Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:27

sflj schreef:
Carlienn_ schreef:
Met cap, geeft me eenn veiliger gevoel.

En dát vind ik nou net het gevaarlijke eraan! Knipoog

Kan je dit onderbouwen geloof dat ik je niet volgen kan Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:30

Snoevie schreef:
dusssss?

dat het er niet uitziet lijkt me minder van belang.
oke,leuker is als het mooi staat,maar mijn hoofd is belangrijker

Toch is het NIET te koop.

Honderdduizenden caps worden er wereldwijd jaarlijks verkocht. Elke spullencatalogus toont er tíg. Allerlei modieuze kleurtjes en ontwerpen. NUL met gezichtsbescherming.
Is dat een correcte verhouding met kans en risico?
Als de veiligheid daadwerelijk een punt zou zijn zouden er toch minimaal een páár merken zo´n ding in het programma hebben of met optie kunnen leveren. NIETS!

Sterker nog, je kan met een bétere helm niet eens aan wedstrijden mee doen. Zijn niet voor paardrijden gehomologeerd en de regelnavers weten begrijpelijkerwijs nu eenmaal niet beter dan nummertjes controleren.

Zet zo´n paardrij-ding gerust op maar beduvel jezelf niet. Léés het stuk van Oomens Pling

hc

p.s. ik ook Bert. Dat is mijn relativiveiligheidstheorie. Om het nog een graadje erger te maken bieden caps veel minder bescherming dan de dragers denken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:33

Snoevie schreef:
tja als zij zich er veiliger bij voelt,moet iedereen toch zelf weten?

ik vind dat gevoel/idee niet echt gevaarlijk.

Een vals gevoel van veiligheid is gevaarlijk.

Je kan je beter veilig gedrágen.
Verder is een onjuist vertrouwen in, het overschatten van, een cap ook gevaarlijk.

Léés het stuk van Oomens. Hij legt het goed uit.

hc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:34

ik heb het gelezen.

en ik voel me ook beter als ik een cap op heb,al is dat ook een deel gewenning.
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 25-09-08 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:34

Gelukkig hoeft het wiel door bepaalde mensen niet meer uitgevonden te worden Snoevie Haha!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:35

Ik reed op mijn verzorgpony heel vaak zonder cap, ook buiten. Enkele keren gevallen (met&zonder), ik niets, paard niets, paard stond stil zich af te vragen wat ik nou op de grond deed Nagelbijten / Gniffelen

Bij mijn paardje waarmee we nu bezig zijn met inrijden houd ik hem (opzeker buiten) op, die reageerd duidelijk meer op prikkels van alles dan mijn verzorgpaardje...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:01

Carlienn_ schreef:

Citaat:
En dát vind ik nou net het gevaarlijke eraan! Knipoog

Citaat:
Kan je dit onderbouwen geloof dat ik je niet volgen kan Lachen

Veel mensen die zich veiliger voelen, nemen meer risicos en/of letten minder goed op.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:02

Huertecilla schreef:
Carlienn_ schreef:

Een inlegkruisje ook ROFL

hc

Hoezo? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:07

sflj schreef:
Veel mensen die zich veiliger voelen, nemen meer risicos en/of letten minder goed op.

Dit vidn ik dus echt helemaal geen goed argument, mensen die en cap dragen zijn zich imo juist bewust van waar ze mee bezig zijn. Het bladiebla argument mijn paard is super braaf en bomproof is wel zo onzinnig, we vergeten toch niet dat een paard ook heel simpel kan struikelen?

Ik ben ooit gevallen met mn hoofd op het asfalt, had dit verhaaltje niet na kunnen vertellen als ik geen cap op had gehad, paard gleed uit.
Wat heb je hier dan op te zeggen?

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:21

Je hebt gelijk Chiqa, of je valt en het paard tikt per ongeluk met zijn hoef tegen je hoofd.
Er zijn heel wat voorbeelden dat het ook op een andere manier mis kan gaan.
Het is wel zo dat de cap best wel veiliger mag worden, dus met kinbeugel en gezichtbescherming.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:49

beter iets dan niets Koe

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:58

Die link van die gezichtsbeschermingscap die hier ergens stond.. die staven komen tot ver voor je hoofd. Dat geeft toch een extra dreun aan je hoofd als je valt?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 06:37

natuurlijk mag de cap veiliger,dat zou een goed idee zijn.
maar iets is nog altijd beter dan niets.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:19

Chiqa schreef:
sflj schreef:

Dit vidn ik dus echt helemaal geen goed argument, mensen die en cap dragen zijn zich imo juist bewust van waar ze mee bezig zijn. Het bladiebla argument mijn paard is super braaf en bomproof is wel zo onzinnig, we vergeten toch niet dat een paard ook heel simpel kan struikelen?

Ik ben ooit gevallen met mn hoofd op het asfalt, had dit verhaaltje niet na kunnen vertellen als ik geen cap op had gehad, paard gleed uit.

Hier heb ik t volgende op te zeggen:
Hoe weet je dat je het niet na had kunnen vertellen? Dát lees ik hier vaker en vind ik een bladiebla argument.
En het is een feit dat mensen minder goed opletten en dus meer risico nemen als ze zich veilig voelen.
Rij jij altijd met cap omdat je je dan veiliger voelt? Doe dan eens een x geen cap op, wedden dat je anders, voorzichtiger rijdt en minder risico neemt?
Wáárom doen sommigen wel een cap op bij het springen of een buitenrit maar niet als ze alleen maar wat stappen in de bak? Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:22

Snoevie schreef:
natuurlijk mag de cap veiliger,dat zou een goed idee zijn.
maar iets is nog altijd beter dan niets.

Léés. Iets is niet alleen maar beter dan niets. Een vals gevoel van veiligheid is gevaarlijk.

Ronduit triest is dat de zelfverlakkeraars die verlakkerij dan een ander op willen leggen....

hc

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:23

Zonder Vork Of nou ja, op de manege rij ik altijd met, maar op mijn verzorgpony eigenlijk altijd zonder. Vind ik fijner, en het kost minder tijd Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:24

sflj schreef:
En het is een feit dat mensen minder goed opletten en dus meer risico nemen als ze zich veilig voelen.
Rij jij altijd met cap omdat je je dan veiliger voelt? Doe dan eens een x geen cap op, wedden dat je anders, voorzichtiger rijdt en minder risico neemt?
Wáárom doen sommigen wel een cap op bij het springen of een buitenrit maar niet als ze alleen maar wat stappen in de bak? Knipoog

Een cap die helemaal niet zo´n goede valhelm is Pling

hc

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:34

sflj schreef:
Chiqa schreef:

Hoe weet je dat je het niet na had kunnen vertellen? Dát lees ik hier vaker en vind ik een bladiebla argument.

Het is waar dat je zonder cap nóg beter oplet dan wanneer je met rijdt, áls je tenminste altijd met cap gereden hebt. ik neem mezelf even als voorbeeld, dus het zal neit voor andere mensen gelden, maar ik heb altijd met cap gereden, al van begin af aan, en was me altijd bewust van het feit dat je kón vallen als je wat verkeerd deed, je kón altijd een ongeluk krijgen, maar zolang je oplet, en goede instructies krijgt, is die kans tot het minimum gemaakt. Ik denk dat als je vrij vaak zonder cap rijdt, en je ineens zo'n 'veilig' ding op je kop voelt, je msischien wel iets te overmoedig wordt, om het zo maar te noemen. Maar ik denk dat iedereen die paardrijdt weet dat een ongeluk in een klein hoekje zit, maar die er altijd is, en altijd zal blijven, met of zonder cap.

Amen Vork

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:51

xIrlijn schreef:
Het is waar dat je zonder cap nóg beter oplet dan wanneer je met rijdt, áls je tenminste altijd met cap gereden hebt.
Dat is toch hetzelfde als wat er al werd gezegd.
Met cap let je minder goed op en neem je meer risico's dan zonder cap.

nicole_wijh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:53

thuis zonder cap.....
Indien verplicht dan met.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:34

Illustratief:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/5 ... AA240_.jpg

Verkeerde rijstijl = inherent onveilig en de cap op is dan een doekje voor het bloeden. Veiliger is correct rijden. Kan je daarbíj eventueel altijd nog een cap opzetten, beter een veílige helm. Begín echter met goed rijden en veilig gedrag!

Of een veilige helm meer bijdraagt dan deze ´kost´ is een individuele keuze afhankelijk van de individuele beleving van de ruiter Pling

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:02

sflj schreef:

Heel simpel, had een zware hersenschudding en cap was inwendig gescheurd.
Bladiebla? Mwaahh...Als jij dr zo over denkt Knipoog

[quote="sfj"en het is een feit dat mensen minder goed opletten en dus meer risico nemen als ze zich veilig voelen.
Rij jij altijd met cap omdat je je dan veiliger voelt? Doe dan eens een x geen cap op, wedden dat je anders, voorzichtiger rijdt en minder risico neemt?[/quote]

Ehm...vertel jij mn paard dan even dat hij niet moet struikelen uitglijden of wegschieten en schrikken,
dan bladieblaen we weer verder Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:47

Chiqa schreef:
Ehm...vertel jij mn paard dan even dat hij niet moet struikelen uitglijden of wegschieten en schrikken,
dan bladieblaen we weer verder Knipoog

Daar las ik gister een erg fraaie alinea over door Müsseler.
Het boek ligt nog in de auto dus die hou je tegoed.
Gaat over een goede zit en is Afgod

Bedenk dat in zijn zijn tijd onvergelijkbaar veel ruiger gereden werd met een hoed of pet op. Het wereldrecord hoogtesprong met paarden is met pet gesprongen.
Mijn ´held´ Koning Duarte schrijft in zijn boek ´Goed Paardrijden´ veelvuldig over vallen, over hoe dit te voorkomen etc. Hij beschrijft het gevaar van een val ook; de ridder is dan veel kwetsbaarder op het slagveld ROFL ROFL Geen wóórd over het risico van een val op zich. Wel duidelijk geamuseerd over hoe beginners vaak achter hun lans aan ter aarde kletteren.
Ik ervaar hetzelfde; vallen van een paard is niet zo bijster gevaarlijk. Tenminste: als je goed vaardig bent.
Het schort enórm aan vaardigheid en veilig gedrag in de huidige ruiterij. Dáár ligt een basisprobleem.
Het geeft echt geen pas als die onvaardige ruiterij meent te kunnen vinden dat een cap veilig IS.

hc

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:10

Als ik er zonder cap niet op durf, stap ik er zowiezo niet op!

Das mijn motto Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:14

HC, ik ben het wel met je eens. En de uitleg van oomens is goed. Toch denk ik ook (maar jij misschien ook wel) dat zonder cap rijden voor velen niet bij de beleving van het paardrijden hoort. Voor mij hoort het er totaal niet bij - de cap hoort bij mij juist bij de beleving van het paardrijden. Ik voel er niets van.

Bovendien rijd ik inderdaad anders met cap. Iets onvoorzichtiger, dus beter in mijn geval. Zonder cap ga ik erg voorzichtig rijden en ben ik me er veel te bewust van dat ik geen cap op heb. Daar ontstaan dan in het ergste geval gevaarlijke situaties door. Met cap durf ik net iets meer op te treden. Niet omdat ik het zonder niet zou kunnen, maar het hoort er voor mij zo vreselijk bij dat het een deel van het paardrijgevoel is, en als je een deel van je paardrijgevoel mist, kun je niet lekker rijden.