Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:43

vur schreef:
Professor schreef:
Maar de conclusie is toch wel zeker dat de paarden door wie dan ook niet gereden worden volgens de Klassieke Dressuur opvattingen, er is geen lichtheid, geen takt, het word door allen gewoon verdoezeld door show erg veel show.
Het is de moderne poedeldressuur.

Nou dat ziet u dan toch echt verkeerd. Ik vind juist die paarden wel lichtheid vertonen en erg veel takt hebben. Juist meer dan vaak het zwaarmoedige van de Klassieke dressuur. Juist bijvoorbeeld in de piaffe zie ik meer lichtheid en takt dan bij de veelal klassiek afgerichte paarden (tenminste, als je de kijkt naar de paarden in de hedendaagse internationale dressuurring) en dan bedoel ik veelal de Duitse ruiters.

u kunt dat toch niet menen, dat de NL hedentendaagse dresuurop lichheid rrijd? dat is druk eerste klas niks licht aan, en veel al meer stang gebruik dan trens., en veel piaffe zijn beren op hete platen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:46

Professor schreef:
Wie kan hier op dit topic dan precies beschrijven wat een stang doet en wat de trens doet?
En hoe hij opgetoomd dient te worden?
En waarom men juist zo fijn kan rijden met deze optoming wanneer men er goed mee omgaat?

mag ik mag ik mag ik? :D

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:48

Professor schreef:
Citaat:
Ik zou heel graag zn bewegings wonder eens klassiek opgeleid zien en dan het verschil bekijken. Zoals ik al zei, mogelijk is het van mijn kant een gebrek aan kennis. En, tja, stang erhmz, niet verdiept in het doel van de stang, of het gebruik ervan, aangezien ik daar komende 20 jaar nog niets mee te maken heb volgens mij, hihi. Ik kom niet verder dan dat de stand voor de verfijning is, maar hoe en waarom, geen idee.Zowieso vind ik het heel moeilijk om vanaf filmpjes stang gebruik te zien, zeker als je naar de proefen in aken kijkt omdat de camera daar zo hoog staat. Iig in de proeven van 2009.

Zelf kijk ik niet naar filmpjes maar op het afrijterrein in Aachen in 2009 was ik er de hele dag, ook morgens om 6 uur, wanneer de paarden "echt" gewerkt worden.
Ben bij meerdere wedstrijden op het afrijterrein, dus live genoeg gezien.
Maar daar gaat het niet over ik vroeg wat doet en Stang en wat de Trens bij deze optoming?
Dan schrijft u eerder ik zie wel lichtheid, hoe kunt u dat beoordelen wanneer u niet eens de werking van de optoming kent en weet hoe hij " te bedienen" is????

Hmm, ik denk dat ik hierbij het woord lichtheid verkeert heb opgevat. Ik dacht dat u lichtheid in de pas bedoelde, vandaar mijn reactie.
Overigens, in sommige gevallen is het mogelijk om een indruk te krijgen van iets zonder de werking ervan te kennen. Het is dan niet te onderbouwen, en dus groter risico dat de indruk niet klopt, maar een indruk zonder kennis kan wel iets zeggen. (qua mond-hand verbinding zie ik idd ook geen lichtheid, en dat is een indruk)

van mij wel Moll, ik kan er iig geen antwoord op geven, hehe.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:50

Airborn schreef:
Professor schreef:
Zelf kijk ik niet naar filmpjes maar op het afrijterrein in Aachen in 2009 was ik er de hele dag, ook morgens om 6 uur, wanneer de paarden "echt" gewerkt worden.
Ben bij meerdere wedstrijden op het afrijterrein, dus live genoeg gezien.
Maar daar gaat het niet over ik vroeg wat doet en Stang en wat de Trens bij deze optoming?
Dan schrijft u eerder ik zie wel lichtheid, hoe kunt u dat beoordelen wanneer u niet eens de werking van de optoming kent en weet hoe hij " te bedienen" is????

Hmm, ik denk dat ik hierbij het woord lichtheid verkeert heb opgevat. Ik dacht dat u lichtheid in de pas bedoelde, vandaar mijn reactie.
Overigens, in sommige gevallen is het mogelijk om een indruk te krijgen van iets zonder de werking ervan te kennen. Het is dan niet te onderbouwen, en dus groter risico dat de indruk niet klopt, maar een indruk zonder kennis kan wel iets zeggen. (qua mond-hand verbinding zie ik idd ook geen lichtheid, en dat is een indruk)

van mij wel Moll, ik kan er iig geen antwoord op geven, hehe.

ik zie toch liever een paard met afdruk lopen dan te lichtvoetig zijn

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:53

zou afdruk en lichtvoetigheid niet gecombineert moeten worden in een ideale wereld?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:25

Professor, u vraagt naar de bekende weg als u vraagt waar het stanggebruik voor is. Dus Moll, bespaar me uw uitleg.
De inwerking van de stang wordt mede bepaalt door hoe strak de kinketting zit. Dat bij de Nederlanders de stang doorstaalt, komt vooral doordat de kinketting heel los is. Trouwens, lichtheid is er weldegelijk, dus ik weet werkelijk niet waar u uw ogen heeft. Het zware inwerken in de mond van bijvoorbeeld mvr. Balkenhol en mvr. Bechtolsheimer (vergeef me spelfouten) is echt heel rot om naar te kijken. Dat die mensen zo hoog scoren is een schandaal. Lichtheid... ik zie dan een lichtvoetig ijverig paard voor me, of zo u wil weinig inwerking in de mond. Het gaat wat mij betreft allebei op voor de term lichtheid.

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:28

met lichtheid word per defanitie de inwerking en gebruik van teugel en hand bedoelt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:32

vur schreef:
Professor, u vraagt naar de bekende weg als u vraagt waar het stanggebruik voor is. Dus Moll, bespaar me uw uitleg.
De inwerking van de stang wordt mede bepaalt door hoe strak de kinketting zit. Dat bij de Nederlanders de stang doorstaalt, komt vooral doordat de kinketting heel los is. Trouwens, lichtheid is er weldegelijk, dus ik weet werkelijk niet waar u uw ogen heeft. Het zware inwerken in de mond van bijvoorbeeld mvr. Balkenhol en mvr. Bechtolsheimer (vergeef me spelfouten) is echt heel rot om naar te kijken. Dat die mensen zo hoog scoren is een schandaal. Lichtheid... ik zie dan een lichtvoetig ijverig paard voor me, of zo u wil weinig inwerking in de mond. Het gaat wat mij betreft allebei op voor de term lichtheid.

Helemaal met je eens Vur. Wat mij ook positief opvalt tegenwoordig, is dat je de Nederlandse top nagenoeg nooit van die grove ophoudingen naar boven ziet maken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:33

setteke schreef:
vur schreef:

Helemaal met je eens Vur. Wat mij ook positief opvalt tegenwoordig, is dat je de Nederlandse top nagenoeg nooit van die grove ophoudingen naar boven ziet maken.

Die hangen alleen maar achterover :')

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:33

Nee hoor Moll, niet volgens mijn definitie. Lichtheid heeft wat mij betreft zeker zoveel te doen met de lichtheid van de beweging, maar ook de lichtheid in de voorhand. Dus die definitie van u klopt niet. Het gezaag in de mond valt in ieder geval niet onder de definitie van lichtheid zoals te zien is bij de eerder door mij genoemde 2 dames (bijvoorbeeld).

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:34

Die hangen alleen maar achterover :')[/quote]
Ja en? Ze storen hun paarden daarin niet en zitten heel licht of beter gezegd staan bijna. Lijkt mij heel licht voor de rug van het paard.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:41

[/quote]

Ja en? Ze storen hun paarden daarin niet en zitten heel licht of beter gezegd staan bijna. Lijkt mij heel licht voor de rug van het paard.[/quote]

Dus door achterover te hangen, stoor je je paard niet?
Lijkt mij toch van wel.
En juist door dat staan, kan er nog meer kracht gezet worden. Ook heel duidelijk te zien aan de zeer enge hals, veel en veel te kort.

Om nog even over de tact terug te komen.
In het dressuurproevenboekje staan de definitie's van tact. Geen enkel onderdeel daarvan is nog te zien bij de hedendaagse "toppers"

De stap bv is veel te gehaast. Totaal geen schrijdende stap meer te bekennen.

Om over de galop van Totilas nog maar even niets meer te zeggen, dan alleen al de scheef gesprongen wissels en vaak ook nog in tweeën.

Maar spektakel is het wel :j

Met quoten is er blijkbaar heel wat misgegaan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:44

Maar ik geloof dat dit topic over "klassiek versus academisch" gaat en niet over KR/AR versus LDR :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:45

vur schreef:

Ja en? Ze storen hun paarden daarin niet en zitten heel licht of beter gezegd staan bijna. Lijkt mij heel licht voor de rug van het paard.[/quote]
staan is beter, waar komt dan het punt uit volgen u die ruiter en paard smen 1 balans lijn hebben?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:45

Ik denk niet dat tact omschreven staat in het boekje. Maar goed, korte halzen (misschien bij Totilas en Satchmo), maar niet bij bijvoorbeeld Salinero. De paarden geven mij niet de indruk dat ze gestoort worden door de zit en houding van de ruiters. Maar goed. Ik denk dat de Nederlandse toppaarden over het algemeen beter door hun lijf bewegen dan de klassiek gereden paarden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:46

cherie78 schreef:

zijn aant surfen ;(

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:47

cherie78 schreef:
Maar ik geloof dat dit topic over "klassiek versus academisch" gaat en niet over KR/AR versus LDR :+

wat is het verschil tussen deze 2?
aan de hand van filmpjes?

vur

staan is beter, waar komt dan het punt uit volgen u die ruiter en paard smen 1 balans lijn hebben?[/quote]
1 balans lijn? Wat is dat voor iets? Als u me uitlegt wat dat is, dan kan ik u antwoord geven.

Moll

cherie78 schreef:

Dus door achterover te hangen, stoor je je paard niet?
Lijkt mij toch van wel.
En juist door dat staan, kan er nog meer kracht gezet worden. Ook heel duidelijk te zien aan de zeer enge hals, veel en veel te kort.

Om nog even over de tact terug te komen.
In het dressuurproevenboekje staan de definitie's van tact. Geen enkel onderdeel daarvan is nog te zien bij de hedendaagse "toppers"

De stap bv is veel te gehaast. Totaal geen schrijdende stap meer te bekennen.

Om over de galop van Totilas nog maar even niets meer te zeggen, dan alleen al de scheef gesprongen wissels en vaak ook nog in tweeën.

Maar spektakel is het wel :j

Met quoten is er blijkbaar heel wat misgegaan.[/quote]
het is TAKT :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:49

Laatst bijgewerkt door cherie78 op 21-02-11 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

vur schreef:
Ja en? Ze storen hun paarden daarin niet en zitten heel licht of beter gezegd staan bijna. Lijkt mij heel licht voor de rug van het paard.

staan is beter, waar komt dan het punt uit volgen u die ruiter en paard smen 1 balans lijn hebben?[/quote]
1 balans lijn? Wat is dat voor iets? Als u me uitlegt wat dat is, dan kan ik u antwoord geven.[/quote]
u heeft het over dat de rijter druk uit oefent op de beugel ze staan zoals u zeg, echter staat de ruiter voor over of held deze achter over, en welke balans lijn is er dan?

vur

[/quote]

aan de hand van filmpjes?[/quote]

O ja, dat is ook zo, het ging over klassiek versus academisch. Het verschil tussen die twee is dat academisch een zelf verzonnen woord is en klassiek wat de Duitsers altijd deden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:53

Moll schreef:
het is TAKT :D

Daarom blijf ik het ook schrijven met een C :') :') :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:53

1 balans lijn? Wat is dat voor iets? Als u me uitlegt wat dat is, dan kan ik u antwoord geven.[/quote]
u heeft het over dat de rijter druk uit oefent op de beugel ze staan zoals u zeg, echter staat de ruiter voor over of held deze achter over, en welke balans lijn is er dan?[/quote]
Wat is balans lijn?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:54

nombrado schreef:
cherie78 schreef:

aan de hand van filmpjes?

Mag jij me laten zien ;)
De één doet het in een gewone outfit en de ander met een cape :j