Maar is het paard echt fit en gelukkig? Denk het niet!!! quote]
Jij kunt niet oordelen of mijn paard fit en gelukkig is of niet!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
friesepietje schreef:Tsja, iedereen denkt dan zijn of haar paardje het (over-)gewicht wel zal trekken. En inderdaad rit na rit komt het paard weer goed door. Maar is het paard echt fit en gelukkig? Denk het niet!!! Onderzoek én jarenlange ervaring leert dat een paard niet kan omgaan met ruiters zwaarder dan 95 kilo. Dat is dus gewoon max. laadvermogen. Niet voor één ritje (je mag je oma er best een keer op hijsen), maar voor regelmatig werk ben je boven de 95 kilo gewoon te zwaar.
Weet jij het beter?!? Kijk eens om je heen! Wat denk je dat Anky weegt, of Edward?
friesepietje schreef:Tsja, iedereen denkt dan zijn of haar paardje het (over-)gewicht wel zal trekken. En inderdaad rit na rit komt het paard weer goed door. Maar is het paard echt fit en gelukkig? Denk het niet!!! Onderzoek én jarenlange ervaring leert dat een paard niet kan omgaan met ruiters zwaarder dan 95 kilo. Dat is dus gewoon max. laadvermogen. Niet voor één ritje (je mag je oma er best een keer op hijsen), maar voor regelmatig werk ben je boven de 95 kilo gewoon te zwaar.
Weet jij het beter?!? Kijk eens om je heen! Wat denk je dat Anky weegt, of Edward?
friesepietje schreef:Hersenloos en kort door de bocht, ik heb het allemaal al eens gehoord. Heel gemakkelijk wordt er ook geroepen dat ik met bewijzen moet komen. Nou, boek maar eens een manegelesje bij manege De Gompert in Hengelo (Achterhoek). Daar hebben ze zich verdiept in paardrijden en gewicht. Daar worden zelfs betalende klanten geweigerd als ze zwaarder zijn dan 95 kilo. Waarom? Omdat hun paarden stuk gingen!
friesepietje schreef:Hersenloos en kort door de bocht, ik heb het allemaal al eens gehoord. Heel gemakkelijk wordt er ook geroepen dat ik met bewijzen moet komen. Nou, boek maar eens een manegelesje bij manege De Gompert in Hengelo (Achterhoek). Daar hebben ze zich verdiept in paardrijden en gewicht. Daar worden zelfs betalende klanten geweigerd als ze zwaarder zijn dan 95 kilo. Waarom? Omdat hun paarden stuk gingen!
friesepietje schreef:Natuurlijk ben ik het wel met Snoevie eens, niet alle paarden en ruiters zijn gelijk. Aan de andere kant, eerder in dit topic las ik posts waarin individuen beweren dat hun pony van ergens in de 1,40 gemakkelijk een volwassene van wel 100 kilo kan dragen... Hoe ongenuanceerd ben ik dan?
Whiz schreef:friesepietje schreef:Tsja, iedereen denkt dan zijn of haar paardje het (over-)gewicht wel zal trekken. En inderdaad rit na rit komt het paard weer goed door. Maar is het paard echt fit en gelukkig? Denk het niet!!! Onderzoek én jarenlange ervaring leert dat een paard niet kan omgaan met ruiters zwaarder dan 95 kilo. Dat is dus gewoon max. laadvermogen. Niet voor één ritje (je mag je oma er best een keer op hijsen), maar voor regelmatig werk ben je boven de 95 kilo gewoon te zwaar.
Nou ik heb een paard van 1.74 en Ik weet zeker dat die niet echt niet op of om kijkt van 100 kg. Weet je wel hoeveel volwassen mannen meer dan 100 kg wegen? Hoeveel denk je dat albert zoer weegt? Dat was ook altijd niet een van de lichtsten.
avanoort schreef:friesepietje schreef:Hersenloos en kort door de bocht, ik heb het allemaal al eens gehoord. Heel gemakkelijk wordt er ook geroepen dat ik met bewijzen moet komen. Nou, boek maar eens een manegelesje bij manege De Gompert in Hengelo (Achterhoek). Daar hebben ze zich verdiept in paardrijden en gewicht. Daar worden zelfs betalende klanten geweigerd als ze zwaarder zijn dan 95 kilo. Waarom? Omdat hun paarden stuk gingen!
Dan kun je beter naar de manege zelf kijken ivp van het gewicht van de ruiters.
Maar ja, er zijn nu eenmaal weinig maneges waar een paard gezond en fit de 25 kan halen, of niet soms, dit ligt aan het feit dat ze manegepaard zijn, die worden hoe dan ook meestal stuk gereden, ieder uur een andere zak op je rug.
Snoevie schreef:ja dat is waar,al mag dat niet ten koste van het paard gaan,al zijn er heus wel paarden die dat prima kunnen hebben.
avanoort schreef:Als ik de meeste particuliere paarden hier vergelijk met menig manegepaard, dan is het inderdaad net een werkkamp.
Een paard wordt niet zomaar 25? Onee? Waarom niet dan?
Dat is makkelijk: paarden krijgen er simpelweg de kans niet voor, bijvoorbeeld, bij een manege worden ze opgereden.
russel schreef:Ik ken er maar weinig hoor, die 100 kg wegen en een normaal postuur hebben. Meestal zo rond de 85-90 kg. De langste mensen denk ik niet. Hangt af van waar je zit, hier steek ik vaak een kop boven de brabo's uitDacht trouwens dat de Zweden/Noren er wel wat van konden.
avanoort schreef:Als ik de meeste particuliere paarden hier vergelijk met menig manegepaard, dan is het inderdaad net een werkkamp.
Een paard wordt niet zomaar 25? Onee? Waarom niet dan?