[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:35

Sodeletuut schreef:
Yelly schreef:
Sodeletuut, ik vind het achterwaarts op deze manier meer een trucje dan een rijtechnische oefening eerlijk gezegd, maar dat kan aan mij liggen :j Misschien moet ik ook maar gewoon niks zeggen, want ik doe deze oefening zelf nog helemaal niet onder het zadel :D Beheersen we nu nog niet en zijn we nog niet aan toe, ik vind dat pas tijdens een later stadium van belang :j Aan de hand heb ik er wel een begin mee gemaakt, ook omdat ik vind dat dat een beetje bij een stukje respect en gehoorzaamheid hoort (en dan niet door te trekken aan het touw, zoals vele mensen doen) :D

Je mag dat best zeggen hoor, natuurlijk, maar ik ben heel benieuwd naar een onderbouwing. :)

Ik ben het met Yelly eens. Het doel van het achterwaarts gaan:
- Gehoorzaamheid (dat is in dit filmpje wel te zien)
- Het vermeerderd buigen van de gewrichten van de achterbenen
- Het welven van de rug en lendenen
- Het losser maken van stijve paarden
- Het bevorderen van de geslotenheid
- Het bevorderen van de nageeflijkheid

De overige punten zie ik in dit filmpje niet terugkomen, hierdoor heeft de oefening van deze amazone in mijn ogen rijtechnisch weinig nut.

Daarnaast is een voorwaarde om deze punten te bereiken dat het paard actie, met impuls en aan het been, gesloten en met het gewicht verdeeld over vier benen moet halthouden, dit zie ik hier ook niet terug.

Sodeletuut

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:39

De doelen, daar heb je helemaal gelijk mee, hier was ik echter alleen nog maar bezig met gehoorzaamheid, dat is ook wel te zien aan de teugellengte etc. :) Maar toch snap ik de logica niet.. Want in principe als je je bekken naar voren kantelt, richt je je op, en dat versta ik (en mijn paard) onder voorwaarts..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:44

ik heb het fahya eerst geleerd door ook zo diep te gaan zitten, zoals op het filmpje. maar later heb ik mijn gedachte veranderd over het rijden, en ben ik het dus andersom gaan doen. ook het wegrijden ging ik verlicht zitten (ook met inrijden van paarden) maar dat doe ik nu ook niet meer. nu kantel is dus mijn bekken zo...dat als je op 3 punten zit (schaambeen en 2 zitbeenknobbels) dat het schaambeen wat omhoog gaat dus je je zit 'opent'. en daarom is vertragen net als het achterwaarts nu juist op het schaambeen zitten, dus zogezegd wat naar voren zitten.

dus het kan wel beide, maar is maar net hoe je rijstijl is denk ik?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:43

FahyaFemke schreef:
ik heb het fahya eerst geleerd door ook zo diep te gaan zitten, zoals op het filmpje. maar later heb ik mijn gedachte veranderd over het rijden, en ben ik het dus andersom gaan doen. ook het wegrijden ging ik verlicht zitten (ook met inrijden van paarden) maar dat doe ik nu ook niet meer. nu kantel is dus mijn bekken zo...dat als je op 3 punten zit (schaambeen en 2 zitbeenknobbels) dat het schaambeen wat omhoog gaat dus je je zit 'opent'. en daarom is vertragen net als het achterwaarts nu juist op het schaambeen zitten, dus zogezegd wat naar voren zitten.

dus het kan wel beide, maar is maar net hoe je rijstijl is denk ik?

Ik vind het opzich, als mensen het hier uitleggen, ook wel logisch klinken, maar puur voor de bewegingsvrijheid van het paard. Over de invloed van de gebruikte lichaamstaal ben ik het echt nog lang niet uit. Want ik denk toch echt dat als je je bekken naar voren kantelt, dat je dan 'opent', want als je dat doet ga je automatisch opgerichter zitten, toch?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:59

S_en_Z schreef:
FahyaFemke schreef:
wat zeggen we van deze foto:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is pas heffen en strekken.. (wel duidelijk te zien waar het aan schort bij Toti wbt actie (gelijk) achterbeen. :) ) Maar ik denk dat bij niet-tuigpaardgefokte paarden deze gangen er uit rijden bijna onmogelijk is hoor :)

Ik vind het stekende voorbeen van Tot ook niet mooi

Je gaat toch niet serieus tuigpaarden met dressuurpaarden vergelijken? :oo Die bewegingsvorm.van het tuigpaard wil ik niet onder het zadel hoor.. En stekerig voorbeen? Hij strekt zijn been.. of had je dat been liever ergens bij zijn oren gezien? ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:02

Amaj!!! ga je werken gaan jullie zo gruwelijk hard.

Soldetuut, ga ook een poging doen om het uit te leggen.
Stel je zit op een krukje met wieltjes (bv zo'n zadel krukje), kantel dan voor je idee, je bekken eens overdreven naar voren, welke kant wil het krukje op???

Zelfde je zit weer op het krukje, je kantelt je bekken naar achteren, welke kant wil het krukje op?

Je moet een beetje denken aan de biomechanica.
Waarom krijg ik nou weer het gevoel dat ik dat moet tekenen omdat ik het niet kan uitleggen...
Momentje! moet het tekenen, fotograferen en downloaden, komt eraan!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:05

Ja dat snap ik, maar dan verschuif je dus je zitbeenknobbels en blijft je bekken op dezelfde plek he? Wat ik doe is de zitbeenknobbels laten staan en van daaruit de bekken kantelen, dus dan duw ik niet met mijn zitbeenknobbels 'het krukje' ergens naartoe, maar verplaats ik mijn gewicht naar voren of naar achteren. Dat is ook weer een verschil, toch?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:07

Je kan je bekken niet bewegen zonder je zitbeenknobbels te bewegen :=

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:08

Jawel, je kan óf je rug recht houden en je zitbeenknobbels verplaatsen, of je zitbeenknobbels laten staan en dan verplaatst je rug van houding..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:09

Sodeletuut schreef:
Jawel, je kan óf je rug recht houden en je zitbeenknobbels verplaatsen, of je zitbeenknobbels laten staan en dan verplaatst je rug van houding..

Dat is je rug, niet je bekken. ;) Maar op jouw filmpje verplaats je toch echt je zitbeenknobbels.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:11

welk filmpje??

ik vind het super interessant jongens. heb even niet zoveel tijd om mee te reageren hierin maar lees wel mee ;)

Sodeletuut

Maar je kan je rug toch niet bol en hol doen zonder je bekken te kantelen? Ik raak echt helemaal in de war. := Ik zal mijn instructrice eens vragen voor uitleg, want ben hem nou zelf ook kwijt aan het raken.. :=

Sodeletuut

Sodeletuut schreef:
Ik heb een filmpje gevonden van achterwaarts. :)

@FF

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:13

Sjolvir schreef:
Waarom krijg ik nou weer het gevoel dat ik dat moet tekenen omdat ik het niet kan uitleggen...

JEEE!!! Sjolvir kunst!! *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:14

Sodeletuut (proest zie nu pas dat ik net je boktnaam vreselijk heb verhaspelt, sorry!)

De bewegingen zijn minimaal, we vertellen het overdreven, maar in het echt is het als het uiteindelijk helemaal goed is, eigenlijk onzichtbaar.
Maar voor je gevoel is het die beweging.
En je hebt gelijk je kan je bekken niet kantelen zonder gevolgen voor alles erboven.

Afbeelding

Agossie heeft gelijk, ben iets te enthousiast snel aan het goochelen geweest..
Vertelde het wel goed, pijltjes staan precies verkeerd, lekker ui ben ik

Bij deze edit edit edit, het kloppende plaatje bij de uitleg!!!
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 14-02-12 21:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:14

Is het niet precies andersom, met het krukje??

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:17

Agossie schreef:
Is het niet precies andersom, met het krukje??

Hihi dat dacht ik ook...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:18

oh mooi!
dus 2 is voorwaarts bij mij. en 3 is vertragen of halt of achterwaarts bij mij :j

en idd t krukje gaat ook andersom dus, in mijn situatie.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:20

FahyaFemke, precies. Dat is wat ik ook begreep en lijkt mij het meest logische. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:24

Sjolvir schreef:
Amaj!!! ga je werken gaan jullie zo gruwelijk hard.

Soldetuut, ga ook een poging doen om het uit te leggen.
Stel je zit op een krukje met wieltjes (bv zo'n zadel krukje), kantel dan voor je idee, je bekken eens overdreven naar voren, welke kant wil het krukje op???

Zelfde je zit weer op het krukje, je kantelt je bekken naar achteren, welke kant wil het krukje op?

Je moet een beetje denken aan de biomechanica.

Nou ja die dus in combi met

Afbeelding

Het is net autorijden, roep tegen mij links en ik ga naar rechts... dus altijd ook even de goede kant op wijzen :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:26

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:33

Wat gaan jullie snel! Mooi uitgelegd van het achterwaarts gaan S_en_Z, Sjolvir goed getekend het geeft een beeld bij de tekst.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:37

Hihi Sjolvir, geeft niet, 90% schrijft mijn boktnaam verkeerd. :')

Dankje voor de duidelijke uitleg, klinkt zo inderdaad heel logisch, maar maakt dan de rest van je lichaam niks uit? Gewichtsverplaatsing en oprichting?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:37

_Esther_87_ schreef:
Ik ga het gewoon proberen..Video heb ik nog niet, maar al wel een paar foto's.
Als jullie het goed vinden laat ik de foto's een paar dagen staan, daarna verwijder ik ze van internet. Mocht je dit later lezen en de foto's willen zien, pb me dan even.

Afbeelding

Goed: Beweegt weer fijn, oortjes erop, happy. Verder valt er niet zo heel veel te zien van deze foto denk ik.
Minder: Waarom kijk ik nou weer naar beneden/buiten...Geen flauw idee meer. Zou geloof ik ook nog wel fractie meer oprichting mogen hebben.

Afbeelding

Goed: Ruimte in de beweging. Dit is voor hem echt zo'n beetje de max qua bewegen, ben hier dan ook echt al blij mee.
Minder: Blijft onvoldoende bergop. Tot x gaat meestal goed, daarna krijgt ie het echt heel moeilijk. Ook in aanleuning wordt hij dus wat lang. Moet eerlijk zeggen dat ik hem die ruimte ook wel enigzins geef in de proef om de zuiverheid te bewaren en zodat hij de uitgestrekte draf wel tot het einde volhoud.

Afbeelding

Goed: Hij blijft voldoende bewegen. Werd eerder vaak heel krabbelig en klein. Aanleuning blijft wel stabiel en op de juiste hoogte.
Minder: Buiging is ehm, zeer minimaal. Vraag thuis wel meer, moet zeggen dat het tegenwoordig op de hoefslag ook al best netjes gaat maar op de middellijn is wederom heel erg moeilijk voor hem. Mijn linkerhand ~~}> en linkerbeen moet ook langer blijven.
Edit: voor de duidelijkheid, dit moet travers voorstellen. Zet het er nog maar even bij :+

Oja, zal alvast één ding verklappen, ik heb een soort doorlopend aanleuningsprobleem met dit paard. Iets dat niet aan hem of aan mij ligt maar er gewoon is. Uitleg volgt later, ik ben namelijk heel benieuwd of en in hoeverre dit zichtbaar is :)

Voor mijn gevoel.. als ik naar die foto's kijk wil hij niet echt op de achterhand komen, stuwt nog te veel.
Daardoor wordt hij denk ik ook latiger in de aanleuning en gaat zich eruit duwen en wordt steeds langer in zijn hele frame.
Denk dat daar ook je probleem zit bij de travers, want om die correct te kunnen rijden, moet hij toch wel wat meer
verkorten in zijn frame en wat meer op achter gaan zitten om te kunen buigen en doorgaan.
Dan kan hij om je binnenbeen buigen (waarvan je zelf al zegt dat die langer moet blijven) en let op dat je niet perongeluk
op de buitenkant gaat zitten, daarmee maak je het jezelf en hem ook moeilijker.
Zou me nu ook niet zo druk maken om die oprichting, dat is iets wat gaat komen als hij het achter beter kan bolwerken
en losser en sterker wordt.
Ik krijg eigenlijk gewoon de indruk dat hij het nog heel moeilijk vind.

Ook geen perfecte, maar de enigste die ik zo kon vinden op tropische dag.
Afbeelding
Mogen jullie ook op los gaan! :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:40

Sodeletuut schreef:
Hihi Sjolvir, geeft niet, 90% schrijft mijn boktnaam verkeerd. :')

Dankje voor de duidelijke uitleg, klinkt zo inderdaad heel logisch, maar maakt dan de rest van je lichaam niks uit? Gewichtsverplaatsing en oprichting?

Tuurlijk maakt de rest ook uit, maar ga er even vanuit dat als je je bekken een fractie kantelt dat je verder
probeert netjes te blijven zitten.
Het is namelijk niet de bedoeling om bij het voorwaarts gaan en je bekken naar achteren kantelen, dat je zelf ook helemaal
naar achteren gaat zitten.
De verfijning van je hulpen zit hem er natuurlijk uiteindelijk in dat je samen met je paard op de milimeter elkaar aanvoelt.
In het begin moet je wel eens duidelijk praten, maar dat moet steeds subtieler kunnen.
(helaas is dat niet mijn sterkste kant)

Zal trouwens morgen poging wagen om achterwaarts op Toobs te filmen.
(doe het zelf film actie.. gaat dat dan worden, met paard waarbij het nog niet bevestigd is, maar dat is denk ik leuker
dan een paard dat het al perfect kan)