Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:33

Professor schreef:
setteke schreef:
Dus alleen door het betere paardenmateriaal ziet het er nu beter uit? Daar geloof ik helemaal niets van.
Dhr Boldt geeft een paar behoorlijke ophoudingen tijdens zijn proef en het paard van Stuckelberger is nagenoeg constant aan het ja-knikken in de galop. Beide dingen waar technisch toch iets niet goed gaat.

Ach Setteke geloof u zelf maar, en zet u zich eens op deze paarden, ik ken die paarden heb ze gereden en ken de huidige paarden en heb ze gereden.
Dag en nacht verschil qua zitten en bewegings potentiaal, daarom kan ik het beoordelen omdat ik de paarden ken en ze gereden heb.
Of u het geloofd of niet Dux van Klimke heb ik ook gereden, en enkele huidige toppers ook, maar rijtechnisch waren Dux, Ahlerich, Amon (zelf aangereden) rijtechnisch veel fijner gereden dan de huidige toppaarden.

Ik zou me er graag eens op zetten, maar dat is helaas niet meer mogelijk. Wel leuk dat je Amon aangereden hebt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:33

ART_UMA schreef:
Klimke was een fenomeen, hoe hij dat voor elkaar kreeg en ook nog een zware baan :?
Volgens eigen zeggen was de training van Ahlerich alles behalve standaard, eerst iets aanleren, dan een tijdje vergeten, maar vooral niet te vaak oefenen.
Dat is denk ik wel een rechtvaardige conclusie, alle echte toppers hebben een uitermate goed gevoel voor hun paard. Dat is los van het systeem dat ze volgen (als ze niet zelf het systeem maken). Succes maakt z'n eigen weg.

het paard bepaald de duur en de tijd van de opleiding en niet de ruiter.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:37

Moll schreef:
Airborn schreef:
edit, in de proef van, erhmz, Fuego? zie ik echt geen harmonie, vind dat echt geen mooi beeld, en het paard gaat achter heel erg wijd, vooral in de piaffe is dat heel duidelijk te zien.

houdt u rekening met het feit dat dit paard een zwaare blesure heeft gehad en nog niet zolang weer in de sport me draaie alvoords ze naar Kentucky gingen, ik vind het er tot tegenstelling van de heer gal met totilas er fantasties uitzien, en de piaffe al helemaal

Ik ben wel heel benieuwt wat er mis is met de piaffe van totilas. Van hoeverre ik het kan beoordelen gaat hij doorgaans heel mooi zitten, is aardig actief in het achterbeen met veel buiging in de gewrichten, blijft een fractie voorwaards, en rijtechnisch onbelangerijk maar wel leuk voor het plaatje een belagelijke schoudervrijheid waardoor hij zn voorbeen echt heel hoog optilt. (iets wat naar mijn idee voor het achterbeen gewoon niet mogelijk is te evenaren trouwens, lol)

Ik merk in dit topic heel erg dat ik echt van de "jonge" generatie ben qua kennis van oudere ruiters. Moet eerlijk bekennen dat grote namen enzo me ook veel minder intereseren dan de biomechanika achter het rijden en de theorien achter methodes.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:43

ART_UMA schreef:
Op zich is het interessant om te kijken waar het rijtechnische verschil, maar dan het fundament daarvan, in zit.

Ahlerich en Amon (en rembrandt) komen uit dezelfde moederlijn, dat zou je nauwelijks een representatieve steekproef kunnen noemen :D :
Afbeelding
En ook nog samen op de olympische spelen.

Klimke was een fenomeen, hoe hij dat voor elkaar kreeg en ook nog een zware baan :?
Volgens eigen zeggen was de training van Ahlerich alles behalve standaard, eerst iets aanleren, dan een tijdje vergeten, maar vooral niet te vaak oefenen.
Dat is denk ik wel een rechtvaardige conclusie, alle echte toppers hebben een uitermate goed gevoel voor hun paard. Dat is los van het systeem dat ze volgen (als ze niet zelf het systeem maken). Succes maakt z'n eigen weg.

Dan heeft u nooit Rainer Klimke zelf meegemaakt en alleen van horen zeggen, het verschil Theodurescu Boldt en Klimke kent u die???
Sorry ik wel heb bij alle drie gereden en geleerd, zal ze beschrijven:
Klimke de doorzetter het prototyp Duitser tot in de perfectie, trainen naar systeem, door Mehmed de hardheid verleert, door Ahlerich het monotone trainen en het Feingefühl verstärkt.
Boldt is eigenlijk de mix tussen George Theodurescu en Klimke.
Boldt geboren in Ost Preusen, met Trakehner groot geworden, zijn vader Reitlehrer,zeer veel dicipline maar veel Feingefuhl en Anpassungs vemögen.
George Theodurescu was der Künstler, het zag er bij hem allemaal zo licht en makkelijk uit, daarbij heeft hij verschillende paarden typen gehad, heb bij hem Wilhelm Tell gereden, samen met Richard Klaassen hij heeft met mij in Münster in 1974 zijn Reitlehrer abschluss Prüfung gedaan.
Theodurescu reed veel met de paarden in het terrein, net zo als Klimke, alleen anders hoe en wat dat is mij nu even teveel om op te schrijven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:47

Citaat:
Ik ben wel heel benieuwt wat er mis is met de piaffe van totilas. Van hoeverre ik het kan beoordelen gaat hij doorgaans heel mooi zitten, is aardig actief in het achterbeen met veel buiging in de gewrichten, blijft een fractie voorwaards, en rijtechnisch onbelangerijk maar wel leuk voor het plaatje een belagelijke schoudervrijheid waardoor hij zn voorbeen echt heel hoog optilt. (iets wat naar mijn idee voor het achterbeen gewoon niet mogelijk is te evenaren trouwens, lol)

Totilas drukte onder van Gal zijn rug weg, de spronggewrichten waren veel te ver van het lichaam kijkkt u eens achter het zadel een weg gedrukte rug.
Voor is het oei achter is het foei.
Wanneer u de Passage ziet is deze Takt unrein, dus onrgelmatig er zitten momenten in die eruit zien of een DVD hangen blijft.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:50

Professor schreef:
Citaat:

Totilas drukte onder van Gal zijn rug weg, de spronggewrichten waren veel te ver van het lichaam kijkkt u eens achter het zadel een weg gedrukte rug.
Wanneer u de Passage ziet is deze Takt unrein, dus onrgelmatig er zitten momenten in die eruit zien of een DVD hangen blijft.

*\o/* We zijn het eindelijk een keer eens over iets, prof :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:55

Citaat:
We zijn het eindelijk een keer eens over iets, prof

Denkt u nu werkelijk dat ik op uw lof zit te wachten en dat ik mij verlaag uw naam te verkorten tot cher of zoiets.
Wat geeft dit antwoord van u nu inhoud aan dit topic???
Niets helemaal niets, net zo als uw inbreng en die van HH niets toevoegen aan het rijden.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:58

ART_UMA schreef:
HappyH schreef:
... maar daar gaat wel het "goede voorwaarden voor goed bewegen scheppen" aan vooraf ... als een paard niet in balans beweegt dan heb je meer hulpen nodig om die weer te minimaliseren als het paard goed beweegt.
Interessant, meer hulpen, als zijnde zwaarder inwerken of bedoel je iets anders?

Goede voorwaarden scheppen voor goed rijden betekend voor mij, dat je het paard helpt door je begeleiding om in balans te gaan. Het is van groot belang dat het paard het lichaam/spieren op de juiste manier aanspant. Als ruiter ondersteun je het paard indien het ergens compenseert en stem je je hulpen af op hetgeen het paard op dat moment nodig heeft. Als de voorwaarden juist zijn zal het paard "vanzelf" nageeflijk worden, maar dat betekend dus niet dat alles vanzelf gaat.

Als een paard nageeflijk is is het heel makkelijk te rijden dan werk je echt in teamverband en kun je op hele lichte hulpen communiceren.

Stel nu dat een paard niet rechtgericht is, dan sluit je als ruiter de "compensatie wegen" af door je hulpen aan te passen dat kan zijn meer opvangen, begrenzend inwerken, gewichtsverplaatsing etc. afhankelijk van wat er dat moment nodig is. Als het paard de gewenste reactie vertoond ga je weer over op standaard/minimale hulpen.

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:59

Professor, ik ga morgen filmpjes van totilas bestuderen, voor nu ga ik mijn bed opzoeken.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 01:04

Airborn schreef:
knip ... en rijtechnisch onbelangerijk maar wel leuk voor het plaatje een belagelijke schoudervrijheid waardoor hij zn voorbeen echt heel hoog optilt.

Tja, er zijn mensen die beweren dat het hoog optillen van het voorbeen een direct gevolg is van het LDR rijden. Je ziet bij die paarden vaak een zwaar bespierde boeg / schouder deel. De traditionalisten vinden het haast een wet dat voor en achterbeen even hoog en even ver moet worden weggezet. De uitgestrekte draf van Lingh gaf ook al zo'n discussie.
Afbeelding

Airborn schreef:
Ik merk in dit topic heel erg dat ik echt van de "jonge" generatie ben qua kennis van oudere ruiters. Moet eerlijk bekennen dat grote namen enzo me ook veel minder intereseren dan de biomechanika achter het rijden en de theorien achter methodes.
A​l​o​i​s​ ​P​o​d​h​a​j​s​k​y: Theory is the knowledge and practice is the ability. But always the knowledge should preceed the action. Je bent in goed gezelschap.
Professor schreef:
Dan heeft u nooit Rainer Klimke zelf meegemaakt en alleen van horen zeggen, het verschil Theodurescu Boldt en Klimke kent u die???
Sorry ik wel heb bij alle drie gereden en geleerd, zal ze beschrijven:
Klimke de doorzetter het prototyp Duitser tot in de perfectie, trainen naar systeem, door Mehmed de hardheid verleert, door Ahlerich het monotone trainen en het Feingefühl verstärkt.
Boldt is eigenlijk de mix tussen George Theodurescu en Klimke.
Boldt geboren in Ost Preusen, met Trakehner groot geworden, zijn vader Reitlehrer,zeer veel dicipline maar veel Feingefuhl en Anpassungs vemögen.
George Theodurescu was der Künstler, het zag er bij hem allemaal zo licht en makkelijk uit, daarbij heeft hij verschillende paarden typen gehad, heb bij hem Wilhelm Tell gereden, samen met Richard Klaassen hij heeft met mij in Münster in 1974 zijn Reitlehrer abschluss Prüfung gedaan.
Theodurescu reed veel met de paarden in het terrein, net zo als Klimke, alleen anders hoe en wat dat is mij nu even teveel om op te schrijven.
Van Klimke komt uit z'n eigen boek (maar is al weer ff geleden). Van "dichtbij" kom ik niet verder als Hinneman, en dat is al overdreven gesteld. Dus helaas geen eigen ervaringen.
Dan mis ik in het rijtje alleen nog Bubby Gunther en Schulten-Baumer??

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 01:20

Professor schreef:
Niets helemaal niets, net zo als uw inbreng en die van HH niets toevoegen aan het rijden.

prof ik denk dat het in een discussie van belang is dat men een ander respecteert. Je hoeft echt niet dezelfde mening te delen, maar een ander heeft wel recht op zijn/haar mening.
Zolang een paard laat zien dat dat wat de ruiter doet leid tot verbetering is het niet belangrijk of het op de klassieke academische of op welke andere manier dan ook gereden wordt. Er zijn namelijk ook ruiters die beweren klassiek te rijden terwijl de bespiering van het paard laat zien dat dit niet het geval kan zijn. Iedereen interpreteert de dingen op zijn eigen manier, vaak gekleurd door de eigen ervaringen.

Voor mij is en blijft het paard alleen de grootste leermeester. Je kunt profiteren van alles wat andere mensen voor ons hebben bedacht. Neem van alles en iedereen datgene mee waar je iets mee kunt en leg de rest naast je neer, maar het paard alleen zal je laten zien of je op de goede weg bent.

Dus prof als je mijn post niet kunt waarderen plaats mij dan aub in de foei, dan hoef je je niet te ergeren aan mijn mening en blijft er ruimte voor discussie.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 01:29

Citaat:
het paard bepaald de duur en de tijd van de opleiding en niet de ruiter.

Wijze uitspraak mijnheer Moll.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:10

Citaat:
Van Klimke komt uit z'n eigen boek (maar is al weer ff geleden). Van "dichtbij" kom ik niet verder als Hinneman, en dat is al overdreven gesteld. Dus helaas geen eigen ervaringen.
Dan mis ik in het rijtje alleen nog Bubby Gunther en Schulten-Baumer??

Niet begrepen dat ik alleen die noemde waar ik ook of gereden heb of les van gehad heb of beides.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:36

Men kan boeken lezen wat men wil
Men kan les krijgen van "meesters" wat men wil
Maar als een ruiter niet "leert" voelen, wat een paard doet, zal de ruiter het nooit leren.

er komen hier boeken voorbij, waarvan ik het merendeel gelezen heb.
echter diegene die mij het beste hebben leren rijden, zijn alle verschillende paarden die ik heb mogen rijden en nog rijdt.
Daarbij is dus het paard, mijn leermeester, waaraan geen mens ooit aan kan voldoen.

in de 2 geposte filmpjes,
zie ik bij de 1, een in dwang tot stand gekomen proef.
in film 2, zie ik een samenspel tussen ruiter en paard, waaraan beide plezier beleven.

even terugkomend op een "slechte stap" .
iets waar ik zelf door ervaring met rijden op verschillende paarden door te voelen ben achtergekomen.
een paard wat zeer ruim overstapt , is veelal een in de achterhand slap paard, en zal meer moeite hebben met de verzamelingen. Hij gebruikt de ruimere afdruk achter om zijn balans beter te bewaren.
als hij langzamer stapt, en kleiner moet stappen, zal hij meer problemen hebben met zijn evenwicht.
Een paard in balans, met de motor in zijn kont, zal zijn achterbeen in stap precies onder het middelpunt zetten om zijn evenwicht te bewaren, ook als hij verzameld stapt (zonder vast te worden gehouden, of ondersteund te worden door de ruiterhand) er ontstaat dan een verende beweging, vanuit de kracht in de achterhand.
Bovenstaande is de conclusie, dat men niet moet kijken in de stap, waar het paard zijn achtebeen onder de massa moet zetten, dat weet dan paard zelf het beste om zijn evenwicht te bewaren.
de paarden die men ziet als "slecht stappend" zijn veelal uitmuntend in de piaffe en passage.

Needje

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:44

Professor, vind u de pirouette in het filmpje van Boldt perfect?
Ik dacht dat deze alleen perfect was indien deze in 3 tact bleef?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:56

Even iets rechtzetten: in de huidge proeven op Grand Prix niveau wordt wel degelijk het achterwaarts gevraagd Professor.
Dan nu het extreem naar buiten worden gezet door het jonge paard op de volte. Het jonge paard buigt weldegelijk op de volte, maar houdt zijn evenwicht op de buitenbenen. De binnenkant komt omhoog. Kennelijk dus om zo zijn balans te kunnen houden. Ook het vergevorderde paard gooit je nog iets naar buiten op de volte, maar als het goed is veel minder, omdat ie geleerd heeft zijn gewicht beter over benen te verdelen. Ga je op de binnenkant zitten, dan druk je extra gewicht op de binnenbenen. Ik vraag me af of je dan niet juist het paard hindert, omdat zijn natuurlijk drang kennelijk is om juist op zijn buitenbenen te steunen. Als je achter het paard gaat staan en je buigt hem in de lengtebuiging zie je toch echt de binnenkant omhoog komen en de buitenkant omlaag gaan. Dat is kennelijk de anatomie van het paard. Waarom dit dan in de weg zitten door op de binnenkant te gaan zitten?

Ik vond trouwens het filmpje van Boldt leuk om te zien. Een groot verschil met tegenwoordig wat het paardenmateriaal betreft.
Trouwens, toch knap van Totilas dat ie wereldkampioen is geworden terwijl hij niet op de juiste manier beweegt. Zo kan ik er nog wel een hoop aanwijzen die problemen hebben met het 1 of ander. Trouwens, de genen die verschrikkelijk aan de mond zaten te trekken tijdens de kur op muziek in Kentucky, waren beiden leerlingen van Balkenhol. Niet echt fijn om naar te kijken, dus net of dat zo'n verheerlijking behoeft.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:57

Professor schreef:
Citaat:

Toen ik vorig jaar een seminair bijwoonde van Gerd Heuschmann, liet hij mij (op een vraag van mij) zien door beelden in slomotion hoe Totilas door de hand in een soort van "Hankenbiegung" getrokken-wijze getraind is en dit geaccepteerd is door 't paard, waardoor het LEEK of dat er Hankenbiegung plaats vond. Dat dat niet zo is, zie je inderdaad, zoals u ook zegt Professor, aan de wegvallende takt o.a., die Gal probeert te verbloemen. Tevens liet Heuschmann aan de hand van beelden zien Hoe het komt dat het lijkt of de achterhand daalt: dit heeft volgens hem alles te maken met de confirmatie van Totilas, m.n. zijn korte rug!! Daardoor trekt Gal hem bijna letterlijk achterover. Dit zou bij paarden als Sunrise en Salinero (die ook achterstevoren gereden worden) dan ook nooit mogelijk zijn, hetgeen ook te zien is, want die dalen voor geen centimeter, wat natuurlijk ook niet mogelijk is als je van voor naar achteren rijdt. Wel alleen maar verzet bij Sunrise, die een staart als een propellor heeft. Onbegrijpelijk hoe loyaal die paarden blijven.

Het "hoge voorbeen", Art_Uma, is een direct gevolg van de Rollkur (na het verbod hierop in Zwitserland, met het grootste gemak omgezet in LDR door Sjef), waardoor, door met de kin op de borst te rijden en flink het gaspedaal in te drukken, de rug omhoog wordt gepusht (uiteraard dus zonder correcte aanspanning van de buikspieren) en voor een idioot "Swing"-effect zorgt en daardoor een achterbeen geeft dat ver achter de massa wordt geplaatst. Kijk maar eens goed naar de uitgestrekte gangen: dit gebeurt ZONDER achterbeengebruik). Om die reden kunnen paarden, die op die manier gereden worden, ook niet meer stappen!! Kijk maar eens goed naar onze Nederlandse "Toppers"!!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:05

Hoezo kunnen de Nederlandse paarden niet stappen. Wat is er mis met de uitgestrekte stap van Parzival, Totilas en Sunrise bijvoorbeeld?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:06

wat was dat vroeger ook weer voor uitspraak: 'zo, de stap is er uit, nu kan het echte werk beginnen ' ik kan het me niet meer zo goed herinneren, maar het ging in elk geval precies hierover: als je verkeerd dressuur rijdt, rijd je de stap eruit.

als je het goed doet, wordt de stap juist beter en krachtiger.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:17

Ja oké, maar hoezo is de stap eruit dan bij de Nederlandse combinaties?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:19

vur schreef:
Ja oké, maar hoezo is de stap eruit dan bij de Nederlandse combinaties?

hierdoor toch?

murphy102 schreef:
Het "hoge voorbeen", Art_Uma, is een direct gevolg van de Rollkur (na het verbod hierop in Zwitserland, met het grootste gemak omgezet in LDR door Sjef), waardoor, door met de kin op de borst te rijden en flink het gaspedaal in te drukken, de rug omhoog wordt gepusht (uiteraard dus zonder correcte aanspanning van de buikspieren) en voor een idioot "Swing"-effect zorgt en daardoor een achterbeen geeft dat ver achter de massa wordt geplaatst. Kijk maar eens goed naar de uitgestrekte gangen: dit gebeurt ZONDER achterbeengebruik). Om die reden kunnen paarden, die op die manier gereden worden, ook niet meer stappen!! Kijk maar eens goed naar onze Nederlandse "Toppers"!!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:20

Needje schreef:

good point, laat u mij nu eens een gp ruiter zien waar er 3 takt gesprongen pirouette word gereden

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:27

vur schreef:
Hoezo kunnen de Nederlandse paarden niet stappen. Wat is er mis met de uitgestrekte stap van Parzival, Totilas en Sunrise bijvoorbeeld?

Ziet u dat niet?? Geen idee hoe een correcte zuivere 4-takt eruit moet zien??
Nu heeft Parzival gelukkig nog een klassieke opleiding gehad en daar is nog veel van terug te zien, maar ook bij dat paard EN inmiddels achterover hangende amazone is de invloed van Sjef al duidelijk waarneembaar!
De stap van Totilas en Sunrise zeggen voldoende.
Toen Totilas bij Schockemohle op stal kwam, mocht de stalamazone NIETS anders doen dan voorwaarts-neerwaarts rijden "om eerst de Rollkur eruit te rijden!", aldus de nieuwe eigenaar!!
Het commentaar dat Matthias Alexander Rath kreeg vanuit het jaloerse Nederland, daar lusten de honden geen brood van! En alle ogen waren gericht op quatta in de hoop dat deze jonge ruiter onderuit te zien gaan! Uiteraard ging er nog van alles fout, maar wat wil je: een paard omscholen van het moderne rijden naar het klassieke is hetzelfde als een verreden paard corrigeren. Het eerste fijne om te zien was dat er al sowieso meer halslengte, over het algemeen, is en dat de valse knik er al niet meer in zit. Hier zal heel veel tijd in gaan zitten en ja, dan zal dit paard vast wel weer kunnen gaan stappen, Vur!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:28

Moll: Dat kan ik niet en het was gewoon een doodnormale vraag zonder bijbedoelingen. :)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:30

Moll schreef:
Needje schreef:

good point, laat u mij nu eens een gp ruiter zien waar er 3 takt gesprongen pirouette word gereden

Ze zijn er nog echt, hoor Moll, ik mag Sylvia Ikle GRAAG zien!!