Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:33

Ik laat Dynamic heel soms een paar rondjes aan de longeerlijn stappen, ik denk nog geen 5 minuten. Echt puur voor de lol en om hem aan het longeren te laten wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:33

Nee, ik kijk niet verkeerd
dit klopt precies Lachen

(overigens heeft mijn vriend E, maar dit klopt wel voor B)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:37

maar hij staat nu al 3 a 4 maanden op de wei he. eerst gewoon de basis(voor zover mogelijk) erin en dan lekker de hele winter rusten en rondspringen in de wei.
in principe weinig belasting dus. gewoon rustig aan. nou met poesten en opzadelen bij zoon jong paard ben je toch al gauw een kwartier kwijt, dus blijft er nog een kwartiertje over voor de andere dingen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:00

Vicky_88 schreef:
maar hij staat nu al 3 a 4 maanden op de wei he. eerst gewoon de basis(voor zover mogelijk) erin en dan lekker de hele winter rusten en rondspringen in de wei.
in principe weinig belasting dus. gewoon rustig aan. nou met poesten en opzadelen bij zoon jong paard ben je toch al gauw een kwartier kwijt, dus blijft er nog een kwartiertje over voor de andere dingen.

En nog snap ik nog steeds niet waarom je die pas met 3,5 jaar met die basis begint. En hem dan nog even een paar maandjes laat staan. Zo doe ik het in elk geval met die van mij. Die heeft nu eerst de basis van het grondwerk geleerd, los werken, oefeningen aan de hand, dubbele lange lijnen in menpositie en wandelen over de weg. Erg leuk om te doen en zeer handig straks bij het inrijden.

Ik doe trouwens wel wat langer over een poetsbeurt dan een kwartiertje Haha! , maar ja, die van mij is de grootste smeerpoets van het weiland. Haha! Haha! Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:04

Ook al staat hij nu op de wei, wat voor voordeel heb je er dan mee gehad dat je hem in het najaar hebt ingereden? Ik snap dat niet zo. Je kan net zo goed wachten tot het voorjaar, en hem dan in de zomer op de wei zetten. Dat je er iets mee aan de gang gaat ( grondwerk etc ), dat kan ik me best voorstellen, maar echt rijden vind ik echt te vroeg. Overigens lijkt het me zelf veel fijner om paarden in de lente/zomer aan te rijden. Dan ben je wat zekerder van het weer, dus dat de bak elke dag goed is. Niks vervelenders dan na een week te moeten stoppen omdat de bak bevroren is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:09

Of een val in de modder is ook erg lekker, of je moet natuurlijk de luxe van een binnenbak hebben.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:28

Ik heb de luxe van een binnenbak, maar ik doe het nog steeds liever in de lente. Paarden zijn in de winter extra fris als het vriest ( en ze misschien een dag niet op de paddock kunnen ), je hebt last van klapperende deuren als het waait, ze hebben een dikke wintervacht. Allemaal geen ideale omstandigheden ( voor mij dan ). Lekker een warm zonnetje, de paardjes weer de hele dag buiten in het verse gras, iedereen heeft een beter humeur, ze zitten in een lekker dun velletje, en daarna kunnen ze de hele zomer van de zon genieten als ze vrij in de wei staan met hun vriendjes. Dat zijn voor mij veel betere omstandigheden dan de koude, druilerige winterdagen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:35

Klapperende deuren of extra frisheid zou voor mij echt geen reden zijn om niet te werken. Daar wennen ze maar aan.

Die van mij is bijna drie jaar nu en gaat 1 x per week aan de longeerlijn met zadeltje voor jawel 5 rondjes. Als het in het weekend te nat is slaan we over.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:37

Dat is jouw mening, ik wil een rustige omgeving als ik de eerste keer er op klim. Daarbij wil ik zeker weten dat ze dagen ertussen lekker naar buiten kunnen. Dat kan niet altijd in de winter.
Er mee werken kan toch wel ( grondwerk, lange lijnen, longeren ). Er op gaan zitten vind ik toch iets anders Haha! Maar misschien ben ik wel een bange poeperd Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:37

@Karoliena, niet om l*llig te doen hoor, maar daar moeten ze idd aan wennen, maar je gaat het niet opzoeken imo als je bezig bent met beleren.
Dan is een shetlander zoals in jouw geval heel anders dan een kwpn-er van 1.70 die er vandoor gaat.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:38

Dat bedoel ik dus ook ( Charos verwoordt het beter Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:40

Kopt, ik ga het ook niet opzeoken
Als ze langer onder het zadel zijn wel, maar de eerste paar keer wil ik eigenlijk zoveel mogelijk dingen er omheen uitsluiten Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:42

Ik ben nu ook bezig met het ( opnieuw na een zeer langdurige blessure ) zadelmak maken van een 7-jarige merrie. Dat doe ik ook na sluitingstijd, ik heb geen zin in stalgenoten die luidruchtig met de deuren slaan, hun paard door de gang laten crossen ( en net zo dat je er naast komt te lopen ), boven het schot gaan wapperen met dekens etc. Dat zit toch niet lekker hoor, die eerst paar keer. Dat beest is supercool, maar je wil gewoon alle stress vermijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:59

Nadya schreef:
Vicky_88 schreef:

En nog snap ik nog steeds niet waarom je niet pas met 3,5 jaar met die basis begint. En hem dan nog even een paar maandjes laat staan. Zo doe ik het in elk geval met die van mij. Die heeft nu eerst de basis van het grondwerk geleerd, los werken, oefeningen aan de hand, dubbele lange lijnen in menpositie en wandelen over de weg. Erg leuk om te doen en zeer handig straks bij het inrijden.

Ik doe trouwens wel wat langer over een poetsbeurt dan een kwartiertje Haha! , maar ja, die van mij is de grootste smeerpoets van het weiland. Haha! Haha! Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:01

Sorry, ik zit te hannesen met mijn tekst...... Bloos Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:02

Die van mij is ook vies
Maar met dit weer durf ik hem niet eens lang te poetsen
Ik aai er nu eigenlijk alleen met een borstel over zodat hij het idee heeft dat ik hem overal goed gedaan heb Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:07

Die van mij is inderdaad ook smerig, elke dag van onder tot boven in de modder. Even een zacht borsteltje voor het idee, heeft hij ook wat aandacht Haha! Dat is 5 minuten. Maar ik ben sowieso niet zo'n poetser Knipoog Ik krab wel elke dag de hoeven goed uit tegenwoordig, maar dat komt omdat hij nogal wat gezeur met zijn hoeven heeft gehad.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:10

Ik heb ze altijd buiten dus de kans dat een van mij ergens van schrikt is minimaal omdat ze overal al aan gewend zijn. Of een KWPN-er er nou met een volwassene vandoor gaat of een grote shet met een klein kind denk dat dat weinig verschil uit maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:10

Maar jij die er naast staat kan wel meer doen bij een shet

Die van mij staan ook buiten
Maar met dit ruige weer zijn ze in de wei ook al veel ruiger dan wanneer het lente zonnetje er staat Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:13

Ohh, dan heb ik denk ik gewoon mazzel, die van mij zijn er nog nooit vandoor gegaan, die kleine ook nog nooit. Moet zeggen dat ze ook wel erg koel in het hoofd zijn.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:14

nou, die van mij kan ik nu niety eens borstelen. dat is nu alleen even een aai over de neus. ze staat op de wei, en ik kan de wei niet in. dan raak ik verzakt. hihi. meestal kon ik nog wel hoofd en nek borstelen, maar ze heeft haar exzeemdeken al op, dus dat gaat ook al niet erg makkelijk meer. het wordt tijd voor de zomer en mooi weer. dan ga ik beginnen echt met lange lijnen. ze is dan 3 jaar. vind ik nog wel kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:15

ja dat koel in het hoofd scheelt een hoop

Mijn paard is van karakter gewoon een zeikstraal

toen er pas de dag na de sneeuw nog een hoopje sneeuw lag op een schaduw plek
stonden ze te snuiven met de staarten erop, durfde niet te gaan kijken
En vol galop stoven ze maar naar de andere kant van de wei Lachen

Zo'n beesten heb ik Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:16

karoliena schreef:
Ohh, dan heb ik denk ik gewoon mazzel, die van mij zijn er nog nooit vandoor gegaan, die kleine ook nog nooit. Moet zeggen dat ze ook wel erg koel in het hoofd zijn.

Dat is idd ook nog een verschil de meeste haflingers stap ik zo op hoe gek ze ook zijn, maar een arabier om maar eens een vergelijking te maken, no thanx, maar dat zit misschien ook voor een gedeelte bij mij in mn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:17

Idd charos
De meeste haflinger (uitzondering bevestig regel)
daar leg je een zadel op en je rijd aan Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:24

Ja ik ben dus gewoon verwend die van mij staan gewoon rustig stil met dit weer alsof er niks aan de hand is, zijn niks drukker er door.