Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:26

unicorn_kiss schreef:
Danique_G schreef:

Thanks! Ik begin dom te worden, word tijd dat ik weer na school ga.
Dacht al dat er iets niet klopte qua Newton/joule. Bedoelt u de formule F=m(g+a) exponentieel of ekin=m*g*h? Die laatste is volgensmij namelijk niet exponentieel, weet ik redelijk zeker omdat mijn natuurkunde docent (het zal eens niet) een hele flauwe opmerking daar over heeft gemaakt. Ow wacht u bedoelt die eerste.
Ik neem aan dat a positief is. Ik neem aan dat Vb gelijk is aan 0? ehm 15 cm in 1 seconde (op basis van hier voor genoemde site). God hoe berekende je die a ook al weer (oh gosh, ik moet echt weer natuurkunde lessen hebben)
Ik zal wel even mijn gedachtegang helemaal uitschrijven, ben ik misschien wat makkelijker te volgen:

V=s/t=0,15/1=0,15 m/s=0,54km/h
a=Ve-Vb/t=0,54-0/1=0,54km/h^2
F=m(g+a)=52(9,81+0,54)=538,2 (uitgaande van eigen gewicht)

Voor de zekerheid nog even gerekend met iemand van 72 kilo (ik noem maar een dwarsstraat) kwam uit op 745,2 Newton.

Bij mij is het ook al 3 jaar geleden :+
Ik zou het volledig kunnen uitrekenen, maar heb nu geen tijd
Weet alleen dat je Ve (snelheid) niet mag verwisselen met een versnelling dus de formule a=Ve-Vb/t klopt volgens mij niet
Ga vanavond nog verder posten, vind dit persoonlijk zeer interessant ;)
edit: je bedoelt dus a=(Ve-Vb)/t, dan zou dit ongeveer kunnen kloppen ja

Nu nog een vergelijking met doorzitten = F= m*g :)

Ik vind het ook echt interessant. Nu zijn het gewoon harde gevallen van wat je aan het doen bent tijdens het rijden.

Owja de haakjes, word een beetje lui van mijn rekenmachine Hihi.

Volgensmij is de formule van het doorzitten onvolledig door lucht weerstand en de voorwaartse kracht. Maar ik weet niet in hoeverre die te verwaarlozen zijn.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:30

Aprella schreef:
Ik had vroeger een ideaal gewicht maar sinds enkele jaren ben ik wat bij gekomen (lees van een M naar een L gegaan, soms zelf XL) en ik hbe het me nooit echt aangetrokken, al was ik er enorm onzeker over.
Maar sinds ik terug met paarden bezig ben, wil ik echt wel weer gewicht verliezen. Ik wil er gewoon weer wat beter uitzien, zeker in een rijbroek én op een paard. Ik vind dat ik er echt verschrikkelijk uit zie op een paard. Al de "blubber". Het enige probleem is dat ik absoluut geen zelfdisicpline heb en héél snel verleidt ben... iemand tips om het "makkelijker" te maken?

Ik ben van plan om niet meer te snoepen (vervangen door fruit) en wat minder te eten én te sporten (maar ik vind alleen paardrijden leuk xD)

Hoi wat ook leuk is met je paard gaan wandelen,dat vind ik leuk :+

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:55

Kuggur schreef:
Schangah schreef:
Ook daar is onderzoek naar gedaan. In de stafase ben je lichter dan in de zitfase.
Dus doorzitten gezet tegen lichtrijden is lichtrijden dus minder belastend als doorzitten. maar goed het heet niet voor niets lichtrijden.

Zie je zelf echt de grote fout in je redenatie niet?

Geen flauw idee wat je bedoeld.

Onderzoek wijst uit dat lichtrijden dus minder belastend is dan doorzitten. (dus de heletijd doorzitten!!!!!)
Tijdens het lichtrijden ben je in de stafase dus lichter in de als op het moment dat je weer zit.
Is niet mijn redenatie maar die van onderzoekers van de universiteit Utrecht!

Dus als dit volgens jou niet klopt zou ik dus contact opnemen met de afgestudeerde onderzoekers in Utrecht en ze vertellen dat hun kostbare onderzoek volgens jou helemaal niet klopt.

Onderstaand de link naar het onderzoek met daarbij de naam van de onderzoeker. Succes met het hun duidelijk maken dat hun onderzoek niet klopt.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0021929009006101

Snadrem

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:03

Kon je dat ook niet controleren op een weegschaal? Door daarop te gaan "lichtrijden" (:')) zeg maar. Dan ben je op het moment dat je naar beneden gaat (dus zitten) zwaarder.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:21

Jolliegirl schreef:
Als men gewoon een passend paard bij de maat hebben, prima...

Maar ik was een tijdje terug op concours in Meppel...
Nou goddegod... volgens mij was het een 16'' zadel met een 21'' kont...
paard met een weggedrukte rug, vrouw erop te stuiteren..

Nou sorry, maar dat gaat me écht te ver hoor.....

Als dat paard, wat best een fors mooi dier was, gewoon een passend zadeltje naar mevrouw haar kont had, wat echt wel had gekunt, dier had mooie lange brede rug.
Was het al een heel ander verhaal...!

Was dit een schimmel???

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:59

Wordt lichtrijden geen lichtrijden genoemd omdat het lichter is voor jezelf in de zin van makkelijker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:22

Supervixen schreef:
Wordt lichtrijden geen lichtrijden genoemd omdat het lichter is voor jezelf in de zin van makkelijker?

Volgens mij is de druk op de rug idd even groot. Je staat in de beugels met je hele gewicht, die spanning komt op het zadel en zo ook weer op de rug. En het nadeel van lichtrijden is dat je neer moet komen, dat lijkt me zwaar en ook het opstaan in de beugels lijkt me een van de zwaartsen. De verplaatsing van gewicht uberhaupt.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:12

Ik heb er geen problemen mee zolang het paard waar ze op rijden hen aankan. Ik zie wel eens mensen die forser zijn die ook gewoon netjes een paard kopen of verzorgen die hen makkelijk kan hebben en waarbij het plaatje bij klopt. Bijvoorbeeld een Fries, soms een stevige haflinger of Fjord, een tinker etc. Geen problemen mee. Maar ik heb ooit ook wel eens een D Welshje gezien die echt iel was met iemand erop die minimaal 90 kg woog. Niet erg dat je forser bent en dat je paardrijdt, maar ga dan rijden op een paard die ook daadwerkelijk bij jou past..

Verder hoor je mij niet klagen. Ik vind dat er voor bijna iedereen wel een kans moet zijn om te paardrijden als deze dat leuk vind, mits het paard er niet onder lijdt. Maar dat is net als mensen die niet ver met hun benen onder het paard uitkomen maar wel een verschrikkelijk lang bovenlijf hebben of andersom. Ook al hangen je benen er niet onderuit, je bent te groot, neem een groter paard, punt!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:30

Supervixen schreef:

Wellicht, dat hangt er vanaf hoe het word bekeken.
Uitgaande van de hier voor beschreven formule van het doorzitten (F=m*g) en uitgaande van een eigen gewicht van 52 kilo kom ik uit op F=510,12 N. Bij lichtrijden kom ik uit op F=538,2 N (op het moment van gaan zitten)

Dus ja dat zou kunnen dat het lichtrijden wordt genoemd omdat gemakkelijker is voor de ruiter omdat het als het ware 'omhoog word gegooid'. Maar het kan ook zijn omdat de ruiter minder zwaar voelt tijdens het staan (uitgaande van het staan wanneer het binnenachterbeen ondertreed) dat het makkelijker is voor het paard om te kunnen ondertreden met het binnenachterbeen. Daarom wordt er in de traver licht gereden op het buitenachterbeen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:54

Citaat:
Uit het onderzoek:
Abstract
In equestrian sports, it is generally assumed that rising and sitting trot load the horse's back differently. The objective of this study was to quantify the load on the horse's back in these riding techniques. Kinematic data of 13 riders were collected in rising and sitting trot. The time-history of the position of the rider's centre of mass (CoM) was calculated, and differentiated twice to obtain the acceleration of the CoM. The reaction force between the rider and the horse's back was calculated from the acceleration. Forces were divided by the body weight of the rider to obtain dimensionless forces. As expected, the computed average vertical force did not differ between riding techniques and was not significantly different from the body weight of the riders. At trot, two force peaks were present during one stride cycle. Both peaks in rising trot were significantly lower compared to sitting trot (peak 1: 2.54±0.30 versus 2.92±0.29; p<0.001; peak 2: 1.95±0.34 versus 3.03±0.32; p<0.001). This supports the general assumption that rising trot is less demanding for the horse than sitting trot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:58

Shona schreef:
Ik heb er geen problemen mee zolang het paard waar ze op rijden hen aankan. Ik zie wel eens mensen die forser zijn die ook gewoon netjes een paard kopen of verzorgen die hen makkelijk kan hebben en waarbij het plaatje bij klopt. Bijvoorbeeld een Fries, soms een stevige haflinger of Fjord, een tinker etc. Geen problemen mee. Maar ik heb ooit ook wel eens een D Welshje gezien die echt iel was met iemand erop die minimaal 90 kg woog. Niet erg dat je forser bent en dat je paardrijdt, maar ga dan rijden op een paard die ook daadwerkelijk bij jou past..

Verder hoor je mij niet klagen. Ik vind dat er voor bijna iedereen wel een kans moet zijn om te paardrijden als deze dat leuk vind, mits het paard er niet onder lijdt. Maar dat is net als mensen die niet ver met hun benen onder het paard uitkomen maar wel een verschrikkelijk lang bovenlijf hebben of andersom. Ook al hangen je benen er niet onderuit, je bent te groot, neem een groter paard, punt!

Friezen staan nu niet bekend om hun sterke ruggen hoor.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:19

Kuggur schreef:
Schangah schreef:
Ook daar is onderzoek naar gedaan. In de stafase ben je lichter dan in de zitfase.
Dus doorzitten gezet tegen lichtrijden is lichtrijden dus minder belastend als doorzitten. maar goed het heet niet voor niets lichtrijden.

Je wordt nooit vanzelf lichter zolang je onder invloed van de zwaartekracht beweegt :+
Daar zit je redenering fout.
Wel is het zo dat de drukpunten anders verdeeld worden bij sta-zit moment tov doorzitten (kracht op stijgebeugels en zijkanten zadel tov kracht op het midden van je zadel = geconcetreerder = hoger drukpunt). Volgens mij is er ook niemand die volledig theoretisch kan doorzitten. Je bonkt áltijd wat.

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:54

Ik vind dat als je echt heel erg dik bent je eigenlijk niet meer op een paard kleiner dan 1,65 moet gaan zitten
ik ben zelf ook niet een dun sprietje gewoon normaal maar ik stap ook niet meer op een ranke d pony,
maar aan de mensen die dik worden van medicatie jullie kunnen er niks aan doen, daar heb ik alleen de tip voor zoek een breed paard met sterke benen dus geen arabje :P ( bwvs)
en mensen die dik zijn geworden van het eten probeer gewoon minder slecht te eten ga er op letten ;)
mocht je een auto hebben pak vaker de fiets of ga gezellig met een vriendin wandelen of met je paard dan zal je zie dat je een stuk slanker wordt en dat het leuker wordt om te paardrijden want ( hee alles gaat makkelijker ) ;)
meer heb ik er niet over te mededelen.

DIT IS GEEEN AANVALLING !!!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:00

Wel eens gehoord van een "bevalling", maar een "aanvalling" is nieuw voor mij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:41

Kuggur schreef:
Wel eens gehoord van een "bevalling", maar een "aanvalling" is nieuw voor mij.

Dat is raar :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:19

unicorn_kiss schreef:
Kuggur schreef:

Je wordt nooit vanzelf lichter zolang je onder invloed van de zwaartekracht beweegt :+
Daar zit je redenering fout.
Wel is het zo dat de drukpunten anders verdeeld worden bij sta-zit moment tov doorzitten (kracht op stijgebeugels en zijkanten zadel tov kracht op het midden van je zadel = geconcetreerder = hoger drukpunt). Volgens mij is er ook niemand die volledig theoretisch kan doorzitten. Je bonkt áltijd wat.[/quote]

Zie de engelse tekst op deze pagina.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:27

slotje !!!! echt iedere keer wordt er weer het zelfde geschreven ! slotje !!!!!!!!!!

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:31

Citaat:
Belasting van de rug
Een paard is in eerste instantie geen lastdier. Dit komt vooral doordat de rug horizontaal is gebouwd. Hij kan slechts 12 – 20% van zijn eigen gewicht dragen. Dit betekent dat alleen een echt groot paard (700 kg) met een erg stevig gebouwde rug een ruiter van maximaal 84 tot 140 kg kan dragen. Een kleiner paard dat 450 kg weegt en een erg stevig gebouwde rug heeft, kan dus maximaal worden belast met een ruiter van 54 tot 90 kg!

Daarbij is het dan ook nog een voorwaarde dat de ruiter niet veel vet op zijn lichaam heeft. Omdat vet meestal niet strak verpakt zit, komt het achter de beweging aan en landt het als ware later in het zadel dan de rest van het lichaam. Hierdoor moeten de krachten die op de rug komen over een langere tijd worden opgevangen, wat zwaarder is voor de spieren van het paard.
Dit is dan ook de reden waarom het belangrijk is dat ruiters – die we gewoon ‘te dik’ noemen – ervoor moeten zorgen dat ze overgewicht (vet) verliezen (afvallen). Dat is dus niet alleen belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van ruiters maar ook voor die van het paard!
En dat is ook de reden waarom amazones tijdens het rijden een stevig sportBH moeten dragen!

Een andere voorwaarde bij het maximale gewicht is dat de ruiter goed kan rijden. Een beginner die de bewegingen van het paard niet kan volgen en dus te laat, te vroeg, te hard of verkeerd in het zadel landt belast het paard extra. Het komt er dus kortweg op neer dat er maar erg weinig mensen zijn die met een maximaal lichaamsgewicht verantwoord op een paardenrug kunnen en mogen gaan zitten.

Bron: http://www.fijnerijkunst.nl/artikelen/v ... ijden.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:14

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:38

Jeetje wat sneu.....Arm dier

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:39

Is denk ik al de derde keer dat dit filmpje in dit topic de revue passeerd :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:41

Ja dus? denk je dat ik alle 81 paginas heb gelezen :?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:56

Bij paardensport heb je te maken met dieren en dus niet alleen met je eigen 'maar ik vind het leuk'.
Het maakt me niet uit wat de oorzaak is van het te zwaar zijn, je dient gewoon te kiezen voor het welzijn van het paard en niet voor je eigen plezier.

Kies voor een paard wat bij je formaat past, en is deze niet beschikbaar? Jammer maar helaas, dan maar niet paardrijden.
Kijk een kritisch naar het totaalplaatje, hoe voelt je paard aan, hoe reageerd je paard? Daar kun je vaak al veel uit afleiden.

Mijn pony (1.46, iets steviger type) trok altijd lekker aan op de hindernissen, hoewel we het springen deden als afwisseling ben ik ook een aantal keren B gestart.
Met de jaren werd ik groter, maar ook zwaarder, ik merkte dat mijn pony zich meer inhield met het springen, iig niet meer zo aantrok als vroeger.
Qua lengte had het nog prima gekunt, en het had misschien ook met zijn leeftijd te maken (21) maar door mijn waarnemingen ben ik gestopt met springen (althans, ik maakte nog wel eens huppeltjes maar bleef onder de 80 cm en reed geen parcoursen meer).
Ik heb voor mijn pony gekozen, en niet voor mijn eigen lol.
Nu rijdt er een jongetje van 12 op hem, en je ziet dat hij makkelijker springt ookal is hij inmiddels als 23.

http://pic20.picturetrail.com/VOL1347/5 ... 764472.jpg
Een van de laatste wedstrijdjes.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 05-08-11 12:12, in het totaal 3 keer bewerkt

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:04

Schangah schreef:
Zie de engelse tekst op deze pagina.

Ja hoor die heb ik al doorgelezen :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:37

Pion schreef:
Bij paardensport heb je te maken met dieren en dus niet alleen met je eigen 'maar ik vind het leuk'.
Het maakt me niet uit wat de oorzaak is van het te zwaar zijn, je dient gewoon te kiezen voor het welzijn van het paard en niet voor je eigen plezier.

Kies voor een paard wat bij je formaat past, en is deze niet beschikbaar? Jammer maar helaas, dan maar niet paardrijden.
Kijk een kritisch naar het totaalplaatje, hoe voelt je paard aan, hoe reageerd je paard? Daar kun je vaak al veel uit afleiden.

Mijn pony (1.46, iets steviger type) trok altijd lekker aan op de hindernissen, hoewel we het springen deden als afwisseling ben ik ook een aantal keren B gestart.
Met de jaren werd ik groter, maar ook zwaarder, ik merkte dat mijn pony zich meer inhield met het springen, iig niet meer zo aantrok als vroeger.
Qua lengte had het nog prima gekunt, en het had misschien ook met zijn leeftijd te maken (21) maar door mijn waarnemingen ben ik gestopt met springen (althans, ik maakte nog wel eens huppeltjes maar bleef onder de 80 cm en reed geen parcoursen meer).
Ik heb voor mijn pony gekozen, en niet voor mijn eigen lol.
Nu rijdt er een jongetje van 12 op hem, en je ziet dat hij makkelijker springt ookal is hij inmiddels als 23.

http://pic20.picturetrail.com/VOL1347/5 ... 764472.jpg
Een van de laatste wedstrijdjes.

Het hangt ook van paard tot paard af, heb zelfs sinds april een stevige dpony van 1.45, ikzelf weeg 76 kilo en ze heeft totaal geen last van mijn gewicht.