlijk terug ga PB-en
Onlangs heb ik zelf gekocht "dressuur onder vuur" van dierenarts Gerd Heuschmann (inclusief verzenden € 28,--). Dit boek beschrijft de anatomie en de fysiologie en de gevolgen van goede en slechte oefeningen rijden met het paard. Het boek vind ik is goed leesbaar waarbij de anatomie en de fysiologie vooral naslag werk is en studie.
Het andere boek is goedkoop en vind ik erg fijn en goed te lezen en dat heet "Klassieke Dressuur" van Stefan M. Radke" (€ 10,-- inclusief verzendkosten).
Het derde boek dat deze week in de bus zal vallen is : "gymnasium des pferdes" van Steinbrecht. Helaas is dit boek niet meer in het Nederlands te verkrijgen dus ik heb de Duitse versie aangeschaft (€ 42,-- inclusief verzendkosten) waarbij ik me al heb laten vertellen dat dit boek niet gemakkelijk is om te lezen. Enfin iets te doen als het regent en we toch niet kunnen rijden.
Deze drie titels zijn in ieder geval boeken waar ik zelf achter kan staan vandaar dat ik ze hier post. Natuurlijk zijn er meer goede boeken. Allemaal veel lees- en rij plezier en ga vooral verder in dit topic met filmpjes plaatsen en elkaar daarop beoordelen. Het was te stil afgelopen dagen en dat is jammer! Ik heb mijn bijdrage nu geleverd en ga weer op mee lees stand over.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:10

Jah ik ga het ook een keer proberen.
Weet niet of het zo werkt maar ik geeft net als in HAW ff een beetje info.

Dit is Zany, Zany is een draver van 6 jaar en 1.59 hoog.
Hij is mijn bijrijdpaard en het rijden gaat erg goed. Wat ik merk is dat hij graag naar beneden wilt maar hierbij zn neusje niet uit wilt schuiven "achter de teugel kruipt". Als ik been bij geef gaat hij veelste hard en op de zit terugrijden is nog in ontwikkeling. We zijn veel bezig met lang en laag omdat hij nog veel spieren moet opbouwen en ook links en rechtom buigen is iets wat we heel veel oefenen zodat hij stabieler word in zijn lichaam.

Ikzelf heb een blessure aan mijn schouderpartij die invloed heeft op mijn rug, hierdoor kan ik mijn armen niet aansluiten aan het lichaam en heb ik mijn armen enigzins appart. ( met de blessure ben ik druk bezig dus dit is voor mij zelf ook in ontwikkeling). Dus gelieve geen commentaar op mijn houding want hier zit dus een verhaal achter.

Dit is de moment opname en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Side note: we zijn nog niet zo lang aan het trainen dus de spieren moeten er echt nog op komen.

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:53

Veel longeerwerk gaan doen, komen de spieren er ook wel bij op en daarnaast rijden.
Als je gaat rijden met een paard die nog niet sterk is in de spieren kunnen ze daar last van krijgen.

Verder ziet het er wel goed uit.

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:59

Ik ben een stille meelezer en heb echt heel erg veel aan de tips die hier allemaal gegeven worden. Echt super allemaal :)!

Heb verder niets te zeggen, maar wou alleen even reageren op dit :P..

dark_nijnte schreef:
Lizzii schreef:
Ja, sorry, ik bedoelde Gogue :oo

Hier een mooi voorbeeldje dat een hulpteugel meer kwaad dan slecht doet -:(-
http://www.youtube.com/watch?v=nL-KXvpOk9U

Met stang en trens ga je rijden vanaf dat het is toegelaten en dat is dus vanaf club 1. Ik denk dat dat ongeveel L niveau is. Als je club 1 rijdt mag de gogue eraf en de stang erin 8)7

au au au ik krijg er gewoon pijn in mijn mond van als ik het zie. Kan je als jury dat soort combinaties ook diskwalificeren?

Ik zie geen bit in de mond van het paard? Of ben ik nou zo blind :=?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:10

ArGieVai schreef:
Hoe is het trouwens inmiddels met haar been??

Ik was even vergeten hierop te reageren nadat ik alles had gelezen!

We zijn inmiddels 6 maanden verder met de peesblessure en ik mag er weer op! *\o/*
Maar we kunnen ons nog lang nier hier vertonen, want ze doen alles met een waslijntje.
Waar we nu mee bezig zijn is op 4 benen lopen, en goed het achterbeen eronder.. De voorkant hangt gewoon los. :')

Afbeelding
En ik zit erop als een vaatdoek. :')
Maar het was wel even wennen van een Z2 opgeleide KWPN'er naar mijn achteruin-niveau Lara. :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:06

deniseqn schreef:
Lizzii schreef:
Ja, sorry, ik bedoelde Gogue :oo

Hier een mooi voorbeeldje dat een hulpteugel meer kwaad dan slecht doet -:(-
http://www.youtube.com/watch?v=nL-KXvpOk9U

Met stang en trens ga je rijden vanaf dat het is toegelaten en dat is dus vanaf club 1. Ik denk dat dat ongeveel L niveau is. Als je club 1 rijdt mag de gogue eraf en de stang erin 8)7

Ik zie geen bit in de mond van het paard? Of ben ik nou zo blind :=?

lol ik ook niet

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:15

Afbeelding
ben toch echt trost op deze foto....! had niet kunn drome

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:21

Mag ik vragen waarom je er zo trots op bent?

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:22

Dat wilde ik ook al vragen :+

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:23

Jah daar sluit ik mij bij aan.
Hij kropt zich op en zover ik kan zien is zn rug ook niet echt ontspannen.

Waar ben je precies trots op??

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:24

maralyn schreef:
Veel longeerwerk gaan doen, komen de spieren er ook wel bij op en daarnaast rijden.
Als je gaat rijden met een paard die nog niet sterk is in de spieren kunnen ze daar last van krijgen.

En hoe het neusje eruit rijden zonder dat ie gaat rennen? Enig idee?

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:26

Hij loopt opgekropt, het lijkt net alsof je hem aan de teugel trekt als het ware.
Je handen zitten op je zadel, en hij lijkt op de voorhand te lopen. Neusje moet zeker verder naar buiten.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:27

Omdat hij toch ondanks -1 erg opfokt was en hij toch nog zo kon lopen,! en hij deed op de foto voor het eerst ze benen uit strekken inplaats ze dribbel actie's

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:28

moonforever schreef:
[ Afbeelding ]

Buiten wat hierboven gezegt word..
Waarom duw je je benen zo naar voren?

En je zet hem een beetje vast, als ik naar jou houding, de houding van je armen en handen en de houding van je paard kijk.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:29

moonforever schreef:
Omdat hij toch ondanks -1 erg opfokt was en hij toch nog zo kon lopen,! en hij deed op de foto voor het eerst ze benen uit strekken inplaats ze dribbel actie's

Okej, maar als hij zo ofgefokt is. Waarom ga je dan niet eerst aandacht besteden aan het ontpannen lang en laag rijden? (zo zou ik het doen).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:38

MarlonNaldo schreef:
maralyn schreef:

En hoe het neusje eruit rijden zonder dat ie gaat rennen? Enig idee?

Als hij gaat rennen, geeft hij dus niet na.
Zou je eerst willen opzoeken wat nagevelijk heid is?

Als hij je hand volgt, zou hij jou met zijn mond volgen als jij je handen naar voren doet. Dan zou hij zijn hoofd en neus ook naar voren doen.
Longeren? eerst maar zonder iets. En daarna met een longeerhilfe van EJ, tenminste dat is mijn ervaring.
Dat dwingt een paard niet, maar geeft het paard de mogelijkheid om met zijn hoofd in de rondte te lopen.
Hij zal in een boog lopen en vanuit achteren naar voren lopen.

Als je een rem wil hebben zonder je handen...Heb je al eens bedacht wat zitwerk en lieswerk kan doen?
Hoe je dat moet uitvoeren?
Dan heb je eigenlijk niet eens teugels nodig.
Je paard zou inprincipe moeten kunnen lopen op jou kuit (drijf-stuur) je liezen (Rem en stuur van voren) en zit (jou rem en gas. Zwaar is rem, licht is gas)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:51

Afbeelding deze was paar minuten later gemaakt;)

Michelle: geen idee waarom als hij druk is doe ik ik het snel en automatich, terwijl als hij niet steeds vandoor sgiet dan hou ze gewoon op me plek, Waasheilijk uit angst ofz,

Marlon: Daar zijn we al heel lang mee bezig lessen enz, maar het blijft een Bommentje en hellaas zal dat altijd zo blijven ben ik bang voor

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:55

Als ik het paard onder je bips vandaan zou halen, zou je dan op je voeten landen?

En ik zie een vaststaande hand....Waarom?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:55

MarlonNaldo schreef:
Jah ik ga het ook een keer proberen.
Weet niet of het zo werkt maar ik geeft net als in HAW ff een beetje info.

Dit is Zany, Zany is een draver van 6 jaar en 1.59 hoog.
Hij is mijn bijrijdpaard en het rijden gaat erg goed. Wat ik merk is dat hij graag naar beneden wilt maar hierbij zn neusje niet uit wilt schuiven "achter de teugel kruipt". Als ik been bij geef gaat hij veelste hard en op de zit terugrijden is nog in ontwikkeling. We zijn veel bezig met lang en laag omdat hij nog veel spieren moet opbouwen en ook links en rechtom buigen is iets wat we heel veel oefenen zodat hij stabieler word in zijn lichaam.

Ikzelf heb een blessure aan mijn schouderpartij die invloed heeft op mijn rug, hierdoor kan ik mijn armen niet aansluiten aan het lichaam en heb ik mijn armen enigzins appart. ( met de blessure ben ik druk bezig dus dit is voor mij zelf ook in ontwikkeling). Dus gelieve geen commentaar op mijn houding want hier zit dus een verhaal achter.

Dit is de moment opname en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Side note: we zijn nog niet zo lang aan het trainen dus de spieren moeten er echt nog op komen.

[ Afbeelding ]

Ziet er netjes uit, alleen wat ongelukkige hoek van de foto om gangen helemaal te beoordelen.
Probeer wel je handen iets meer te dragen en je teugels dan iets korter te nemen, staat het nog mooier.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:56

ten eerste zou je alstublieft even op je taal willen letten ?
er is weinig van te maken zo,
ten 2e

ik zie een heel gespannen paard die letterlijk met zijn kop in de krul loopt en niet fijn door het lijf is
blijf eens van die voorkant af en ga met je zit rijden en niet met je handen

de 2e foto zie ik geen actief paard
weer die kop in de krul en geen verbinding van achter naar voren ?

heb je les :)

dit was @ moonvefer oid

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:02

In haar profiel is het taalgebruik hetzelfde.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:04

moonforever schreef:
[ Afbeelding ]

Wat ik zie is heel veel spanning in ruiter en paard.
Ruiter heeft benen naar voren en zit bijna op haar handen.
Handen werken heel erg terug, dat is jammer, daardoor duikt het paard achter de loodlijn.
Als je teugels door zou knippen (voor jou Maralyn) en het paard wegdenkt, valt de ruiter op haar achterste.
Wat ik wle bijzonder vind is overigens dat zichtbare been naar voren steekt en bovenlijf van ruiter ook.

De 2e foto, bovenlichaam weer naar voren, linker schouder lager dan rechter en naar achteren en je lijkt in te knikken naar links,
handen op de hals en rechter teugel relatief los (geen contact?), echter door houding ruiter vraag ik me af wat linker hand aan het doen is?
Probeer je voeten meer in te draaien staat stuk chiquer (en ja, ik ben er ook schuldig aan).
Wel hele attente oortjes op je paard, alleen is de vraag waar hij attent op is, krijg zo'n vaag vermoeden dat dat is
op van alles en nog wat en niet noodzakelijker wijs de ruiter.

Dit alles is niet rottig bedoeld, maar gewoon om te leren kijken naar een foto, ook je eigen foto's.
Wat zie je aan paard en ruiter als je er langer naar kijkt.
Wat kan er beter en wat is er goed? Zo kan je ook onwijs veel van je eigen foto's leren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:08

Moonfever: Ik denk dat jij zelf meer gebaat bent bij zitles. Ga eerst aan je eigen houding werken voor je aan je paard iets gaat doen. Je paard heeft zo te horen een evenwichtsprobleem en je houding vermoeilijkt fijn rijden. Je gaat je paard niet fijn kunnen rijden als je daar niet iets aan doet.

Je zit of te ver voorover, of je zit in een stoelzit. Je hangt aan je teugels of zet druk. Je kijkt naar beneden, draagt je handen plat... En zo zijn er nog wel meer dingen.
Je zegt zelf elke keer dat je je paard aan het inrijden bent. Met zo'n houding gaat dat niet.

Daarnaast moet je paard leren zaken. Dus van je been naar je hand en niet van je hand naar je been. Hij is onevenwichtig, dus z'n tempo zal altijd iets hoger liggen. In een laagtempo is evenwicht moeilijker. Hij is schraal bespierd over z'n lijf, dus hij heeft nog veel nodig om op een punt te komen dat hij dat kan.