Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:55

Er zijn helaas genoeg jury's die het verschil niet zien.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 15:59

sanne83 schreef:
Over welke filmpjes van Bailador hebben we het hier?
Ik ben ook niet zo'n fan van die bijzetteugels, ik begrijp niet wat men daarmee wilt bereiken eigenlijk, al dat geschud aan het hoofd van die ringen..

Leuk dat mensen naar de clinic van WF gaan, maken jullie een verslagje?

Als een paard heel spooky is (of extreem gespannen), zou ik er ook niet op gaan zitten. Is redelijk makkelijk vanaf de grond op te lossen :D.
Ik denk dat iedereen z'n eigen afweging maakt wat wel en wat niet acceptabel is als een paard niet helemaal ok is (of dat nou mentaal of fysiek is).

Als lesgevers al beginnen met: "met mijn manier/therapie zijn alle problemen op te lossen", dan ben ik ook heel snel klaar :+ Er zijn echt veel dingen op te lossen met juiste mentale en fysieke training, maar er zijn ook echt paarden die zo kapot zijn dat je er gewoon niet meer op moet gaan zitten. Echt fysiek slechte paarden gaan trainen zonder met een dierenarts/fysiotherapeut samen te werken en te overleggen, vind ik ook echt niet kunnen.

Vergelijk het eerste filmje met het laatste en zie wat een correcte training doet.
Jaren heb ik me zelf hiermee bezig gehouden, zo werkt het.

Om te vermijden dat dit verreden paard ergens tijdens de opbouwende training besluit het bit vast pakken en de ruiter te gaan vernietigen, waar het vanuit zijn verleden waarschijnlijk alle reden toe heeft, wordt er gebruik gemakkt van hulpteugels die dit enigszins onder controle houden zodat er niet al teveel ruiters verloren gaan.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:33

Op zo een verreden paard als Bailador zou ik vooral aan de hand gaan werken. Na een hele lange tijd pas weer er op, of misschien wel niet meer. Ik wil dat mijn paarden gelukkig zijn (klinkt veel zweveriger dan ik het bedoel). Als ze het zo duidelijk vervelend vinden om onder het zadel aan het werk te gaan, dan hoeft het voor mij niet perse. Ik vind werken aan de hand net zo leuk :)

Ik vind het niet aardig om met alle macht maar te proberen om op dat paard te rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 22:11

Een verreden paard heeft verkeerde dingen aangeleerd waardoor het allerlei voor hem onaangename reacties bij zijn ruiter oproept.
Het is een vicieuse cirkel, die cumuleert.

Het is de kunst van een correctie trainer om het paard daar uit vandaan te krijgen en te helpen een "normaal" gedragspatroon te ontwikkelen.
Eenmaal daar bevestigd kan het als een "normaal" gemiddeld paard functioneren en dat is goed voor allen.

In onze wereldd is het alternatief de slager.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:18

Dat is in mijn wereld echt niet het enige alternatief hoor. Er zijn voor mij echt wel andere dingen waar ik mijn plezier uit haal met paarden :)
Voor mij zou van alles er op en aan hangen om hem maar bereidbaar te maken het niet waard zijn. No offense als dat wel iemands ding is.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:18

Simpelman schreef:
Een verreden paard heeft verkeerde dingen aangeleerd waardoor het allerlei voor hem onaangename reacties bij zijn ruiter oproept.
Het is een vicieuse cirkel, die cumuleert.

Het is de kunst van een correctie trainer om het paard daar uit vandaan te krijgen en te helpen een "normaal" gedragspatroon te ontwikkelen.
Eenmaal daar bevestigd kan het als een "normaal" gemiddeld paard functioneren en dat is goed voor allen.

In onze wereldd is het alternatief de slager.

Dus jij gelooft er niet in dat sommige paarden gewoon 'niet goed in de kop' zijn?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 22:50

Ja hoor die zijn er, maar de meeste paarden met gedragsproblemen hebben dit gewoon aangeleerd.
Paarden die bevestigd zijn in voor ons onaanvaardbaar gedrag.

Ik heb in mijn workshops meegemaakt, leukerds die aan de hand bij de minste of geringste vraag op de achterbenen gaan staan om je zonder terughoudendheid je kop in te timmeren met hun voorbenen.
Dit gedrag is namelijk vele malen bevestigd en aangemoedigd door hun eigenaar die daar bang voor was en (begrijpelijk) achteruitweek. Precies wat je niet moet doen...
Het is nu een levensgevaarlijk paard geworden, hij weet precies wat hij moet doen om onder de op hem uitgeoefende druk uit te komen en hij past zijn hem aangeleerde truc op iedereen toe.
Denk niet dat je dat met wat grondwerk oplost, dit paard neem ogenblikkelijk de leiding en jaagt je de bak uit.

Zo zijn er paarden die geleerd hebben hun ruiter bang te maken door hem af te werpen.
Ze doen dat vaak onder omstandigheden die bij ons de indruk wekken dat ze ergens heel erg van geschrokken zijn.
In werkelijkheid hebben ze ontdekt dat als ze schrikken ze van hun dwingeland van een ruiter af kunnen komen door te gaan bokken.
Zij worden steeds gevaarlijker omdat hun gedrag cumuleert, paard schrikt, ruiter wordt bang voor wat komen gaat, paard wordt bang voor wat komen gaat, gooit zijn ruiter af, probleem opgelost.

Dit soort van gedrag zie je alom, je hebt er heel vaardige paardenmensen voor nodig om uit de cumulus weg te komen.
Soms is hardhandig optreden de oplossing, er doorheen, soms het tegenovergestelde.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:08

Mijn paard flipte vroeger toen er opeens teveel aan haar gevraagd werd. Die vond ik niet gelijk geschift maar ze heeft gewoon een andere aanpak nodig. Compromissen sluiten noemde ik het altijd, geen dingen opleggen maar 'vragen'. Dat maakt het soms wel lastig dat ze wat gevoelig kan zijn :)

Anyway, ik ben toch even weer met wat 'tips en tricks' uit dit topic bezig geweest. En nee, dat bedoel ik niet negatief. Maar no offence, ik staar mij niet blind op een 'stappenplan' wat aan wordt geleverd, omdat er vaak genoeg is gebleken dat die vlieger voor mijn merrie niet op gaat. Ik heb al zo vaak dingen juist compleet andersom en tegen het boekje in moeten doen bij haar, omdat het 'gewone' gewoon niet bij haar werkte. Het is een beetje een raar paard misschien ;)

Voor Wiet is loslaten super moeilijk, door haar bouw en door haar verleden. Het 'los' laten van voren is best een lastige omdat ze scheef is. Die contactteugel is ook lastig om die reden, omdat je dan toch je binnenhand er ook wat bij vraagt. En er zijn dagen dat ze die absoluut NIET accepteert in het begin. Dan moet ik met 1 hand rijden en echt alleen aan de buitenteugel haar begeleiden/ oppakken om het zo even te zeggen. Pas later kan ik de binnenhand er dan bij pakken. Losse teugel is ook niet altijd een optie, pas als ze warmer, losser en rechter is misschien, omdat ze anders over haar schouder gaat vallen. Laat ik haar teveel vallen wordt ze onzeker, uiteindelijk boos en kan ze gaan staken. Ik word daar zwaar op afgestraft.

Maarrrr, volgens mij vandaag een goede stap in de richting gezet, want ze ging heel fijn. Ik dacht, ik probeer het gewoon. Wel echt op letten dat ik de binnenhand heel los heb en buiten er echt goed aan houd zodat ze ik haar niet naar binnen laat vallen. En dat lukte naar mijn idee aardig. Het zal nog geen stretch heten, maar ik vind het braaf. Wel vind ik het een spannende oefening, omdat ze van nature niet makkelijk met een ondertredend achterbeen beweegt/ actieve achterhand, en ze zo teveel op de voorhand gaat lopen. Dat vind ik met twee kapotte voeten in het verleden wel spannend, en vraag mij dan ook af of het voor ONS goed is om op deze manier bezig te blijven. Ze kruipt nog regelmatig naar haar borst toe, en valt ze echt op de voorhand, en dat moet niet te veel gebeuren met zo'n verleden lijkt mij....

Voor het beeld dan maar even een filmpje. Ben altijd wat terughoudend met filmpjes plaatsen vanwege de kritieken, maar met mijn info en vraag hierboven ben ik wel benieuwd wat er van gevonden wordt. Zover dat met die slechte kwaliteit te beoordelen is ;(

Overigens gewoon weer de gecombineerde neusriem ipv micklem, en met een ander bit waar ze heel fijn op reageert.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 00:14

Simpelman schreef:
Vergelijk het eerste filmje met het laatste en zie wat een correcte training doet.
Jaren heb ik me zelf hiermee bezig gehouden, zo werkt het.

Om te vermijden dat dit verreden paard ergens tijdens de opbouwende training besluit het bit vast pakken en de ruiter te gaan vernietigen, waar het vanuit zijn verleden waarschijnlijk alle reden toe heeft, wordt er gebruik gemakkt van hulpteugels die dit enigszins onder controle houden zodat er niet al teveel ruiters verloren gaan.

Beetje een dooddoener dit. Ik heb ondertussen de filmpjes gekeken en ik vind het eind resultaat (ook) niet fantastisch.

Een paard die spooky is en het bit vastpakt, kan je op heel veel verschillende manieren aanpakken. Mijn keus zou daarbij niet liggen bij een bijzet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 08:44

@Tancreda,
Goed dat je je filmpje geplaatst hebt.
Het ziet er heel goed uit.
Maak je niet ongerust over wat jij noemt op de voorhand vallen, dat heeft niets met de halslengte te maken maar met het vasthouden van de rug.
Ga zo door, beloon constant je paard wanneer hij zich naar beneden strekt.
Na verloop van een week of twee ben je waar je zijn moet.
Je paard kan dan ontspannen op eigen benen lopen en zijn evenwicht bewaren.
Wanneer dit stabiel begint te worden ga je in stap en draf buigen naar links en buigen naar rechts (mét stelling), voltes, gebroken lijnen, slangen voltes.
Rustig aan, geen perfectie, dat komt later.
Vraag en antwoord.
Geen galop dan stort alles weer in.

Houdt een permanent zacht, licht en teder, nagevend contact op twee teugels.Op een gebogen lijn vooral op de buitenteugel, maar zonder de binnenteugel los te laten.
Dit heeft meerdere functies.
Het allerbelangrijkste, jij leert met een onafhankelijke hand te rijden, handen horen niet op hun plaats te staan als een blok, ze volgen het paard.
Het is het paard dat op den duur in staat is met een gedragen hals en hoofd zijn hoofd relatief stil op zijn plaats te houden en aangezien de hand volgt staat deze dan ook stil.
Het kip en het ei.

Denk vooral aan het zacht, soepel, licht, nagevend, niet storend, niet dwingend.
Het gewicht van jouw ontspannen afhangende bovenarm is voldoende.
Je laat je armen ontspannen afhangen en je paard neemt deze mee.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 09:41

En aanvulling, je hoeft niets vast te houden!
Een paard loopt zélf, op eigen benen, daar heeft hij ons niet voor nodig.
We hoeven hem niet vast te houden, hij loopt niet weg, hij blijft gewoon bij ons, we zijn samen.

Als hij wegloopt is dat een teken van vlucht vasthouden is dan niet de oplossing, we moeten dan zorgen dat hij geen reden meer heeft om te vluchten.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:04

Tanc:

Wietje van het "andere" forum ? ;)

Fijn bezig zo, zelf samen een weg zoekend die bij je paard past , naar de ontspanning.
Jullie komen van ver met veel onrust en spanning, maar zie tot mijn verbazing fijne mooie stukjes langskomen nu.
Kd bied veel openingen tot problemen oplossen.

Groeten.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:52

Wat jij omschrijft simpelman is precies hoe ik het ervaarde in juni/juli 2014. Wat een geweldig gevoel was dat. Hoop dat weer terug te krijgen. Want we zijn heel lang zonder elkaar geweest en lang niet gereden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:37

Ik vind het er goed uit zien Tancreda, je zal zien dat de stretch steeds constanter wordt. Je paard is nu nog zoekende maar je bent op de goede weg :) Simpelman heeft al tips gegeven.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:50

Betekent het ritmisch op en neer bewegen van de staart in draf een los gelaten paard? Of wat kun je hier precies aan aflezen?

Update van ons:
Gisteren en vandaag ook weer stapjes vooruit gemaakt, werkhouding ging erg netjes, doorzitten ook, schouderbinnenwaarts ging super en bij verruiming in draf kroop mijn paard niet meer achter de teugel *\o/* de overgangen gaan ook een stuk meer gedragen (hoofd blijft op dezelfde plaats), van galop naar draf is al een heel groot verschil met hoe het eerst ging :) Na iedere 'oefening' of hoger instellen laat ik hem weer naar de diepe stretch gaan. Hij ziet dat echt als een beloning nu. In de werkhouding oefen ik het laten vallen van de hals met een cm of 2/3, hierdoor hoop ik dat mijn paard leert dat hij beneden de ontspanning op kan zoeken ipv zijn rug weg te drukken als het moeilijk wordt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:57

Tc, zo he jullie zijn goed bezig!!! Ik herken dat zoekerige van wietje in mijn paard. Je zal zien dat de stretch straks constanter en makkelijker gaat worden.

Hier ook even een update. Vanmorgen heel fijn gereden. Werkhouding afgewisseld met de diepe stretch. Daarna kwam de dierenarts voor een apk. Hij had wat scherpe haakjes op zijn kiezen en ze heeft zijn toplijn even lekker los gemaakt (ze is ook chiropractor) en daarna lekker in de naaldjes. Hij was nog recht en ik was heel goed bezig. Alleen iets te..... want zijn spieren op de lendenen stonden wat bol door overcompensatie door te lang uit zijn comfortzone te rijden (ondertreden) Ik moet dus wel even onze training aanpassen. Dus in de diepe stretch afwisselen met de werkhouding in zijn comfortzone (wel actief blijven) en dan korte stukjes buiten zijn comfortzone rijden (ondertreden en bekken kantelen). Te lang goed ondertreden kan hij lichamelijk gewoon nog niet (is erg lang in de rug). Dan gaat hij het kantelen van zijn bekken compenseren met de spieren in zij lendenen

Ik laat ook altijd ieder half jaar mijn paard door een chiropractor nakijken. Wat ik ook qua trainen een hele goede aanvulling vindt omdat zij vanuit een medisch oogpunt naar je paard kijkt en trainingsadvies geeft. Wat overigens heel goed past binnen de manier waarop ik nu train. Kortom, ik ben erg tevreden!!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:43

Ik volg dit en het vorige topic al geruime tijd en wil me ook maar eens melden :)

Ik rijd sinds enige tijd een 21-jarige Gelderse merrie die wegens artrose niet helemaal zuiver draafde. Aangezien stappen prima gaat kreeg ik groen licht van de veearts om lekker lang door het bos te stappen zodat ze niet helemaal dicht groeit.
Ik heb zelf altijd het idee gehad dat het probleem ontstaan is door scheefheid en ben 3 maanden geleden begonnen met rechtrichtende buigingsarbeid aan de hand. Enkel op de volte lengtebuiging, wijken en übertreten vragen en na een maand eens gekeken hoe ze zou draven. Nou wonderbaarlijk, ze draaft zuiver! Naast de bos-stapritten longeer ik haar 2 keer per week en ze blijft zuiver draven. Inmiddels longeer ik ook met chambon. Op het moment dat ik de lengtebuiging kwijtraak of als ze als een tuigpaard door de baan sjouwt hoef ik enkel met de menzweep (slag is daarvan korter en daardoor voor mij makkelijker) te kriebelen op de singelplek en komt direkt weer omlaag met lengtebuiging.

Vorige week voor het eerst onder het zadel gedraafd en ze blijft zuiver. Voorheen was haar draf niet uit te zitten en nu ze steeds meer in die stretcht komt zit ik heerlijk.
Wat overigens opvalt is dat ze aan de longe rechtsom moeilijker stretcht vanwege moeilijker lengtebuiging, maar dat ze onder het zadel dat juist linksom heeft. Wil dan ook wat kantelen, terwijl ze dat aan de longe niet doet. Iemand een verklaring waarom dat is? (nb. ze heeft linksboven wel een wolfskiesje, zou dat invloed hebben? Bit hangt overigens niet hoog ofzo)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:18

Hier ook een update:
Kon vandaag niet rijden vanwege een wondje op de rug onder het zadel.
Dus voor het eerst sinds heel lang weer eens gelongeerd. Dat ging niet verkeerd! Ik zag veel onstpanning! Vooral in stap. Toch zeker een keer of 5 even de diepte in gegaan. Voor de rest de neus ongeveer op knie hoogte. Zakte wel mooi vanuit zijn schoft, dat was goed te zien.
In draf wil hij zijn ondernekspieren veel gebruiken, die zie je meteen spannen. Toch wat ontspanning kunnen vinden. Bij het aansporen om harder te lopen zakte zijn schoft. Maar dat vindt hij kennelijk nog zwaar, want zodra hij zakt, valt hij terug in stap. Is dit voor anderen herkenbaar?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:19

@pasterza: wat fijn dat je paard zo zuiver loopt nu!! Wat heeft dat stretchen toch een effect op onze paarden :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:10

Milkberry, die van mij kwam in de diepe stretch wel terug in tempo maar die viel niet terug in stap. Maar nu mag hij terugkomen in tempo (wel actief blijven) en even lekker in zijn comfortzone blijven en af en toe er even buiten! Maar deze week ben ik even uitgereden.

filmpjes volgen zijn dus leuk, maar blijf wel goed naar je paard kijken!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:17

Voor de mensen die worstelen met de lengte van de teugels, een paar jaar geleden heb ik mijn teugels langer laten maken bij http://www.zadelmakerij-vdbosch.nl/index.php/beginnen, even gemaild en verder afgehandeld via de post voor een prima prijs. (Waren webbandteugels en volgens mij is het leren stuk daarvan vervangen voor een langer stuk, zag eruit als nieuw. Wellicht maakt hij ook leren teugels uit één stuk op maat.)

Leuk topic verder trouwens! :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:52

@ Simpelman; even dat stukje dat ik mij niet ongerust hoef te maken over opd e voorhand vallen, dat dat niets met halslengte maar met vasthouden in rug te maken heeft.... Ze kruipt nog wel eens teveel naar haar borst als ze laag gaat, enorm aan het zoeken, en dan komt ze wel degelijk op de voorhand terecht. Ze moet natuurlijk uiteindelijk wel die rug gaan loslaten. Als ze daar - om welke reden dan ook - niet kan komen, dan rij ik haar (naar mijn idee) wel kapot aan de voorvoeten. Daar heeft ze al een verleden mee (waarvan 1 nu net - of net niet - uit de revalidatie vandaan). En mogelijk is er wel meer aan de hand zeg ik wel eens, ik heb haar niet binnenste buiten laten keren, waardoor ik toch wel oplet met of dingen wel voor haar werken.
Maar het heeft tijd nodig, dat weet ik ook :) Gisteren voelde het iig goed, want ik had niet het idee dat ze veel op haar voorhand viel en was ook aardig constant in tempo, al vind ze dat laatste ook wel lastig om vast te houden. Het is echt iets moeilijks voor haar, zo lang laag en toch in evenwicht blijven. Maar het voelde goed!
Vandaag ging het minder, maar er was ook een hoop aan de gang op het erf. Er ook bijna afgedonderd omdat ze boos op mij werd, wat dat betreft is dat filmpje van die vos arabier echt herkenbaar, Wiet doet die boosheden ook sinds haar staakverleden. Als ik bv net even te streng been geef wat zij niet wilt.

En nee, ik hoef niets vast te houden, maar ik moet wel echt de buitenteugel aan houden en haar daarmee in balans houden. Ze heeft niet echt een beste eigen houding (zeker niet met mij erop) , als ze lange tijd niet in de bak wordt bijgehouden wordt ze er eerder slechter op, dan gaat ze teveel op de vooral linkerschouder hangen in haar scheefheid en wordt ze uiteindelijk verkort linksvoor. Dus dat een paard 'zélf en op eigen benen loopt' geloof ik wel, maar dat hoeft niet de juiste manier te zijn. Voor dit paard moet ik dat echt voor haar oplossen, zeker als ze een 'mindere' dag heeft.

Vind het trouwens wel lastig te verwoorden zo met tekst, dus weet niet of ik altijd wel het op de juiste manier uitleg wat ik bedoel :o

Maar als ik al zei, gisteren voelde goed :)
Bedankt voor de tips, ook voor als ze het straks hopelijk wat makkelijker gaat doen als ze sterker en zekerder wordt.

@ Peet, ja die. Maar dit zijn niet de eerste fijne stukjes. Vooral vorig jaar waren we een grote stap vooruit gegaan en ging ze heel fijn lopen. Niet perse met deze specifieke manier van trainen, maar wel bij een klassieke instructrice die het even wat anders aanpakte bij ons, omdat dat toen het beste werkte :)

@ Damian; dat is fijn die bevestiging ook van je DA/chiro te krijgen dat je wel op de goede weg zit. Ondanks dat overcompenseren dan, maar dan weet je dat ook weer en kan je er rekening mee houden. Hier komt ook iig 1x in het jaar een osteopaat bij. En Wiet haar sportmasseur staat bij ons op stal en geeft ons af en toe ook les, heel fijn :)

@ Pasterza, leuk dat je zoveel vooruitgang bij je paard voelt. Ik ben blij dat Wiet - ook tuiger - geukkig weinig gebruik maakt van haar tuiger gangen. Zoals ze als veulen door de baan gaat gebeurd nu eigenlijk nooit meer - ja als ze los is dan. Ben blij dat we toch de 'vlakke gangen' hebben kunnen ontwikkelen. En nu dan het stukje rug loslaten. dat zit toch wel wat fijner :D Wat betreft je probleem heb ik even niet een verklaring... Wel fijn dat je met de juiste manier van trainen haar zo goed hebt gekregen!! Wiet wordt ook verkort linksvoor als ik haar maar haar gang laat gaan. Daarom kwam ik in 2009 bij de AdB manier terecht, omdat we ook niet meer echt fijn buiten konden rijden omdat ze gewoon niet rad meer was. Als ik toen niet met de AdB manier in contact was gekomen (en dus met rechtrichten) was ze denk ik allang kapot geweest :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:11

Oh, even een toevoeging, kon zien dat gisteren (en vandaag hopelijk ook, ondanks dat het minder ging) wel positief was geweest, want ze begint weer los te laten achter het zadel - een van haar probleem plekjes. Daar begint het wat te 'drillen' terwijl ze toch best hard en strak kan zijn. Top dus! We zaten daar al een tijdje mee te modderen dat ze daar wat vast bleef houden, en laatste week wordt het steeds losser :):)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:18

@ Tancreda4, jij hebt ook een erg leuk paard! Zwicht echt voor zulk type paarden :)
Mijn Gelderse draaft enkel in het bos als een tuiger. Wordt dan erg enthousiast (en kijkerig) maar blijft goed beheersbaar ondanks dat ze behoorlijk vlot door kachelt. Zo kom je nog eens ergens :Y)
In de bak heeft ze die manier van gaan niet zo, enkel wanneer ze iets spannend vind gaat die kop erop.
Ze was rechtsachter onregelmatig door artrose in de kogel waardoor ze dat been buiten de massa zette en linksvoor teveel belast. Is nu veel beter. Haar rug wordt steeds losser en linksom aan de longe waaiert de schoft mooi uit. Onder het zadel juist rechtsom. Wellicht heeft mijn eigen scheefheid ook invloed daarop. Yoga werkt voor mij wel goed, merk ik.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 21:45

Tancreda4 schreef:
@ Simpelman; even dat stukje dat ik mij niet ongerust hoef te maken over opd e voorhand vallen, dat dat niets met halslengte maar met vasthouden in rug te maken heeft.... Ze kruipt nog wel eens teveel naar haar borst als ze laag gaat, enorm aan het zoeken, en dan komt ze wel degelijk op de voorhand terecht. Ze moet natuurlijk uiteindelijk wel die rug gaan loslaten. Als ze daar - om welke reden dan ook - niet kan komen, dan rij ik haar (naar mijn idee) wel kapot aan de voorvoeten. Daar heeft ze al een verleden mee (waarvan 1 nu net - of net niet - uit de revalidatie vandaan). En mogelijk is er wel meer aan de hand zeg ik wel eens, ik heb haar niet binnenste buiten laten keren, waardoor ik toch wel oplet met of dingen wel voor haar werken.
Maar het heeft tijd nodig, dat weet ik ook :) Gisteren voelde het iig goed, want ik had niet het idee dat ze veel op haar voorhand viel en was ook aardig constant in tempo, al vind ze dat laatste ook wel lastig om vast te houden. Het is echt iets moeilijks voor haar, zo lang laag en toch in evenwicht blijven. Maar het voelde goed!
Vandaag ging het minder, maar er was ook een hoop aan de gang op het erf. Er ook bijna afgedonderd omdat ze boos op mij werd, wat dat betreft is dat filmpje van die vos arabier echt herkenbaar, Wiet doet die boosheden ook sinds haar staakverleden. Als ik bv net even te streng been geef wat zij niet wilt.

En nee, ik hoef niets vast te houden, maar ik moet wel echt de buitenteugel aan houden en haar daarmee in balans houden. Ze heeft niet echt een beste eigen houding (zeker niet met mij erop) , als ze lange tijd niet in de bak wordt bijgehouden wordt ze er eerder slechter op, dan gaat ze teveel op de vooral linkerschouder hangen in haar scheefheid en wordt ze uiteindelijk verkort linksvoor. Dus dat een paard 'zélf en op eigen benen loopt' geloof ik wel, maar dat hoeft niet de juiste manier te zijn. Voor dit paard moet ik dat echt voor haar oplossen, zeker als ze een 'mindere' dag heeft.

Paarden lopen niet op de voorhand of de achterhand, ze proberen hun evenwicht te bewaren dat door hun ruiter verstoord wordt, dat is papagaaienpraat, iedereen praat iedereen na en zo worden aannames waarheden.
Pas in een zeker gevorderd stadium van verzameling gaat een paard achter gewicht overnemen van de voorhand en dan alleen maar in de verzamelde gangen.

Wat er wél aan de hand is:
Wanneer een paard zich vast zet in zijn lijf, dan veert het niet meer in de spieren, en dan vangt het de schokken van de landingen direct op in zijn gewrichten.
Probeer zelf maar eens met een vastgezette rug en stijve benen te gaan draven, of het tegenovergestelde met een losgelaten lijf en verend in de knieën.
Hier begrijp je het verschil.
Ten tweede, een paard zal in een losgelaten toestand tijdens de beweging vanuit de achterhand zijn voorhand iets oplichten.
Dit kan het uitsluitend doen wanneer het de vrije beschikking heeft over zijn rug deze, samen met de lendenen, tillen in de beweging de voorhand op.
Het is die losgelatenheid dus die essentieel is om de voorhand te ontzien, tesamen met voorwaartse stuwing, het "voorwaarts";

Om in een staat van losgelatenheid te kunnen komen moet een paard eerst zijn eigen natuurlijke evenwicht onder de ruiter hervinden.
Dat kan het alleen maar zelf doen, alles dat de ruiter doet om dat te beinvloeden verstoort dat proces.
Een paard moet eerst ontspannen op eigen benen leren lopen.

Het is het ontspannen verend en door het hele lijf heen bewegen dat maakt dat een paard langer "heel" blijft, of andersom het tegenovergestelde is de eerste oorzaak van blessures.