[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:31

Fry schreef:
Liever iemand die streng maar rechtvaardig is, dan zo'n doetje die alles door de vingers ziet.. daar heb je toch niets aan.

Ja, dat zeggen ze allemaal ..
Vanuit de ratio. :j

Maar owéé als het reëel wordt, als het om de emotie gaat, de wedstrijdspanning ..

Voor je het weet sta je bij mij verhaal te halen. :D
Dan is alle ratio zomaar ineens verdwenen. :+

Nu, met bijna 30 jaar ervaring als jurylid kan ik er wel om lachen. Maar voor de beginnende juryleden is het gedrag van gestreste ruiters echt niet altijd eenvoudig. _O-

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:47

LoveUggs schreef:
Dankje Bertie! Ik krijg uiteraard gewoon zelf les. Met Gas heb ik de mogelijkheid niet. We hebben heel wat stappen terug gedaan. Ik rijd nog manegelessen omdat ik het belangrijk vind door te blijven leren. Als mijn hoofdstuk met Gaspard is afgerond ga ik op zoek naar een paard waar ik de mogelijkheid heb om door te gaan in de dressuur. Dat ik misschien te groen zou zijn kan best kloppen, maar op dit moment gaat de liefde voor mijn beste maatje voor de wens verder te komen in de dressuur. En die wens is enorm groot. Op de een of andere manier heb ik op mijn huidige stal het probleem dat de paarden over me heen lopen om het zo maar te noemen.. Terwijl ik dat met ieder ander paard niet heb. Dus op het moment loop ik wat vast. M'n ventje had last van zijn been dus hebben wij gezamenlijk besloten flink wat stappen terug te doen. Na overleg met de DA rijden wij in de bak geen/tot weinig figuren en gaan zo veel mogelijk lekker naar buiten. Vooral rechtuit. Ik grijp wel elke kans aan die ik kan aanpakken om weer wat te leren. Zo ben ik komende zaterdag bij de SGW vliegkampen aanwezig. 'S ochtends als ringmeester en 's middags als hindernis jury.

Hee, LU!
Fijn, en bijzonder dat je ziet wat je eigen beperkingen zijn! <3
Niet iedereen kan dat! :+
Het zal je zeker helpen om ook je eigen lijn te trekken in hoeverre je iemand kunt helpen. .. Of niet kunt helpen.
Er is NIETS mis met een boodschap dat je iemand niet kunt helpen. Eigenlijk roept het alleen maar MEER respect op als je kunt zeggen "HIERMEE kan ik je helpen" ... én ... "voor DIT probleem moet je echt naar een professionele instructeur".
NIETS mis, met zo'n boodschap.
EN .. eigenlijk is het helemaal niet moeilijk om dat iemand te zeggen, toch? Het toont je kracht.
Eh ..
eh ..
JOUW kracht. *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:49

juliedo24 schreef:
Wat betekend het 'over de rug rijden' eigenlijk? (Sorry, heb niet zo'n zin om 74 pagina's terug te lezen ;) ) ik heb namelijk ook wel wat foto's die ik hier wil laten zien, heb ze zo niet bij, post ze zo snel mogelijk.

Dit is een héél essentiële vraag.
Is er al op geantwoord? (ben momenteel niet zo actief)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:16

Sjolvir schreef:
Lees nog steeds mee... post eigenlijk niet..
Maar kan het nu niet laten..
[knipperdeknip ]Oh.. Bertie, moet ik ook nog kwijt, prachtig gejureerd, zo zou ik ook graag mijn punten zien, of nou hoog of laag, maar gewoon kloppend...
Vraag me alleen af of diegene met die 144 ergens tijdens haar proef niet heeft gedacht, laat ik eens afgroeten?

Sjolvir, ik wil je bijdragen in het aan-de-teugel topic heel graag blijven zien! <3
Zo, dat gezegd hebbend.

Ja, die lage punten..
Tijdens de M2 vrijdag waren er twee combinaties die bagger waren. Daarvoor ging ik mijn juryhokje uit, om even te overleggen of ze wel verder wilden rijden. Beide combinaties hebben vervolgens afgegroet. De een had een paard met een tongprobleem, en de ander .. eh .. toen had ik medelijden met het paard omdat de ruiter enorm beroerd reed en het paard dramatisch in de weg zat. Bij dat tweede paard zei de ruiter dat een gebroken beugelriem een andere zit veroorzaakte. Maar eerlijk gezegd .. de ruiter zat écht niet alleen beroerd door die beugelriem. De volgende proef zou hij alléén op ontspanning rijden, zei hij. En ik zag zijn tweede proef vanuit mijn ooghoeken .. wéér dramatisch.
Eigenlijk zou hij moeten concluderen dat hij, misschien vanwege leeftijds-fysieke beperkingen? - maar moet stoppen met rijden.
Als jurylid kun je dat niet zeggen, want je moet beoordelen wat je ziet.
Das was vrijdag.

De proef zaterdag die zo laag gepunt is.. daar had ik niet echt een probleem mee. Het paard was niet zozeer de dupe. Het ging om iemand die totaal géén idee had wat gevraagd werd - tenminste naar mijn idee, en ze heeft in Almelo ook echt nergens goed gescored..
Ik heb me inderdaad verbijsterd afgevraagd waarom deze combinatie niet begreep dat ze naar verliespunten zou rijden. Werkelijk verbijsterd.

Lage scores: de reden kan dus heel verschillend zijn.
Niet altijd gemakkelijk te accepteren of te begrijpen, voor een ruiter.

Wel een interessant idee.. jij vindt streng-maar-rechtvaardig goed.
In principe, zeg maar.

Kun je er ook mee leven als zo'n beroerd oordeel JOU overkomt? :)

Eh .. begrijp wel dat ik JOU, Sjolvir, niet bedoel.

Ik gebruik je bijdrage alleen maar om in het algemeen de vraag te stellen. :)
Laatst bijgewerkt door bertie op 25-06-13 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:20

Als ik laag gepunt word, vind ik het juist fijn te weten waarom?
want daar kan ik meer mee.
Lage punten en 4 regeltjes ingevuld leer ik niks van ;)
Dus in mijn geval.. Geef mij dat oordeel maar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:27

Hi.. ben al wel eens beroerd beoordeeld hoor, doorgaans ook nog terecht.
1 x dacht ik best leuk gereden te hebben en rond de winst te zitten, kreeg punten per sms door,
snapte toen niet hoe dat 169 kon zijn, zo fijn had hij nog nooit zijn proeven gelopen.

Snapte het wel toen ik het protocol zag :j .
Hij kon toen op de rechte stukken (gaat nu steeds beter) ondertussen met leuk veertje lopen,
deed hij die proef ook maar kon dat nog niet in de bochten.
Elk onderdeel met een wending daar (terecht) op afgestraft, echter toen hij totaal nog geen veertje had
(had nog niet de kracht en souplesse en ik verzamelde hem niet genoeg), had ik hogere punten,
simpelweg omdat hij dan taktmatig netjes door bleef lopen en dat nu net niet redde in de bochten.
Toen ik dat las, dacht ik, jup.. ze heeft gelijk, wel jammer, nou loopt ie eigenlijk beter.. rij je minder punten,
maar we timmeren gewoon verder aan de weg, time is on our side.

Ik lees overigens vaak pas laat mee als er al 3 blz commentaar bij staan, zoals bv van de filmpjes van LU,
voel dan niet de behoeft het nog een keer dunnetjes over te doen.
Probeer in andere topics waar ik in zit hier en daar wat begrip te kweken voor het wezen paard en wat respect voor ze te veroveren.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:30

Snackie schreef:
Als ik laag gepunt word, vind ik het juist fijn te weten waarom?
want daar kan ik meer mee.
Lage punten en 4 regeltjes ingevuld leer ik niks van ;)
Dus in mijn geval.. Geef mij dat oordeel maar.

Nou, als het in een wedstrijdsetting is met alle spanning van dien .. dan giert de emotie je door de keel...
Weet je zeker dat je dan blij bent met twee verliespunten?
(ik noem maar wat)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:35

Ik denk niet dat er combinaties zijn die blij zullen zijn met verliespunten, maar het feit dat je dan een fijn protocol meekrijgt met punten van kritiek waar je in de training aan kan gaan werken kan er wel voor zorgen dat je, als je weer klaar bent om verder te gaan in de wedstrijdsport, wel weer winstpunten rijd. Als je dan alleen een protocol terugkrijgt met 'het zag er niet uit' dan heb je daar natuurlijk niks aan, omdat je niet weet wat de storende factor was.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:36

Ik denk dat als je zo beroerd gereden hebt, je afgroet voor je de proef hebt uitgereden?

En dan nog, dan ga je vragen wat de jury er van vond.
Natuurlijk ga je het niet leuk vinden, maar is het niet 3 stappen terug en 1 vooruit. Leer je daar dan juist niet van?

Maar incl wedstrijdspanning, als je 2 verliespunten rijdt.. dan was je er nog niet aan toe denk ik?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:39

badeendje schreef:
Ik denk niet dat er combinaties zijn die blij zullen zijn met verliespunten, maar het feit dat je dan een fijn protocol meekrijgt met punten van kritiek waar je in de training aan kan gaan werken kan er wel voor zorgen dat je, als je weer klaar bent om verder te gaan in de wedstrijdsport, wel weer winstpunten rijd. Als je dan alleen een protocol terugkrijgt met 'het zag er niet uit' dan heb je daar natuurlijk niks aan, omdat je niet weet wat de storende factor was.

Ja, zo zou het inderdaad kunnen zijn.
Helaas zijn er veel mensen die hun protocol helemaal niet ophalen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:42

Ik heb twee keer een wedstrijd gereden (onderling) en bij de tweede keer kwam er 150 en 153 uit. Ik had amper iets op mijn protocol (behalve 3x tact en 1x impuls) en ik snapte er helemaal niks van.. Wel een domper want ik had niet het idee dat ik zó slecht gereden had. Zelfs hele mooie plaatjes geschoten tijdens die wedstrijd (zie profiel).. Toen hoefde het van mij ff niet meer..
Later, toen ik mij er meer in ging verdiepen (en mijn protocol weer eens boven toverde) ben ik mij gaan inlezen en hier terecht gekomen :D snap nu beter wat ze bedoelden, maar ik vind het nog steeds erg streng gejureerd en dat vond mn instructrice ook haha

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:45

2 verliespunten zou ik niet echt blij mee zijn, heb ze wel eens gehad :') _O- .
Hoop in normale gevallen zelf in te kunnen schatten wanneer ik allicht beter af kan groeten.

Alleen dan wel weer om bijzondere redenen gehad die verliespunten.
Met Sjol in een grijs verleden.. L1.. 1e x starten..
Zakt mijn laars uit, tot halverwege mijn kuit.. (niet lachen, kon er 's avonds niet in en 's morgens vielen ze uit)
Dus ik doe laars uit en geef hem aan iemand langs bakrand (oeps, foutje... hulp van derden en dat mag niet..)
Vervolgens vrolijk met een blij geblokte blauw en roze sok met eendjes en schaapjes mijn proef uit gereden,
kan ook nog melden (was 1e starter om 9 uur 's morgens) dat iedereen meteen wakker was en zich stond te
bescheuren naast de bak :') .
Heb dit nog jaren aan moeten horen uiteraard..

Maand later in Limburg, storm.. buiten concours.. kon echt voorlezer niet horen en ik haalde 2 proeven door elkaar,
dat was nou jammer... weer -2.

Dit was allemaal ten tijde van het mag nog niet afgroeten zonder verlies tijdperk.

En met Zwartje.... 1e x L2...
2e onderdeel, van hand veranderen diagonaal enkele passen middendraf, zoef..... foetsie was ie.. naar de andere kant.
Ik nog roepen, bakhek dicht!!! (Deden ze ook)
Aldaar te lang verzet gehad (stond stil in verzet, maar had daar wel 2 handen en benen voor nodig dus afgroeten was even geen optie)
Proef hervat en verder gereden, uiteraard was ik gediskwalificeerd, had te lang daar gestaan.
Maar ik was wel heel blij dat ik de proef mocht uitrijden, wat zwartje ook vervolgens keurig deed.
(er scheen een kat achter het jury hok te zitten)
Wel begreep toen de jury mijn bp die ik aan had bij dikke 27 graden... Ze waren verbaasd hoe snel dat brave paard ineens kon zijn.
(ik niet meer, had al vaker snelheids records verbroken met hem)

Maar aan het einde van de dag is 2 verliespunten ook weer niet zo erg, als je je paard voor elkaar hebt rij je ze er ook zo weer bij.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:46

bertie schreef:
Fry schreef:
Liever iemand die streng maar rechtvaardig is, dan zo'n doetje die alles door de vingers ziet.. daar heb je toch niets aan.

Ja, dat zeggen ze allemaal ..
Vanuit de ratio. :j

Maar owéé als het reëel wordt, als het om de emotie gaat, de wedstrijdspanning ..

Voor je het weet sta je bij mij verhaal te halen. :D
Dan is alle ratio zomaar ineens verdwenen. :+

Nu, met bijna 30 jaar ervaring als jurylid kan ik er wel om lachen. Maar voor de beginnende juryleden is het gedrag van gestreste ruiters echt niet altijd eenvoudig. _O-

Haha ik zal het merken ;)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:49

Snackie schreef:
Ik denk dat als je zo beroerd gereden hebt, je afgroet voor je de proef hebt uitgereden?

En dan nog, dan ga je vragen wat de jury er van vond.
Natuurlijk ga je het niet leuk vinden, maar is het niet 3 stappen terug en 1 vooruit. Leer je daar dan juist niet van?

Maar incl wedstrijdspanning, als je 2 verliespunten rijdt.. dan was je er nog niet aan toe denk ik?

Het bijzondere van deze combinatie was dat ze niet afgroette.
Kennelijk had ze niet door hoe beroerd het ging, ze ging gewoon stug door.
Omdat het zó bijzonder was heb ik de punten per onderdeel genoteerd op een los papier.
Een 0 (nul) betekent: "niets van wat gevraagd is is getoond". Een nul geef je niet zomaar, want meestal is er toch wel íets van een poging geweest. Als er niet eens een poging geweest is, dan houdt het gewoon op.
Een aftrek van twee punten betekent een "vergissing in het programma".
Proef 25
7
6
4
0
4
5
2
3
5
5
6
1
6
3-2
5
0
3
5
5
3
5
7
5
4
6
4
3
6
5
5
4
6
4

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:51

Phoe, zelfs zo beroerd was mijn proefje de eerste keer niet.
Wat zonde zeg!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:54

Saintelette schreef:
Ik heb twee keer een wedstrijd gereden (onderling) en bij de tweede keer kwam er 150 en 153 uit. Ik had amper iets op mijn protocol (behalve 3x tact en 1x impuls) en ik snapte er helemaal niks van.. Wel een domper want ik had niet het idee dat ik zó slecht gereden had. Zelfs hele mooie plaatjes geschoten tijdens die wedstrijd (zie profiel).. Toen hoefde het van mij ff niet meer..
Later, toen ik mij er meer in ging verdiepen (en mijn protocol weer eens boven toverde) ben ik mij gaan inlezen en hier terecht gekomen :D snap nu beter wat ze bedoelden, maar ik vind het nog steeds erg streng gejureerd en dat vond mn instructrice ook haha

Takt (dat is de correcte term, tact is iets héél anders :+ ) staat in het skala van de dressuur op nummer 1.
Ook al heb je zelf het idee dat je niet zo slecht gereden hebt, dan kan dat volgens de meetlat van een jurylid nog steeds heel beroerd zijn.
Het is belangrijk dat ruiters, en zéker ook instructeurs, weten hoe een jurylid moet oordelen.

Het kan daarom best zijn dat JIJ denkt dat je fijn gereden hebt, en dat het in de ogen van (opgeleide) juryleden gewoon bagger is. :+
Laatst bijgewerkt door bertie op 25-06-13 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:56

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:58

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 21:59

Wat vind je er zelf van?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:00

Sjolvir schreef:
Zakt mijn laars uit, tot halverwege mijn kuit.. (niet lachen, kon er 's avonds niet in en 's morgens vielen ze uit)
Dus ik doe laars uit en geef hem aan iemand langs bakrand (oeps, foutje... hulp van derden en dat mag niet..)
Vervolgens vrolijk met een blij geblokte blauw en roze sok met eendjes en schaapjes mijn proef uit gereden, kan ook nog melden (was 1e starter om 9 uur 's morgens) dat iedereen meteen wakker was en zich stond te bescheuren naast de bak :') .
Heb dit nog jaren aan moeten horen uiteraard..

Kostelijk verhaal! *\o/*

En nu ga je het opnieuw nog jaaaren horen.
..
Op Bokt! _O-
Laatst bijgewerkt door bertie op 25-06-13 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:03

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:04

Geloof alleen wel dat de jury toen de enigste was die het niet meteen grappig vond.

Ik heb altijd van die gekke dingen.
Ach.... en nog jaren horen op bokt.. deze met die sok hoor ik zelfs nog wel eens in real life.

Maren, het is hier goede gewoonte om zelf al bij de foto te vertellen wat je ziet aan jezelf en je paard.
Probeer het dan zo objectief mogelijk te doen, dus net of je het zelf niet bent, want jij weet hoe het aanvoelde, wij zien alleen hoe het eruit ziet.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:07

bertie schreef:
Saintelette schreef:

Takt (dat is de correcte term, tact is iets héél anders :+ ) staat in het skala van de dressuur op nummer 1.
Ook al heb je zelf het idee dat je niet zo slecht gereden hebt, dan kan dat volgens de maatlat van een jurylid nog steeds heel beroerd zijn.
Het is belangrijk dat ruiters, en zéker ook instructeurs, weten hoe een jurylid moet oordelen.

Het kan daarom best zijn dat JIJ denkt dat je fijn gereden hebt, en dat het in de ogen van (opgeleide) juryleden gewoon bagger is. :+

Mn instructrice is ook gewoon jury tot de Z, en zij gaf toe dat de taKt ;) in stap inderdaad niet goed was, maar dat er verder wel extreem streng gejureerd was.. Wellicht kwam het doordat ik midden in Belgie als enige Nederlandse aan de start verscheen? :+
Ach ik maak me er niet zo druk om hoor ;) is al jaren geleden en ben me er daardoor wel in gaan verdiepen ( *\o/* )

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:07

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:16

Saintelette schreef:
Wellicht kwam het doordat ik midden in Belgie als enige Nederlandse aan de start verscheen? :+

Nou, hier word ik dus ENORM BOOS van!

Het is een standaard voorbeeld van de reden ergens anders zoeken dan bij het eigen rijden.
BAH.