Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:40

Eigelijk is dat filmpje schandalig. Hoe durf je met zo een kont en buik en alles op een paard te stappen?
Mijn god zeg...

Nee, ik heb niks tegen mollige/flinkere/iets dikkere mensen op paarden...
Maar die vrouw in dat filmpje is echt niet zomaar even mollig. +_+

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:43

chanel1985 schreef:
Het hangt ook van paard tot paard af, heb zelfs sinds april een stevige dpony van 1.45, ikzelf weeg 76 kilo en ze heeft totaal geen last van mijn gewicht.

Het zijn ook mijn waarnemingen bij mijn pony onder factoren die voor ons golden.
Een voorbeeld bij 'hoe merk je of wat ze zwaar wordt voor het desbetreffende dier'.

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:50

Ach joh, niet zeuren. En dan reageer ik op de 1e 5 pagina's, en niet de wetenschappelijke onderzoeken op de rest van de 82 pagina's :+
TS irriteert zich aan iets en wil weten of meerdere mensen dit denken. Blijkbaar niet, dat mag je duidelijk maken maar ga dan niet met z'n allen aanvallen U_U da's zwak. Maar TS mocht ook wel wat beschaafder zijn, ik snap dat je je beledigd kunt voelen na zo'n post, maar onthoud dat je er alleenmaar sterker door word. (of je bent een superwatje en begint de 3e wereldoorlog :+ nee grapje.)

En @ de overige 70 pagina's, leuk topic :D Over newtons en factoren. Gezellig.

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:38

ik vind dit echt zever!!

ik weeg zelf 90kilo en ik rijdt op een oersterke brede pony van 1.46m
zij heeft nog nooit last gehad van mijn gewicht en ik laat ze genoeg onderzoeken om dit te bewijze
ik rijd zelf al 11jaar paard en ik rijd bij een succesvol showteam
ik ben helemaal niet trots op mijn gewicht, maar ik kom uit een zware depressie en zonder mijn Angie, mijn paardensport had ik nu waarschijnlijk dik in de 100kilo gezeten

dus stop al het gezever!!!
het gaat om de passie, paarden kunnen heus wel wat hebben
de d-poy die ik onlangs verkocht heb, was al 19j toen ik hem vorig jaar verkocht
ik heb hem ruim 8jaar gereden
en hij heeft nog steeds een uitstekende rug (keurig)

little_birdy

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:51

foto :))

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:21

Goed gezegd Abricoosje. Dat buitenlandse filmpje is een beetje over de top (letterlijk haha). De meeste stevige ruiters letten juist erg goed op wat wel en niet kan en welk paard ze onder zich hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 07:49

Haha, we zijn nog bezig en iedereen heeft weer een beter excuus....

Kijk in de spiegel en wees eerlijk.

Ik ga op die fiets, want ik heb in de zomer leuke kleren gekocht en ik wil van die extra kilootjes af....en ik zoek geen excuses voor mijzelf om mijn beste vriend mij mijn snoepbuien te laten genieten........vakantie is voorbij, voorbij met die heerlijke bakken met ijs!!! :P

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:14

wat dan te denken over voltige....daar zie je regelmatig 3 mensen op 1 paard

chieppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:03

Is het niet een keus die een ieder maakt
en ieder kan zelf wel denken of het verstandig is of niet

zelf zou ik heel erg graag paard willen leren rijden, ik doe het niet omdat ik het paardje dat niet aan wil doen.
Ondanks dat er misschien zat paardjes zijn die het kunnen dragen etc.
maar dat is een keus die ik zelf gemaakt heb.

maar dat is dan toch ieder voor zich

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:41

Ik heb niet alle paginas gelezen, maar hebben mensen nagedacht over het feit dat een drachtige merrie tijdens haar dracht 15% tot 20% procent bijkomt, waarvan een groot gedeelte tijdens de middelste semester. Dat betekent dat een merrie van zo'n 500 kilo, zo'n 75 tot 125 kilo bijkomt. En dat 24 uur per dag, voor een paar maanden, en in sommige gevallen ook nog een ruiter draagt.
Als paarden niet meer als 80 kilo kunnen dragen, moeten we acuut stoppen met het fokken van paarden, want dat is dan echt niet meer verantwoord.
De legers van vroeger (zo'n 50 tot 70 jaar geleden) hielden niet voor niets een grens aan van 20% van het lichaamsgewicht van het paard. Dat kunnen ze na training echt wel aan. Neergeschoten worden was een groter probleem.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:45

CoolCorrie, een dracht is ook zwaar, ongeacht voor welk dier (en daar horen ook mensen bij).
Een paard lijkt me ook rust te krijgen tijdens het grootste deel van de dracht, net zoals mensen recht hebben op zwangerschapsverlof.
En geloof me... maanden lang met zoveel extra kilo sjouwen maakt je ook niet echt gelukkig.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:48

En de ongeboren vrucht is A een natuurlijk iets, en B zit niet op de rug :D

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:54

Nee, de ongeboren vrucht hangt aan de rug. Dus dat is zwaar, en ja merries krijgen inderdaad ook rust.
Wat ik probeerde te zeggen was, dat als een ruiter niet meer als 80 kilo kan wegen, omdat het niet goed voor een paard zou zijn, het veulen dan te zwaar is, en een volwaasen man, die meestal toch allemaal zwaarder als 80 kilo zijn, ook niet meer erop zou mogen. Waar blijven we dan ?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:55

Ik denk dat er in dit topic al heel vaak is gezegd dat het echt om overmatig overgewicht gaat.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:00

Er is volgens mij ook niet gezegd dat je maar 80 kilo mag wegen. Je mag niet meer wegen dan een percentage van het gezonde lichaamsgewicht van het paard.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:21

En wat is dan overmatig? Ik merk dat mensen, en dan vooral slanke of dunne mensen echt geen notie hebben van het inschatten van gewicht.

Ik heb zelf mijn paard uitgezocht op mijn bouw, dus ik heb een groot (minimaal 1.70) stevig paard wat mij makkelijk kan dragen. Ik probeer mijn gewicht wel binnen de perken te houden, maar helaas lukt dat gewoon door omstandigheden niet, iets wat me vreselijk frustreert. Daarnaast zorgt juist het paardrijden ervoor dat ik op gewicht blijf. Het is wel zo dat ik minder vaak rijd als ik zwaarder ben, dan zorg ik inderdaad dat ik eerst weer wat kilo's afval en springen doe ik dan bijvoorbeeld niet. Maar ik heb nog nooit aan mijn paard kunnen merken dat ze last heeft van mijn gewicht of dat ze fijner beweegt onder iemand die een stuk lichter is.
En ik vind het nog steeds een heel groot verschil maken of je goed met de beweging mee kunt komen of niet. Toevallig heb ik een vriendin die ongeveer gelijk zit met mij qua gewicht, nu heeft zij (voornamelijk door angst) moeite met het loslaten en het ritme volgen, met als gevolg dat ze vaak tegenwerkt. Dan is overgewicht nog eens een extra nadeel. Maar bij iemand die licht is, is dat voor het paard ook allerminst fijn.

Ik zie ook wel eens mensen voorbij komen die ik echt veel te zwaar of te groot vind voor de pony waar ze op rijden. Maar dat geldt dan dus voor zo ongeveer het gros van de eigenaren van ijslanders (waar op zich ook gewoon slanke mensen op zitten, maar die gewoon naar verhouding veel te groot en dus ook te zwaar zijn, ook al wegen ze maar 70 kilo), haflingers, fjorden etc.

Het is wel voorgekomen dat ik op een fjord stapte die maar 1,40-45 was, maar dat was er eentje die dat aankon en die anders niet gereden kon worden. Maar toen we het beestje overnamen omdat ze verwaarloosd en onhandelbaar werd, heb ik het niet in mijn hoofd gehaald om erop te gaan zitten, dit omdat ze zelf zwaar overgewicht had, en ik haar dus niet nog eens extra wilde belasten. Toen is mijn stalgenootje van 60 kilo erop gestapt. Nu ben ik wel eens op het paard van mijn stalgenootje gestapt die 1.55 is, omdat we hem willen laten wennen aan andere ruiters en hoewel die laatste een stuk groter is dan de fjord, zou ik daar toch minder snel vaak opstappen.

Als je zwaarder bent moet je daarmee rekening houden in de keuze voor je paard en je manier van rijden (en opstappen met een krukje, maar dat zou iedereen moeten doen, ongeacht gewicht), als je dat doet is het voor iedereen (die wel nog zelf op kan stappen) mogelijk om op een leuke manier van je paard te genieten.

*edit*
Even filmpje gekeken :=, die is angstwekkend te zwaar voor die kleine pony, maar je ziet dus ook, die kan niet eens zelf opstappen. Op een belg zou ze qua gewicht misschien nog net kunnen, maar daar komt ze dan al helemaal niet op :n.

Het moet gewoon in verhouding zijn en dat is niet afhankelijk van gewicht, maar een combinatie van lengte en gewicht van de ruiter en dat van het paard. Gewicht is maar relatief, sommige mensen zijn soms 20 kilo lichter dan ik, maar zijn in verhouding zwaarder.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 08-08-11 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:24

CoolCorrie schreef:
De legers van vroeger (zo'n 50 tot 70 jaar geleden) hielden niet voor niets een grens aan van 20% van het lichaamsgewicht van het paard. Dat kunnen ze na training echt wel aan. Neergeschoten worden was een groter probleem.

Alsof die tijd voor paarden zo prettig was... Tsja, als paard moet je daar echt naar terugwillen... En 50 tot 70 jaar geleden was er ook nauwelijks sprake van obesitas bij mensen. Tijdens een hongerwinter zullen mensen niet zo snel overgewicht krijgen, eerder het tegenovergestelde.

Quellian schreef:
Ik denk dat er in dit topic al heel vaak is gezegd dat het echt om overmatig overgewicht gaat.

Ik snap nog steeds niet dat die discussie taboe is. Als jij als ruiter van je paard een fysieke inspanning gaat verlangen als je er op zit, dan heb je als ruiter de verantwoordelijkheid om dat op een zo goed mogelijke manier voor het paard te doen. Een paard is oorsprongkelijk niet gebouwd om een mens te dragen. Hoe minder je als mens weegt, des te prettiger dat is voor hem. Dus elke kilo overgewicht van de ruiter is er eigenlijk 1 teveel. Daarnaast hebben mensen met overmatig overgewicht in de regel ook een slechte conditie. Hierdoor belasten zij het paard niet alleen onnodig met extra gewicht, maar zitten zij hin paard ook nog een s in de weg omdat zij geen goede houding/zit kunnen aannemen/volhouden.

Als je verantwoordt wilt sporten met je paard ga je er alleen op zitten met een fit ruiterlichaam zonder overgewicht en op een paard dat past bij je lengte. Iedereen die anders beweerd spreekt gewoon uit eigenbelang. Stelt het eigen belang boven het welzijn van het paard.

Abiola schreef:
Je mag niet meer wegen dan een percentage van het gezonde lichaamsgewicht van het paard.

De discussie over het aantal kilo's per paard vind ik overbodig. Als je als ruiter vasthoudt aan een gezonde BMI en een paard neemt dat past bij je lengte zit je altijd goed.

Wellicht kan een paard volgens de richtlijn gemakkelijk 70 Kg dragen. Alleen als de ruiter dan maar 1.55 lang is... Dan kun je wel nagaan dat die ruiter geen postuur/conditie die nodig is om je paard niet in de weg te zitten. En 70 kg wat in de weg zit is voor een paard ook onnodig belastend. Bij overgewicht een groter/sterker paard nemen zijn gewoon lapmiddelen.

chieppie schreef:
en ieder kan zelf wel denken of het verstandig is of niet

Nou, dat vraag ik mij wel eens af... Er is maar echt heel weinig aandacht voor de fitheid/conditie/gewicht van de ruiter binnen de paardensport. het is nog altijd taboe. En als het ter sprake komt dan wordt het al snel afgedaan met allerlei excuses als: ja het komt door medicijnen of als ik niet paard zou kunnen rijden dan was ik nog zwaarder. Een paard is geen fitnessapparaat!!! Hoe sneu het soms ook is voor een ruiter... Het welzijn van een paard gaat voor.

Een ruiter met zwaar overgewicht hoort niet op een paard. Je kan ook andere dingen met een paard doen tot je een acceptabel gewicht hebt bereikt. Gebruik dat dan als extra motivatie om af te vallen zou ik zeggen...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:27

jasmijn78 schreef:
Quellian schreef:

Ik snap nog steeds niet dat die discussie taboe is. Als jij als ruiter van je paard een fysieke inspanning gaat verlangen als je er op zit, dan heb je als ruiter de verantwoordelijkheid om dat op een zo goed mogelijke manier voor het paard te doen. Een paard is oorsprongkelijk niet gebouwd om een mens te dragen. Hoe minder je als mens weegt, des te prettiger dat is voor hem. Dus elke kilo overgewicht van de ruiter is er eigenlijk 1 teveel. Daarnaast hebben mensen met overmatig overgewicht in de regel ook een slechte conditie. Hierdoor belasten zij het paard niet alleen onnodig met extra gewicht, maar zitten zij hin paard ook nog een s in de weg omdat zij geen goede houding/zit kunnen aannemen/volhouden.

Als je verantwoordt wilt sporten met je paard ga je er alleen op zitten met een fit ruiterlichaam zonder overgewicht en op een paard dat past bij je lengte. Iedereen die anders beweerd spreekt gewoon uit eigenbelang. Stelt het eigen belang boven het welzijn van het paard.

Yes, maar dit is nog steeds 'vaag'.
Iemand van 1.60m heeft overgewicht met 70kg, maar het paard kan met gemak 70kg dragen.
Iemand van 1.50m met een gewicht van 70kg is nog niet te zwaar voor het paard, maar zit zichzelf -gok ik- in de weg waarvan het paard ook last heeft.

Op basis waarvan wordt dan het overgewicht bepaald? BMI?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:30

Quellian schreef:
Op basis waarvan wordt dan het overgewicht bepaald? BMI?

BMI geeft inderdaad de beste indicatie. Er zijn wel wat kanttekeningen bij de interpretatie van de BMI, maar je kunt het prima als richtlijn gebruiken. Het geeft aan wanneer je als mens ondergewicht, een gezond gewicht of (zwaar)overgewicht hebt.

En met zwaar overgwicht spreek je niet van een paar kilo'tjes teveel...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:32

Jij geeft in bovenstaande post aan: 'Dus elke kilo overgewicht van de ruiter is er eigenlijk 1 teveel'.
Daarom mijn vraag, want een persoonlijk overgewicht hoeft nog niet teveel gewicht voor het paard te zijn.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:34

Citaat:
Dus elke kilo overgewicht van de ruiter is er eigenlijk 1 teveel. Daarnaast hebben mensen met overmatig overgewicht in de regel ook een slechte conditie. Hierdoor belasten zij het paard niet alleen onnodig met extra gewicht, maar zitten zij hin paard ook nog een s in de weg omdat zij geen goede houding/zit kunnen aannemen/volhouden.

Conditie en het wel of niet hinderen van het paard staan los van elkaar. Als ik voor mezelf spreek dan heb ik ondanks overgewicht wel een prima conditie, beter dan mensen verwachten. Dus zwaardere mensen hebben lang niet altijd ook meteen een slechte conditie. Het hinderen heeft veel meer te maken met ritmegevoel en talent dan gewicht. Ik zit bijvoorbeeld niet beter op mijn paard als ik lichter ben, het enige verschil dat ik merk is met opstappen, dat gaat aanzienlijk makkelijker. Ik kan ook prima vanaf de grond vlot opstappen, ook in mijn zwaardere periodes, ik doe het dan alleen niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:39

hyppolyte schreef:
*edit*
Even filmpje gekeken :=, die is angstwekkend te zwaar voor die kleine pony, maar je ziet dus ook, die kan niet eens zelf opstappen. Op een belg zou ze qua gewicht misschien nog net kunnen, maar daar komt ze dan al helemaal niet op :n.

Die vrouw past met geen mogelijkheid in dat zadel, dat alleen al maakt dat ze er niet op kan. Van wat ik zo inschat betwijfel ik of er zelfs een zadel bestaat in haar maat die nog op de rug van een paard past.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:41

Gewicht zegt natuurlijk niet altijd alles, maar wees wel kritisch, kijk naar de combinatie, kijk naar hoe een paard zich gedraagd en blijf eerlijk tegenover het paard.

En is er geen passend paard? Jammer dan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:46

Quellian schreef:
Jij geeft in bovenstaande post aan: 'Dus elke kilo overgewicht van de ruiter is er eigenlijk 1 teveel'.
Daarom mijn vraag, want een persoonlijk overgewicht hoeft nog niet teveel gewicht voor het paard te zijn.

Het is maar hoe je het benaderd. De discussie hier gaat over 'wat misschien nog net kan', en die grens lijkt men wel steeds meer te willen oprekken.

Ik ga uit van het ideaal. Het moet gezond voor de ruiter zijn (en een gezonde BMI is dat). Je moet geen anorexia krijgen om maar te willen paardrijden. En de situatie moet goed zijn voor het paard. Het beste voor het paard is een ruiter zonder overgewicht, met een goede conditie op een paard dat past bij de lengte van de ruiter. Alles wat daar van afwijkt... Dat is een glijdende schaal van wat nog 'kan' voor het paard. Als je als ruiter het beste voor hebt met je paard dan streef je naar de ideale situatie, dan onderken je het wanneer je daar van af wijkt en dan ga je niet allerlei excuses bedenken waarom het in jou geval misschien nog wel net kan.

hyppolyte schreef:
Conditie en het wel of niet hinderen van het paard staan los van elkaar.

Oh nee. deze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Overigens geldt dit ook voor slanke ruiters. Die kunnen hun paard namelijk ook in de weg gaan zitten als zij vermoeid raken omdat zij een slechte conditie hebben. Een ruiter hoeft geen conditie van een langeafstandsloper te hebben. Maar wel voldoende om gemakkelijk voor langere tijd een goede houding aan te nemen. En dat vergt soms meer dan mensen beseffen (vaak ook omdat ze zelf niet altijd in de gaten hebben dat ze hun paard in de weg zitten)

hyppolyte schreef:
Dus zwaardere mensen hebben lang niet altijd ook meteen een slechte conditie.

Iemand die in de categorie 'morbide obesitas' valt, heeft per definitie een slechte conditie omdat zo iemand gewoon ernstige gezondheidsproblemen heeft. In de meeste gevallen hebben mensen met (zwaar) overgewicht dus wel een slechte conditie, anders zouden ze geen zwaar overgewicht hebben. Trouwens: een huisarts of een fysio kan eenvoudig je conditie testen. Dus als voor wie twijfelt: je kan het dus laten testen.

Pion schreef:
Gewicht zegt natuurlijk niet altijd alles, maar wees wel kritisch, kijk naar de combinatie, kijk naar hoe een paard zich gedraagd en blijf eerlijk tegenover het paard.

Gewicht/BMI zegt wel heel veel. En naar het paard moet je niet kijken. Want paarden zullen niet snel laten merken dat zij ergens last van hebben. Je kan toch zelf met enigzins logisch nadenken toch ook wel tot de conclusie komen dat minder ruitergewicht altijd beter/fijner is voor het paard? waarom dan wachten tot het paard het aangeeft? Want dan is het al te laat. Gewoon als ruiter zelf nadenken en je verantwoordelijkheid nemen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:52

Maar Jasmijn, waarom moet je een goede conditie hebben om te kunnen/mogen paardrijden?