duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:29

Zoals wel vaker gebeurt in paardrijland gebruiken we met elkaar allemaal dezelfde kreten. Als je dan wat in discussie gaat, wordt het heel moeilijk.

Als we even vergeten, want dat weet inmiddels kennelijk iedereen, hoe je een rugganger, een paard dat over de rug of een paard dat door de rug gaat herkend:
1/. wat is een paard dat door de rug gaat eigenlijk ?
2/. waarom is dat belangrijk ?
3/. wat wordt erdoor of ermee bereikt ?

Dus even los van deukjes, kuiltjes, driehoekjes: wat is een paard dat over de rug gaat ?
Als je dat met elkaar eens bent en weet waarom het belangrijk is en wat er mee wordt bereikt, ben je een heel eind verder (van stal). Als je dan een paar markers of markeerpunten als gereedschap (zoals deukjes, V en A stand van de benen aan dezelfde kant, aanspanning buikspieren, knik SL gewricht) gebruikt om e.e.a. te controleren, dan past het geheel veel beter denk ik.

Het is daarnaast niet belangrijk om alle spieren van een paard te kunnen oplepelen. Belangrijker is dat je weet wat de belangrijkste spieren in het paardenlijf zijn, welke spieren zorgen voor welk deel van de bewegingsafwikkeling en evt. als je nog trek hebt hoe het e.e.a elkaar beinvloedt.
Als je dat een beetje door hebt, dan wordt rijden en leskrijgen en kritische vragen stellen als je les krijgt een stuk gemakkelijker en interessanter. Je kan dan ook veel beter inschatten of het lesgeefmens onzin uitkraamt en of je er iets zinnigs van leert en opsteekt.

Ik verwacht eigenlijk niet dat iemand zal proberen een poging tot uitleg te wagen. Vork Het zou wel goed voor dit topic zijn. Pling

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:36

Als je verwacht dat niemand daar een poging toe zal wagen, is het dan een idee om daar zelf een poging toe te wagen Goofy44?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:38

Ik wil het wel proberen Goofy. Nagelbijten / Gniffelen
Voor mij is een paard wat over de rug gaat een paard wat z'n buikspieren aan spant, zodat z'n rug op kan bollen (ontspannen) en beter kan dragen. Door het aanspannen van de buikspieren kunnen tevens de achterbenen van het paard verder ondertreden. (beter dragen?) Het paard is los door zijn lijf. Beweegt makkelijk en fijn. En met de kleinste hulpen te rijden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:40

Even aanvulling:
Bovendien als het paard er sterk genoeg voor is, zal het zelf ook aanbieden om in de oprichting te komen en zich achter te laten zakken.

Toch? Bloos

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:41

Lijkt mij wel. Als de achterhand beter ondergebracht kan worden zal het paard meer buigen in het bekken en daardoor zakken van achter en oprichten van voren.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:42

Overigens, als ik er mega naast zit mogen jullie dat gewoon zeggen hoor! Haha!
Ik geef alleen mijn ideeen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:42

Goofy44 schreef:
Bijgaand hoe een STAP en DRAF er bij de V-zetting uit hoort te zien.

[knipperdeknip]

Dressuur: DRAF

Afbeelding

De projektie van het zwaartepunt (zwp) van het paard valt
net schuin voor of op dezelfde lijn als het ondersteunende
achterbeen.

De steunende benen zijn met blauwe cirkels aangegeven.
De benen vrij van de grond, zijn met witte cirkels aangegeven.

Het achterbeen aan dezelfde kant, "verjaagt" in de bewegings-
afwikkeling als het ware het voorbeen aan dezelfde kant.

Het zwaartepunt van de ruiter valt samen met het zwaartepunt
van het paard, indien het paard "in de hand gesteld" is.

Volgens dit plaatje van de draf, valt het zwaartepunt toch boven het voorbeen dat vrij van de grond is? Is het dan ook niet logisch dat een paard altijd een bewegingsmoment in draf heeft waarop een voorbeen draagt en de andere drie benen los van de grond zijn?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:45

YoYo_ schreef:
als ik jou was zou ik dat toch maar niet gaan doen om met die pony bij de paarden te gaan starten dat heeft echt totaal geen enkele zin!!!!!!!!!!!!

Als je tegenwoordig rondkijkt wat er in de Z2 rondloopt, durf ik daar best tussen te rijden met mijn pony. Prijzen rijden zal héél zwaar worden en winst rijden ook wel. Maar dat is het ook voor de paarden Lachen

YoYo_ schreef:
hooi wat rij jij,

ten eerste houd jij jezelf helemaal vast en je pony daarom ook meteen, loopt daarom niet goed op het achterbeen. je beenligging is te veel naar voren daardoor ga je in zijn rug hangen en je pony zou ook wel even op dieet mogen Knipoog een beetje dikke buik

Is dit ook tegen mij bedoeld?
Ik rijd Z2 met winst met deze pony. 4 winst uit 3 wedstrijden.
Ten eerste:
Ik houd mezelf niet helemaal vast, verkramp soms lichtelijk in mijn nek. Maar daar loop ik al tijden voor bij de fysio. Komt door een ongeluk met paardrijden 10 jaar geleden.
Ik heb hier in dit topic trouwens gehoord dat die wél goed op het achterbeen loopt. Kan natuurlijk beter, maar was al wel goed.
De beenligging kwam doordat het zadel aangepast moest worden, dit is intussen gedaan en ze liggen weer normaal. Krijg ook altijd complimentjes van iedereen (ook jury's) dat mijn beenligging zo mooi is en dat ik hem aan de voorkant zo ontspannen rijd. Kan imo trouwens niet als ik hem vasthoud Lachen

Dat die te dik is klopt, maar hij is niet op gewicht te houden. Staat al tijden op dieet, maar hij is óf te dun óf te dik. (Daarbij voel je wel zijn ribben, dus ik heb zelf het idee dat zijn ribben nogal rond zijn. Je hoort ze toch te voelen en niet te zien Lachen )

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:49

MSQuincyTE schreef:
mariellexxx hoe komt het dan dat ze daar deuken heeft zitten?

Ja dat weten we dus niet, zo'n 4 jaar geleden begon je ineens een deuk te zien, die steeds ietsje dieper werd, en nu staattie al zo'n jaar stil.
Goofy44 , kan jij er eens naar kijken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:50

Wel apart hoor.. Beetje eng ook

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:50

Dat je de moeite neemt MWM. Haha!
Iemand die alleen post om af te zeiken neem ik niet serieus. Laat r eerst maar eens een inhoudelijke opmerking maken.
SA?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:51

Oh, ach Knipoog Je hebt gelijk Clown

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:52

Even nog een gooi:

Als je paard goed door zijn lijf heen is, kan je hem ook beter met je zit gaan sturen en rijden.

Dat is mijn ervaring dan Bloos

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:54

Ja Al probeer ik dat vanaf het begin al zoveel mogelijk te doen. (wat niet wil zeggen dat t dan meteen gaat Haha!)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:55

Ik probeer het ook, maar als die goed los is, moet ik heel voorzichtig gaan doen Knipoog Anders staan we in 1 keer omgedraaid of stil Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:55

Needje schreef:
Ehm, heb je ook losmakende oefeningen waar ik niet voor hoef te rennen? Haha! Tong uitsteken
Moet eerlijk zeggen dat ik mijn paard de laatste tijd zo stug vond. Maar merk ook dat ik zelf best vast zit. Krijg steeds meer last van m'n rug. Dus tsja...
Maar wat was er eerder, de kip of t ei?!

Ja hoor, die oefeningen heb ik zo voor je. Volgende keer bij jou samen kleine workout doen? Haha!
Absoluut zonder te rennen, want na meer dan 500 meter begeven mijn knieën het ivm oude blessure en lig ik op de grond Nagelbijten / Gniffelen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:56

Wanneer kom je weer langs? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:59

Needje schreef:
Ik wil het wel proberen Goofy. Nagelbijten / Gniffelen
Voor mij is een paard wat over de rug gaat een paard wat z'n buikspieren aan spant, zodat z'n rug op kan bollen (ontspannen) en beter kan dragen. Door het aanspannen van de buikspieren kunnen tevens de achterbenen van het paard verder ondertreden. (beter dragen?) Het paard is los door zijn lijf. Beweegt makkelijk en fijn. En met de kleinste hulpen te rijden.

Klopt. Paard rijdt dan heerlijk, kan makkelijk dragen en paardrijden is dan opeens zo makkelijk...
De eerste keer als je dat voelt, weet je waarom je begonnen bent met rijden. Het is ook zoveel beter voor het paard.
Een paard wat goed door het lijf loopt, heeft minder last van slijtage, en is tot op hoge leeftijd lekker soepel Ja
MyWishMax schreef:
Even aanvulling:
Bovendien als het paard er sterk genoeg voor is, zal het zelf ook aanbieden om in de oprichting te komen en zich achter te laten zakken.

Toch? Bloos
Yep. Helemaal goed. Ja
Needje schreef:
Lijkt mij wel. Als de achterhand beter ondergebracht kan worden zal het paard meer buigen in het bekken en daardoor zakken van achter en oprichten van voren.

Juist. Wijs gesproken Ja

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:00

Ik ben veel gebaat geweest bij sportmassage na de gang van Fysio, orthomanueel en podoloog.

Ik knikte enorm in, in mijn heup waardoor ik scheve belasting op zitknobbels kreeg en mijn afstand heup - schouder was links/rechts ongelijk. Veel lage rugpijn en sinds van de zomer ook afklemming van de zenuw waardoor ik verdoofd gevoel in been kreeg.
Wat bleek, spieren waren in zo een verkrampte staat dat ik gewoon weg niet meer recht KON zitten.

Vijf pijnlijdende behandelingen verder ben ik weer zo goed als recht Haha!

Ik kon oefeningen doen totdat ik een ons woog, maar pas nu merk ik dat ik echt los wordt in mijn lichaam al moet ik het nog wel bijhouden met oefeningen Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:03

Kijk, de theorie begrjp ik aardig.... nu het in praktijk brengen. Clown

MyWishMax

Ik ben vroeger van een pony afgeknald met mijn rug op een betonnen rand. Daat dus een flinke optater gehad.
Daarbij heb ik dezelfde soort rug als mijn vader (vroegtijdige slijtagen + zenuw die wel eens vast komt te zitten)

Beide worden wel beter van de fysio maar gaan nooit meer weg..

Ik ben trouwens wel voor het: Paard moet soepel zijn, dus ruiter ook Knipoog

@ Needje; Je weet het iig, dat mankeert er bij de meeste mensen al aan Haha!

Aimee

Judje schreef:
Goofy44: Inderdaad een heel mooi leerstukje theorie. De uitgebreide variant (althans, daar heb ik dit verhaal al eerder gehoord) was voor mij het boek: Het paard in Beweging van Sara Wyches.
Dat boek heeft echt een wereld voor me open gemaakt en heeft me HEEL erg veel geleerd over het paard, zijn skelet, spieren en alles wat nog maar meer beweegt. Het boek begint met de uitleg over het paard en gaat later verder hoe je daar als ruiter op in kan spelen. Ik zal dit boek - voor diegenen die hem nog niet hebben gelezen - zeer aanbevelen. De materie in het boek is echter behoorlijk ingewikkeld en helaas zal het niet voor alle jonge bokkers begrijpelijk zijn.

Nog een vraagje Goofy44: zou je mijn twee vragen misschien ook willen beantwoorden (3 reacties boven jouw theorie)? En als andere bokkers mij dit uit kunnen leggen: ook graag! Hoe meer breinen, hoe meer je eruit haalt!

Boek gelezen, een hele vakantie op gestudeerd en daarna in de prullebak gegooid Bloos
Zitten kronkels in de theorie die niet hard gemaakt worden en/of kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:04

@ Needje: Haha da's veel moeilijker Haha!
Maar daarom heb je ook les Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:07

Skipper schreef:
Ik ben veel gebaat geweest bij sportmassage na de gang van Fysio, orthomanueel en podoloog.

Ik knikte enorm in, in mijn heup waardoor ik scheve belasting op zitknobbels kreeg en mijn afstand heup - schouder was links/rechts ongelijk. Veel lage rugpijn en sinds van de zomer ook afklemming van de zenuw waardoor ik verdoofd gevoel in been kreeg.
Wat bleek, spieren waren in zo een verkrampte staat dat ik gewoon weg niet meer recht KON zitten.

Vijf pijnlijdende behandelingen verder ben ik weer zo goed als recht Haha!

Ik kon oefeningen doen totdat ik een ons woog, maar pas nu merk ik dat ik echt los wordt in mijn lichaam al moet ik het nog wel bijhouden met oefeningen Lachen

Tja, je paard regelmatig masseren is een ding, maar je eigen lijf moet ook los zijn.
Ruiter niet los -> paard ook niet los.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:08

Ik weet het! Daarom ben ik er al een poos mee bezig, alleen beetje jammer dat fysio en podoloog en orthomanueel therapeut dit altijd gemist hebben terwijl ik er wel voor mijn scheefheid naar toe ging Knipoog