Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sanne83 schreef:Over welke filmpjes van Bailador hebben we het hier?
Ik ben ook niet zo'n fan van die bijzetteugels, ik begrijp niet wat men daarmee wilt bereiken eigenlijk, al dat geschud aan het hoofd van die ringen..
Leuk dat mensen naar de clinic van WF gaan, maken jullie een verslagje?
Als een paard heel spooky is (of extreem gespannen), zou ik er ook niet op gaan zitten. Is redelijk makkelijk vanaf de grond op te lossen.
Ik denk dat iedereen z'n eigen afweging maakt wat wel en wat niet acceptabel is als een paard niet helemaal ok is (of dat nou mentaal of fysiek is).
Als lesgevers al beginnen met: "met mijn manier/therapie zijn alle problemen op te lossen", dan ben ik ook heel snel klaarEr zijn echt veel dingen op te lossen met juiste mentale en fysieke training, maar er zijn ook echt paarden die zo kapot zijn dat je er gewoon niet meer op moet gaan zitten. Echt fysiek slechte paarden gaan trainen zonder met een dierenarts/fysiotherapeut samen te werken en te overleggen, vind ik ook echt niet kunnen.
Simpelman schreef:Een verreden paard heeft verkeerde dingen aangeleerd waardoor het allerlei voor hem onaangename reacties bij zijn ruiter oproept.
Het is een vicieuse cirkel, die cumuleert.
Het is de kunst van een correctie trainer om het paard daar uit vandaan te krijgen en te helpen een "normaal" gedragspatroon te ontwikkelen.
Eenmaal daar bevestigd kan het als een "normaal" gemiddeld paard functioneren en dat is goed voor allen.
In onze wereldd is het alternatief de slager.
Simpelman schreef:Vergelijk het eerste filmje met het laatste en zie wat een correcte training doet.
Jaren heb ik me zelf hiermee bezig gehouden, zo werkt het.
Om te vermijden dat dit verreden paard ergens tijdens de opbouwende training besluit het bit vast pakken en de ruiter te gaan vernietigen, waar het vanuit zijn verleden waarschijnlijk alle reden toe heeft, wordt er gebruik gemakkt van hulpteugels die dit enigszins onder controle houden zodat er niet al teveel ruiters verloren gaan.
Tancreda4 schreef:@ Simpelman; even dat stukje dat ik mij niet ongerust hoef te maken over opd e voorhand vallen, dat dat niets met halslengte maar met vasthouden in rug te maken heeft.... Ze kruipt nog wel eens teveel naar haar borst als ze laag gaat, enorm aan het zoeken, en dan komt ze wel degelijk op de voorhand terecht. Ze moet natuurlijk uiteindelijk wel die rug gaan loslaten. Als ze daar - om welke reden dan ook - niet kan komen, dan rij ik haar (naar mijn idee) wel kapot aan de voorvoeten. Daar heeft ze al een verleden mee (waarvan 1 nu net - of net niet - uit de revalidatie vandaan). En mogelijk is er wel meer aan de hand zeg ik wel eens, ik heb haar niet binnenste buiten laten keren, waardoor ik toch wel oplet met of dingen wel voor haar werken.
Maar het heeft tijd nodig, dat weet ik ookGisteren voelde het iig goed, want ik had niet het idee dat ze veel op haar voorhand viel en was ook aardig constant in tempo, al vind ze dat laatste ook wel lastig om vast te houden. Het is echt iets moeilijks voor haar, zo lang laag en toch in evenwicht blijven. Maar het voelde goed!
Vandaag ging het minder, maar er was ook een hoop aan de gang op het erf. Er ook bijna afgedonderd omdat ze boos op mij werd, wat dat betreft is dat filmpje van die vos arabier echt herkenbaar, Wiet doet die boosheden ook sinds haar staakverleden. Als ik bv net even te streng been geef wat zij niet wilt.
En nee, ik hoef niets vast te houden, maar ik moet wel echt de buitenteugel aan houden en haar daarmee in balans houden. Ze heeft niet echt een beste eigen houding (zeker niet met mij erop) , als ze lange tijd niet in de bak wordt bijgehouden wordt ze er eerder slechter op, dan gaat ze teveel op de vooral linkerschouder hangen in haar scheefheid en wordt ze uiteindelijk verkort linksvoor. Dus dat een paard 'zélf en op eigen benen loopt' geloof ik wel, maar dat hoeft niet de juiste manier te zijn. Voor dit paard moet ik dat echt voor haar oplossen, zeker als ze een 'mindere' dag heeft.