unicorn_kiss schreef:Danique_G schreef:
Thanks! Ik begin dom te worden, word tijd dat ik weer na school ga.
Dacht al dat er iets niet klopte qua Newton/joule. Bedoelt u de formule F=m(g+a) exponentieel of ekin=m*g*h? Die laatste is volgensmij namelijk niet exponentieel, weet ik redelijk zeker omdat mijn natuurkunde docent (het zal eens niet) een hele flauwe opmerking daar over heeft gemaakt. Ow wacht u bedoelt die eerste.
Ik neem aan dat a positief is. Ik neem aan dat Vb gelijk is aan 0? ehm 15 cm in 1 seconde (op basis van hier voor genoemde site). God hoe berekende je die a ook al weer (oh gosh, ik moet echt weer natuurkunde lessen hebben)
Ik zal wel even mijn gedachtegang helemaal uitschrijven, ben ik misschien wat makkelijker te volgen:
V=s/t=0,15/1=0,15 m/s=0,54km/h
a=Ve-Vb/t=0,54-0/1=0,54km/h^2
F=m(g+a)=52(9,81+0,54)=538,2 (uitgaande van eigen gewicht)
Voor de zekerheid nog even gerekend met iemand van 72 kilo (ik noem maar een dwarsstraat) kwam uit op 745,2 Newton.
Bij mij is het ook al 3 jaar geleden
Ik zou het volledig kunnen uitrekenen, maar heb nu geen tijd
Weet alleen dat je Ve (snelheid) niet mag verwisselen met een versnelling dus de formule a=Ve-Vb/t klopt volgens mij niet
Ga vanavond nog verder posten, vind dit persoonlijk zeer interessant
edit: je bedoelt dus a=(Ve-Vb)/t, dan zou dit ongeveer kunnen kloppen ja
Nu nog een vergelijking met doorzitten = F= m*g
Ik vind het ook echt interessant. Nu zijn het gewoon harde gevallen van wat je aan het doen bent tijdens het rijden.
Owja de haakjes, word een beetje lui van mijn rekenmachine Hihi.
Volgensmij is de formule van het doorzitten onvolledig door lucht weerstand en de voorwaartse kracht. Maar ik weet niet in hoeverre die te verwaarlozen zijn.

( bwvs)