[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:20

Wat was de afspraak Joyce? O:)

KarinvdM

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:35

Ik vind het bij jou nog niet zo dramatisch hoor Esther, ik heb het erger.
En kijk eens om je heen op concours, heel veel mensen hebben geen stille benen. Op zich is dat ook niet zo raar gezien je op een bewegend dier zit...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:55

JoycexLynn12 schreef:
Ik heb ook nog 2 proefjes van mijn M1 debuut voor jullie maar weet niet of ik ze durf te laten zien :+ Ik heb wel al met Bertie gepbt :D

Ja joh, gooi op! Hoe ging het?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:26

Esther:

Ik vind dat je erg naar rechts zit.. je corrigeert jezelf door je rechterschouder constant opgetrokken te houden.. wel echt een aandachtspuntje.. ook al kom je bij de chiropraktor (ik bij osteo, zoals je al wist).. je moet echt los gaan laten.. anders blijf je verkrampen/verstrakken en ga je niet meer "vooruit" terwijl dat voor jou echt zo belangrijk is!

Heb jij iets met je linkerarm/hand? Viel me op dat je in de zijwaartse oefeningen vooral je linkerhand tilt en vastzet.

En met de stap.. oh meisje.. wat loopt hij verschrikkelijk tegen je been aan.. hij moet echt veel actiever worden op je beenhulpen hoor.. been = weg. Nu moet je hem iedere pas gaan sporen en als hij ertegenin loopt hem dan ook nog eens bij"trappen" om reactie te krijgen.. En door te weinig consequentie zal hij alleen maar meer tegen je benen aanlopen en meer op de handrem gaan.. Echt blijven schakelen.. en nog veeel meer schakelen :j

En als je denkt dat je genoeg geschakelt hebt.. NOG meer schakelen!

Je kw zijn niet gereden zoals ze horen.. je werkt teveel met je handen ipv met je benen. Je hand hoort lichtjes stelling te vragen en je buitenteugel te begrenzen.. je aansluiten buitenbeen keert het paard, je binnenbeen houdt de passen voorwaarts. Naar voor, opzij, naar voor, opzij. Jouw handen vertellen nu het paard niet hoe te draaien.. maar werken hem tegen.. resultaat: Laat spilbeen staan, valt terug in tempo en stapt te weinig door.

Ik zie genoeg.... heb geen tijd hem alles af te kijken.. maar zolang jij dingen niet correct oplost en je paard niet losser wordt zul je jezelf nog tegenkomen denk ik... Ik ben geen jury en ik zeg absoluut niet dat je je winstpunt niet verdient hebt. (ik gun hem je echt wel) maar als ik had gejureerd had je onder de winst gezeten.

Volgens mij is het in principe zo dat als de oefening gewoon goed uitgevoerd wordt het niet uitmaakt of je achterstevoren zit of niet.. maar ik zou zelf vooral kijken naar welke hulpen de ruiter geeft en in hoeverre het paard reageert (en dat daar beperkingen aanzitten en het paard lichamelijk niet alles kan bolwerken maakt mij niet uit...) Dat de ruiter het goed doet vind ik persoonijk belangrijker. :j

Qua impuls en etc. is het nog te weinig.. maar dat weet je zelf ook wel :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:23

Mensenkinderen, wat gaan juillie hard!
Paar dagen amper kunnen bijlezen.
En nu kan ik de foto's en het filmpje van Eshter ook al niet meer zien. -:(-
Dropbox komt met een foutmelding
Citaat:
Error (509)
This account's public links are generating too much traffic and have been temporarily disabled!

Teveel Bokt lezers die er tegelijk op zijn gedoken en daar kan Dropbox niet tegen. :Y)

@JoycexLynn, waarom zou je die filmpjes niet plaatsen? Het is debuut in de M! Niets mis mee! :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:20

Oke, daar is ie dan, gooi hem er later wel weer af, want dit is echt jammerlijk.
Laten we het zo zeggen, onregelmatige rijden (niet echt trainen) ivm het ijs en sneeuw,
is niet bevordelijk geweest, wordt meneer wat stug van.
Toch ben ik trots op Toobs!
Gisteren waren alle hoeken doodeng, vandaag maar 5 minuutjes.
Denk dat hij eventueel wat spierpijn heeft van gisteren.
En ben trots dat hij zondag en nog een aantal keren langs alle schaatsers is meegeweest, naar de vereniging!
(maar niet in de spits, dat durfde ik niet, vandaar dat hij de afgelopen weken niet veel gedaan heeft)

travers, achterwaarts etc. zijn nog lang niet bevestigd en ook niet correct, wordt aan gewerkt.

filmpje is dus inclusief alle gepruts wat anders geen hond op bokt laat zien :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:38

Waarom rijd je zulke lange stukken travers als het nog wat moeizaam gaat? Ik heb dan liever kortere stukjes die beter gaan dan langere minder goede stukken. Rijd eruit, draai een volte en probeer het opnieuw met een goede voorbereiding. :)
Travers vind ik eerlijk gezegd ook een erg moeilijke oefening.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 15-02-12 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:41

Je hebt gelijk, normaal rij ik hem er ook uit, maar ja.. ik had de camera aan die kant van de bak geplant.
(als ik hem er niet uit rij krijg ik op mijn flikker van mijn instructeur)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:42

ik heb nog een mooi stukje aw van 6 januari _O- je kan goed zien wat zij doet, hoe ik reageer.. en hoe zij daar op reageert :j

Ben er mee bezig :j

En dan kan Agossie vdweek mooi filmen hoe het NU gaat!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:45

Ach ben allang blij dat die van mijn nu achterwaarts gaat, hoe vaak die niet gewoon stokstijf stil bleef staan
met een gezichtsuitdrukking van ik doe het niet, ik doe het niet, ik doe het echt niet!!
Wil je niet weten.
Als ik dan al een lezer mee had, lag die bijna blauw van het lachen in de bak.
Want je ziet het al aankomen. (niet nageeflijk, snuitwerk dat overal aandacht voor heeft behalve..)
Sta je daar.. midden in de bak... terug, terug, teeerrurrrrggggg, toe nou toobs... paar pasjes maar, please???

Is nu ook nog niet denderend, maar hij gaat in ieder geval achterwaarts.

filmpje van esther doet het nog niet..

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:49

Ik ga eerst even ´bijlezen´ voor ik de filmpjes erop zet.

Esther_87 ; na het zien van je foto's dacht ik eerlijk gezegd niet dat het over een Z paard ging, de eerste foto vond ik wel een gave foto maar bijv. de middendraf zie je toch dat hij erg lang word.
Ik heb je filmpje vanmiddag een klein stukje gezien, hij liep vast en nu doet hij het bij mij ook niet :(
Het viel me, net als de rest, op dat je scheef zit, ga ik verder niet op door want je hebt zelf al je uitleg gegeven.
Ik vond het beeld gewoon braaf, constant, geen gekkigheid.. Kan me voorstellen dat je gewoon heel fijn Z met dit paard kunt rijden! :D Je hoeft niet altijd van die bewegingsmonsters te hebben hoor, een rustiger paard is ook wel eens fijn! :D
Succes samen, over je punten doe ik geen uitspraken, ik ben zelf nog laaaaang geen Z en weet nog niet helemaal wat er 'verwacht' word, of het nou winstpuntwaardig was of niet, ik vond het er leuk uitzien, succes samen!

Sjolvir ; wat goed dat je dit op bokt zet! Dus ook de mindere stukken!
Ik ga met hierboven mee, waarom zo lang de travers proberen? Doe steeds 2 of 3 passen, gaan die écht goed kun je het steeds meer uitbreiden!
Ik zou het persoonlijk in draf nog even achterwege laten, in stap gaat het duidelijk een stuk beter!
Ik vind Toobs soms wat op de voorhand 'ogen', is dat voor je gevoel ook zo? Soms lijkt het alsof je je teugels heeeel lang hebt en waardoor Toobs dus de kans krijgt om lekker op de voorkant te gaan zitten.
Bij het achterwaarts denkt ie eerst : mwaaaa laat ik nu eens even mijn hoofd tussen me benen doen, sjalala, ohjaaaaaa baasje vraag achterwaarts!
Verder vind ik jullie een leuke combinatie en nogmaals respect dat je dit zo op bokt hebt gezet!! :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:56

Waslijnen? Ikke, hoe kom je erbij!!!???
Klopt ik laat ze langer, langer en langer worden en Toobs zegt dankjewel!
Heb ze al gewisseld voor teugels met van die leertjes erop, maar ahum.. ook daar krijgt hij altijd een
leertje meer dan hij zou moeten hebben.
Kreeg hem overigens vandaag totaal niet bij elkaar, gisteren wel, denk dus dat ie ahum wat spierpijn had.
Was geen bocht of buiging in te krijgen en ontzettend stug.
Theoretisch moet dat over paar dagen weer over zijn.

Tja, dat achterwaarts is hilarisch, maar ik ben allang blij dat ie gaat.
(nu nog zorgen dat ie nog wel stil blijft staan... en niet overal denkt achterwaarts te moeten,
leuk altijd ene probleem de wereld uit, volgende erin wat je ook ziet in het filmpje, dit is dus echt gewoon
alles wat fout kon gaan gewoon op bokt smijten. )

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:56

Iedereen die de moeite heeft genomen mijn filmpje te kijken, hartstikke bedankt!

Ik heb getemt op het filmpje om de link te laten verwijderen aangezien blijkt dat het niet meer werkt. Dropbox vindt het niet zo grappig dat het vaker bekeken wordt blijkbaar. Maar ik heb een aantal zeer nuttige tips gekregen en kan zeker weer eventjes vooruit.

En JoycexLynn, het is inderdaad gewoon een schatje en gezien zijn verleden getuigt het echt van een meer dan fantastisch karakter dat hij überhaupt nog loopt. Heeft helaas wat meer aanmoediging en ondersteuning nodig dan een ander, maar hij doet het toch maar. Dus ik ben vooral heel erg blij met 'm, en wat mezelf betreft, daar is nog een stuk meer werk aan dan aan het paard :o Maar he, samen redden wij ons uiteindelijk wel.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:03

_Esther_87_ schreef:
Iedereen die de moeite heeft genomen mijn filmpje te kijken, hartstikke bedankt!

Ik heb getemt op het filmpje om de link te laten verwijderen aangezien blijkt dat het niet meer werkt. Dropbox vindt het niet zo grappig dat het vaker bekeken wordt blijkbaar. Maar ik heb een aantal zeer nuttige tips gekregen en kan zeker weer eventjes vooruit.

En JoycexLynn, het is inderdaad gewoon een schatje en gezien zijn verleden getuigt het echt van een meer dan fantastisch karakter dat hij überhaupt nog loopt. Heeft helaas wat meer aanmoediging en ondersteuning nodig dan een ander, maar hij doet het toch maar. Dus ik ben vooral heel erg blij met 'm, en wat mezelf betreft, daar is nog een stuk meer werk aan dan aan het paard :o Maar he, samen redden wij ons uiteindelijk wel.

Ah jammer! Ik was nog wel erg benieuwd naar het filmpje.
Op wat voor niveau was het eigenlijk?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:04

Nou, met trillende handjes :+

Mijn debuut is fantastisch gegaan! *\o/* Ik ging heen voor een fijne proef en dat is méér dan gelukt!
Lynn was bij het inrijden al erg heet wat resulteerde in een niet stilstaand paard, als ik haar te lang stil laat staan gaat ze een soort van steigeren op haar manier omdat ze zoooooo graag wilt!
Jammer maar verder wel een paard wat lekker op mijn been was en ook fijn van achter naar voren.
Met inrijden had ik ook gelijk de lekkere verzamelde galop te pakken die ik gewend ben van haar, ik ging dus met een goed gevoel mijn proef in! :j

Proef 15.
Met binnenkomen wilde ze niet stilstaan, jammer want dat kost je echt punten, kan er helaas niet zoveel aan doen, thuis doet ze dit namelijk niet.
Eerste middendraf mocht meer maar ze is zó moeilijk uit te zitten dat ik hem eigenlijk zo wel even prima vond voor de eerste keer.
SB rechts mislukte, ze was niet goed om mijn been heen te buigen en dan na 2 passen denkt ze de mazzeltjes!
Dit is ook onze moeilijke kant met SB, zijn we echt hard op aan het trainen.
Dan het achterwaarts..... kan madame voor 8en maar ze wilde én niet stilstaan én ze deed alsof ze de trein moest halen, jammer!
Uitgestrekte stap was ook jammer, ze kan heel fijn dalen in de hals en overstappen maar ik denk dat ze door mijn spanning dat niet wilde.
Je ziet dat ik haar soms in de proef ook wat terugneem in tempo, dit doe ik echt bewust omdat ze er anders helemaal een potje van maakt.
Middengalop kan véél meer, dit was echt onvoldoende maar dit wilde ik ook zo, als ik haar nóg meer vrijheid geef is ze weg.

Proef 16.
SB rechtsom weer niet fijn.. Achterwaarts scheef en te gehaast.
Uitgestrekte stap zelfde verhaal.
Rechtsomkeert ging ze te lang door (heb wel eens eerder aangegeven in het topic dat we dit lastig vinden) en daarom dacht ik bij de linksomkeert en nu ga je wanneer IK zeg dat je terug moet, vandaar dat ik niet helemaal recht stuurde en eerder in draf kwam.

Het mag allemaal wat netter maar we weten onze puntjes.. Ik heb heel wat lieve PBtjes gehad met tips erin, echt super!

Ik had voor beide proeven 177 punten en was 2x 2e (nr had 181 en andere proef ben ik vergeten).
Jury was erg streng, ik mocht volgens iedereen trots zijn met zulke punten in de M1 bij haar en dat doe ik ook zéker.

Zooooooooooo dat was mijn verhaal hahahaha!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:08

ik ga later kijken joyce.

Zal vanavond ook aw filmpje laten zien hoe het 6 januari was. ga nu even rijden. tot straks!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:11

Rij-ze! :D

Vandaag trouwens wel een heerlijke les gereden.. Volgens mijn instructice wil ze met de SB niet genoeg inbuigen bij de ribben, ze ging uitleggen dat je been een soort pilaar is en je paard daar om heen moet buigen met SB.
En rechtsom houd ze dat nog veelste bol waardoor het ook niet op 3 sporen kon.

Toen hebben we eerst in stap SB gedaan en daarna in draf en dan ook ná de SB nog even naar binnen laten kijken en DAN pas weer rechtstellen, Lynn denkt na de SB joehoe, ik mag weer recht! Niet dus :+

Mijn instructrice zei al van jeetje, wat gaat ze dansen! En inderdaad, zeker thuis gebruikt zo lekker die achterhand.
Nu op wedstrijd nog al begint dat steeeeeds meer te komen! :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:24

JL, eerste filmpje gekeken, tip.. je filmer moet niet gaan meedoen aan the voice of zo :+
Jammer van die spiegelende ruit en de schutkleur van je paard tegen de bakrand.

Vind het plezierig om naar te kijken, denk overigens dat de punten wel kloppen, vind het niet streng gejureerd.
Vind je paard de hele proef door in een nette houding blijven lopen (oke, giraffe momentje even niet meegenomen).
Je zegt zelf dat ze heel graag wil, ik vind het juist wat tam/mat, mag wat gedurfder.
SB, zeg je zelf al, maar komt vanzelf (nou ja, als je blijft oefenen, ik hoop ook altijd op vanzelf..
maar helaas moet toch aan gewerkt worden)
Galop is inderdaad dan een keuze die je terecht maakt als je weet dat ze anders gaat als de brandweer en niet meer
terug te rijden is, maar zal inderdaad punten kosten.
Is het een optie om net iets meer weg te rijden en dan wel het terug komen meer te markeren?
Voltes in galop, zijn tikkie pietsje groot.
Halthouden zeg je zelf al.
Uitgestrekte stap, kan denk ik meer, zeg je zelf ook.

Overal leuke proef om naar te kijken, mag iets gedurfder (al snap ik je behoudendheid in sommige oefeningen).

Ga het je zo in ieder geval niet nadoen, die houding houdt de mijne nog maar paar meter vol :+
En achterwaarts etc.. nou ja.. filmpje staat hier, dus kan je zien dat daar nog heeeeeel veel werk aan zit.
Bedenk ineens dat ik blijkbaar zaterdag op x moet aanspringen in galop, hmm, dat wordt smokkellen
eerst omstellen, dan aanspringen.. Beter laat dan verkeerd.
Kijk ik maak ook keuzes, netzoals jij met het wegrijden in middengalop.

Ga zo het 2e filmje bekijken.

Vraagje wat voor commentaar stond er onderaan je proef, bij impuls, rechtgericht etc.??
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 15-02-12 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:25

JoycexLynn, net je eerste filmpje even gekeken.

Wat een fijn paard! Mooie beweger.

Ik vind dat je arbeidsgalop meer gesprongen mag. Tempo hoeft niet zo zeer hoger, maar wel iets meer activiteit. In de overgang galop-draf zou je ze van mij iets meer mogen opvangen in de hoek, ik denk dat als je haar iets minder loperig de overgang in laat gaan, je minder storing hebt.
HH en AW is hier inderdaad slordig, maar wat gaat ze supermooi zitten in het achterwaarts! Begrijpelijk dat je daar hoge punten voor kan halen hoor, echt netjes.

Verder zou het kunnen (maar ik kon het echt niet goed zien door de weerspiegeling) dat je paard af en toe bij het uitkomen van hoeken iets kantelt. Kan het dat je de stelling vanuit de hoek iets te lang vasthoud, dat je haar wat eerder recht zou mogen maken bij het oprijden van de lange zijde? Nogmaals, ik weet het niet zeker hoor.

Verder gewoon superfijn om naar te kijken, had ik al gezegd dat ik het een heerlijk paard vind :D
Je rijdt er fijn aan, denkt goed na over hoe je je oefeningen wilt rijden, komt helemaal goed joh!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:32

2e ook gezien, zelfde als 1e filmpje eigenlijk, gewoon fijn om naar te kijken.
Heerlijk paardje heb je daar, ga je nog wel hoop lol van hebben.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:43

Interessant topic! Zou graag jullie mening willen weten......

Ik heb een 5 (bijna 6) jarige ruin die toen ik hem net te rijden kreeg (was toen bedoeld voor de verkoop) heel erg opkropte, als je hem wat ruimte durfde te geven raakte hij volledig in paniek en wist dan ook niet wat hij moest doen. Bijna 2 jaar geleden heb ik hem gekocht en tussen de blessures door ben ik hem aan het leren dat ontspannen goed is. Wil niet zeggen dat hij het allemaal snapt maar hij doet in ieder geval zijn best.

Ons niveau momenteel is net iets meer dan B maar dit komt door de blessures en daarnaast vind ik het belangrijker dat hij eerst door kan groeien, sterker worden en dan kunnen we uiteindelijk gaan starten (hopelijk volgend jaar).

Hier enkele foto's (de laatste foto is nog het meest recent):

Opgekropt, net teveel achter de loodlijn maar hij loopt hier al wel meer van achteruit.
Afbeelding

Close-upje
Afbeelding

Hier ben ik persoonlijk blij mee, hij galoppeerd lekker door zonder dat ik druk op de teugel heb en hij durft ook iets meer zijn neus eruit te doen.
Afbeelding

Nu staat hij stil met een rugblessure door een fout van de zadelmaker waardoor hij een blokkade op zijn lendenenwervel heeft. Ik hoop snel weer aan de slag te kunnen met hem, momenteel dus alleen aan het longeren en daarin ontspant hij nu volledig. Gaat met zijn neus over de vloer en als ik het hem vraag kan hij verzamelen zonder meteen kort in de hals te worden en te neigen naar een valse knik (heeft hij niet maar zo lijkt het af en toe wel).

Tips zijn welkom! Mijn houding kan in mijn ogen beter maar aangezien ik een versleten onderrug heb weet ik dat het niet veel beter zal worden dat dat het nu is en ik heb het daar soms nog wel moeilijk mee.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:09

Toch helemaal niet gek voor de eerste keer Joyce? Ik vind een nieuwe klasse altijd weer even wennen.
Jammer dat er binnen gefilmd is, zo mis je toch wel wat stukjes.
Bij de verruimingen zou je de overgangen beter kunnen markeren, dat geldt voor heel veel ruiters (incl mezelf...). De meesten zie je nog wel vertrekken maar je ziet zelden een duidelijke overgang terug en dat is jammer want dat kost je zo een punt.
Dat aangalopperen op X valt erg mee Sjolvir, direct na het afwenden kan je al licht omstellen (of een pasje aan wijken denken), dan kan je op X vrij makkelijk goed aanspringen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:15

Bedankt voor al jullie tips en complimentjes! :D Word er helemaal blij van :o

Als je dit zo ziet zou je inderdaad niet zeggen dat je op een bommetje zit, Lynn weet dat altijd héél goed te verbergen.
Mams zei ook al bij het inrijden : wat loopt ze lekker ontspannen! (lang en laag), nou mam, voor mijn gevoel was het doink, doink, doink.

De overgangen middendraf-terugkomen, middengalop-terugkomen moeten inderdaad veel duidelijker, het probleem is dat dit thuis veel beter gaat maar op wedstrijd minder.
Dit is eigenlijk een beetje van de laatste tijd.. Merk gewoon dat ze ontzettend goed in haar vel zit en door alle bespiering gaat het lopen nu 'makkelijker' en daarom heeft ze er zóveel zin in! Het is een werkwillig paard, heel leergierig!

Achterwaarts gaat ze wel zitten ja :+ Hier hebben we echt op gewerkt hoor, het was eerst kop omhoog en met een tempo van 100 km/u achteruit zodat ze maar niet die achterhand eronder hoefde te zetten.
Als ze het normaal doet (en we dus een mooi cijfer krijgen) zakt ze ietwat en gaat ze mooi recht en beheerst achterwaarts.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:18

Sjolvir ; er staat geen commentaar onderaan :(

Stap en draf een 7 en verder dat hele rijtje een 6.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:40

CubaLibre schreef:
Interessant topic! Zou graag jullie mening willen weten......

Ik heb een 5 (bijna 6) jarige ruin die toen ik hem net te rijden kreeg (was toen bedoeld voor de verkoop) heel erg opkropte, als je hem wat ruimte durfde te geven raakte hij volledig in paniek en wist dan ook niet wat hij moest doen. Bijna 2 jaar geleden heb ik hem gekocht en tussen de blessures door ben ik hem aan het leren dat ontspannen goed is. Wil niet zeggen dat hij het allemaal snapt maar hij doet in ieder geval zijn best.

Ons niveau momenteel is net iets meer dan B maar dit komt door de blessures en daarnaast vind ik het belangrijker dat hij eerst door kan groeien, sterker worden en dan kunnen we uiteindelijk gaan starten (hopelijk volgend jaar).

Hier enkele foto's (de laatste foto is nog het meest recent):

Opgekropt, net teveel achter de loodlijn maar hij loopt hier al wel meer van achteruit.
Afbeelding

Close-upje
Afbeelding

Hier ben ik persoonlijk blij mee, hij galoppeerd lekker door zonder dat ik druk op de teugel heb en hij durft ook iets meer zijn neus eruit te doen.
Afbeelding

Nu staat hij stil met een rugblessure door een fout van de zadelmaker waardoor hij een blokkade op zijn lendenenwervel heeft. Ik hoop snel weer aan de slag te kunnen met hem, momenteel dus alleen aan het longeren en daarin ontspant hij nu volledig. Gaat met zijn neus over de vloer en als ik het hem vraag kan hij verzamelen zonder meteen kort in de hals te worden en te neigen naar een valse knik (heeft hij niet maar zo lijkt het af en toe wel).

Tips zijn welkom! Mijn houding kan in mijn ogen beter maar aangezien ik een versleten onderrug heb weet ik dat het niet veel beter zal worden dat dat het nu is en ik heb het daar soms nog wel moeilijk mee.

Op de eerste foto vind ik hem persoonlijk erg ver achter de LL lopen, valse knik, starre rug en tragere achterhand zijn hiervan het gevolg.
Op de 2e foto kan ik het minder goed zien, maar hij loopt toch nog wel in een valse knik, en te diep/achter de LL, je werkt ook terug met je binnenhand, waardoor hij nooit mooi los in de kaak met stelling deze wending kan lopen,het binnenachterbeen zal ook niet fijn ondertreden hierdoor.

op de derde foto is het beeld wel vriendelijker, maar ik vind je binnenhand vreselijk geplaatst, ook met een losse binnenteugel en je hand netjes naar voren zal ie de bocht wel halen hoor ;) verder vraag ik me af waarom je er een MG aan hebt hangen, en dan ook nog zo strak, daarmee train je hem alleen maar om de valse knik te behouden, en zijn kaak vast te zetten, doet veel af aan je paard en zijn mogelijkheden, en jij lijkt hem ook niet nodig te hebben?