Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:16

Damian23, Wil je nou echt in dit topic WF alleen maar gaan verdedigen?... Volgens mij heb ik me netjes genoeg uitgedrukt en gewoon mijn mening geven dat ik het filmpje van het meisje met de vos Arabier heel leerzaam vond en dat ik vooral het laatste filmpje van Bailador niet een beeld vind om na te streven.

De vragen die je in je laatste post stelt ga ik dus ook niet beantwoorden want het is helemaal niet interessant voor dit topic.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:24

Starbreeze schreef:
No offence maar ik denk dat als een paard correct gereden is of wordt, het niets uitmaakt welke optoming je erin hangt. Alleen kún je met stang en trens anders inwerken wanneer je dat wilt. Hetzelfde als dat je met sporen in kúnt werken, maar ze niet hoeft te gebruiken.

Ik zie het probleem niet zo. Ik vind dit dezelfde discussie als de pro bitloos groep die vindt dat ieder paard bitloos gereden kan worden. Of de NB die vinden dat ieder paard ijzerloos kan.

Ik denk dat je het per geval moet bekijken en dat niet alle paarden over één kam geschoren moeten worden.

Ik denk dat Evelijn het helemaal niet erg vindt dat er met S&T mee wordt gereden, maar dat het niet normaal is dat hij alleen daarop gereden kan worden. En daar ben ik het wel mee eens. En ik vind de link tussen bitloos en een normaal bit niet echt eerlijk :o

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:41

Oh zo, ja nu snap ik wat ze bedoeld. S&T is in mijn ogen ook een normale optoming en kan toch ook normaal gebruikt worden en pas inwerken op het moment dat dat echt nodig is? Dus ik snap het punt niet?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:04

Ik verdedig niemand. Ik geef mijn mening en ik vind het juist leerzaam om te zien hoe er met dit soort extreme gevallen wordt omgegaan. Bij dit paard weet je niet wanneer hij expoldeert en dat werd gevaarlijk. Vanwege de veiligheid is hier voor gekozen. En nee, normaal is dat natuurlijk niet maar soms heb je er wel eens een heel extreem geval, zoals Bailador, tussen zitten (extreme spooky)

Jij word hier verdrietig van, wat ik dus niet begrijp en ik graag van anderen leer. Vandaar mijn vragen. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. De stang wordt er bijgepakt op het moment dat het nodig is en daarna weer losgelaten.

Hoe hadden jullie dit dan opgepakt? Niet meer rijden, op hoop van zege rijden met een trensje, slofteugel eraan (wat veel mensen in dit geval zouden doen)

En natuurlijk is het beeld van Bailador geen beeld om na te streven, maar soms heb je er gewoon wel een extreem geval tussen zitten. Ik zou zelf niet weten hoe je dit anders had moeten oplossen waarbij het wel veilig blijft.

Evelijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:14

Volgens mij heb ik al aangegeven hoe ik het zou 'oplossen' namelijk niet opstappen.
Extreme gevallen.. Ja die zijn er vast maar IK vind dat je niet overal hoeft op te rijden en dat soms zelfs de eeuwige jachtvelden een betere optie is dan jarenlang aanklooien.
Het filmpje van Bailador leert mij iig niets ... Behalve dat je je altijd je eigen grenzen moet bewaken voor wat je normaal vindt en wat een oplossing is of juist een probleem langer laten bestaan dan nodig.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:20

Tja, ik heb in de winter ook stang en trens erin hangen vanwege meer controle. Het was dat, of idd de slof. Ik ben serieus benieuwd hoe het deze winter gaat want paard is nu echt veel rustiger door het werk.

Had ik dan de hele winter niet op moeten stappen? Hmm nee, met s&t kon ik (zonder dat ik de stang erbij nam), gewoon normaal door rijden, met trens vloog ie alle kanten op (krachtvoer was er overigens af). Niet dat mijn paard gevaarlijk was, maar die had zoveel energie dat hij zijn middelvinger naar me op stak zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:30

Eerlijk gezegd ben ik van mening dat Evelijn wel een punt heeft. Sommige paarden moet je niet meer op willen rijden. Starbreeze ik denk dat jouw paard niet te vergelijken is met Bailador. Ik zou zo ook niet even kunnen zeggen hoe jij het met jouw paard had op moeten lossen.

Sommige paarden moet je gewoon lekker laten staan. Ook als je WF heet. Ik vind zijn filmpjes (heb er overigens maar een aantal gezien, heb helaas te weinig tijd om alle filmpjes te bekijken :o ) hartstikke leerzaam en ik gebruik zelf ook veel van zijn technieken (mijn instructrice ook :D ), maar ik vind WF net als alle andere "bekende" instructeurs niet zaligmakend.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:32

Ik ben het daar op zich wel mee eens, dat sommige paarden beter af zijn als er niet op gereden wordt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:13

Bekende instructeurs zijn inderdaad niet altijd zaligmakend. Ik heb vakantie en maar eens begonnen met das gymnasium des pferdes. Daar staan dingen in waarvan ik denk..hmmmm.

Ik ben het er ook mee eens dat sommige paarden niet bereden moeten worden. Maar dit zal je eigen paard maar zijn. Lichamelijk gezond, maar tussen de oren niet normaal. Ik weet dit uit eigen ervaring, je gaat je grenzen steeds verleggen. Ik ken wel paarden die als onhandelbaar werden bestempeld (verreden) en die door ze anders te gaan rijden (vanuit de ontspanning) weer normaal te berijden zijn. Dus waar leg je de grens?

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:15

Na al 45 jaar liefhebber en eigenaar van paarden te zijn geweest vond ik het tijd eens naar wedstrijden te gaan. Ik verwachtte dat de B dressuur stond voor wat hier zo uitgemeten wordt: een paard veilig en met vertrouwen de baan door kunnen sturen in 3 ritmische gangen. Het verbaasde me zo dat de jury geen winstpuntje basis weggeeft als een jonge combinatie af en toe kleine strubbelingen heeft! Het feit dat t paard aan durft te geven dat de hand niet altijd stil is, of zijn lijf niet snel genoeg mee wil werken, wil toch niet zeggen dat aan de basis geen goede start gemaakt is?
Ze geven namelijk wel winst als je die zaken weet te verdoezelen door t paard in de houdgreep te nemen. Wanneer t paard aangeeft geen vertrouwen in t juryhokje te hebben vinden ze dat normaal en nemen dat niet mee in de punten, dan krijgt de ruiter tijd om m erlangs te persen en ligt t aan t temperament van t paard. Maar dat lastig doen bij iedere vliegende duif is voor mij juist t bewijs dat t paard niet mee wil werken met de ruiter. . . . "bloederig type" of niet doet niet ter zake.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:24

Marietta, voor mij de reden dat je mij niet op wedstrijden zult zien.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:36

Er worden nu ook wel alle juryleden over 1 kam geschoren... Ja niet elke jury kijkt naar de dingen die je belangrijk zou achten... Maar opzich worden alle juryleden opgeleid met het Scala en staat in het proevenboekje die ook gewoon netjes uitgelegd.
Ik hoop toch volgend jaar zover te zijn dat ik eens op wedstrijd kan... Ik vind het waardevol dat er ook eens anderen naar mijn paard en rijden kijken... dat ik dan soms het commentaar nergens op vind slaan.. Tja ook daar kan ik van leren, niet iedereen kijkt op dezelfde manier naar de wereld.
Ik heb wel aantal keren bij jury in de auto gezeten en dat was eigenlijk altijd leerzaam.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:49

Hier thuis vragen ze ook steeds wanneer ik eens wedstrijden ga rijden. Maar ik heb hier een uitgesproken mening over. Ik kom regelmatig op wedstrijden, maar zolang de meeste juryleden niet eens een correcte aanleuning en een losgelaten paard herkennen, waarom zou ik me dan door zo iemand willen laten beoordelen?

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:52

Ik sprak niet over foute beoordeling van de dressuurproef, maar over de betiteling van de B van BASISdressuur. De basis die ieder paard en iedere ruiter nodig hebben om veilig en met minimale lichamelijke schade samen verder te kunnen.
Het is voor veel beginnende combinaties leuk en leerzaam op vreemd terrein te rijden met anderen en dan vind ik het zo jammer dat ze ontmoedigd terugkomen met hun protocol waar op staat dat ze de BASISvoorwaarden niet beheersen. Met die constatering ben ik het vaak niet eens.
En het vervelende eraan vind ik dan dat ze niet terug willen komen terwijl ik het wel gezellig en motiverend zou vinden als ze blijven komen, en dat ze strakker gaan vastpakken om voortijdig aan het M-frame te voldoen zodat ze in de B hun winstpunt krijgen. Met alle schade van dien. . . .

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:53

Ik zou werkelijk niet weten wat er verkeerd zou moeten zijn aan het werk met Bailador.
Een verreden paard wordt hier met gebruik van de juiste technieken en vooral gezond verstand terug gebracht tot een ontspannen paard dat het van hem gevraagde werk begrijpt en aankan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:55

damian23 schreef:
Bekende instructeurs zijn inderdaad niet altijd zaligmakend. Ik heb vakantie en maar eens begonnen met das gymnasium des pferdes. Daar staan dingen in waarvan ik denk..hmmmm.

Ik ben het er ook mee eens dat sommige paarden niet bereden moeten worden. Maar dit zal je eigen paard maar zijn. Lichamelijk gezond, maar tussen de oren niet normaal. Ik weet dit uit eigen ervaring, je gaat je grenzen steeds verleggen. Ik ken wel paarden die als onhandelbaar werden bestempeld (verreden) en die door ze anders te gaan rijden (vanuit de ontspanning) weer normaal te berijden zijn. Dus waar leg je de grens?

Persoonlijk denk ik dat die grens voor iedereen verschillend is. Ik heb ook een soortgelijk paard staan. Als je eens wist hoeveel mensen tegen mij gezegd hebben en nog steeds zeggen, joh waarom ga je er niet weer eens op? Ook Antoine de Bodt is er van overtuigd dat als ik dit paard op een "andere" manier ga rijden, zijn probleem opgelost is.

Nadat ik jaren (stuk of 6)op een levensbedreigend paard heb gezeten en uiteindelijk een keer met levensbedreigend paard en al achterover ben gekiept, was mijn grens bereikt.

En misschien heel misschien als ik hem op de WF manier ga rijden, is hij wel weer "goed" te krijgen. Maarruh ik ga het niet meer proberen. 1x een engeltje op mijn schouder gehad, weet niet of datzelfde engeltje er weer gaat zitten als ik willens en wetens weer op hetzelfde paard stap....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:56

tja Simpelman, ik zie het anders, ik vind de eerste filmpjes van Bailador beter dan de laatste...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:59

Evelijn schreef:
tja Simpelman, ik zie het anders, ik vind de eerste filmpjes van Bailador beter dan de laatste...

Bedoel je dan van boven naar beneden in de lijst of van onder naar boven?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:04

Marietta, dan had ik je verkeerd begrepen. Ik begrijp dat ook niet. Want basis is in mijn ogen dat het paard ontspannen en gehoorzaam aan een contactteugel zijn proefje loopt. "Aan de teugel" hoeft volgens mij in de b nog niet. En een hobbeltje hier en een balansprobleempje daar mag niet zwaar afgerekend worden. Het is dan jammer dat paarden die in een frame getrokken zijn, wel met een winstpunt naar huis gaan. Dat werkt demotiverend en men denkt dat het zo hoort en gaat het thuis proberen na te doen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:07

Denk je nu dat ik de filmpjes in de verkeerde volgorde heb zitten kijken?
De eersten qua tijd dus het merry christmas filmpje met Karen erop vind ik prettiger om naar te kijken dan het filmpje van connectie for the first time.
Maar de filmpjes van Bailador werden hier aangeraden als interessant en ik heb alleen maar aangegeven dat ik het dat niet vond en dat niet als voorbeeld kon zien in tegenstelling tot het meisje met de Arabier dat ook werd aangeraden. Daar kan ik wat mee... die info kan ik gebruiken in mijn rijden, bij het beeld van Bailador aan bijzetteugel denk ik alleen als ik dat moet doen ga ik liever fietsen. Maar zoals gezegd voor iedereen is die grens anders, ik geef aan dat dit die van mij is. Maar dan moet ik uitleggen hoe ik dat soort paarden zou rehabiliteren -O- no

Als mensen denken dat in het frame trekken iets toevoegt aan het rijden is dat niet alleen de schuld van een jurylid... en staat ook een instructeur in de bak en stalgenoten aan de kant... En daarnaast als jezelf een proefje rijdt hoe goed kan je dan naar je concurrenten kijken? Ik had daar iig nooit tijd voor was veels te druk bezig met mijn eigen paard :Y)

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:15

marietta schreef:
Na al 45 jaar liefhebber en eigenaar van paarden te zijn geweest vond ik het tijd eens naar wedstrijden te gaan. Ik verwachtte dat de B dressuur stond voor wat hier zo uitgemeten wordt: een paard veilig en met vertrouwen de baan door kunnen sturen in 3 ritmische gangen. Het verbaasde me zo dat de jury geen winstpuntje basis weggeeft als een jonge combinatie af en toe kleine strubbelingen heeft! Het feit dat t paard aan durft te geven dat de hand niet altijd stil is, of zijn lijf niet snel genoeg mee wil werken, wil toch niet zeggen dat aan de basis geen goede start gemaakt is?
Ze geven namelijk wel winst als je die zaken weet te verdoezelen door t paard in de houdgreep te nemen. Wanneer t paard aangeeft geen vertrouwen in t juryhokje te hebben vinden ze dat normaal en nemen dat niet mee in de punten, dan krijgt de ruiter tijd om m erlangs te persen en ligt t aan t temperament van t paard. Maar dat lastig doen bij iedere vliegende duif is voor mij juist t bewijs dat t paard niet mee wil werken met de ruiter. . . . "bloederig type" of niet doet niet ter zake.

Dat heb ik nog nooit meegemaakt :(
Erg vervelend, maar ik krijg/kreeg er gewoon minpunten voor, zoals het hoort. Soms maken ze wel een uitzondering als er echt iets is, maar bij juryhokje o.i.d. doen ze dat naar mijn ervaring niet.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:49

Dat is goed om te horen Lisaislisa. Heb je het wel over de B-dressuur?

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:43

marietta schreef:
Dat is goed om te horen Lisaislisa. Heb je het wel over de B-dressuur?

Ja, ik heb het over alle klassen :)
Naar mijn mening kan je in de B heel makkelijk scoren, maar dan moet je je paard inderdaad wel 'aan de teugel' hebben lopen. Anders haal je je punten niet, zo heb ik zelf ook een hele tijd rond gehobbeld bij de pony's in de B zonder winstpunt. Maarja ik was toen daar nog helemaal niet aan toe..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:48

Over welke filmpjes van Bailador hebben we het hier?
Ik ben ook niet zo'n fan van die bijzetteugels, ik begrijp niet wat men daarmee wilt bereiken eigenlijk, al dat geschud aan het hoofd van die ringen..

Leuk dat mensen naar de clinic van WF gaan, maken jullie een verslagje?

Als een paard heel spooky is (of extreem gespannen), zou ik er ook niet op gaan zitten. Is redelijk makkelijk vanaf de grond op te lossen :D.
Ik denk dat iedereen z'n eigen afweging maakt wat wel en wat niet acceptabel is als een paard niet helemaal ok is (of dat nou mentaal of fysiek is).

Als lesgevers al beginnen met: "met mijn manier/therapie zijn alle problemen op te lossen", dan ben ik ook heel snel klaar :+ Er zijn echt veel dingen op te lossen met juiste mentale en fysieke training, maar er zijn ook echt paarden die zo kapot zijn dat je er gewoon niet meer op moet gaan zitten. Echt fysiek slechte paarden gaan trainen zonder met een dierenarts/fysiotherapeut samen te werken en te overleggen, vind ik ook echt niet kunnen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 15:53

Maar, een paard kan alleen maar aan de teugel zijn wanneer het losgelaten is en geleerd heeft op aandrijvende hulpen voorwaarts te gaan.
Na verloop van tijd in die ontspanning sterk genoeg is geworden om zijn evenwicht mét ruiter op de rug te handhaven.
Heeft leren hals strekken en in deze staat te buigen op gebogen lijnen mét stelling.
Halve en hele ophoudingen beheerst kan maken zonder zijn evenwicht te verliezen en zonder tegen de teugel te komen zodat er sprake is van nageeflijkheid.
Pas dan is een paard aan de teugel, helaas heel veel verward met in de krul gezet.