Airborn schreef:knip ... en rijtechnisch onbelangerijk maar wel leuk voor het plaatje een belagelijke schoudervrijheid waardoor hij zn voorbeen echt heel hoog optilt.
Tja, er zijn mensen die beweren dat het hoog optillen van het voorbeen een direct gevolg is van het LDR rijden. Je ziet bij die paarden vaak een zwaar bespierde boeg / schouder deel. De traditionalisten vinden het haast een wet dat voor en achterbeen even hoog en even ver moet worden weggezet. De uitgestrekte draf van Lingh gaf ook al zo'n discussie.

Airborn schreef:Ik merk in dit topic heel erg dat ik echt van de "jonge" generatie ben qua kennis van oudere ruiters. Moet eerlijk bekennen dat grote namen enzo me ook veel minder intereseren dan de biomechanika achter het rijden en de theorien achter methodes.
Alois Podhajsky: Theory is the knowledge and practice is the ability. But always the knowledge should preceed the action. Je bent in goed gezelschap.
Professor schreef:Dan heeft u nooit Rainer Klimke zelf meegemaakt en alleen van horen zeggen, het verschil Theodurescu Boldt en Klimke kent u die???
Sorry ik wel heb bij alle drie gereden en geleerd, zal ze beschrijven:
Klimke de doorzetter het prototyp Duitser tot in de perfectie, trainen naar systeem, door Mehmed de hardheid verleert, door Ahlerich het monotone trainen en het Feingefühl verstärkt.
Boldt is eigenlijk de mix tussen George Theodurescu en Klimke.
Boldt geboren in Ost Preusen, met Trakehner groot geworden, zijn vader Reitlehrer,zeer veel dicipline maar veel Feingefuhl en Anpassungs vemögen.
George Theodurescu was der Künstler, het zag er bij hem allemaal zo licht en makkelijk uit, daarbij heeft hij verschillende paarden typen gehad, heb bij hem Wilhelm Tell gereden, samen met Richard Klaassen hij heeft met mij in Münster in 1974 zijn Reitlehrer abschluss Prüfung gedaan.
Theodurescu reed veel met de paarden in het terrein, net zo als Klimke, alleen anders hoe en wat dat is mij nu even teveel om op te schrijven.
Van Klimke komt uit z'n eigen boek (maar is al weer ff geleden). Van "dichtbij" kom ik niet verder als Hinneman, en dat is al overdreven gesteld. Dus helaas geen eigen ervaringen.
Dan mis ik in het rijtje alleen nog Bubby Gunther en Schulten-Baumer??