Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 21:33

Abacab schreef:
De foto van de schimmel met amazone in Spaanse kleding begrijp ik echt niet niet. Het is een leuke foto maar wat het voorstelt, voor mij komt dat nog het dichts bij een soort van wijken met verkeerde stelling over de hoefslag. Ook heel knap en leuk om te doen, maar ga dan niet roepen dat wat een ander doet per definitie niet correct is.......

Het is jammer, dat je niet begrijpt wat er met deze foto bedoeld wordt. Blijkbaar heb je niet echt een idee hoe wijken eruit ziet, daar lijkt dit toch echt niet op. :+
Kijk nu eens sec naar de bewegingen , zonder te oordelen naar kledij van wie erop ziet en let op of je een rompkanteling ziet. Want dáár ging het hier over (niet over de kleding)
Een paard kán dus de tegengestelde kant kijken, en zijn romp de andere kant opbuigen
dáár ging het om.
Helaas gaat dit bij het merendeel van de paarden niet meer die vastgereden zijn in de kaak en daar totaal de spieren vastzetten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:39

setteke schreef:
xmarliez schreef:
Wat bedoel je met strak houden?Een paard wat onregelmatig, gespannen of stjf door de baan gaat werk je los door middel van oefeningen. Als een paard niet na wil geven en dus vast houdt in de nek en kaken dan ligt dat aan de ruiter. Als er een ruiter op dit paard gaat zitten met een snelle, sensibele en gevoelvolle hand zal het paard snel nageven en kan het paard gereden worden (lees, losmakende oefeningen rijden om het paard losser te maken in de spieren en gewrichten waardoor het paard regelmatiger, ontspannen en soepeler door de baan zal gaan).

Ik bedoel met strak houden precies wat jij beschrijft, alleen het ligt niet altijd aan de ruiter, sommige paarden zijn niet geboren met een prachtig dressuurmodel en hebben bijvoorbeeld een wat te hoge achterhand. Zo'n paard gaat vaak compenseren door op de voorhand te gaan lopen, zijn vaak wat pullerig en trekkerig, omdat ze het moeilijk vinden om goed in evenwicht te lopen en zich mooi los te laten.

Nee dat weet ik. Er zijn meer slecht gebouwde paarden dan goed gebouwde denk ik hihi :)
Ik heb het geluk zo een paard te mogen rijden en daarnaast meerdere van dit soort paarden te zien en ook te zien hoe die gereden worden. En dan blijf ik nog steeds bij mijn verhaal.
Je moet een paard, of het nou goed of slecht gebouwd is van achter naar voren rijden. Een goed gebouwd paard is veel sneller toe aan de verzameling en dus andere oefeningen. Een slechter gebouwd paard zal heel lang losgewerkt moeten worden (denk aan maanden, soms jaren, veel losmakende oefeningen rijden en daarbij constant het paard naar het bit toe rijden). Door hier een ruiter op te zetten die weet hoe het moet zal dit paard veel sneller in rijkunstig evenwicht door de baan gaan (50/50) dan als je dit paard bij een beginnende ruiter plaatst. Maar ook die ruiter moet streven naar hetzelfde, het paard in evenwicht rijden en zorgen dat het regelmatig, in de juiste takt, ontspannen en soepel door de baan beweegt.
Kortom, de houding en zit van de ruiter zijn belangrijk, niet alleen werken met de hand maar het paard naar voren rijden met de zit en benen en het paard in de hand stellen. De halve ophouding geef je met de handen maar wordt ondersteunt door je zit en benen, zo maak je het paard los in de nek en kaken en door de oefeningen in het lichaam. Het resultaat zal even duren, waarom? Omdat je niet kunt verwachten dat je binnen 2 keer rijden een regelmatig gaand paard krijgt. Het paard moet leren het lichaam op de juiste manier te gebruiken en dat kan alleen als wij als ruiters het paard vertellen hoe hij dat het beste doen kan. Dit vertel je door de hulpen die je geeft, hand been en zit hulpen.

Uitgaand van een slecht gebouwd paard en een beginnende ruiter zal de traning voornamelijk bestaan uit het voorwaarts rijden (de voorwaartse drang mag niet ontnomen worden) en dat in combinatie met losmakende oefeningen, veel overgangen maken (in eerste instantie stap-halt en daarna stap-draf draf-halt, stap-galop) met weinig passen er tussen, en de overgangen voorwaarts houden maar niet snel (dat zorgt er voor dat het paard weer spanning opbouwd). Kortom, weten wanneer en welke hulpen je op dat moment toe moet passen. Vooral nageven in je hand en niet alleen maar aannemen. Het paard zal ruimer gaan stappen doordat de spieren en gewrichten losser maar ook sterker worden, hierdoor wordt het veel makkelijker het paard in de hand te stellen omdat het ook in de kaken veel losser wordt (door de oefeningen leert de ruiter ook het aannemen-nageven juist te doseren). En dit soort paarden hebben beperkingen maar daar moet je telkens een passende oplossing voor vinden.
Persoonlijk denk ik niet dat je met dieper of lager instellen goed resultaat bereikt, het paard blijft dan in zijn natuurlijk evenwicht gaan en wordt niet in de rest van het lichaam los gewerkt behalve in de hals. En het paard is meer dan alleen de hals en het hoofd :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:43

Nombrado, ik heb eens even hier op Bokt op rompkanteling gezocht. Jij bent bijna de enige die het woord gebruikt en wat schetst mijn verbazing, in het topic klassieke rijkunst heb jij nog nooit van rompkanteling gehoord (04-10-2011, 12.14u sorry, krijg het niet gekopieerd naar dit topic)???
Dan moet jij niet lelijk doen als andere mensen echt niet weten waar jij het over hebt en het maar aan hun instructeurs moeten gaan vragen....
Misschien kan jij het eens uitleggen, want ik snap het ook niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:51

Blz 51 Setteke staat geschreven:

liberty22 schreef:
vanzuijlen schreef:
Ben het met je eens liberty maar:
Dit doet nombrado anders die legt het gewicht ook anders en die kan dat zonder hulpen zonder voorbereiding dus het paard doet maar wat en gaat zijn eigen gang zo is het toch nombrado? Wanneer je als ruiter niets zegt door middel van de hulpen dan weet het paard niet waar en hoe hij of zij het moet uitvoeren, en oefeningen rijden is oefenen. En volgens nombrado doet een paard alles vanzelf, vreemd dat het paard buigt in de romp trouwens en dat helemaal van zich uit.

Setteke
ook zoiets trouwens buigen in de romp?
wat is dat nou voor iets globaals daar kun je van alles van maken.( doe mij de jip en janneke stijl hierover maar eens)

Nombrado
rompkanteling....nooit van gehoord?
doen wij mensen ook met de romp...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:29

Oeps :o , maar dan nog snap ik het niet (en ik ben geloof ik niet de enige). Dus als het uitgelegd kan worden?

Trouwens xmarlies, heel mooi verwoord en uitgelegd. Ik zou trouwens een wat op de kop gebouwd paard ook niet zo snel te rond in stellen, maar het wel als variatie/afwisseling/ontspanning gebruiken af en toe.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:38

setteke schreef:
Oeps :o , maar dan nog snap ik het niet (en ik ben geloof ik niet de enige). Dus als het uitgelegd kan worden?

Trouwens xmarlies, heel mooi verwoord en uitgelegd. Ik zou trouwens een wat op de kop gebouwd paard ook niet zo snel te rond in stellen, maar het wel als variatie/afwisseling/ontspanning gebruiken af en toe.

Maar waarom ronder instellen als ontspanning? Als je een paard van achter naar voren rijdt kun je door de oefeningen door best de teugels uit de hand laten kauwen tot op zekere hoogte. Zo laat je het paard voorwaarts neerwaarts strekken terwijl het toch nog in evenwicht gaat (en in de houding), daar heb je naar mijn idee meer aan dan het paard ronder in te stellen. Maargoed dat is voor iedereen natuurlijk anders :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 23:51

setteke schreef:

geef nie
khad het hier al een keer uitgelegd volgens mij.
Waar de ribben zitten, zowel bij mens als dieren , is het een soort cocon rond de organen die beschermd moeten worden.
daar is het dus niet mogelijk te buigen. Het coconnetje beweegt dus mee.
als je als mens bv naar links buigt, zal het hele coconnetje meegaan, en de buiging alleen plaatsvinden onder de ribben.
als je iets naar links buigt met je schouders, dan voel je aan de achterzijde van je rug (binnenzijde) dat die naar achter komt (iets) bij een paard is dat dus naar boven. Waar wij boven zitten.
Als een paard dus een wending of volte ingaat, kantelt de ribbenkast (coconnetje) iets waardoor het aan de binnenzijde iets omhoog komt.
hierdoor krijgt het paard de "lengtebuiging" aan de andere kant.
Je kan het als ruiter best voelen...als je zelf op je paard zit, en je vraagt een ander of die achter je paard wilt staan en aan de linkerzijde boven zijn bil (de spier) te stimuleren. (ff drukken met je vinger) dan voel je dat het paard daar reageert daar zakt en de binnenkant van zijn ribben kast (coconnetje) omhoogkomt.
dat is rompkanteling.

setteke

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:05

Ok, volgens mij heb ik het begrepen. Bedankt voor de uitleg. Dus als je de volte ingaat, gaat de bil aan de binnenkant feitelijk omhoog en de bil aan de buitenkant omlaag (dat gaat dus mee met de ribbenkast)? Of heb ik het nog niet goed?
Grappig, ik denk nooit zoveel over zulke dingen na, ik ben meer een ziener en doener :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 00:16

setteke schreef:
Ok, volgens mij heb ik het begrepen. Bedankt voor de uitleg. Dus als je de volte ingaat, gaat de bil aan de binnenkant feitelijk omhoog en de bil aan de buitenkant omlaag (dat gaat dus mee met de ribbenkast)? Of heb ik het nog niet goed?
Grappig, ik denk nooit zoveel over zulke dingen na, ik ben meer een ziener en doener :D

kben zelf meer een voeler :D ;) , maar moest me er wel in gaan verdiepen om het over te brengen
hier eerder een plaatje gepost.
je ziet hier dat het paard aan de binnenzijde (waar ruiter zit) iets omhoog komt
helaas zit de ruiter precies verkeer om...die hoort juist haar buitenbeen lang te maken of binnenkantheup iets omhoog
Afbeelding

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:21

Aha, dan heb ik het goed begrepen. Met ziener en doener, bedoelde ik om materie te begrijpen. Met rijden ben ik absoluut een voeler.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:31

Nombrado, ik wilde eigenlijk niet op je reageren maar jij verklaard echt een hoop onzin.
De ruiter hoort gewoon recht op zijn paard te zitten en als het paard naar rechts gesteld wordt zit de ruiter wat meer op rechts en als het paard naar links gesteld wordt komt er wat meer druk op de linker zitbeenknobbel. Maar de ruiter blijft gewoon recht zitten zoals het hoort.
Bekken kantelen kan een paard niet en buigen in de romp :') hoe veel wil je er bij halen, bij het paardrijden. Ga gewoon rijden, dan bereik je meer dan ieder detail te noemen wat totaal niet van belang is. Zo probeer je rijden te vergemakkelen maar verlies je het werkelijke rijden uit het oog.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:40

Ik kom even uit mijn meeleesmodus.
nombrado schreef:
geef nie
khad het hier al een keer uitgelegd volgens mij.
Waar de ribben zitten, zowel bij mens als dieren , is het een soort cocon rond de organen die beschermd moeten worden.
daar is het dus niet mogelijk te buigen.
Het coconnetje beweegt dus mee.

Op pg. 61 en 62 van het boek "Hoe beweegt uw paard" wordt beschreven "hoe buigt het paard". Dat ga ik hier niet allemaal overnemen, maar op pg. 62 kan je vinden:

"Door de ribben te bewegen - de ribben zijn aan de borstwervels bevestigd via kleine synoviale gewrichtjes die zij ontworpen om de borstkas te laten uitzetten bij het ademen. Beweging is hier beperkt tot enkele centimeters. ......Als het paard naar voren stapt met het binnenachterbeen, buigt de hals naar binnen, de ribben aan de binnenkant worden in elkaar gedrukt en de buitenribben gaan open."
Kortom: er is bij de ribben een beperkte buiging mogelijk, hetgeen nog altijd meer is dan geen buiging.

Zo, ik ga weer terug naar mijn meeleesmodus.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 02:02

xmarliez schreef:
Nombrado, ik wilde eigenlijk niet op je reageren maar jij verklaard echt een hoop onzin.
De ruiter hoort gewoon recht op zijn paard te zitten en als het paard naar rechts gesteld wordt zit de ruiter wat meer op rechts en als het paard naar links gesteld wordt komt er wat meer druk op de linker zitbeenknobbel. Maar de ruiter blijft gewoon recht zitten zoals het hoort.
Bekken kantelen kan een paard niet en buigen in de romp :') hoe veel wil je er bij halen, bij het paardrijden. Ga gewoon rijden, dan bereik je meer dan ieder detail te noemen wat totaal niet van belang is. Zo probeer je rijden te vergemakkelen maar verlies je het werkelijke rijden uit het oog.

Jij vind het onzin , ik niet.
ik heb het niet gehad over buigen in de romp
ik heb het over rompkanteling...das heel wat anders.
Bekken kantelen van een paard heb je nergens kunnen lezen in mijn texten. Geen idee waar je dat vandaan haalt.
Dit is puur beweging en juist van belang bij rijden.
Binnenkant van de romp komt omhoog.
meer is het niet...(tja, en dat je dan idd dus juist NIET naar binnen moet zitten als ruiter, logisch)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 02:06

Roodvos schreef:
"Door de ribben te bewegen - de ribben zijn aan de borstwervels bevestigd via kleine synoviale gewrichtjes die zij ontworpen om de borstkas te laten uitzetten bij het ademen. Beweging is hier beperkt tot enkele centimeters. ......Als het paard naar voren stapt met het binnenachterbeen, buigt de hals naar binnen, de ribben aan de binnenkant worden in elkaar gedrukt en de buitenribben gaan open."
Kortom: er is bij de ribben een beperkte buiging mogelijk, hetgeen nog altijd meer is dan geen buiging.

Zo, ik ga weer terug naar mijn meeleesmodus.

jep...de ribben kunnen alleen uitzetten en inkrimpen. en dit is van belang voor het ademhalen.
Maar ik had het daar ook niet over gehad
de uitleg was rompkanteling. (en als een paard dat doet, kan ie nog steeds doorademen :D )
Het dikgedrukte? Onmogelijk .kweet niet welke schrijver dit is..., maar die moet ik dan nodig eens mailen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 08:21

nombrado schreef:
xmarliez schreef:

Jij vind het onzin , ik niet.
ik heb het niet gehad over buigen in de romp
ik heb het over rompkanteling...das heel wat anders.
Bekken kantelen van een paard heb je nergens kunnen lezen in mijn texten. Geen idee waar je dat vandaan haalt.
Dit is puur beweging en juist van belang bij rijden.
Binnenkant van de romp komt omhoog.
meer is het niet...(tja, en dat je dan idd dus juist NIET naar binnen moet zitten als ruiter, logisch)

Ik schreef bekken kantelen er bij omdat jij het daar vaak over hebt, net als zoveel mensen.
Ik snap nog steeds geen bal van alles wat je zegt maargoed, daar ben ik in dit geval ook erg blij om :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:53

nombrado schreef:
kben zelf meer een voeler :D ;) , maar moest me er wel in gaan verdiepen om het over te brengen
je ziet hier dat het paard aan de binnenzijde (waar ruiter zit) iets omhoog komt
helaas zit de ruiter precies verkeer om...die hoort juist haar buitenbeen lang te maken of binnenkantheup iets omhoog
[ Afbeelding ]

Nombrado, op bovenstaande foto zit je gewoon met een ingeknikte heup (rechts) en dat is ongewenst.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 11:28

xmarliez schreef:
Ik schreef bekken kantelen er bij omdat jij het daar vaak over hebt, net als zoveel mensen.
Ik snap nog steeds geen bal van alles wat je zegt maargoed, daar ben ik in dit geval ook erg blij om :)

ik heb het niet over bekken kantelen gehad
alleen als ruiter is het een belangrijk punt dit te kunnen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 11:30

burl schreef:
nombrado schreef:
[ Afbeelding ]

Nombrado, op bovenstaande foto zit je gewoon met een ingeknikte heup (rechts) en dat is ongewenst.

dat ben ik niet ;) , dat is een voorbeeld foto van internet gepikt. en het gaat in deze foto om de rompkanteling.
ik had overigens bij dit plaatje al eerder commentaar gegeven over de ruiter , hoe die het paard zit tegen te duwen.
Wel allemaal blijven opletten hoor :+

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 11:47

Volgens mij wordt hier over 2 dingen gesproken:
1. meebewegen met je zit in de beweging (rompkanteling?) van het paard.
2. meer op 1 zitbeenknobbel zitten in een volte.

Het eerste doe ik door mijn heupen links en rechts te laten zakken (daarbij niet inknikken!) in de beweging van het paard. Als een paard loopt gaan de ribben van links naar rechts als een soort schommelbeweging. Dat gebeurt altijd ook als je op een volte zit. Dus als de ribben naar links uitzetten/schommelen, komt er rechts wat ruimte, daar zak je als het ware met je heup in en de volgende pas weer andersom. Om dat te leren voelen is het een idee om 'mee te lopen' met je paard. Je zal zien dat je heupen dan vanzelf goed meegaan. Dit betekent ook dat je dus niet van achter naar voor heen en weer mee moet knikken met je heupen, maar van links naar recht. Ach, vergelijk het met dansen ;) Bijkomend voordeel van dat links, rechts meebewegen is dat je ook in je eigen rugspier wel los MOET laten, anders krijg je het niet voor elkaar. Je kan dus onmogelijk als een stijve plank blijven zitten als je die beweging goed maakt. Ik denk dat Nombrado dat bedoelt, het is dus beter om niet met veel gewicht op de kant te blijven zitten die 'omhoog' komt, de kant waar de ribben op dat moment naar buiten gaan.

Nummer 2 betekent voor mij; ik ga een volt rechtsom in, dan ga ik ietsje meer op mijn binnen (dus rechter) zitbeenknibbel zitten, maar mag niet mee naar binnen gaan hangen, mijn lijf blijft dus recht boven het paard (goed te zien op mijn foto's.. NOT hihi). Ondertussen probeer je ook die beweging zoals bij 1 door te laten gaan. Ik heb het zo geleerd met de uitleg dat als je op je buiten zitbeenknobbel blijft zitten in een volte, je de rugspier die op rek moet komen 'in de weg zit'. Er komt dan te veel druk op een spier die op rek moet komen.
Ik geloof dat daar wel verschillende meningen over bestaan.

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik hier neer heb gezet. Ik zeg niet dat het zo moet maar dit is wat ik doe en geleerd heb. Ik kan me wel voorstellen dat je bij het ene paard met je zit net even wat meer of minder moet doen/benadrukken (in de zin van corrigeren) dan bij de ander.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 11:57

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 12:00

Ansie,
nummer 1 klopt. Je gaat soepel in het bekken mee in de beweging van links naar rechts. (idd niet van voor naar achter.
nummer 2
Als je een volte ingaat, neem je in je zit je bekken en schouders, (dus je hele lijf een beetje) naar de beweging die je wilt. Daarbij hoort nooit op de binnekant van je zitbeenknobbel zwaarder te belasten, anders kan het paard dan die rompkanteling niet doen. Je gaat in principe wel soepel mee in de beweging die het paard nodig heeft. eigenlijk (door het paard) komt de binnenkant van je heupbeen omhoog en de buitenkant van je heupbeen had je naar voren in de wending.
Wat je zegt, je hoort daar soepel voor te zijn in je heupen. (kheb gelukkig ook een dans en sport achtergrond, die ervoor heeft gezorgd dat het lenig en soepel is)

Voor diegene die dit (nog) niet hebben, is het handiger om juist het gewicht iets (ik heb het hier over iets) naar buiten te verplaatsen. in principe blijf je dan recht boven je paard, maar geeft hem de ruimte binnen om de kanteling voor elkaar te krijgen.
als je je heupen als ruiter soepeler wilt krijgen? Salsa , Marenque dansen , krijgt het wel weer los ;-)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:22

nombrado schreef:
Ansie,
nummer 1 klopt. Je gaat soepel in het bekken mee in de beweging van links naar rechts. (idd niet van voor naar achter.
nummer 2
Als je een volte ingaat, neem je in je zit je bekken en schouders, (dus je hele lijf een beetje) naar de beweging die je wilt. Daarbij hoort nooit op de binnekant van je zitbeenknobbel zwaarder te belasten, anders kan het paard dan die rompkanteling niet doen. Je gaat in principe wel soepel mee in de beweging die het paard nodig heeft. eigenlijk (door het paard) komt de binnenkant van je heupbeen omhoog en de buitenkant van je heupbeen had je naar voren in de wending.
Wat je zegt, je hoort daar soepel voor te zijn in je heupen. (kheb gelukkig ook een dans en sport achtergrond, die ervoor heeft gezorgd dat het lenig en soepel is)

Voor diegene die dit (nog) niet hebben, is het handiger om juist het gewicht iets (ik heb het hier over iets) naar buiten te verplaatsen. in principe blijf je dan recht boven je paard, maar geeft hem de ruimte binnen om de kanteling voor elkaar te krijgen.
als je je heupen als ruiter soepeler wilt krijgen? Salsa , Marenque dansen , krijgt het wel weer los ;-)

Ja ik heb ook een dansachtergrond, en voor een Hollander erg los bewegende heupen al zeg ik het zelf ;) Maar dan nog moet je het echt leren voelen op een paard, om in de beweging mee te leren gaan.

Toch doe ik nummer 2 precies andersom volgens mij. Als het paard in buiging gaat, komt de binnenkant van de heup van het paard naar voren, en de schouders in de lijn van de buiging. Je kan ook zeggen dat de binnenkant van de heup en de binnenschouder van het paard dichter naar elkaar toe komen door de buiging. Ik zit dus gelijk aan het paard met mijn schouders en heup. Dus mijn heup is aan de binnenkant ietje meer naar voren en de buitenkant naar achter. Je benen vallen dan automatisch als volgt langs het paard naar beneden; je binnenbeen op de singel en je buitenbeen een fractie naar achter. Mijn schouders draaien mee gelijk aan de schouders van het paard.
Lastig uitleggen zo hoor..
Jij zegt; meer gewicht op de buiten zitbeenknobbel op een volte, zit je dan die rugspier die op rek moet komen niet in de weg?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:31

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 12:38

kvond even dit plaatje.
hier kan je misschien aan zien, wat ik bedoel met kanteling romp?
Afbeelding

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:42

setteke schreef:
Er staat trouwens een heel stuk in de Bit over LDR (door Karin Retera), hoe het op de juiste manier moet. Ik ga het zo eens even lezen.

Klopt, heb het stuk ook gelezen. . . ga het gelijk opzoeken.