Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia505

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:30

Ik heb meer dan genoeg ervaring in het beoordelen van het exterieur en weet wat voor invloed exterieurmatige kenmerken hebben op de beweging van het paard. Ik weet dan ook precies hoe ik het exterieur moet beoordelen, en daar is niet meer een of ander leuk cursusje meer voor nodig.
Ga je zelf eens verdiepen in het exterieur van een paard en wat voor invloed iets heeft op de beweging. Misschien leer je dan eens hoe je de lendenen moet beoordelen en wat voor invloed het heeft. Als ik jou reacties zo lees, denk ik namelijk dat je niet echt weet hoe je de lendenen moet beoordelen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:43

Wat leuk, al dat geherrie over Totilas.
Totilas wordt wel degelijk gereden met een weggedrukte rug.
Is goed te zien op de foto's en ik hem hem al vaker gereden
gezien, live, door Edward Gal.
Het is onvoorstelbaar jammer, dat het publiek gaat bepalen wat
mooi is in de dressuursport.
Waar was de dressuur ook al weer voor? Had dat niet iets met het
gereden paard te maken?
Dat Totilas zo extreem hoog zijn voorbenen optilt, heeft te maken
met de training die hij krijgt. Dit wordt hem aangeleerd. Natuurlijk
kan hij voor al goed bewegen, maar niet zo als hij nu doet. De verhouding
met zijn achterhand, is helemaal uit zijn verband getrokken.
Achter doet Totilas veel en veel te weinig. Dus niet goed. Hij loopt als
een tuigpaard. En Edward moet hem echt wel aan de voorkant flink tegen
houden hoor.
Te weinig is niet goed, dus een niet spectaculair paard, maar te veel is ook niet
goed. Alleen is die grens nog niet bepaald.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 18:07

Ik heb ook geleerd om de lendenen vanaf de zijkant te beoordelen hoor. Vind hem op de standfoto geen weke lendenen hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:42

Edit nvm :x
*kan niet meer verwijderen*

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:59

Saskia505 schreef:
Ik heb meer dan genoeg ervaring in het beoordelen van het exterieur en weet wat voor invloed exterieurmatige kenmerken hebben op de beweging van het paard. Ik weet dan ook precies hoe ik het exterieur moet beoordelen, en daar is niet meer een of ander leuk cursusje meer voor nodig.
Ga je zelf eens verdiepen in het exterieur van een paard en wat voor invloed iets heeft op de beweging. Misschien leer je dan eens hoe je de lendenen moet beoordelen en wat voor invloed het heeft. Als ik jou reacties zo lees, denk ik namelijk dat je niet echt weet hoe je de lendenen moet beoordelen.

Hoe verklaar je dat lendenen die volgens jou zo goed zijn in beweging zo wegzakken? Als een paard met goede lendenen slecht gereden wordt, kan hij strak worden, maar kan hij gewoon niet zover wegzakken als op de foto's te zien is, simpelweg omdat dat anatomisch niet lukt.
Dus leg het me maar uit, want ik weet er niets van volgens jou en kan nog veel van jou leren. Ik sta altijd open voor nieuwe inzichten, dus vertel!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:17

dat verklaren is heel makkelijk, ga maar eens recht op staan en probeer naar de sterren te reiken. Op het hoogste punt maak je als het ware automatisch je rug hol. Als welk paard dan ook zijn voorbeen zo hoog tilt, treedt hetzelfde mechanisme in werking.

Leuke discussie hier *D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:30

Sinds wanneer is een mens gebouwd als een paard?

Maar als ik voor de lol even meedenk, dan hebben sommige mensen daar een groter bereik in dan anderen, omdat sommigen dan belemmerd worden door hun bouw. Een paard wat van nature absoluut geen weke lendenen heeft (of soepele, als je week te negatief vind) zou dan volgens jou helemaal niet zo hoog KUNNEN komen met zijn voorbeen want dan houden die lendenen dat tegen. Waar of niet waar?
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 16-11-09 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:33

Leonora schreef:
dat verklaren is heel makkelijk, ga maar eens recht op staan en probeer naar de sterren te reiken. Op het hoogste punt maak je als het ware automatisch je rug hol. Als welk paard dan ook zijn voorbeen zo hoog tilt, treedt hetzelfde mechanisme in werking.

Leuke discussie hier *D

Ja, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat je met je benen zo ver mogelijk in de buurt van je buik moet komen. Dat kan alleen door je buikspieren in te trekken en je rug "bol" te maken. En niet met je armen zwaaien. (optische vergelijking met een paard, dan)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 14:38

Ik sluit me aan bij Leonora en Webster. De lendenen bij Totilas worden in training inderdaad 'hol' omdat de beweging die hij met zijn voorbenen maakt, te extreem is. Het is lichamelijk niet mogelijk om die beweging in het voorbeen te kunnen maken om vervolgens toch los en als het ware bol in de rug te blijven.

En daarmee bereik ik precies waarvoor deze discussie bedoeld was: Totilas is dus te extreem. Hij kan niet meer mooi in verbinding blijven door het extreme voorbeengebruik.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:52

Loopt deze discussie nog steeds :=

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:53

horseyfries schreef:
Saskia505 schreef:

Hoe verklaar je dat lendenen die volgens jou zo goed zijn in beweging zo wegzakken? Als een paard met goede lendenen slecht gereden wordt, kan hij strak worden, maar kan hij gewoon niet zover wegzakken als op de foto's te zien is, simpelweg omdat dat anatomisch niet lukt.
Dus leg het me maar uit, want ik weet er niets van volgens jou en kan nog veel van jou leren. Ik sta altijd open voor nieuwe inzichten, dus vertel!

Dat verklaren is simpel. Precies wat mijn voorgangers hier zeggen: Totilas wordt met zo'n abnormaal groot voorbeen gereden en dat maakt het voor hem dus onmogelijk om in verbinding te blijven. Ik denk dat je zou schrikken als je door het zadel en sjabrak heen zou kunnen kijken als Totilas op deze manier wordt gereden. De rug is weggedrukt, maar dan is ook niet meer dan logisch wanneer een paard op deze manier loopt. En de weggedrukte rug houdt dan ook direct verband met de lendenen, die kunnen als het ware niet anders dan weggedrukt worden.
Dus Jenny, ik weet dat het moeilijk voor je is om te begrijpen... Maar Totilas is geen paard wat wegens een grote activiteit in de achterhand en verzameling met een grotere voorbeentechniek gaat draven, maar het is een paard die er op wordt getraind om met zoveel mogelijk techniek in het voorbeen te kunnen draven. En uiteraard heeft hij van nature aanleg daarvoor, maar hij zo juist zo getraind moeten worden dat hij actiever in het achterbeen wordt en meer in verbinding gaat en dan met niet zo'n abnormaal voorbeen loopt. Net wat ik eerder al zei. Het is geen dressuurpaard meer, maar een showpaard.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:54

Bomba schreef:
Ik sluit me aan bij Leonora en Webster. De lendenen bij Totilas worden in training inderdaad 'hol' omdat de beweging die hij met zijn voorbenen maakt, te extreem is. Het is lichamelijk niet mogelijk om die beweging in het voorbeen te kunnen maken om vervolgens toch los en als het ware bol in de rug te blijven.

En daarmee bereik ik precies waarvoor deze discussie bedoeld was: Totilas is dus te extreem. Hij kan niet meer mooi in verbinding blijven door het extreme voorbeengebruik.

:j . Eens. En ook met Saskia505.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:56

Ilzas schreef:
Bomba schreef:

:j . Eens. En ook met Saskia505.

Ik ben het er ook geheel mee eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:56

Eens met Saskia505.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:00

ik ben het er niet mee eens, maar die discussie zal blijven lopen vrees ik.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:09

Nou bulck, dat geeft toch ook niet? Ik zou zeggen, kom met (bij voorkeur: nieuwe) argumenten.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:14

Bomba schreef:

Dit hele stuk staat vol met jou MENINGEN. Misschien moet je het niet neer schrijven alsof het feiten zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:14

Als Totilas idd met een weggedrukte rug zou lopen, zou je dat terug zien in de tact.
Maar de tact blijft bewaard, zeker gezien zijn leeftijd waardoor hij nog wat mispassen zou kunnen/mogen maken.

Bij Lingh vond ik dat nl wel vaak het geval, daar zaten regelmatig tactmatige missers tussen....
Btw Lingh is wel extreem gereden, als 3/4 jarige was dat een goed maar "gewoon" paard van voor. (hij heeft bij mij op stal gestaan als jong dier)
Totilas is veel meer getalenteerd van nature, die liep op jonge leeftijd al met veel meer expressie.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 16-11-09 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:15

Mening? Ze zegt gewoon wat er gebeurt.....
listiglistje: als Totilas ergens moeite mee heeft dan is het wel tact bewaren.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:17

pharagirlke schreef:

Ze zegt wat er volgens haar gebeurd zijn toch 2 verschillende dingen hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:19

sporter schreef:
pharagirlke schreef:

Ze zegt wat er volgens haar gebeurd zijn toch 2 verschillende dingen hoor.

Wat gebeurt er volgens jou dan? Want ik zie ook die slechte verbinding...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:24

pharagirlke schreef:

Dat is jouw mening, niet de mening van de FEI juryleden of hebben ze allemaal stront in de ogen :+

Artikel 401: Doel en algemene principes (hier houden de FEI juryleden zich aan ;) )

http://www.klassiskdressur.com/Artikler ... %20FEI.htm

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:34

Het gaat er helemaal niet om wat ik wel of niet zie.

Bomba schreef: Het is lichamelijk niet mogelijk om die beweging in het voorbeen te kunnen maken om vervolgens toch los en als het ware bol in de rug te blijven.

Hier is geen enkel bewijs voor.
Dus is de conclusie ook geen feit maar een mening.
Niks mis mee als je er zo over denkt. En er zit naar mijn mening ook wel een kleine kern van waarheid in. Toch zie ik Totilas ook hele stukken fijn over de rug lopen. Het gegeven of Totilas te extreem is is een mening dat is het enige wat je kunt concluderen uit dit toppic. Er zijn in iedergeval een heel zooit je FEI jury leden die het niet met je eens zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:35

Hm, grappig dat men zich nu van blind te verschuilt achter de FEI en de juryleden om vervolgens wel de juryleden op landelijk niveau "goed" of "slecht" te noemen.... Weet natuurlijk niet hoe het in Nederland zit. Maar iig hier komen er soms ook jury's die internationaal jureren hier jureren op basis niveau.... En dan mogen mensen het er wel "niet mee eens zijn"... Enigszins hypocriet als je het mij vraagt maar goed. :+

sporter; Totilas kan het iig niet want hij doet het niet. Tot nog toe is hij "one of a kind" dus daarmee is het toch wel enigszins "bewezen" dat het niet mogelijk is.... Iig voor nu.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:38

pharagirlke schreef:
Hm, ik zal maar niet zeggen wat ik vind van je blind te verschuilen achter de FEI en de juryleden om vervolgens wel de juryleden op landelijk niveau "goed" of "slecht" te noemen.... Weet natuurlijk niet hoe het in Nederland zit. Maar iig hier komen er soms ook jury's die internationaal jureren hier jureren op basis niveau.... En dan mogen mensen het er wel "niet mee eens zijn"...

sporter; Totilas kan het iig niet want hij doet het niet. Tot nog toe is hij "one of a kind" dus daarmee is het toch wel enigszins "bewezen" dat het niet mogelijk is.... Iig voor nu.

Ja dat is wel erg simpel gedacht. Dan denken wij heel anders over bewijs. Ben blij dat ze voor de rechtbank jou definitie niet gebruiken.