[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaWitch

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:38

Ja ik weet dat ik te groot ben, was laatste keer en moest snel een andere pony want mijne was kreupel.
Nee ik leg mijn vinger daar niet op. Wat het precies wel is idunno.
Zadel ligt inderdaad ver.
Dat weet ik allemaal.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:41

Afbeelding
Just kidding :') (voor de mensen die het niet zien, mijn teugel hangt los. Deze foto is gewoon als grapje bedoelt :P ze neemt zelf deze houding aan en het heeft niks met mijn hand te maken)

Afbeelding
Eigen commentaar:
- Paard is nog gespannen en laat de kaak niet goed los
- Ze snapt ook niet echt wat de bedoeling is en staat op het punt om achteruit te gaan

Tegenwoordig gaat het al veel beter, alleen heb ik nog geen foto's daarvan, dus ik moet nog even de eigenaar vragen of hij nieuwe foto's maakt :+ Deze foto's zijn gemaakt toen ik eigenlijk wilde uitstappen, maar de eigenaar wilde nog wat foto's maken met moeders (die op de eerste foto eigenlijk voorop loopt, heb haar er alleen afgeknipt ivm privacy). Oja, en ik zit inderdaad heel kort, beugels zijn al een gaatje langer ondertussen :P Ik ben springhouding gewend, dus het is wel lastig om te wennen aan langere beugels.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:47

Ik vind hem lastig om te beoordelen Sam :( Paard is niet in beweging en kan er dus weinig over zeggen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:56

Kan daar niet een regel voor komen? Hoe kun je nu iets zeggen over het ruggebruik, achterhandgebruik, tact enz als een paard stilstaat?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 01:03

Goldenarrow: Heb je die eerste foto ook in een variant met achterbeen en staart en beweging? Dat zou een geweldige leerfoto zijn _/-\o_

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 01:08

@Veulen84: Ik ga voor je kijken, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Edit: Ik heb 2 foto's gevonden, ik zit alleen onwijs scheef (zag ik later pas op de foto :oo) en de hoofdhouding is wel wat anders. En ja, de bak is een beetje nat :')

Afbeelding
Afbeelding

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 01:34

Je paard loopt op beide foto's in een valse krul, er is geen sprake van aan de teugel. Ik mis activiteit en ruggebruik. Naast het feit dat je zelf scheef zit is er geen sprake van aanleuning. Juist als je paard zich zo achter de teugel krult en van achter activiteit mist, flink er aan rijden met lichte begrenzing maar vooral activeren die handel. Dan kan je paard namelijk ook in stap zijn rug gaan gebruiken, kan er een goede aanleuning ontstaan en zal de valse krul ook verdwijnen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 01:37

En heb je daar misschien mee in contrast dan ook loopfoto's waar hij anders loopt? Dat is wel mooi om naast elkaar te zien, denk dat het dan een nog leerzamere vergelijking zou worden!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 01:45

Hoe bedoel je Eline? Met de neus in de lucht ofzo?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 01:56

Nee maar dit was een voorbeeld van je eerste foto maar dan heel lichaam? heb je ook een voorbeeld waar hij dan beter loopt voor je gevoel?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 01:59

Nee, ik zal de eigenaar eens vragen wat foto's te maken. Deze foto's zijn namelijk na een uurtje rijden gemaakt. Maar dat zal pas op z'n vroegst vrijdag zijn.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 02:14

Probeer dan eens je beugels een flink stuk langer te doen dan dit? :) ben heel erg benieuwd op het effect dat dat op je houding (stoelzit) heeft! Als je zelf in balans op je paard wil zitten probeer je je hakken, heupen, schouders op 1 verticale lijn te hebben, maar je beugels zijn zo kort dat het voor jou fysiek onmogelijk is om op die manier op het paard te zitten. Probeer je zelf maar eens voor te stellen dat je je hakken onder je lichaam zou willen brengen met die beugellengte.
Ik denk dat als jij in balans zit, het voor je paard ook een stuk makkelijker is om in balans onder je door te lopen! :)
Oh, toevoeging, ik scroll net weer omhoog naar die eerste foto's en zie bij die foto uit stilstand dat je beugels daar al een stuk beter zitten. Je zit nog ietsje in een stoelzit daar maar het is al veeeel minder. Top! +:)+

Verder ben ik het met Lara_Silver eens dat dit paard nog heel wat activiteit en voorwaartse drang mist. Ik zie een paard dat op de voorhand loopt en waarvan de achterhand er maar een beetje achteraan bungelt als het ware. Laat hem maar weten dat hij een achterhand heeft hoor :j die mag best aan het werk gezet. Zodra hij die activiteit krijgt wordt het ook een stuk makkelijker voor hem om na te geven. Niet vergeten om verbinding te houden met de teugels he, zodat hij je hand ook echt kan opzoeken? :D

Ben erg benieuwd wat het beeld is bij de aankomende foto's dan :j

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 08:23

Bertie, de woorden 'vor' en 'hinter' zijn inderdaad omgedraaid, was me nog niet eens opgevallen (omdat we natuurlijk 'vor' willen), maar het gaat er om duidelijk te maken wat de loodlijn is, ik bedoelde er verder niets mee. Ik wilde alleen duidelijk maken wat de loodlijn is in antwoord op de vraag die door een bokker werd gesteld: wat is de loodlijn? Er staat zowel een plaatje van voor als achter de loodlijn getekend. Dit was het enige plaatje wat ik in google zo snel kon vinden waar voor en achter de loodlijn duidelijk op stond aangeven. Dat de woorden daarbij omgewisseld waren, had ik in de gauwigheid niet gezien.
M.i. kan zo'n plaatje niet 'fout' zijn, het is simpelweg een uitleg van wat de loodlijn is. Het zegt niets over of voor, op of achter de loodlijn goed of fout is, er gaat geen waardeoordeel van uit. Enkel de woorden die het uitleggen, zijn omgedraaid en daarom zijn die incorrect. Dat is inderdaad niet handig voor de mensen die zo'n plaatje zien om er nog van te moeten leren, maar dat had ik dus niet gezien, helaas.
Daarna plaatst iemand een plaatje van voor en achter de teugel, dat is toch net iets anders dan de loodlijn, al zal het meestal wel samen gaan.

Mensen, bij dat plaatje even de woorden 'vor' (voor) en 'hinter' (achter) omdraaien dus. De verticale streep is de loodlijn.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:32

bertie schreef:
ALARM!

Visitor schreef:
Ziehier, 'Senkrechte' = loodlijn
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Zeg, wat is dit nou?! -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-

waar heb je dit plaatje vandaan? -:(-

Dit is dus helemaal verkeerd om! Dit plaatje is FOUT!! -:(- -:(- -:(- -:(-

De loodlijn is die rechte lijn naar beneden.

We willen juist dat een paard met de neus VOOR de loodlijn is!

Dit is een FOUT plaatje! -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-

We willen dat een paard met de neus vóór de loodlijn loopt! Vóór die vertikale lijn!

Ik ga morgen op zoek naar een goed plaatje, ga nu naar bed.
Iemand die een goed plaatje plaatst, vannacht?

ik raakte ook een beetje in de war van dat plaatje

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:33

Aleeneh schreef:

Geweldig die foto's! Ga zelf geen commentaar geven want voel me er verbaal niet sterk genoeg voor. Al begrijp ik het wel en zie ik het meeste zelf ook.

Naar aanleiding van een andere foto die hier getoond werd, heb ik ook nog een vraagje. Mijn pony doet vaak dit
Afbeelding
tijdens het rijden (heb het over de bovenlip).
Heb bewust een plaatje genomen waar ik stap met een losse teugel en flink naar mijn instructeur luister (die ik heb weg-gefotoshopt :p) om aan te tonen dat ze het ook dan doet. Maar dit doet ze dus geregeld tijdens het rijden. Weet iemand waarom?
Heb dit al aan instructeur gevraagd maar die kon het niet zien. Zal hem eens een foto tonen volgende keer, hebben er even uit gelegen wegens ziekte...

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:52

Ik heb wel eens gehoord dat paarden dit doen als ze geconcentreerd bezig zijn.
Dus goed op jou letten.
Correct me if i'm wrong!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:34

Afbeelding

Ook ik wil toch een poging gaan wagen met wat ik zie... Please correct me if I'm wrong! Ik heb overigens de eerdere reacties op de foto niet gelezen maar doorgescrollt naar andere posts, voornamelijk omdat ik ook een poging wilde wagen, maar nog geen tijd heb gehad.. Ok, daar komt hij, ik begin bij de neus overigens.

De Loodlijn[b]
Het paard op foto 1 loopt veeeeel te ver achter de loodlijn. Neus zou op of iets voor de loodlijn moeten zijn. Op foto twee zie ik een veel fijner beeld, paard loopt nog iets achter de loodlijn maar ik denk dat dit ook met de bouw van Lara te maken heeft.

[b]Cirkel 1: de oren

Paard op foto 1 heeft de oren gespannen naar achter staan, hij toont erg chagrijnig in mijn ogen. Lara toont vrolijk en geconcentreerd, oren hebben een meer ontspannen houding.

Cirkel 2: de mond
Op foto 1 lijkt het paard zijn tanden op elkaar te klemmen, het bit wordt een stuk uit de mond getrokken, en paard lijkt hier weerstand tegen te proberen te bieden. Ook lijken lippen gespannen in een soort "lach" zeg maar. Ik weet niet of ik dit goed zie, maar paard lijkt ook meer van dat "opgeklopte" schuim te hebben i.p.v. een dun schuimlaagje. Foto 2 is de mond en lippen veel meer ontspannen, bit ligt netjes in de mond en er lijkt ook weinig spanning vanuit de teugeldruk te komen.

Cirkel 3: de kaak
Dit is er 1 die ik moeilijk vind om uit te leggen wat ik zie. Op foto 1 zie ik een bepaald soort spanning, ik krijg weer het idee dat paard probeert tegen de ruiterhand in te trekken. Op foto 2 zie ik dit niet.

Cirkel 4: de hals
Op foto 1 zie ik een paard waarbij het hoogste punt van de hals meer in het midden / achterin ligt dan vooraan achter de oren. Er zit een duidelijke "knik" in de hals, in plaats van een geleidelijke, aflopende ronding. Op foto twee zie je dat het hoogste punt wél achter de oren ligt, en dat de gehele hals mooi rond is i.p.v. op 1 plek een duidelijke knik.

Cirkel 5: de handen
Op foto 1 zie ik een streng terugwerkende hand. Er is geen rechte lijn bit-teugel-hand-onderarm. Er is veel spanning te zien in zowel handen als armen, en dit zie ik ook weer duidelijk terug in de mond. Ruiter helt ook naar achter, wat de kracht van de hand denk ik ook nog eens versterkt. Ruiter hangt als het ware aan de mond van haar paard.
Foto 2 is een duidelijke lijn te trekken bit-teugel-hand-onderarm. Ik zie een licht geopende hand, die netjes naar voren is gebracht en niet terugwerkt. Daarnaast zie ik ook weinig spanning in het armgedeelte.

Cirkel 6: de rug
Deze vind ik ook erg moeilijk. Op foto 1 lijkt de rugspier heel stram en strak te staan. Daarnaast valt me op dat het zadel te veel naar voren lijkt te liggen, en de achterkant van het zadel niet goed aansluit aan de rug van het paard. Op foto 2 lijkt de rug veel vloeiender te lopen, ik kan me bij deze foto veel makkelijker indenken dat de rug lekker meeveert i.p.v. strak blijft staan, iets wat op foto 1 voor mij meer het geval lijkt.

Cirkel 7: de staart
Foto 1 krult de staart omhoog, een ontzettend groot teken van spanning, Lara laat de staart netjes afhangen.

Cirkel 8: de benen
Foto 1 lijkt heel erg de kont "naar achter te drukken" in plaats van onder zijn lijf, het oogt dus erg stijf. Ook zie je dat de ene voet nog niet eens van de grond is, en de ander al gaat, terwijl dit over de andere twee voeten weer anders is (kan het moeilijk uitleggen), een taktfout dus. Qua driehoek bij de benen is ook duidelijk te zien dat de driehoek tussen de voorbenen veel groter is dan die bij de achterbenen. Paard loopt dus op de voorhand, en lijkt achterhand zelfs wel buiten de massa te willen zetten. (weet niet of ik het zo goed uitleg, erg moeilijk op deze manier te verwoorden wat ik zie!)
Bij lara zie je duidelijk een tweetakt in de draf, voor en achter driehoek is redelijk gelijk en er is ook een diagonale symetrie.

WAT ZOU IK DOEN?
Paard op foto 1: Ik zou bij jouw paard eerst het zadel hebben laten checken, en deze een stuk naar achter leggen, maar het is een oude verzorgpony (toch??) dus dat gaat natuurlijk niet :) Qua rijden zou ik eerst zelf leren loslaten van voren, geeft hem de ruimte zijn neus er uit te doen en ga lekker voorwaarts rijden. Liever ontspannen met de neus voor de loodlijn dan gespannen "in de krul"!! veel voltes, slangevoltes, 8'jes etc. gaan rijden. Probeer zelf je hand goed naar voren te houden, en te ontspannen in je armen. Dus niet met druk naar beneden dwingen, maar juist door lekker voorwaarts te rijden proberen hem te activeren van achter en vanuit zijn eigen lijf in een goede aanleuning te komen. Natuurlijk kan je wel vragen, maar dan ook echt vragen.

Voor lara denk ik dat het goed zou zijn om regelmatig stukken lang en laag te rijden, met de neus er uit, zodat ze leert zich niet op te krullen zoals friezen dat graag doen, en leert af te wisselen in houding. Ik zou nog net ietsjes meer lengte proberen te krijgen in de hals, en ik denk dat ook veel overgangen en schijnovergangen erg goed voor haar zouden zijn.
Hoe is het trouwens inmiddels met haar been??

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:35

Lizzii schreef:
pien_2010
Ik vind het een erg mooi fimpje. Ik ken de oefeningen in Nederland niet die ze vragen op dit niveau maar ik woon in Frankrijk en ik zie hier in de proeven zowat dezelfde oefeningen terug.

Een GROOT verschil : Er wordt vaak met gogh gereden (jaja is hier ook tijdens de wedstrijden toegestaan -O- ) en verder zie ik ook vaak jonge ruiters op laag niveau al met stang en trens ;(

Fijn Lizzii dat jij het filmpje ook kan waarderen :+ . Wat is een gogh? Is dat een Nederlands woord (dat ik toevallig niet ken) is dat een Waals- of een Frans woord.

Als mensen op laag niveau met stang en trens rijden maar ze kunnen hier correct mee om gaan dan heb ik er niet zo'n problemen mee. Tijdens springwedstrijden die ik zag in Frankrijk vond ik de bitten vaak te scherp en met hard hand gebruikt toegepast |( .

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:36

Ik denk dat ze een Gogue bedoeld. :j

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:37

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:16

@Goldenarrow, even aan de hand van de tweede set foto's die je hebt geplaatst. ook hier zie ik dat het paardje achter de loodlijn blijft en ik zie een boog in de teugels wat duidt op het ontbreken van verbinding en aanleuning. Maar uit jouw posts begrijp ik ook dat het een jong paardje is dat alles nog moet leren.
het belangrijkste denk ik (maar als iemand met meer kennis dit kan corrigeren, laat dat vooral niet na!!)
dat er verbinding tussen de achterhand en de voorhand gaat komen en dat doe je doot het paard actiever te maken. Daardoor gaat hij zijn achterbenen beter gebruiken en gaat ook automatisch zijn neusje naar voren. Zo kun je hem in je hand rijden en van daaruit kan hij gaan nageven.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:18

Ja, sorry, ik bedoelde Gogue :oo

Hier een mooi voorbeeldje dat een hulpteugel meer kwaad dan slecht doet -:(-
http://www.youtube.com/watch?v=nL-KXvpOk9U

Met stang en trens ga je rijden vanaf dat het is toegelaten en dat is dus vanaf club 1. Ik denk dat dat ongeveel L niveau is. Als je club 1 rijdt mag de gogue eraf en de stang erin 8)7
Laatst bijgewerkt door Lizzii op 07-01-13 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:21

Stang en trens mag in nederland vanaf de Z (en meestal vind ik dat nog te snel).

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:24

mijn nieuwe pony die ik nog aan het beleren ben, ik hoor graag jullie mening!
Afbeelding

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:23

alMahran"
Ik heb de foto wat aangepast , naar voren gehaald en een beetje rechter gezet. Ter verduidelijk heb ik ook wat lijntjes getrokken bij mijn commentaar :)

Afbeelding

Ik zie een actief lopende pony :) . De afdruk van de achterhoef komt mooi in de afdruk van de voorhoef terecht. De staart is ontspannen hoewel hij het bekken toch niet echt kantelt.
Dat zou wel eens kunnen zijn omdat hij de rug niet kan ontspannen omdat jij in stoelzit zit. :(
Je pony lijkt toch ook achter de loodlijn te lopen. Het is dus vooral aan de kaak dat ik veel spanning zie. Er zou daar wat meer opening mogen komen zodat zijn neusje eruit kan :j
Hoe oud is je pony?