[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:26

Ben je niet gewoon te veel aan focussen op been stil houden? Waardoor je ze niet meer gewoon ontspannen laat afhangen? ;)

Ik had dat gisteren, paardlief liep op een gegeven moment even heel fijn en ik was ook even helemaal ontspannen, plus dat ik in een zadel zat met extra diepe zit en best veel wrong. Ik had mijn benen ineens doodstil terwijl ik er echt niks voor deed... Ander moment als ik echt heel 'druk' ben, of echt even er goed aan moet met mijn been roept dat spanningen op in het been en worden ze erg bewegelijk! Zelfde als in het begin ik trok mijn hakken continu enorm op, dus werd erg heel veel gehamerd op hakken uitdrukken, daar ging ik ook zo op letten dat ik echt moeite deed om ze uit te drukken wat weer als gevolg had dat ik wiebelbenen kreeg (spanning in het been). Ondertussen gaat dat nu wel beter en let ik er niet meer op en hangen ze ontspannen naar beneden met een iets uitgedrukte hak en houd ik ze ook weer stuk stiller. :)

Dus misschien minder focussen op het écht stil houden? Maar gewoon op ontspannen af laten hangen, even helemaal 'los' laten zegma?

pien_2010

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:41

Misschien heb je net als ik vrij lange benen. Klinkt raar maar sinds ik juist mijn beugels één gaatje korter heb gedaan en later nog een kan ik ze opeens wel stil houden en kan ik ze ook op de juiste plek houden en werk ik ook veel meer met mijn benen. Dat is zo fijn. Dus ik heb juist het tegenover gestelde gedaan van wat jij hebt gedaan.
Omdat ik ook een klein paardje heb (1.44) kom ik dus nu ook veel beter met mijn kuiten aan haar en kan ik echt met mijn benen als het ware haar "haartjes strelen".

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:00

neuhj... het gaat juist beter nu ik mijn beugels langer heb... en juist als ik er niet aan denk bungelen ze meer en ga ik lichtrijden vanuit mn knieen.... zal eens kijken of ik filmpje hier kan plaatsen...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:59

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 13:47

Je zegt het zelf al, vanuit je knieën. Je knijpt waarschijnlijk je knieën hard tegen het zadel, om oa te kunnen blijven zitten? Alleen je tenen naar binnen draaien is niet de oplossing je hele knie/been moet naar binnen. Wat de centred Riding instructeur bij mij deed daarvoor was mijn been oppakken recht van het zadel weg, mijn hele been vanaf mijn heup naar binnen draaien en dan terug neerleggen. Moeilijk uit te leggen, je zou het eigenlijk gewoon eens moeten voelen :P

En foei op je filmpje! Zo'n lekkere galop ben je zo blij laat je je paard helemaal uiteenvallen naar stap, ik had toch liever gezien galop - nette overgang draf - beloning hals - nette overgang stap - en dan rustig de teugels uit de handen laten geven. Nu beloon je voor die lekkere galop maar ook voor het helemaal uiteen vallen. Persoonlijk had ik die hele reeks overgangen opnieuw gemaakt.. :o

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:13

:o is ook foei... maar meer foei voor mn wiebel benen....
Ze was al klaar we hadden al uitgestapt... maar baasje wilde toch nog even linkergalop op de film...
Ze heeft een blessure aan haar linkerbeen en is dit dus al heel moeilijk... met de galop ben ik al zo blij... dus was overdonderd dat ze het zo goed deed...dus heb er eerlijk gezegd ook niet over na gedacht om alle overgangen te maken... het enige wat ik dacht was " goed gedaan hoor... je mist zoveel kracht en hebt half jaar bijna niets gedaan door de blessure... je bent geweldig!"
Dus het is meer dat ik er niet over nadacht uit mijn enthousiasme...

Ik ga vanavond proberen mij uit het zadel te laten veren ipv knieen samenknijpen tijdens het lichtrijden... :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:26

Ik zou je aandacht meer richten op het loslaten in je heup... en op je zit... als je alleen maar denkt "been stilhouden, been stilhouden" dan wordt je spierspanning te groot... en dan gaat die alleen maar meer bewegen. (dat gebeurt net zo goed als je alleen op je handen concentreert... als je je armen daarvoor gaan spannen... dan kan je juist niet meer meegaan met de beweging en beweegt het alleen maar meer).
Aandacht moet volgens mij naar je kern toe... en als je daar sterk genoeg in bent... kan je de rest makkelijk ontspannen omdat je makkelijker mee kan gaan met de beweging. Dus denk aan je zitbotjes en aanspannen van je bekkenbodemspier, het lang maken van je ruggengraat (maar niet overstrekken) Vanuit daar loslaten in je heup/schouders en dan naar de uiteinden van je ledematen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:29

Klopt Evelijn...des te meer ik er aan ga denken des te erger word het volgens mij...
Ik ga vandaag goed op letten dat ik mijn zitknobbels voel en van daaruit loslaat...bedankt :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:01

En mij lukt het nog steeds niet om door te zitten, in de proef ga ik gewoon kleiner lichtrijden.. :o
Die van mij veert je zo mega het zadel uit.. niet leuk.. :n

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:51

Het is ook wel makkelijk opgeschreven.... en de theorie begin ik nu beetje te begrijpen.... het doen is alleen totaal nog niet ingeslepen. :Y) .. op mijn eigen heb ik soms ieniemini stukjes waarvan ik denk 'JAA die kant op!'... maar die heeft vrij makkelijke bewegingen.
Maar zoals vandaag wanneer ik weer voel dat de stress lekker in mijn rug zit... hmmpft... en laten we juist vandaag weer eens les hebben. (Nadat ik eerst de merrie die ik veel lastiger vind heb gereden :+ )

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:05

Anne_mieke88 schreef:
Wiebelbenen en kapstokjes : :+
http://youtu.be/3vdQEjLR-ME?sc

Allereerst, gaaf paard! *\o/*
Idd ook wiebel beentjes.. Ik ben zelf langer gaan zitten (laatst weer 2 gaatjes en wss kan ik nog langer, even aankijken nog), wiebelbenen zijn wel veel minder geworden bij mij maar ik weet dat als ik een paard rij dat aan mijn been is, dat mijn benen minder wiebelen dan een paard dat dat niet is.. Ik kan je niet echt tips geven daarvoor..
Wel een tip: Zorg dat je je handen stil houd. Als jij gaat staan in je beugels, komen je handen dik 10 cm omhoog, en zo ook als je gaat zitten. In stap kunnen ze mee veren, aangezien het paardenhoofd dan ook op en neergaat. In draf, draagt een paard zijn hoofd "stil", dus moet jij je handen ook stil houden..

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:30

dank je wel love uggs...

I know about my hands...daar word ook aan gesleuteld evenals mn wiebelbeentjes :)
Ik ga straks weer rijden en dan probeer ik er niet teveel op te letten en probeer ik te ontspannen :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:49

Ik denk niet zo zeer dat je benen het probleem zijn. Maar het feit dat je te veel beweegt in je lichaam. Bij het lichtrijden kom je te veel uit het zadel. Zo ver dat je over de boom van je zadel komt en je dan weer achteruit in het zadel laat zakken. Omhoog, niet naar voren.
(Sta bij de galop overgang ook toe, niet terugwerken met je hand.)

En dan krijg je de galop. Je bovenlijf gaat per pas naar voren en weer terug. Als jij naar voren gaat, gaat je onderbeen naar achter. Ga je weer rechtop zitten, schuif je je benen weer terug.
Span je buikspieren, strek je rug en plak je kont in het zadel.

Vergeet niet steeds mee te geven in hand op veel momenten werk je te veel terug. Denk voorwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:58

Anne_mieke88 schreef:
Wiebelbenen en kapstokjes : :+
http://youtu.be/3vdQEjLR-ME?sc

Ik zie een paard wat niet aan het been is en een ruiter die het hele lijf gebruikt om toch activiteit te krijgen. Je bent ontzettend druk in je hele lichaam, er gebeurd van alles! Maak hem eens wat beter aan je benen. Denk lang, ga goed op je billen zit en drijf met je kuiten ipv je hak.
Maar vooral hem beter aan het been krijgen zodat je zelf minder hard hoeft te werken :D

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:14

Bedankt veulen en jolien. De feedback die jullie geven is ook de precies de feedback die ik krijg van mn nieuwe juf. Hier gaan we aan werken :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:44

Ik ben ook weer blij!

Bertie, je had "toch" gelijk.

--Ik rijd niet, ik dubbele lijn en longeer op dit moment--

Begon vandaag eerst met los longeren, lekker instappen, indraven. Beetje galop erbij, rechts EN links.
Links is zijn kant niet, nooit geweest. Maar.......
Galop aanspringen 1e keer contrac, meteen terug genomen en opnieuw aanspringen 2e keer contra.....weer terug genomen, positief gebleven: KOMT VANZELF...3e keer aanspringen, kruisgalop, terug genomen en zei ik tegen Rusty: Bijna goed jongen..bijna!! :D Weer aangesprongen *\o/* Alles met beleid, kost misschien ff tijd, maar geeft je meer zekerheid!! Hij sprong GOED aan.

Toen pessoa er aan. Begon wat strak...Maar dat lag mij niet...Toen losser, losser, losser....Hij wou wel zakken, maar....ja...weet niet...Vond het niet mooi ogen. Niet ontspannen, en ik ga voor ontspanning ofcourse. Had mijn pessoa op 15 cm onder de schoft zitten, door de katroll, langs zijn buik, naar zijn bips.
Maar vond t toch niet lekker.

Toen dubbele lijnen. Ik kreeg het advies: Vastmaken op borsthoogte, met een katroll achter het bit, iets lager dan de schoft houden.
Prima....Ik doen:
Vond het geen gezicht...hoe zacht ik ook bleef, hoe zo's ruimte ook, hij ging te diep, onderhals er op. Zelfs als dat ik hem zoveel ruimte gaf, dat hij met zijn neus bij zijn knieen kwam....Nee...Ook niet mijn manier.
Hoe langer ik de lijdsels deed, hoe lager en dieper hij ging. Maar dat wil ik niet!
------------------

Toen:
Ik was er zoo klaar mee....Niet met men poown hoor, hij kan er niets aan doen. Ik moet een fijne manier voor ons hebben...
Dus ik de knip aan het bit, en langs de schoft ogen. Toen ben ik gaan mediteren tijdens het lopen. Niet echt mediteren hoor....Maar onder het motto:
Voel je paard.

Op den duur, voelde ik ontspanning en flexibeliteit in zijn mond. En toen keek ik naar zijn hoofd, gaf hij dus na en liep hij dus lekker ontspannen.
Veel voltes gemaakt, veel gebroken lijnen. Ook gekeken of hij mijn handen wou volgen. Ja hoor, maar hij kwam nog niet onder zijn borst.
GEEFT NIET....Ben allang blij, dat hij me opzoekt, omdat ik relax... (Schouderklopje voor mezelf, dus ik was ook relaxx)
Met aanleuning de draf op volte ingegaan. Meneer bleef lekker rustig aan de hand. Ja tot ik moe werd en mijn schouders vast zette (Domme muts ook! ALtijd STOPPEN voor je MOE word.... _-:( )
Weer terug in stap, en hij volgde mijn handen weer.
Na 20 minuten, waren we beide zo relax door de bak aan het wandelen dat ik hem van de hoefslag af haalde, en mijn handen liet volgen in stap. Jaa hoor, neus ging naar zijn knieen!! Maar de achterbenen gingen nog niet mooi mee..... Maar verder deed hij het toppie +:)+
Nog ff een drafje op de volte, gaf mijn handen ook meer mee, en hij zakte!! Tot aan onder zijn borst. NEEEE niet met kin op de borst, gewoon lekker met neusje naar beneden *\%/* Toen ben ik maar gestopt. Want als het goed gaat, moet je het afsluiten.

Ben er zooooo blij mee! *\%/*
Blije longeerster

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:51

Klopje voor allebei! *\o/*

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:08

Ik zal even uitleggen waarom ik WEER niet kan rijden..
Woensdag stapte ik op goed ingestapt en ik ging draven voelde helemaal niet goed dus vroeg of ze even wilde kijken hoe ze liep. Waarschijnlijk stijfheid draaf maar even goed door dan komt die er doorheen. Oke dacht ik, ben een beginner dus ik zou het wel niet weten, het voelde ECHT niet goed en voordat ik wat kon doen begon ze te bokken, mijn duim zat vast in de teugel dus werd naar voren getrokken toen ze haar hoofd tussen dr benen deed. Ben er gelukkig niet afgevallen. Uitgestapt en ik had meteen iets van, nee ik luister er niet naar ik doe wat ik ZELF voel en het voelt niet goed dus ik stap af.
Misschien gewoon spierpijn kwam me in de avond binnen, al vond ik het maar raar.
Morgen weer even opstappen om te kijken of het idd spierpijn was. Precies hetzelfde maar ik deed wat ik zelf het beste vond wat dus niet rijden was. Haar been is iets warmer dan de ander maar echt verschil zit er niet in. Dus nu ben ik maar bezig met grondwerk en voor haar rugspieren wat buigoefeningen, een beetje stappen en verder alleen naar me toe komen, voorhand pasje verzetten, achterhand draaien, hoofd naar schouder brengen etc.
Verder heb ik maar wat wortels gegeven en een beetje muesli met gezonde olie, wel veel minder dan normaal omdat ze echt dik is en nu stil staat.

Ik baal hier zo van, het ging net weer zo goed met ons... Krijgen we dit.
Alweer, 2 weken geleden had ze ook een dik been ik denk dat het nogsteeds dat was omdat ze toen alleen antibiotica had gekregen. Beetje droevig maar ben wel suer trots dat ze nog zo leuk grondwerk doet.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:14

Vervelend zeg Fry! Heeft ze niet wat last van de plotselinge enorme temperatuurswisseling? Sommige paarden worden daar frisser van, en misschien in combinatie met misschien wat spierpijn, dat daardoor dat been wat warmer is? Gas loopt ook compleet anders nu het weer anders is..

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:52

LoveUggs schreef:
Vervelend zeg Fry! Heeft ze niet wat last van de plotselinge enorme temperatuurswisseling? Sommige paarden worden daar frisser van, en misschien in combinatie met misschien wat spierpijn, dat daardoor dat been wat warmer is? Gas loopt ook compleet anders nu het weer anders is..

Ik denk het niet, ze zit nog in haar wintervacht en ze bokt normaal niet zo gemeen...
En stappen vind ze leuk maar zodra ze moet aandraven gaan haar oren in haat nek en wilt ze gewoon niet verder (en gaat dus bokken om je dat duidelijker te maken)

LucasM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:29

ik heb 2 foto's is dit goed zo ?
en nee ik zit niet te ver achter in het zadel ik kan niet verder naar voren.
Afbeelding
&
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:47

Als je niet verder naar voren kunt heb ik het idee dat je zadel achterover ligt. Dan kun je idd niet in het midden zitten maar wordt je automatisch achterop de lepel gedrukt. Daardoor zit je helemaal achterin het zadel en is je zwaartepunt te ver naar achter aangezien je pony ook wat kort is. Verder vind ik het er niet helemaal ontspannen uit zien, je focust erg op het hoofd, je kijkt er naar en gaat er zelfs wat van naar voren zitten en je hand mond verbinding oogt wat zwaar.
Ga trots zitten, probeer te voelen wat er onder je gebeurd en kijk om je heen, wees trots op je paard :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:33

Zoals ik al zei, je zult maar net zien dat ik vandaag op een ander paard zit. Ja hoor! =P
Zat vandaag op een kleine draver, loopt vornamelijk sterren te kijken.. Daarbij liep een van de paarden voor het eerst weer mee, en die ging er al bokkend, in volle galop vandoor.. En mijn paard ging er vrolijk achteraan.. Maar ondanks dat toch wel BLIJ gereden. Op een gegeven moment nam die harde draf af, en maakte dit plaats voor ontspanning. Paard heeft ook heel erg de nijging enorm met een ondernek te gaan lopen. Als je erop zit heb je trouwens het idee dat hij wel mooi vanuit de schoft zakt.. (Lang leven de spiegels!) Hij heeft een vrij korte nek. Op jullie advies ook nu de teugels korter genomen. Wat ik heb gemerkt is dat hoe meer ik mijn teugels korter neem, en met mijn handen wil meegeven, hoe meer ik voorover kukel.. Dus ipv mijn hand mee naar voren, ga ik zelf mee naar voren. Zodra hij na ging geven bleef ik dan weer wel zitten. Moest hem toen meer naar voren rijden, meer binnenbeen eraan, en zodra hij met die onderhals aan de teugel ging lopen, en wat achter de teugel kroop, kuit erbij, en meer ruimte geven zodat hij meer kon zakken.

Ook ben ik achter het probleem van het extreme uitdrukken van mijn kuiten! Ik druk mijn onderbeen naar voren. Ik zet spanning op mijn bovenbenen waardoor mijn onderbenen naar voren gaan. Ik moet dus leren om mijn benen op de goede plek te houden. Heb het net ff aangevoeld, en ik voelde idd dat mijn been dan ontspannen is, en op mijn eigen manier niet.

Dus ondanks een vrij moeilijk lesje, met pijnlijke enkels ( =P ) heb ik heerlijk en vooral blij gereden! Ik mocht uiteindelijk door draven tot het moment dat hij weer lekker liep, en toen ben ik gaan uitstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:34

Mooi toch, op zich ook wel goed om op een andere te rijden. Hartstikke leerzaam :D Hoe heet de draver trouwens? Ik heb vrij lang in de dravers gewerkt en ik ben altijd benieuwd of ik m ken :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:42

Het paardje heet Jeppie, een ruintje. Maar hij staat in Rijswijk op een manege.
Ik had al vaker op hem gereden, en toch is ie HEEL anders dan Gaspard (vz paard). Niet zozeer qua karakter want daar herken ik heel veel in terug. (Nieuwschierigheid, vriendelijk, kijkerig) Maar wel in de gangen zijn ze heel verschillend. Zo hobbeld Gas best wel, en is Jeppie heel vlak in zijn gangen. Gas is met rijden in galop niet vooruit te branden (aan longeerlijn dus moeilijk rustig te krijgen), terwijl Jeppie juist heel hard gaat. (Schuin door de bocht) Ik ben altijd blij als iets in het begin niet lukt, maar dat ik er zo naartoe kan rijden dat het wel lukt. Naar mijn idee had ik verder ondanks mijn enkels heel ontspannen gereden, maar net had ik toch een knakkende schouder/ nek :=