Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Starbreeze schreef:No offence maar ik denk dat als een paard correct gereden is of wordt, het niets uitmaakt welke optoming je erin hangt. Alleen kún je met stang en trens anders inwerken wanneer je dat wilt. Hetzelfde als dat je met sporen in kúnt werken, maar ze niet hoeft te gebruiken.
Ik zie het probleem niet zo. Ik vind dit dezelfde discussie als de pro bitloos groep die vindt dat ieder paard bitloos gereden kan worden. Of de NB die vinden dat ieder paard ijzerloos kan.
Ik denk dat je het per geval moet bekijken en dat niet alle paarden over één kam geschoren moeten worden.
damian23 schreef:Bekende instructeurs zijn inderdaad niet altijd zaligmakend. Ik heb vakantie en maar eens begonnen met das gymnasium des pferdes. Daar staan dingen in waarvan ik denk..hmmmm.
Ik ben het er ook mee eens dat sommige paarden niet bereden moeten worden. Maar dit zal je eigen paard maar zijn. Lichamelijk gezond, maar tussen de oren niet normaal. Ik weet dit uit eigen ervaring, je gaat je grenzen steeds verleggen. Ik ken wel paarden die als onhandelbaar werden bestempeld (verreden) en die door ze anders te gaan rijden (vanuit de ontspanning) weer normaal te berijden zijn. Dus waar leg je de grens?
marietta schreef:Na al 45 jaar liefhebber en eigenaar van paarden te zijn geweest vond ik het tijd eens naar wedstrijden te gaan. Ik verwachtte dat de B dressuur stond voor wat hier zo uitgemeten wordt: een paard veilig en met vertrouwen de baan door kunnen sturen in 3 ritmische gangen. Het verbaasde me zo dat de jury geen winstpuntje basis weggeeft als een jonge combinatie af en toe kleine strubbelingen heeft! Het feit dat t paard aan durft te geven dat de hand niet altijd stil is, of zijn lijf niet snel genoeg mee wil werken, wil toch niet zeggen dat aan de basis geen goede start gemaakt is?
Ze geven namelijk wel winst als je die zaken weet te verdoezelen door t paard in de houdgreep te nemen. Wanneer t paard aangeeft geen vertrouwen in t juryhokje te hebben vinden ze dat normaal en nemen dat niet mee in de punten, dan krijgt de ruiter tijd om m erlangs te persen en ligt t aan t temperament van t paard. Maar dat lastig doen bij iedere vliegende duif is voor mij juist t bewijs dat t paard niet mee wil werken met de ruiter. . . . "bloederig type" of niet doet niet ter zake.
marietta schreef:Dat is goed om te horen Lisaislisa. Heb je het wel over de B-dressuur?