Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:24

Iris1702 schreef:
Ik kan me zo boos maken over deze elle lange discussie.
De laatste weken regent het van dit soort topics en ik irriteer me er mateloos aan.

Ik heb ook een maatje meer en vecht al vanaf mijn tienerjaren tegen de kilo's die er zonder moeite in een zucht aanzitten en er met bloed, zweet en tranen weer af gaan.

Mensen die niet weten wat de strijd tegen overwicht inhoud hebben makkelijk praten in mijn ogen...
Het gaat dan niet om je wekelijkse frietje te laten staan maar het houdt echt wel meer in.

Vooral de praat over het optische plaatje.....
Idd ziet een slanker ruiter er mooier uit in het zadel als ruiters met een maatje meer maar hebben deze dan geen recht meer op een hobby? (ik heb het in dit geval niet over extreem overgewicht natuurlijk waarbij de gezondheid van het dier in gevaar komt)

Ik ervaar het als enorm kwetsend dat er ronduit gezegd word dat je maar af moet vallen en dat het je eigen schuld is.
Net alsof het allemaal zo makkelijk is om af te vallen.
Het is een dagelijkse strijd je hele leven lang!

Het is zeker niet makkelijk af te vallen ik weet hoe je je voelt ik stoor me ook nog elke dag.
Ook al ben ik wel flink wat kwijt, maar niet goed genoeg naar mijn zin.
En paarden zijn sterke dieren,en iemand is pas dik als het echt heel heel dik is,de overige gewoon beetje stevig.
Ik erger me er ook aan,hee je was eerst dikker,nu hoor ik dat elke dag weer. ;( niet leuk.
Laat iedereen in zijn eigenwaarde en ik ben het met de tekst eens hier boven mij.
Het is gewoon een strijd voor het leven.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:53

Natuurlijk heeft iedereen recht op een hobby, maar wanneer het dierenleed gaat opleveren is het geen recht meer.
Ga je met een ernorm overgewicht op een paard zitten dan denk je niet aan het arme dier dat met dat gewicht wordt opgezadeld maar alleen maar aan je eigen plezier.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:47

Ik weet héél goed, helaas, hoe het is om 24 uur per dag in strijd te zijn met je eigen lichaam.
En toch vind ik dat paarden daar los van staan, dus als je gewoon in kilo's echt veel te zwaar voor t beestje bent moet je er niet mee willen rijden.
Zoals degene boven me zegt, welzijn vh paard komt toch voor je eigen plezier?
Paarden zijn sterk, maar niet onbreekbaar ofzo.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:59

Schangah schreef:
Natuurlijk heeft iedereen recht op een hobby, maar wanneer het dierenleed gaat opleveren is het geen recht meer.
Ga je met een ernorm overgewicht op een paard zitten dan denk je niet aan het arme dier dat met dat gewicht wordt opgezadeld maar alleen maar aan je eigen plezier.

Elke ruiter denkt alleen aan zijn eigen plezier... je hebt geen paard omdat dat voor het paard zo leuk is.

lido_4_ever

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:34

Mensen gooi hier toch een slotje op

Het is naar Bijde kanten niet eerlijk en oprecht

Op sommige punten geef ik de ts gelijk.
Maar ook denkt de ts en vele andere niet na
bij wat ze zeggen

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:37

Sorry, maar als je over de 100 weegt is het zowieso niet gezond of je het nou op het paard zit of niet..

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:49

idd gooi hier gewoon een slotje op
waarom moeten we hier eeuwig op door gaan ?
ts heeft misschien fouten gemaakt en er zijn daar door mensen gekwets maar daar zijn de excuses toch al lang vvoor aan geboden
toch wordt er telkens weer op gereageerd volgens mij is het punt nu wel gemaakt
en over dat gewicht met licht rijden miss. ander topic daar over zonder mensen die het ook nog hebben over de teksten van ts
en daar bij als je lichtrijd dan houd je toch ook nog druk op de beugels dan is daar dus ook een deel van het gewicht toch (klein deel of ben ik nu dom ) :+

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:18

Ook daar is onderzoek naar gedaan. In de stafase ben je lichter dan in de zitfase.
Dus doorzitten gezet tegen lichtrijden is lichtrijden dus minder belastend als doorzitten. maar goed het heet niet voor niets lichtrijden. Wil niet zeggen dat je als je met een ernorm overgewicht alleen maar aan het lichtrijden bent dat het dan geen probleem zou zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:30

Schangah schreef:
Dit onderzoek:

Evaluation of pressure distribution under an English saddleat walk, trot and canter
B. FRUEHWIRTH, C. PEHAM*, M. SCHEIDL and H. SCHOBESBERGER
Movement Science Group, Department V, Clinic of Orthopaedics in Ungulates, University of Veterinary Medicine, Vienna, Austria.

De pdf heb ik niet thuis. Zal volgende week het stuk over het gewicht hier op zetten.

Dit is overigens de samenvatting die te vinden is van het onderzoek op internet

Evaluation of pressure distribution under an English saddle at walk, trot and canter.
Fruehwirth B, Peham C, Scheidl M, Schobesberger H.
SourceMovement Science Group, Department V, Clinic of Orthopaedics in Ungulates, University of Veterinary Medicine, Vienna, Austria.

Abstract
REASONS FOR PERFORMING STUDY: Basic information about the influence of a rider on the equine back is currently lacking.

HYPOTHESIS: That pressure distribution under a saddle is different between the walk, trot and canter.

METHODS: Twelve horses without clinical signs of back pain were ridden. At least 6 motion cycles at walk, trot and canter were measured kinematically. Using a saddle pad, the pressure distribution was recorded. The maximum overall force (MOF) and centre of pressure (COP) were calculated. The range of back movement was determined from a marker placed on the withers.

RESULTS: MOF and COP showed a consistent time pattern in each gait. MOF was 12.1 +/- 1.2 and 243 +/- 4.6 N/kg at walk and trot, respectively, in the ridden horse. In the unridden horse MOF was 172.7 +/- 11.8 N (walk) and 302.4 +/- 33.9 N (trot). At ridden canter, MOF was 27.2 +/- 4.4 N/kg. The range of motion of the back of the ridden horse was significantly lower compared to the unridden, saddled horse.

CONCLUSIONS AND POTENTIAL RELEVANCE: Analyses may help quantitative and objective evaluation of the interaction between rider and horse as mediated through the saddle. The information presented is therefore of importance to riders, saddlers and equine clinicians. With the technique used in this study, style, skill and training level of different riders can be quantified, which would give the opportunity to detect potentially harmful influences and create opportunities for improvement.

PMID: 15656510 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Ik heb het net pas aandachtig doorgelezen. Moest even nadenken maar ben er wel uitgekomen. Het is wel een nadenkertje, dankuwel overigens.

Hopelijk komt er nog een vervolg onderzoek met verschillende type zadel oid.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:38

Gooi toch een slotje er op :) Wel grappig ben 10 dagen ivm vakantie niet online geweest. En zijn 10 blz verder. en alle verhalen herhalen zich

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:23

maar waarom slotje?? gewoon niet meer reageren en lekker weg laten zakken.
inderdaad is alles al meer dan 10x gezegd

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:25

Het is wel een beetje onrespectloos geschreven. Sommige mensen kunnen er niks aan doen. En vergelijk het met mennen. Bijvoorbeeld met een volle huifkar. Dat weegt nog wel wat meer als 100 kg en daar klaag je niks onder. En of je nou liever 100 kg op je rug hebt of 300 kg aan je hebt hangen. Dus zo zielig is het niet hoor, paarden zijn sterk!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:34

waar degene rijd die iets voller is daar moet gewoon goed gekeken worden voor een passend paard.
en weet je, ik vind het zelf erger dat er een heel klein en iel meisje op zo'n beregrote (bijv.) kwpner zit.
dan lift dat meisje als het ware ook gewoon mee omdat dat paard gewoonweg niet genoeg aan gestuurd kan worden door dat meisje... Niet dat alle minder zware meisjes niet op grote paarden moeten hoor!!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:31

Esmeetje_xD schreef:
Het is wel een beetje onrespectloos geschreven. Sommige mensen kunnen er niks aan doen. En vergelijk het met mennen. Bijvoorbeeld met een volle huifkar. Dat weegt nog wel wat meer als 100 kg en daar klaag je niks onder. En of je nou liever 100 kg op je rug hebt of 300 kg aan je hebt hangen. Dus zo zielig is het niet hoor, paarden zijn sterk!

Voor een kar lopen gebruikt een paard hele andere spieren, spieren die een paard van nature ook meer gebruikt. En er zijn ook hele mooie wielen uitgevonden, weerstand is veel minder, dus dat is veel makkelijker. En de rug (uberhaupt trouwens) is een heel kwetsbaar lichaamsdeel.
Vind dit niet echt een terechte vergelijking.

Is toch juist goed als het onrespectloos is geschreven? Nee grapje, ik snap wat je bedoelt hoor!

liekec schreef:
waar degene rijd die iets voller is daar moet gewoon goed gekeken worden voor een passend paard.
en weet je, ik vind het zelf erger dat er een heel klein en iel meisje op zo'n beregrote (bijv.) kwpner zit.
dan lift dat meisje als het ware ook gewoon mee omdat dat paard gewoonweg niet genoeg aan gestuurd kan worden door dat meisje... Niet dat alle minder zware meisjes niet op grote paarden moeten hoor!!

Of dat waar is of niet laat ik voor het gemak maar even in het midden maar dat is eigen verantwoordelijkheid. Een mens kan spreken of het te doen is of niet en een paard niet.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:25

Danique_G schreef:
tamary schreef:

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/physics.htm Hier staat uitleg over hoe dat zit, al gaat dit stukje alleen over lichtrijden in draf.

Dankuwel voor de duidelijke site, ik ben echter nog niet volledig overtuigd. Heb even voor het gemak alles in de post geplaatst:

Citaat:
(..)

Hoeveel wordt een voorwerp zwaarder tijdens het neerkomen of tijdens het opgooien? Dat hangt af van de tijdsduur die het voorwerp blijft zweven! Het gemiddelde gewicht blijft namelijk gelijk. Een kegel van één kilo weegt "één kilo per seconde". Gooi je de kegel omhoog zodat hij 4 seconden in de lucht blijft en heb je één seconde nodig om de kegel te vangen en weer weg te gooien, dan moet de kegel in die ene seconde 5 kilo wegen. Gedurende die vijf seconden blijft de kegel dan gemiddeld keurig "één kilo per seconde" wegen.
nger de kegel in de lucht zweeft, hoe meer hij weegt tijdens het neerkomen? Inderdaad. Als je dat niet gelooft spring je maar eens vanaf een stoel op de weegschaal. Je zweeft maar heel eventjes, maar de weegschaal zal wel even fors uitslaan. Spring nu vanaf de 2e verdieping op de weegschaal. Je bent nu iets langer zwevend, dus je weegt tijdens het neerkomen ook iets meer. Waarschijnlijk weeg je tijdens het neerkomen al zoveel dat de weegschaal het begeeft... Don't try this at home, maar als je uit een vliegtuig springt weeg je tijdens het neerkomen zoveel dat je er een aardige krater mee kan slaan. Je zweeft wel lekker lang in een staat van gewichtsloosheid, maar betaalt je gewicht terug tijdens het neerkomen...

(..)

De praktijk
Wat dit nu betekent voor het lichtrijden? Simpel. Hoe langer jij in de lucht zweeft, hoe meer jij zult wegen tijdens het opveren en neerkomen. Gemiddeld blijf jij even veel wegen, maar de ene pas hoeft het paard jou niet te dragen, maar de andere pas... jouw dubbele gewicht!

(..)

Ik heb alles even in stukjes geknipt, wat zij dus willen zeggen is dat als je een bal gooit je een omhoogverende beweging maakt met je arm. Toch zal er een soort 'zuigende' kracht zijn waardoor er tegenwerking is en waardoor je 'zwaarder' bent. Even mijn creativiteit op de vrije loop laten gaan in paint:

Afbeelding

Maar zodra het balletje weer terug komt in de hand van het persoon (laten we zeggen van 3 kilo) zal er dus ook drie kilo in de hand komen van het persoon:

Afbeelding

Zij gaan uit van een sta moment van 1 seconde, maar de enige kracht die zij meetellen is het gewicht van de ruiter. Zoals iedereen zelf wel weet is paardrijden lastig als je net begint, kijk maar na het doorzitten als je net kan rijden, je wordt steeds omhoog gestuiterd. Je wordt dus al met een bepaalde kracht omhoog geveerd, daar hoef je zelf weinig voor te doen dus daar heeft een paard inprincipe geen last van. Nu kan er iemand zijn die zegt dat het niet uitmaakt omdat met een extra kracht omhoog wordt geveerd waardoor het ook weer harder in het zadel zal komen. Maar ik denk dat die kracht in het omhoog gaan al verloren is waardoor je inprincipe geen extra krachten erbij komen (naast die ene seconde) doordat het eigenlijk een soort exotherme reactie is. Tenzij je extreem omhoog wordt geveerd dan zal het wel zo zijn dat je harder in het zadel komt, maargoed een beetje spieren kweken in de beentjes kan geen kwaad.

Ik zou deze getallen het liefste zien in Newton's. Als we de formule van potentiele krachten er even bij halen: m*g*h=ekin. Nou ik weeg dus 52 kilo en laten we zeggen dat je op het sta moment zo'n.... 15 cm uit het zadel komt. (52*9,81*0,15=76,5 Newton) Wanneer ik gewoon in het zadel zit druk ik een kracht uit van 520 Newton. Dit zou dus beteken dat het niet voor niets lichtrijden heet en dat ik in het zadel zo'n 83% lichter ben(!) Of moest het nou in de formule als centimeter? Ik dacht van niet, mijn antwoord zou anders zijn 7651.8 Newton, dit lijkt mij echter niet aangezien je dan 14 keer zo hard in het zadel komt en ik dus een gewicht zou uitdrukken van 765.18 kilo. Zoveel weegt mijn paard niet eens, dus dat zal allemaal wel meevallen.
Correct me if I'm wrong.

Waar ik mijn grootste vraag teken bij heb is dat zij uitgaan van gewichtsloosheid, maar dat is echter niet zo aangezien de ruiter nog met de voeten in de beugels staat.

Ik denk zelf dat 2 keer zo veel een extreem hoog getal is.

energie wordt uitgedrukt in Joule = Newtonmeter, niet in Newton
Verder is jouw berekening fout, je mag energie niet verwisselen met kracht (je gebruikt namelijk F=m*g = geen energie, maar de zwaartekracht)
De werkelijk neerkomende kracht in het zadel zal F=m(g+a) zijn
en het is trouwens Epotentieel

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:53

Je moet standaard goed kijken op wat voor paard je rijd

Niet elk paard kan een ruiter aan of je nu wat zwaarder
bent of niet

Ik rij zelf 3 verschillende paardjes
Waar van 2 haflingers en 1 arabiertje
Alle 3 hebben ze totaal geen probleem met mij

En het heeft ook met je rijstyle te maken Vin ik
Ik rij zo wie zo liever een lekker rustig buitenritje
Dan dat ik volop dressuur aan trainen ben
Of wat anders

De eenigste trainingen die ik leuk vin om te doen
Is pleasure en trail en dat gaat ook op mijn dooie gemak

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:10

unicorn_kiss schreef:
Verder is jouw berekening fout, je mag energie niet verwisselen met kracht (je gebruikt namelijk F=m*g = geen energie, maar de zwaartekracht)

Thanks! Ik begin dom te worden, word tijd dat ik weer na school ga.
Dacht al dat er iets niet klopte qua Newton/joule. Bedoelt u de formule F=m(g+a) exponentieel of ekin=m*g*h? Die laatste is volgensmij namelijk niet exponentieel, weet ik redelijk zeker omdat mijn natuurkunde docent (het zal eens niet) een hele flauwe opmerking daar over heeft gemaakt. Ow wacht u bedoelt die eerste.
Ik neem aan dat a positief is. Ik neem aan dat Vb gelijk is aan 0? ehm 15 cm in 1 seconde (op basis van hier voor genoemde site). God hoe berekende je die a ook al weer (oh gosh, ik moet echt weer natuurkunde lessen hebben)
Ik zal wel even mijn gedachtegang helemaal uitschrijven, ben ik misschien wat makkelijker te volgen:

V=s/t=0,15/1=0,15 m/s=0,54km/h
a=Ve-Vb/t=0,54-0/1=0,54km/h^2
F=m(g+a)=52(9,81+0,54)=538,2 (uitgaande van eigen gewicht)

Voor de zekerheid nog even gerekend met iemand van 72 kilo (ik noem maar een dwarsstraat) kwam uit op 745,2 Newton.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:34

Danique_G schreef:
unicorn_kiss schreef:

Thanks! Ik begin dom te worden, word tijd dat ik weer na school ga.
Dacht al dat er iets niet klopte qua Newton/joule. Bedoelt u de formule F=m(g+a) exponentieel of ekin=m*g*h? Die laatste is volgensmij namelijk niet exponentieel, weet ik redelijk zeker omdat mijn natuurkunde docent (het zal eens niet) een hele flauwe opmerking daar over heeft gemaakt. Ow wacht u bedoelt die eerste.
Ik neem aan dat a positief is. Ik neem aan dat Vb gelijk is aan 0? ehm 15 cm in 1 seconde (op basis van hier voor genoemde site). God hoe berekende je die a ook al weer (oh gosh, ik moet echt weer natuurkunde lessen hebben)
Ik zal wel even mijn gedachtegang helemaal uitschrijven, ben ik misschien wat makkelijker te volgen:

V=s/t=0,15/1=0,15 m/s=0,54km/h
a=Ve-Vb/t=0,54-0/1=0,54km/h^2
F=m(g+a)=52(9,81+0,54)=538,2 (uitgaande van eigen gewicht)

Voor de zekerheid nog even gerekend met iemand van 72 kilo (ik noem maar een dwarsstraat) kwam uit op 745,2 Newton.

Bij mij is het ook al 3 jaar geleden :+
Ik zou het volledig kunnen uitrekenen, maar heb nu geen tijd
Weet alleen dat je Ve (snelheid) niet mag verwisselen met een versnelling dus de formule a=Ve-Vb/t klopt volgens mij niet
Ga vanavond nog verder posten, vind dit persoonlijk zeer interessant ;)
edit: je bedoelt dus a=(Ve-Vb)/t, dan zou dit ongeveer kunnen kloppen ja

Nu nog een vergelijking met doorzitten = F= m*g :)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:58

Voor een kar lopen gebruikt een paard hele andere spieren, spieren die een paard van nature ook meer gebruikt. En er zijn ook hele mooie wielen uitgevonden, weerstand is veel minder, dus dat is veel makkelijker. En de rug (uberhaupt trouwens) is een heel kwetsbaar lichaamsdeel.
Vind dit niet echt een terechte vergelijking.

Ja, inderdaad. Het is niet zo dat paarden voor de kar een betonblok moeten meetrekken die niet mee geeft, hoor! Die geeft, dankzij de wielen gelukkig mee!:)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:04

Hey, interresante topic...

Ik wou even wat kwijt...

Een tijdje terug was ik oop een voltige-wedstrijd (Ik voltigeer nu 2 jaar). Op een gegeven moment kwamen de solo's.
Er kwam een wat stevigere vrouw binnen, en ik vroeg me af wat dit zou worden (Ze zat in een hogere klasse dan ik).
Maar ze sprong er in gallop naar staan op, deed allerlei geweldige oefeningen, en een salto af.

Ik weet zeker dat er genoeg mensen die zwaarder zijn dan ik zoooo veel beter kunnen rijden.
Als je netjes zit en je paard goed traint, zodat hij een sterke rug heeft, hoeft je paard er helemaal geen last van te hebben (lijkt mij.)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:19

Het gaat ook nog over de druk op de spieren en die mag niet over de 3N/cm2 komen. Heeft dus niets met een sterke rug te maken.
Wel met gewicht van de ruiter en rijstijl. Ik blijf me maar herhalen.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:27

Schangah schreef:
Het gaat ook nog over de druk op de spieren en die mag niet over de 3N/cm2 komen. Heeft dus niets met een sterke rug te maken.
Wel met gewicht van de ruiter en rijstijl. Ik blijf me maar herhalen.

Ok, ik heb niet zo veel verstand van die krachten...
Idd rijstijl en houding zijn heel belangerijk :j

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:18

Ik had vroeger een ideaal gewicht maar sinds enkele jaren ben ik wat bij gekomen (lees van een M naar een L gegaan, soms zelf XL) en ik hbe het me nooit echt aangetrokken, al was ik er enorm onzeker over.
Maar sinds ik terug met paarden bezig ben, wil ik echt wel weer gewicht verliezen. Ik wil er gewoon weer wat beter uitzien, zeker in een rijbroek én op een paard. Ik vind dat ik er echt verschrikkelijk uit zie op een paard. Al de "blubber". Het enige probleem is dat ik absoluut geen zelfdisicpline heb en héél snel verleidt ben... iemand tips om het "makkelijker" te maken?

Ik ben van plan om niet meer te snoepen (vervangen door fruit) en wat minder te eten én te sporten (maar ik vind alleen paardrijden leuk xD)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:08

Ducan dieet wat voor je of Dr. Frank. Volgens mij is er hier op bokt zelfs een topic met low carb recepten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:04

Schangah schreef:
Ook daar is onderzoek naar gedaan. In de stafase ben je lichter dan in de zitfase.
Dus doorzitten gezet tegen lichtrijden is lichtrijden dus minder belastend als doorzitten. maar goed het heet niet voor niets lichtrijden.

Zie je zelf echt de grote fout in je redenatie niet?