[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AlSafy

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:35

Mijn pony is een zesjarig hengstje dat op het moment van de foto pas voor de 10e keer een ruiter op zn rug had. Hij is heel licht in de mond en is erg leergierig!
Hij krijgt een ander zadel waar ik als het goed is ook wat beter in kan zitten, ik moet nog even werken aan mijn tenen naar binnen en hakken omlaag, en inderdaad ook mijn kuit wat naar achter te leggen..
de eerste keer dat ik hem reed was zijn draf niet half zo actief, en ik ben blij dat hij snel beter is gaan lopen :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:39

Hoe gaat tenen naar binnen, hakken omlaag jouw paard helpen om fijner te lopen (gewoon een vraag)? :) Het belangrijkste qua houding vind ik om te beginnen dat je in evenwicht op je paard zit, zodat je paard jou niet hoeft te compenseren: dus eerst de stoelzit.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:48

Maar wat ik me dan afvraag. Ik kan niet goed doorzitten. Ik hobbel best erg en stuiter als een halve beginner alle kanten op (wel wat overdreven). Dat komt omdat ik me helemaal aanspan en zelfs vergeet adem te halen.
Maar laatst ging ik dus doorzitten om te oefenen en ineens liep het paard (van de vorige pagina) netjes, fijn ruggebruik, netjes nagevelijk etc. Hoe zou dat dan komen? Want ik kan me niet voorstellen dat het heel fijn is voor haar als ik zo aan het stuiteren ben.

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:58

Aleeneh schreef:
Hoe gaat tenen naar binnen, hakken omlaag jouw paard helpen om fijner te lopen (gewoon een vraag)? :) Het belangrijkste qua houding vind ik om te beginnen dat je in evenwicht op je paard zit, zodat je paard jou niet hoeft te compenseren: dus eerst de stoelzit.

dat klopt! maar de houding in het algemeen verbeteren zodat ik meneer pony niet in de weg zit :) alle beetjes helpen denk ik

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:22

Lizzii schreef:
alMahran"
Ik heb de foto wat aangepast , naar voren gehaald en een beetje rechter gezet. Ter verduidelijk heb ik ook wat lijntjes getrokken bij mijn commentaar :)

[ Afbeelding ]

Ik zie een actief lopende pony :) . De afdruk van de achterhoef komt mooi in de afdruk van de voorhoef terecht. De staart is ontspannen hoewel hij het bekken toch niet echt kantelt.
Dat zou wel eens kunnen zijn omdat hij de rug niet kan ontspannen omdat jij in stoelzit zit. :(
Je pony lijkt toch ook achter de loodlijn te lopen. Het is dus vooral aan de kaak dat ik veel spanning zie. Er zou daar wat meer opening mogen komen zodat zijn neusje eruit kan :j
Hoe oud is je pony?

Ik ben het niet helemaal eens met je over de staart. Ik vind de staart namelijk wel erg gespannen en dan komt vanuit de strakke rug. Verder wel fijn beenwerk.

Lancelot07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:20

Hierbij wil ik toch maar even een poging wagen.

Ik ga me niet riskeren om te reageren op anderen aangezien ik weet dat ik verre van perfect ben qua rijstijl.
Maar toch wou ik eens weten hoe ver ik sta met mijn 5jarige.

Afbeelding
Minpuntjes van mij zie ik zelf:
-meer naar achter zitten.
-hielen meer naar beneden.
-handen op een betere wijze plaatsen (zoals al gezegd, ik heb deze manier verkeerd aangeleerd op manege, dit is er grotendeels uit. foto's dateren van vorige zomer.
Lancelot kijkt boos, maar is altijd zo :)
minpuntjes aan Lancelot: ik heb hier niet zo veel verstand van, dus ga ik me er niet over uitspreken.

Afbeelding
minpuntjes: idem vorige foto.
Zit veel te ver naar voor geleund, doe ik als automatisme maar probeer het zoveel mogelijk te corrigeren door er op te letten.
en mijn handen, nja, dit probleem weet ik.

Commentaar, gooi er maar op los, maar hou het netjes :).
Ik wil weten wat ik nog goed moet aan werken, eventuele tips, ...
Hij is nog maar 5 jaar.
Het 2e jaar zadelmak dus en wordt maar 1 keer in de week gereden.
Hij weet enkel wat ik hem geleerd heb aangezien ik hem zelf zadelmak heb gemaakt.
Heeft vorige winter 5 maand stilgelegen.
Ik hoop dat je rekening houdt met deze puntjes.

Bedankt alvast

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:16

Lancelot:
Bij foto 1 zie ik spanning in de hals en komt hij wat naar boven.
Ik denk dat als je wat meer meegeeft naar voren, hij meer lengte pakt en ontspant.
Dit is ook terug te zien in de rug en staart.

Foto 2 loopt hij meer ontspannen naar voren toe, alleen wel weer meer op de voorhand.
Jijzelf maakt je rug hol.

Ik denk niet dat Lancelot boos kijkt, maar geconcentreerd!
Leuke pony, het ziet er wel actief uit!

Lancelot07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:19

Nefertarie.
Bedankt voor je reactie. Ik ga volledig met je mee.
Inderdaad een holle rug, omdat ik wat moeite heb om kaarsrecht te zitten en als ik dit wat probeer te forceren heb ik inderdaad snel een holle rug. Hier probeer ik zoveel mogelijk aan te denken/werken :).

Inderdaad, zeeeeeeeeer actieve pony, soms iets té :p.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:55

Lizzii schreef:
Ja, sorry, ik bedoelde Gogue :oo

Hier een mooi voorbeeldje dat een hulpteugel meer kwaad dan slecht doet -:(-
http://www.youtube.com/watch?v=nL-KXvpOk9U

Met stang en trens ga je rijden vanaf dat het is toegelaten en dat is dus vanaf club 1. Ik denk dat dat ongeveel L niveau is. Als je club 1 rijdt mag de gogue eraf en de stang erin 8)7

au au au ik krijg er gewoon pijn in mijn mond van als ik het zie. Kan je als jury dat soort combinaties ook diskwalificeren?

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:59

Auwww wat een pijn moet dat paardje hebben. Auww
Bij dat soort combi's denk ik, laat hun het maar eens voelen!

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:14

Jaa, gewoon dat je eigenlijk als je je pony pijn doet, hetzelfde terug voelt. Want sommige ruiters/amazones gaan echt te ver!

Ik heb weer filmpjes van het rijden vandaag, zal ze proberen morgen erop te zetten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:32

Aleeneh schreef:

Aleeneh. Belangrijk met goed zitten zijn een aantal zaken. Belangrijk is dat jij goed in balans zit. Dus dat je mooi in het midden zit en b.v. met lichtrijden ietwat naar voren zit met je boven lijf want als je rechtop zou blijven dan zit je achter de beweging van je paard. Als jij goed in balans zit dan help je jouw paard om in evenwicht te gaan. Hoe minder gewicht op de voorbenen hoe fijner en gezonder dit voor het paard is, hoe beter hij zijn rug kan gebruiken. Zoals je zelf mooi schrijft dan hoeft mijn paard mij niet te compenseren.
Dan je benen. Veel mensen in NL rijden in meer of mindere mate in stoelzit. Als jij je benen goed naar achteren legt en dan je hakken naar beneden uitduwt (of je tenen omhoog) dan ligt je kuit rustig tegen gevoelige plekjes van je paard. (je kunt dan één denkbeeldige lijn trekken van schouder, heup, hak) Als jij zo rijdt kun je middels je kuit, zit en handen je gaan bedienen van de halve ophouding. Mensen die daarvan de theorie willen weten mogen mij daarover pb-en wat dan zijn lappen tekst die ik hier in dit topic niet ga neerzetten. Doordat jouw kuit goed ligt en jij dus je paard zachtjes kunt drijven kun jij die opgewekte energie weer transformeren naar achteren. (Let op drijf alleen dat wat je ook van voren kunt opvangen). Hierdoor is jouw paard in staat om zijn rug goed te gebruiken ("brug" gesloten) waardoor de hulpen nog subtieler gegeven kunnen komen en doorkomen. Dat betekent ook het principe van achteren naar voren rijden (eerst zachtjes drijven en dan met zit en hand zachtjes weer opgewekte energie naar achteren laten afvloeien en herhalen). Dat is ook het principe van correct aan de teugel rijden waar dit topic over gaat.
Iemand schreef het hierboven dat met doorzitten opeens paard wel zacht werd. Het licht rijden kan als je niet goed met de beweging mee gaat, of te hard neerkomt op de rug voor het paard vele malen vervelender zijn voor paard om te ervaren als correct doorzitten.
Aleeneh antwoord op je vraag?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:38

Yes :j denk dat je me trouwens verkeerd begreep want het was bedoeld als prikkelende vraag om haar als persoon bewust te maken van waarom ze doet wat ze doet. Maar dat doet er niet toe, dit is een hele mooie uitleg die inderdaad erg helder is :)
Laatst bijgewerkt door Sadira op 08-01-13 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:49

Bedankt voor de mooie verwoording pien_2010, weer erg leerzaam :) ben heel benieuwd naar verdere theorie, dus PB van mij komt er nu aan :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:17

pien_2010 schreef:
Aleeneh schreef:

Aleeneh. Belangrijk met goed zitten zijn een aantal zaken. Belangrijk is dat jij goed in balans zit. Dus dat je mooi in het midden zit en b.v. met lichtrijden ietwat naar voren zit met je boven lijf want als je rechtop zou blijven dan zit je achter de beweging van je paard. Als jij goed in balans zit dan help je jouw paard om in evenwicht te gaan. Hoe minder gewicht op de voorbenen hoe fijner en gezonder dit voor het paard is, hoe beter hij zijn rug kan gebruiken. Zoals je zelf mooi schrijft dan hoeft mijn paard mij niet te compenseren.
Dan je benen. Veel mensen in NL rijden in meer of mindere mate in stoelzit. Als jij je benen goed naar achteren legt en dan je hakken naar beneden uitduwt (of je tenen omhoog) dan ligt je kuit rustig tegen gevoelige plekjes van je paard. (je kunt dan één denkbeeldige lijn trekken van schouder, heup, hak) Als jij zo rijdt kun je middels je kuit, zit en handen je gaan bedienen van de halve ophouding. Mensen die daarvan de theorie willen weten mogen mij daarover pb-en wat dan zijn lappen tekst die ik hier in dit topic niet ga neerzetten. Doordat jouw kuit goed ligt en jij dus je paard zachtjes kunt drijven kun jij die opgewekte energie weer transformeren naar achteren. (Let op drijf alleen dat wat je ook van voren kunt opvangen). Hierdoor is jouw paard in staat om zijn rug goed te gebruiken ("brug" gesloten) waardoor de hulpen nog subtieler gegeven kunnen komen en doorkomen. Dat betekent ook het principe van achteren naar voren rijden (eerst zachtjes drijven en dan met zit en hand zachtjes weer opgewekte energie naar achteren laten afvloeien en herhalen). Dat is ook het principe van correct aan de teugel rijden waar dit topic over gaat.
Iemand schreef het hierboven dat met doorzitten opeens paard wel zacht werd. Het licht rijden kan als je niet goed met de beweging mee gaat, of te hard neerkomt op de rug voor het paard vele malen vervelender zijn voor paard om te ervaren als correct doorzitten.
Aleeneh antwoord op je vraag?

Duidelijke uitleg.

Ik ben waarschijnlijk degene die je bedoelt met dat doorzitten. Mijn bijrijdpaard wordt inderdaad fijner als ik doorzit, maarik kan dus echt niet doorzitten. Ik stuiter en verkramp heel snel. Ik vergeet zelfs adem te halen. En toch is ze daar fijner dan met lichtrijden, terwijl ik dat juist wel goed kan.
Hoe zit dat dan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:30

Wellicht dat je met lichtrijden zelf uit balans bent meer als bij doorzitten. Dat zou ik moeten zien. Wat je kunt proberen met doorzitten is dat je jouw paard stil zet. Even ogen dicht doen en je helemaal ontspant als een lappenpop. Dan ga je voelbaar op je zitbeenknobbels zitten en leg je jouw benen naar achteren en druk je jouw hak naar beneden of teen naar boven. Als je denkt dit is goed stap je zo heel rustig weg, onder het tempo (schreiden als het ware). Als dat goed gaat dan draaf je onder het tempo weg en probeer dan zo ontspannen mee te gaan met de beweging van het paard. Als je hoog tempo gaat draven maak je het jezelf wel heel moeilijk om te zitten en voor je paard wel heel moeilijk om in evenwicht te gaan.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:39

@pien_2010 Zou je de volgende keer meer witregels tussen je tekst kunnen laten, leest iets fijner :) Verder, hele duidelijke uitleg!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:21

OK doe ik. Komt omdat ik vaak eerst op mijn eigen computer de tekst opstel en dan plaats. Dan zet hij hem vaak heel anders neer en meer in elkaar als dat ik zelf heb neergezet. Ik zal er op gaan letten.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:31

pien_2010 schreef:
Wellicht dat je met lichtrijden zelf uit balans bent meer als bij doorzitten. Dat zou ik moeten zien. Wat je kunt proberen met doorzitten is dat je jouw paard stil zet. Even ogen dicht doen en je helemaal ontspant als een lappenpop. Dan ga je voelbaar op je zitbeenknobbels zitten en leg je jouw benen naar achteren en druk je jouw hak naar beneden of teen naar boven. Als je denkt dit is goed stap je zo heel rustig weg, onder het tempo (schreiden als het ware). Als dat goed gaat dan draaf je onder het tempo weg en probeer dan zo ontspannen mee te gaan met de beweging van het paard. Als je hoog tempo gaat draven maak je het jezelf wel heel moeilijk om te zitten en voor je paard wel heel moeilijk om in evenwicht te gaan.

Even een filmpje uit mijn profiel gepakt, dit was vorige winter met een ander paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:54

@Goldenarrow
Wat ik zo op het eerst oog lijk te zien is dat je je knieen optrekt en je benen relatief gespannen hebt en
met lichtrijden etc. je achterste als het ware wat naar achteren duwt, dus je rug iets te hol hebt (winterjas maakt beoordelen niet makkelijker).
Verder veel drijven, bijna elke pas, mede doordat je eigenlijk beetje uit balans valt met je romp naar voren heb ik het idee en je kan je handen iets meer dragen.

Ik weet niet wat ik er verder aan zie, zou het willen omschrijven als, durf je te laten dragen door het paard, ga gewoon mee met het paard in zijn beweging.
Is nu net of je soort van blijft hangen in dat je in bepaalde houding wil blijven.

Overigens klinkt het nu vreselijk dramatisch, maar dat is het niet, maar ik probeer uit te vogelen wat ik er nou aan zie, of niet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:57

Goldenarrow heeft dat beestje nou zo'n bolle knie linksvoor? (zag in dat langzaam draven telkens al iets raars dat me afleidde van de rest.. maar in stap vanaf 1:15 viel het me op dat hij zijn linkervoorbeen niet strekt.. als je hem in draf doorrijd.. dan strekt hij hem wel beter.. was heel gek)

Uhm.. ik zie typisch iemand die heeft leren lichtrijden op de knieen en vanuit daaruit ook drijft in het zitten..

Er is maar 1 remedie.. zitles.. iemand die jou 1 op 1 leert je knieen los te laten.. je bovenbenen op de juiste manier gebruiken en je te laten staan vanuit het opgooien van je paard.. -O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:12

S_en_Z schreef:
Goldenarrow heeft dat beestje nou zo'n bolle knie linksvoor? (zag in dat langzaam draven telkens al iets raars dat me afleidde van de rest.. maar in stap vanaf 1:15 viel het me op dat hij zijn linkervoorbeen niet strekt.. als je hem in draf doorrijd.. dan strekt hij hem wel beter.. was heel gek)

Uhm.. ik zie typisch iemand die heeft leren lichtrijden op de knieen en vanuit daaruit ook drijft in het zitten..

Er is maar 1 remedie.. zitles.. iemand die jou 1 op 1 leert je knieen los te laten.. je bovenbenen op de juiste manier gebruiken en je te laten staan vanuit het opgooien van je paard.. -O-

Ik heb het paard stelselmatig om die reden genegeerd :+ En alleen commentaar op ruiter gegeven, mede omdat het toch niet haar paard was.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:23

S_en_Z: Het is me nooit eerder opgevallen om heel eerlijk te zijn. Ik heb ook nooit iemand erover gehoord. We hebben hem van de zomervakantie verkocht en ook de nieuwe eigenaren heb ik er nooit over gehoord. Apart :+

Bedankt voor de tips allemaal. Ik kan hier zeer zeker wat mee, zaterdag zal ik proberen wat foto's en eventueel een filmpje te laten maken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:00

Hij was ook niet onregelmatig ofzo. Maar mijn oog viel er op :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:48

dark_nijnte schreef:
Lizzii schreef:
Ja, sorry, ik bedoelde Gogue :oo

Hier een mooi voorbeeldje dat een hulpteugel meer kwaad dan slecht doet -:(-
http://www.youtube.com/watch?v=nL-KXvpOk9U

Met stang en trens ga je rijden vanaf dat het is toegelaten en dat is dus vanaf club 1. Ik denk dat dat ongeveel L niveau is. Als je club 1 rijdt mag de gogue eraf en de stang erin 8)7

au au au ik krijg er gewoon pijn in mijn mond van als ik het zie. Kan je als jury dat soort combinaties ook diskwalificeren?

In het buitenland zie je veel dat manegepaarden/pony;'s met een hulpteugeltje worden gereden. Overigens is dat t.b.v. het behoud van de pony. De pony loopt dan iets beter met de rug, waardoor de ruiter gemakkelijker kan zitten en dat is dan weer beter voor de pony. Bij ons op de manege wordt ook wel een hulpteugeltje gebruikt bij paarden die erg hun rug wegdrukken of hun hoofd omhoog zetten. Op het filmpje zie ik een vrij onervaren amazone die nog niet zo heel goed kan zitten en nog steun zoekt op de teugel. Is dit een soort FNRS wedstrijd? Want daar lijkt het wel op. Ik heb hier niet zoveel moeite mee; iedereen heeft eens moeten leren paardrijden.