[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 02:59

En dan mijn laatste post van vandaag: Bertie! Heel veel sterkte! Dikke knuffel! :(:)

Babootje

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:36

Mooie samenvatting Sjolvir. Precies zoals ik er ook over denk.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:24

Mijn 3 jarige verzorgpaard, nog maar een aantal keer op gereden. Aanleuning is nog niet constant, ze zakt zelf als ze lekker loopt. Bij de overgangen is terug is er geen aanleuning meer.
Afbeelding
Meningen? :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:30

(Avanti, wel erg weinig eigen commentaar)
Wat ik zie is paard wat redelijk in takt gaat... maar wel nog behoorlijk op de voorhand, rug bolt ook nog niet op. Achterhand is nog niet geactiveerd... en daarom raak je waarschijnlijk ook je aanleuning kwijt bij de overgangen terug... te weinig echte activiteit. Je houding vindt ik trouwens prima, je kijkt mooi om je heen, zijn nog wel iets verbeter puntjes.. je handen mogen nog iets rechterop (ipv dat de pols naar beneden knikt) en je voeten mogen iets evenwijdiger aan het paard ( dus hakken naar buiten en tenen naar binnen)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:31

Avanti schreef:
Meningen? :)

Wat vind je er zelf van als je objectief naar je eigen foto kijkt?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:39

Ow sorry mijn commentaar. Ze heeft een vrij snel draftempo dus ik rij haar iets terug, misschien raak ik dan ook wel wat activiteit kwijt, maar anders loopt ze voor mijn gevoel onder mij vandaan. Loopt ze op haar eigen tempo is ze activer en loopt ze gelijk nagelijk maar worden de wendingen weer lastiger.
Mijn houding is zeker een probleem en het lijkt wel als ik het ene houdingsprobleem oplost er een andere voor in de plaats komt. Nu is het mijn rug die te bol is en mijn handen.
Is hier bijvoorbeels wel genoeg activiteit?
Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:52

Ik heb even wat lijntjes gezet... maar nog geen commentaar erbij... misschien dat je daar zelf mee kan zien wat er gebeurt op deze foto. (Wat MarliesR ook vraagt... probeer zelf objectief naar je foto te kijken... voorbeelden van anderen kan je in dit topic en in vorige topics vinden)

Afbeelding

Wat zie je aan de rode driehoekjes?
Wat zie je aan de benen (heb de diagonale paren juist twee verschillende kleuren groen gegeven)

edit: ik zie trouwens dat ik rode driehoekje bij de voorbenen niet zo mooi heb getekend... die moet nog groter zijn... want door de benen heen lopen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:59

Hmm jammer dat ik de foto's op mijn tel niet kan zien.. Zodra ik thuis ben kruip ik ff achter de laptop! :=

Ik heb dan nu mijn eerste eigen hoofdstel aangeschaft via de boktmarkt! Zag er nog goed uit! Nu ff hoofdstel verstellen en aan de slag aan de longe om eens Joolien dr tips uit te proberen! Camera op zak dus er volgen foto's! Heb er zin in! Haha. Ik ga de lijnen anders bevestigen en kijken of Gas op deze manier wel de corecte manier van ontspanning op gaat zoeken.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:06

Bedankt voor je tekening, altijd goed om dingen te leren. :) Teugels zijn te lang, hoofd is nog voor de loodlijn, de driehoek bij de achterbenen is groter ze lijkt wat op de voorhand te lopen, tact is niet helemaal goed. ( groene streepjes)
Leuk op zo mijn foto te analyseren, heb ik het een beetje goed?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:09

Welke foto vind je zelf een beter beeld geven?
en het is driehoek voor is groter dan achter... dus op de voorhand... en takt heb je gelijk.. die is hier niet goed.. en weer dat teveel op de voorhand is.

Blauwe cirkel gaat trouwens niet over de teugellengte... kijk eens naar de halsspieren?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:23

Uhm bij nader inzien denk ik toch de eerste foto, meer ontspannen. Ja ik zie dat de halsspieren aangespannen zijn ipv ontspannen.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:38

MarliesR schreef:
Nefertarie; kan me voorstellen dat je blij wordt van (delen) van de foto's! Zeker met je uitleg erbij!

Paar puntjes die mij misschien nog opvallen is dat je arm/teugels heel mooi op één lijn hebt, Als je nu ook nog hak, heup, hak netjes op één lijn hebt wordt het helemaal netjes! (het ziet er nu voor mij uit alsof je een beetje naar stoelzit neigt) En op een paar van de foto's kijk je een beetje naar beneden.

En een paar hele nuttige bijdragen over ontspannen en loslaten op de juiste plekken in je lijf. Erg inzichtvol

Nog bedankt voor de commentaar.
De stoelzit zag ik ook. Ik vind het eigenlijk wel apart hoe mijn zit veranderd door door de jaren heen.
Toen ik 4 jaar terug begon zat ik met een ontzettend holle rug. Een half jaar terug, met een ander zadel zat ik juist te veel met mijn onderbenen naar achter, wat Maestro dan weer vervelend vond op zijn buik.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:50

@Avanti... je wil bepaalde halsspieren juist laten aanspannen (de bovenlijn) en andere juist laten ontspannen... zodat je geen onderhals krijgt. Op foto 1 is paard duidelijk meer in balans (kan takt behouden) en hals is daar ook beter... je wil dat spieren vanuit schoft gaan opbollen. (lees ook maar eens op blz. 54 van dit topic) Maar het is maar jonkie.. dus nu vooral bezig zijn met tempo/takt... en zorgen dat je qua hand niet terug gaat werken. Je wil ontspannen voorwaarts en zoveel mogelijk in balans.
(heb je de post van Sjolvir over clinic van Hamminga gelezen op blz. 78)
en dan mijn lievelingsfilmpje :D

Staat wel dat het warming-up is... maar vooral dat eerste deel over schakelen en voorwaarts blijven denken ... volgens mij is dat geschikt voor ieder paard op ieder moment.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:10

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik ga zeker het filmpje en de tekst bestuderen!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:49

@Avanti, Leuk paard! Tips heb je eigenlijk al heel veel gekregen... Ik denk dat ik je niet veel verder kan helpen.... Ik zou zeggen, ga lekker aan de slag met de tips die gegeven zijn, en geniet! Je hebt een mooie houding vind ik trouwens.

En dan nu... BLIJ!!!!! Hoofdstel paste goed, alleen de keelriem moet ik even wat gaatjes bij maken.
Joolien, heel erg bedankt voor je tips! Heb zelf tijdens het longeren wat foto's en een filmpje gemaakt. Het is nog niet helemaal waar ik hem wil hebben, want hij kruipt nog steeds achter die loodlijn.
Ik zal 2 foto's laten zien en de rest in linkjes + het filmpje..

Dit was in het begin, hij kreeg een beetje door wat de bedoeling was. Hij loopt hier niet zo heel veel achter de loodlijn. Activiteit is nog best ver te zoeken... =(
Afbeelding

Op de volgende foto, zakt hij een stuk mooier vanuit de schoft. Oogt heel ontspannen (dat hij ook echt was! *\o/*) Hij lijkt hier wel wat op de voorhand te lopen. En nog steeds geen activiteit.
foto 2

Hier beter beengebruik, en wat meer wakker. Wel met zijn neus netjes rond de loodlijn, en niet erachter. Dit beeld ben ik best tevreden mee.
foto 3

Hier heel fijn beeld. Hij mag hier meer uit de schoft zakken. Oogt ontspannen, en mooie ruime passen. Jammer dat zijn achterbenen er niet opstaan.. Ook de loodlijn komt hij weer beter in de buurt. Hij loopt er volgens mij ietsjes achter..
foto 4

Hier ook een fijn beeld. Lengte in de hals, en ruime passen. Actief.
foto 5

En zo zie ik hem dan wel graag lopen! Actief, niet te veel en niet te weinig lengte in zijn hals, mag hier iets minder achter de loodlijn.
Afbeelding

Hier het filmpje. Passen mogen hier wel ruimer, maar wat ik wel belangrijk vind is dat hij ontspannen loopt. Filmpje is ergens halverwege gemaakt. Sorry voor de bar slechte (mobiel) qualiteit. Met de camera lukte het me niet om het filmknopje in te drukken :+

Sorry voor de vele foto's, kon moeilijk kiezen, en wou de duidelijke vooruitgang tijdens 1x longeren laten zien. Ben echt super BLIJ!

Edit: Ohja! En zoals mij verteld werd, heb ik hem dit keer door laten galoperen. Niet hard, maar activiteit gevraagd.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:00

Ik heb hier al een hele lang tijd niet meer gereageerd.
Wel lees ik nog steeds mee in het topic en er staat zoveel in waar je ook wat mee kan.

Helaas rijden wij al een hele poos niet meer. Ze was weer helemaal opgepakt wat super ging, zelfs ons 1e wedstrijd in de B gereden van de zomer en gelijk winst. Hierna een einschus been gekregen door een hek avontuurtje, toen verhuisd en in een spijker gestaan dus vanaf dag 1 een paar weken met een flink diepe hoefzweer gestaan. En toen zadelproblemen. Inmiddels overgestapt naar boomloos waaronder ze beter liep alleen het bokken en stijgeren is weer terug dus vrijdag komt eindelijk de osteopaat weer langs en dan kunnen we hopelijk weer OHZ aan de slag.

Voor nu longeer ik haar veel met pessoa en sinds deze week met een touwhulp. Was vandaag de 2e x hiermee en een paar foto's gemaakt. Zal ook kijken of ik zo het filmpje upgeload krijg. Helaas maar van een kant daar de boer soep kwam brengen haha.

Drafje. Met haar hoofd/hals houding een heel stuk te diep wel vind ik haar beenwerk en ruggebruik hier goed.
Afbeelding
Afbeelding
Galop is een groot probleem. Ze spring na een hoefbevangenheid van een jaar geleden vaak verkeerd aan, sindsdien ook onder behandeling van de osteopaat. Dus op deze foto's was ik erg trots.
Mooi lengte in haar hals maar ook wederom te diep.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:34

Ah jongens ik wil zo graag reageren maar ik ben zo ziek als een zeehond en bijna niet geslapen vannacht dus ik kan me geen 5 tellen concentreren. Morgen reageer ik weer, maar ik zie allemaal leuke dingen voorbij komen :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:36

Beterschap Joolien! Ik heb in elk geval heel wat aan je tips gehad wbt longeren!

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:45

Evelijn schreef:
@kristie14, ik weet natuurlijk niet hoe het hiervoor eruit heeft gezien... maar wat mij meteen opvalt is dat je je armen recht naar voren uitsteekt. Je hebt niet je bovenarm langs het lichaam en dan knik bij je elleboog. Waardoor je minder goed je arm en hand kan ontspannen... zo kan de aanleuning nooit optimaal worden. Dat zie je ook terug in zijn hals.. op 0:58 zie je nog een onderhals. Zou juist nog niet gaan doorzitten... want volgens mij kan je zo nog niet de activiteit van de achterbenen vast houden.

Allereerst bedankt voor je tips! :) Mijn armen zijn inderdaad een probleem, wil hem dan ruimte geven maar daardoor gaat de knik in mijn ellebogen verloren! Ik maakte me ook wat zorgen over een onderhals (ik voelde na het rijden aan zijn hals en daar stond meer spanning op dan normaal) Enig idee wat ik hier aan kan doen zonder dat hij weer te diep gaat lopen?

Het doorzitten is op advies van mijn instructrice omdat ik zelf dan beter terug kan zitten en met mijn bovenbenen het beste de hulp terug kan geven.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:52

0_saskia_0 schreef:
@kristie
Ik vidn het er vrij gespannen uit zien. Niet over de rug wat zich uit in een onderhals en hele gespannen staart. Wat mij ook opvalt is dat je zelf ook gespannen lijkt te zitten, alsof je jezelf forceert om netjes te zitten. Klopt dat? Zo ja, dan denk ik dat het al een heel verschil zal zijn als jij zelf gaat ontspannen. Is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan :+ Ik heb er zelf ook veel moeite mee.. Je zit trouwens wel mooi stil in het zadel!
Ik zou je paardje ook liever wat langer in de hals zien. Probeer hem maar eens echt 'in' je hand te rijden, met het neusje wat meer richting de grond.
Je hebt wel mooi de rust erin, nu dat nog omzetten in ontspanning :D

Edit: heel offtopic maar ik heb even in je profiel gekeken, wat ben jij mooi!!

Bedankt voor je reactie! Jammer dat je het er gespannen uit vindt zien, zelf ervaarde ik dit toen ik er op zat helemaal niet zo! Maar ik zet het niet voor niks op internet :+ Zijn staart houdt hij eigenlijk altijd wat hoger ook in de wei, in dit topic wordt dit gezien als spanning maar ik denk niet dat hij zijn staart ooit lager zal dragen? Ik heb zelf niet echt het idee dat ik mijn houding forceer maar wat wel zo is dat ik hem telkens terug rijd, iedere stap. Hij was vrij vlug en moest dus steeds met mijn zit de hulp geven om terug te rijden wellicht dat het daarom wat geforceerd wordt?

Normaal rijd ik hem ook langer in de hals maar we zijn nu even een nieuwe weg in aan het gaan omdat hij door dat langere heel erg op de voorhand ging lopen (heb hiervan ook foto's geplaatst in dit topic zal ze er straks eventjes bijzoeken!:) ) Daarom moet ik hem van mijn instructrice nu direct korter in de hals nemen en proberen hem op de achterhand te krijgen. De ontspanning is er voor mijn gevoel wel maar hoe denk jij dat ik die ook beter naar voren kan laten komen?

Hahah, bedankt voor je compliment! :o

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:14

Beterschap Joolien!
Vandaag naar een paardje gekeken, zeker nog een 2e keer gaan!
Was wel even heeeeel anders dan die dikke, oude knol die ik nu rij.
Een slank (nog niet gespiert), jong beessie (4).
Wel super braaf :D en het leuke, de eigenaar is zelf ook erg van het BLIJ rijden!!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:52

kristie14 schreef:
Ik had nog beloofd foto's te laten zien van de vooruitgang en de stap terug naar de basis. :)

Paard liep dus voornamelijk op de voorhand en VEEEEEL te diep. Na een paar weken gaat dit
al een stuk beter en weet ik vooral veel beter hoe ik het kan oplossen!

Dus nu: een dramatisch van slechte kwaliteit filmpje opgenomen met de mobiele telefoon maar ik was al dolblij dat mijn zusje even de wei in wilde komen ;)

[ Video ]

Dit was ongeveer in het midden van mijn training waarbij ik doorzit en met mijn zit steeds terug in
tempo probeer te rijden om hem op de achterhand te krijgen. Ik probeer hierbij zo min mogelijk in mijn handen te hebben. Ik moet zeggen het gaat steeds beter maar je ziet hem soms toch nog van het achterbeen aflopen.

Ook een punt is het loslaten van de binnenhand. Ik wil continu sturen met de binnenhand waardoor hij daar lekker op kan gaan hangen. Telkens weer BEWUST over nadenken dus. In zo'n enorm weiland is het natuurlijk nog moeilijker dan in de bak maar GEEN excuus! 8)7

Nogmaals SORRY VOOR DE SLECHTE KWALITEIT maar ik wilde hem toch graag even met jullie delen zodat het ook een beetje beeldig is waar we mee bezig zijn. :+

Inderdaad niet sublieme video kwaliteit, maar aan het plaatsen van kwalitatief enigzins teleurstellende filmpjes maak ik mezelf ook nog al eens schuldig,
dus de pot verwijt de ketel dat 'ie zwart ziet.

Aantal dingen zijn al gezegd, echter ik dacht zelf nog wat andere dingen te zien (wel lastig met dit flimpje).
Af en toe lijk je naar stoelzit te neigen en aan het einde net voor het flimpje uit gaat, lijk je redelijk gespannen te zitten met je schouders,
wat niet raar is gezien je hand/arm houding, tevens hou je dan net je schouders scheef.
Het geheel mag blijer, luchtiger, meer impuls en activiteit.
(zoals net al ergens in het topic gezegd, dat is niet harder gaan rijden, maar actiever, dus het achterbeen meer activeren, zodat die er meer onder geplaatst kan worden en meer kan gaan dragen en sneller wordt.)
Nu vind ik hem tegen het onregelmatige aan, denk voornamelijk door gebrek aan activiteit.
Als ik je zo zie rijden denk ik dat je hem uiteindelijk best wel wat actiever kunt rijden zodat het geheel wat blijer wordt.
Nog wel wat huiswerk, maar dat is niet erg. (hier ligt ook een hele stapel huiswerk te wachten)

En in het weiland rijden is niet makkelijk, je kan hetjezelf makkelijker maken door in gedachten een bak uit te leggen en daarin te gaan rijden.
Of als dat kan, aantal emmers met zand vullen (of water) en die neerzetten als middenlijn A en C, de E en B, en de hoeken, of jerrycans
van de snackbar met water erin en letter erop getekend.
Als je dan rechte lijn wilt rijden heb je daar optisch wat hulp aan.
Als je ze regelmatig verplaatst rij je ook geen echte geultjes in het weiland.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:54

Joolien schreef:
Ah jongens ik wil zo graag reageren maar ik ben zo ziek als een zeehond en bijna niet geslapen vannacht dus ik kan me geen 5 tellen concentreren. Morgen reageer ik weer, maar ik zie allemaal leuke dingen voorbij komen :)

Beterschap!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:55

Fry schreef:
Beterschap Joolien!
Vandaag naar een paardje gekeken, zeker nog een 2e keer gaan!
Was wel even heeeeel anders dan die dikke, oude knol die ik nu rij.
Een slank (nog niet gespiert), jong beessie (4).
Wel super braaf :D en het leuke, de eigenaar is zelf ook erg van het BLIJ rijden!!!

Leuk als je er nog een paardje bij gaat rijden.
Zo'n jonkie is wel heel leuk, zeker als de eigenaar een rijstijl erop na houdt.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:56

ik lees al even een tijdje mee,hier leer je nog eens van :)