Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:40

Ilzas schreef:
Nou bulck, dat geeft toch ook niet? Ik zou zeggen, kom met (bij voorkeur: nieuwe) argumenten.

Heb ik al voldoende gegeven. in dit topic alsmede in vele andere waar deze trainingstechniek aan de tand gevoeld wordt :D

Zolang mensen blijven denken in statische hokjes, wat een bewegingsdier dus niet is, kom je er niet uit.
Die rug bij toti is in beweging e en dat bij het niveau met de hoogste mogelijke verzamelingsgraad. Dus dat onderzetten kan enkel door een paard op de achterhand te rijden zodat deze wat kan kantelen in de bekken, daardoor gaan ze ook meer kunnen dragen. Dat met verzameling zorgt voor een golfbeweging (ja kan het ff niet neerschrijven wat ik bedoel), die vanuit de achterhand komt, door verzameling dus opwaarts neerwaarts doorkomt door de rug.
Hoe meer een paard op de achterhand gereden wordt hoe meer vrijheid de voorbenen krijgen en dat met een dier dat schoudervrijheid en veel knieactie heeft kan dan bewegingen geven als Toti laat zien. En ja die achterhand moet nog iets meer doorkomen, krijgt hij trouwens nog aftrek voor, maar verder blijft hij in het kader, met behoudt van ritme en een gang die gecultiveerd is naar het beste kunnen van dat paard.

Ayasha
Blogger

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:41

Sporter; gelukkig gaat het over een paard en niet over een rechtbank. Hoe zat dat weer met loze vergelijkingen? ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:45

pharagirlke schreef:
Sporter; gelukkig gaat het over een paard en niet over een rechtbank. Hoe zat dat weer met loze vergelijkingen? ;)

Dat zie je verkeerd het gaat over wat jij bewijs noemt. Of dat nu over paarden kippen of auto's gaat dat doet niet ter zaken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:45

weer wat bijgeleerd dan :j Niet dat ik het er mee eens ben overigens maar goed, het heeft geen zin om daar verder over te discussiëren.

Bulck ik ben het met je eens tot dat deel over schoudervrijheid een uitvlucht wordt om met een slechte verbinding te gooien... Zat paarden die volledig zonder verbinding lopen kunnen prachtig showen... Ook al lopen ze voor de rest helemaal niet correct. Het welbefaamde "opdrukken" als ze wat zien of wat nerveus zijn.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:32

pharagirlke schreef:
horseyfries schreef:
Besef je dat je hiermee nu zegt dat jullie (Pharagirlke en jij) je er nu nog wél "tussen rijden met je huis tuin en keukenpaard"?

Quote eens waar IK dat zeg?
Ik zei enkel dat ik dan jumping ging doen. :')

Edit: Bovendien denk ik dat je norway girl verkeerd begrijpt... (of norway girl jou dat kan ook nog) maar ergens zit er een communicatie foutje. Ik denk dat jij bedoelt dat enkel de paarden op hoog niveau (dus internationaal) zo gaan lopen terwijl Norway girl denkt dat je bedoelt dat paarden op elk niveau zo gaan lopen... Dus ook in de basis/landelijke sport... Sowieso vind ik dat in de basissport al een hoop chique paarden rondlopen die helaas door ruiters gereden worden die te weinig ruiter zijn voor ze (waarmee ik weer niet wil zeggen dat ik vind dat ik het beter zou kunnen maar gewoon dat ik vind dat de combinatie kwa niveau niet bij elkaar past) maar als het nog erger gaat worden en als nog meer zulke paarden naar het landelijke (basis)niveau komen gereden door mensen die niet eens weten waar de achter en de voorkant zit, dan is er voor mij ook geen sport meer aan. Dus als Norway girl het inderdaad zo bedoelt dan ben ik het wel met haar eens hoewel dat voor mij niet de hoofdreden zou zijn om te gaan springen :')

Kimberley: staat jouw naam in de quote?

Thats correct :D Komt er een beetje banketstaaf uit ja, zal niet de eerste keer zijn bij mij.

Vind trouwens wel dat miss Kimberley001 helemaal niets bijzonders hier toevoegd en wat ik verder van haar gedrag vind zal ik me maar niet over uitlaten hier :o
Heb op het moment even niets toe te voegen hier, wilde alleen op het bovenstaande even reageren.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:48

pharagirlke schreef:
weer wat bijgeleerd dan :j Niet dat ik het er mee eens ben overigens maar goed, het heeft geen zin om daar verder over te discussiëren.

Bulck ik ben het met je eens tot dat deel over schoudervrijheid een uitvlucht wordt om met een slechte verbinding te gooien... Zat paarden die volledig zonder verbinding lopen kunnen prachtig showen... Ook al lopen ze voor de rest helemaal niet correct. Het welbefaamde "opdrukken" als ze wat zien of wat nerveus zijn.

sorry maar totilas loop wel in verbinding e. Ik weet heus wel het verschil tussen een paard dat zelf front erop zet en begint te showen en een schijnverbinding geeft aan de ruiter of een die in verbinding loopt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:52

Hij loopt in verbinding, anders kon hij de oefeningen niet uitvoeren, maar of die verbinding ook goed (genoeg) is? Dat is een tweede. Ik haalde het "opdrukken" er alleen bij om even het fabeltje uit het topic te halen dat enkel ontspannen paarden die correct gereden worden kunnen showen. ;)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:57

pharagirlke schreef:
Hij loopt in verbinding, anders kon hij de oefeningen niet uitvoeren,

Wat een onzin, er zijn genoeg paarden die geen verbinding hebben maar toch oefeningen lopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:00

En die doen ook allemaal mooi uitgevoerde passages en piaffes? Want als Totilas iets kan, dan is het passageren en piafferen. Dan gaat hij écht zitten. Dus hij kán het wel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:01

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:03

Dat zegt genoeg :j :(:)
Heerlijk om te zien hoe je absoluut niet persoonlijk hoeft te worden. :D

Edit: Jullie vervangen door je, kwestie van niet te veralgemenen. :)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:11

pharagirlke schreef:
Dat zegt genoeg :j :(:)
Heerlijk om te zien hoe je absoluut niet persoonlijk hoeft te worden. :D

Edit: Jullie vervangen door je, kwestie van niet te veralgemenen. :)

Simpele reactie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:12

Wat had je verwacht dan Vudress? := Dat ik een psychologische analyse zou maken?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:14

Ja dat echt op de man spelen vind ik verkeerd. Ieder heeft recht op zijn mening en ideeën, dus laten we wel gewoon normaal reageren naar elkaar. Het is zo al moeilijk genoeg om iets verstaanbaar te brengen wat heel moeilijk uit te leggen is in wat getypte woorden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:15

Gek genoeg heb ik nooit problemen met jou bulck ook al ben ik het zelden met je eens :+ Hoewel, zo gek is dat eigenlijk helemaal niet. ;)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:15

De enige manier om te laten zien dat hetgeen wat je zegt wel ergens op slaat is duidelijk weer te geven waarom je zo denkt. Vooralsnog zijn je berichten behoorlijk onzinnig en op het moment dat daar wat over gezegd wordt is het een persoonlijke aanval :?

Het is wel flink filteren in dit topic; het gros van de afkeurende reacties komt van no-no's die volgens mij het liefst zonder zadel in het bos rijden of nog nooit en winstpunt in de bixie gehaald hebben. Toch zijn sommige argumenten wel mooi beargumenteerd en geeft weer een andere blik op de kwestie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:17

Vudress: Denk je werkelijk dat ik op een dergelijke reactie in ga gaan met meer uitleg? Als ik meer uitleg wil, dan vraag ik daar naar, dan hoef ik niet persoonlijk te worden. Ik zeg van haar ook niet dat ze onzin praat ook al ben ik het niet met haar eens? Ik vind alleen "de FEI jury's vinden het goed" geen goed argument. :) Als zij enkel uitleg kan vragen door dergelijke reacties dan houd de discussie gewoon op voor me. Daar ben ik klaar mee met dat soort dingen.

Ik rijd overigens niet zonder zadel in het bos en de bixie kennen we hier volgens mij niet eens :')

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:18

Kom op zeg... Toti? Nog even en we gaan Edward Eddy noemen en Hans Peter Hansje.

Las op de vorige pagina dat Sporter zegt dat er geen enkel bewijs voor is dat zo'n beweging in het voorbeen ervoor zorgt dat er geen goede verbinding is. Echter heb ik het boek van Harry Boldt er eens bij gepakt. Ooit een grootmeester in de dressuursport. Hij schrijft het volgende over de draf.

In de draf moet het paard krachtig en elastisch vanuit het achterbeen ondertreden met een swingende rug en moet op deze manier de schwung die in de achterhand ontwikkeld wordt in de voorhand opvangen. De diagonale voor- en achterbenen moeten parallel aan elkaar worden geplaatst. Het paard moet goed uitgebalanceerd draven en in een goede zelfhouding met natuurlijke schoudervrijheid gaan.
Bij de beoordeling van de draf mag men niet de fout maken zich te laten verleiden door het hoog weggooien van de voorbenen. Bij enkele paarden komt het voor dat de voorbenen hoog worden weggegooid. Deze manier van bewegen is niet elastisch en swingend in de rug.

Er zijn dus wel degelijk meer mensen die er zo over dachten, ook grootmeesters.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:20

saskia: ik maak me ook schuldig aan "Toti" hoor maar dat is asboluut niet slecht bedoelt naar het paard... Integendeel zelfs. Salinero kort ik ook altijd af naar Sali :')

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:22

De Koran kan je ook op verschillende manieren interpreteren, het is maar net wat je wil lezen ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:24

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:29

Bitje lieve schat, dat is z'n papa Gribaldi.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:30

Ik zie overigens de overeenkomst wel hoor...

Afbeelding

Afbeelding

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:33

Saskia505 schreef:
Bitje lieve schat, dat is z'n papa Gribaldi.

oh haha :o
maar die voorbeelden zijn tekeningen, en dat kun je natuurlijk niet vergelijken ;)

betere foto?
Afbeelding

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:34

Ach pharagirlke dat hoeft ook niet hoor, ik kan perfect alles volgen ben zelf klassiek geschoold en rij nu eentje meer op de manier van het flexen.
Ik beantwoord vragen of geef mijn mening over bepaalde uitlatingen en de manier zoals bvb een toti opgeleid is heeft alles te maken met een correcte verbinding en tempocontrole.
Maar ik vraag niemand zijn goedkeuring, nog ga ik iemand anders in zijn waarde aanvallen. Daar is bokt het medium niet voor en meer nog daar ken ik niemand persoonlijk genoeg voor. Een woord is onderhevig aan interpretatie. Ik spreek normaal al Frans, met uiteraard Vlaams, maar of dat alle woorden ook goed overkomenin Nl is de vraag e ;-)