TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:24

Tendance schreef:
Dat iemand hersenen traint wil nog niet zeggen, dat het paard dan ook intelligent wordt... Je leert het paard enkel wat gevolgen zijn van bepaalde situaties.

Dat heb ik ook nergens beweerd toch dat ik met hersenen trainen bedoel het paard intelligent maken? Lees nog eens goed mijn zin en lees wat er echt staat. Jij veronderstelt zaken die ik nergens geschreven heb omdat jij hersenen trainen associeert met intelligentie :D .
De hersenen trainen zodat de mens op een veilige manier kan omgaan met een groot sterk vluchtdier, dat is wat ik bedoel en dat kon je ook afgeleid hebben ivm de clickertraining als je beetje nagedacht had over wat er geschreven stond. Dat is een manier om iets aan te leren, dus train je de hersenen :)* .

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:39

Dolores08 schreef:
Je moet naast de spieren, vooral de hersenen trainen van een paard en daar heb je helemaal geen bit voor nodig ;)

Ik heb een tijdje over deze zin nagedacht en ik ben tot een conclusie gekomen voor mijzelf. Dat is heel erg logisch.
Als een kind leert fietsen gaat dat eerst stuntelig, later beter omdat hoe vaker het gebeurt des te sterker de weg in de hersenen word gemaakt en de beweging het kind dus makkelijker af gaat. Net zoals je armen over elkaar doen, probeer de rolverdeling van je armen maar eens om te draaien. Daar moet even worden over nagedacht, maar hoe vaker je het doet, des te makkelijker het word.
Als een paard leert wijken voor de kuit moet er ook even worden nagedacht, wanneer het een volleerd rijpaard is, zal het op de kleinste druk al gaan. Zo zal het mentaal en lichamelijk steeds sterker worden. Daarnaast leert het om een bepaalde druk met een bepaalde beweging/reactie in verband te brengen.
Het 1 is het gevolg van een ander en kan niet los van elkaar worden gezien. Vind ik althans.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:14

Laatst bijgewerkt door Dolores08 op 19-03-12 23:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Brittneyx

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:15

ik heb niets tegen bitloos zelf respect voor de mensen die dat doen maar ik zal het zelf nooit doen

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:16

En waarom niet picassojava? :)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:19

nooit is een groot woord,
ik weet het eigenlijk niet heb nog niet echt de overtuiging gehad waarom ik het zou doen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:58

Dolores08 schreef:
Hersentraining: hoe meer je je paard gaat stimuleren, hoe sneller hij leert
http://paardenbegeleiding.jouwweb.nl/omgang/zelfbewustzijn/hersenen-vh-paard
en:
Verschil mensen <--->paard, werking linker en rechter hersenhelft
http://trainenvhpaard.jouwweb.nl/hersenen

Als daar nu eerst eens aandacht aan besteed wordt, aan een correcte training in functie van de paarden-hersenen, dan is er geen bit nodig.

Oefening baart kunst en verder is het als eigenaar/ruiter gewoon een kwestie van je gezonde verstand gebruiken, goede opvoeding, (m.b.v. een goede instructeur wat betreft het rijden), ongeacht of je met of zonder bit rijdt.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:50

Ik ben voor mits het zoals genoemg goed gebruikt word, er staat hier ook een pony op stal waarvan er een tijdje met een bitloos hoofdstel gereden is maar dan alleen bij het springen omdat ie zich te druk maakte dit heeft echt super goed geholpen.

Zelf had ik een leasepaard waar ik een keer per week met een rijtouwhalster reed ( met van die leertjes bij neus en oren zodat je geen schuren kan krijgen)
Ze reageerde hier meestal erg goed op deed dit dan ook alleen voor een ontspanne relax dagje aangezien het nogal een apart paard was .. met vreselijke moodswings, ik merkte ook meestal dat na zon bitloos relax dagje ze dan de dagen erna dat ik dan weer met bit reed ze veel fijner te rijden was weet ook niet precies waardoor.

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:47

op mn vorige vzpony kon ik tuigloos rijden, dat was opzich wel een pittige tante, maar op mn nieuwe bijrijdpaard kan ik echt niet bitloos rijden, die is gewoon veel te heet en niet meer onder controle dan, is ook nog vrij jong, 7jr. maar het ligt er idd aan hoe je ermee omgaat.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:40

Ik rijd zelf wel met bit maar ik zou niet weten waarom bitloos slecht zou zijn