Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marleen_vA schreef:michelle___ schreef:Dat ik een helm op moet!![]()
Verder vind ik d'r wel fijn aan t lopen. Maar heb ik ook graag opbouwend commentaar.
Klopt het dat jou paard zijn hoofd iets kantelt op de eerste en derde foto?
Marlis schreef:Ja ik rij nooit overgangen, figuren en schakelingen. Is toch negens voor nodig.
En een instructrice ook niet zonde van je geld, gewoon bokt gebruiken!
Dag dames
Babootje schreef:ijuliedo24 schreef:Wat betekend het 'over de rug rijden' eigenlijk? (Sorry, heb niet zo'n zin om 74 pagina's terug te lezen) ik heb namelijk ook wel wat foto's die ik hier wil laten zien, heb ze zo niet bij, post ze zo snel mogelijk.
Dat “over de rug rijden” doen we om de rugspieren te stretchen zodat deze sterker worden en beter kunnen ontspannen.
Een paard is, in tegenstelling tot een ezel, geen "lastdier". Wij als ruiters zitten ook nog eens op het meest zwakke deel van het paard, de lendenen, blaas en de nieren. Door het dragend vermogen van de rug te ontwikkelen kun je dat compenseren.
Bij het “over de rug rijden” gaat het erom de rug omhoog te rijden. Daarvoor moet het paard de buikspieren aanspannen. (Als de buikspieren samentrekken wordt de buiklijn korter, waardoor de ruglijn langer zal moeten worden en dus opbolt. In reactie daarop trekken de rugspieren weer samen, dan weer de buikspieren. Zo ontstaat een ritmische afwisseling van ontspannen en aanspannen van rugstrekkers en buikspieren, waardoor de rugspieren getraind en sterker worden.) Om goed over de rug te kunnen rijden moet het paard nageeflijk zijn.
Marlis schreef:Misschien kan je ook op een normale manier iets brengen? Ipv iemand gelijk de grond in trappen. Ik blijf weg uit dit topic. Heb goede begeleiding dus met ons komt het prima in orde.
ElineCath schreef:S_en_Z , oke! ik begrijp het:) ik ga me weer meer op de ontspanning richten(: ja sterk zijn kan hij zeker!
ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat hij gewoon niet zo actief loopt. hij is of een powerbomb of een luie donderDaarom werken we in de les nogal veel aan tempowisselingen!