Waar is het gebleven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 18:44

horseyfries schreef:
Vur, dat is voor het been maken, en dat is iets heel anders dan constant naar voren jagen en weer op de handrem trekken zoals hier werd besproken.
Als je geen reactie krijgt op je been en je tikt hem naar voren, dan gebruik je juist absoluut geen hand en neem je daarna op je zit weer terug, niet op de hand. Dat bedoel ik, men roept van alles, maar het is een volkomen verkeerd geinterpreteerde versie van het hele gebeuren, waardoor duidelijk is dat ze zich er helemaal niet in verdiept hebben. Prima, dat hoeft ook niet, maar om dan je mening wel al te vormen is een beetje als roepen dat je iets niet lekker vind zonder dat je het ooit hebt geproefd.

dat is niet wat ik zie met je 5 jarige merrie in de proef
je stuurt met handen, en zit zelfs een keer te zagen om hem terug te nemen
bovendien sta je boven je paard...je zit niet

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:47

horseyfries schreef:
Ik wacht nog altijd op antwoord op de vraag hoe jij kan denken dat jij NIET bepaald wat het tempo van de opleiding is..... Jouw paard heeft je nog geen dag gevraagd om vandaag eens een schouderbinnenwaarts aan te leren hoor!
[/quote]

Ik vraag me af of jij wel begrijpt waar dressuur over gaat.
Dressuur gaat over de opleidingsweg van een paard waarin het zichzelf leert dragen mét ruitergewicht. Alleen dán kan een paard zonder blessures oud worden en wil een paard graag meewerken.
Dat betekent dat je oefeningen gebruikt om je paard te gymnastiseren. Dat begrijp jij ook nog wel.

Nog geen 10 minuten geleden, meen ik, gaf je het voorbeeld van Edward Gal die al zo vlot weer een paard "op de rit" heeft. Snap je het werkelijk niet?
Het paard dient zich voortdurend aan te passen aan de ruiter in de MR.
Daarom zien we paarden in een absolute oprichting:
een oprichting door de ruiterhand afgedwongen en niet, zoals in de KR, een relatieve oprichting die ontstaat ALS GEVOLG VAN draagkracht.
Dát is nu precies wat ik bedoel met wie er nu eigenlijk de opleiding van het paard bepaalt in de MR, de ruiter dus. Díe bepaalt dus het tempo van de opleiding!!
Er worden zaken gevraagd waar een paard helemaal niet aan toe is. Je geeft zelf in jouw filmpje al het voorbeeld van een "Passage". Jij, of Imke of Tineke, willen een passage, of iets wat er voor door moet gaan, terwijl het paard alleen maar stuwt en er dus helemaal niet aan toe is...?! We hebben haast.
Dát bedoel ik, HF, met de "de ruiter bepaalt in de MR het tempo van de opleiding".
"Het paard moet het gewoon maar doen, ondergaan, want het wordt onderhand hoog tijd, uitrusten doet hij maar die andere 23 uur".
Nee, niet jouw woorden, maar wel de woorden van de moderne ruiter, elke dag weer.

Maar de toon is weer gezet, he HF.
Hermelientje heeft me uit de tent gelokt en ik heb gehapt.
Ligt niet aan jou hoor, Hermelientje.
Maar tegen zoveel arrogantie van HF kan en wíl ik niet tegen op.
Dus geen zorgen HF, ik ben weer weg.
Veel discussieplezier ...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 18:51

murphy, dank voor deze woorden! _/-\o_
Kan me er volledig in vinden en snap het ook!
en ik denk hier wel meer lezers...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:55

Wat zijn we weer gezellig bezig zeg. _-:(
Horseyfries, ik weet heel goed hoe het werkt, maar op de zit terug, dat heb ik nog nooit gezien bij extreem LDR en rollkur. Waar ik je onder schaar nav het filmpje met de clinic is toch extreem LDR - Rollkur. Ik had nog een tijdje twjifel, omdat ik je ook wel eens dingen hoorde zeggen wat meer de klassiek Duitse richting op gaat, maar mij ontgaat werkelijk het belang van het bijna laten bijten in de borst van je paard. Maar goed. Ik zal het wel niet snappen.
Dus, aub laten we nu niet net doen alsof de ander er geen verstand van heeft, want daar krijg ik wel een beetje genoeg van moet ik zeggen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:01

vur schreef:
Zo, er is alweer een hoop gepost hier. Wat me opviel was dat de toon in het begin van de uitgebreide post over halve ophoudingen van Murphy niet leuk was om te lezen. Het siert Hermelientje dat ze daar geen aanstoot aan neemt en terug gaat katten. Ik kan me voor een groot deel wel vinden in de post over de halve ophoudingen.

Vur, wie de bal kaatst kan hem terug verwachten. En Hermelientje kaatste de bal behoorlijk, dáár heb ík aanstoot aangenomen.
Gelijkertijd zijn Hermelientje en ik, denk ik, wel aan elkaar gewaagd. Toch Hermelientje ...
En dan kan e.e.a. soms wat rauw overkomen, maar het is steeds actie-reactie.
Dus ik zou me daar maar niet teveel zorgen overmaken, Vur.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:03

Als Hermelientje het daarmee eens is, dan zal ik het laten rusten.
Trouwens, ik heb weer iets gevonden.

http://www.youtube.com/watch?v=NUJysWdleUA

Johan heeft het hier over het sporen van het binnenachterbeen, te veel hand gebruik, het afbuigen van de hals op de verkeerde plek, het stuwen en dragen van het achterbeen en misschien nog wel meer. Ik ben pas halverwege met kijken, maar vond het na de helft al de moeite waard om te delen.
Ik zie dit toch liever dat de kin op de borst.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 19:07

vur schreef:

Johan heeft het hier over het sporen van het binnenachterbeen, te veel hand gebruik, het afbuigen van de hals op de verkeerde plek, het stuwen en dragen van het achterbeen en misschien nog wel meer. Ik ben pas halverwege met kijken, maar vond het na de helft al de moeite waard om te delen.

leuk...op het moment dat de ruiter de binnenhand meer lucht geeft, zie je het paard rechter worden en het achterbeen sporen...moet je zien hoe veel ruimer en losser de bewegingen worden.
kheb hem nog niet helemaal gezien...kga weer ff verder kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:09

vur schreef:

Leuk dit! Helaas kan ik het niet helemaal goed verstaan. Zal misschien wel aan mijn computer liggen. Ik ga ook even verder kijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:14

murphy102 schreef:
???
Ik denk dat je het verkeerd opvat, Superwoman.
pien_2010 heeft niets te maken met "Snappen we het nog".

Nee, ik begreep eruit dat je het (o.a) aan mij had gericht.
Maar hoe dan ook, het kwam zeker niet vriendelijk en duidelijk over.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:18

http://www.youtube.com/watch?v=N2gbrSzRIds
en deel 2. Hier vind Johan het bijvoorbeeld belangrijk dat een paard iets zijn hals kan laten "vallen" en dat het niet erg is als hij iets achter de loodlijn komt als er maar verbinding blijft.
Nagenoeg in de lijn zoals ik het geleerd heb en nog steeds met mijn eigen paard toepas, zowel hetgeen wordt gezegd in deel 1 als deel 2 en er komen zoveel dingen aan de orde die we hier hebben besproken. Ik zou zeggen, lezers, doe er uw voordeel mee.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 19:24

vur schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=N2gbrSzRIds
en deel 2. Hier vind Johan het bijvoorbeeld belangrijk dat een paard iets zijn hals kan laten "vallen" en dat het niet erg is als hij iets achter de loodlijn komt als er maar verbinding blijft.
Nagenoeg in de lijn zoals ik het geleerd heb en nog steeds met mijn eigen paard toepas, zowel hetgeen wordt gezegd in deel 1 als deel 2 en er komen zoveel dingen aan de orde die we hier hebben besproken. Ik zou zeggen, lezers, doe er uw voordeel mee.

bij het eerste filmpje stoor ik me wel aan de pianovingers van de ruiter en de gestrekte armen en vaste schouders.
paard wordt er een beetje onrustig van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:37

horseyfries schreef:
Murphy, het blijft jammer hoe bijzonder denigrerend je praat over andere mensen en tegen andere mensen. "Snappen we het nog"?
Misschien snap je zelf minder dan je denkt en ontwikkel je jezelf daardoor totaal niet, als ik zie hoe Edward Gal binnen een jaar een nieuw paard aan het lopen heeft dan denk ik dat hij heel wat beter weet wat hij doet dan iemand waarvan we nooit enig resultaat gezien hebben.

Ik vind Murphy helemaal niet denigrerend naar anderen overkomen. Kijk nu eens naar wat je zelf schrijft. :+

Ik begrijp wel dat jij en ik en een aantal anderen hier nooit op één lijn gaan komen. Je theorie heb je aardig voor elkaar maar als ik je filmpje kijk en beluister die je onlangs heb getoond van je GP proef dan begrijp ik wel waarom wij zoveel van mening verschillen. Murphy, Pien, Nombrado (al ben ik het met haar niet altijd eens) en ikzelf en misschien nog een aantal hier willen een happy athlete zien.
Een paard dat ontspannen loopt, zonder dwang en dat het werk wat gevraagd wordt aan kan. En dat is nu juist hetgeen wat ik bij jouw filmpje mis. Als jij trots bent op je proef, en dat ben je anders plaats je het filmpje denk ik niet, dan weet ik waarom wij zoveel van mening verschillen.
Ik vind het jammer om te constateren dat je paard zo'n moeite met de gevraagde oefeningen heeft. Of komt zware ademen omdat je hem aan de voorkant zo kort in de hals rijdt dat zijn adem wordt benomen? Persoonlijk zou ik mij schamen voor zo'n filmpje. Ik vind het ook triest dat dit dan ook nog met winst wordt beloond. :\
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-12 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:38

Een vraag, naar aanleiding van het artikel (Bit) wat ik net gelezen heb (helaas lukt het me niet om in te scannen), wat doen de KR mensen met een paard wat zich graag strak houdt?
Daar er in het artikel aangegeven wordt dat vooral LDR werkt voor paarden die zich graag strak houden.

Nu niet gaan zeggen, dat met KR het niet mogelijk is dat paarden zich strak houden (heb het genoeg in mijn leven gezien dat ook bij KR strakke paarden zijn). Sommige paarden zijn nu eenmaal net als mensen niet als gummibal geboren.

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:40

Wat bedoel je precies met strak houden? Zich niet los willen laten?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:41

Ja kan, of gewoon een niet zo atletisch lichaam hebben van nature.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:45

Geduld hebben. :D
Rustig wat voltes stappen of rustig draven of galloperen. Paarden komen vanzelf tot ontspanning. De één wat sneller dan de ander. Het probleem is dat ruiters vaak te snel in de krul of ontspanning willen en laat nu net de ontspanning niet af te dwingen zijn.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:48

setteke schreef:
Een vraag, naar aanleiding van het artikel (Bit) wat ik net gelezen heb (helaas lukt het me niet om in te scannen), wat doen de KR mensen met een paard wat zich graag strak houdt?
Daar er in het artikel aangegeven wordt dat vooral LDR werkt voor paarden die zich graag strak houden.

Nu niet gaan zeggen, dat met KR het niet mogelijk is dat paarden zich strak houden (heb het genoeg in mijn leven gezien dat ook bij KR strakke paarden zijn). Sommige paarden zijn nu eenmaal net als mensen niet als gummibal geboren.

Wat bedoel je met strak houden?
Een paard wat onregelmatig, gespannen of stjf door de baan gaat werk je los door middel van oefeningen. Als een paard niet na wil geven en dus vast houdt in de nek en kaken dan ligt dat aan de ruiter. Als er een ruiter op dit paard gaat zitten met een snelle, sensibele en gevoelvolle hand zal het paard snel nageven en kan het paard gereden worden (lees, losmakende oefeningen rijden om het paard losser te maken in de spieren en gewrichten waardoor het paard regelmatiger, ontspannen en soepeler door de baan zal gaan).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:00

Een paard wat zich "strak" houd , of (wat vaker aan de hand is) strak gereden is...
vergt juist losmaak oefeningen , als je weet welke spieren of spiergroepen zich vastzetten, dan zijn die heel eenvoudig los te werken . Bv de schouder en begin hals, kan je door voorzichtig inbuigen (vragende hand) meer ontspannen krijgen. Ik werk daarbij nooit LDR (neus op de borst) maar mee naar een zijde. Wel de neus op de ll , soms ietsje erachter als het niet anders kan ,waardoor de tegengestelde kant "gerekt' wordt. Ik zet daarbij nooit mijn handen vast...vraag en geeft. Daardoor wordt de schouder en aanzet hals ontspannen en los van.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 21-12-12 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:07

burl schreef:
Rustig wat voltes stappen of rustig draven of galloperen. Paarden komen vanzelf tot ontspanning. De één wat sneller dan de ander. Het probleem is dat ruiters vaak te snel in de krul of ontspanning willen en laat nu net de ontspanning niet af te dwingen zijn.

In welke houding zou jij dat doen? Bijvoorbeeld met een paard wat graag de kuierlatten neemt en daarbij zijn hoofd omhoog brengt?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:08

nombrado schreef:
Een paard wat zich "stak" houd , of (wat vaker aan de hand is) strak gereden is...
vergt juist losmaak oefeningen , als je weet welke spieren of spiergroepen zich vastzetten, dan zijn die heel eenvoudig los te werken . Bv de schouder en begin hals, kan je door voorzichtig inbuigen (vragende hand) meer ontspannen krijgen. Ik werk daarbij nooit LDR (neus op de borst) maar mee naar een zijde. Wel de neus op de ll , soms ietsje erachter als het niet anders kan ,waardoor de tegengestelde kant "gerekt' wordt. Ik zet daarbij nooit mijn handen vast...vraag en geeft. Daardoor wordt de schouder en aanzet hals ontspannen en los van.

Dit doe je neem ik aan in stap en daarna in een rustig draftempo?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:09

vur schreef:
Waar ik je onder schaar nav het filmpje met de clinic is toch extreem LDR - Rollkur. Ik had nog een tijdje twjifel, omdat ik je ook wel eens dingen hoorde zeggen wat meer de klassiek Duitse richting op gaat, maar mij ontgaat werkelijk het belang van het bijna laten bijten in de borst van je paard. Maar goed. Ik zal het wel niet snappen.

Ik vind het filmpje juist heel helder en bijzonder fijn om naar te kijken. Het laten vallen van de hals is voor de ontspanning van de rug. Ik zie het paard ook duidelijk verbeteren. Het paard stapt eerst groot en een tikkie traag en na 10 minuutjes is hij al meer gesloten met behoud van losheid! Ik vind de amazone ook bijzonder sympathiek en vriendelijk rijden, ik zie nergens geschop of gesleur. Ondertussen weet ze het paard wel aan het werk te zetten. Want sympathiek een paard door de baan laten sloffen kunnen we allemaal wel. :)

Het is zo overduidelijk dat niet iedereen hetzelfde wil zien aan een paard, iedereen kijkt met eigen ogen. Ik vind Jenny's Friezen heel fijn om nar te kijken terwijl ik helemaal geen Friezen-fan ben. De foto van de schimmel met amazone in Spaanse kleding begrijp ik echt niet niet. Het is een leuke foto maar wat het voorstelt, voor mij komt dat nog het dichts bij een soort van wijken met verkeerde stelling over de hoefslag. Ook heel knap en leuk om te doen, maar ga dan niet roepen dat wat een ander doet per definitie niet correct is.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:10

setteke schreef:
burl schreef:

In welke houding zou jij dat doen? Bijvoorbeeld met een paard wat graag de kuierlatten neemt en daarbij zijn hoofd omhoog brengt?

Als hij er vandoor wil stel ik hem wat lager in. En ik ga schakelen in het tempo.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:15

xmarliez schreef:
Wat bedoel je met strak houden?Een paard wat onregelmatig, gespannen of stjf door de baan gaat werk je los door middel van oefeningen. Als een paard niet na wil geven en dus vast houdt in de nek en kaken dan ligt dat aan de ruiter. Als er een ruiter op dit paard gaat zitten met een snelle, sensibele en gevoelvolle hand zal het paard snel nageven en kan het paard gereden worden (lees, losmakende oefeningen rijden om het paard losser te maken in de spieren en gewrichten waardoor het paard regelmatiger, ontspannen en soepeler door de baan zal gaan).

Ik bedoel met strak houden precies wat jij beschrijft, alleen het ligt niet altijd aan de ruiter, sommige paarden zijn niet geboren met een prachtig dressuurmodel en hebben bijvoorbeeld een wat te hoge achterhand. Zo'n paard gaat vaak compenseren door op de voorhand te gaan lopen, zijn vaak wat pullerig en trekkerig, omdat ze het moeilijk vinden om goed in evenwicht te lopen en zich mooi los te laten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:17

setteke schreef:
nombrado schreef:
Een paard wat zich "stak" houd , of (wat vaker aan de hand is) strak gereden is...

Dit doe je neem ik aan in stap en daarna in een rustig draftempo?

ja, alleen in rustig tempo

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:26

Klopt Setteke, dan juist is het belangrijk om paard goed los te werken en sterk te maken. De opleiding duurt dan gewoon wat langer en je moet meer tijd nemen voor nieuwe oefeningen en "kweken" van bespiering van de achterhand. Als die bespiering er is dan zie je dat zelfs zo'n paard toch minder op de voorhand gaat lopen en natuurlijk zijn er paarden die nooit 50/ 50% (= grand prix) kunnen gaan omdat ze zo overbouwd zijn. Maar ze kunnen wel minder op de voorhand leren te gaan. Als ze dan minder op de voorhand gaan en los in het lijf zijn dan stopt ook dat prullerige en trekkerige. Maar je hebt gelijk bij die paarden duurt het langer voordat ze zo ver zijn dat ze meer in evenwicht gaan en meer de achterhand er onder zetten.
Vaak tempo wat lager leggen is ook belangrijk want dan kunnen ze ook zich zelf leren dragen en dat begint met leren op eigen benen in evenwicht te gaan. Dus pas als oefeningen bevestigd zijn in stap, dan rustig in draf gaan werken (let op niet te hoog tempo want dan kiepen ze op de voorhand) en daarna komt pas kleine stukjes verruiming erbij pakken. Maar alles gedoceerd. De verzameling komt daarna pas en wellicht ben je dan enkele jaren verder. Een goed gefokte KWPN-er zal gemakkelijker die weg gaan.