[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:22

Ik ben een leek wat betreft uitleggen,
maar ik denk dat ik de cirkels om de mond snap..

Op foto 1 komt het bit een stuk uit de mond.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:44

1 ding dat ik nog wil toevoegen op de cirkel om de hoeven. Bij de eerste foto is de achterste hoef al aan de grond terwijl de voorhoef amper weg is. Dat duid op een taktfout

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:45

xDebora schreef:
Voor de rest vind ik het best wel lastig hoor, vooral de uitleg erbij...

tjonge, wat komen er ineens een hoop super beschouwingen voorbij!

Sorry xDebora dat ik jouw bijdrage gebruik voor een algemene opmerking. :o

Ik 'gebruik' jouw bijdrage omdat je iets zegt dat precíes zegt wat belangrijk is! <3

het is lastig, om iets dat je ('je' - algemeen bedoeld) ziet ook onder woorden te brengen.
Het LIJKT alsof sommige mensen dat beter kunnen dan andere mensen.
En weet je wat grappig is? Het is niet zozeer dat sommige mensen het beter KUNNEN omdat ze verbaal beter zijn, maar het gaat erom dat mensen het hebben GELEERD.

Heel veel mensen 'zien' wel iets, maar weten niet hoe het onder woorden te brengen.
Ik daag iedereen uit om te BENOEMEN wat je ziet. Want dáár leer je van!
Begin met kleine dingen, het hoeft niet ineens hier op Bokt of zo.
Iedereen kan beginnen met 'benoemen' in eigen omgeving.
Ik zie ..
word ik er blij van .. ja? waarom? .. nee? waarom niet?

Iedereen heeft ogen, iedereen voelt iets. Iedereen kan meedoen! Je hoeft geen bepaalde klasse te rijden of zo. Je hoeft niet eens 'kennis' te hebben.
Stel jezelf stééds de vraag: word ik blij van wat ik zie?
Doe het gewoon in je eigen omgeving. Blijf vooral vragen stellen bij wat je ziet, en wat je gevoel aangeeft.

Dank je wel voor je bijdrage waar ik gebruik van heb gemaakt, xDebora. <3

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:47

Zo, jullie hebben echt veeeeel geleerd en er is jullie ontzettend veel opgevallen. Applaus daarvoor. Gelukkig geen echt verkeerde antwoorden. Wel veel in completen antwoorden. Maar kijken en blijven kijken helpt.

Een kijken of ik jullie nog een beetje de goeie kant op kan sturen.
Hoe het bit in de mond ligt was al even genoemd. Maar hoe houd het paard z'n lippen? (Het is moeilijk te zien, ik geef het toe). Hoe is het schuimlevel? Hoe loopt de teugellijn van bit naar hand?

Hoe zit het met de hoek tussen kaak en hals op de 2de cirkel?

Bij de 4de cirkel op de hals. Waar rolt het kwartje heen als ik hem daar neer leg?

Wat is het verschil tussen de 2 voeten op de grond? In welk deel van de beweging zitten ze? En waarom staan ze anders? En wat veroorzaakt dit? Wat zegt dit over het paard z'n beweging en de invloed van het paard hierop.

Oh en ik hoor natuurlijk ook graag oplossingen voor problemen (bij beide ruiters). Ze kunnen allebei nog zo veel beter.

michelle___

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:51

Mijn paard heeft tuitlippen, ik weet eerlijk gezegt niet waarom. :)
Verder schuimt ze niet snel op het bit. Is dit erg? :=

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:53

Graag gedaan :D

Van het kwartje dat lukt nog wel :D Bij de bovenste rolt het kwartje naar de grond (naar voren), bij de onderste rolt het kwartje naar de handen (naar achteren)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:59

dark_nijnte schreef:
Ik doe ook maar een poging. Ik rijd niet meer op dit (manege)paard, foto's zijn ook al wat ouder, maar ik plaats ze puur omdat ik dit een super interessant en leerzaam topic vind en ben wel benieuwd wat jullie vinden. Ben zelf absoluut geen expert op het gebied maar zal een poging doen om zelf commentaar te geven.

[ Afbeelding ]
dit vind ik best een ok beeld. Ik denk dat ik hem vanuit hier zou kunnen uitnodigen om meer naar beneden te komen en zijn rug meer te gebruiken, die drukt hij voor mijn gevoel namelijk nog een beetje weg op deze foto. Handen mogen ook hoger en dichter bij elkaar. Ik vind de bovenlijn hier wel mooi, maar hij zou dus meer mogen zakken.
[ Afbeelding ]
En hier vraag ik te veel. Mijn hand is te streng waardoor hij in een valse knik loopt. Ik zou hem denk ik dus meer ruimte van voren moeten geven en activer laten lopen.

komt de bijdrage van dark_nijntje ineens in de verdrukking. :(:)

Voor een manegepaard vind ik dit echt niet slecht! <3
Er zijn veel maneges waar de paarden niet zo lopen zoals hier.
Kennelijk is dit paard niet 'murw', maar laat zich bewerken. *\o/*

En ook je commentaar vind ik heel goed! Je stijgt boven het niveau van een manegeruiter uit! <3

Omdat je als manegeruiter niet veel invloed hebt op de keuze van een paard noem ik toch iets over je zit. Ja, ik wéét dat dit topic daar niet over gaat.
Maar ik gun het je. <3

In de eerste foto zie je dat je nogal in stoelzit zit. En het effect daarvan zie je ook terug in de tweede foto: het sta-moment in draf is dan heel erg naar voren.

Ik zie dus een zit-naar-achter, sta-naar-voren. Vooral die zit-naar-achter is een enorme belasting voor de rug van een paard.
'Langer', meer verticaal zitten, is echt véél beter voor je paard! :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:10

Veulen84 schreef:
Zo, jullie hebben echt veeeeel geleerd en er is jullie ontzettend veel opgevallen. Applaus daarvoor. Gelukkig geen echt verkeerde antwoorden. Wel veel in completen antwoorden. Maar kijken en blijven kijken helpt.

Een kijken of ik jullie nog een beetje de goeie kant op kan sturen.
Hoe het bit in de mond ligt was al even genoemd. Maar hoe houd het paard z'n lippen? (Het is moeilijk te zien, ik geef het toe). Hoe is het schuimlevel? Hoe loopt de teugellijn van bit naar hand?

Hoe zit het met de hoek tussen kaak en hals op de 2de cirkel?

Bij de 4de cirkel op de hals. Waar rolt het kwartje heen als ik hem daar neer leg?

Wat is het verschil tussen de 2 voeten op de grond? In welk deel van de beweging zitten ze? En waarom staan ze anders? En wat veroorzaakt dit? Wat zegt dit over het paard z'n beweging en de invloed van het paard hierop.

Oh en ik hoor natuurlijk ook graag oplossingen voor problemen (bij beide ruiters). Ze kunnen allebei nog zo veel beter.

De lippen heb ik bewust niks over gezegd want dat kon ik niet goed genoeg zien. Wat ik wel bij allebei de paarden zie is dat ze een vrij droge mond lijken te hebben, maar wederom kan ik het niet goed genoeg op de foto te zien om zeker te weten of het wel of niet schuim is dat ik zie.

De twee voeten op de grond staan gedeeltelijk anders omdat de foto op een ander moment gemaakt is :) De eerste foto is een fractie verder in de beweging. Verder is de gewichtsverdeling van het paard voor een groot deel van invloed. Het bovenste paard loopt meer op de voorhand en als gevolg daarvan is de voorhand iets vlugger in de beweging dan de achterhand. Dit lijkt bij het onderste paard ook nog wel een beetje zo te zijn, maar ik heb moeite om te zien waar de hoef ophoudt en de grond begint, dus wederom kan ik dit niet helemaal met zekerheid zeggen.

Ik heb al geprobeerd om wat oplossingen aan te dragen; bij de onderste ruiter de handhouding en teugellengte bijvoorbeeld. Bij de bovenste is het om te beginnen zaak om die achterhand eens aan het werk te zetten en de handen iets meer ruimte te laten geven. Het paard van achteren naar voren rijden en niet anderom.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:12

bertie schreef:
Ik kreeg een PB van iemand die hier één keer een link naar een filmpje (niet van haarzelf geloof ik) geplaatst heeft en me vertelde dat ik een kans heb gemist door niet te reageren - in 'mijn' topic.
Dit is 'mijn' topic niet.
Ik voel me ook niet 'verplicht' te reageren.

Hoe kan het zijn dat iemand mij iets verwijt voor iets waar ze zelf verantwoordelijkheid voor draagt?
Ik heb het filmpje niet geplaatst. Zij deed dat.
Ze heeft niet overlegd over het plaatsen, of overlegd of ik zou wíllen reageren.
Ben ik nu er nu verantwoordelijk voor dat zij niet in dit topic durft te plaatsen?

Ik heb de keuze gemaakt haar niet via PB te antwoorden, maar het hier te benoemen.
Want ik vind het zo jammer dat ze niet wil of durft te reageren in dit topic. :(:)
Zo vreselijk is het hier toch niet?

Dan heb je niets van mijn pb begrepen Bertie! Ik durf zeker wel te reageren, het is zeker geen kwestie van niet durven.

Het filmpje heb ik geplaatst omdat ik het een fijn filmpje vindt van een amazone die ook niet zo heel super hoog rijdt. Het is een correct gereden paard en ik vind dat we dit weinig zien in NL en op BOKT. Ik wou dat ik zo kon rijden en ik denk dat veel mensen graag zo zouden rijden. Het is een paard dat correct van achteren naar voren wordt gereden en omdat hier iedereen zo stinkend zijn best doet om goed te rijden heb ik gewezen op het topic "waar is het gebleven". In dit topic, dat veel mee lezers op de achtergrond heeft wordt ook veel inhoudelijke tips gegeven over hoe je correct kunt rijden. Bijvoorbeeld een aantal pagina's is gediscussieerd over het correct rijden met de halve ophouding. Aan de teugel verzamel topic praat hierover en in waar is het gebleven topic worden oplossingen aangeboden. TEvens wordt voortdurend gepraat wat is correct rijden (ook aan de hand van filmpjes) en wat zien we liever niet en waarom.
Het leuke van dit topic is dat iedereen met eigen beeldmateriaal komt en daarop graag commentaar krijgt en zelf geeft. Als tip wijs ik ook voor de geïnteresseerden op het andere topic en ik zal het filmpje link hierna even opzoeken en weer plaatsen. Dat is mijn bijdrage aan dit topic en dat ga ik weer in de af en toe mee lees stand.

http://www.youtube.com/watch?v=D5KBRmuiSBo is het filmpje met commentaar van Klaus Balkenhof.
Je ziet dat in Duitsland het licht niveau hoger is als bij ons en dat ook de figuren anders zijn als bij ons. Ik vind het mooie aan dit filmpje dat deze amazone met heel weinig hulpen haar paard weet te rijden, mooi van achteren naar voren. Geen valse knik (integendeel) en geen andere opleidingsfouten, je ziet goed de werking van de halve ophouding en de amazone zit erg mooi.; Voor mij zijn dit soort filmpjes een inspiratie als ik zelf mijn paard rijd. Dat is de reden dat ik dit filmpje plaatste in de hoop dat de deskundigen hier een positief woord aan zouden willen wijden. Dus doe ik het nu zelf in alle vrijheid om daar wel of niet je voordeel mee te doen als amazone.
Ik vind namelijk dat er zoveel beeld materiaal is zoals het niet moet, en dit vind ik nu een voorbeeld (en kan natuurlijk altijd beter) waar je kunt zien hoe correct opleiden wel moet. Zoiets zien kan ons helpen. In ieder geval helpt het mij om juist van niet juist te kunnen onderscheiden.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-01-13 22:26, in het totaal 6 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:16

Veulen84 schreef:
Zo, jullie hebben echt veeeeel geleerd en er is jullie ontzettend veel opgevallen. Applaus daarvoor.

Ook applaus van mij!
Wat ging het ineens hard, he? _O-

Ik voeg twee kijk-truukjes toe. :D

Eerste kijk-truukje

Stel .. je kijkt naar een combinatie.
En ZAP .. je knipt INEENS de teugels door!

Wat gebeurt er?
Valt het paard op z'n neus?
Valt de ruiter op z'n neus?
Kukelt de ruiter er naar achteren af?
Of loopt het paard door mét ruiter op de rug?

Dan het tweede kijktruukje.

Stel .. je kijkt naar een combinatie.
En ZAP! INEENS is het paard verdwenen!
Hoe landt de ruiter?
Op de voeten?
Op de kont?
Op de neus?

---

grappig, he? :D

en DAN .. OOK nog onder woorden brengen! <3

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:24

Het verbaasd mij ook hoeveel je van zon topic kan leren! Duusss ik blijf lekker doorlezen en NOG meer leren en meedenken! *\o/*

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:33

Dankjewel Bertie! Had gehoopt dat je zou reageren, ik stel je commentaar zeer op prijs :D
Ik zal er ook zeker op gaan letten bij mijn nieuwe bijrijd paard :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:54

Wat is dit topic toch gezegend met goede kijkers en fijne posters.

En wat hebben er een hoop bokkers al een hoop geleerd!

Super!! <3

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:00

Bertie: ik wil je erg bedanken :) er is een hoop duidelijk geworden en ga zeker wat met alle uitleg doen :)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:49

Wat gaat het hier hard *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:50

Wow, je post hier! <3
Blijf dat vooral doen! *\o/*

pien_2010 schreef:
bertie schreef:
Ik kreeg een PB van iemand die hier één keer een link naar een filmpje (niet van haarzelf geloof ik) geplaatst heeft en me vertelde dat ik een kans heb gemist door niet te reageren - in 'mijn' topic.
Dit is 'mijn' topic niet.
Ik voel me ook niet 'verplicht' te reageren.

Hoe kan het zijn dat iemand mij iets verwijt voor iets waar ze zelf verantwoordelijkheid voor draagt?
Ik heb het filmpje niet geplaatst. Zij deed dat.
Ze heeft niet overlegd over het plaatsen, of overlegd of ik zou wíllen reageren.
Ben ik nu er nu verantwoordelijk voor dat zij niet in dit topic durft te plaatsen?

Ik heb de keuze gemaakt haar niet via PB te antwoorden, maar het hier te benoemen.
Want ik vind het zo jammer dat ze niet wil of durft te reageren in dit topic. :(:)
Zo vreselijk is het hier toch niet?

Dan heb je niets van mijn pb begrepen Bertie! Ik durf zeker wel te reageren, het is zeker geen kwestie van niet durven.

Het filmpje heb ik geplaatst omdat ik het een fijn filmpje vindt van een amazone die ook niet zo heel super hoog rijdt. Het is een correct gereden paard en ik vind dat we dit weinig zien in NL en op BOKT. Ik wou dat ik zo kon rijden en ik denk dat veel mensen graag zo zouden rijden. Het is een paard dat correct van achteren naar voren wordt gereden en omdat hier iedereen zo stinkend zijn best doet om goed te rijden heb ik gewezen op het topic "waar is het gebleven". In dit topic, dat veel mee lezers op de achtergrond heeft wordt ook veel inhoudelijke tips gegeven over hoe je correct kunt rijden. Bijvoorbeeld een aantal pagina's is gediscussieerd over het correct rijden met de halve ophouding. Aan de teugel verzamel topic praat hierover en in waar is het gebleven topic worden oplossingen aangeboden. TEvens wordt voortdurend gepraat wat is correct rijden (ook aan de hand van filmpjes) en wat zien we liever niet en waarom.
Het leuke van dit topic is dat iedereen met eigen beeldmateriaal komt en daarop graag commentaar krijgt en zelf geeft. Als tip wijs ik ook voor de geïnteresseerden op het andere topic en ik zal het filmpje link hierna even opzoeken en weer plaatsen. Dat is mijn bijdrage aan dit topic en dat ga ik weer in de af en toe mee lees stand.

http://www.youtube.com/watch?v=D5KBRmuiSBo is het filmpje met commentaar van Klaus Balkenhof.
Je ziet dat in Duitsland het licht niveau hoger is als bij ons en dat ook de figuren anders zijn als bij ons. Ik vind het mooie aan dit filmpje dat deze amazone met heel weinig hulpen haar paard weet te rijden, mooi van achteren naar voren. Geen valse knik (integendeel) en geen andere opleidingsfouten, je ziet goed de werking van de halve ophouding en de amazone zit erg mooi.; Voor mij zijn dit soort filmpjes een inspiratie als ik zelf mijn paard rijd. Dat is de reden dat ik dit filmpje plaatste in de hoop dat de deskundigen hier een positief woord aan zouden willen wijden. Dus doe ik het nu zelf in alle vrijheid om daar wel of niet je voordeel mee te doen als amazone.
Ik vind namelijk dat er zoveel beeld materiaal is zoals het niet moet, en dit vind ik nu een voorbeeld (en kan natuurlijk altijd beter) waar je kunt zien hoe correct opleiden wel moet. Zoiets zien kan ons helpen. In ieder geval helpt het mij om juist van niet juist te kunnen onderscheiden.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:14

ALARM!

Visitor schreef:
Ziehier, 'Senkrechte' = loodlijn
[ Afbeelding ]

Afbeelding

Zeg, wat is dit nou?! -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-

waar heb je dit plaatje vandaan? -:(-

Dit is dus helemaal verkeerd om! Dit plaatje is FOUT!! -:(- -:(- -:(- -:(-

De loodlijn is die rechte lijn naar beneden.

We willen juist dat een paard met de neus VOOR de loodlijn is!

Dit is een FOUT plaatje! -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-

We willen dat een paard met de neus vóór de loodlijn loopt! Vóór die vertikale lijn!

Ik ga morgen op zoek naar een goed plaatje, ga nu naar bed.
Iemand die een goed plaatje plaatst, vannacht?
Laatst bijgewerkt door bertie op 07-01-13 00:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:17

pien_2010
Ik vind het een erg mooi fimpje. Ik ken de oefeningen in Nederland niet die ze vragen op dit niveau maar ik woon in Frankrijk en ik zie hier in de proeven zowat dezelfde oefeningen terug.

Een GROOT verschil : Er wordt vaak met gogh gereden (jaja is hier ook tijdens de wedstrijden toegestaan -O- ) en verder zie ik ook vaak jonge ruiters op laag niveau al met stang en trens ;(

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:17

pien_2010
Ik vind het een erg mooi fimpje. Ik ken de oefeningen in Nederland niet die ze vragen op dit niveau maar ik woon in Frankrijk en ik zie hier in de proeven zowat dezelfde oefeningen terug.

Een GROOT verschil : Er wordt vaak met gogh gereden (jaja is hier ook tijdens de wedstrijden toegestaan -O- ) en verder zie ik ook vaak jonge ruiters op laag niveau al met stang en trens ;(

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:18

Viel mij idd ook al op dat de vor & hinter andersom staan :j

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:19

Afbeelding

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:21

tja, mijn Duits is niet echt goed maar Bertie het jouwe wel vermoed ik. :D

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:32

Ik ga voor mezelf een poging wagen.
Let op: paardje is manege paardje die altijd M heeft gelopen.

Afbeelding
Commentaar van mezelf:
Stil staand paard, moeilijk beoordelen.
Ik leun met mijn handen op het zadel (dit doe ik altijd onbewust)
Paard zelf lijkt de rug weg te drukken (heeft ook een wat hollere rug vna haarzelf)
Armen met teugellijn zit een knik in omdat ik mn handen laat rusten op het zadel
Staart is rustig, oren staan op spanning
Hoofd-halshouding, lijkt mij redelijk goed. Nek is niet het hoogste punt, maar is ongeveer gelijk aan de oren.

Kijktrucje van bokker hier:
Teugels weg zal ruiter iets naar voor kukelen. Paard zn hoofd zal dus eruit springen
Dus niet totale ontspanning
Paard weg, zal de ruiter op haar kont landen.

Hmmm meer kan ik zo niet bedenken.

Wat vinden jullie?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:36

Even als eerste..
Leg je nou je vinger op de teugel om z'n hoofd omlaag te houden? :=
En je zadel ligt wel erg ver naar voren...

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:36

Ik vind je te groot voor die pony en de foto is niet in beweging en dus niet te beoordelen..