DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:35

Paardentango schreef:
ze;fs sex op het toetsenbord hier,
Bloos!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:15

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:03

Mijn vraag met betrekking tot het springen was eigenlijk, waarom zou een springruiter LDR gebruiken als een paard daarmee op de voorhand komt, waardoor een paard minder kracht heeft in de afsprong?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:15

Um, nou wil ik niet opscheppen, maar ik het Rafael Soto vaker aan het werk gezien. Hij kan heel aardig instellen en op show momenten het paard helemaal laten zakken.
Soto vind ik een bekwaam ruiter en zeker gevoel voor het paard.
Ignacio Ramblas kan dat ook en scoort daar gelukkig ook mee.
Beide heen zijn ook typisch SPaans, ze houden van show.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:22

Karl66 schreef:
Mijn vraag met betrekking tot het springen was eigenlijk, waarom zou een springruiter LDR gebruiken als een paard daarmee op de voorhand komt, waardoor een paard minder kracht heeft in de afsprong?
Misschien trainen ze voor de landing Tong uitsteken

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:41

Waarom sprigners, dressuurders en dergelijke ldr meepakken in de training is voor beiden gelijk namelijk een soepel evenwichtig gaand paard. We willen een lenige atleet die nergens vasthoud en dat bereiken we zo.
En die vliegen op dit moment is een ware ramp, er zijn er veel te veel volgens mij die allemaal bij de ogen van het paard willen zitten,

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:19

LDR aanrijden op een spring lijkt me bepaald geen goed idee, alleen al omdat je paard die hindernis dan niet ziet. Het is best fijn als je paard ook even meedenkt bij het springen Knipoog LDR gebruik je in het loswerken en dat heeft Kafue al toegelicht.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:17

Lielle schreef:
LDR gebruik je in het loswerken en dat heeft Kafue al toegelicht.
Is dan misschien toch een verschil, want men gebruikt het ook tijdens de zwaardere oefeningen in dressuur (waarvan mij de logica dus nog altijd ontgaat, gezien het gewicht op de voorhand).

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:51

*leest al even mee*
Daar heeft QQQQ een punt!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:07

En toch is niet altijd het gewicht op de voorhand tijdens de LDR fase. Als je tijdens het rijden van bijvoorbeeld de passage de hals rond laat worden en laat zakken en soms doen ze het zelf dan is het meer als een oefening in uiterste ontspanning en durchalssig gereden dan dat wat anders. Het paard is rond en dan van voor tot achter maar wel met een heel correct ondergeschoven achterhand. Waarin je dus zeer zeer zeker niet moet menen dat de neus op de boeg beland of getrokken moet worden. Uit zichzelf van achter tot voor rond.
Denk ook niet dat LDR met de neus op de boeg is want dat is niet zo dat is hyperflexion. En bovendien mag het paard het doen, hij moet het niet. Als je gaat dwingen is het beoogde doel de lossigheid weg.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:14

Vork weer eens...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:15

Zo, nu ben ik weer mezelf Haha!
Kafue schreef:
En toch is niet altijd het gewicht op de voorhand tijdens de LDR fase. Als je tijdens het rijden van bijvoorbeeld de passage de hals rond laat worden en laat zakken en soms doen ze het zelf dan is het meer als een oefening in uiterste ontspanning en durchalssig gereden dan dat wat anders. Het paard is rond en dan van voor tot achter maar wel met een heel correct ondergeschoven achterhand. Waarin je dus zeer zeer zeker niet moet menen dat de neus op de boeg beland of getrokken moet worden. Uit zichzelf van achter tot voor rond.
Denk ook niet dat LDR met de neus op de boeg is want dat is niet zo dat is hyperflexion. En bovendien mag het paard het doen, hij moet het niet. Als je gaat dwingen is het beoogde doel de lossigheid weg.
Ik heb je al eerder gevraagd: Waar leg jij de grens tussen wat jij LDR noemt, en wat jij hyperflexion noemt?

Het paard mag het doen, maar moet het niet? LDR ruiters beweren toch altijd dat het de ultieme controle is, omdat je je paard overal kunt plaatsen waar je wilt, wanneer je maar wilt? Als jij je paard in LDR wilt rijden open je dus je hand en geef je ruimte naar voren, zodat ie zelf kan beslissen om z'n neus naar achteren te nemen?

Kortom: verklaar je nader! Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:04

Juiste vraag, waar ligt de grens tussen hyperflection en LDR precies. Die is erg vaag, misschien voor mensen als Anky en Edward Gal niet, maar op de gemiddelde wedstrijd of thuis lokaties zie ik echt een LDR methode waarbij de indruk ontstaat dat de bestuurder, ruiter is in sommige gevallen bijna te veel gezegd, het paard dermate in een rare houding zet waarbij het paard nks anders meer kan dan lijdzaam overgeven.
Waar ligt het verschilk tussen durglassigheit en overgave wat feitelijk opgeven is van een paard.
Ik kom uit op de aanmaak van endorfinen op die momenten waardoor ook pijngrenzen worden overschreden.
Een slofteugel is een geweldig uitvinding, mits just gebruikt, het oaard kan kiezen. Met twee bitten en een kinkletting het paard zo krom trekken dat de aanblik van deze dieren onprettig wordt, is denk ik toch niet de bedoeling van paardrijden.
Waar zijn de woorden edel, trots, fier, vrolijk, plezierig en vooral cadans gebleven. Cadans zit hem niet alleen in de gang die je ziet, maar zit hem in het hele paard, dus ook in het hoofd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:27

Blijkbaar is mijn vraag te onduidelijk voor mensen.

Netzomin als een springruiter z'n paard het parcours in LDR-houding laat afleggen, laat een dressuurruiter z'n paard in LDR-houding een proef lopen. Beide gebruiken het in het opwarmen.

Maar als een dressuurpaard er van op de voorhand gaat lopen, dan zal een springpaard dat ook doen lijkt mij. Wat is dan het nut van LDR voor een springruiter die z'n paard over de hindernissen heen moet krijgen en die het zichzelf alleen maar moeilijker maakt als het paard op de voorhand loopt. Of komt het paard misschien niet zo op de voorhand als door sommigen wordt beweerd?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:34

Karl66 schreef:
Netzomin als een springruiter z'n paard het parcours in LDR-houding laat afleggen, laat een dressuurruiter z'n paard in LDR-houding een proef lopen. Beide gebruiken het in het opwarmen.

Maar als een dressuurpaard er van op de voorhand gaat lopen, dan zal een springpaard dat ook doen lijkt mij. Wat is dan het nut van LDR voor een springruiter die z'n paard over de hindernissen heen moet krijgen en die het zichzelf alleen maar moeilijker maakt als het paard op de voorhand loopt. Of komt het paard misschien niet zo op de voorhand als door sommigen wordt beweerd?
Ook dressuurruiters zouden het zichzelf makkelijker maken als ze meer gewicht op de achterhand zouden krijgen. Daarnaast trainen die springruiters die achterhand vast nog wel op andere manieren.

Zoals ik al zei, gebruiken dressuurruiters het ook in zware oefeningen.

Springruiters zie je het ook in de wedstrijdring wel toepassen - wel geven ze vlak voor de sprong even ruimte om te kijken en te springen. Daarbij gaat het vooral om controle houden - dit heeft met opwarmen dan niks meer te maken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:55

Q, tijdens de proef rijden de dressuurruiters hun paarden echt niet in LDR houding, maar een aantal mensen roepen wel dat het paard dan als gevolg van de LDR-training op de voorhand loopt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:17

Er worden een aantal zaken door elkaar gehaald:
1/. in de training kan LDR als tool worden gebruikt
2/. in een proef moet je laten zien wat gevraagd wordt, dat heeft niets met LDR te maken.

Aan datgene wat je in een proef ziet, kun je bepalen of een paard goed getraind of gereden wordt.
Een proef onthult of de training correct geweest is. Je ziet ook hoe een paard getraind is..... Nou ja alleen als je daar echt een goed oog voor ontwikkeld hebt. Haha! Haha! Haha!

BTW: Het merendeel van rijdend Nederland rijdt rijkunstig op de voorhand.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:47

Maar Goofy, je kunt nog zo'n getraint oog hebben.... je moet ook weten wat er van binnen speelt...

Afbeelding

Clown
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 11-08-06 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:53

Allereerst is het gemakkelijker om even het woord Hyperflexion te vertalen = overrekken. Dus alles waarin je gaat overrekken zou je hyperflexion kunnen noemen. Maar ik noem voor mijn gemak het rond rijden maar dan met de neus op de boeg hyperflexion, naar mijn bescheiden mening behoor je daar een paard niet te rijden aangezien dit dus echt echt overrekken is en dat is slecht.
Maar een beetje rond instellen van hals noem ik dan LDR, maar ook een iets meer voorwaarts neerwaarts en rond houden schaar ik er ook maar onder aangezien me heel duidelijk is geworden op een ander forum dat zodra de hals niet meer recht is en de neus dreigt te gaan richting achter de loodlijn men dit al Gaaaap ldr noemt en o jee das slecht.

Gelukkig kunnen we er hier nog normaal om discusieren. Ik denk ook niet dat een normaal paard zich laat dwingen door een simpel trensje in een houding die hij niet wil, maar goed dat kan ook per paard weer verschillend zijn. Zeer zeker vind ik het gebruik maken van slofteugel, stang, scherpe bitten om je paard te dwingen niet bij paardrijden horen maar bij onderdrukking ik ben daar absluut een tegenstander van.

Waar ligt het verschil tussen durchlassig en overgeven. Ik denk dat dat het zelfde is als wat is het verschil tussen zwart en wit. Dat is een wereld van verschil. Durchlassig is het volledig door laten komen van de hulpen, meestal te zien aan de oren die zijwaarts iets naar achteren ontspannen af gaan hangen de blik van het paard en het ontspannen gaan van. Dwangmatig overgeven van je ziel aan de ruiter zal geen relaxd beeld opleveren maar ook een ruiter die niet kan zitten en een doods paard.
Het verschil is dus merkbaar zowel voelbaar als zichtbaar en de echte paardenliefhebber ziet het meteen.

Een paard dat zich dwangmatig overgeeft zal niet stralen, niet dansen, niet happy zijn en geluk straal een levend wezen uit. Zit je goed in je vel dan sprankel je en ben je blij. Happy kun je ook bekijken in de weide lekker spelen met je kameraden dan is juister evenwichtige training al zichtbaar.

Ik denk niet dat LDR ultieme controle genoemd moet worden, training is natuurlijk wel streven ernaar dat het paard doet wat je zegt maar je wilt graag een tweeeenheid worden met je paard een combinatie dat lukt niet als je een gestresste strak staande bok onder je hebt maar ook niet als die sufferd alles doet wat je zegt omdat die bang voor je is. Angst, overgave straalt niet.

Als ik ronder wil dan activeer ik hem achter meer, sluit mijn hand ietsje blijf ophoudingen maken totdat hij daar is waar ik wil. Het ronder instellen moet wel een drieluik blijven tussen been, zit en als allerlaatste de hand. Langer geef je meer teugel ronderr vang je meer op soms teugels iets korter en natuurlijk de zit het paard met je zit rond rijden maar het begint ten alle tijden bij het activeren van het achterbeen die moet eronder. Als het paard niet al opgewarmd is dan kun je het vergeten./

En bij sommige paarden meot je er al helemaal niet aan beginnen bijvoorbeeld die die op de kop gebouwd zijn.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 00:05

Karl66 schreef:
Blijkbaar is mijn vraag te onduidelijk voor mensen.

Inderdaad is LDR slechts een tool die gebruikt wordt tijdens de trainingsfase van het paardrijden, net zolas lange teugel een moment van ontspanning is. Natuurlijk zijn er momenten waarop het paard op de voorhand loopt, maar die heb je al als je net op je paard stapt en hem warmstapt. Een ijsdanseres danst ook wel eens in de balletschool, maar doet ook aan hardlopen en doet ook aan gewichttraining. Eenzijdig trainen kun je niet, als je hardloopt rek je ook tussendoor je spieren en is het niet gewoon een paar kilometer dom lopen. LDR is voor nut van zowel springruiters als dressuurruiters om de paarden los te krijgen soepel lenig.
Springen is niet meer dan een galopsprong. Een springruiter heeft principieel net zoveel controle nodig als een dressuurruiter. Ik heb eens ruiters als Franke Sloothaak, Ludger Beerbaum een Z dressuurproef weg zien rijden met hun springpaarden. Springpaarden moet namelijk niet alleen goed in de hand staan ze moeten ook lenig zijn.

Nee het paard komt dus helemaal niet op de voorhand het paard is alleen maar losser, leniger. Controle oke natuurlijk krijg je een paard wat een eng object niet gezien heeft er makkelijker langs dan een die al een half uur kan kijken. Maar ik kan je vertellen als 600 kg wil kijken dan kijkt hij gewoon. Mijn paard is eigelijk nog kijkeriger dan voorheen maar dat komt omdat hij nu weer goed in zijn vel zit hij is happy en haalt weer streken uit, geen vervelende streken als ik zeg nu is het afgelopen dan is hij weer bij de les maar hij is er wel grappiger op geworden.

Kom is weer terug op dat springconcours waarin de kracht uit de achterhand komt. Een springruiter wil een paard die lenig is, een super krachtig achterbeen heeft en goed in de hand gesteld staat. Dit bereik je door cosequent te trainen en veel dressuurmatig te trainen. Dressuur is niet voor niet een synoniem voor africhten. Dresseren is africhten.

Waarom er nu bij zoveel springruiters de slof aanhangt is omdat ze denken dat ze hun paard er sneller mee kunnen trainen hij is sneller in de hand gesteld. Het is natuurlijk schiijn want een slof versneld het trainingsuur echt niet. Maar de meeste springruiters in de basis zijn voorspelbaar. Stap links, stap rechts, beetje draf links, beetje rechts, galopje links en galopje rechts klaar en daar is de groom al met paard nr. 2. Tja en in het weekend het S parcours in en verbaasd zijn als je niet voorbij hindernis 1 komt, ja wel er langs niet erover Haha! . En als de controle op de lage hindernissen ontbreekt bouw je gewoon hoger dan komt de controle ook wel Knipoog de meeste springers is echt waar Verdrietig met de pest op. En als je het ene paard niet meer rond krijgt dan is er wel weer een nieuw paard.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 08:58

Tyrza, wat een prachtige foto is dat zeg !!!

Misschien de moeite waard om op te sturen naar de faculteit,
"den mensch en het paard...."

Die wil ik wel in mijn kantoortje! (Als de verf er eindelijk op zit dan)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 09:37

Tyrza schreef:
Maar Goofy, je kunt nog zo'n getraint oog hebben.... je moet ook weten wat er van binnen speelt... Clown

Dit is de oplossing. Haha! Heel mooi, elk jurylid en elke toeschouwer zo'n apparaat. Nog een extra cursus hoe kun je een paard van 2 mensen onderscheiden en het plaatje is rond.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:03

En dat brengt ons allen weer naar het vertrekpunt.
Technisch gezien kan een paard acheruit galopperen, piafferen (Bartabas en niemand weet hie hij werkelijk heet Lachen) Technisch is veel zoniet bijna alles mogelijk.
De psyche van een paard is denk ik mischien wel 75% van het gehele plaatje. Was het niet Branderup van de volgende tekst:
Want wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:54

Gerrie schreef:
Persoonlijk zie ik liever een luchtig gedragen staart.

Die zal je bij een PRE (andalusier) niet aantreffen.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:11

Goofy44 schreef:
Je kan niet de gehele oefening op basis van een enkele foto beoordelen.

Je kan aan de hand van een foto voorspellen wat het moment ervoor en het moment er na met grote mate van nauwkeurigheid zal worden (als er geen gekke dingen gebeuren). Het vraagt alleen wat meer kennis en ervaring dan wat het gemiddelde publiek of een jurylid ziet.

Helemaal mee eens. We zijn zo gewend aan steriotiepe plaatjes van het meest karakterestieke/fotogenieke moment van een bepeelde oefeningen dat de minder geoefende kijker de andere momenten helemaal niet meer hekennen of verkeerd interpreteren interpreteren. Zo had ik een foo nog op mijn laptop staan van een internatationale amazone, van het galopmment in de unipedale ondersteuning. Haar reactie: "waar ben ik daar nou weer mee bezig"! of bij alle fotos van een galop in de fase waar een paard op de voorbenen land, wat loopt die vreselijk op de voorhand.