Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Saskia505 schreef:Ik heb meer dan genoeg ervaring in het beoordelen van het exterieur en weet wat voor invloed exterieurmatige kenmerken hebben op de beweging van het paard. Ik weet dan ook precies hoe ik het exterieur moet beoordelen, en daar is niet meer een of ander leuk cursusje meer voor nodig.
Ga je zelf eens verdiepen in het exterieur van een paard en wat voor invloed iets heeft op de beweging. Misschien leer je dan eens hoe je de lendenen moet beoordelen en wat voor invloed het heeft. Als ik jou reacties zo lees, denk ik namelijk dat je niet echt weet hoe je de lendenen moet beoordelen.
Leonora schreef:dat verklaren is heel makkelijk, ga maar eens recht op staan en probeer naar de sterren te reiken. Op het hoogste punt maak je als het ware automatisch je rug hol. Als welk paard dan ook zijn voorbeen zo hoog tilt, treedt hetzelfde mechanisme in werking.
Leuke discussie hier
horseyfries schreef:Saskia505 schreef:Ik heb meer dan genoeg ervaring in het beoordelen van het exterieur en weet wat voor invloed exterieurmatige kenmerken hebben op de beweging van het paard. Ik weet dan ook precies hoe ik het exterieur moet beoordelen, en daar is niet meer een of ander leuk cursusje meer voor nodig.
Ga je zelf eens verdiepen in het exterieur van een paard en wat voor invloed iets heeft op de beweging. Misschien leer je dan eens hoe je de lendenen moet beoordelen en wat voor invloed het heeft. Als ik jou reacties zo lees, denk ik namelijk dat je niet echt weet hoe je de lendenen moet beoordelen.
Hoe verklaar je dat lendenen die volgens jou zo goed zijn in beweging zo wegzakken? Als een paard met goede lendenen slecht gereden wordt, kan hij strak worden, maar kan hij gewoon niet zover wegzakken als op de foto's te zien is, simpelweg omdat dat anatomisch niet lukt.
Dus leg het me maar uit, want ik weet er niets van volgens jou en kan nog veel van jou leren. Ik sta altijd open voor nieuwe inzichten, dus vertel!
Bomba schreef:Ik sluit me aan bij Leonora en Webster. De lendenen bij Totilas worden in training inderdaad 'hol' omdat de beweging die hij met zijn voorbenen maakt, te extreem is. Het is lichamelijk niet mogelijk om die beweging in het voorbeen te kunnen maken om vervolgens toch los en als het ware bol in de rug te blijven.
En daarmee bereik ik precies waarvoor deze discussie bedoeld was: Totilas is dus te extreem. Hij kan niet meer mooi in verbinding blijven door het extreme voorbeengebruik.
Ilzas schreef:Bomba schreef:Ik sluit me aan bij Leonora en Webster. De lendenen bij Totilas worden in training inderdaad 'hol' omdat de beweging die hij met zijn voorbenen maakt, te extreem is. Het is lichamelijk niet mogelijk om die beweging in het voorbeen te kunnen maken om vervolgens toch los en als het ware bol in de rug te blijven.
En daarmee bereik ik precies waarvoor deze discussie bedoeld was: Totilas is dus te extreem. Hij kan niet meer mooi in verbinding blijven door het extreme voorbeengebruik.
. Eens. En ook met Saskia505.
Bomba schreef:Ik sluit me aan bij Leonora en Webster. De lendenen bij Totilas worden in training inderdaad 'hol' omdat de beweging die hij met zijn voorbenen maakt, te extreem is. Het is lichamelijk niet mogelijk om die beweging in het voorbeen te kunnen maken om vervolgens toch los en als het ware bol in de rug te blijven.
sporter schreef:pharagirlke schreef:Mening? Ze zegt gewoon wat er gebeurt.....
listiglistje: als Totilas ergens moeite mee heeft dan is het wel tact bewaren.
Ze zegt wat er volgens haar gebeurd zijn toch 2 verschillende dingen hoor.
pharagirlke schreef:listiglistje: als Totilas ergens moeite mee heeft dan is het wel tact bewaren.
pharagirlke schreef:Hm, ik zal maar niet zeggen wat ik vind van je blind te verschuilen achter de FEI en de juryleden om vervolgens wel de juryleden op landelijk niveau "goed" of "slecht" te noemen.... Weet natuurlijk niet hoe het in Nederland zit. Maar iig hier komen er soms ook jury's die internationaal jureren hier jureren op basis niveau.... En dan mogen mensen het er wel "niet mee eens zijn"...
sporter; Totilas kan het iig niet want hij doet het niet. Tot nog toe is hij "one of a kind" dus daarmee is het toch wel enigszins "bewezen" dat het niet mogelijk is.... Iig voor nu.