[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:43

Danique_G schreef:
Joyce B, wat is de ideale positie van het binnenbeen van de ruiter dan volgens jou? En in hoeverre is er buiging en stelling in het wijken?
Ik heb geleerd namelijk geleerd (van een onwijs leuke jury waar ik ooit heb geschreven, afijn, dat terzijde) dat als je in een schouder binnenwaarts je binnenbeen te ver naar achter doet, je een soort wijken krijgt. Het paard kan niet buigen om het binnenbeen.
En tijdens het wijken lijkt mij, dat je je binnenbeen niet op dezelfde positie kan houden omdat je anders niet echt dat binnenachterbeen laat wegwijken zegmaar (uiteraard begrenzing en alles zodat het niet over de schouder loopt).
Nou zou ik denken, je binnenbeen naar achteren zwaaien tijdens het wijken is onnodig omdat je je paard om zo weinig mogelijk druk opzij wilt laten gaan. Uiteraard is hier in mijn ogen een lichte buiging omdat het anders rechtuit blijft lopen. Ik zie het daarom niet echt als oefening qua rekken van het lichaam, maar meer als gehoorzaamheids oefening.
Ik hoop dat er een touw aan vast te knopen is.. :')

Bij schouderbinnenwaarts laat je je paard gebogen om je binnenbeen lopen, dus inderdaad je binnenbeen niet (te ver) naar achteren leggen, want dan druk je de achterhand naar buiten in plaats dat je de schouder naar binnen rijdt. De schouder naar binnen plaatsen gebeurd met de buitenteugel erbij en met je zit en als ik te weinig reactie krijg bij het naar binnen plaatsen van de schouder (plakken aan het hek), dan drijf ik even bij met mijn buitenbeen meer op de singel. Dat zijn ook de momenten dat je merkt dat je je paard te weinig aan je buiten teugel hebt, en mijn instructrice laat je dan oefenen met bijvoorbeeld kleine volte in de hoek, die uitrijden voor je binnenbeen waarbij je dat op moet vangen op je buitenteugel en je binnenhand ter controle naar voren moet kunnen steken zonder dat de volte veranderd. Als ze makkelijk over de schouder weg blijven lopen liet ze dus wel in de schouderbinnenwaarts recht maken en omstellen naar renvers en weer terug, zodat je je paard ook meer gelijk op 2 teugels en aan je buitenteugel en buitenbeen krijgt.
Je wordt daardoor zelf ook handiger in het corrigeren als je merkt dat je paard niet goed reageert op je hulpen en als je zelf makkelijk je paard over de schouder weg laat lopen en/of te veel met je binnenteugel doet.

Bij het wijken blijft je paard vrij recht, met iets stelling. theoretisch is me geleerd dat je net het oog moet kunnen zien aan de binnenkant en dat je net iets achter de singel de zijwaartse hulp geeft. Vaak overdrijven we met de hulp... Als je verder komt, kun je dan verwarring krijgen met het appuyeren. Ter oefeningen moest ik bij een instructrice wel eens afwenden en dan op de lange zijde vanaf die middenlijn een stukje wijken, rechtstellen, stukje appuyeren, recht stellen, stukje wijken.

Als je aan het rijden bent, dan moet je je paard bijsturen en corrigeren op wat die op dat moment doet.
Als hij zijn achterhand te sterk opzij laat gaan ten opzichte van de voorkant omdat je je been verder naar achteren hebt liggen, dan moet je minder ver naar achteren je beenhulp geven, en meer bij de schouder drijven om de voorhand meer mee te nemen.
Loopt je paard over de schouder weg, dan begrens je de schouder meer met je buitenteugel (dus niet teveel met je binnenhand naar binnen stellen want dan kan die alsnog over de schouder weglopen) eventueel geef je tegendruk met je buitenbeen op de singel zodat hij minder die kant weg loopt, en als hij van achteren niet genoeg mee komt, kun je je binnenbeen eventueel wat verder naar achteren leggen met je been hulp. Ter oefeningen moesten we wel wijken vanaf de hoefslag en weer terug en zig-zag wijken op de middenlijn.

Rijden is niet een statisch iets waarbij je altijd een standaard reactie krijgt op een standaard hulp. Het ene paard reageert sterker of anders dan het anderen en daar pas je je hulpen op aan om de gewenste reactie te krijgen, en te corrigeren wat er niet goed gaat.

Hoop dat ik niets vergeten ben :P

lovesal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:51

Wat vinden jullie hiervan? :)

Afbeelding

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:53

*\o/* Dat vind ik daarvan :D

Kan je hierin ook al een beetje variëren in de hoofd/halshouding? Niet te ver laten zakken hoor, maar klein stukje zakken, klein stukje omhoog....En heel veel klein schakelen. Dus niet een lange zijde middengalop, maar gewoon op een grote volte een paar passen een beetje verruimen en weer wat terug. En dan eens twee pasjes een beetje opvangen en weer naar je arbeidsgalop. Worden ze nog fijner en sterker van.

lovesal

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:04

Ja dat gaat steeds beter! Bedankt voor je tip, ga ik meteen mee aan de slag :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:18

Ik vind dit ook een heel fijn beeld geven :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:26

beetje moeilijk been moment, maar aanleuning ziet er verder fijn uit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:41

Wat een heerlijk beeld! *\o/*

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:11

Ja ik zat te zoeken naar puntjes om op te reageren maar het is een paar uur later nu en ik moet je het antwoord nog schuldig blijven :+ ik hou het op "ga zo door!" :')

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:40

Laat ik er ook weer eens eentje opgooien!
Afbeelding

Zo'n 2,5 maand niet gereden vanwege dat gedoe met mijn been/enkel, dit was de 3e keer.
Houding is bagger, gelukkig hier weer even op gelet met mijn instructrice.

Zondag weer starten en wat gaat ze fijnnnn!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:49

Ook een heel fijn plaatje! Persoonlijk zou ik hem liever nog of iets hoger en meer aan de loodlijn zien, of juist dat de hals iets meer vanuit de schoft naar beneden 'valt'. Zodat de hele bovenlijn nog net iets ronder blijft.
Maaaar, ook deze houding kan je paard wel goed aan volgens mij en dat is altijd het belangrijkst.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:52

Ik was hier volgens mij net begonnen dus gewoon lekker inrijden aan een wat langer teugeltje, ze liep hier ook niet zo heel fijn, beetje vasthouden op rechts.

Ik wissel veel met hoogtes maar ik begin sowieso altijd lekker lang en laag, doe ik wat oefeningentjes waar ze los van word en vanuit daar ga ik omhoog werken.
Kan haar eigenlijk instellen zoals ik wil, wat dat betreft een fijn paard!

Kan niet alle foto's erop zetten maar hier het topic :
[RIJ-ITP] U2 weer back on track na val! (M1)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 23:07

JoycexLynn12 schreef:
Ik was hier volgens mij net begonnen dus gewoon lekker inrijden aan een wat langer teugeltje, ze liep hier ook niet zo heel fijn, beetje vasthouden op rechts.

Ik wissel veel met hoogtes maar ik begin sowieso altijd lekker lang en laag, doe ik wat oefeningentjes waar ze los van word en vanuit daar ga ik omhoog werken.
Kan haar eigenlijk instellen zoals ik wil, wat dat betreft een fijn paard!

Kan niet alle foto's erop zetten maar hier het topic :
[RIJ-ITP] U2 weer back on track na val! (M1)

Haha, wat grappig, daar zit nog een foto tussen die precies is zoals ik bedoelde, de derde van onder. Dan blijft ie net een fractie hoger, persoonlijk vind ik dat nog net een iets fijner/effectiever beeld.

Nu ik toch bezig ben nog een paar dingen:
- Op de derde foto (van boven) vraag je stelling naar rechts, maar zit je naar links. Je rechterbeen langer houden zodat je niet op de 'lange' spier gaat zitten. Viel me op omdat ik dat zelf ook steeds verkeerd doe hoor :)
- In je schouderbinnenwaarts moet veel meer buiging. Als hij doet wat hij op die foto doet zou ik direct een volte tien meter rijden, hem buigen om je binnenbeen en dan weer sb inzetten. Verder rijden in deze 'sb' heeft echt weinig zin. Ik moet altijd heel veel sb rijden vanuit voltes 10 meter, eerst volte in de hoek, stukje sb, weer volte, weer stukje sb. Oefening om gestoord van te worden maar het helpt wel enorm!
- Geen idee of je dat al doet, maar probeer niet alleen stelling naar binnen te vragen maar juist ook naar buiten. Zowel op de rechte lijn als op de volte. Zeer goede oefening om te controleren of je paard echt om je been buigt en of hij de buitenschouder er niet uit drukt.

Hmz, nu lijkt het net allemaal commentaar....Zo is het niet bedoeld hoor! Ik vind je heel fijn rijden en zie echt een blij en werkwillig paard. Keep up the good work!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:24

Iemand nog tips bij mijn foto's op de vorige pagina? :)

Vind je paard echt super lopen de laatste tijd joyce, het valt me op dat ze veel losser in het lijf is.
probeer goed afwisseling te zoeken in haar halshouding, probeer een keer wat hoger met het neusje op de loodlijn. Let wel op dat ze dan los in de rug blijft, dus korte stukjes. De oprichting verkrijg je vanuit de achterhand, dus veel overgangen en tempowisselingen blijven, en zorgen dat ze los blijft.

Ga zo door!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 01:27

Nou, ik lees al een tijdje mee. Ben zelf niet goed in het commentaar geven. :)

Hier eventjes foto's van ik en m'n knollie Gonzo :)
Afbeelding
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4774_n.jpg
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1894_n.jpg

Galop is nog wat moeilijk, ik moet echt meer op m'n kont gaan zitten.
Gonzo heeft een redelijke actieve galop met veel opzwaai :)

Afbeelding
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3698_n.jpg
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3699_n.jpg

Ik denk zelf dat het neusje er net nog meer uit mag. Maar ben best wel tevreden over z'n hoofd-hals houding algemeen.
Z'n ruggebruik/achterhand kan ook nog beter, maar we werken aan de motor! :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:16

Ik zie wel wat spanning op de foto's, maar om eerlijk te zijn zit die spanning vooral bij jou.
Probeer niet teveel te focussen op de halshouding, die verkrijg je vanuit de achterhand.
Misschien zijn zitlessen aan de longe iets voor jou? Kan je veel van leren!
Vind je paard zeker niet verkeerd lopen, maar probeer hem wel van achter naar voren te rijden.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:18

Dit is nog een foto van mijn paard tijdens een training een tijdje terug, ik weet niet zo goed wat ik hier van moet denken. Wat zeggen jullie? :)

Afbeelding

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:20

Daar lijkt hem inderdaad iets niet heel lekker te zitten...Misschien dat je hem daar met je binnenhand wat blokkeerde? Ik zie verder aan jou niet echt iets storends, en over de benen is je paard ook wel fijn maar er zit overduidelijk wel ergens spanning in zijn lijf denk ik. Maar eerlijk gezegd, aan de beweging te zien, lijkt me dat een momentopname.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:47

Ja hij vindt de middendraf best lastig, hij wi, snel te veel maar mist dan nog kracht, dat is het denk ik. Hij gaat ook snel drammen dan, dan wil hij teveel naar voren in plaats dat hij van achter wat meer gaat dragen. Als hij teveel gaat drammen valt hij namelijk op de voorhand en maakt hij taktfouten.

Maar vond het plaatje aan de andere kant ook wel weer fijn, ik wist het niet zo goed te plaatsen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:16

Citaat:
Haha, wat grappig, daar zit nog een foto tussen die precies is zoals ik bedoelde, de derde van onder. Dan blijft ie net een fractie hoger, persoonlijk vind ik dat nog net een iets fijner/effectiever beeld.

Nu ik toch bezig ben nog een paar dingen:
- Op de derde foto (van boven) vraag je stelling naar rechts, maar zit je naar links. Je rechterbeen langer houden zodat je niet op de 'lange' spier gaat zitten. Viel me op omdat ik dat zelf ook steeds verkeerd doe hoor :)
Mijn hele houding is om te janken in dat topic, ik was gewoon mijn rechterbeen aan het ontlasten.
Maar dat is ook niet geheel onlogisch als je een aantal weken met je poot in het gips zit :')
Ik ben met mijn instructrice erg met houding bezig omdat zij mij nog wel eens op een plaats wil duwen maar ik snap je punt!

- In je schouderbinnenwaarts moet veel meer buiging. Als hij doet wat hij op die foto doet zou ik direct een volte tien meter rijden, hem buigen om je binnenbeen en dan weer sb inzetten. Verder rijden in deze 'sb' heeft echt weinig zin. Ik moet altijd heel veel sb rijden vanuit voltes 10 meter, eerst volte in de hoek, stukje sb, weer volte, weer stukje sb. Oefening om gestoord van te worden maar het helpt wel enorm!
Klopt en inderdaad, dat doen we ook! Maar ik was gewoon een beetje aan het`hobbelen`, het was niet eerlijk geweest tegenover haar als ik direct perfectie ga vragen,
- Geen idee of je dat al doet, maar probeer niet alleen stelling naar binnen te vragen maar juist ook naar buiten. Zowel op de rechte lijn als op de volte. Zeer goede oefening om te controleren of je paard echt om je been buigt en of hij de buitenschouder er niet uit drukt.
Dit doe ik uiteraard maar niet van alles is een foto gemaakt.
Wij zijn tijdens de les vaak alleen bezig met lossigheid, soms duurt het wel een halfuur voor ze ècht los is en vanuit daar werken we lekker naar de andere M1-M2-Z1 oefeningen toe.
Die oefeningen kunnen niet bij een vast paard!

Hmz, nu lijkt het net allemaal commentaar....Zo is het niet bedoeld hoor! Ik vind je heel fijn rijden en zie echt een blij en werkwillig paard. Keep up the good work!

Bedankt voor je commentaar! Heb in het dik gedrukte commentaar terug gegeven! :D

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:18

essie_blue schreef:
Iemand nog tips bij mijn foto's op de vorige pagina? :)

Vind je paard echt super lopen de laatste tijd joyce, het valt me op dat ze veel losser in het lijf is.
probeer goed afwisseling te zoeken in haar halshouding, probeer een keer wat hoger met het neusje op de loodlijn. Let wel op dat ze dan los in de rug blijft, dus korte stukjes. De oprichting verkrijg je vanuit de achterhand, dus veel overgangen en tempowisselingen blijven, en zorgen dat ze los blijft.

Ga zo door!

Dankjewel! Ze is in vergelijlking tot vorig jaar een totaaaaaaal ander paard!

We rijden inderdaad veel overgangen omdat dat zeker een goede oefening is voor haar met haar 1,77, ik ben blij dat het een wat `heter` paard is (laten we zeggen de laatste tijd een bommetje) want als dat ook nog eens tegenzat :+
Ik ga je filmpje zo bekijken! Hoe gaat het met je andere paardje?

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:41

Ik doe ook maar eens mee
Afbeelding
Mijn armen moet ik echt op letten :o

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:35

Nou, niet alleen je handen hoor :o

Waar zou je op terecht komen moest ik het paard wegtoveren?
Ideaal zou je plat op je voeten terecht komen, in evenwicht.

Paard mag veeel actiever, meer van achter naar voor rijden. Ik zie ook niet echt een lengtebuiging, alleen een buiging achter de kaak.
Dus misschien eerst aan de vooruit werken en je houding ;)

edit: woorden omgewisseld :+

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:43

@sheenegro, Mijn houding is idd niet erg goed, maar dit is al stukken vooruit aan het gaan leunde eerst erg naar achteren en mijn benen lagen veel maar dan ook veel te ver naar voren en had mijn handen scheef en heel hoog. Nu zijn mijn schouders een beetje scheef dus de ene zit hoger dan de andere door een val van 4 jaar geleden. Verder is zijn we inderdaad erg bezig met die activiteit, dit is erg vooruit gegaan de laatste tijd, we maken veel tempowisselingen en figuren. Daaruit is dit ontstaan, ze buigt zelf haar hoofd zo en probeer dan haar zoveel mogelijk ruimte te geven. We zijn er nog lang niet en binnenkort gaan we ook weer aan het lessen als de lesgever weer les geeft.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:59

Nu ik weer. Foto is afgelopen week genomen, met barebackpad en bitloos (was voor de derde keer.)
Afbeelding
Ik vind zelf dat hij er nog wel iets meer doorheen mag, hij loopt precies op het randje.
Voor mijn gevoel ging het echt heel fijn en ontspannen, ontspanning komt er ook al veel meer in.
Laten we over mijn houding maar niets zeggen, heb wel wat eigen tips ;
Handen rechtop te houden, allebei op dezelfde hoogte, en mooie rechte lijn te houden vanuit de elleboog naar pols en naar het punt waar de teugels vastzitten. Mijn onderbenen mogen stuk naar achter, zodat ik ook een mooie rechte lijn krijgt van oor - schouder - heup - hak.
Barebackpad is ook te groot, maar ik leen die van mijn vriendin altijd. :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:37

Leetje1996 schreef:
@sheenegro, Mijn houding is idd niet erg goed, maar dit is al stukken vooruit aan het gaan leunde eerst erg naar achteren en mijn benen lagen veel maar dan ook veel te ver naar voren en had mijn handen scheef en heel hoog. Nu zijn mijn schouders een beetje scheef dus de ene zit hoger dan de andere door een val van 4 jaar geleden. Verder is zijn we inderdaad erg bezig met die activiteit, dit is erg vooruit gegaan de laatste tijd, we maken veel tempowisselingen en figuren. Daaruit is dit ontstaan, ze buigt zelf haar hoofd zo en probeer dan haar zoveel mogelijk ruimte te geven. We zijn er nog lang niet en binnenkort gaan we ook weer aan het lessen als de lesgever weer les geeft.

Dan ben je goed bezig *\o/* Is een osteopaat voor jou dan geen oplossing?

@Change3x : ziet er ontspannen uit! Lekker verder oefenen zou ik zeggen ;)