Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:26

Mindfields schreef:
Ik op mijn andalusierhengst in schouderbinnenwaarts. Wat ik mooi vind aan deze foto is dat onze balans helemaal lijkt te kloppen. Mijn bovenbeen(binnenbeen) is helemaal in lijn met zijn buitenachterbeen en binnenvoorbeen en mijn bovenbeen(buitenkant) is helemaal in lijn met zijn buitenvoorbeen en binnenachterbeen. Lijkt dus een vloeiende beweging zonder storing te zijn. Mijn buitenteugel en binnenzitbeenknobbel doen het meeste werk, binnenbeen heel lichtjes om aan te geven dat de achterhand daar moet blijven. Buitenteugel zegt dus: schouder naar binnen, binnenzitbeenknobbel zegt: buiging om dit been en binnenbeen zegt: achterhand daar houden.

Afbeelding

Wat mijn commentaar betreft Mindfields:
Zelf heb ik geleerd, dat het binnenbeen de buiging aangeeft.
De voorhand op de achterhand gericht word, wat u tegenspreekt, aangezien u duidelijk het binnenbeen meer naar achterheeft dan het buitenbeen, wat naar klassieke beginselen dus niet correct is.
Het princiep van SB is dat het paard de schouder naarbinnen brengt, en buigt om het binnenbeen, het punt het reflexpunt van het paard is daar waar de Singel is.
Het niet anders qua hulpengeving als een wending, dus binnenbeen bij of ook wel wat gezegd word op de singel, het buitenbeen een handbreedte achter de singel, de binnenteugel geeft de stelling aan, de buitenteugel regelt het tempo en de hoofhouding en brengt te samen met de binnenteugel de voorhand naar binnen.
Normaal is het gewicht op het binnenzitbeenknobbeltje, en door dat het paard dan naar binnen wil buigt het om het binnenbeen.
Dit in samenspel met buitenteugel.
Men stuurt met de teugelhulpen en men drijft met zit en en been.
Het buitenbeen zorgt daarvoor dat het paard zijn achterhand niet uitzwaaid, naar de buitenkant, met medewerking van de buitenteugel.
De achterhand sturen dus terugbrengen op de hoefslag is volgens klassieke beginselen niet in orde.
Maar ik ben een pietje precies wat het aangaan van de hulpen is.
SB mag nooit verwaterd worden met een veredeld wijken voor de kuit.

Het binnen elleboog gewricht komt dichterbij het lichaam het buitenelleboog gewricht ietje naar buiten.
De schouder komt naar binnen de voorbenen kruisen, het binnenachterbeen spoort in de spoor van het buitenvoorbeen, daarbij kruisen de achterbenen niet, die gaan "normaal" rechtuit met de toon van de hoef.
Kan het jammer niet voor doen, maar zou dat graag, het is de zwaarste en moeilijkste zijgang die er is, om het paard zo los te krijgen dat werkelijk de schouders werkelijk zo los zijn dat men dit bereiken kan.
Het is een oefening, dus men bereikt bijna nooit het iedeaal, het is de hoogst gymnastiserernde oefening voor voor en achterhand.

Misschien is de onderstaande skets iets duidelijker:
Links Schoudervoor, Rechts Schouder Binnenwaarts.
Afbeelding
Deze skets heb ik van Martin Plewa, die tegenwoordig in het bestuur Stichting von Neindorff is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:46

BrankaZ schreef:
Heino schreef:
Nombrado wil blijkbaar geen foto's plaatsen. Is haar goed recht lijkt me zo. Doorzeuren daarover lijkt me dan ook zinloos. Ook zonder foto's van zichzelf te plaatsen kan iemand een nuttige bijdrage leveren lijkt me zo.
En misschien heeft dat andere topic wel heel nuttige inzichten die hier (nog) besproken worden?

Maargoed, zoek het maar uit. Ik vind het alleen verschrikkelijk jammer dat een van de weinige echt leerzame topics op Bokt zo loopt.

Ik kom weer even uit mijn meeleesmodus.

Is zeker haar goed recht. Maar mijn ervaring met haar is dat ze heel graag kritiek levert op elke foto die ze ziet (ook als mensen ze gewoon plaatsen omdat trots zijn op hun paard) en meent dat zij het gelijk aan haar kant heeft.
Er leiden meerdere wegen naar Rome.
Een groot deel van de mensen die hier reageren doen dat op basis van ervaring van henzelf die aansluit op wat zeer bekende klassieke meesters al vele jaren geleden hebben gemeld.
Ze laten met foto's zien wat ze doen, geven hierop een toelichting en wijzen anderen die foto's plaatsen op punten die goed gaan of verbeterd kunnen worden.

Nombrado heeft een behoorlijk ander zichtspunt, maar kan dat niet met literatuur onderbouwen. Komt met zeer extreme voorbeelden die niets te maken hebben met het klassieke rechtrichten. En bovendien zet ze geen enkel voorbeeld van zichzelf neer terwijl ze wel anderen bekritiseert.
Gevalletje van 'de beste stuurlui staan aan wal'?

sorry, maar ik ken jou niet (nog nooit gezien)
en jij mij niet...lijkt me lastig oordelen.
Hier in het forum gaat het om rechtrichten toch?
als ik zie dat het scheef is, benoem ik dat
al zit koningin beatrix erop *D
voor mij is elk paard bijzonder....., en daar ligt mijn passie
dat er mensen zijn die daar moeite mee hebben, laat ik bij hen.....
Bovendien als het kritiek je raakt, zal er een kern van waarheid in zitten toch?
ik ben hier niet om rekening te houden met de gevoelens van ruiters
wel die van paarden........en hun belangen.
wat wil je dan wat ik roep? mooie manen heeft je paard?
dat streelt dan jou ego....niet die van het paard hoor.

vroeguh was aderlating ook "hip" ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:58

nombrado, heb u al enige malen gevraagd, of u Aqua( of hoe dat ook heet bent opgeleid??
U heeft nl de zelfde vragende taktiek.
Werkelijk u tergt de zwaartekracht, u bent net zo overtuigd als die Carola Klomp, van deze tegen de natuur ingaande ideeen.
Zou toch graag weten waar u uw denken op berust?
En de opleiding van u?
Aangezien u les geeft zal u wel een of ander certificaat of zoiets hebben?
Waarom deze vragen, omdat u zo stellig overtuigd bent dat alles wat de klassiekeleer over rechtrichten beschrijft in uw ogen geheel niet kloppen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:09

Prof
Ik vraag aan u toch ook niet waar u uw opleiding genoten heeft?
bovendien nog in mijn prille jeugd les gehad van uw vader en een van zijn paarden gereden

aqua zegt me niks, de groene os ken ik wel, die spullen werk ik ook mee.
heb al eerder gemeld, dat mijn ervaringen een stroom is van diverse methoden.
en vooral het voelen te paard, met rijden , jonge paarden rijden, maar ook verreden paarden rijden, die mij aan het denken hebben gezet.
ga op een paard zonder zadel zitten
en voel wat er gebeurd als je met je gewicht bepaalde hulpen geeft
en het kwartje gaat vallen :D
ga tevens je eigen beweging na, en die je doet in bepaalde handelingen.
het wegstappen, een bochtje om, kijken naar paarden die in vrijheid bewegen en spelen.
dan wordt het allemaal veel simpeler.....
rijden moet een eenheid worden
je zit in het paard , niet erop...
en daarom heb ik heel wat veranderingen aangebracht in mijn rijden, maar ook bv zadelkeuzes
omdat ze absoluut tegen kunnen werken van hoe je onafhankelijk op je paard kan zitten.
de oude foto's van mijzelf, zie ik precies waar het bv door komt
bv zadel met een te diepe zit, die mij verhinderen mijn bekken juist te bewegen en mijn kont naar voren duwen, waardoor ik balans verlies en ook het paard (gevolg)
zonder zadel was er van dat probleem geen sprake nl.
maar goed
misschien ooit een boek schrijven.....wie weet

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:34

nombrado schreef:
Prof
bovendien nog in mijn prille jeugd les gehad van uw vader en een van zijn paarden gereden

en vooral het voelen te paard, met rijden , jonge paarden rijden, maar ook verreden paarden rijden, die mij aan het denken hebben gezet.
het wegstappen, een bochtje om, kijken naar paarden die in vrijheid bewegen en spelen.
en daarom heb ik heel wat veranderingen aangebracht in mijn rijden, maar ook bv zadelkeuzes
omdat ze absoluut tegen kunnen werken van hoe je onafhankelijk op je paard kan zitten.
bv zadel met een te diepe zit, die mij verhinderen mijn bekken juist te bewegen en mijn kont naar voren duwen, waardoor ik balans verlies en ook het paard (gevolg)
maar goed

Dank u voor de duidelijke beantwoording, het is precies de stijl van schrijven en inhoud, die ik verwacht had, kan mijn conclussies dan beter plaatsen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 18:15

Ik heb de foto's van Mindfields bekeken en de uitleg(gen) erbij gelezen maar ik denk niet dat ik daar iets over kan zeggen anders dan dat ik vind dat het er mooi en gebalanceerd uitziet. Ik zie wel wat je bedoelt met de eerste foto dat (gelukkig) wel.

Dat niveau heb ik nog lang niet natuurlijk en zal ik ook niet gaan bereiken.

Ik zie bv eigenlijk ook geen verschil tussen de twee plaatjes van Professor (ik ken dan ook weinig dressuurtermen helaas). Gaat het om het verschil in "sporen"?

Nombrado, ik denk dat de twee topics dan teveel op elkaar leken (jammer). Misschien was het wel open gebleven als je het ' discussie over methodes' had genoemd , maar eerlijk gezegd volg ik dat beleid en dat gedoe met slotjes ook (lang) niet altijd.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:15

Scum Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:43
Moderator RT, SGW, WD

Hierover loopt al een topic:
[RT-D] Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Het is niet nodig om 2 topics over hetzelfde onderwerp te hebben. Bij deze dus een slotje hier.

2 topics met zelfde onderwerp, dus u mag gewoon plaatsen en dus ook reageren en antwoorden op al one vragen.
Onzin dat u dat niet mag van bokt, is gewoon niet waar.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:16

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:
Mindfields u heeft dit topic weer van de ondergang weten te redden, met uw foto's en uitleg.

of het ook rechtgericht gereden is, is de vraag :+

Waar blijven uw foto's en filmpjes? U weet alles toch zo goed en beter, doe ons eens werkelijk de les lezen?

HannahFrouk ik begrijp u niet?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:21

nombrado schreef:
Prof

Bent u dan alles wat u geleerd heeft vergeten?

Welke stroming van diverse methoden bezit u dan?

U zit in het paard, heeft uw paard zo een doorgezakte rug van het balans rijden verkregen? Hoe bedoeld u dat, in het paard zitten?

maar goed

Waarvoor toch zadel(s), als u zonder rijdt? En wat bedoeld u met uw kont naar voren duwen? En uw paard verliezen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:23

Professor schreef:
Wat mijn commentaar betreft Mindfields:
Zelf heb ik geleerd, dat het binnenbeen de buiging aangeeft.
De voorhand op de achterhand gericht word, wat u tegenspreekt, aangezien u duidelijk het binnenbeen meer naar achterheeft dan het buitenbeen, wat naar klassieke beginselen dus niet correct is.
Het princiep van SB is dat het paard de schouder naarbinnen brengt, en buigt om het binnenbeen, het punt het reflexpunt van het paard is daar waar de Singel is.
Het niet anders qua hulpengeving als een wending, dus binnenbeen bij of ook wel wat gezegd word op de singel, het buitenbeen een handbreedte achter de singel, de binnenteugel geeft de stelling aan, de buitenteugel regelt het tempo en de hoofhouding en brengt te samen met de binnenteugel de voorhand naar binnen.
Normaal is het gewicht op het binnenzitbeenknobbeltje, en door dat het paard dan naar binnen wil buigt het om het binnenbeen.
Dit in samenspel met buitenteugel.
Men stuurt met de teugelhulpen en men drijft met zit en en been.
Het buitenbeen zorgt daarvoor dat het paard zijn achterhand niet uitzwaaid, naar de buitenkant, met medewerking van de buitenteugel.
De achterhand sturen dus terugbrengen op de hoefslag is volgens klassieke beginselen niet in orde.
Maar ik ben een pietje precies wat het aangaan van de hulpen is.
SB mag nooit verwaterd worden met een veredeld wijken voor de kuit.

Het binnen elleboog gewricht komt dichterbij het lichaam het buitenelleboog gewricht ietje naar buiten.
De schouder komt naar binnen de voorbenen kruisen, het binnenachterbeen spoort in de spoor van het buitenvoorbeen, daarbij kruisen de achterbenen niet, die gaan "normaal" rechtuit met de toon van de hoef.
Kan het jammer niet voor doen, maar zou dat graag, het is de zwaarste en moeilijkste zijgang die er is, om het paard zo los te krijgen dat werkelijk de schouders werkelijk zo los zijn dat men dit bereiken kan.
Het is een oefening, dus men bereikt bijna nooit het iedeaal, het is de hoogst gymnastiserernde oefening voor voor en achterhand.

Overbodig nog te reageren, ben benieuwd hoe mindfields hierover denkt of een verklaring heeft?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:34

*leest ook afentoe mee*

prof wat is aqua ? en ik vind het een heel helder stuk over de sb trouwens, die gaat in mijn plakboek :)

nombrado, ik vind haha weer een slotje wel jammer

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:37

op alle geposte plaatjes van Mindsfield gaat het paard scheef.
zet het binnenachterbeen midden onder de massa, waardoor de belasting in het lijf scheef wordt.
het buitenachterbeen wordt naast de massa gezet en naar buiten gedraaid, doordat het ruitergewicht of de binnenhandinwerking het paard uit balans haalt.
Als de ruiter de buitenheup iets laag en naar voren zou houden en binnenhand losser, zou er al een meer evenwichtiger rechter paard ontstaan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:43

nombrado schreef:
zet het binnenachterbeen midden onder de massa, waardoor de belasting in het lijf scheef wordt.
het buitenachterbeen wordt naast de massa gezet en naar buiten gedraaid, doordat het ruitergewicht of de binnenhandinwerking het paard uit balans haalt.
Als de ruiter de buitenheup iets laag en naar voren zou houden en binnenhand losser, zou er al een meer evenwichtiger rechter paard ontstaan.

Waarlijk???
Dacht dat u deze oefeningen niet hoeft te rijden, aangezien uw paarden allen recht zijn.
Denk dat het toch nodig tijd word dat u een paar fot0´s plaatst.
Zelf heb ik ervan u wel enige gezien, waar de opmerkingen van mijnheer Kandankovich heel toepasselijk waren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:44

nombrado schreef:

Hoe en waarom rechtrichten, vraagt u dat zich nu niet af? U levert alleen maar commentaar, piept alleen maar anderen af. Maar het goede voorbeeld vergeeft u alle niet? Wat is uw bijdrage?

Professor, zou u zo vriendelijk willen zijn per pb mede te delen dat we tegelijk plaatsen? Zodat ik dan even kan wachten, humor dat gebeurd ons beide met enige regelmaat?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 29-04-10 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:44

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:45

nombrado schreef:

Waarlijk???
Dacht dat u deze oefeningen niet hoeft te rijden, aangezien uw paarden allen recht zijn.
Denk dat het toch nodig tijd word dat u een paar fot0´s plaatst.
Zelf heb ik ervan u wel enige gezien, waar de opmerkingen van mijnheer Kandankovich heel toepasselijk waren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:47

Gossie, lijkt hier onderhand wel een kinderklas.
Wellicht inderdaad een wijselijk besluit wanneer je foto's plaatst om je theorie kracht bij te zetten.
Ik wijs niets op voorhand af, maar als je het visueel maakt is dat een stuk helderder Nombrado.

Ik spreek alleen jou aan, omdat bij mijn weten iedereen al iets gepost heeft...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:49

nombrado schreef:
http://img119.imageshack.us/img119/7962/oliveira.jpg
kijk eens hoe een nuno dit oplost...
wat doet nuno met zijn zit, heup en been?

En zijn teugelhulpen, heeft u hem gekend???
Live meegemaakt???
Heb hem in mijn jongeren jaren zien rijden, en hij was Klassiek opgeleid, en deed het niets anders dan dat ik het ook geleerd heb, stuurt de voorhand, en rijdt de achterhand.
Heupen die verdraaien niet, die zijn op de heupen van het paard gericht.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:56

even over de foto van mindfields die op deze pagina staat:

naar mijn weten is sb een oefening om het binnenachterbeen sterker te maken,en om het been meer onder de massa te laten komen.daarbij is het een oefening om het buitenachterbeen te kunnen controleren.
dus waarom word er gezegd dat het paard scheef gaat?
als een paard "recht" is in sb, dan is er iets goed fout!sb is een zogenaamde "gebogen" oefening, van bovenaf zou er een licht ronde lijn van oren tot staart getrokken moeten kunnen worden.
het enige wat ik misschien zou willen zien op de foto, is dat de binnen schouder van de amazone ietsje zakt, echt minimaal.

als de sb gereden zou moeten worden zoals proffesor het beschrijft: De schouder komt naar binnen de voorbenen kruisen, het binnenachterbeen spoort in de spoor van het buitenvoorbeen, daarbij kruisen de achterbenen niet, die gaan "normaal" rechtuit met de toon van de hoef, dan zou het een oefening zijn om de voorhand te controleren.

en nombrado, als je foto's hebt met vroeger(waarover je zegt dat het toen niet klopte) en foto's van nu(waarover je zegt dat het wel klopt) dan ben ik, en velen met mij, erg nieuwschierig naar de foto's.
want een stukje tekst schrijven kan iedereen, maar men is visueel ingesteld en het zou voor ons makkelijker en begrijpelijker zijn waar je heen wilt nav een paar foto's.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:57

Ninx schreef:
Wellicht inderdaad een wijselijk besluit wanneer je foto's plaatst om je theorie kracht bij te zetten.
Ik wijs niets op voorhand af, maar als je het visueel maakt is dat een stuk helderder Nombrado.

kheb net een heel duidelijk plaatje gepost, van een bekend ruiter, dan zet ik toch kracht bij theorie?
en vraag hierin wat ie doet....
dan is het toch visueel?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:00

nombrado schreef:
Ninx schreef:

kheb net een heel duidelijk plaatje gepost, van een bekend ruiter, dan zet ik toch kracht bij theorie?
en vraag hierin wat ie doet....
dan is het toch visueel?

Iedereen helpt en bekritiseert elkaar op basis van beelden van 'eigen werk'. Dan ga je met de billen bloot en is duidelijker dan louter theorie spuien.
Je bent zeer uitgesproken en kritisch, en op zich vind ik dat prijzenswaardig. Ik zou daar uiteraard eea van kunnen leren.
Maar iedereen waar ik van leer heb ik eerst zelf aan het werk gezien, bewegend of statisch beeldmateriaal.
Wellicht is het handig eerst te werken aan beeldmateriaal en dan hier pas terug te keren? Ik vind het nu niet inzichtelijk en contra-productief zo.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:07

timilon schreef:
even over de foto van mindfields die op deze pagina staat:

naar mijn weten is sb een oefening om het binnenachterbeen sterker te maken,en om het been meer onder de massa te laten komen.daarbij is het een oefening om het buitenachterbeen te kunnen controleren.
.

en vooral het creeeren van meer schoudervrijheid van het buitenvoorbeen

timilon

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:10

ja, maar dat zal toch echt vanuit het achterbeen moeten komen.
als het achterbeen getraind word, je het paard over de rug kunt laten lopen dan komt de schouder vanzelf...althans, dat is wat ik opmerk bij elk paard dat ik gereden heb.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:10

en en

ik bedoel en het buigzamer maken van het binnenachterbeen en daardoor ook meer schoudervrijheid creeeren van het voorbeen
Laatst bijgewerkt door garny95 op 29-04-10 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

timilon

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:12

juist ja :)