Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:36

Een ieder moet zelf beslissen wat hij of zij doet. Pling
Hier wil ik echter dat mensen op mijn paarden met cap rijden, stiefdochter ook.
Heb het een tijdje niet gedaan, ben gelanceerd, scheen 5 meter te hebben gevlogen en zag sterretjes. Clown Gelukggehad, daar ik eigenlijk als een slappe hap op een paard zit (zit eerder te relaxt dan te gespannen op een paard)en soepel vlieg. Koe
Maar die cap gaat nu vrijwel altijd op! Bloos

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:37

ja,als iemand op mijn pony rijdt moeten ze van mij ook een cap op.
ook als we ergens stonden waar het niet verplicht is.

ik snap ook wel dat je verzekering dit wilde checken mistral94

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:38

Snoevie schreef:

Precies op mijn paarden ook!

arcossliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:39

Met cap want ik val meestal toch:P
nee dat valt mee maar ik ben dit jaar gevallen van het paard en heb een springstaander op me gekregen en me kaak gebroken en zonder cap had ik waarschijnlijk ook nog een hersenschudding gehad

dus ik ben wel blij met een cap

xx

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:48

geen cap op? dan ook niet het paard op.
dat is een regel van mij naar mijn dochter toe Afgod

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:49

MISTRAL94 schreef:
Snoevie schreef:

Precies op mijn paarden ook!

Bij mij mag in de regel niemand bij mijn paarden in de búúrt komen.

Dat is om mijn aansprakelijkheid te beperken. Heeft verder nergens mee van doen.

Dit is hetzelfde als de draagplicht door organisatoren en eigenaars. Staat verder ooveral los van en is een geheel eigen leven gaan leiden waardoor nu een cap magische eigenschappen lijkt te bezitten: ´het aantal ongevallen moet omlaag, de cap moét op.´ Gestoord
Leer beter rijden (aan), dát brengt het aantal ongevallen omlaag Pling Een valhelm helpt om de ernst van een deel van de mogelijke gevolgen van een val te beperken. Niet meer, niet minder.

hc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:51

je opmerking over de valhelm ben ik het helemaal mee eens.
en ook dat beter leren rijden(en omgaan met paarden)het aantal ongevallen beperkt.

alleen werk je wel met levende dieren en kunnen we niet alles voorkomen.

het is je goed recht om te bepalen dat er niemand bij je paarden komt,kan de reden ook goed begrijpen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:22

HJ Lozeman rijdt voor NL in de eventing. Topruiter!
Paard gled uit, voet schiet door beugel, HJ meegesleurd, riem laat los, paard weg, HJ zwaar gekeuste enkel en cap die compleet geschaafd was.

Alsof goed rijden je garantie biedt.. Beetje naief.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:39

Hierbij even een plak/knip berichtje waarin wellicht eea duidelijk wordt:

In dat geval blijf je gewoon aansprakelijk als ze door een eigen gedraging van het paard letsel oploopt.

De vraag is verder of het niet dragen van een cap jouw schadevergoedingsverplichting vermindert. Wanneer er sprake is namelijk van 'eigen schuld' aan de kant van een benadeelde dan vermindert dat de schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke.
Deze eigen schuld kan varieren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen ligt.
Wanneer er geen cap gedragen is dan kan dit zeker bijdragen aan het percentage eigen schuld, maar dan wel alleen voor dát deel van het letsel dat met cap voorkomen zou zijn. Breekt ze dus een been dan heeft dat daar geen invloed op. Was het een schedelbreuk dan heeft het er wel invloed op.
De vraag is echter wel of de invloed groot zal zijn, want bij ernstig hoofdletsel zal een rechter tot niet snel geneigd zijn om erg veel 'eigen schuld' toe te kennen. In die overweging wordt ook meegenomen de ernst van het letsel (hoe erger, hoe eerder men geneigd is geen eigen schuld toe te kennen) en de vraag of er een draagkrachtige verzekeraar voor de schade moet gaan opkomen (dus als er een verzekering is zal men zal men ook eerder geneigd zijn geen eigen schuld toe te kennen).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:27

detour schreef:
HJ Lozeman rijdt voor NL in de eventing. Topruiter!
Paard gled uit, voet schiet door beugel, HJ meegesleurd, riem laat los, paard weg, HJ zwaar gekeuste enkel en cap die compleet geschaafd was.

Alsof goed rijden je garantie biedt.. Beetje naief.

Voet door de beugel = onveilige beugel Pling
Hoezo meegesleurd, stopte het paard niet = slecht beleerd Pling
Paard weg = ongeleid projectiel van 500 kilo = slecht opgevoed en onverantwoordelijk groot risico naar anderen Pling

Is nogal wat mis mee voor de cap ten tonele komt....

De enige garanties in het leven zijn dat het eindig is en dat alles aan verandering onderhevig is.

hc

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:37

Ik heb een deel van het topic doorgelezen, maar niet alles (is ook nogal veel). Allereerst wil ik zeggen dat ik van mening ben dat het ieders eigen keuze is wel of geen cap te dragen. Zelf draag ik er zeker wel één en dit zal ik ook altijd doen. Ik val dan wel niet snel van een paard, maar het kan altijd gebeuren en ook je paard kan een keer onderuit gaan. Je hebt er dus naar mijn mening niet altijd invloed op. Pas geleden was ik op buitenrit en ik reed in een lekker galopje op een heel braaf paard. Helaas was het paard tijdens de rit smaller geworden dan toen we vertrokken (het was namelijk een hele lange rit Knipoog ). De plek waar de singel zat was het breedste punt en naar achter toe werd de buik van het paard alleen maar smaller. Tijdens de galop gleed het zadel dus zo ver naar achteren dat ik met het zadel en al op de kont van het paard belandde. Dit alles ging zo snel dat ik niet meer optijd kon ingrijpen. Het zadel kwam toen ondersteboven te hangen en dat zat natuurlijk wat moeilijk Bloos Om een lang verhaal kort te maken viel ik er dus af en belandde behoorlijk hard op mijn hoofd. Zelfs met cap was ik even buiten westen en ben ik meer dan een half uur mijn geheugen kwijt geweest. Moet er niet aan denken wat de gevolgen waren geweest indien ik zonder cap had gereden.
Met dit (inmiddels wel erg lange) verhaal wil ik duidelijk maken waarom een cap naar mijn mening toch best handig kan zijn in sommige situaties. Nogmaals, het is aan ieder voor zich om te bepalen of hij/zij met of zonder cap wil rijden, maar het argument: "ik draag geen cap, want ik val er toch niet af", gaat wat mij betreft niet op.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:49

nee dat kun je ook niet zeggen ben ik van mening het hoeft niet de schuld te zijn van het paard zoals in jouw geval . maar had je niet iedere x effe aangesingeld dan?

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:03

montoya schreef:
nee dat kun je ook niet zeggen ben ik van mening het hoeft niet de schuld te zijn van het paard zoals in jouw geval . maar had je niet iedere x effe aangesingeld dan?

ja dat was juist ook het gekke. De singel kon echt niet strakker; naderhand hebben we dat natuurlijk nog even gecontroleerd. Maar in een galop kan een zadel gemakkelijk een paar mm verschuiven en zelfs dat was blijkbaar al teveel. Een borsttuig bood uiteindelijk de oplossing, maar toen was het kwaad natuurlijk al geschied.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:07

ja dat is meestal zo dat het kwaad al geschied is .
maar verder ben je er goed vanaf gekomen??
en je paard ook?

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:40

montoya schreef:
ja dat is meestal zo dat het kwaad al geschied is .
maar verder ben je er goed vanaf gekomen??
en je paard ook?

Ja ik ben daarna gelijk weer verder gereden. Wel met flinke hoofdpijn en spierpijn, maar verder niets ernstigs gelukkig! Paard was hevig geschrokken, maar wat wil je ook als er ineens een zadel onder je buik hangt. Ach gut Maar dit soort dingen kunnen gewoon gebeuren. Een cap beschermt echt niet tegen alle vormen van letsel, maar het feit dat het risico op hersenletsel met cap kleiner is dan zonder, is voor mij al reden genoeg.
Laatst bijgewerkt door HELder op 23-09-08 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:42

gelukkig dat alles toch goed is afgelopen.
ja ik ben ook echt een voorstander van een cap . in je hoofd zitten toch wel heel belangerijke orgaantjes en daar ben ik ook zuinig

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 06:27

daarom draag ik hem ook.
het geeft geen garanties,maar kan ernstiger letsel voorkomen.
en iets is imo beter dan niets.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:32

HELder schreef:
Helaas was het paard tijdens de rit smaller geworden dan toen we vertrokken (het was namelijk een hele lange rit Knipoog ). De plek waar de singel zat was het breedste punt en naar achter toe werd de buik van het paard alleen maar smaller. Tijdens de galop gleed het zadel dus zo ver naar achteren dat ik met het zadel en al op de kont van het paard belandde.

Wederom een door vaardigheid te voorkomen voorbeeld. Voorkomen is beter dan beschermen.

Al met al vind ik dit topic één grote drogredenering met de relativiveiligheidstheorie als valkuil voor het niet verbeteren van vaardigheid.

Váárdigheid is de kern, moét. Die cap kán je ook opzetten, optioneel.

De rest is individuele beleving en over die van een ander kan niemand een mening hebben.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:36

Omdat vaardigheid niet afdoende is mbt paardensport uitoefenen, is een cap gewoon van enorme belang. Pling
Je kunt Anky heten en dan nog kun je worden gelanceerd, kan het paard uitglijden, omvallen, etc. En dat hoeft niet eens te komen door onkunde van de ruiter. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:59

detour schreef:
Omdat vaardigheid niet afdoende is mbt paardensport uitoefenen, is een cap gewoon van enorme belang. Pling

Vínd JIJ een cap van belang.

Ík vínd dat een cap een zinvol stuk beschermende kleding kán zijn mits de ruiter begrijpt wat het níet is. Anders heeft het contra-productieve aspecten.

Jij víndt vaardigheid alleen niet voldoende, ik wel.

Jij kan je die beleving mogelijk niet voorstellen en kan zéker geen mening vormen over mijn beleving en de toegevoegde waarde van het vrij rijden voor mij.
Idem optoming.
Vaardigheid is daarbij voor míj genoeg.
Nogmaals; projecteer jouw perceptie op basis van jouw eigen ervaring en beleving ervan NIET op een ánder. Dat recht heb je niet Pling

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:08

IS een cap van belang. Is niet eens een kwestie van mening. Knipoog Dat is gewoon van belang ALS je voor veiligheid kiest. Daar is een cap voor namelijk. Knipoog
Als mensen door oorzaken buiten hen en paard om vallen- is er bij hoofdletsel minder kans op schade met cap op. Da's niet een kwestie van mening, dat is pure logica! Pling

Je hebt kennelijk weinig of geen ongelukken zien gebeuren waarbij ruiters zeer vaardig waren maar door externe factoren paard en ruiter vielen.
Ach gut Dat schudt je goed wakker namelijk.

Weet niet hoe het in Spanje gesteld is met rechten, maar mijn recht om dit te melden is er zeker wel. Misschien idee dat te accepteren, HC?.. Knipoog

Hoe zit het dan met je zoontje HC? Als hij zou rijden, mag zijn cap dan af als hij in jouw ogen genoeg vaardigheid heeft?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:19

HC, ik heb het idee dat niemand hier zit te vertellen dat jij per se een cap op moet hoor... iedereen probeert gewoon te vertellen waarom zij vinden dat een cap noodzakelijk is. Niemand zegt dat jij het fout doet... alleen achter je logica komen is soms lastig omdat je het zo aanvallend brengt. vind IK. Lachen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:48

nja sheran dat ben ik helemaal met je eens en heb ik ook al geprobeerd te zeggen. maar helaas wordt dat niet gelezen ofzo..... het is geen discussi meer maar een welles nietes topic. jammer

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:49

Nou, wat een discussie zeg! Ik ben het met HC eens dat de meeste valpartijen voorkomen zouden kunnen worden door een vaardige ruiter, maar ik ben het met detour eens dat dit echt niet altijd het geval is. En daarnaast, iedereen kan weleens iets over het hoofd zien, zelfs de meest vaardige ruiter. Niet alles is namelijk zo voor de hand liggend. Maar nog even een voorbeeld. Er was toch laatst op het nieuws (weet evenniet meer precies hoe of wat) iets over die kuilen die in het bos waren gegraven en daarna weer afgedekt met takken ed. Als jij daar aankomt met je paard in draf of galop of voor mijn part gewoon in stap, dan zie je zo'n kuil echt niet en kan het heel erg mis gaan. Mag je mij eens vertellen waar de ruiter dan tekortschiet. Blond Nogmaals, prima als je zonder cap rijdt, maar op mij komt het bijna over dat hc een vindt dat een cap onzin is en dat is het volgens mij niet.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:52

eencap is zekers geen onzin . en de vaardigheden leer je toch door het paard rijden?
ik ben nietgeboren hoor met een paard tussen mijn benen Clown Clown