Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
xDebora schreef:Voor de rest vind ik het best wel lastig hoor, vooral de uitleg erbij...
dark_nijnte schreef:Ik doe ook maar een poging. Ik rijd niet meer op dit (manege)paard, foto's zijn ook al wat ouder, maar ik plaats ze puur omdat ik dit een super interessant en leerzaam topic vind en ben wel benieuwd wat jullie vinden. Ben zelf absoluut geen expert op het gebied maar zal een poging doen om zelf commentaar te geven.
[ Afbeelding ]
dit vind ik best een ok beeld. Ik denk dat ik hem vanuit hier zou kunnen uitnodigen om meer naar beneden te komen en zijn rug meer te gebruiken, die drukt hij voor mijn gevoel namelijk nog een beetje weg op deze foto. Handen mogen ook hoger en dichter bij elkaar. Ik vind de bovenlijn hier wel mooi, maar hij zou dus meer mogen zakken.
[ Afbeelding ]
En hier vraag ik te veel. Mijn hand is te streng waardoor hij in een valse knik loopt. Ik zou hem denk ik dus meer ruimte van voren moeten geven en activer laten lopen.
Veulen84 schreef:Zo, jullie hebben echt veeeeel geleerd en er is jullie ontzettend veel opgevallen. Applaus daarvoor. Gelukkig geen echt verkeerde antwoorden. Wel veel in completen antwoorden. Maar kijken en blijven kijken helpt.
Een kijken of ik jullie nog een beetje de goeie kant op kan sturen.
Hoe het bit in de mond ligt was al even genoemd. Maar hoe houd het paard z'n lippen? (Het is moeilijk te zien, ik geef het toe). Hoe is het schuimlevel? Hoe loopt de teugellijn van bit naar hand?
Hoe zit het met de hoek tussen kaak en hals op de 2de cirkel?
Bij de 4de cirkel op de hals. Waar rolt het kwartje heen als ik hem daar neer leg?
Wat is het verschil tussen de 2 voeten op de grond? In welk deel van de beweging zitten ze? En waarom staan ze anders? En wat veroorzaakt dit? Wat zegt dit over het paard z'n beweging en de invloed van het paard hierop.
Oh en ik hoor natuurlijk ook graag oplossingen voor problemen (bij beide ruiters). Ze kunnen allebei nog zo veel beter.
bertie schreef:Ik kreeg een PB van iemand die hier één keer een link naar een filmpje (niet van haarzelf geloof ik) geplaatst heeft en me vertelde dat ik een kans heb gemist door niet te reageren - in 'mijn' topic.
Dit is 'mijn' topic niet.
Ik voel me ook niet 'verplicht' te reageren.
Hoe kan het zijn dat iemand mij iets verwijt voor iets waar ze zelf verantwoordelijkheid voor draagt?
Ik heb het filmpje niet geplaatst. Zij deed dat.
Ze heeft niet overlegd over het plaatsen, of overlegd of ik zou wíllen reageren.
Ben ik nu er nu verantwoordelijk voor dat zij niet in dit topic durft te plaatsen?
Ik heb de keuze gemaakt haar niet via PB te antwoorden, maar het hier te benoemen.
Want ik vind het zo jammer dat ze niet wil of durft te reageren in dit topic.![]()
Zo vreselijk is het hier toch niet?
Veulen84 schreef:Zo, jullie hebben echt veeeeel geleerd en er is jullie ontzettend veel opgevallen. Applaus daarvoor.
pien_2010 schreef:bertie schreef:Ik kreeg een PB van iemand die hier één keer een link naar een filmpje (niet van haarzelf geloof ik) geplaatst heeft en me vertelde dat ik een kans heb gemist door niet te reageren - in 'mijn' topic.
Dit is 'mijn' topic niet.
Ik voel me ook niet 'verplicht' te reageren.
Hoe kan het zijn dat iemand mij iets verwijt voor iets waar ze zelf verantwoordelijkheid voor draagt?
Ik heb het filmpje niet geplaatst. Zij deed dat.
Ze heeft niet overlegd over het plaatsen, of overlegd of ik zou wíllen reageren.
Ben ik nu er nu verantwoordelijk voor dat zij niet in dit topic durft te plaatsen?
Ik heb de keuze gemaakt haar niet via PB te antwoorden, maar het hier te benoemen.
Want ik vind het zo jammer dat ze niet wil of durft te reageren in dit topic.![]()
Zo vreselijk is het hier toch niet?
Dan heb je niets van mijn pb begrepen Bertie! Ik durf zeker wel te reageren, het is zeker geen kwestie van niet durven.
Het filmpje heb ik geplaatst omdat ik het een fijn filmpje vindt van een amazone die ook niet zo heel super hoog rijdt. Het is een correct gereden paard en ik vind dat we dit weinig zien in NL en op BOKT. Ik wou dat ik zo kon rijden en ik denk dat veel mensen graag zo zouden rijden. Het is een paard dat correct van achteren naar voren wordt gereden en omdat hier iedereen zo stinkend zijn best doet om goed te rijden heb ik gewezen op het topic "waar is het gebleven". In dit topic, dat veel mee lezers op de achtergrond heeft wordt ook veel inhoudelijke tips gegeven over hoe je correct kunt rijden. Bijvoorbeeld een aantal pagina's is gediscussieerd over het correct rijden met de halve ophouding. Aan de teugel verzamel topic praat hierover en in waar is het gebleven topic worden oplossingen aangeboden. TEvens wordt voortdurend gepraat wat is correct rijden (ook aan de hand van filmpjes) en wat zien we liever niet en waarom.
Het leuke van dit topic is dat iedereen met eigen beeldmateriaal komt en daarop graag commentaar krijgt en zelf geeft. Als tip wijs ik ook voor de geïnteresseerden op het andere topic en ik zal het filmpje link hierna even opzoeken en weer plaatsen. Dat is mijn bijdrage aan dit topic en dat ga ik weer in de af en toe mee lees stand.
http://www.youtube.com/watch?v=D5KBRmuiSBo is het filmpje met commentaar van Klaus Balkenhof.
Je ziet dat in Duitsland het licht niveau hoger is als bij ons en dat ook de figuren anders zijn als bij ons. Ik vind het mooie aan dit filmpje dat deze amazone met heel weinig hulpen haar paard weet te rijden, mooi van achteren naar voren. Geen valse knik (integendeel) en geen andere opleidingsfouten, je ziet goed de werking van de halve ophouding en de amazone zit erg mooi.; Voor mij zijn dit soort filmpjes een inspiratie als ik zelf mijn paard rijd. Dat is de reden dat ik dit filmpje plaatste in de hoop dat de deskundigen hier een positief woord aan zouden willen wijden. Dus doe ik het nu zelf in alle vrijheid om daar wel of niet je voordeel mee te doen als amazone.
Ik vind namelijk dat er zoveel beeld materiaal is zoals het niet moet, en dit vind ik nu een voorbeeld (en kan natuurlijk altijd beter) waar je kunt zien hoe correct opleiden wel moet. Zoiets zien kan ons helpen. In ieder geval helpt het mij om juist van niet juist te kunnen onderscheiden.
Visitor schreef: