[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LucasM

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:42

oké bedankt voor de tip :)
ik moet inderdaad wat trotser zitten :p

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:46

annemieke, ik vind dat je hard vooruit gaat!
Fry wat ontzettend balen dat ze niet lekker loopt! beterschap met peerd!

Lucas, je zit niet te ver naar achter in het zadel?
Ja dat zit je wel! ga op je billen zitten, voor je gevoel voor in t zadel? wat gebeurd er dan? je been gaat over de wrong. beugels wellicht wat langer.
Door zo te rijden krijg je druk achter op de rug, en daar gaan ze niet fijner van lopen.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:18

Ik had nog beloofd foto's te laten zien van de vooruitgang en de stap terug naar de basis. :)

Paard liep dus voornamelijk op de voorhand en VEEEEEL te diep. Na een paar weken gaat dit
al een stuk beter en weet ik vooral veel beter hoe ik het kan oplossen!

Dus nu: een dramatisch van slechte kwaliteit filmpje opgenomen met de mobiele telefoon maar ik was al dolblij dat mijn zusje even de wei in wilde komen ;)

Dit was ongeveer in het midden van mijn training waarbij ik doorzit en met mijn zit steeds terug in
tempo probeer te rijden om hem op de achterhand te krijgen. Ik probeer hierbij zo min mogelijk in mijn handen te hebben. Ik moet zeggen het gaat steeds beter maar je ziet hem soms toch nog van het achterbeen aflopen.

Ook een punt is het loslaten van de binnenhand. Ik wil continu sturen met de binnenhand waardoor hij daar lekker op kan gaan hangen. Telkens weer BEWUST over nadenken dus. In zo'n enorm weiland is het natuurlijk nog moeilijker dan in de bak maar GEEN excuus! 8)7

Nogmaals SORRY VOOR DE SLECHTE KWALITEIT maar ik wilde hem toch graag even met jullie delen zodat het ook een beetje beeldig is waar we mee bezig zijn. :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:01

@kristie14, ik weet natuurlijk niet hoe het hiervoor eruit heeft gezien... maar wat mij meteen opvalt is dat je je armen recht naar voren uitsteekt. Je hebt niet je bovenarm langs het lichaam en dan knik bij je elleboog. Waardoor je minder goed je arm en hand kan ontspannen... zo kan de aanleuning nooit optimaal worden. Dat zie je ook terug in zijn hals.. op 0:58 zie je nog een onderhals. Zou juist nog niet gaan doorzitten... want volgens mij kan je zo nog niet de activiteit van de achterbenen vast houden.

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:20

@kristie
Ik vidn het er vrij gespannen uit zien. Niet over de rug wat zich uit in een onderhals en hele gespannen staart. Wat mij ook opvalt is dat je zelf ook gespannen lijkt te zitten, alsof je jezelf forceert om netjes te zitten. Klopt dat? Zo ja, dan denk ik dat het al een heel verschil zal zijn als jij zelf gaat ontspannen. Is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan :+ Ik heb er zelf ook veel moeite mee.. Je zit trouwens wel mooi stil in het zadel!
Ik zou je paardje ook liever wat langer in de hals zien. Probeer hem maar eens echt 'in' je hand te rijden, met het neusje wat meer richting de grond.
Je hebt wel mooi de rust erin, nu dat nog omzetten in ontspanning :D

Edit: heel offtopic maar ik heb even in je profiel gekeken, wat ben jij mooi!!

Ik heb zelf vandaag les gehad, in dit verschrikkelijke weer.. Bij ons op stal is helaas geen binnenbak dus dat was koud en nat :(
In het begin had pony het ook koud, was vrij gespannen, vooral aan de kant waar het pad langs de bak loopt. Liep ook 3x een drukke hond langs waar ze erg van is geschrokken dus elke keer wanneer we daar weer langs kwamen was ze vrij agnstig.. Gelukkig zocht ze al stukken mooi de lengte op (als ze zo angstig is gaat ze nl. het hoofd in de lucht gooien en opkroppen, dus was er blij mee :)) en toen we eenmaal wat opgewarmd waren was er opeen een keerpunt en liep ze heel fijn over de rug. Nog wel wat gehaast en op de voorhand maar door de omstandigheden was ik hier al tevreden mee. Waren nog wel veel momenten dat ze toch weer gespannen werd, maar op het eind wel 2 a 3 rondjes gegaloppeerd/gedraafd waarbij ze helemaal losliet!
Ik heb het idee dat ze nu ze een goed passend zadel heeft stukje bij beetje durft te ontspannen, omdat ze nu merkt dat het haar geen pijn/ongemak bezorgd.

Ik zal kijken of binnenkort iemand foto's van me kan maken, kijken of mijn gevoel ook te zien is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:51

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:39

Iemand nog tips over mijn bericht van gister..? Staat aan het einde van de vorige pagina.. Ik kan hem nu alleen niet kopieeren, want zit op mijn mobiel op mijn werk xD

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:55

Frederieke_ schreef:
lucasM, ik denk dat je wat meer op het midden van je zadel moet gaan zitten :)
kristie, ik kan het niet super zien omdat het zover weg is...

[RT-HAW] Grease en ik aan het werk!

ik ben benieuwd naar jullie mening :)

Hai Frederieke,

Ik las dat je goede commentaar krijgt op HAW. Ik vind het helaas niet zo goed. Valse knik en paardje boort. Je paard geeft dus niet na. Hier zijn al veel tips gepasseerd om paardje te laten nageven. Succes met lezen.
Je hebt een leuk paardje.

Loveuggs waarschijnlijk heb je om paard terug in tempo te krijgen harder en gespannender "getrokken" als wellicht jezelf dacht. Of toch stugger geweest als je dacht. Probeer de volgende keer vanaf het allereerste minuut om paardje onder tempo te rijden. Want pas met tempo controle kun je hulpen gaan geven.
Dat begint al met opstappen. Ho is ho. In galop racen. Gelijk terug naar stilstand en stap. Als je stopt met galopperen overgang maken naar draf en rustig proberen te houden.
Wellicht even helemaal niet galopperen voordat je terug rijden in stap en draf onder de knie hebt. Onder het rijden af en toe jezelf los schudden helpt ook om te ontspannen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:05

Nefertarie; kan me voorstellen dat je blij wordt van (delen) van de foto's! Zeker met je uitleg erbij!

Paar puntjes die mij misschien nog opvallen is dat je arm/teugels heel mooi op één lijn hebt, Als je nu ook nog hak, heup, hak netjes op één lijn hebt wordt het helemaal netjes! (het ziet er nu voor mij uit alsof je een beetje naar stoelzit neigt) En op een paar van de foto's kijk je een beetje naar beneden.

En een paar hele nuttige bijdragen over ontspannen en loslaten op de juiste plekken in je lijf. Erg inzichtvol!

LucasM; dat is wel heel erg weinig eigen feedback... Bovendien zie je zelf dus wel dat je anders in het zadel zit dan gewenst. Heb je hier al eens een goede zadelmaker naar laten kijken, danwel een goede instructeur die ter plekke kan sleutelen aan je houding? Ik vind het er heel gespannen uitzien. Op de tweede foto heb je je rug niet recht en kruip je met je bovenlijf wat naar voren (bolle rug). Vraag je op de tweede foto bewust wat stelling naar binnen? Je kijkt ook wat naar beneden. Je arm/teugel verbinding vind ik er wel netjes uitzien qua lijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:38

Een berichtje van mij namens Bertie, niet een letterlijke tekst van haar, maar mijn vrije vertaling.

Met de man van Bertie gaat het helaas nog steeds niet goed, bloeddruk blijft een groot probleem.
En door die hoge bloeddruk is hij dus in direct gevaar.

Bertie ik denk dat ik hier namens velen jou en je man een hart onder de riem zou willen steken,
maar dat woorden nooit genoeg kunnen zijn om jullie in zo'n moeilijke tijd te kunnen helpen.
Heel veel beterschap aan je man en hopelijk vinden ze snel iets om zijn bloeddruk weer te normaliseren.

En omdat we hier op bokt nogal van de smileys zijn.
:(:)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:51

Bertie:
Afbeelding

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:58

Fotocamera gekocht :oo

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:58

Sjolvir schreef:
Een berichtje van mij namens Bertie, niet een letterlijke tekst van haar, maar mijn vrije vertaling.

Met de man van Bertie gaat het helaas nog steeds niet goed, bloeddruk blijft een groot probleem.
En door die hoge bloeddruk is hij dus in direct gevaar.

Bertie ik denk dat ik hier namens velen jou en je man een hart onder de riem zou willen steken,
maar dat woorden nooit genoeg kunnen zijn om jullie in zo'n moeilijke tijd te kunnen helpen.
Heel veel beterschap aan je man en hopelijk vinden ze snel iets om zijn bloeddruk weer te normaliseren.

En omdat we hier op bokt nogal van de smileys zijn.
:(:)

Oh wat vreselijk....
Bertie heel veel sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:38

Sterkte aan Bertie. :(:)

Frederieke is het goed als ik hier reageer?
Wat me opvalt is dat de focus vooral op de voorkant ligt. Dat zie ik terug in het paard maar ook in jouw houding. Doordat je namelijk naar het hoofd van het paard kijkt, ga je automatisch ook wat naar voren zitten.
Leer te voelen, kijk waar je naar toe gaat en voel wat er onder je gebeurd. Ga eerst werken aan activiteit, aan goed gebruik van het hele lijf in plaats van alleen die voorkant. Wat er nu gebeurd is dat het paard aan de voorkant nageeflijk lijkt maar hij is nog te recht in de hals en houd vast in de rug, hij loopt de grond in en is daardoorvan het achterbeen af. Als je meer gaat focussen op het hele lijf komt die voorkant vanzelf wel. En heb daar geduld in zeg ik altijd, niet verwachten dat het snel zal gaan. Geef het de tijd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:21

Gisteren was er bij ons op de vereniging een clinic van J. Hamminga, was leuk om naar te kijken.
(aangezien ik net een nieuwe trailer heb gekocht, vond ik meerijden te duur en kijken was ook super leerzaam)

Dingen die ik meeneem uit die clinic, zal voor iedereen anders zijn natuurlijk.
Even wat kort door de bocht omschreven.

Niet perse hameren op de slechtste gang van je paard, maar soms juist focussen op zijn beste en als hij dan lekker loopt
weer gaan werken aan die slechtere, gewoon omdat je dan met een fijn ontspannen en aangespannen paard de moeilijkere
gang kan gaan oefenen ipv met een paard dat al gespannen is.
Paard aan het dragen krijgen door overgangen te rijden (in een gang, dan wel tussen gangen), daardoor mooiere aanleuning,
wat logisch gevolg is van meer nageeflijkheid doordat paard meer van achteruit kan gaan lopen.
Achterwaarts om gehoorzaamheid te bevestigen en achterhand er meer onder te krijgen.
Let op buitenhand eraan houden en binnen achterbeen goed laten sporen, eventueel door iets minder stelling en buiging te vragen,
zodat bi achterbeen tot dragen wordt gebracht.
Bijna alle aanleuings problemen komen voort uit problemen elders in het lichaam. (bijna)
In stap kan je het makkelijkst zien of een paard ergens zich vast houdt of vast gereden is.
Naar mijn idee, houdt hij ook niet van het te opjagen van een paard, daar paard dan van achterbeen af gaat en gaat stuwen
en zijn onderhals er meer in kan zetten, wat dan weer ten koste gaat van ruggebruik en halslengte en openheid van de aanleuning.

Het beeld wat gisteren nagestreefd leek te worden, was dat wat denk ik hier ook wordt nagestreefd.
(Niet zo gek, want regelement van dressuur over hoe je een paard voor zou moeten stellen is hier toch ook wel de lijdraad)
Dus mooie open aanleuning en nageeflijkheid van achteruit met een dragend achterbeen en een rug die kan dragen.

Uiteraard zijn er allicht ook wel dingen waar je over kan discuseren of het oneens kan zijn met hem.
Maar vond het plaatje wat hij leek na te streven gisteren wel een plaatje waar ik me in kan vinden.
Was leuk en leerzaam om naar te kijken.

Paar lollige opmerkingen.
Er is nog nooit een paard van de aarde afgerent (nalv paard dat sprintje trok en in de ankers werd gewerkt,
moest niet aan voorkant zitten en gewoon doorrijden).
Het heet niet voor niets schouderbinnewaarts en niet achterhand buitenwaarts.
(al oude probleem, paard zonder stelling en buiging die semi haaks op hoefslag zich voorwaarts beweegt echter dan doel van oefening volkomen gemist.
(bi achterbeen sterker maken en makkelijker maken in de aanleuning)
Waren er nog wel wat, maar die kan ik niet meer zinnig vrij vertaald hier neerzetten.

Ook leuk was dat hij af en toe een theorie vraag stelde, bv.
Wat is nageeflijkheid? En hoe doe je dat dan?
Wanneer geef je je hulp voor een changement?
Wat is de stap voor soort beweging?

Zijn ideeen van het rijden van een paard zijn simpel, geen upsmuck, hij verteld het uiterst begrijpelijk, probleem is dan weer...
Waarom is paardrijden nou zo moeilijk? Als hij het uitlegt denk je oh, is dat alles..
Maar ja, dan komt het aan op timing etc. en dan stink ik er in ieder geval weer in en als het gaat over consequent zijn ook.
(en zo kan ik nog wel even doorgaan)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:29

Klinkt als zeer intressant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:46

pien_2010: Ik heb wel degelijk alles gelezen, het waren alleen nog maar twee foto's vandaar dat ik het topic hier ook nog even plaats ;) omdat maar een beeld nogal kan vertekenen.... wat bedoel je met dat ze ''boort'' ?
Joolien: Dat probeer ik ook, maar dat is lastig :') ik moet inderdaad ook niet zo erg naar de grond kijken... ik merk alleen wel, als ik haar niet nageeflijk rij is ze veel minder fijn te rijden, vandaar dat ik haar toch aan de teugel rij, al probeer ik wel door het hele lijf te rijden maar dat is wel lastig.. ben er in ieder geval mee bezig :)

Ik ken bertie niet, maar ik wil toch mijn medeleven tonen, veel sterkte, wat naar :(:)

Klinkt zeer interessant sjolvir!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:11

Frederieke_ schreef:
pien_2010: Ik heb wel degelijk alles gelezen, het waren alleen nog maar twee foto's vandaar dat ik het topic hier ook nog even plaats ;) omdat maar een beeld nogal kan vertekenen.... wat bedoel je met dat ze ''boort'' ?
.)

Daarmee bedoel ik dat ze echt op de voorhand loopt. Neus in de grond boren.

Bertie sterkte.

Sjolvir klinkt leuk, goed en interessant.

Naar aanleiding van jouw opmerking over nageeflijkheid. Gisteren kreeg ik ook een leuke vraag van mijn instructrice namelijk wat is nageven en wat is nageeflijkheid?

Nageven gaat voor nageeflijkheid. Dus eerst geeft het paard na en als het goed gaat wordt deze nageeflijk. Nageven betekent paard laat kaak en nek los en is dus correct door de nek. Nageeflijkheid dan komen de hulpen goed door van achter naar voren en is de kaak, nek èn rug los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:22

Frederieke_ schreef:
Joolien: Dat probeer ik ook, maar dat is lastig :') ik moet inderdaad ook niet zo erg naar de grond kijken... ik merk alleen wel, als ik haar niet nageeflijk rij is ze veel minder fijn te rijden, vandaar dat ik haar toch aan de teugel rij, al probeer ik wel door het hele lijf te rijden maar dat is wel lastig.. ben er in ieder geval mee bezig :)

Ik ken bertie niet, maar ik wil toch mijn medeleven tonen, veel sterkte, wat naar :(:)

Klinkt zeer interessant sjolvir!

Wat vind jij minder fijn te rijden? Ik zou dan zeg maar nog niet aan de voorkant zitten maar je paard eerst actief aan het been maken, overgangen rijden en dan actief weg maar ook weer goed terugrijden op je zit. De overgangen terug op zit rijden en niet op hand, schijnovergangen rijden. Stelling vragen op de volte met je hand op zij en niet terug werken. Niet te ingewikkeld maken, enkel wat voltes en lange lijnen. Nog niet te krappe figuren, gewoon focussen op je paard die tussen je benen recht en voorwaarts maar toch vooral actief. Veel op de 2e hoefslag en dan rechtdoor met je benen rijden.
Dan zal je merken dat je paard als hij actief is vanzelf je hand wat op gaat zoeken en dat het allemaal wat makkelijker gaat :D (goh het klinkt ook zo simpel _O- )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:49

Bertie beterschap en sterkte.. vreselijk..

J. Hamminga. Daar wil ik nog een keer bij kijken. Vind zijn clinics zo vreselijk interessant om te zien en te luisteren. Hij is idd geweldig in vertellen hoe wat en waarom.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:27

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:34

Hoi allemaal! Wat een interessant topic! *\o/* ik wordt ook echt blij van de sfeer die hier hangt!
Al zo veel dingen geleerd waar ik hiervoor helemaal geen idee van had..
Zo heb ik een paar jaar terug eens een oefenwedstrijd gereden, kwam terug met 150 en 153 punten -O- er stond alleen maar: Tact op het blaadje.. Maar wat ze er mee bedoelden :? (Overigens ook al eens 185 punten gereden, meneer was bang van de boompjes naast de bak en ging daardoor heel twijfelend stappen, nu snap ik de link met tact beter ;) )
Maar nog even een vraag, ik zie hier vaak staan dat het paard actiever met, maar niet zo zeer sneller.. Hoe kun je die activiteit bereiken? Of iig er op oefenen?
Morgen hopelijk (als t weer mee zit) weer rijden, en ik kijk al sinds ik in dit topic begonnen ben er naar uit om eens lekker blij te kunnen gaan rijden! Heb er zo veel zin in *\o/*

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 02:42

Frederieke_ schreef:
lucasM, ik denk dat je wat meer op het midden van je zadel moet gaan zitten :)
kristie, ik kan het niet super zien omdat het zover weg is...

ik ben benieuwd naar jullie mening :)

Hoi! Ik ga met de rest van de reactie's mee. Verder omdat je niet weet hoe je moet corrigeren als ze achter de loodlijn loopt; als je je paard actief laat lopen (dus echt netjes de achterhand eronder, en ze dus niet op de voorhand loopt), waar je net al tips voor gekregen hebt, zal ze al meer je hand echt opzoeken in plaats van achter de loodlijn te lopen. Verder, probeer op zo'n moment eens wat mee te geven. Geef haar op zo'n moment wat ruimte om je hand weer op te zoeken. Veel overgangen, schijnovergangen, enz enz. Merk je dat ze er stiekem achter kruipt, maak een tempo wisseling. Er zit een verschil tussen aan de teugel, en aan de teugel. Op het eerste gezicht ziet het er goed uit, dan praat ik over de eerste vorm van aan de teugel, maar als je verder kijkt, zie je waar er aan gewerkt moet worden. (vaak ziet een ander dat dan beter xD) Zodra je daar mee aan de slag gaat, gaat dat neusje er wat meer uit, probeer haar eerst eens wat lager en langer te laten nageven, en pak dat vervolgens steeds een beetje op. Maar ik zou voor nu zeggen: Ga eerst aan de slag met het actief rijden van je paard, en werk vervolgens toe naar de juiste vorm van 'aan de teugel' lopen. Je zult zien dat zodra je eerst aan de slag gaat met het actief rijden, dat ze dan veel netter gaat lopen!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 02:51

Saintelette schreef:
Hoi allemaal! Wat een interessant topic! *\o/* ik wordt ook echt blij van de sfeer die hier hangt!
Al zo veel dingen geleerd waar ik hiervoor helemaal geen idee van had..
Zo heb ik een paar jaar terug eens een oefenwedstrijd gereden, kwam terug met 150 en 153 punten -O- er stond alleen maar: Tact op het blaadje.. Maar wat ze er mee bedoelden :? (Overigens ook al eens 185 punten gereden, meneer was bang van de boompjes naast de bak en ging daardoor heel twijfelend stappen, nu snap ik de link met tact beter ;) )
Maar nog even een vraag, ik zie hier vaak staan dat het paard actiever met, maar niet zo zeer sneller.. Hoe kun je die activiteit bereiken? Of iig er op oefenen?
Morgen hopelijk (als t weer mee zit) weer rijden, en ik kijk al sinds ik in dit topic begonnen ben er naar uit om eens lekker blij te kunnen gaan rijden! Heb er zo veel zin in *\o/*

Wat wij bedoelen met actief rijden.. Er zit idd een verschil tussen actief en actief. Actief in de zin van sneller, en actief in de zin van achterhand mee nemen.
Wij bedoelen de laatste vorm van activiteit. Zorg dat je paard goed aan je been is. Je bereikt dit, door te beginnen met veel overgangen. Met veel word ook echt veel bedoeld. Als je paard eenmaal los gereden is, (stap, draf), maak dan eens wat overgangen. Stap -> Middenstap -> Arbeids stap -> Draf -> Stap -> Draf -> Middendraf -> Heel langzaam en klein draven -> Weg draven in middendraf. Vervolgens; Draf -> Middendraf -> Draf -> Galop -> Rondje door galoperen -> Middengalop -> Heel langzaam galopperen. En ga zo maar door. Op deze manier word je paard actief aan je been. Doordat er elke keer van gang veranderd word, ligt de focus bij jou, en komt de achterhand erbij zodat je paard steeds weer wat anders kan doen. Zodra je paard actief is, en ontspant, gaat ie vanzelf je hand opzoeken. Daarin kan je dan ook weer spelen. Eerst bijvoorbeeld lang en laag, netjes je hand opzoeken. Dan neem je je teugels wat korter en vraag je je paard het hoofd wat meer op te tillen, tot je uiteindelijk de 'juiste' manier van aan de teugel lopen hebt. Maar wat dan ook weer belangrijk is is dat je paard zijn hoofd ook echt zelf draagt. Zodra je voelt dat het zwaar word in je handen betekend dit dat je paard niet 'actief' genoeg loopt. Dat betekent dus weer overgangen rijden.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd. Het laatste stukje liep ik eventjes vast :+

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 02:58