Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

avanoort

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:21

[quote="friesepietje"]
Maar is het paard echt fit en gelukkig? Denk het niet!!! quote]

Jij kunt niet oordelen of mijn paard fit en gelukkig is of niet! Slapen

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:38

friesepietje schreef:
Tsja, iedereen denkt dan zijn of haar paardje het (over-)gewicht wel zal trekken. En inderdaad rit na rit komt het paard weer goed door. Maar is het paard echt fit en gelukkig? Denk het niet!!! Onderzoek én jarenlange ervaring leert dat een paard niet kan omgaan met ruiters zwaarder dan 95 kilo. Dat is dus gewoon max. laadvermogen. Niet voor één ritje (je mag je oma er best een keer op hijsen), maar voor regelmatig werk ben je boven de 95 kilo gewoon te zwaar.

Weet jij het beter?!? Kijk eens om je heen! Wat denk je dat Anky weegt, of Edward?

Waar haal jij deze wetenswaardigheden vandaan? Ik zou graag eens de onderzoeken willen zien. Ik vermoed wel dat jij niet de aangewezen persoon bent om het maximaal "laadvermogen" voor een paard te beoordelen. Hier wordt nu een gezonde discussie gehouden en misschien is het beter om je mening iets subtieler en met meer respect te plaatsen op een site. Getypte woorden komen nu eenmaal gauw harder aan. Dat je een mening hebt over het welzijn van een paard is prima, maar je kan niet zomaar alle paarden over een kam scheren en ervan uit gaan dat die niet gelukkig zouden zijn. Ik heb nu met veel moeite 14 kilo (in ongeveer 3/4 jaar) verloren en ben er nog lang niet, dit doe ik voor mijzelf (ik vind het mooier) en mijn paard. En niet omdat hij er last van heeft of zou krijgen maar omdat ik beter ga zitten als ik slanker ben. En dat is ook voor iedereen weer verschillend. Dus probeer om elk paard en eigenaar individueel te beoordelen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:50

lekker makkelijk gezegd,friesepietje,jij kan niet oordelen over elk paard en elke ruiter..........jammer dat jij zo hersenloos reageert

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:56

friesepietje schreef:
Tsja, iedereen denkt dan zijn of haar paardje het (over-)gewicht wel zal trekken. En inderdaad rit na rit komt het paard weer goed door. Maar is het paard echt fit en gelukkig? Denk het niet!!! Onderzoek én jarenlange ervaring leert dat een paard niet kan omgaan met ruiters zwaarder dan 95 kilo. Dat is dus gewoon max. laadvermogen. Niet voor één ritje (je mag je oma er best een keer op hijsen), maar voor regelmatig werk ben je boven de 95 kilo gewoon te zwaar.

Weet jij het beter?!? Kijk eens om je heen! Wat denk je dat Anky weegt, of Edward?

Nou ik heb een paard van 1.74 en Ik weet zeker dat die niet echt niet op of om kijkt van 100 kg. Weet je wel hoeveel volwassen mannen meer dan 100 kg wegen? Hoeveel denk je dat albert zoer weegt? Dat was ook altijd niet een van de lichtsten.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:58

En wat dacht je van mijn shire van 2.10?

friesepietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:01

Hersenloos en kort door de bocht, ik heb het allemaal al eens gehoord. Heel gemakkelijk wordt er ook geroepen dat ik met bewijzen moet komen. Nou, boek maar eens een manegelesje bij manege De Gompert in Hengelo (Achterhoek). Daar hebben ze zich verdiept in paardrijden en gewicht. Daar worden zelfs betalende klanten geweigerd als ze zwaarder zijn dan 95 kilo. Waarom? Omdat hun paarden stuk gingen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:02

ja maar dát is ook goed,dat er een gewichtsgrens is,maar je kan niet alle paarden en ruiters over een kam scheren

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:06

Ik ga dus nooit bij manege de Gompert rijden.... Haha!

friesepietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:07

Natuurlijk ben ik het wel met Snoevie eens, niet alle paarden en ruiters zijn gelijk. Aan de andere kant, eerder in dit topic las ik posts waarin individuen beweren dat hun pony van ergens in de 1,40 gemakkelijk een volwassene van wel 100 kilo kan dragen... Hoe ongenuanceerd ben ik dan?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:10

friesepietje schreef:
Hersenloos en kort door de bocht, ik heb het allemaal al eens gehoord. Heel gemakkelijk wordt er ook geroepen dat ik met bewijzen moet komen. Nou, boek maar eens een manegelesje bij manege De Gompert in Hengelo (Achterhoek). Daar hebben ze zich verdiept in paardrijden en gewicht. Daar worden zelfs betalende klanten geweigerd als ze zwaarder zijn dan 95 kilo. Waarom? Omdat hun paarden stuk gingen!

Manege paarden gaan zowiezo eerder stuk en daar moet ook gekeken worden wat een grens is omdat die dieren al veel te veel lopen.

Maar zelf een paard hebben is iets compleet anders.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:13

friesepietje schreef:

Dan kun je beter naar de manege zelf kijken ivp van het gewicht van de ruiters.
Maar ja, er zijn nu eenmaal weinig maneges waar een paard gezond en fit de 25 kan halen, of niet soms, dit ligt aan het feit dat ze manegepaard zijn, die worden hoe dan ook meestal stuk gereden, ieder uur een andere zak op je rug.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:15

friesepietje schreef:
Natuurlijk ben ik het wel met Snoevie eens, niet alle paarden en ruiters zijn gelijk. Aan de andere kant, eerder in dit topic las ik posts waarin individuen beweren dat hun pony van ergens in de 1,40 gemakkelijk een volwassene van wel 100 kilo kan dragen... Hoe ongenuanceerd ben ik dan?

dat is inderdaad wel wat veel,maar een manege is een ander verhaal.
ik snap heel goed dat die een grens instellen omwille van de paarden.

maar wat Whiz al zei,een eigen paard is al heel anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:15

Whiz schreef:
friesepietje schreef:

Nou ik heb een paard van 1.74 en Ik weet zeker dat die niet echt niet op of om kijkt van 100 kg. Weet je wel hoeveel volwassen mannen meer dan 100 kg wegen? Hoeveel denk je dat albert zoer weegt? Dat was ook altijd niet een van de lichtsten.

Ja dat is waar, Albert is niet een van de lichste, maar hij doet springen, is toch wat anders, op een niveau wat geen bokker haalt. Hij stoort zijn paard niet, zal zeker na de sprong niet in het zadel terug kletsen en na die paar gelopsprongen komt hij weer uit het zadel om het paard de hindernis te laten nemen. Vind ik geen goed voorbeeld.

Een volwassen man weegt niet zomaar 100 kg, gaan we uit van normaal postuur. Wel een grote man, maar die zet je ook niet op een klein paard of paard van ongeveer 1.65.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:16

Ik begrijp het ook wel, anders gaan de paarden NOG EERDER STUK!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:17

avanoort schreef:
friesepietje schreef:

Dan kun je beter naar de manege zelf kijken ivp van het gewicht van de ruiters.
Maar ja, er zijn nu eenmaal weinig maneges waar een paard gezond en fit de 25 kan halen, of niet soms, dit ligt aan het feit dat ze manegepaard zijn, die worden hoe dan ook meestal stuk gereden, ieder uur een andere zak op je rug.

Paarden niet nee, maar ponies wel, zelfs nog ouder. Een paard wordt niet zomaar 25, de uitzonderingen daar gelaten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:17

waarom gaat een paard perse stuk op een manege?
ik snap je punt wel,maar zo klinkt het net alsof een manege een gevaarlijk werkkamp voor paarden is ofzo........

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:18

@ russel Tjah ik weet niet maar nederlanders zijn de langste mensen op aarde.. Hier komen de mannen wel snel aan de 100 kg hoor!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:21

ja dat is waar,al mag dat niet ten koste van het paard gaan,al zijn er heus wel paarden die dat prima kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:22

Ik ken er maar weinig hoor, die 100 kg wegen en een normaal postuur hebben. Meestal zo rond de 85-90 kg. De langste mensen denk ik niet. Hangt af van waar je zit, hier steek ik vaak een kop boven de brabo's uit Haha! Dacht trouwens dat de Zweden/Noren er wel wat van konden.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:22

Als ik de meeste particuliere paarden hier vergelijk met menig manegepaard, dan is het inderdaad net een werkkamp.
Een paard wordt niet zomaar 25? Onee? Waarom niet dan?

Dat is makkelijk: paarden krijgen er simpelweg de kans niet voor, bijvoorbeeld, bij een manege worden ze opgereden. Boos!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:23

Snoevie schreef:
ja dat is waar,al mag dat niet ten koste van het paard gaan,al zijn er heus wel paarden die dat prima kunnen hebben.

De meeste mannen die ik ken rijden op een soort gelijk paard als ik en deze kunnen makkelijk die gewichten houden. Het zijn ook nog eens allemaal springpaarden en dat lijkt me ook nog zwaarder op de rug dan dressuur toch lopen deze paarden allemaal op een hoog niveau.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:26

avanoort schreef:
Als ik de meeste particuliere paarden hier vergelijk met menig manegepaard, dan is het inderdaad net een werkkamp.

Dat is makkelijk: paarden krijgen er simpelweg de kans niet voor, bijvoorbeeld, bij een manege worden ze opgereden. Boos!

jee zeg nu doe je net alsof de nederlandse maneges martelkampen zijn,er zijn er gelukkig genoeg waar wél heel goed om de paarden word gedacht.
jij hebt vast een eigen/bijrijd paard en rijdt niet op een manege?

Whiz

russel schreef:
Ik ken er maar weinig hoor, die 100 kg wegen en een normaal postuur hebben. Meestal zo rond de 85-90 kg. De langste mensen denk ik niet. Hangt af van waar je zit, hier steek ik vaak een kop boven de brabo's uit Haha! Dacht trouwens dat de Zweden/Noren er wel wat van konden.

Nee is laatst nog helemaal in het nieuws geweest. dat de nederlanders nu ook boven de scandinaviers uit steken.

Overigens is mijn vriend 1.95 en 95 kg.. en dat ziet er echt niet dik uit. Ik heb 4 nederlandse neven en deze zijn alle 4 tussen de 1.95 en 2.05

Mijn vriend heeft 3 broertjes de kleinste is 1.85 en de grootste is 1.98. En 4 van de 8 wegen meer dan 100 kg en zien er absoluut niet dik uit.

Anoniem

avanoort schreef:

Dat weet ik niet, maar dat is genetisch bepaald. Ponies zitten genetisch anders in elkaar, zijn sterker, worden ouder. De meeste manegepaarden, mits ze goed verzorgd worden, dus een goede stal, goede kwaliteit voer, ruwvoer en met regelmaat rust, hebben een betere conditie dan particuliere paarden. Daarvan zijn er zat die verkeerd gereden worden, soms de hele week binnen staan met een uurtje of zo op de wei en in het weekend een giga buitenrit moet maken. Denk niet dat dat ene uurtje dat een particulier paard loopt voor hem het maximale is. Een uur of 3 a 4 per dag is helemaal niks mis mee, en echt werken?? Jawel als er 4 uur lang dikke 100 kg op zijn rug bonst en de verkeerde kant op hangt, maar daar zal hij ook aan wennen, een correct gespierd paard zal het dan niet zijn, maar conditie en uithoudingsvermogen wel. Toch zijn er genoeg paarden regelmatig kreupel en onregelmatig en je kunt je afvragen hoe dat dan komt.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:28

ik vind het er niet uit zien..maar die mensen kunnen er niks aan doen...wat ik wel super zielig vind is als ze dan ook nog zo ploffen en een veel te kleine pony hebben..ik ben niet te dik ofzo...maar ik ben best groot...

maar die mensen hebben ook gewoon het recht om paard te rijden togh?