Sodeletuut schreef:Yelly schreef:Sodeletuut, ik vind het achterwaarts op deze manier meer een trucje dan een rijtechnische oefening eerlijk gezegd, maar dat kan aan mij liggenMisschien moet ik ook maar gewoon niks zeggen, want ik doe deze oefening zelf nog helemaal niet onder het zadel
Beheersen we nu nog niet en zijn we nog niet aan toe, ik vind dat pas tijdens een later stadium van belang
Aan de hand heb ik er wel een begin mee gemaakt, ook omdat ik vind dat dat een beetje bij een stukje respect en gehoorzaamheid hoort (en dan niet door te trekken aan het touw, zoals vele mensen doen)
Je mag dat best zeggen hoor, natuurlijk, maar ik ben heel benieuwd naar een onderbouwing.
Ik ben het met Yelly eens. Het doel van het achterwaarts gaan:
- Gehoorzaamheid (dat is in dit filmpje wel te zien)
- Het vermeerderd buigen van de gewrichten van de achterbenen
- Het welven van de rug en lendenen
- Het losser maken van stijve paarden
- Het bevorderen van de geslotenheid
- Het bevorderen van de nageeflijkheid
De overige punten zie ik in dit filmpje niet terugkomen, hierdoor heeft de oefening van deze amazone in mijn ogen rijtechnisch weinig nut.
Daarnaast is een voorwaarde om deze punten te bereiken dat het paard actie, met impuls en aan het been, gesloten en met het gewicht verdeeld over vier benen moet halthouden, dit zie ik hier ook niet terug.