Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
chanel1985 schreef:Het hangt ook van paard tot paard af, heb zelfs sinds april een stevige dpony van 1.45, ikzelf weeg 76 kilo en ze heeft totaal geen last van mijn gewicht.

nee grapje.)
Over newtons en factoren. Gezellig.
, die is angstwekkend te zwaar voor die kleine pony, maar je ziet dus ook, die kan niet eens zelf opstappen. Op een belg zou ze qua gewicht misschien nog net kunnen, maar daar komt ze dan al helemaal niet op
. CoolCorrie schreef:De legers van vroeger (zo'n 50 tot 70 jaar geleden) hielden niet voor niets een grens aan van 20% van het lichaamsgewicht van het paard. Dat kunnen ze na training echt wel aan. Neergeschoten worden was een groter probleem.
Quellian schreef:Ik denk dat er in dit topic al heel vaak is gezegd dat het echt om overmatig overgewicht gaat.
Abiola schreef:Je mag niet meer wegen dan een percentage van het gezonde lichaamsgewicht van het paard.
chieppie schreef:en ieder kan zelf wel denken of het verstandig is of niet
jasmijn78 schreef:Quellian schreef:Ik denk dat er in dit topic al heel vaak is gezegd dat het echt om overmatig overgewicht gaat.
Ik snap nog steeds niet dat die discussie taboe is. Als jij als ruiter van je paard een fysieke inspanning gaat verlangen als je er op zit, dan heb je als ruiter de verantwoordelijkheid om dat op een zo goed mogelijke manier voor het paard te doen. Een paard is oorsprongkelijk niet gebouwd om een mens te dragen. Hoe minder je als mens weegt, des te prettiger dat is voor hem. Dus elke kilo overgewicht van de ruiter is er eigenlijk 1 teveel. Daarnaast hebben mensen met overmatig overgewicht in de regel ook een slechte conditie. Hierdoor belasten zij het paard niet alleen onnodig met extra gewicht, maar zitten zij hin paard ook nog een s in de weg omdat zij geen goede houding/zit kunnen aannemen/volhouden.
Als je verantwoordt wilt sporten met je paard ga je er alleen op zitten met een fit ruiterlichaam zonder overgewicht en op een paard dat past bij je lengte. Iedereen die anders beweerd spreekt gewoon uit eigenbelang. Stelt het eigen belang boven het welzijn van het paard.
Quellian schreef:Op basis waarvan wordt dan het overgewicht bepaald? BMI?
Citaat:Dus elke kilo overgewicht van de ruiter is er eigenlijk 1 teveel. Daarnaast hebben mensen met overmatig overgewicht in de regel ook een slechte conditie. Hierdoor belasten zij het paard niet alleen onnodig met extra gewicht, maar zitten zij hin paard ook nog een s in de weg omdat zij geen goede houding/zit kunnen aannemen/volhouden.
hyppolyte schreef:*edit*
Even filmpje gekeken, die is angstwekkend te zwaar voor die kleine pony, maar je ziet dus ook, die kan niet eens zelf opstappen. Op een belg zou ze qua gewicht misschien nog net kunnen, maar daar komt ze dan al helemaal niet op
.
Quellian schreef:Jij geeft in bovenstaande post aan: 'Dus elke kilo overgewicht van de ruiter is er eigenlijk 1 teveel'.
Daarom mijn vraag, want een persoonlijk overgewicht hoeft nog niet teveel gewicht voor het paard te zijn.
hyppolyte schreef:Conditie en het wel of niet hinderen van het paard staan los van elkaar.
hyppolyte schreef:Dus zwaardere mensen hebben lang niet altijd ook meteen een slechte conditie.
Pion schreef:Gewicht zegt natuurlijk niet altijd alles, maar wees wel kritisch, kijk naar de combinatie, kijk naar hoe een paard zich gedraagd en blijf eerlijk tegenover het paard.