Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:34

en die tekening is overigens ook niet echt mondvriendelijk :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:38

_Bitje_ schreef:
Saskia505 schreef:
Bitje lieve schat, dat is z'n papa Gribaldi.

oh haha :o
maar die voorbeelden zijn tekeningen, en dat kun je natuurlijk niet vergelijken ;)

betere foto?
Afbeelding

Dit is een goede foto. de foto vertoond de fase waar het paard heeft afgezet, de beweging die zal volgen zal een meer opwaartse zijn, geduwd vanuit LA, waardoor Rv ontlast gaat worden en omhoog kan en lv naar de grond kan. het rechterachterbeen dat zich gaat gaan zetten om hetzelfde te gaan doen twee fracties van momenten later.

_Bitje_

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:42

maar wat is het probleem dan :o

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:44

_Bitje_ schreef:

Ik heb geen probleem, ik ken dynamica en bewegingsafloop van paarden en via de hollandse school (als we het flexen daaronder willen zetten) krijgen je dit sportief voor elkaar omdat je begint te spelen met de sterktes van je paard

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:46

bulck: ja ik spreek normaal ook vlaams, misschien daarom dat ik nooit problemen heb met je :')

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:48

bulck schreef:
_Bitje_ schreef:

Ik heb geen probleem, ik ken dynamica en bewegingsafloop van paarden en via de hollandse school (als we het flexen daaronder willen zetten) krijgen je dit sportief voor elkaar omdat je begint te spelen met de sterktes van je paard

oké, maar ik vraag nu, wat is er nou zo té extreem?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:55

Hetgeen er extreem is is het resultaat van de training en de natuurlijke aanleg toch voorbeenzwaaierij waarover toti beschikt. Het is al een pracht dier, wat het emo aspect aanspreekt (zwarte hengst e ;-) ) en bovendien een super getalenteerd paard.
De opmerking die de mensen maken zijn vooral gerelateerd aan zijn draf, deze ziet er niet meer natuurlijk uit (ja het voldoet niet aan het beeld van menig ander paard) hoewel hij puur uit het principe van 'alles moet uit de achterhand komen' perfect te volgen is. En eigenlijk neem toti edward mee op touw in zijn draf.volgens mij als je op die knol zal zitten lijkt het echt alsof je gaat opstijgen.
Enig minpunt is dat hij achter in de verruiming nog iets meer zou mogen doorkomen, maar dat is gebrek aan balans en ervaring en vraagt dus kilomters.
Maar verder heeft hij alles mee, pi en pa zijn geweldig mooi, evenals de galop en de stap, die in de proeven steeds beter en beter wordt neergezet.
En als je dan zegt krijgt hij te hoge punten, mss, maar in het huidige deelnemersveld steekt hij er puur op kwaliteit met kop en schouder bovenuit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:56

Maar verdient hij, puur objectief gezien, nu die 90% Bulck? Want met deze post kan ik het dan weer wel eens zijn :j

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:58

Totilas tilt zijn voorbeen te hoog op in verhouding met zijn achterbeen. Dit staat in het FEI reglement. Daarom is het zo raar, dat het in het reglement verwoord wordt, maar dat de juryleden het bij Totilas erg waarderen. Dat klopt dus niet. Hij is wel degelijk enig in zijn soort, maar het hoort niet in een dressuurproef thuis. Of kür.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:59

pharagirlke schreef:
Maar verdient hij, puur objectief gezien, nu die 90% Bulck? Want met deze post kan ik het dan weer wel eens zijn :j

Als jury bij mij niet (mag ook nog maar jureren tot M (z2 in nl) niveau), maar ik ben geen GP Fei jurylid e
Maar die 90 heeft hij wel verkregen in de freestyle e dus daar heb je uiteraard altijd een 10 percent vind ik die je gratis krijgt.

Maar dit paard verdient zeker scores in de 80%
Zeker als we andere paarden hoog in de 70 laten eindigen die veel beperkter zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:00

In de 80 ben ik geheel met je eens :j 90 vond ik persoonlijk te hoog. Nu nog iig, als die eenmaal een jaartje meedraait zal hij die 90% en zelfs hoger beslist verdienen. Maar voor nu ontbreekt hem nog wat routine/ervaring... Maar goed dat is mijn persoonlijke mening.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:04

Johanna59 schreef:
Totilas tilt zijn voorbeen te hoog op in verhouding met zijn achterbeen. Dit staat in het FEI reglement. Daarom is het zo raar, dat het in het reglement verwoord wordt, maar dat de juryleden het bij Totilas erg waarderen. Dat klopt dus niet. Hij is wel degelijk enig in zijn soort, maar het hoort niet in een dressuurproef thuis. Of kür.

Geef mij die Fei regel dan eens?? Dat diagonaal gelijk bewegen is enkel een voortvloeisel uit de klassiekere manier, waar ze ook werkte met paarden die beperkter zijn in de schouders en voorbenen (denk aan lippizaners en andalusiers)

Fei geeft enkel aanwijzingen waaraan het beeld in C minstens zou moeten volstaan

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:48

Er moet te veel uitgelegd worden, begrijp ik uit bovenstaande reactie.
Omdat het FEI reglement dus niet begrepen wordt.
En dus niet de dressuur.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:52

Saskia505 schreef:
Kom op zeg... Toti? Nog even en we gaan Edward Eddy noemen en Hans Peter Hansje.

Las op de vorige pagina dat Sporter zegt dat er geen enkel bewijs voor is dat zo'n beweging in het voorbeen ervoor zorgt dat er geen goede verbinding is. Echter heb ik het boek van Harry Boldt er eens bij gepakt. Ooit een grootmeester in de dressuursport. Hij schrijft het volgende over de draf.

In de draf moet het paard krachtig en elastisch vanuit het achterbeen ondertreden met een swingende rug en moet op deze manier de schwung die in de achterhand ontwikkeld wordt in de voorhand opvangen. De diagonale voor- en achterbenen moeten parallel aan elkaar worden geplaatst. Het paard moet goed uitgebalanceerd draven en in een goede zelfhouding met natuurlijke schoudervrijheid gaan.
Bij de beoordeling van de draf mag men niet de fout maken zich te laten verleiden door het hoog weggooien van de voorbenen. Bij enkele paarden komt het voor dat de voorbenen hoog worden weggegooid. Deze manier van bewegen is niet elastisch en swingend in de rug.

Er zijn dus wel degelijk meer mensen die er zo over dachten, ook grootmeesters.

Ik zeg nergens dat er niemand anders te vinden is met die mening. Ik zeg alleen dat het geen feit is maar een mening. Ook van Harry Boldt en dan mag hij van mij 100 keer grootmeester zijn. Niks ten nadelen van de beste man overigens.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:49

Johanna59 schreef:
Er moet te veel uitgelegd worden, begrijp ik uit bovenstaande reactie.
Omdat het FEI reglement dus niet begrepen wordt.
En dus niet de dressuur.

Nogmaals waar is dat die regel volgens jouw?? idd niet, enkel een stereotyp denken en vasthouden

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:51

Ik zal eens terugzoeken want ik heb die discussie al eens gevoerd, volgens mij zelfs aan het begin van dit topic. Even zoeken.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:52

De nederlandse tekst van het FEI-reglement is als volgt:

Equimotion schreef:
_San87_ schreef:
Artikel 404: De draf

1. De draf is een twee tact waarbij de diagonaal van de benen (linker voorbeen en rechter achterbeen en vice versa) tegelijkertijd voorwaarts bewegen en daarbij een zweefmoment vertonen.
2. De draf dient vrije, actieve en gelijkmatige gangen te vertonen
3. De kwaliteit van de draf word bekeken door de impressie, dus de regelmaat en elasticiteit van de gangen, de tact en impuls in zowel de verzamelde en de uitgestrekte beweging. Deze kwaliteit komt door een soepele rug en een goed ondertredend achterbeen en de mogelijkheid om dezelfde tact en regelmaat te bewaren in alle variaties van de draf.
4. De volgende drafvarianten worden erkend: Arbeidsdraf, Verlengende passen, Verzamelde draf, Middendraf en Uitgestrekte draf.

[...]

4.5. Uitgestrekte draf. Het paard strekt zijn benen maximal zonder te versnellen. De passen zijn maximaal gestrekt als resultaat van impuls vanuit de achterhand. De ruiter staat het paard toe te strekken in zijn lichaam om meer grond te bedekken. De voor- en achterbenen moeten even ver naar voren gaan tijdens het moment van strekken. De beweging blijft altijd in tact en regelmaat. De draf moet gladjes in de verzamelde draf overgaan doormiddel van meer gewicht op de achterhand.
5. Alle drafbewegingen worden ‘zittend’ uitgevoerd.

FEI richtlijnen draf.

Ik vat dit niet direct meetkundig op, maar dat kan aan mij liggen. Ik zou die vraag wel eens door een FEI jurylid beantwoord willen zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:54

Supergroom schreef:
Ik denk dat jij Johanna is met je leuke bericht over Totilas maar gewoon moet gaan Breien of haaken dat past veel beter bij een vrouw van 50 met uitspraken die Helemaal nergen opslaan en over gaan!!
Jij denkt via dit bericht aan ons te laten weten dat jij het beter weet dan alle juryleden van over de hele wereld die Edward en Totilas al is in de ring hebben gehad!!!!!!!!!!
Knap zielig....

Brei ze!!

Als je dan toch besluit persoonlijk te worden, doe dat dan in ieder geval met correct gebruik van leestekens. Dit is gewoon lachwekkend.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:03

ok thnx equimotion, maar die regel zou dan nu onderzocht moeten worden, immers heeft het doorsnee huidige dressuurpaard puur constitutioneel langer voorbenen (lees bergopwaarts gefokt) en verder zegt deze regel dus niets over voorbeenzwaaien.

Dus als we heel dit stuk over de draf lezen, komt toti enkel in de uitgestrekte draf nog wat te kort omdat hij net achter nog iets meer moet doorzetten. Verder lijkt hij hier praktisch besproken te worden.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:05

Het gekke is dat ik eigenlijk vind dat je bij Totilas nog best wel goed kunt zien dat hij nog meer kracht moet ontwikkelen om ook in de uitgestrekte gangen voldoende verzameld te blijven, zijn beweging zal nog meer uitbalanceren.

Maar ik denk dat dat een verschil is tussen paarden in beweging en paarden van foto's bekijken misschien??

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:08

Equimotion schreef:
Het gekke is dat ik eigenlijk vind dat je bij Totilas nog best wel goed kunt zien dat hij nog meer kracht moet ontwikkelen om ook in de uitgestrekte gangen voldoende verzameld te blijven, zijn beweging zal nog meer uitbalanceren.

Maar ik denk dat dat een verschil is tussen paarden in beweging en paarden van foto's bekijken misschien??

Daar heb je volledig gelijk, maar daar laat hij dus ook nog punten liggen. Tuurlijk moet hij nog meer kracht ontwikkelen en nog meer balans krijgen in al de oefening die kort opeen volgen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:13

Ik had hem daarom in Hickstead nog niet bovenaan staan. Vind dat je in een GP de kwaliteit van dit soort dingen nog doorslaggevend moet laten zijn boven bewegingskwaliteit. Het is immers geen jonge paarden competitie, de kwaliteit van de africhting doet er ook toe in het geheel.

Maar om hem nou af te gaan branden zoals hier gebeurd :? Dat is weer die typisch Hollandse mentaliteit van niet boven het maaiveld uit mogen steken of zo :?

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:22

Supergroom schreef:
Brei ze!!

:+

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:23

Tja het is stilaan een hetse aan het worden en dat stoort me idd ook het meeste. En verder blijven het dieren en blijft het topsport met een streven naar beter (mss ook eens buiten de bestaande manieren of gedachtegang durven treden) maar kunnen omstandigheden ook nog van invloed zijn op het totale aspect

Maar toti is in de huidige sport een ideaalbeeld
-pi -pa zijn gewoon chique uitgevoerd ( zittend, dragend, verheven en dan nog dat opheffen van de benen)
-super galopade
-en een stap die er per optreden ook in de ring meer tot uiting komt

en ja verder is het gewoon een mooie verschijning: zwart, hengst, en gewoon alles waar menig ruiter van droomt e.
Ja dat is even een persoonlijke uiting tov dit paard

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:13

Supergroom schreef:
Ik denk dat jij Johanna is met je leuke bericht over Totilas maar gewoon moet gaan Breien of haaken dat past veel beter bij een vrouw van 50 met uitspraken die Helemaal nergen opslaan en over gaan!!
Jij denkt via dit bericht aan ons te laten weten dat jij het beter weet dan alle juryleden van over de hele wereld die Edward en Totilas al is in de ring hebben gehad!!!!!!!!!!
Knap zielig....

Brei ze!!

Zolang jij schrijft dat Adelinde in Windsor nooit tweede had mogen worden omdat volgens jou haar muziek vreselijk en spookhuisachtig is en je de achterbenen van Parzival komisch vind, denk ik dat jij hier niet moet gaan roepen dat iemand uitspraken heeft die nergens over gaan.

Toevallig is het 100% waar dat het in een reglement staat én Parzival heeft juist een fantastisch achterbeengebruik. Daar kunnen heel veel paarden nog wat van leren...