[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

PuurxNatuur

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:41

Ik op Parma, vinden jullie dit een fijn beeld geven? :D Ik vind dit persoonlijk wel netjes :j
( ik kan zelf geen commentaar geven aan anderen)

Afbeelding

Afbeelding

Quibes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:08

Wat knap al die paarden!
PuurxNatuur: Ik vind het wel netjes, het ziet er wel ontspannen uit

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:42

@SheeNegro, ik heb ruim een jaar bij de therapie gelopen, maar mijn sluitenbeen ik gespleten geweest door een val van het paard en nooit meer echt goed recht gegroeit, dit was volgens de therapie niet meer te verhelpen omdat ze anders mijn bod zouden moeten breken, ik heb er voor de rest geen last van. Bedankt ik ga zeker verder oefenen! en zeker met activiteit!

@PuurxNatuur: Ik vind het erg super ontspannen uitzien!

lovesal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:57

wat vinden jullie hiervan? :)

Afbeelding

Afbeelding

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:03

Wat vind je zelf?

lovesal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:06

zelf vind ik het een fijn beeld. De aanleuning is goed, ze loopt fijn over de rug en achterbeen treed er mooi onder.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:15

lovesal, alleen wat houding dingetjes voor jezelf... pianohandjes, rechtop met duimen naar boven ;)
En was je op de 1e foto aan het lichtrijden of doorzitten?
Omdat je wat voorover zit met iets bolle rug/schouders. Als je aan het doorzitten was zou je iets meer rechtop kunnen zitten en je schouders ontspannen laten afhangen. (borst vooruit/kin iets optillen, dan lift de recht meestal wel mee) Het lijkt nu alsof je aan het "remmen" bent

Geen aanmerkingen op aanleuning etc. maar misschien zijn er mensen die een kritischere blik hebben wat dat betreft ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:21

PuurxNatuur: je zit netjes, maar denk aan je handen en ellebogen.
Op beide foto's heb je je handen alsof je een ophouding maakt, probeer de onderkant van je hand, (pink en ringvinger kant) verticaal/rechtop te houden. Dat is ook een stuk lastiger als je te weinig buigt in je ellebogen, zoals bij de draffoto. Je pony moet van achteren naar voren gereden worden, en dan maakt het zelf contact en neemt je hand mee naar voren. Je krijgt dan het gevoel alsof je teugels stokjes zijn die je voor je uit kan duwen, in plaats van touwtjes die je naar je toe trekt door je hand te kantelen.

Bij de eerste foto zou je pony net iets ronder mogen zijn in de hals.

Bij de 2e foto hangen je teugels in een boogje en zou je je pony iets meer van achter naar voren mogen rijden zodat die je hand beter opzoekt en zelf dat contact met je teugel houdt en iets meer erdoorheen gaat lopen/gaat zakken met de hals.
De nek is wel het hoogste punt, maar je hebt geen aanleuning ;)

lovesal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:25

joyce B schreef:
lovesal, alleen wat houding dingetjes voor jezelf... pianohandjes, rechtop met duimen naar boven ;)
En was je op de 1e foto aan het lichtrijden of doorzitten?
Omdat je wat voorover zit met iets bolle rug/schouders. Als je aan het doorzitten was zou je iets meer rechtop kunnen zitten en je schouders ontspannen laten afhangen. (borst vooruit/kin iets optillen, dan lift de recht meestal wel mee) Het lijkt nu alsof je aan het "remmen" bent

Geen aanmerkingen op aanleuning etc. maar misschien zijn er mensen die een kritischere blik hebben wat dat betreft ;)

op de 1e foto was ik nog aan het lichtrijden! Mijn houding is heel slecht, moet heel snel weer naar de fysiotherapeut!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:43

bij het lichtrijden is het logisch dat je iets voorover neigt, anders zou je achter komen in de beweging wanneer je gaat staan. Dus dan valt het iets meer rechtop zitten al af ;)
Vind je juist netjes op het paard zitten! Ik heb volgens mij meer moeite met mijn lijf :P Moet ook maar eens voor mijzelf gaan zorgen met fysio/sportmassage en/of osteopaat :D
Gek he, dat we vaak beter voor ons paarden zorgen dan voor onszelf!

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:02

Dankjewel voor de tips! Ik had zelf wel door dat ik contact moest houden en dat ze nog iets meer door moest zakken ja :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 08:11

lovesal, kan niet anders dan toch even reageren op dat knappe paard van je (kan ook niet anders met zo'n papa := )

Ten eerste heeft je paard echt veel "gang" in zijn benen, ik vind dat echt gaaf.

Aandachtspuntjes: Je handen, kaarsrecht met duimen bovenop is natuurlijk waar je naartoe wil werken.. maar probeer het stukje voor stukje te verbeteren, dus steeds ietsje minder kantelen. Je zult merken dat je ellebogen minder strak worden als je je handen beter leert plaatsen en ontspannen.

Ik heb de horizon van de foto's recht gemaakt.. dan zijn ze beter te beoordelen ;)

Afbeelding
Afbeelding

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:15

Na een poos meegelezen te hebben, wil ik nu ook gaan reageren.. Ik vind het erg leerzaam!

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:13

Ik ben toch wel erg benieuwd naar de reacties.. Dus hier 2 foto's vlak achter elkaar genomen. Het zijn zeker niet mijn beste foto's, maar omdat ze maar een paar passen verschillen vind ik ze wel erg nuttig. De kwaliteit is helaas HTC-niveau.. Mijn handen en voeten zijn daardoor erg onduidelijk. Ik rijd de volte op/ik wend af, mijn rechterhand heb ik daarom van de schouder af.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zie zelf dat hij nog wat horizontaler kan lopen. Ik heb zelf de volgende vragen:
Op de eerste foto loopt hij wat achter de loodlijn, op de tweede foto drukt hij zijn neus er een beetje uit. Toch vind ik de eerste foto ontspannender lijken, wat vinden jullie hiervan?
Is mijn rughouding zo goed of moet ik meer mijn schouders naar achter doen?
Jullie hebben het steeds over het plekje achter de oren dat het hoogste punt moet zijn, is dat op deze foto's het hoogste punt? (ik snap niet zo goed om welk plekje het nou gaat..)

Toen ik hem begon met rijden zag het er overigens zo uit, zien jullie dan ook verschil qua spieren?:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:29

Sorry, vind het allebei niks. In beide gevallen laat ie niet los vanuit de schoft, knikt alleen een beetje in in de hals. Niet nageeflijk.

Je zit is niet verkeerd, alleen de knik in je pols is niet fijn om te zien, ik wil je pols veel losser zien, ontspannen. Rechtop zitten, denk dat je dan een veel fijner plaatje krijgt al, armen vanuit je schouder laten vallen, onderarm zelf dragen, dan kun je meeveren met de mond, nu is je hand hard en stug, vandaar ook het knikje.

Ik ben bang dat ik ook geen verschil qua bespiering zie. En dat is ook niet gek, want je paard gebruikt het lijf net hetzelfde, alleen nou knikt ie in. Wil je verschil gaan zien, moet je van achter naar voren gaan rijden.

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:49

Ik heb ook laag en diep foto's en (heb toch even in je profiel gekeken) denk dat deze foto's jou ook veel meer zullen aanspreken. Wat ik als verschil zie is dat hij minder op de voorhand loopt, wat ik qua spieren merk is dat wij niet meer plat door de bochten racen maar een gecontroleerde galop hebben. Er staan hierbij geen galopsfoto's inderdaad, maar deze spieren moeten neem ik aan ergens te zien zijn?

Door deze foto's te plaatsen, waar zoals ik zelf al zei, dit niet mijn beste foto's zijn, ben ik vooral benieuwd naar het commentaar over het plekje achter de oren en loodlijn. Ik hoop op nog meer uitgebreide reacties van de anderen in dit topic.

Yamcha ik ben wel nog benieuwd naar mijn onderarm en polsen. Kan je dat verder uitleggen? Naar mijn idee draag ik mijn onderarm zelf, die opmerking snap ik niet helemaal. op de tweede foto zie ik inderdaad een vreemde knik.. Op die foto heb ik ook pianohandjes, gaat de knik niet vanzelf weg als ik ze netjes rechtop hou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:53

Ik zou het je eigenlijk moeten laten voelen wat ik bedoel..... Zo lastig uitleggen zo.
Doe eens net alsof je ellebogen heel zwaar zijn. Vijf je arm. Nu polsen los schudden. Nu zou je hand heel los moeten aanvoelen.

Probeer het eens?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 17:04

Yamcha schreef:
Vijf je arm.

Ik denk dat er hier een autocorrectfoutje zit :+

Ik ben het eigenlijk wel een beetje eens met Yamcha. Je paard loopt heel erg op de voorhand met een valse knik. Hij neemt zulke kleine pasjes dat hij oogt alsof hij gigantisch loopt te sloffen. Geef maar eens flink gas, activiteit in die achterhand! Hij mag veel ruimer gaan bewegen.

Wat je handen betreft... zoals ik wel eens zeg hebben mensen altijd de neiging om een paard te rijden zoals ze ook op een fiets zitten :) Dus als je naar rechts wil, rechterhand naar achteren halen. Dat zie ik ook een beetje bij jou in de wending, voornamelijk foto 2. Je mag hem veel meer toestaan met je binnenhand (dus bewust je hand naar voren en iets opzij brengen en hem ruimte geven. Als je dan je buitenteugel er wel goed aanhoudt en met je binnenbeen aandrukt stuur je hem heel netjes met stelling de wending in. Wanneer je namelijk je binnenhand er te strak bijhoudt, blokkeer je zijn achterbeen met lopen en zal hij veel minder soepel en ruim gaan bewegen.

Wat Yamcha denk ik bedoelt te zeggen (ik vind haar uitleg een beetje lastig te volgen :P) is volgens mij dat je een knik in je polsen hebt. Je armen lopen netjes recht richting de paardenmond en dan zit er ineens bij je pols een knik die de rechte lijn doorbreekt. Probeer je polsen iets minder naar beneden te draaien, ze gewoon recht te houden. Dan werk je veel vriendelijker in op de paardenmond en vindt je paardje sneller het vertrouwen om los te laten.

Je zit er erg netjes op verder, nette houding en veel verbetering met het begin, maar ik mis inderdaad de losgelatenheid nog wel een beetje, en ik denk dat je door gas te geven en iets vriendelijker met je handen in te werken je al een heel eind daarmee komt :) Leuk paardje trouwens!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 21:33

Ladyson schreef:
Ik heb ook laag en diep foto's en (heb toch even in je profiel gekeken) denk dat deze foto's jou ook veel meer zullen aanspreken. Wat ik als verschil zie is dat hij minder op de voorhand loopt, wat ik qua spieren merk is dat wij niet meer plat door de bochten racen maar een gecontroleerde galop hebben. Er staan hierbij geen galopsfoto's inderdaad, maar deze spieren moeten neem ik aan ergens te zien zijn?

Door deze foto's te plaatsen, waar zoals ik zelf al zei, dit niet mijn beste foto's zijn, ben ik vooral benieuwd naar het commentaar over het plekje achter de oren en loodlijn. Ik hoop op nog meer uitgebreide reacties van de anderen in dit topic.

Yamcha ik ben wel nog benieuwd naar mijn onderarm en polsen. Kan je dat verder uitleggen? Naar mijn idee draag ik mijn onderarm zelf, die opmerking snap ik niet helemaal. op de tweede foto zie ik inderdaad een vreemde knik.. Op die foto heb ik ook pianohandjes, gaat de knik niet vanzelf weg als ik ze netjes rechtop hou?

De nek (de eerste wervels achter het hoofdstel) kan pas correct het hoogste punt zijn wanneer het paard los is door het lijf, rond wordt in de hals door van been naar de hand toe trainen en van daaruit het achterbeen te gaan activeren. Het paard gaat dan bergopwaartser draven waardoor hij met een ronde boog over de hele bovenlijn zijn hoofd hoger draagt en nageeflijk blijft.. het paard komt dan "op het achterbeen". Bij de juiste manier van trainen en rijden komt de nek uiteindelijk op de juiste manier als hoogste punt.

Het is niet iets waar je van de ene op de andere dag even naartoe oefent.. het is een kwestie van maanden tot jaren juist trainen.

Waarom we er in dit topic over begonnen zijn is vooral om aan te geven waar je nog meer naartoe moet/kan gaan werken. De veel gezegde combi "nek niet als hoogste punt" ging vaak gepaard met de opmerking "paard gaat op de voorhand" of "paard mag nog meer op het achterbeen komen en meer bergop"

In ons dagelijks paardrijden is het nu eenmaal zo dat er alleen maar naar "het krulletje" gekeken wordt terwijl PERFECT "aan de teugel gaan" alleen gepaard kan gaan met een juist lichaamsgebruik van het paard.

Het belangrijkste voor jou is dat je paard actiever wordt van achteruit.. dat hij gelijkmatige en grotere passen gaat maken en niet meer zo op de voorhand gaat.. dat hij ontspant in de rug en dat hij ronder wordt in de hals..

(wanneer je hem meer "bij elkaar" kan gaan rijden ga je pas werken aan meer gewicht op het achterbeen brengen en wanneer een paard dan fijn nageeflijk blijft en je van op het achterbeen komen naar voren rijd DAN komt de nek als hoogste punt.. maar dat is heel veel kleine fases verder)

Stapje voor stapje hebben we leren lopen ;)

Wbt halsboog:

een paard oude foto's van mezelf.

Hier zie je een paard die zich op de voorhand duwt (het achterbeentje komt eerder van de vloer dan het voorbeentje.. dus er is meer gewicht op de voorhand) Ze is van achter sneller is dan voor (de ruimte achter is groter dan de ruimte bij de voorbenen, is hier mooi duidelijk. Paard stuwt overheersend en loopt overduidelijk in een valse knik en te diep. Miste hier ook een hoop bespiering. (deuk bij de schoft, billen strak. Loopt van spanning met opgetrokken buik.. dit zijn geen "fijn" aangespannen buikspieren)

Afbeelding

Op deze foto zie je een snel en stijver achterbeen en een verdikking bij de onderhals. De nek is wel het hoogste punt maar het paard drukt de rug weg, ze drukt de onderhals naar voren en het hoofd omhoog. Door het vastzetten blokkeert ze eigenlijk haar hele lichaam.

Afbeelding

Wat hier misgaat is dat het paard niet nageeflijk is, zich vastzet bij de schoft en dus ook vast zet in de rug. Laat de ruime pas je niet beetnemen.. want dit paard drukt zich op en wordt snel van achteren. Door het stuwen (zie, 1 achterbeen al aan de grond voor het voorbeen geland is) ziet het er leuk uit maar maakt het niet "goed". Als je kijkt naar de hals zie je dat er alleen "vorm" bovenin de hals zit. Die vorm zit alleen daar en niet over de hele lijn. Ze is hier dus NIET nageeflijk.

Afbeelding

Dit is een fijner plaatje, alleen mist het wat "activiteit" vanuit de achterhand. Het paard drukt zich wat lang in de hals (trekt een beetje aan de teugel) en wordt dus ook langer in het hele lijf.. de halsboog is wel iets beter dan bij de 1e foto.. maar bij de schoft nog niet helemaal los, ruggebruik is dus ook nog niet optimaal.

Afbeelding

Hier is de halsboog wel beter rond (excuses voor mijn zit, dit is het wegrijden naar middendraf en ik heb een flinke stoelzit := ) Hier is het stuk bij de schoft ook ronder. Het achterbeen wordt actief gebruikt. Dit is een gang tussen stuwen en gedragen gaan in. Het paard is zeker nog niet sterk genoeg op het achterbeen om deze passen vol te houden in een normale draf..

Afbeelding

Ook bij "de hals laten zakken" hoor je een mooie ronde boog te krijgen.

Hals is rond. Paard is ruim en evenwijdig in de benen (dus horizontaal in balans) en genoeg actief dus

Afbeelding

Even voor de duidelijkheid. Dit zijn geen voorbeeldfoto's van hoe het moet. Dit zijn voorbeelden van wat veel "mis" gaat en hoe en wat je dan precies kunt zien.

Ik ben bijna iedere dag aan het trainen om mijn paard sterker te maken zodat het allemaal nog veel makkelijker en fijner gaat (al ruim een jaar). En we zijn er nog lang niet.

Ik hoop met deze foto's dat jullie het wat meer snappen. Ik gebruik liever mijn foute foto's dan zoeken via google.

(foto's zijn toevallig ook van "oud" (toen ik haar net had) en de laatsten van een paar maanden geleden)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 02-05-12 22:16, in het totaal 8 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:48

Juist. Het gaat niet persé om nek als hoogste punt, het gaat om die mooie boog over de hele hals, dat het paard de rug losmaakt achter de schoft, dan buigt niet alleen het laatste deel, maar de hele hals wordt rond, en je ziet dan ook meer buikspier, meer achterbeen.
Nek als hoogste punt is idd je einddoel.Maar je gaat daar niet komen als je met een valse knik begint.

Ik zal mijn uitleg nog even wat verduidelijken:

Doe eens alsof je rechtop op een paard zit.
Laat je armen dan vanuit je schouders vallen, alsof er gewichtjes aan je ellebogen zitten. Buig je arm, je onderarm draag je zelf, en dan zorg dat je je polsen los zijn. Zo los als wanneer je bijvoorbeeld met je handen wappert.
Vanuit die losheid pak je je teugel op, jouw armen zijn van het paard, en op die manier kun je heel soepeltjes met het mondje meegaan.

Je gaat op je billen zitten, benen laten afhangen, gewoon lekker los, tenen steunen in de beugel (maar je gaat niet op de beugels staan). Zorg dat je benen los aanvoelen, ontspannen. Onderrug los, buikspieren aanspannen. Dan zou je heel mooi met de beweging mee moeten kunnen gaan, en als je dan ook nog zorgt dat je paard aan de hulpen is, aan je been, en voorwaartst leert denken (dat betekent niet dat je je paard over het tempo moet jagen, maar dat ie op elke hulp die jij geeft, reageert, dan kan langzaam draven nog altijd heel actief zijn) dan krijg je echt een fijne verbinding van achter naar voren, daarvoor hoef je niet te vragen, en zeker je pols niet te knikken. Sowieso mag je nooit terugwerken met je teugel.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:03

Afgelopen weekend weer eens gestart tussen de witte hekjes. Dit keer een selectiewedstrijd waarbij ik 6e ben geworden van de 19 deelnemers met 183 en 187 punten (2 jury's). :) Ik was niet ontevreden alhoewel ik 20 minuten te lang had ingereden omdat het zo uitliep!

Een deel van de proef heb ik op film, niet alles want er ging iets mis *volgens mijn moeder* :j

http://vimeo.com/41438091?utm_source=internal&utm_medium=email&utm_content=cliptranscoded&utm_campaign=adminclip

Verbeterpunten zijn de middenstap, hier had ik dan ook een 5 voor. Vind het erg moeilijk aan te voelen of ik hem nou meer teugel moet geven of meer steun moet geven met mijn teugels. Hier moeten we dus nog flink op oefenen. Verder was ik nogal aan het rommelen met mijn teugels op maat maken na het halsstrekken waardoor de volgende oefening niet echt lekker uitkwam.

Over de jury's, ze hadden nogal wisselend van elkaar gejuryeerd. Waar ik van de 1 een 5 kreeg voor een oefening kreeg ik van de ander een 7. En dit wel een stuk of 5 keer. Erg verwarrend want doe je een oefening nou goed of niet? Hebben jullie hier ook ervaring mee?

Ik sta open voor kritiek en leer graag! Vind zelf dat we al flink vooruit zijn gegaan, hij is sowieso veel beter bij mij en let niet meer zo op de omgeving! BRAND LOS! *\o/*

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:32

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

beetje door de jaren heen maar wat vinden jullie hiervan en welke vinden jullie er het fijnste uitzien?
Laatst bijgewerkt door snissje op 03-05-12 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:36

Vind het er heel erg netjes uit zien, mooie houding, op de tweede foto iets minder, zit je ietwat ingekakt.
Ook lijkt hij daar wat meer op de hand te hangen. De andere twee foto's vind ik er erg goed uit zien.
Eigenlijk weinig aanmerkingen. Ik denk dat als je zo doorgaat je een heel eind zal komen! :)

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:44

OKede thnkxx! alleen ik vraag me af wat ik nou aan mijn voeten kan doen want ik scharnier veels te ver door in mijn enkels. Iemand tips?

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:19

Bedankt voor de zeer uitgebreide reacties allemaal! Ik ga kijken of ik er vandaag wat mee kan doen