[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:12

Nou, zo verkeerd had ik haar commentaar niet opgevangen eigenlijk. Kort door de bocht, maar wel recht voor de raap.. Niet om het potje gedraaid. En met haar commentaar ben ik het verder wel eens.

Ik snap dat het hoofddoel op dat moment leren wijken is, en je laat verder ook geen andere drafmomenten zien. Dan kan ik een trager tempo wel aannemen, maar stel dat je zo de hele les ronddobbert, dan is Jolien haar iets te brute commentaar wel terecht.

Is dit het tempo dat je altijd aanhoudt?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:18

Marleen_vA schreef:
michelle___ schreef:
Dat ik een helm op moet! :D
Verder vind ik d'r wel fijn aan t lopen. Maar heb ik ook graag opbouwend commentaar. :)

Klopt het dat jou paard zijn hoofd iets kantelt op de eerste en derde foto?

Klopt idd. :j
Tandarts bezoekje is eigenlijk wel weer nodig. Maar ook ben ik soms wat streng met mn buitenhand, daar ligt het ook aan.

Edit; op die eerste foto kantelt ze niet. :)
Laatst bijgewerkt door michelle___ op 27-06-13 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:19

Ja ik rij nooit overgangen, figuren en schakelingen. Is toch negens voor nodig.
En een instructrice ook niet zonde van je geld, gewoon bokt gebruiken!
Dag dames

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:25

Marlis schreef:
Ja ik rij nooit overgangen, figuren en schakelingen. Is toch negens voor nodig.
En een instructrice ook niet zonde van je geld, gewoon bokt gebruiken!
Dag dames

Jammer dat je mijn vraag niet wilt beantwoorden.. Je moet ons ook begrijpen. We vragen speciaal aan iedereen meer informatie, gewoon om zulke misverstanden te vermijden.

Je moet je niet in je gat gebeten voelen omdat er 1 iemand van korte adem is? :(:)

Begin anders rustig opnieuw? :j

Evelijn

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:38

Goed ik denk toch dat LU gewoon gelijk heeft gehad... jammer...

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:53

Het is nooit leuk om commentaar te krijgen. Maar hoe Joolien het brengt is wel de beste manier. In jouw ogen gaat het heel goed terwijl dat misschien het geval niet is (vat dit NIET verkeerd op, ik heb er namelijk weinig verstand van). En ja dat is niet leuk. Maar zo leer je wel, en daarvoor ben je in dit topic gekomen toch?
En omdat we je niet liefkozen/prijzen ga je meteen weg?
Dat is prima maar bedenk het dan voor je in het topic komt dat je misschien hard commentaar kan krijgen.

ik kan helemaal fout zitten, want ik ben lang niet zo ervaren en verstandig als jullie. Maar dat moest ik toch even kwijt.

voel je niet aangevallen

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:04

weet niet of het de bedoeling is dat ik hier zomaar een foto neer zet, maar wat vinden jullie hiervan? : Afbeelding
Afbeelding

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:05

Het is de bedoeling dat je er zelf ook commentaar bij zet, hoe vind je het paard lopen, hoe vind jij je houding, wat zijn je verbeter en pluspunten? :)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:08

okee! ik vind het erg fijn dat mn paard zijn achterhand wat meer begint te gebruiken, alleen erger ik me helemaal dood aan mijn houding, en dan vooral mijn handen:( ook mogen mijn beugels zeker langer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:13

En ik maar denken dat het alleen aan mij lag. Ik was misschien niet tactisch maar het is een verschil of je ook commentaar wilt ontvangen. Post dan niks als je dat niet wilt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:21

Ach ik heb het filmpje even gekeken. De dingen die ze zou moeten verbeteren voor het aan de teugel, zijn al 100x gezegd in dit topic. Dus daar had ze zelf iets mee gekund. Dus jou reactie was spot-on. Voor wijken zijn ruiter en paard en combinatie niet klaar.

ElineCath: Hij oogt wat tam in z'n bewegingen. Het mag iets gedurfter allemaal. Verder brengt hij z'n achterbeen niet erg onder. Hij houd z'n been ook wat stijf. Dat in combinatie met de hoge staart en de wat magere bespiering zou ik je als advies geven om eens een osteopaat te overwegen. Het lijkt er zo op de foto's op dat ie geblokkeerd is in de rug.
Mocht dat niet zo zijn, dan zou ik veel gaan schakelen. Lekker die motor wat meer aan het werk zetten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:33

Goed, ik ga ook verder. Hier wordt ik niet blij van.
@ElineCath... heb even streepjes gezet in je eerste foto... omdat mij dat helpt om naar de foto te kijken :)

Afbeelding

Neusje is mooi op de loodlijn, takt redelijk, driehoekjes voor en achter zijn ongeveer gelijk dus daar geen grove fouten, jouw lijn elleboog - mond is ook prima volgens mij. Kan je handhouding zelf niet goed zien op foto.. maar lijkt zo niet veel mis mee. Dan die gele lijn... je schrijft zelf beugels langer... maar volgens mij is het vooral onderbeen naar achteren. Kijk.. hoofd, schouder, heup is op één lijn en je hak ligt daar iets voor.
Dan het blauwe cirkeltje... die heb ik omcirkeld omdat ik daar een deuk zie... en dat is volgens mij omdat paard wel netjes hoofd afknikt maar niet daadwerkelijk over de rug gaat. (correct me if I'm wrong!)

Ik zou wel een foto willen zien van het hals strekken. Hoe doet hij dat?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:44

Ah, dit is nu een mooi voorbeeld van een opgezwollen speekselklier/spier van kaak tot oor.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:47

Babootje schreef:
juliedo24 schreef:
Wat betekend het 'over de rug rijden' eigenlijk? (Sorry, heb niet zo'n zin om 74 pagina's terug te lezen ;) ) ik heb namelijk ook wel wat foto's die ik hier wil laten zien, heb ze zo niet bij, post ze zo snel mogelijk.

Dat “over de rug rijden” doen we om de rugspieren te stretchen zodat deze sterker worden en beter kunnen ontspannen.
Een paard is, in tegenstelling tot een ezel, geen "lastdier". Wij als ruiters zitten ook nog eens op het meest zwakke deel van het paard, de lendenen, blaas en de nieren. Door het dragend vermogen van de rug te ontwikkelen kun je dat compenseren.
Bij het “over de rug rijden” gaat het erom de rug omhoog te rijden. Daarvoor moet het paard de buikspieren aanspannen. (Als de buikspieren samentrekken wordt de buiklijn korter, waardoor de ruglijn langer zal moeten worden en dus opbolt. In reactie daarop trekken de rugspieren weer samen, dan weer de buikspieren. Zo ontstaat een ritmische afwisseling van ontspannen en aanspannen van rugstrekkers en buikspieren, waardoor de rugspieren getraind en sterker worden.) Om goed over de rug te kunnen rijden moet het paard nageeflijk zijn.
i

Bedankt! Stuk duidelijker nu!
Maarre... Hoe zie je dat vanaf een filmpje bijvoorbeeld?
En hoe merk je het (te paard) als je paard goed (of juist niet) over de rug loopt?
Domm vragen bestaan niet zullen wje maar zeggen ;)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:48

dankjewel iedereen! ik zal even kijken of ik iets kan vinden met halsstrekken.
ik vind hem niet echt stijf in zijn rug, hij is laten we maar zeggen er soepel :D , daarmee bedoel ik dat hij zich aan de longeerlijn nog wel is in vreemde bochten wil wringen haha.Afbeelding ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, iets lager ingesteld.

Afbeelding dit was tussen door even stappen met lange teugel

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:50

S_en_Z, mag ik vragen wat je hiermee bedoeld?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:06

Wat een leuk vosje! Nog jong of niet??
Ik vraag me alleen af of het zadel wel goed ligt? Klappert ie niet? :\

De speekselklier bij de kaak, je ziet hem zitten op het punt waar het hoofd aan de hals zit. Hij loopt in gelijke lijn van de kaak. Als het paard los laat dan zie je die klier niet zitten en als er spanning is en het paard dus vast gaat houden in de kaak zie je die klier opbollen. Als ruiter kun je dat oplossen door het paard iets meer lucht te geven (je hand ontspannen) en dan wat meer tegen je hand aanrijden.

Ik vind persoonlijk ook dat de achterhand meer mee mag doen, je paard valt best wel op de voorhand. In het halsstrekken is dat nog beter te zien. Wat doe jij trouwens op die laatste foto? :P je paard een dikke knuffel geven? :D

Ik zou overigens meer gaan schakelen en op je zit terug rijden zodat je luchtig en ontspannen in je hand blijft maar wel die achterhand wat meer aan het werk kan gaan zetten. Halsstrekken en ook voorwaarts neerwaarts rijden is een goede oefening maar let er daarbij wel op dat je paard niet uit elkaar valt, goed eraan blijven rijden dus. Dan zal je paard ook meer de rug los moeten laten en zul je ook zien dat de staart ontspannen gaat hangen ipv strak opgetrokken zoals nu. Maar je paard kan nooit de rug goed los laten als het zadel klappert... Dus dat wel even goed nagaan of dat in elk geval niet het geval is...

Enne klein tipje je beugels mogen best 1 of 2 gaatjes langer, dan kan jij ook wat beter zitten. ;)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:16

Dankjewel! :D ja hij is 7 mei 5 geworden:)

ja ik zie wat je bedoeld! ik ga zeker weten al je tips meenemen in het rijden! super bedankt!

deze foto's komen uit een filmpje, ik zie mijn zadel niet klapperen. ook heb ik elke week les, en instructrice heeft ook nog niks erover gezegd. zal volgende les eens vragen of ze er even naar wil kijken!

ja mijn beugels haha, inderdaad! het is nogal een onverwachtse racer, dus dit was meer voor veiligheid, ik zit zo iets steviger

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:18

Dat onverwachte racen deed mijn paard ook toen het zadel niet goed lag. :(

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:26

dit is sowieso puur jongigheid , het gaat trouwens steeds beter met het wegschieten, laatste keer is al wel weer minimaal een maand geleden. het zadel is voor hem aangepast een paar maanden geleden, en in bouw is hij niet veranderd. begrijp mij niet verkeerd, ik waardeer het meedenken!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:12

Die van mij heeft altijd een klier die dik is aan beide kanten (ook als je haar drie weken niet gereden hebt.. ze denken ook wel dat het te maken heeft met te weinig ruwvoer kunnen kauwen op een dag).

Maar deze loopt echt in 2 lijntjes echt tot AAN het oor wat idd het vasthouden van de kaak betekent.

Volgens mij kan hij best wel sterk zijn. Heb ook het idee dat ik een zweefmoment mis in de draf

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:13

Evelijn, volgende keer als je druk slaat met lijntjes (hartstikke leuk!!!!) trek dan ook even de horizon recht := Is net iets makkelijker kijken

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:19

S_en_Z , oke! ik begrijp het:) ik ga me weer meer op de ontspanning richten(: ja sterk zijn kan hij zeker!
ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat hij gewoon niet zo actief loopt. hij is of een powerbomb of een luie donder :+ Daarom werken we in de les nogal veel aan tempowisselingen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:20

Marlis schreef:
Misschien kan je ook op een normale manier iets brengen? Ipv iemand gelijk de grond in trappen. Ik blijf weg uit dit topic. Heb goede begeleiding dus met ons komt het prima in orde.

Vervelend dat je een ander geen kans gunt om mee te kijken direct zwaar in de verdediging schiet. Je hebt het over goede begeleiding.. maar de helft van de ogen die hier met je meekijken hebben ook een instructie-diploma lieverd.

Joolien is wat ongezouten in haar mening (ik ken haar al wat langer, ze doet het niet expres) maar dat betekent niet dat je direct vol in de aanval moet en iedereen over 1 kam scheert. Dit topic staat juist bekend om zijn positieve sfeer.

Jammer dat je alles wat jouw instructrice je leert als goed ziet.. want mijn mening is dat je niet van genoeg verschillende instructeurs les kunt hebben. Niemand heeft DE perfecte manier. Maar IEDEREEN heeft dingen die jou goed kunnen helpen.

En wat wel en wat niet werkt.. dat zul je moeten ervaren.. door het zowel goed te doen als het maken van "fouten". Anders leer je tenslotte nooit..!

MAAAR, sluit je NOOIT, maar dan ook NOOIT af van andere visies. Juist al die verschillende meningen leren jou je eigen mening vormen en je rijkunstig gevoel ontwikkelen/je oog leren zien wat een ander ziet! Niet iedereen hoeft direct gelijk te hebben. Je hoeft niet alles klakkeloos aan te nemen.

Maar probeer te kijken, WAAROM iemand zoiets zou zeggen en vraag desnoods waarom iemand ZIET zoals hij ZIET. Daar kun je ontzettend veel van leren!

(zegt iemand die bij verschillende mensen lest en bij alle clinics in de omgeving probeert te gaan kijken om te luisteren en ZIEN!)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:22

ElineCath schreef:
S_en_Z , oke! ik begrijp het:) ik ga me weer meer op de ontspanning richten(: ja sterk zijn kan hij zeker!
ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat hij gewoon niet zo actief loopt. hij is of een powerbomb of een luie donder :+ Daarom werken we in de les nogal veel aan tempowisselingen!

Mmmm.. en als ik je nu eens zeg dat sterk zijn in de mond vaak gepaard gaat met het niet genoeg loslaten van de rug en een ruiter die het evenwicht teveel naar voor brengt?

Wat me heel erg opvalt is dat je vrij ver voorin de lepel zit en dat jouw knieen bijna over de wrongen heen komen. Jouw gewicht is niet het midden van je paard maar meer op de voorschouders. Waardoor je paard jou meer op moet vangen met zijn voorbenen.. ter compensatie kan een paard sterk worden aan de voorkant.

Om zijn gewicht proberen te verdelen.

Zoals eerder verteld. Een paard is niet gemaakt als lastdier (om mensen te dragen).

Daar kan het trage of schieterige ook vandaan komen. Ik merkte vooral dat als ik teveel op mijn bovenbenen rijd mijn paard telkens terug in tempo komt. Als ik mijn evenwicht kwijt ben en achterop de lepel kom schiet ze naar voor. Nu komt dat niet meer zo veel voor. Maar ik herken het wel. Het had volgens de zadelmaker wel ook DEELS te maken met de balans in het zadel.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 27-06-13 20:54, in het totaal 2 keer bewerkt