DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:30

Karl66 schreef:
Q, tijdens de proef rijden de dressuurruiters hun paarden echt niet in LDR houding, maar een aantal mensen roepen wel dat het paard dan als gevolg van de LDR-training op de voorhand loopt.
Dat zei ik ook niet. Ik zei dat springruiters het op de wedstrijd wel gebruiken, en dat dressuurruiters het ook bij de zwaardere oefeningen toepassen (en die rijden ze niet enkel op de wedstrijd).
Kafue schreef:
Allereerst is het gemakkelijker om even het woord Hyperflexion te vertalen = overrekken. Dus alles waarin je gaat overrekken zou je hyperflexion kunnen noemen. Maar ik noem voor mijn gemak het rond rijden maar dan met de neus op de boeg hyperflexion, naar mijn bescheiden mening behoor je daar een paard niet te rijden aangezien dit dus echt echt overrekken is en dat is slecht.
Maar een beetje rond instellen van hals noem ik dan LDR, maar ook een iets meer voorwaarts neerwaarts en rond houden schaar ik er ook maar onder aangezien me heel duidelijk is geworden op een ander forum dat zodra de hals niet meer recht is en de neus dreigt te gaan richting achter de loodlijn men dit al Gaaaap ldr noemt en o jee das slecht.
Ik vermoed dat wij het vrijwel eens zijn, met dat verschil, dat ik hetgeen jij LDR noemt "wat ronder instellen" noem, en LDR, rollkür, hyperflexion zie als verschillende woorden voor exact hetzelfde.
Zoals jij het uitlegt, rijdt jij in mijn ogen géén LDR.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 23:15

Ik ben nog steeds van mening dat Laag Diep en Rond niet hetzelfde is als hyperflexion alliaz rollkur want met je snufferd op de boeg noem ik niet laag.

Verder weet ik niet of ik ldr ruiter ben ik ben in ieder geval geen met je snufferd op de boeg ruiter.
Mijn inmiddels EX instructeur vind me nu echter op en top LDR ruiter want ik rijd ronder en in meer verschillende houdingen.
In ieder geval maak ik er dus nog steeds verschil tussen en blijf dat ook doen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 07:58

Kafue, is dat een compliment van jouw instructeur? Zo ja, is dat wat op dit moment gezien wordt als onderricht en als enige juiste methode. Kan het verkeerd hebben natuurlijk, dus ik vraag het maar.
Denk je dat paarden om iets te kunnen presteren, behalve gras en hooi eten, lichamelijk maar ook geestelijk in evenwicht dienen te zijn voor je iets doet?
Dan als laatste hoe meet je, samen met je instructeu, wat goed is voor je paard en wat niet? Is dat te meten vind je?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:50

Is je EX instructeur je "klassieke" instructeur, of degene die je LDR heeft geleerd?

Snufferd op de boeg is heel duidelijk lager dan opgericht en ronder dan VWNW, dus LDR. Ook FEI maakt geen onderscheid tussen LDR en Hyperflexion, zover ik weet.

Maar Kafue, LDR zoals bijv. Anky dat rijdt, dat vind jij nog altijd niet in orde?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:54

Kafue schreef:
Ik ben nog steeds van mening dat Laag Diep en Rond niet hetzelfde is als hyperflexion alliaz rollkur want met je snufferd op de boeg noem ik niet laag.
Definities kunnen verschillen, maar op het FEI forum was het 'snufferd op de boeg' juist het punt van discussie en ook van de DVD. Het 'wat ronder instellen' of het 'soms achter de loodlijn komen' staat veel minder ter discussie. Het grijze gebied wordt misschien wel voornamelijk bepaald door het doel van de ruiter.

Kafue schreef:
Verder weet ik niet of ik ldr ruiter ben ik ben in ieder geval geen met je snufferd op de boeg ruiter.
Mijn inmiddels EX instructeur vind me nu echter op en top LDR ruiter want ik rijd ronder en in meer verschillende houdingen.
In ieder geval maak ik er dus nog steeds verschil tussen en blijf dat ook doen.

Je Avatar vindt ik bv een voorbeeld van LDR, misschien niet super extreem, maar wel LDR

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:39

Wat ik opvallend vind is dat bij het halsstrekken tijdens een wedstrijd de paarden van Ed, Anky en HP allemaal gaan lopen alsof ze aan de slof lopen, met hun hoofd op de borst. Enige uitzondering is Salinero die doet het soms wel goed.

Natuurlijk gaan mensen nu allemaal een foto neerzetten van die paarden met een gestrekte hals maar dat is meer uitzondering dan regel.

@Art Uma: het paard id Avatar van Kafue loopt gewoon een beetje achter de loodlijn meer niet. Hyperflexion is met het hoofd practisch tussen de voorbenen.

En zo ziet dat eruit:
Afbeelding

Lijkt me niet echt bijdragen aan het paarden welzijn overigens.
Zonder iemand te beschuldigen: Ik kan wel begrijpen waarom Osmium een chronische nekblessure ( dat stukje achter zijn oren ) heeft opgelopen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:12

Bovenstaande foto vindt ik niks met paardrijden te maken hebben sorry

Target

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:54

Arm paard.... Huilen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:25

Paardentango schreef:
Kafue, is dat een compliment van jouw instructeur? Zo ja, is dat wat op dit moment gezien wordt als onderricht en als enige juiste methode. Kan het verkeerd hebben natuurlijk, dus ik vraag het maar.
Denk je dat paarden om iets te kunnen presteren, behalve gras en hooi eten, lichamelijk maar ook geestelijk in evenwicht dienen te zijn voor je iets doet?
Dan als laatste hoe meet je, samen met je instructeu, wat goed is voor je paard en wat niet? Is dat te meten vind je?

MIjn ex instructeur heeft me nooit meer zien rijden sinds ik gekapt ben met zijn geen gelul paard altijd bovenin rijden lessen. Maar alles wat richting VWNW gaat is in zijn ogen slecht, echte kokerkijker dus. En nu ik bij een ander les krijg ik de trap na dat ik dit alleen maar doe om te scoren in de wedstrijden.

Ik denk dat een gelukkig paard kan stralen, een evenwichtig respectvol getraind paard kan presteren kan uitstraling hebben en dat is voor mij het alle belangrijkste.
Dat evenwicht moet dus goed zijn 100 % tevreden is mischien moeilijk maar 90% heel reeeel.
Je moet je isntructeur kunnen vertrouwen dat hij of zij weet wat goed voor je paard is maar je moet ook je eigen gevoel nastreven dat ik ook de reden dat ik bij de een dank je wel heb gezegt en naar de ander ben gegaan.

Enig juist onderricht is moeilijk de een vind dit goed de ander dat, ik zoek juist dat wat mij goed lijkt en mijn paard tevreden stemt/

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:30

QQQQ schreef:
Is je EX instructeur je "klassieke" instructeur, of degene die je LDR heeft geleerd?

Snufferd op de boeg is heel duidelijk lager dan opgericht en ronder dan VWNW, dus LDR. Ook FEI maakt geen onderscheid tussen LDR en Hyperflexion, zover ik weet.

Maar Kafue, LDR zoals bijv. Anky dat rijdt, dat vind jij nog altijd niet in orde?

MIjn EX is dus de klassieke instructeur maar die kende maar een houding strak bovenin.
De nieuwe is die het paard graag gymnastisseerd dus eens rond dan een lang dan eens in de houding maar zij noemt zichzelf niet typisch ldr ofzo zij geeft gewoon paardrijles een geeft daar geen mooie naam aan. Het is dressuurles neit meer niet minder.

Zoals anky het rijd met de neus op de borst nee dat vind ik nog steeds niet goed. Het heeft volgens mij geen toegevoegde waarde en gaat me veel te ver. Dat zou ik dus nooit doen zelfs niet als de instructeur het zou zeggen. Maar iets ronder ja prima, neus op de boeg nee dank je

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:32

De foto van janderegelaa dat noem ik nu hyperflexion en dat vind ik dus echt absurd en niet kunnen en niet mogen/

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:57

En dit is nu de manier zoals Anky en haar brigade trainen. We hebben in het verleden allemaal commentaar gehad op de Russische turntrainster die die arme kleine meisjes helemaal door duwden totdat hun botten kraakten maar dit is eigenlijk hetzelfde. De grote overeenkomst tussen de Russische turntalentjes van toen en de LDR paarden van nu: gouden medailles...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:59

janderegelaa schreef:
En dit is nu de manier zoals Anky en haar brigade trainen. We hebben in het verleden allemaal commentaar gehad op de Russische turntrainster die die arme kleine meisjes helemaal door duwden totdat hun botten kraakten maar dit is eigenlijk hetzelfde. De grote overeenkomst tussen de Russische turntalentjes van toen en de LDR paarden van nu: gouden medailles...

Dit is nu precies wat ik bedoel, als je maar scoort, dat is het belangrijkste.
Dat is walchelijk.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:22

Misschien dat het nu nog duidelijker is: Ik kan me niet voorstellen dat het paard het fijn vindt om met zn hoofd nagenoeg ondersteboven te moeten lopen. Dit is overigens een Nederlandse ruiter uit de jeweetwel school.
Afbeelding

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:37

Kafue schreef:
Zoals anky het rijd met de neus op de borst nee dat vind ik nog steeds niet goed. Het heeft volgens mij geen toegevoegde waarde en gaat me veel te ver. Dat zou ik dus nooit doen zelfs niet als de instructeur het zou zeggen. Maar iets ronder ja prima, neus op de boeg nee dank je
Mooi, dan zijn wij het dus gewoon eens. Ook ik vind dat je zeker blij moet zijn bij je oude instructeur weg te zijn!
De meeste mensen hier (zeker de tegenstanders) die het over LDR hebben hebben het over wat jij hyperflexion noemt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:38

Ohw djies... daar gaan we weer... van voren af aan...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:40

Tyrza schreef:
Ohw djies... daar gaan we weer... van voren af aan...
Haha! Ach gut

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:42

Ach, het houd je van de straat he Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 08:24

janderegelaa schreef:
De grote overeenkomst tussen de Russische turntalentjes van toen en de LDR paarden van nu: gouden medailles...

Bepalend voor hoe we tegen paarden aankijken in deze tijd, en goed voor vele kopies. Alleen het kopieerapparaat werkt niet altijd even goed.
Blijft me steeds maar de vraag warom slofteugels niet zin tegestaan op het inrijterrein en dit wel. Men vindt dit geweldig, toen Sjef zijn hengst niet goed kon houden oefende hij met dit en natuurlijk nam Anky het over. Wat was er eerder de wetenschap over het het voor het het paard werkt, of de wetenschap dat je ieder paard met deze manier prima 'breekt'. In elk geval mentaal.

Wat mogen we trots zijn, eindelijk het perfecte sportpaard kunnen fokken, eohippus deed er een paar miljoen jaar over, en wat gebeurt we rijden hem op deze manier naar goud.
Dan blijf ik zeggen... schaam je dat dit nodig is om zo'n dier zo te willen rijden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 08:51

Het is buigen of barsten. Het is ook maar een enkel paard waar het echt bij lukt want in de afgelopen jaren zijn er maar een paar paarden bij haar GP geworden terwijl ze er echt héél veel uitgeprobeerd heeft.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:39

Een "paar paarden"??? Een paar zijn er twee Jan...
Misschien moet je je zin toch een beetje aanpassen?
En paardentango: je slaat weer in op de weg waarvoor je je al geexcuseerd had. Heb jij al eens bij Anky thuis gezien hoe enorm gelukkig Bonfire en Salinero erbij staan? Schaam je dat je een oordeel velt over iemand die je niet kent!

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:49

janderegelaa schreef:
Het is buigen of barsten. Het is ook maar een enkel paard waar het echt bij lukt want in de afgelopen jaren zijn er maar een paar paarden bij haar GP geworden terwijl ze er echt héél veel uitgeprobeerd heeft.

1 daar van Redford waarschijnlijk was al na het verr. onderzoek wat onregelamtig, dit hebben ze niet genoeg tijd gegeven, hierdoor kreeg hij die blessure weer terug... En in mijn ogen had dat beestje ook weer niet het laatste aan talent Knipoog

Ictenos bleek niet helemaal de juiste instelling te hebben voor de echte topsport...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:16

Maar buiten dat omdat Anky en haar lesklanten zo rijden is het absoluut nog neit gezegd dat iedereen die LDR in de training meepakt zo extreem gaat. Je kunt simpel weg neit iedereen over een kam scheren omdat er een extremiteit tussen zit.
Dat zou belachelijk zijn. Ik vind dat een beetje rond moet kunnen maar daarom behoef ik nijn paard nog niet daar te rijden. Sterker nog ook al zou ik willen dan nog red ik dat niet, niet alleen met mijn eigen psyche maar ook niet met de kracht van mijn paard en met de reactie van de omgeving.
Als je dan over LDR praat praat dan aub over gradaties LDR waarin dat plaatje van Edward een gradatie is die wij niet willen.

Het is jammer dat dat dat forum van die aquahorse uit de lucht is maar daar was een link naar die ulhrieke thiel waarin zij een paard Ja Wow! ook ronder instelde.

Tja en wat anky doet moet anky maar zelf weten, ik denk niet dat het veel helpt als wij daar anti over gaan doen of waarneer mensen er DVDs over prduceren uiteraard voor het paard niet om er rijker van te worden.
Je kunt alleen jezelf plechtig beloven om je paarden dat neit aan te doen en je lesklanten dat niet te leren.

Overigens is dit hyperflexion natuurlijk slecht maar er zijn wel meer slechte ruiters hoor, direct sterk traversale rijden, of met heel veel druk, of het paard in de mond trekken, of het paar 23/7 in de stal houden, of mensen die neit kunnen rijden op je rug, of verkeerd voeren, of niet trainen en in het weekend een S springen of dressuur rijden, of scherpe bitten, ik noem maar op. Als dit het enige zou zijn in paardenland ja dan, maar er is zoveel leed.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:20

janderegelaa schreef:

Spijt me wel maar ook niet ieder paard heeft het talent om Grand Prix te lopen. En zij krijgt zoveel talent aangeboden dat ze de mogelijkheid heeft om te schiften. En ook niet ieder paard kan natuurlijk haar methode van trainen aan. Bovendien past ook niet ieder paard van karakter uit bij haar.

Zij zal ook niet meer 8 paarden op een dag rijden of hoeven te rijden. Een aantal andere mensen waaronder sjef selecteren en als het paard echt potentie heeft dan gaat zij er pas op. En waarom zou ze zichzelf ook vermoeien met potentiele toppers die van karakter of bouw niet bij haar passen als ze the best of the best wat in haar straatje past kan krijgen. Vroeger ja vroeger pakte ze alles maar ze heeft met hard werken en een hele hoop geluk haar zelf een hoofdletter A status aangemeten, en daar maakt ze gebruik van ik geef haar groot gelijk.
Ik zou ook niet een rotbok willen rijden die ik niet fijn vind als het andrs zou kunnen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:30

Kafue wat ben je toch verstandig geworden.... Knipoog