Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:27

Starbreeze, dat vond ik dus ook. Maar het is niet naast de deur. Ik denk dat ik met de trailer wel mee er dan een uur onderweg ben. Maar ik wil dit dolgraag meemaken. Ik wil ook een hele dag naar anderen kijken. Daar leer je ook weer enorm van.

Door wat ik met mijn vorige paard heb meegemaakt ben ik nogal zeikerig (overbezorgd), dus als ik hem daar in een box zet, zit ik zelf niet meer ontspannen. Dus ik breng hem na de les naar huis.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:59

Nou... wij zijn wel weer even zoet.
Mevrouw heeft twee weken geleden een glijer gemaakt in het land.

Even n tijdje niet meer dan stappen aan de hand... dus we gaan aan de hand verder naar buiten..

Wat n doos ook...

Goed bezig iedereen!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:04

Ik wil ook zeker een dag gaan kijken. Heb nog niet gekeken waar het precies ligt, maar het kan nooit ver zijn vanaf hier.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:22

Leuk, dat is hier praktisch om de hoek! Ik ga mij zeker aanmelden als toeschouwer. Ik weet niet of ik met paard erheen zou durven. Anderzijds ben ik wel benieuwd hoe hij zo'n paard als haar zou aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:12

Lijkt mij erg leuk! Ga eens eventjes kijken of het lukt. Zit zelf niet op fb. Voor mij ook ruim een uur rijden, maar dat ben ik wel gewend.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:27

Ik heb me voor beide dagen opgegeven, inclusief les *\o/*

Verder nog steeds druk aan het verhuizen dus ik blijf nog even in meeleesmodus

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:38

Ik heb me ook opgegeven. 1 dag les en 1 dag kijken.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:17

Ah balen, dan ben ik jarig!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:38

Milkberry, het zou wel een mooi verjaardagscadeau zijn ;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:57

Ik had vanmorgen een heel bericht getypt Tancreda n.a.v. jouw laatste bericht, maar toen ik een link naar een filmpje wilde invoegen was mijn tekst zo maar weg :(

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat er in dit topic meer mensen zitten met paarden die niet ideaal zijn gebouwd of hun problemen hebben. Het paard op mijn foto's is 23 en heeft niet meer de mooiste rug. Ik zag iedereen in dit topic zo goed gaan en bij mij lukte het allemaal nog niet. Ik baalde vreselijk en het frustreerde mij. Door aan te houden lukt het mij nu ook en we gaan steeds beter. Het duurt gewoon iets langer….

Ik las dat je ook AdB hebt gereden. Ik ook, maar ben er op een gegeven moment van af gestapt. Er miste naar mijn idee het een en ander en zo'n diepe, meer constante stretch als nu heb ik bij AdB nooit bereikt.

Een mooi filmpje dat ik deze week op de site van Will bekeek was deze:
http://www.art2ride.com/blog/sam-and-le ... -lesson-1/

Paard in het filmpje heeft een flinke geschiedenis. Het is een combinatie die nog redelijk aan het begin staat. Je ziet haar, als ze rijdt, ook iedere keer het contact met het bit herstellen door haar handen wijd en omhoog te doen. Ik vond het wel een heel motiverend filmpje.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 17:41

Een heel mooi voorbeeldfilmpje @ankem.

Zie die handen, het lijkt nergens op.
Maar zo begint het, aan een contactteugel, het paard bepaalt hier waar het zijn hoofd en hals draagt, de hand volgt met een permanent, zacht, nageeflijk, vriendelijk contact.
Stabiele handen komen pas aan de orde als het paard zijn evenwicht heeft hervonden en uit zichzelf in een gebruikshouding kan blijven.

We vragen alleen maar vriendelijk om de hals te laten vallen en belonen daarvoor.
Voor het paard is er dan een dubbele beloning, die van zijn ruiter én het voelt goed om zo te bewegen.

Het paard gaat zo zichzelf vinden, zijn eigen natuurlijke evenwicht hervinden zonder dwang en stress.
Het leert zich te ontspannen, krijgt vertrouwen in zijn ruiter, gaat steeds beter opletten en meewerken.
Het paard wordt permanent beloond voor weinig en krijgt daardoor zelfvertrouwen.
De juiste basisbespiering wordt opgebouwd, het paard wordt steeds handiger in het handhaven van zijn evenwicht.

Met dat zelfvertrouwen én het vertouwen in zijn ruiter is het klaar om te gaan dansen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:49

@Simpelman
Bedankt voor je prachtige aanvulling bij het geposte filmpje. Je kunt mijn gevoel en herkenning bij het filmpje heel mooi onder woorden brengen! *\o/*

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 18:00

@ Ankem, bedankt voor de link, zeker een heel interessant filmpje om te zien en komen ook wel wat herkenbare dingen in naar voren. Mooi duidelijk beeld van wat er nu wordt bedoeld met de contactteugel opzoeken.

Ik heb idd even via de AdB manier gereden. Die stap heeft mij een heel hoop geleerd en is echt heel waardevol voor mij en mijn merrie geweest! Helaas kwamen we er met die instructrice niet echt uit toen wij letterlijk en figuurlijk vast waren gelopen (merrie wilde niet meer voorwaarts). Toen ben ik bij een klassieke rijkunst instructrice terecht gekomen. Helaas al een jaar niet gelest bij haar vanwege een blessure van mijn paard, super jammer!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 18:24

Tc en Ankem, de filmpjes van Bailador zijn misschien ook wel herkenbaar voor jullie. Bij sommige paarden duurt het gewoon wat langer. Bailador had lichamelijke en geestelijke problemen en kon pas na 1,5 jaar zijn rug voor het eerst ontspannen en contact nemen met het bit.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:11

Vanavond nog lekker even gereden. Nu geprobeerd op jullie advies iets meer voorwaarts te rijden in de stretch. Ging best goed. Voelde dat ik toen meer aanspanning kreeg van achteruit. Alsof de boog van neus tot kont zeg maar nog meer opgespannen werd en meer veer in de rug nog. Volgens is dat de bedoeling toch?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:31

Ja :) goed bezig Ankem! Ik merk zelf dat het ook makkelijker wordt als ik iets actiever rijdt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:18

Zonder actieve achterhand geen goed stretch ;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:32

Ik moes eerst terug in tempo en in de stretch, omdat die van mij in hoog tempo vluchtte. Dus ze moest eerst voor mijn gevoel heel sloom worden en nu ze niet meer vlucht kan ik wel weer meer voorwaarts rijden. Het was nu ook mijn tempo en niet dat van haar. Was even een spanningsveld om te voelen wanneer ze dat weer zou kunnen. Begin van de week was het nog regelmatig terugvallen in het oude vluchtgedrag, maar vandaag nog maar 1x in het begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:07

Leuke filmpjes. Ik heb hetzelfde met mijn paard als jij ankem. Mijn paard wil ook graag het tempo verhogen en vluchten. Leuk om te zien hoe de dame in het filmpje met haar teugels werkt. Zo zit ik op het moment ook op mijn paard, werkelijk geen gezicht, maar het werkt!

Ik heb de clinic van WF even goed bekeken, maar ik denk niet dat ik er heen ga. Misschien om te kijken, maar wij zijn net verhuist en hebben nogal wat geld uitgegeven en we moeten ook nogal wat geld uitgeven de komende maanden en ik kan het (helaas) maar 1x uitgeven. Misschien dat hij nog een keer komt en dat ik er later heen kan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:24

Filmpje van Sam en Legacy wat ankem had geplaatst vond ik leuk.. en ook zeer herkenbaar.. zit af en toe nu ook als een malloot op het paard met de teugels raar hoog en wijd. Maar het is allemaal vriendelijk etc.

Filmpjes van Bailador... vond ik niets... zeker niet omdat ze in het laatste filmpje het paard rijden met bijzet teugel en aangeven dat ze hem hele tijd met stang en trens hebben moeten rijden omdat hij te gevaarlijk was... Tja.. van dat soort dingen word ik toch gewoon verdrietig (wat voor instructeur of goede bedoelingen er ook achter zitten).

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:14

Aan het begin van ons rondje bijna in de sloot beland door een trekker. Daarna wilde paardlief niet meer ontspannen :(
Alles was eng, terwijl hij eigenlijk altijd heel nuchter is.
We hadden dus even een stretch dipje vandaag. Overmorgen nog maar weer eens proberen in de bak.
Ik zie wel met de week de halsspieren meer ontwikkelen

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:17

Evelijn, ik denk dat je verdrietig bent als je met een gebroken rug in het ziekenhuis ligt. Dat paard is inderdaad gevaarlijk en wordt om veiligheidsredenen met stang en trens gereden. Toen mijn instructrice daar was, was Bailador weer terug omdat hij bij zijn eigenaar niet meer te berijden was. Ik heb een filmpje gezien dat Will dit paard weer voor het eerst rijdt en dat dit paard met stang en trens wordt gereden is niet zielig. Hij rijdt gewoon met een contactteugel en het enige wat hij die dag tot doel had, was om hem in ontspanning in de stretch te krijgen. Alleen maar in stap. Dan zie je dat paard schrikt en weg wil rennen, Will neemt dan de teugels aan om daarna direct weer terug ontspannen. Wat ik zielig vind is als een stang en trens misbruikt worden om een paard in die krul te houden, wat ik helaas zo vaak zie.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:43

Dat zal best Damian... maar misschien moet je niet op elk paard willen stappen. (zelfs niet als je WF bent)
(En je kan ook met het makste paard je rug breken even schrikken en verkeerd vallen is zo gebeurd als je inschat dat het risico daarop groter is dan 80% ofzo... Stap dan gewoon niet op.)

Natuurlijk is het verdrietig als paarden in de krul worden getrokken... maar dat betekend niet dat een paard wat kennelijk zo uit zijn plaat gaat nog geschikt is voor het werk wat ze nu met hem willen doen.
Zelfs niet als dat op de meest vriendelijke manier gaat. Denk dat je bij elke methode/instructeur wel moet blijven reflecteren of dat wel de beste oplossing is.
Net als op WF site wordt aangegeven dat hun paarden nooit in kudde op het land komen. Tja dat is hun keuze maar dat maakt het voor mij geen ideale keuze. Betekend het dan dat ik er niks meer van WF kan leren, nee absoluut niet..., maar wel zelf blijven nadenken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:11

Op welk land? Het is daar woestijn dus soms heb je geen keuze. Ze staan daar wel in groepshuisvesting in overdekte stallen. Het is daar simpelweg te warm om in een groep in een paddock te staan.

Waarom zou je niet op willen stappen? Wat is het alternatief? Dat paard had het spoken ontdekt. Hoe had jij dit opgelost? Hij heeft uiteindelijk wel bereikt dat het paard weer normaal in ontspanning te berijden is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:16

No offence maar ik denk dat als een paard correct gereden is of wordt, het niets uitmaakt welke optoming je erin hangt. Alleen kún je met stang en trens anders inwerken wanneer je dat wilt. Hetzelfde als dat je met sporen in kúnt werken, maar ze niet hoeft te gebruiken.

Ik zie het probleem niet zo. Ik vind dit dezelfde discussie als de pro bitloos groep die vindt dat ieder paard bitloos gereden kan worden. Of de NB die vinden dat ieder paard ijzerloos kan.

Ik denk dat je het per geval moet bekijken en dat niet alle paarden over één kam geschoren moeten worden.