[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:22

bertie schreef:
Saintelette schreef:
Wellicht kwam het doordat ik midden in Belgie als enige Nederlandse aan de start verscheen? :+

Nou, hier word ik dus ENORM BOOS van!

Het is een standaard voorbeeld van de reden ergens anders zoeken dan bij het eigen rijden.
BAH.

Denk aan je bloeddruk, het was een grapje vandaar ook de :+ :+ :+ :+ :+

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:28

bertie schreef:
badeendje schreef:
Ik denk niet dat er combinaties zijn die blij zullen zijn met verliespunten, maar het feit dat je dan een fijn protocol meekrijgt met punten van kritiek waar je in de training aan kan gaan werken kan er wel voor zorgen dat je, als je weer klaar bent om verder te gaan in de wedstrijdsport, wel weer winstpunten rijd. Als je dan alleen een protocol terugkrijgt met 'het zag er niet uit' dan heb je daar natuurlijk niks aan, omdat je niet weet wat de storende factor was.

Ja, zo zou het inderdaad kunnen zijn.
Helaas zijn er veel mensen die hun protocol helemaal niet ophalen.

NIET?!
Ik dacht dat je dat gewoon 'verplicht' was om te doen. Vind het ook heel raar om zoiets niet te doen %). Ik rijd dan geen KNHS proeven maar FNRS, maar met dan commentaar ga ik altijd weer aan de slag, anders train je je zwakke punten er toch nooit uit....?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:53

Saintelette schreef:
Denk aan je bloeddruk, het was een grapje vandaar ook de :+ :+ :+ :+ :+

Ja, ik begrijp wel dat een grapje is. :j
Maar vaak zijn grapjes juist een boodschap voor iets dat wel degelijk serieus is.
Die kans wil ik niet laten lopen. :)

Saintelette

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:58

Ik voelde me een beetje op mijn teentjes getrapt, want ik ben wel de laatste die de fout bij zijn paard zoekt..
(In eerste instantie, toen ik net overstapte op dressuur, werd ik wel eens boos op hem. Want hij trok en was zwaar en het werkte niet.. Toen ik dus las dat dat dus allemaal kwam door mij heb ik heel hard gehuild in zn stal en heel vaak sorry gezegd :(:) sindsdien leg ik het nooit meer bij hem neer :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:08

Bertie, denk om je bloedruk :')
Zonder bril idd, het was erg interessant en leuk je te spreken :D Als je in de buurt komt en een schrijver nodig hebt...!! Als is het maar om weer te meeten!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:12

Joolien schreef:
Zonder bril idd, het was erg interessant en leuk je te spreken :D Als je in de buurt komt en een schrijver nodig hebt...!! Als is het maar om weer te meeten!

MIJN bloeddruk is wel OK. Meestal aan de (te) lage kant, zelfs.
Volgend jaar Almelo, spreken we dan nu maar vast af? *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:15

bertie schreef:
Joolien schreef:

MIJN bloeddruk is wel OK. Meestal aan de (te) lage kant, zelfs.

Bij deze een deal! :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:21

Joolien schreef:
bertie schreef:

Afgesproken! +:)+

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:07

Joolien schreef:
bertie schreef:

bertie schreef:
Afgesproken! +:)+

Als ik kan kom ik volgend jaar wel hoor!!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:14

Over schuld ergens anders naar toe schuiven......

Tja, in hoeverre doe je dat echt? Ik heb zondag ook gestart en het losrijden ging eigenlijk heel fijn, dus ik ging met een tevreden happy dit gaat een fijne proef worden gevoel de ring in. Ik moest als eerste om 9 uur. En het eerste wat me opvalt; "Waar zijn de hoeken...! :oo ". Geen hekjes, alleen letters.. Staan er op de hoekpunten hele kleine mini paaltjes in de grond (die zie je dus niet tenzij je er heel goed op gaat kijken :+ ). Dus ik denk al ojee, oppassen dat ik de baan niet zomaar uitvlieg. :+

Eerste proef best fijn gereden vind ik zelf, al dacht de jury daar anders over ik had 168 en het was typisch zo'n 5'jes/6'jes/7'ens proef. Voor de volte's een 7, de rest dus 5'jes en 6'jes. Jammer.. maar zoals ik van Bertie heb geleerd, volgende keer ervoor gaan dat we gaan knallen. :) Jury gaf na afloop van de proef eigenlijk geen commentaar bij de auto, maar ze wou wel even kwijt dat ze ons een leuke combinatie vond en het tempo goed was alleen in de aanleuning oppassen dat ie op lengte blijft en niet kort word. Dus ik ging zo gezegd ook weer met een blij gevoel de 2e proef in. Opletten dat die lengte houd in de hals dus en verder net zo rijden als de eerste proef, want dat ging fijn!

Nou, bij K-A-F kwam ik gelijk al in de problemen, ik zette bij K netjes de hoek in zoals ik die altijd inzet / door rijd en warempel ik was de ring al uit. :oo Hoe kan dat nou? Te grote wending gedraaid zeker, nou goed, ik kom binnen (A-F-B-M-C), rijd mijn gebroken lijn 5 meter bij H en kom weer in die rot hoek bij K niet uit. Maar ik was al begonnen en mag de ring niet meer uit vliegen... Dus wat doe ik (stommeling dat ik ben! |o ) i.p.v. dat ik netjes die hoek door rijd zoals het hoort, pak ik de binnenteugel en trek ik eigenlijk paardlief die hoek door zodat ie binnen blijft. Hele grote fout I know... De hele proef door kwam ik daar bij dat achterste stuk telkens in de problemen, gevolg was dus ook telkens storingen daar (door mij). En als klap op de vuurpijl, de laatste middendraf (M-X-K, daarna doorzitten, A afwenden en arbeidsstap). Ik rijd M de hoek door, zoals ik altijd doe. Zet terwijl ik al de K opzoek de middendraf in en kom er dan achter dat ik ergens bij F bij de ring erachter ga eindigen en langs A heen kom i.p.v. recht naar K toe rijd.. :oo Dus ik denk oliebol! Daar zit K.. Dus hoppa slinger in de lijn zitten om niet bij A uit te komen... :+

Tja, jammer, alsnog 172 (voor mijn gevoel was het echt veel te slorderig). Helaas maar weinig commentaar, het blaadje van de eerste proef was helemaal volgeschreven. Hier stonden maar een paar kleine dingen op (maar nergens; "kort in de hals" :D Dat heb ik dus wel goed gedaan de 2e proef (of het is er gewoon niet opgezet....)). Ook weer typisch zo'n 5'jes en 6'jes proef.

Algoed, heb nog even enorm genoten van de combinatie die na mij moest. Geweldig mooi dier onder de kont, heel harmonieus en het leek allemaal zo vanzelf te gaan. Echt een hele fijne combi! Ook zij kwam in de problemen bij de hoek bij K-A-F... waarop ik tegen mijn vriend zei; "Ik dacht dat het aan mij lag dat ik die hoek niet door kwam..... maar als ik haar zo zie...". Mijn vriend zie al, "volgens mij ligt de ring ook wat scheef". Maar goed, verder niet echt aandacht aan geschonken. Paard uitgestapt, afgezadeld en op de trailer gezet. Zijn wij nog even koffie gaan halen en wachten op de coupons. Toen we die hadden liepen we terug (ik had graag nog even met die 2e jury gepraat, na de proef gaf ze geen commentaar en wou der toch even bedanken (als ik naar de auto toe kan en ga dan bedank ik ook altijd gelijk even voor het jureren of het nou een blut proef was of niet, een bedankje is het minste wat je kan doen). Maar ik laat paardlief niet een goede 2 uur op de trailer staan om alleen even de jury te bedanken voor het jureren als ik verder geen vragen over mijn coupon heb.. Maar goed, we liepen dus terug en lopen parallel aan de lange zijde van de 2e proef. Mijn vriend zo; "Ik wil toch even die ring nog eens bekijken, want hij klopt volgens mij echt niet!" (ondertussen zagen we dus een andere combinatie ook al problemen hebben in diezelfde hoek). En warempel, tussen K en F zat een dikke meter a 2 meter verschil als je recht achter F stond. En de letter K stond maar 3 meter van de korte zijde af (door middel van stappen geteld, dus wel globaal). Dan vind ik het niet gek dat ik die hoek inderdaad zo slecht door kwam... :+

Maar goed, leg ik nou de schuld bij die ring die niet goed lag blijkbaar of bij mezelf? ;)
Ik had die hoeken beter door moeten rijden, maar ik was zo bang de baan uit te vliegen waardoor ik teveel aan de binnenteugel ging zitten en daardoor storingen kwamen.

Dustja, ach volgende keer beter! +:)+
Heb fijn gereden dat vind ik belangrijk, ook dat het al steeds constanter word. :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:35

Vind het toch zeker wel belangrijk dat een ring goed wordt uitgemeten!

Vind het wel erg....spijt me, ik mag het niet zeggen maar doe het lekker toch!!
DAt vind ik onkunde van de bouwers.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:46

Dat is zeker belangrijk, had het er met stalgenootje nog over dat ik daar van baalde. Die zei ook al dat vorig jaar de ring niet helemaal recht lag. Nou dit jaar lag die dus niet recht en ook nog eens K veel te dicht op de korte zijde. Maar goed dan weten we dat dit een concours is waar de ringen niet helemaal lekker liggen, kreeg ook al van veel mensen te horen toen ik zei dat ik hier heen ging; "Oh nou succes! De bodem zal wel drama zijn!" Het is een concours dat dus ook al bekend staat om een bodem waarop je kan schaatsen (gras en ja dat word met veel regenval gewoon een drama, laten we nu net vorig week veel regenval gehad hebben... :+ ) Maar de bodem was juist wel goed... :D (had het overigens wel op het secretariaat aangegeven dat de dressuurringen niet helemaal goed lagen)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:55

bertie schreef:
juliedo24 schreef:
Wat betekend het 'over de rug rijden' eigenlijk? (Sorry, heb niet zo'n zin om 74 pagina's terug te lezen ;) ) ik heb namelijk ook wel wat foto's die ik hier wil laten zien, heb ze zo niet bij, post ze zo snel mogelijk.

Dit is een héél essentiële vraag.
Is er al op geantwoord? (ben momenteel niet zo actief)

Dat “over de rug rijden” doen we om de rugspieren te stretchen zodat deze sterker worden en beter kunnen ontspannen.
Een paard is, in tegenstelling tot een ezel, geen "lastdier". Wij als ruiters zitten ook nog eens op het meest zwakke deel van het paard, de lendenen, blaas en de nieren. Door het dragend vermogen van de rug te ontwikkelen kun je dat compenseren.
Bij het “over de rug rijden” gaat het erom de rug omhoog te rijden. Daarvoor moet het paard de buikspieren aanspannen. (Als de buikspieren samentrekken wordt de buiklijn korter, waardoor de ruglijn langer zal moeten worden en dus opbolt. In reactie daarop trekken de rugspieren weer samen, dan weer de buikspieren. Zo ontstaat een ritmische afwisseling van ontspannen en aanspannen van rugstrekkers en buikspieren, waardoor de rugspieren getraind en sterker worden.) Om goed over de rug te kunnen rijden moet het paard nageeflijk zijn.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:57

Mooi gezegd babootje:

Kleine aanvulling:

Plus daarmee bevorder je de doorbloeding van de rugspieren waardoor geen blokkades en blessures ontstaan door het rijden en de spieren ook mooi los en soepel zijn/blijven in "rust".

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:16

michelle___ schreef:
Dat ik een helm op moet! :D
Verder vind ik d'r wel fijn aan t lopen. Maar heb ik ook graag opbouwend commentaar. :)

Klopt het dat jou paard zijn hoofd iets kantelt op de eerste en derde foto?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:26

-
Laatst bijgewerkt door Marlis op 27-06-13 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:29

Marlis schreef:
Filmpje van het wijken aan leren gister tijdens me les.
http://youtu.be/jGhXIaBBGRI

Ik moet echt beter begrenzen zodat ze niet door me heen valt en beter tempo controle.
Juist afwenden vind ik super lastig daar er in onze rijbak Een ovale hoefslag ingereden is en de hoeken door rijden hierdoor drama is doordat de hoefslag die erin gereden is een stuk lager is dan het zand in de hoeken. Vreselijk irritant. Maar wel trots op Peep.

Ik wil niet banketstaaf doen maar jouw pony moet eerst maar eens goed gaan draven voordat je aan wijken begint. Hij hobbelt wat rond, is totaal niet actief en er zit nauwelijks een zweefmoment in je draf, dan wordt scharen wel heel lastig en kan hij niks anders dan door je heen vallen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:34

Misschien kan je ook op een normale manier iets brengen? Ipv iemand gelijk de grond in trappen. Ik blijf weg uit dit topic. Heb goede begeleiding dus met ons komt het prima in orde.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:01

Huh? Wat wil je dan horen Marlis? Maar goed het ging over aan de teugel... en daar zeg je zelf niks over.

Leuk, dat Bertie weer af en toe langs komt! Mooie posts ook.. van anderen ook trouwens.
Erg mooi uitgebreide post van Marinke over haar proef.

Hier weer beetje aan het rijden... mijn oudje had week lang dikke benen... nu weer beetje rustig opbouwen. Al kent hij soms rustig aan niet echt ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 14:13

Evelijn schreef:
Huh? Wat wil je dan horen Marlis? Maar goed het ging over aan de teugel... en daar zeg je zelf niks over.

Leuk, dat Bertie weer af en toe langs komt! Mooie posts ook.. van anderen ook trouwens.
Erg mooi uitgebreide post van Marinke over haar proef.

Hier weer beetje aan het rijden... mijn oudje had week lang dikke benen... nu weer beetje rustig opbouwen. Al kent hij soms rustig aan niet echt ;)

Als er gelijk op die manier gereageerd word is ze t niet eens waard joh... :n :(:)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:39

Nou persoonlijk snapte ik haar reactie eigenlijk wel. Sorry joolien, weet dat je het waarschijnlijk anders bedoelde, maar als je jou verder niet kent/ niks in het topic gelezen hebt, denkt leuk iets te posten, en dan jouw reactie krijgt, zou ik daar ook van schrikken. Zeker bij nieuwe mensen zou ik me proberen te houden aan de gouden regel van feedback: zet altijd 2 tot 3 positieve dingen tegenover 1 negatieve. Anders schieten mensen automatisch in de verdediging zonder dat je boodschap doordringt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:44

Sorry, idd niet netjes van me, kwam even een doorsleep van een ander topic.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:46

Ach... even kort door de bocht... (en beetje lange tenen) dan rijd je weleens er overheen. Heb ik ook weleens... ;)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:02

Ik kan echt wel tegen commentaar. We trainen keihard en lessen elke week een vol uur en zus lest ook met deze pony wekelijks. Goede begeleiding hebben we dus uiteraard en er zijn genoeg punten waar we aan werken en wat al goed vooruit gaat. Ik plaats hier een filmpje en dan mag er echt wel commentaar geven worden daar leer ik alleen maar van maar hoe dit commentaar gebracht werd vond ik geen fijne manier en dan hoef het van mij ook niet. Dan hou ik het wel lekker met trainen met m'n instructrice ipv hier ook jullie mening te vragen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:09

Maar.. nu wordt ik op één hoop gegooid met Jolien.. (die met verkeerde been uit bed was gestapt) en dat vind ik dan weer jammer Marlis.

Ik vraag me af waarom je een filmpje plaatst waarin je leert wijken.. en dan in topic waarin we vooral hebben over goed in balans rijden... en waar het vooral gewaardeerd wordt als je even meeleest en eerst zelf beschrijft wat je ziet.

Natuurlijk moet je blijven trainen met je instructrice... dat doet de rest hier ook... en daarnaast hebben we het over goed en blij paardrijden.... alleen hier komen om een mening te horen... ja dan is de kans groot dat het teleurstellend is.