Ladyson schreef:Ik heb ook laag en diep foto's en (heb toch even in je profiel gekeken) denk dat deze foto's jou ook veel meer zullen aanspreken. Wat ik als verschil zie is dat hij minder op de voorhand loopt, wat ik qua spieren merk is dat wij niet meer plat door de bochten racen maar een gecontroleerde galop hebben. Er staan hierbij geen galopsfoto's inderdaad, maar deze spieren moeten neem ik aan ergens te zien zijn?
Door deze foto's te plaatsen, waar zoals ik zelf al zei, dit niet mijn beste foto's zijn, ben ik vooral benieuwd naar het commentaar over het plekje achter de oren en loodlijn. Ik hoop op nog meer uitgebreide reacties van de anderen in dit topic.
Yamcha ik ben wel nog benieuwd naar mijn onderarm en polsen. Kan je dat verder uitleggen? Naar mijn idee draag ik mijn onderarm zelf, die opmerking snap ik niet helemaal. op de tweede foto zie ik inderdaad een vreemde knik.. Op die foto heb ik ook pianohandjes, gaat de knik niet vanzelf weg als ik ze netjes rechtop hou?
De nek (de eerste wervels achter het hoofdstel) kan pas correct het hoogste punt zijn wanneer het paard los is door het lijf, rond wordt in de hals door van been naar de hand toe trainen en van daaruit het achterbeen te gaan activeren. Het paard gaat dan bergopwaartser draven waardoor hij met een ronde boog over de hele bovenlijn zijn hoofd hoger draagt en nageeflijk blijft.. het paard komt dan "op het achterbeen". Bij de juiste manier van trainen en rijden komt de nek uiteindelijk op de juiste manier als hoogste punt.
Het is niet iets waar je van de ene op de andere dag even naartoe oefent.. het is een kwestie van maanden tot jaren juist trainen.
Waarom we er in dit topic over begonnen zijn is vooral om aan te geven waar je nog meer naartoe moet/kan gaan werken. De veel gezegde combi "nek niet als hoogste punt" ging vaak gepaard met de opmerking "paard gaat op de voorhand" of "paard mag nog meer op het achterbeen komen en meer bergop"
In ons dagelijks paardrijden is het nu eenmaal zo dat er alleen maar naar "het krulletje" gekeken wordt terwijl PERFECT "aan de teugel gaan" alleen gepaard kan gaan met een juist lichaamsgebruik van het paard.
Het belangrijkste voor jou is dat je paard actiever wordt van achteruit.. dat hij gelijkmatige en grotere passen gaat maken en niet meer zo op de voorhand gaat.. dat hij ontspant in de rug en dat hij ronder wordt in de hals..
(wanneer je hem meer "bij elkaar" kan gaan rijden ga je pas werken aan meer gewicht op het achterbeen brengen en wanneer een paard dan fijn nageeflijk blijft en je van op het achterbeen komen naar voren rijd DAN komt de nek als hoogste punt.. maar dat is heel veel kleine fases verder)
Stapje voor stapje hebben we leren lopen 
Wbt halsboog:
een paard oude foto's van mezelf.
Hier zie je een paard die zich op de voorhand duwt (het achterbeentje komt eerder van de vloer dan het voorbeentje.. dus er is meer gewicht op de voorhand) Ze is van achter sneller is dan voor (de ruimte achter is groter dan de ruimte bij de voorbenen, is hier mooi duidelijk. Paard stuwt overheersend en loopt overduidelijk in een valse knik en te diep. Miste hier ook een hoop bespiering. (deuk bij de schoft, billen strak. Loopt van spanning met opgetrokken buik.. dit zijn geen "fijn" aangespannen buikspieren)

Op deze foto zie je een snel en stijver achterbeen en een verdikking bij de onderhals. De nek is wel het hoogste punt maar het paard drukt de rug weg, ze drukt de onderhals naar voren en het hoofd omhoog. Door het vastzetten blokkeert ze eigenlijk haar hele lichaam.
Wat hier misgaat is dat het paard niet nageeflijk is, zich vastzet bij de schoft en dus ook vast zet in de rug. Laat de ruime pas je niet beetnemen.. want dit paard drukt zich op en wordt snel van achteren. Door het stuwen (zie, 1 achterbeen al aan de grond voor het voorbeen geland is) ziet het er leuk uit maar maakt het niet "goed". Als je kijkt naar de hals zie je dat er alleen "vorm" bovenin de hals zit. Die vorm zit alleen daar en niet over de hele lijn. Ze is hier dus NIET nageeflijk.

Dit is een fijner plaatje, alleen mist het wat "activiteit" vanuit de achterhand. Het paard drukt zich wat lang in de hals (trekt een beetje aan de teugel) en wordt dus ook langer in het hele lijf.. de halsboog is wel iets beter dan bij de 1e foto.. maar bij de schoft nog niet helemaal los, ruggebruik is dus ook nog niet optimaal.

Hier is de halsboog wel beter rond (excuses voor mijn zit, dit is het wegrijden naar middendraf en ik heb een flinke stoelzit
) Hier is het stuk bij de schoft ook ronder. Het achterbeen wordt actief gebruikt. Dit is een gang tussen stuwen en gedragen gaan in. Het paard is zeker nog niet sterk genoeg op het achterbeen om deze passen vol te houden in een normale draf..

Ook bij "de hals laten zakken" hoor je een mooie ronde boog te krijgen.
Hals is rond. Paard is ruim en evenwijdig in de benen (dus horizontaal in balans) en genoeg actief dus

Even voor de duidelijkheid. Dit zijn geen voorbeeldfoto's van hoe het moet. Dit zijn voorbeelden van wat veel "mis" gaat en hoe en wat je dan precies kunt zien.
Ik ben bijna iedere dag aan het trainen om mijn paard sterker te maken zodat het allemaal nog veel makkelijker en fijner gaat (al ruim een jaar). En we zijn er nog lang niet.
Ik hoop met deze foto's dat jullie het wat meer snappen. Ik gebruik liever mijn foute foto's dan zoeken via google.
(foto's zijn toevallig ook van "oud" (toen ik haar net had) en de laatsten van een paar maanden geleden)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 02-05-12 22:16, in het totaal 8 keer bewerkt