[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:47

Dankje Sjolvir!

Klopt, travers is echt de moeilijkste oefening die er is voor hem. En voor mijn gevoel is nog niet eens het dragen het lastigste, maar juist de buiging. Doe thuis ook eigenlijk alleen maar vanuit voltes 10meter, stukje travers, volte, travers en dan weer voorwaarts rijden.
Duwerig is die overigens meestal totaal niet, enkel als ik hem onvoldoende aan mijn been heb. Lang worden doet ie in middendraf, maar daar geef ik ook wel 'toestemming' voor in de proef omdat het gewoon een beetje een lang stuk is en er anders tactfouten optreden.

Dragen is ook een heel lastig stukje. Ik ben de video van de proeven nog aan het uploaden, is wel leuk om die ernaast te zien misschien. Hij gaat namelijk in de overgangen bijvoorbeeld wel heel duidelijk zitten, het is niet zo dat hij niet zakken wil achter. Maar in beweging komt ie eigenlijk zodanig te kort dat echt gedragen draven/galopperen gewoon zoo vreselijk lastig is voor 'm...Stukje bij beetje gaat het beter, we blijven oefenen maar hij begint wel een beetje tegen zijn grens aan te lopen soms heb ik het idee. Hoewel ik dan wel weer merk dat in de lessen het toch nog weer een stukje beter gaat dan op wedstrijd, dus er is nog wel hoop!

Ik heb bij jouw foto trouwens het idee dat je hem juist een fractie te scheef hebt staan. Ik zie de voorbenen van de achterzijde, dat zou niet moeten. De voorbenen moeten bijna recht op de hoefslag blijven (alsof ze rechtdoor gaan) en de buiging moet vanuit het lijf komen, niet alleen voor uit de hals en nek. Maar is een beetje lastig te zien aangezien ze haar hoofd verstopt heeft :)
Mmz, maar dan loop je natuurlijk weer er tegenaan dat ze niet zo lang in het lijf is en bijna niet meer op 4 sporen kan komen of niet?

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:52

_Esther_87_ schreef:
Ik ga het gewoon proberen..Video heb ik nog niet, maar al wel een paar foto's.
Als jullie het goed vinden laat ik de foto's een paar dagen staan, daarna verwijder ik ze van internet. Mocht je dit later lezen en de foto's willen zien, pb me dan even.

Afbeelding

Goed: Beweegt weer fijn, oortjes erop, happy. Verder valt er niet zo heel veel te zien van deze foto denk ik.
Minder: Waarom kijk ik nou weer naar beneden/buiten...Geen flauw idee meer. Zou geloof ik ook nog wel fractie meer oprichting mogen hebben.

Afbeelding

Goed: Ruimte in de beweging. Dit is voor hem echt zo'n beetje de max qua bewegen, ben hier dan ook echt al blij mee.
Minder: Blijft onvoldoende bergop. Tot x gaat meestal goed, daarna krijgt ie het echt heel moeilijk. Ook in aanleuning wordt hij dus wat lang. Moet eerlijk zeggen dat ik hem die ruimte ook wel enigzins geef in de proef om de zuiverheid te bewaren en zodat hij de uitgestrekte draf wel tot het einde volhoud.

Afbeelding

Goed: Hij blijft voldoende bewegen. Werd eerder vaak heel krabbelig en klein. Aanleuning blijft wel stabiel en op de juiste hoogte.
Minder: Buiging is ehm, zeer minimaal. Vraag thuis wel meer, moet zeggen dat het tegenwoordig op de hoefslag ook al best netjes gaat maar op de middellijn is wederom heel erg moeilijk voor hem. Mijn linkerhand ~~}> en linkerbeen moet ook langer blijven.
Edit: voor de duidelijkheid, dit moet travers voorstellen. Zet het er nog maar even bij :+

Oja, zal alvast één ding verklappen, ik heb een soort doorlopend aanleuningsprobleem met dit paard. Iets dat niet aan hem of aan mij ligt maar er gewoon is. Uitleg volgt later, ik ben namelijk heel benieuwd of en in hoeverre dit zichtbaar is :)

foto 1: niet zo veel te zien dus kan ik niks van zeggen behalve knap paard!
foto 2: je zegt het zelf al paard wordt lang, loopt van het achterbeen af en komt daar door op de voorhand.
foto 3: voorbeen is sneller dan het achterbeen en dat moet zo ongeveer gelijk zijn dus mag het paard actiever.

Het paard mag wat meer op het achterbeen komen en meer klimmen van voor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:53

Denk dat de jouwe dan gewoon nog de kracht mist, gewoon steeds kleine stukjes oefenen, zoals je zelf al zegt.
Dan wordt hij vanzelf sterker en hem uitdagen om over zijn drempeltje te gaan, dus net steeds een stapje verder, maar niet overhaasen. Zeg maar dat uitnodigende rijden wat ze hier bedoelen.

En die travers van Sjol.
Jup, deze is te schuin en ik zit zo scheef als een hark, was ook niet onze beste, maar de enigste
die ik kon vinden van een travers ook zo'n leuke hoek, zo van achteren....

Snert is dat ik haar eigenlijk in alle oefeningen schuiner moest zetten dan eigenlijk "gevraagd",
omdat ik anders totaal helemaal finaal werd afgerekend op GEEN lengtebuiging.
Appyementen reed ik ook altijd met smokkelen, dus eerste stukje iets verder rechtdoor en
iets eerder weer op de hoefslag, simpel weg omdat ze anders met haar korte pootjes niet hoefde te scharen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:57

Sjolvir schreef:
Sodeletuut schreef:
Hihi Sjolvir, geeft niet, 90% schrijft mijn boktnaam verkeerd. :')

Dankje voor de duidelijke uitleg, klinkt zo inderdaad heel logisch, maar maakt dan de rest van je lichaam niks uit? Gewichtsverplaatsing en oprichting?

Tuurlijk maakt de rest ook uit, maar ga er even vanuit dat als je je bekken een fractie kantelt dat je verder
probeert netjes te blijven zitten.
Het is namelijk niet de bedoeling om bij het voorwaarts gaan en je bekken naar achteren kantelen, dat je zelf ook helemaal
naar achteren gaat zitten.
De verfijning van je hulpen zit hem er natuurlijk uiteindelijk in dat je samen met je paard op de milimeter elkaar aanvoelt.
In het begin moet je wel eens duidelijk praten, maar dat moet steeds subtieler kunnen.
(helaas is dat niet mijn sterkste kant)

Zal trouwens morgen poging wagen om achterwaarts op Toobs te filmen.
(doe het zelf film actie.. gaat dat dan worden, met paard waarbij het nog niet bevestigd is, maar dat is denk ik leuker
dan een paard dat het al perfect kan)

Filmpje zou super zijn, dankjewel! Ik raak echt totaal in de war. Ik snap jouw logica zeker heel goed, maar ik snap niet waarom ik het dan andersom geleerd heb, zal toch ook een reden hebben?? :P

Sjolvir

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:01

Ik weet niet waarom jij het andersom geleerd hebt.
Ik heb het nooit anders dan zoals ik en de anderen het uitleggen geleerd en heb voor ik Sjol kreeg
heel wat jaren manege les erop zitten (nou ja, valt ook wel mee, maar wel met diverse instructeurs)
In het begin met inrijden/doorrijden van Toobs was het bij ons wel zo dat ik meer naar voren zat
ook bij terugrijden eigenlijk lichter ging zitten.
Maar dat is slechts een fase, om hem niet in de weg te zitten en tegen te werken geweest.

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:37

Toptopic dit!
Ik denk dat ik binenkort ook maar even foto's plaats van mijn paardje..
Heb vooral moeite met aanleuning goed te krijgen en te houden.
Fries x Lippizaner is het en kruipt maar al te graag erachter.
Weet nog niet goed hoe ik dat kan oplossen.

Als ik de tijd ervoor heb ga ik eens uitgebreid dit hele topic gaan lezen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:44

Sodeletuut schreef:
Sjolvir schreef:

Tuurlijk maakt de rest ook uit, maar ga er even vanuit dat als je je bekken een fractie kantelt dat je verder
probeert netjes te blijven zitten.
Het is namelijk niet de bedoeling om bij het voorwaarts gaan en je bekken naar achteren kantelen, dat je zelf ook helemaal
naar achteren gaat zitten.
De verfijning van je hulpen zit hem er natuurlijk uiteindelijk in dat je samen met je paard op de milimeter elkaar aanvoelt.
In het begin moet je wel eens duidelijk praten, maar dat moet steeds subtieler kunnen.
(helaas is dat niet mijn sterkste kant)

Zal trouwens morgen poging wagen om achterwaarts op Toobs te filmen.
(doe het zelf film actie.. gaat dat dan worden, met paard waarbij het nog niet bevestigd is, maar dat is denk ik leuker
dan een paard dat het al perfect kan)

Filmpje zou super zijn, dankjewel! Ik raak echt totaal in de war. Ik snap jouw logica zeker heel goed, maar ik snap niet waarom ik het dan andersom geleerd heb, zal toch ook een reden hebben?? :P

hahaha. anders wil ik het vdweek wel doen sjol :j vraag ik agossie of moeders ff stukje te filmen.

sodeletuut, vind het ook heel gek dat je het zo geleerd hebt :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:50

Doe jij een bevestigde en ik een we zijn het nog aan het leren versie, is ook leuk.
Mik mijn camera als het droog is gewoon in de hoek van de bak en zet hem aan.
Buiten hangen ook geen spiegels zowiezo wel handig om te kijken wat we nou eigenlijk aan het doen zijn.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:49

Ik wil wel filmen! Prima! Kunnen we ook filmen hoe het voor een paard is die het voor de aller eerste keer doet... :D (Àls ze het dan doet! _O- )

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:17

Wat een interessant topic! Ben al even aan het meelezen :j

De discussie over achterwaarts verbaast mij eigenlijk, want ik doe hetzelfde als sodeletuut. Ik kan me ook niet voorstellen dat je het anders zou doen eigenlijk :o
Ik werk vanuit het principe dat je paard onder je zwaartepunt stapt en bij achterwaarts ligt mijn zwaartepunt dus naar achter. Als je je bekken naar voren kantelt, dan kan je niet je gewicht op achter houden zonder een holle rug te trekken. Zoals sodeletuut doet is wat overdreven, waardoor je eigenlijk weer teveel druk op de rug geeft (en juist weer wat tegenwerkt). Ik kantel mijn bekken naar achteren, maar hou mijn zit ligt (door niet in te zakken, maar mijn bovenlijf rechtop te houden).

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 08:10

Sanne83, ik doe het daar inderdaad wel te overdreven, maar je kan niet meteen met de subtielste bewegingen beginnen, het moet wel eerst bevestigd worden. :)

Maar misschien is dat net zo als bijvoorbeeld verschillende manieren van door bochten rijden. Parrelli'ers gaan als ze naar links willen op hun rechter zitbeenknobbel zitten, zo van; dan duw je het paard naar links. Terwijl het volgens mij 'normaal' is om op je linker zitbeenknobbel te gaan zitten, dat heb ik althans geleerd. :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:31

_Esther_87_ schreef:
Voor de liefhebbers, video van afgelopen weekend:

ik vindt het eigenlijk niet echt een wow proef. je benen hou je niet stil, je zit zelf niet helemaal stil. voor het z vindt ik hem ook te lang. in je keertwendingen loop je nogal te trekken. hij loopt ook regelmatig tegen links, of rechts. je zou zelf in de proef er wat meer aan mogen rijden, dus in een hoek even terug op het achterbeen. in de galop rij je je hoeken niet goed door, en je 2e wissel zou je wat meer mogen verzamelen, hij is nog een klein beetje op de rem getrokken. het verschil tussen de verzamelde stap en uitgestrekte stap in ook maar minimaal.
mag ik vragen hoeveel punten je had?
Laatst bijgewerkt door Apple op 15-02-12 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: video verwijderd aangezien deze telkens vastloopt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:35

Ik vind hem helemaal niet "te" lang. Ik vind dat jij juist veel te kort rijd nicky.

Heb maar 2 tellen gekeken, ga straks even beter kijken. Vind wel dat je veel op rechts zit Esther. (scheef met je heupen)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:38

nicky_rilana schreef:
_Esther_87_ schreef:
Voor de liefhebbers, video van afgelopen weekend:

ik vindt het eigenlijk niet echt een wow proef. je benen hou je niet stil, je zit zelf niet helemaal stil. voor het z vindt ik hem ook te lang. in je keertwendingen loop je nogal te trekken. hij loopt ook regelmatig tegen links, of rechts. je zou zelf in de proef er wat meer aan mogen rijden, dus in een hoek even terug op het achterbeen. in de galop rij je je hoeken niet goed door, en je 2e wissel zou je wat meer mogen verzamelen, hij is nog een klein beetje op de rem getrokken. het verschil tussen de verzamelde stap en uitgestrekte stap in ook maar minimaal.
mag ik vragen hoeveel punten je had?

216.
En Wow-proeven gaat dit paard niet lopen hoor...Wat ie nu laat zien is het namelijk qua beweging wel. Hij mag inderdaad nog meer op het achterbeen, daar heb je helemaal gelijk in. Als je goed kijkt zie je ook dat hij in de overgangen terug juist wel gaat zitten, hopelijk is er dus ook nog wat verbeteringsruimte in het lopen zelf.
Hoeken rijden is gewoon slordig, evenals dat gewiebel van mij...Iets met stress en vergeten te rijden, zwaar irritant. Ademhalen vergeet ik ook geloof ik. Hoeken gebruiken ga ik mezelf voor de volgende proef echt eens even inprenten!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:42

IK vind het paard ook lang :j niet zozeer in de hals, maar meer in de gehele bovenlijn. Hij drukt zich wat van het achterbeen af, wordt lang en valt daarom op de voorhand. De beweging is dat gelijk een stuk minder. Ik denk dat als je hem van achter wat vloter maakt hij zo 10 punten meer loopt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:50

Zo even uitgebreid kijken :) ik bedoelde idd dat hij niet te lang in de hals was. Wordt nu wel nieuwsgierig haha

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:51

themuisje schreef:
IK vind het paard ook lang :j niet zozeer in de hals, maar meer in de gehele bovenlijn. Hij drukt zich wat van het achterbeen af, wordt lang en valt daarom op de voorhand. De beweging is dat gelijk een stuk minder. Ik denk dat als je hem van achter wat vloter maakt hij zo 10 punten meer loopt.

Dit is van achter vlot...Dit is, voor dit paard, gezien zijn natuurlijke beweging (die zeer minimaal is) bij elkaar lopen. Dat zie je terug in de overgangen terug en de wissels, daarin zakt ie achter wel. Maar op die manier verwacht ik niet dat ie echt gaat bewegen (helaas, hihi).
Als hij zeg maar los door de bak loopt, met de staart erop zich compleet loopt uit te sloven, is ie nog korter als nu. En zeker niet meer van de grond.

Jeetje, nou klinkt het alsof ik ontzettend aan het ja-maren ben, zo is het niet bedoeld! Ik zie namelijk wel wat jullie bedoelen, alleen heb ik de vergelijking met hoe die eerst was er bij en jullie natuurlijk niet.
Wil ook helemaal niet zeggen dat ik er niet nog steeds aan werk hoor, doe ik absoluut wel! Nog vlotter reageren, heel veel schakelen en proberen hem sterker te maken is echt het overgrote deel van de training. Alleen waar een 'beter' paard dan van de grond gaat bewegen en echt groot gaat bewegen, is deze beweging voor hem al groot...

Oja, en trouwens, deel van het langer worden gedurende de proef komt ook
omdat ik zit te klooien met mijn benen. Als ik stilzit, zodat ie snapt wat ik bedoel, scheelt ook al weer. Dus als iemand weet hoe ik mezelf zo ver krijg om te blijven rijden in plaats van er van de zenuwen bijna af te vallen 8-)
Wat is t ook moeilijk eigenlijk ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:56

_Esther_87_ schreef:
216.
En Wow-proeven gaat dit paard niet lopen hoor...Wat ie nu laat zien is het namelijk qua beweging wel. Hij mag inderdaad nog meer op het achterbeen, daar heb je helemaal gelijk in. Als je goed kijkt zie je ook dat hij in de overgangen terug juist wel gaat zitten, hopelijk is er dus ook nog wat verbeteringsruimte in het lopen zelf.
Hoeken rijden is gewoon slordig, evenals dat gewiebel van mij...Iets met stress en vergeten te rijden, zwaar irritant. Ademhalen vergeet ik ook geloof ik. Hoeken gebruiken ga ik mezelf voor de volgende proef echt eens even inprenten!

Okee, ik heb nog niet alles gekeken, maar wat me opviel:

Je knikt in, waardoor je wat naar rechts gaat zitten en naar links tegenhangt. Ik heb het idee dat je in draf, na je groeten, iets te voorwaarts rijdt, waardoor je hem van het achterbeen af laat lopen. Dat zou iets rustiger mogen, maar wel actief. In je zijgangen vind ik je ook moeilijk zitten en idd je travers mag wat meer buiging hebben maar zo op de film lijkt hij beter dan op de foto. de 1e iig, want daarna ben ik gestopt :D Kijk vanmiddag verder.

Hij zou wat opgerichter mogen, maar daarvoor wat meer op het achterbeen. Daar valt idd winst te behalen. Maar gebruik daar je hoeken ook voor en schakel lichtjes in je proef. Ook in de galop met binnenkomen mag hij wat meer springen, maar dat is ook weer sterker worden.

Je aanleuning vind ik niet storend hoor, mooie ruimte, zodra hij sterker is en je hem wat meer op het achterbeen krijgt, zal de oprichting wat beter gaan, maar hou die ruimte. Ik vind dat je je uitgestrekte draf mooi oplost door die ruimte te geven, want zo blijft hij regelmatig!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:57

Dat vind ik wel erg hoog gepunt Esther. Ik heb even mee zitten te punten maar ik kwam een stuk lager uit. Het is op zich geen rare proef, het is braaf zonder grote fouten. Maar ik vind het wat vlak, er zitten geen dieptepunten in, maar ook geen hoogtepunten. Maar dit is inderdaad geen paard die wow-proeven kan lopen, zoals je zelf al zegt.
Je zit inderdaad wat scheef en ik denk dat je blokkeert in je bekken/heup waardoor je benen gaan wiebelen.
Door te werken aan de buiging en duidelijke overgangen heen en terug te laten zien bij de verruimingen kan je score nog wel wat omhoog. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:59

Ruim is het paard wel! daar zit ook het probleem niet. Ik denk juist dat je hem in het voorwaartse denken af ente wat meer terug moet schakelen. Dus dat hij klein en snel wordt. Wat ik nu vanaf de foto's zie is hij we ruim maar ook traag. Ruim is goed, maar wel met een snel achterbeen.

Tuurlijk beoordelen wij anders. Gewoon heel objectief omdat wij inderdaad het paard en jouw niet kennen. Maar een jury doet dat ook :D die houd er ook geen rekening mee hoe het al verbeterd is

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:04

Dankjewel! Zeker over het zitten, daar zal ik eens goed naar gaan kijken! Viel me ook op dat hij zelf een fractie scheef loopt, dat deed hij eerder juist niet en ik denk dat dat wel eens uit mijn scheefzitten kan komen, zonde.

Karin dankjewel! Vond inderdaad dat ik vooral in de galopverruimingen echt punten heb laten liggen. Verder is dit gewoon een heel fijn paard voor mij om een beetje fatsoenlijk Z te leren rijden, ik heb van het begin af aan gezegd dat ik weet dat hij geen dikke punten gaat lopen, hoeft ook niet want ik kan er op deze manier nog meer dan genoeg van leren. Hij is nu 16, ik wil er komende winter graag nog Z2 mee starten en dan over een jaartje of 2 mag hij lekker met een jongere ruiter nog wat gaan doen denk ik, dan heeft ie voor mij hard genoeg gewerkt. En ieder puntje dat ik kan verbeteren is er weer eentje :j

Themuisje: ah zo! Ja dat is wel een goed punt denk ik...Ben ik altijd heel voorzichtig mee (misschien wel te voorzichtig inmiddels) omdat hij altijd traag was en slecht voorwaarts denkt. Zal eens overleggen van de week in de les, kijken of ik daar wat meer variatie in kan gaan brengen. Tnx!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:06

Misschien versterken jullie elkaar. Is hij iets schever gaan lopen, jij gaan corrigeren, hij gaan corrigeren, noem maar op. Of net andersom ;) Ben benieuwd naarfilmpje over een aantal weken!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:10

Fijn toch? :) Heerlijk als je zo'n braaf paard hebt waar je veel van kunt leren.
Een bezoekje aan een chiropractor is misschien wel zinvol. Ik ben daar momenteel ook onder behandeling, op aanraden van m'n instructrice, ik was inderdaad behoorlijk scheef en ik zat ook behoorlijk vast.
Het probleem van die bewegende benen heb ik ook, dat is erg lastig, ik heb al zitlessen gehad, maar het is zó moeilijk om er vanaf te komen, ook omdat er veel verschillende redenen en oorzaken voor kunnen zijn.
Thuis kan ik al stukjes redelijk stil blijven met m'n benen (voor mijn doen), maar in de proef ga je vaak teveel je best doen waardoor je benen weer meer gaan bewegen dan je lief is.
Respect ook dat je je proefjes laat zien, ik doe dat niet meer.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:13

Ik heb ook nog 2 proefjes van mijn M1 debuut voor jullie maar weet niet of ik ze durf te laten zien :+ Ik heb wel al met Bertie gepbt :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:17

KarinvdM schreef:
Fijn toch? :) Heerlijk als je zo'n braaf paard hebt waar je veel van kunt leren.
Een bezoekje aan een chiropractor is misschien wel zinvol. Ik ben daar momenteel ook onder behandeling, op aanraden van m'n instructrice, ik was inderdaad behoorlijk scheef en ik zat ook behoorlijk vast.
Het probleem van die bewegende benen heb ik ook, dat is erg lastig, ik heb al zitlessen gehad, maar het is zó moeilijk om er vanaf te komen, ook omdat er veel verschillende redenen en oorzaken voor kunnen zijn.
Thuis kan ik al stukjes redelijk stil blijven met m'n benen (voor mijn doen), maar in de proef ga je vaak teveel je best doen waardoor je benen weer meer gaan bewegen dan je lief is.
Respect ook dat je je proefjes laat zien, ik doe dat niet meer.

Ik kom inderdaad iedere 3 maanden bij de chiropractor! Merk zeker wel verschil, nu nog vol zien te houden in de tussentijd.
En moet zeggen dat ik de sfeer in dit topic wel erg fijn vindt hoor, anders had ik het ook niet gedaan.
Ik zit thuis ook niet zo stil als ik graag zou willen helaas, alleen heb ik dan wel tijd om eraan te denken en te werken en even de rust te pakken als het misgaat, dat kan in de proef natuurlijk niet. Daarom dan maar veel ervaring op doen, handiger worden in het proeven rijden en gewoon blijven oefenen, komt vast nog wel ooit een beetje goed :D