Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:32

murphy102 schreef:
vur schreef:
Hoezo kunnen de Nederlandse paarden niet stappen. Wat is er mis met de uitgestrekte stap van Parzival, Totilas en Sunrise bijvoorbeeld?

Ziet u dat niet?? Geen idee hoe een correcte zuivere 4-takt eruit moet zien??
Nu heeft Parzival gelukkig nog een klassieke opleiding gehad en daar is nog veel van terug te zien, maar ook bij dat paard EN inmiddels achterover hangende amazone is de invloed van Sjef al duidelijk waarneembaar!
De stap van Totilas en Sunrise zeggen voldoende.
Toen Totilas bij Schockemohle op stal kwam, mocht de stalamazone NIETS anders doen dan voorwaarts-neerwaarts rijden "om eerst de Rollkur eruit te rijden!", aldus de nieuwe eigenaar!!
Het commentaar dat Matthias Alexander Rath kreeg vanuit het jaloerse Nederland, daar lusten de honden geen brood van! En alle ogen waren gericht op quatta in de hoop dat deze jonge ruiter onderuit te zien gaan! Uiteraard ging er nog van alles fout, maar wat wil je: een paard omscholen van het moderne rijden naar het klassieke is hetzelfde als een verreden paard corrigeren. Het eerste fijne om te zien was dat er al sowieso meer halslengte, over het algemeen, is en dat de valse knik er al niet meer in zit. Hier zal heel veel tijd in gaan zitten en ja, dan zal dit paard vast wel weer kunnen gaan stappen, Vur!

ben het geheel met u eens in deze, en de fouten die er waren tussen totilas en Matthias zijn zeer begrijpelijk, mede door dat wat u hier boven benoemd, en omdat je niet kan verwachten dat er een eenheid tussen ruiter en paard is in zo'n korte tijd, dus ja dat je dan een takt fout zie en her en der een hapering is vrij normaal.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:33

murphy102 schreef:
Moll schreef:
good point, laat u mij nu eens een gp ruiter zien waar er 3 takt gesprongen pirouette word gereden

Ze zijn er nog echt, hoor Moll, ik mag Sylvia Ikle GRAAG zien!!

ik vraag u hier een filmpje van te plaatsen van een 3 takt pirouette, ben benieuwt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:35

Needje schreef:
Moll: Dat kan ik niet en het was gewoon een doodnormale vraag zonder bijbedoelingen. :)

het is mogelijk, om 3takt gesprongen pirouette te rijden, het is alleen verschrikkelijk moeilijk en vereist veel kracht van het paard en gevoel van de ruiter, volgens mij is dit onderwerp al eerder voorbij gekomen in dit topic, heb nog een filmpje geplaatst waar Arthur Kottas les geeft en werk aan de Pirouette.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:51

Moll, moet je eerlijk zeggen die niet bij de hand te hebben, maar er zal zeker beeldmateriaal van zijn.
In het optreden vav Sylvia Ikle tijdens Aken, net voor Athene, liet ze maar liefst 7 loepzuivere galoppirrourrettes zien in zo'n zuivere takt en ontspanning, prachtig losse afhangende staart, kortom: adembenemend mooi...! Een voorbeeld voor velen!

Maar ook Alexandra Korrelova met Ballagur is een werkelijk schitterende combinatie, alsof ze dansen!
Geweldige amazone, leeling van wijlen Theodore Theodorescue en momenteel van dochter Monica. Zegt al genoeg, he!

murphy102

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:52

Sorry voor de spelfout: Pirouette natuurlijk!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:44

Ik vind Totilas en Sunrse goed stappen, maar goed, schiet mij maar lek. Dat Matthias eerst nog een combinatie moet vormen met Totilas is duidelijk. Daar is niks mis mee. Wel kwamen naar mijn idee de fouten door een weggedrukte rug. Dus of dat nou komt dat hij hem niet nageeflijk genoeg reed (tegen de hand) of dat Totilas zo slecht is afgericht door Edward dat weet ik niet zeker, maar ik heb daar wel een mening over. Verder vind ik het van geen pas getuigen om de wereldkampioen zo af te kraken. Aan elke combinatie mankeert wel wat en ook Totilas is niet perfect, maar ook aan de Duitse combinaties schort van alles. Er is er geen een die in takt en actief kan piafferen. Hoe komt dat dan met de klassieke rijkunst in hun bagage?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:44

Correctie: uiteraard bedoel ik George Theodurescue.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:47

Ok, had geen idee wie het is dus ff filmpje van alexandra korelova opgezocht: http://www.youtube.com/watch?v=4cE_O9tKnCA
Geprobeert zo kritisch mogelijk te kijken: Ik zie idd in de piaffe het verschil, de achterbenen gaan verder onder de massa. In de passage echter zie ik geen verschil, naar mijn idee ziet dat hetzelfde eruit als bij totilas. Heb de pirouettes heel goed bekeken (4 keer ofzo) en vond het heel moeilijk te zien of het 3 of 4 takt was, volgens mij 4 takt. Vond hierbij ook heel mooi om te zien dat het paard netjes van lengte buiging wisselde steeds

Silvia Ikle in achen 2008: http://www.youtube.com/watch?v=9_2ZO-VYxM4
pirouette naar links lijkt 3takt, naar rechts kan ik nie zien. Piaffe lijkt voor mij niet verder ondergetreden dan totilas? Iig veel minder duidelijk als bij het bovenstaande filmpje.

Ik heb hierbij echt zo goed mogelijk gekeken met de kennis die ik heb. Ik laat me graag corrigeren als ik iets fout heb, maar wel graag proberen om even kritisch te zijn bij alle filmpjes, ook als het wel klassiek geschoolde ruiters en paarden zijn.

Overigens vind ik totilas uberhaupt een geweldig paard, ruiter zal me een worst wezen, maar ik vond ook in het filmpje met Matthias dat zijn achterhand minder deed dan onder Gal.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:48

vur schreef:
Ik vind Totilas en Sunrse goed stappen, maar goed, schiet mij maar lek. Dat Matthias eerst nog een combinatie moet vormen met Totilas is duidelijk. Daar is niks mis mee. Wel kwamen naar mijn idee de fouten door een weggedrukte rug. Dus of dat nou komt dat hij hem niet nageeflijk genoeg reed (tegen de hand) of dat Totilas zo slecht is afgericht door Edward dat weet ik niet zeker, maar ik heb daar wel een mening over. Verder vind ik het van geen pas getuigen om de wereldkampioen zo af te kraken. Aan elke combinatie mankeert wel wat en ook Totilas is niet perfect, maar ook aan de Duitse combinaties schort van alles. Er is er geen een die in takt en actief kan piafferen. Hoe komt dat dan met de klassieke rijkunst in hun bagage?

Door welke bril kijkt u???
We kraken hier verder geen mensen af. Dhr. Gal schijnt een heel erg aardig mens te zijn.
Wat we wel bekritiseren is zijn "rijderij". En zolang dat maar met argumenten en onderbouwing gebeurt, is daar niets mis mee. Daar dragen deze topics juist aan bij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:51

"even terugkomend op een "slechte stap" .
iets waar ik zelf door ervaring met rijden op verschillende paarden door te voelen ben achtergekomen.
een paard wat zeer ruim overstapt , is veelal een in de achterhand slap paard, en zal meer moeite hebben met de verzamelingen. Hij gebruikt de ruimere afdruk achter om zijn balans beter te bewaren.
als hij langzamer stapt, en kleiner moet stappen, zal hij meer problemen hebben met zijn evenwicht.
Een paard in balans, met de motor in zijn kont, zal zijn achterbeen in stap precies onder het middelpunt zetten om zijn evenwicht te bewaren, ook als hij verzameld stapt (zonder vast te worden gehouden, of ondersteund te worden door de ruiterhand) er ontstaat dan een verende beweging, vanuit de kracht in de achterhand.
Bovenstaande is de conclusie, dat men niet moet kijken in de stap, waar het paard zijn achtebeen onder de massa moet zetten, dat weet dan paard zelf het beste om zijn evenwicht te bewaren.
de paarden die men ziet als "slecht stappend" zijn veelal uitmuntend in de piaffe en passage".

Deze uitspraak is gedaan een aantal pagina's terug. Klopt deze uitspraak vraag ik me af?

Waarom vraag ik dit. Ik heb twee paarden (merens paarden dus absoluut geen toppers, maar dat geeft niet dat ben ik zelf ook niet). De oudste (eerste premie) is een goed gebouwd paard en stapt twee á drie hoeven over, van uit zich zelf. Hij is tot M2 gekomen en haalde met name bij de oude mannelijke strenge jury's 8 voor zijn stap. Dat paard vind ik kan gemakkelijk verzamelen en kont laten zakken. Aantreden is een fluitje van een cent voor hem. Paard heeft geen enkele moeite om zijn rug goed te gebruiken en om in balans te lopen.
Mijn tweede merens (zeer vlot ijverig paardje en houdt van dressuur rijden) is wat overbouwd. In de stap stapt ze in de afdruk van de voor hoef. Haar stap is gewoon veel zwakker. Met haar ervaar ik juist dat zij moeilijk haar kont laat zakken en vanuit achteren wil macheren. Sinds kort begint dat te lukken na twee jaar training en goede les en nu dus bespiering op haar kont. Aantreden kan ze wel maar het kost haar gewoon meer moeite.

Ik ervaar dus het tegen over gestelde dan deze uitspraak. Klopt deze uitspraak of voel ik het fout? En hoe zit het dan?

Let wel ik ben een gewone ruiter en ik wil gewoon mijn paarden goed rijden zodat ze op hun oude dag zonder gebreken nog kunnen marcheren. Ik en mijn paarden zijn dus zeker geen toppers.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:53

Wat is er dan slecht aan de stap van Totilas en Sunrise. Ik zie dat niet. En ik heb even gekeken, maar mijn roze bril heb ik vandaag op mijn nachtkastje laten liggen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:55

[pien_2010] schreef:
"even terugkomend op een "slechte stap" .
iets waar ik zelf door ervaring met rijden op verschillende paarden door te voelen ben achtergekomen.
een paard wat zeer ruim overstapt , is veelal een in de achterhand slap paard, en zal meer moeite hebben met de verzamelingen. Hij gebruikt de ruimere afdruk achter om zijn balans beter te bewaren.
als hij langzamer stapt, en kleiner moet stappen, zal hij meer problemen hebben met zijn evenwicht.
Een paard in balans, met de motor in zijn kont, zal zijn achterbeen in stap precies onder het middelpunt zetten om zijn evenwicht te bewaren, ook als hij verzameld stapt (zonder vast te worden gehouden, of ondersteund te worden door de ruiterhand) er ontstaat dan een verende beweging, vanuit de kracht in de achterhand.
Bovenstaande is de conclusie, dat men niet moet kijken in de stap, waar het paard zijn achtebeen onder de massa moet zetten, dat weet dan paard zelf het beste om zijn evenwicht te bewaren.
de paarden die men ziet als "slecht stappend" zijn veelal uitmuntend in de piaffe en passage".

Deze uitspraak is gedaan een aantal pagina's terug. Klopt deze uitspraak vraag ik me af?

Het ligt volgens mij vooral aan hoe een paard is gebouwd en hoe zijn lijf weet te gebruiken en of ie dan groot of klein stapt is niet van doorslaggevende betekenis.

Waarom vraag ik dit. Ik heb twee paarden (merens paarden dus absoluut geen toppers, maar dat geeft niet dat ben ik zelf ook niet). De oudste (eerste premie) is een goed gebouwd paard en stapt twee á drie hoeven over, van uit zich zelf. Hij is tot M2 gekomen en haalde met name bij de oude mannelijke strenge jury's 8 voor zijn stap. Dat paard vind ik kan gemakkelijk verzamelen en kont laten zakken. Aantreden is een fluitje van een cent voor hem. Paard heeft geen enkele moeite om zijn rug goed te gebruiken en om in balans te lopen.
Mijn tweede merens (zeer vlot ijverig paardje en houdt van dressuur rijden) is wat overbouwd. In de stap stapt ze in de afdruk van de voor hoef. Haar stap is gewoon veel zwakker. Met haar ervaar ik juist dat zij moeilijk haar kont laat zakken en vanuit achteren wil macheren. Sinds kort begint dat te lukken na twee jaar training en goede les en nu dus bespiering op haar kont. Aantreden kan ze wel maar het kost haar gewoon meer moeite.

Ik ervaar dus het tegen over gestelde dan deze uitspraak. Klopt deze uitspraak of voel ik het fout? En hoe zit het dan?

Let wel ik ben een gewone ruiter en ik wil gewoon mijn paarden goed rijden zodat ze op hun oude dag zonder gebreken nog kunnen marcheren. Ik en mijn paarden zijn dus zeker geen toppers.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:14

Airborn schreef:
Ok, had geen idee wie het is dus ff filmpje van alexandra korelova opgezocht: http://www.youtube.com/watch?v=4cE_O9tKnCA
Geprobeert zo kritisch mogelijk te kijken: Ik zie idd in de piaffe het verschil, de achterbenen gaan verder onder de massa. In de passage echter zie ik geen verschil, naar mijn idee ziet dat hetzelfde eruit als bij totilas. Heb de pirouettes heel goed bekeken (4 keer ofzo) en vond het heel moeilijk te zien of het 3 of 4 takt was, volgens mij 4 takt. Vond hierbij ook heel mooi om te zien dat het paard netjes van lengte buiging wisselde steeds

Silvia Ikle in achen 2008: http://www.youtube.com/watch?v=9_2ZO-VYxM4
pirouette naar links lijkt 3takt, naar rechts kan ik nie zien. Piaffe lijkt voor mij niet verder ondergetreden dan totilas? Iig veel minder duidelijk als bij het bovenstaande filmpje.

Ik heb hierbij echt zo goed mogelijk gekeken met de kennis die ik heb. Ik laat me graag corrigeren als ik iets fout heb, maar wel graag proberen om even kritisch te zijn bij alle filmpjes, ook als het wel klassiek geschoolde ruiters en paarden zijn.

Overigens vind ik totilas uberhaupt een geweldig paard, ruiter zal me een worst wezen, maar ik vond ook in het filmpje met Matthias dat zijn achterhand minder deed dan onder Gal.

Dit was toevallig een wat mindere proef, maar desalniettemin nog steeds geweldig met in achtneming dat dit paard 20/21 jaar is en zijn loopbaan op de drafbaan en bij de politie begon!

Dit filmpje van Sylvia Ikle zegt natuurlijk ook meer dan genoeg. Het is niet het filmpje waar ik op doel, dat gaf voor mij (uit mijn herinnering gegraven) 7 geweldige pirouettes. Ik meen dat het in de Kur was en dat zij de enige was die deze hoge moeilijkheidsgraad er maar liefst tot 7x toe instopte en schitterend neerzette.

Airborn, bij deze paarden zie je de medewerking van het paard: de lichtheid, ongedwongenheid en harmonie en die mis ik op de afgedwongen manier.

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:23

Hmm, filmpje van 2009 kan ik niet vinden van Ikle, kon van haar echt heel weinig beeldmateriaal vinden zo snel.
En, ik vind het idd geweldig dat het paard van Korelova al zo oud is en zn loopbaan heeft gehad (volgens mij circus, niet drafbaan als ik goed heb gelezen?) maar erhmz, vind het een beetje jammer dat voor de paarden die klassiek geschoolt zijn steeds een reden word bedacht dat het toch niet perfect is, en dat dit bij de nederlandse ruiters aan de manier van rijden ligt. Ik zeg niet dat ik LDR beter vind, zeker niet, maar ik heb wel het idee dat er met een nogal donker gekleurde bril naar deze ruiters word gekeken.
Ik heb nu verder helemaal niet naar handgebruik gekeken, alleen puur naar rug gebruik en beenzetting in piaffe, passage en de galops pirouette.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:48

Airborn schreef:
Hmm, filmpje van 2009 kan ik niet vinden van Ikle, kon van haar echt heel weinig beeldmateriaal vinden zo snel.
En, ik vind het idd geweldig dat het paard van Korelova al zo oud is en zn loopbaan heeft gehad (volgens mij circus, niet drafbaan als ik goed heb gelezen?) maar erhmz, vind het een beetje jammer dat voor de paarden die klassiek geschoolt zijn steeds een reden word bedacht dat het toch niet perfect is, en dat dit bij de nederlandse ruiters aan de manier van rijden ligt. Ik zeg niet dat ik LDR beter vind, zeker niet, maar ik heb wel het idee dat er met een nogal donker gekleurde bril naar deze ruiters word gekeken.
Ik heb nu verder helemaal niet naar handgebruik gekeken, alleen puur naar rug gebruik en beenzetting in piaffe, passage en de galops pirouette.

Tja, dat is nu de reden waarom ik afkraken noem. Doen de Nederlanders dan werkelijk niks goed? en de mensen die Klassiek rijden doen alles goed? Zo lijkt het af en toe wel. Ik zou wel eens willen weten wat de KR-aanhangers wel goed vinden aan de proeven van de Nederlanders?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:50

Maar de conclusie is toch wel zeker dat de paarden door wie dan ook niet gereden worden volgens de Klassieke Dressuur opvattingen, er is geen lichtheid, geen takt, het word door allen gewoon verdoezeld door show erg veel show.
Het is de moderne poedeldressuur.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:57

Professor schreef:
Maar de conclusie is toch wel zeker dat de paarden door wie dan ook niet gereden worden volgens de Klassieke Dressuur opvattingen, er is geen lichtheid, geen takt, het word door allen gewoon verdoezeld door show erg veel show.

Nou dat ziet u dan toch echt verkeerd. Ik vind juist die paarden wel lichtheid vertonen en erg veel takt hebben. Juist meer dan vaak het zwaarmoedige van de Klassieke dressuur. Juist bijvoorbeeld in de piaffe zie ik meer lichtheid en takt dan bij de veelal klassiek afgerichte paarden (tenminste, als je de kijkt naar de paarden in de hedendaagse internationale dressuurring) en dan bedoel ik veelal de Duitse ruiters.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:59

Airborn schreef:

Perfectie is het streven. Het gaat erom HOE de resultaten verkregen worden. Op de klassieke manier wordt het Kunst, in het moderne gedoe is het Spektakel. Dit zijn dus 2 totaal verschillende zaken waarover we praten.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:06

Professor schreef:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet echt zie als ik kijk naar de proeven. Ik zie idd veel show, maar ook wel degelijk lichtheid en takt? Het kan zijn dat dat een gebrek aan kennis is, maar dan blijf ik mij afvragen waarom die combinaties toch zo hoog scoren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:25

Citaat:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet echt zie als ik kijk naar de proeven. Ik zie idd veel show, maar ook wel degelijk lichtheid en takt? Het kan zijn dat dat een gebrek aan kennis is, maar dan blijf ik mij afvragen waarom die combinaties toch zo hoog scoren.

Hoog scoren dat komt omdat iedereen meedoet, geen geboe van publiek het geweldig vinden wat niet geweldig is.
Wanneer u lichtheid ziet??? Bijna geen ruiter trekt de stang niet door, is dat lichtheid??
Denk dat niemand meer weet wat werkelijk stanggebruik is en waarvoor hij dient.
Het is een verfijnings instrument voor de halve ophoudingen, dat kan ik nergens bijna meer terug vinden de meerderheid heeft dus een soort ABS systeem ervan gemaakt.
Lichtheid is er niet, takt heeft daar alleen indirekt mee te maken, het is het enorme bewegings potentiaal die de mensen verblind.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:27

vur schreef:
Nou dat ziet u dan toch echt verkeerd. Ik vind juist die paarden wel lichtheid vertonen en erg veel takt hebben. Juist meer dan vaak het zwaarmoedige van de Klassieke dressuur. Juist bijvoorbeeld in de piaffe zie ik meer lichtheid en takt dan bij de veelal klassiek afgerichte paarden (tenminste, als je de kijkt naar de paarden in de hedendaagse internationale dressuurring) en dan bedoel ik veelal de Duitse ruiters.

Met doorgetrokken stang noemt u lichthied.
Takt???? weet u wat takt betekent????
Dat heeft maar indirekt met lichtheid te maken het is de gelijkheid van de beweging, meer niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:29

Wie kan hier op dit topic dan precies beschrijven wat een stang doet en wat de trens doet?
En hoe hij opgetoomd dient te worden?
En waarom men juist zo fijn kan rijden met deze optoming wanneer men er goed mee omgaat?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:30

Professor schreef:
Lichtheid is er niet, takt heeft daar alleen indirekt mee te maken, het is het enorme bewegings potentiaal die de mensen verblind.

Mee eens, beweeglijkheid is iets heel anders dan beweging ;)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:31

Professor schreef:
Citaat:

Hoog scoren dat komt omdat iedereen meedoet, geen geboe van publiek het geweldig vinden wat niet geweldig is.
Wanneer u lichtheid ziet??? Bijna geen ruiter trekt de stang niet door, is dat lichtheid??
Denk dat niemand meer weet wat werkelijk stanggebruik is en waarvoor hij dient.
Het is een verfijnings instrument voor de halve ophoudingen, dat kan ik nergens bijna meer terug vinden de meerderheid heeft dus een soort ABS systeem ervan gemaakt.

Ik zou heel graag zn bewegings wonder eens klassiek opgeleid zien en dan het verschil bekijken. Zoals ik al zei, mogelijk is het van mijn kant een gebrek aan kennis. En, tja, stang erhmz, niet verdiept in het doel van de stang, of het gebruik ervan, aangezien ik daar komende 20 jaar nog niets mee te maken heb volgens mij, hihi. Ik kom niet verder dan dat de stand voor de verfijning is, maar hoe en waarom, geen idee.Zowieso vind ik het heel moeilijk om vanaf filmpjes stang gebruik te zien, zeker als je naar de proefen in aken kijkt omdat de camera daar zo hoog staat. Iig in de proeven van 2009.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:38

Citaat:
Ik zou heel graag zn bewegings wonder eens klassiek opgeleid zien en dan het verschil bekijken. Zoals ik al zei, mogelijk is het van mijn kant een gebrek aan kennis. En, tja, stang erhmz, niet verdiept in het doel van de stang, of het gebruik ervan, aangezien ik daar komende 20 jaar nog niets mee te maken heb volgens mij, hihi. Ik kom niet verder dan dat de stand voor de verfijning is, maar hoe en waarom, geen idee.Zowieso vind ik het heel moeilijk om vanaf filmpjes stang gebruik te zien, zeker als je naar de proefen in aken kijkt omdat de camera daar zo hoog staat. Iig in de proeven van 2009.

Zelf kijk ik niet naar filmpjes maar op het afrijterrein in Aachen in 2009 was ik er de hele dag, ook morgens om 6 uur, wanneer de paarden "echt" gewerkt worden.
Ben bij meerdere wedstrijden op het afrijterrein, dus live genoeg gezien.
Maar daar gaat het niet over ik vroeg wat doet en Stang en wat de Trens bij deze optoming?
Dan schrijft u eerder ik zie wel lichtheid, hoe kunt u dat beoordelen wanneer u niet eens de werking van de optoming kent en weet hoe hij " te bedienen" is????